PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takarengas tyhjenee mystisesti



deee
13.06.2017, 22.43
Endurace AL Disc ja mukana tullut takasisuri tyhjeni itsestään muutamassa päivässä. Otin sisurin pois ja pyörittelin veden alla mutta reikää ei löytynyt. No vaihdoin kuitenkin uuden sisurin (eri malli) ja tässä sama juttu. Parissa päivässä ilmat pihalla. Mistähän voisi johtua? Pyörällä ei ole ajettu ja se on sisällä joten sitä ei kukaan käy ruuvailemassa.

RadonJussi
13.06.2017, 22.52
Onko venttiili ehjä? Itselläki ollut joitain sisureita joissa ei pysy ilmat vaikka reikää ei näy missään. Nykyäänkin cc:n takakumi tyhjenee itekseen noin viikossa vaikka ei ole reikää. Ainakin lateksit on kuulemma aina semmosia mitä saa pumppailla tiehään. Uutta sisuria tilalle tai tubeless.

Breakbeat
13.06.2017, 23.23
Ettei siellä ulkorenkaan sisällä nyt olisi jokin terävä esine joka puhkaisee pikkuriikkisen reiän sisuriin ja tyhjentää sen loppujen lopuksi? Itse käyn sisuria vaihtaessa ulkorenkaan myös sisältä silmämääräisesti sekä käsikopelolla lävitse.

Pexxi
13.06.2017, 23.25
Venttiilin sielu voi olla löysällä. Sieltä tulee ainakin hissukseen. Vedessä sen kyllä näkee.

plr
13.06.2017, 23.36
Ettei siellä ulkorenkaan sisällä nyt olisi jokin terävä esine joka puhkaisee pikkuriikkisen reiän sisuriin ja tyhjentää sen loppujen lopuksi?

Tämä on myös minun arvaukseni. Joskus reiän aiheuttaja ja reikä ovat niin pieniä, että veden allakin saa hetken aikaa etsiä ennen kuin kuplat huomaa.

tempokisu
14.06.2017, 00.02
Ettei siellä ulkorenkaan sisällä nyt olisi jokin terävä esine joka puhkaisee pikkuriikkisen reiän sisuriin ja tyhjentää sen loppujen lopuksi? Itse käyn sisuria vaihtaessa ulkorenkaan myös sisältä silmämääräisesti sekä käsikopelolla lävitse.

Taannoin kuvittelin että hei! sain sen sepelinpalan pois. Takarengas tyhjeni taas - sinne oli kuitenkin jääny pieni aihio, jota sitten pinseteillä kaivelin pois suurennuslasi apuna. Loppujen lopuksi ostin uuden ulkorenkaan, liikaa "pistoja" joihin aina niitä sepelinpirulaisia sitten pääsi tuhoomaan sisärengasta.

Pekka Sirkiä
14.06.2017, 00.15
Sisärenkaita on kahdenlaisia: luonnokumiset tyhjenevät itsestään parissa päivässä, butyylistä eli keinotekoisesta kumista valmistetut pitävät ilmat sisällään (selvästi pidempään). Valinnan näiden kahden välillä voi tehdä, jos tietää, mitä on hankkimassa fillarikaupan tms. sisärengashyllyn äärellä (...myyjä ei tätä infoa välttämättä ostajalle kerro, eikä tuoteselostekaan... vai kertoisiko jenkeissä :seko:).

deee
14.06.2017, 00.41
Pitää tutkia vanne ja rengas vielä tarkemmin. Ensimmäinen sisuri oli Schwalbe #18 ja uusi #15.

tempokisu
14.06.2017, 01.21
Sisärenkaita on kahdenlaisia: luonnokumiset tyhjenevät itsestään parissa päivässä, butyylistä eli keinotekoisesta kumista valmistetut pitävät ilmat sisällään (selvästi pidempään). Valinnan näiden kahden välillä voi tehdä, jos tietää, mitä on hankkimassa fillarikaupan tms. sisärengashyllyn äärellä (...myyjä ei tätä infoa välttämättä ostajalle kerro, eikä tuoteselostekaan... vai kertoisiko jenkeissä :seko:).

Kisa-ajoista muistan että joka kerta ennen tempoa piti pumpata renkaat "koviksi", että mitä nopeempi rengas, sitä nopeemmin se myös tyhjenee. Lenkkirenkaita ei tarvitse "täydentää" kun muutama kerta kesässä, ja talvella ehkä kerran. Ihan perus-asia, ei siittä tarvitse kertoa se opitaan.

Pekka Sirkiä
14.06.2017, 14.13
Täällä foorumin eri keskusteluissa on paljon, suorastaan massiivisesti :) pyöräilyosaamista. Etenkin kilpailutoimintaan osallistuneet henkilöt ovat käyneet harrastuksessaan/puoliammattilaisuudesssaan/ammattilaisuudessaan eräänlaisen pyöräilyn "korkeakoulun", jonka vuoksi heillä on osaamista vaikka muille jakaa. Ja osaamisen /tiedon/ hiljaisen tiedon jne. jakaminen onkin täällä keskeistä; ei pidetä osaamistamme "kiven alla", vaan kerrotaan ja kerrataan pyöräilytietoa - mieluiten vaikka ihan perusasioita vuosittain/ajokausittain, sillä pyöräilyharrastuksen pariin tulee jatkuvasti uusia ikäluokkia, joille meidän wanhojen itsestään selvyydet eivät ole itsestään selvyyksiä, vaan jonkun pitää ne heille ekax kertoa (...okei, aika moni osaa lukeakin ;) pyöräilykirjallisuutta jne.).

Jk. Minulla on ollut onni ja etuoikeus keskustella (mm.) 70- ja 80-vuotiaiden harrastajien/kilpailijoiden kanssa, ja heiltä olen saanut muutaman oikein hyvän vinkin harrastukseeni. Palaan näihin vinkkeihin (ja uudempiinkin) myöhemmin... seuratkaa "infoitteluani" :cool:

kuovipolku
14.06.2017, 17.27
Pekalta (jälleen kerran) kohdalleen osunut puheenvuoro!

Kannan korteni kekoon ja kerron että ainakin yhden hitaasti ja mystisesti tyhjentyvää sisurin kävin mielestäni huolella läpi. Ei näkynyt isoja eikä pieniä, ei tiheitä eikä harvakseen ilmestyviä ilmakuplia, ei renkaasta, ei kiristämättä jääneen tai pumppua irrottaessa vähitellen löystyneen venttiilin sielun ja varren välistä, ei venttiilin juuresta vaikka sitä joka suuntaan taivutteli, ei kerrassaan mistään.

Sitten sain jonkinlaisen oivalluksen ja pumppasin siihen niin paljon ilmaa kuin uskalsin ja vielä pystyin jotenkin käsittelemään. Jo löytyi pienen pieni reikä!

Opetus on...?

nure
15.06.2017, 16.46
Itsellä on ollut tapana rikkinäistä vaihtaessa uuteen tsekata ulkorenkaasta vauriokohta, sieltä saattaa löytyä kaikkea yllättävää, metallilastuja, kiven- tai lasinsiruja...

oppes
15.06.2017, 18.28
Varmaan triviaalia ja kaikkien "jo tietämää" mutta sormenpää on herkkä elin. Sillä kun pyyhkii/käy läpi sen renkaan sisäpinnan, niin mahdolliset kiven- tai muut murut löytää aika hyvin kun renkaan pyörittelee pariin kertaan läpi. Nimimerkillä: "arvaa miten keksin"? Vastaus: Kun olin paikannut kuusi kertaa taka-sisurin kahdessa viikossa.... [tyhmä minä]

kuovipolku
15.06.2017, 19.40
Itsellä on ollut tapana rikkinäistä vaihtaessa uuteen tsekata ulkorenkaasta vauriokohta, sieltä saattaa löytyä kaikkea yllättävää, metallilastuja, kiven- tai lasinsiruja...

Todella hyvä ja oikeaan paikkaan osunut neuvo!

Dr TuKo
15.06.2017, 19.44
Vähän offtopikkia:
Olen ottanut tavaksi asentaa ulkorenkaan valmistajan nimen keskiosan ei-pakkapuolelta venttiilireiän kohdalle, sekä etu- että takarenkaassa. Kun sisärenkaan vuotokohta on selvitetty, ulkorenkaassa on kahden puolin venttiiliä kaksi n. sentin aluetta joista voi täsmäetsiä reiän aiheuttajaa.

Jos reiän paikkaa selvittää jo tien päällä ja ei sekoita kummin päin sisärengas oli, niin tiedossa on tarkasti tutkittava alue ulkorenkaasta.

TERU
15.06.2017, 19.52
Itsellä on ollut tapana rikkinäistä vaihtaessa uuteen tsekata ulkorenkaasta vauriokohta, sieltä saattaa löytyä kaikkea yllättävää, metallilastuja, kiven- tai lasinsiruja...

Juuripa noin, sisuri ja ulkorengas on hyvä pitää siten suunnissan, että pystyy tuon vauriokohdan renkaasta tarkistamaan, aina selitys rikolle on löytynyt, monesti ulkorengasta pitänyt puristella, niin että kulutuspinnan puolelta paljastuu rikon aiheuttaja. Sisäpuolelta pienimmät eivät näy eikä tunnu, mutta kohta saa taas paikata. Alkuperäisen kysyjän deee ongelmaan ei taida tämä selitys päteä. Hänelle ohjeena kuten tuossa jo mainittiinkin, lisää ilmaa sisuriin kunnes vuoto paljastuu.