PDA

Näytä tavallinen näkymä : Konan runko takuuseen



Kettu-Pekka
10.06.2017, 17.17
Napsahti konan (hei hei 29) alumiinirunko poikki kesken ajon. Eikös noissa ole ikuinen takuu?

Pyörä on ostettu Jyväskylän konan myymälästä joka on lopettanut. Keneenkähän pitäisi ottaa yhteyttä takuuasiassa?

Bensakeuhko
10.06.2017, 17.23
Joissakin Kona malleissa saa ikuisen runkotakuun kun rekisteröi pyörän runkonumeron firman nettisivuilla. Näin taisi ainakin olla Process mallien kohdalla.

maalinni
10.06.2017, 19.19
Maahantuojaan yhteys.

sentier
10.06.2017, 19.49
Ikuinen jos rekisteröity ja kolme vuotta ilman

Arnold-62
17.06.2017, 21.47
Pari omaa kokemusta tähän: Trekin fuel ex 7 vm 2006 poiki aikanaan laakerisovitteistaan, eli siis takahaarukan laakerointi oli tehty pesiltään väljiksi, ja laakerit liimattu about
paikalleen; ongelmana tuossa oli, että täyttävä liima oli ilmeisesti jäänyt pääosin pois, ja loputkin murenivat. Maahantuoja kuittasi, että myynyt liike voi liimata laakerit
paikalleen. Tuon teimme kuitenkin omalla pajalla, laakerit samalla uusien... Toinen, vielä ikävämpi tapaus on tuo -08 vuotinen Jamis Dakar XAM-2, eli noin 150 joustava 26 täpäri; Sen takahaarukka on konstruoitu pieleen, ja nuo ovat useinkin murtuneet. Eli tuo haarukan taaimmainen osa, valukappale, on levyjarrun puristimen momentille alamittainen, osa poikii joko hitsisauman keskeltä, tai osan heikommasta kohdasta. Kuvaa ei nyt ole tähän heittää, kun olen vieraalla koneella. Runko on 7005 sarjan
alumiinia ja tuo on tunnetusti vaativaa hitsattavaa, T6 lämpökäsittely materiaalin osalla jäänee puolitiehen, jos runkoa ei käsitellä valmistuksen jälkeen.. Otan lähiaikoina maahantuojaan vielä yhteyttä ja kysyn löytyykö takuuta vielä rungolle. Onhan tuo selvä konstruktiovirhe, tuossa vuosimallissa. Ois pyörälle vielä käyttöä, vaikka retrohenkinen jo onkin. Tuolla olen kuitenkin parhaat vibat maastoilusta aikanaan löytänyt, sekä aika monta naarmuakin (omaan kroppaan)

Tauno
19.06.2017, 10.33
Taitaa olla tuo käsite maahantuoja tässä pyöräkaupassakin vähän eilispäivää. Taitavat nuo kaikki kaluston myyjät olla omia maahantuojiaan. Takuuasiat kyllä hoituvat, kun löytää jonkun myyjäliikkeen, joka on halukas niitä hoitamaan. Sehän vaatii hiukan osaamista ja kielitaitoakin. Nuo takuukorjaukset saattavat olla lisäksi vähemmän houkuttelevia töitä, koska tehtaat pitävät näissä kyllä puolensa.

Hoidin juuri Trek Ex9:n runkotakuuasian Pyöräliike Lundbergin kanssa. Hyvin hoitui, mutta ei siinäkään enää mitään erillistä maahantuojaa välissa ollut.

goljat
23.06.2017, 07.50
Se konan ikitakuu koskee vain teräsrunkoisia

Kettu-Pekka
23.06.2017, 08.06
Ainakin minun alumiinirunkoiseen lähti uusi runko tulemaan takuuseen.

Mettis
23.06.2017, 09.09
Se konan ikitakuu koskee vain teräsrunkoisia

Ei pidä paikkaansa. Kuiturungoissa 3v vaan.

Jomppanen
23.06.2017, 09.49
Kyllä lupasivat alumiiniumillekin ikitakuun kunhan sen rekisteröi Konan sivulla.

Yamppa
23.06.2017, 18.20
Näin oli ainakin omasa Process 153:ssa. Kunhan rekisteröi Konan sivuilla. Toki koskee vain ensimmäistä omistajaa jos en väärin muista

Kettu-Pekka
29.06.2017, 22.05
Tänään tuli runko. Uudempaa mallia, menee uusiksi ainakin keskiölaakerit ja etuvaihtaja. Mutta hienosti toimi takuu, peukut Konalle!

dobin
11.09.2022, 00.53
Mulla vähän erikoisempi keissi käsissä. Kuusi vuotta hyvin palvelleen Kona Roadhousen vapaaratas tuli tiensä päähän. Koskapa kyseisen mallin ratas ei ollut huollettavaa mallia, piti vaihtaa koko kiekko.
Pyöräliikkeen mekaanikko huomasi uuden kiekon asennettuaan että ketju hankaa takakolmion yläputkeen pienimmällä rattaalla ollessaan. Tähän ei muuta ratkaisua keksitty kuin vaihtaa vanha kiekko takaisin.
Pikaisen googlailun perusteella kyseessä on tyyppivika vuosimallin 2016 alkusarjan tuotantokappaleissa. Olin rekisteröinyt pyörän Konalle joten siinä on voimassa elinikäinen takuu.
Nyt on sitten vetämässä takuupyyntö rungolle.
Ilmeisesti homma menee niin että tulee uusi runko tilalle ja ne vaihdetaan omalla kustannuksella rungosta toiseen?
En ole varma onko tuo omakustannevaihto kohtuullista, koska kyse on edelleen valmistajan virheestä?
Lisäksi kyseessä on neljä vuotta sitten lopetettu malli, samaa runkoa lienee turha toivoa ellei valmistaja pitä muutamaa runkoa jemmassa takuukorjausten varalta.
Samanlaiset vaihtoehdot ovat vähissä, koska valitsin mallin alunperin siksi koska se oli punainen ja teräsrunkoinen.
On oletettavaa että kaikki osat eivät sellaisenaan sovi korvaavaan runkoon. Mitä sitten tehdään? Suurin osa osista on päivitetty oston jälkeen kalliimpiin.
Voisiko kuvitella, että teräsrunkoista pyörää voisi työstää niin että runkoputken clearancea lisätään, kun kyse on vain millistä tai parista?

miz
11.09.2022, 22.39
Mulla vähän erikoisempi keissi käsissä. Kuusi vuotta hyvin palvelleen Kona Roadhousen vapaaratas tuli tiensä päähän. Koskapa kyseisen mallin ratas ei ollut huollettavaa mallia, piti vaihtaa koko kiekko.
Pyöräliikkeen mekaanikko huomasi uuden kiekon asennettuaan että ketju hankaa takakolmion yläputkeen pienimmällä rattaalla ollessaan. Tähän ei muuta ratkaisua keksitty kuin vaihtaa vanha kiekko takaisin.
Pikaisen googlailun perusteella kyseessä on tyyppivika vuosimallin 2016 alkusarjan tuotantokappaleissa. Olin rekisteröinyt pyörän Konalle joten siinä on voimassa elinikäinen takuu.
Nyt on sitten vetämässä takuupyyntö rungolle.
Ilmeisesti homma menee niin että tulee uusi runko tilalle ja ne vaihdetaan omalla kustannuksella rungosta toiseen?
En ole varma onko tuo omakustannevaihto kohtuullista, koska kyse on edelleen valmistajan virheestä?
Lisäksi kyseessä on neljä vuotta sitten lopetettu malli, samaa runkoa lienee turha toivoa ellei valmistaja pitä muutamaa runkoa jemmassa takuukorjausten varalta.
Samanlaiset vaihtoehdot ovat vähissä, koska valitsin mallin alunperin siksi koska se oli punainen ja teräsrunkoinen.
On oletettavaa että kaikki osat eivät sellaisenaan sovi korvaavaan runkoon. Mitä sitten tehdään? Suurin osa osista on päivitetty oston jälkeen kalliimpiin.
Voisiko kuvitella, että teräsrunkoista pyörää voisi työstää niin että runkoputken clearancea lisätään, kun kyse on vain millistä tai parista?

Ihan mielenkiinnosta että mikä vika siinä rungossa siis oli, oliko joku mennyt rikki? Toimi alkuperäisellä kiekolla 6 vuotta, mutta ei uudella?
Ja rungossa ei ongelmaa alkuperäisellä kiekolla edelleenkään? Oliko uudessa kiekossa sama kasetti paikallaan, vai oliko rattaiden koolla jotain merkitystä asiassa?

Jos tosiaan on valmistusvirhe niin yleensä taitaa tulla vastaava runko jota on saatavilla. Voisi kuvitella että muut osat sopii melko varmasti, mutta keskiölaakeri ja mahdollinen etuvaihtaja on kysymysmerkkejä.

Tutulla napsahti Spessun gravel alurunko poikki vuoden jälkeen, niin sai takuuseen saman sarjan kuituisen, osat vaihdettiin liikkeessä uuteen runkoon veloituksetta. Toivottavasti on alalla yleisempikin käytäntö!

dobin
11.09.2022, 23.33
Takakolmion pyöreän yläputken sisäpinta oli tasaamatta, joilloin ketju hinkkaa siihen pienimmällä rattaalla. Oli siis hinkannut vanhallakin kiekolla, mutta niin vähän etten ollut sitä huomannut. Uudella kiekolla pakka (joka oli täysin kuin vanhalla kiekolla) oli noin puoli milliä ulompana, jolloin ketju taas hankasi runkoon. Netin perusteella joidenkin kiekkojen kanssa ketju ei vaihdu pienimmälle rattaalle ollenkaan. Käytännössä uutta kiekkoa ei voi hankkia kun ei yhtään tiedä mahtuuko se vai ei.
https://nali.fi/media/IMG_1058.jpg

Nixuu
12.09.2022, 18.43
Viila käteen ja otat tuosta pikkaisen pois. Ongelma ratkaistu helposti.

maalinni
12.09.2022, 19.58
Joku prikka akselin päähän sisäpuolelle? Kyllä teräsrunkoa voi sen pari milliä levittää.

dobin
12.09.2022, 22.50
Katsotaan nyt mitä Konalta sanotaan. Ongelmana on ettei tiedä miten paljon mikäkin kiekko tilaa vie ja onko tarvittava tila turvallisesti viilattavissa tai väännettävissä.
Voi olla että Konalla on tiedossa jokin virallinen korjaustapa eikä runkoa tarvitse vaihtaa.

paaton
13.09.2022, 06.49
Ei niissä kiekoissa ole paljoa eroa. Varmaankin juuri tuo puoli milliä voi olla.

maalinni
13.09.2022, 07.07
Ei niissä kiekoissa ole paljoa eroa. Varmaankin juuri tuo puoli milliä voi olla.

Joo ei luulisi isoja heittoja olevan. Purkkaratkaisu voisi olla myös hommata isompi eturatas ja jättää tuo pienin takaratas käyttämättä. Rajoitin ruuvilla estää ketjua menemästä sinne.

Mutta on kyllä aika käsittämätön valmistusvirhe, kun luulisi tuollaiset huomattavan ekalla koeajolla.

miz
19.09.2022, 10.40
Takakolmion pyöreän yläputken sisäpinta oli tasaamatta, joilloin ketju hinkkaa siihen pienimmällä rattaalla. Oli siis hinkannut vanhallakin kiekolla, mutta niin vähän etten ollut sitä huomannut. Uudella kiekolla pakka (joka oli täysin kuin vanhalla kiekolla) oli noin puoli milliä ulompana, jolloin ketju taas hankasi runkoon. Netin perusteella joidenkin kiekkojen kanssa ketju ei vaihdu pienimmälle rattaalle ollenkaan. Käytännössä uutta kiekkoa ei voi hankkia kun ei yhtään tiedä mahtuuko se vai ei.
https://nali.fi/media/IMG_1058.jpg

Hyvä ja selvä kuva. Kannattaahan se Konan kanta kysäistä.
Noin kauan ajetun rungon jos saa uusittua takuuseen niin olisi pieni lottovoitto. Jos ei, niin itse koittaisin tuota ehdotettua millin prikkakikkaa.

dobin
30.09.2022, 20.59
Konalta tuli vastaus. Heidän mielestään ongelma ratkeaa 0.5mm spacerillä pakan ja takakolmion väliin. Puoli milliä kuulemma pysyy toleransseissa eikä siten aiheuta stressiä runkoon.
Pyöräliikkeen heebotkin vähän ihmetteli tuota ohjetta. Ilmeisesti Konan päässä kokeillaan kepillä jäätä josko menisi tällainen ehdotus läpi ettei tarttisi uutta runkoa toimittaa.

Puhuttiin asia kuitenkin niin että hommaan ja asennan uudet kiekot ja jos tulee niiden kanssa ongelmaa niin palaan asiaan. Kysyin myös tarkempaa speksiä spacerille. M12x0.5 -washerit ei ole ainakaan ihan perus-rautakauppahyllytavaraa.
Parhaassakin tapauksessa takarenkaan irrottaminen ja kiinnitys hankaloituu jonkin verran kun pitää saada se spacer pysymään paikallaan sillä aikaa kun asettelee rengasta paikalleen. Siitä voi itse asiassa tulla melko veemäinenkin operaatio.

paaton
30.09.2022, 21.08
No ei tuollaisella tosiaan kannata päätään llikaa vaivata. Laitat sen rikan, tai viilaat vähän lisää tilaa, kuten tuossa yllä jo neuvottiin.

Pyöriä ne vaan on ja ne tykkää kun niillä ajetaan, eikä seisotella huollossa.

jalkkis
01.10.2022, 11.31
Tai 0,5mm metallilevyyn poraa 12mm reiän?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
01.10.2022, 19.15
Hirveetä näpertelyä ja vaivaa pitäis nähdä ku pyörä on susi?

maalinni
01.10.2022, 20.00
Hirveetä näpertelyä ja vaivaa pitäis nähdä ku pyörä on susi?

Yksi prikka on hirveetä vaivaa?

paaton
01.10.2022, 20.16
Hirveetä näpertelyä ja vaivaa pitäis nähdä ku pyörä on susi?


Kuusi vuotta hyvin palvelleen Kona...

stenu
02.10.2022, 07.41
Uutta samanlaista runkoa et saa, koska sellaisia ei enää valmisteta. Jos tykkäät siitä sun rungosta ja haluat sillä edelleen ajaa, niin näytä vähän viilaa sille chainstayn juotokselle, vedä punaista Miranolia päälle suojaksi ja aja auringonlaskuun. Jos et uskalla itse tehdä, niin ainakin täältä Hesan nurkilta löytyy kyllä kavereita, jotka tekee duunin nimellistä korvausta vastaan. Jos tavoittelet rungon tai pyörän päivittämistä uudemmaksi takuun piikkiin, niin sitten tuosta ei tietty ole apua.

TERU
02.10.2022, 08.25
Ei rungossa ole vikaa, ei tuosta takuujuttua saa, tuossa uusien osien sopimattomuus ja sen joutuu hoitamaan omaan piikkiin, omin tai huollon keinoin.

Pieniä ovat toleranssin näissä meidän välineissä. Ihan siistiltä tuo haarukan liitos kuvan suunnalta näyttää. Yrittäisin korjata ongelman runkoon kajoamatta, vaikka tuskin mitään haittaa olisi pieni viilaus ahtaasta paikasta ja pinnan suojaaminen lakalla tai maalilla.

Sambolo
02.10.2022, 12.39
Onhan se silti naurettavaa, jos pyörä ei toimi kuin prikkavirityksillä. Tosin taisi olla enemmän kiekon vika kuin itse rungon jos originaali pelittänyt.

maalinni
02.10.2022, 14.03
Jostain vanhasta romukiekosta se prikka, niin ei tarvii porailla eikä viritellä.

maalinni
02.10.2022, 14.04
Ja kyllähän sen saa sinne mutterien taakse, ettei irtoa kiekkoa irrotettaessa.

Zykkel
02.10.2022, 15.16
Konalta tuli vastaus. Heidän mielestään ongelma ratkeaa 0.5mm spacerillä pakan ja takakolmion väliin. Puoli milliä kuulemma pysyy toleransseissa eikä siten aiheuta stressiä runkoon.
Pyöräliikkeen heebotkin vähän ihmetteli tuota ohjetta. Ilmeisesti Konan päässä kokeillaan kepillä jäätä josko menisi tällainen ehdotus läpi ettei tarttisi uutta runkoa toimittaa.

Puhuttiin asia kuitenkin niin että hommaan ja asennan uudet kiekot ja jos tulee niiden kanssa ongelmaa niin palaan asiaan. Kysyin myös tarkempaa speksiä spacerille. M12x0.5 -washerit ei ole ainakaan ihan perus-rautakauppahyllytavaraa.
Parhaassakin tapauksessa takarenkaan irrottaminen ja kiinnitys hankaloituu jonkin verran kun pitää saada se spacer pysymään paikallaan sillä aikaa kun asettelee rengasta paikalleen. Siitä voi itse asiassa tulla melko veemäinenkin operaatio.

Tuolta https://www.tme.eu/ olen kaiken näköistä hiukan hankalammin löytyvää mutteria ja prikkaa tilannut. Jos reikä piti olla M12, niin aikakin yksi M12 0,5 millinen löytyy: 1273728 BOSSARD - Washer | round; M12; D=24mm; h=0.5mm; spring steel; DIN: 988; BN: 748; B12/BN748 | TME - Electronic components (https://www.tme.eu/fi/en/details/b12_bn748/washers/bossard/1273728/)
10 kpl on minimi tilaus ja kun postit oli muistaakseni kympin, niin jotain 12€ tulisi hintaa.

hcf
02.10.2022, 15.59
Eikö sen konan pitäs toimittaa moiset prikat jos takuuta on ja sitä ehdottavat korjaukseksi.

paaton
02.10.2022, 17.36
Selvästi pienempi homma porata prikkaan isompi reikä tai viilata saumasta milli pois kuin jos jollain ihmeenkaupalla onnistuisi saamaan uuden rungon ja kaikki osat pitäisi siirtää siihen :D

Voi muuten jokainen kokeilla porata rikkaan isompaa reikää kotona akkuporakoneella ilman viilapenkkiä.

paaton
02.10.2022, 17.38
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7500453/Aluslaatta-12-mm-DIN125-A2-RST-12-kpl

Tai Motonetistä jo tänään hintaan 4€, jos ei yksi riitä niin laittaa kaksi, tässä on tehty yksinkertaisesta asiasta kyllä aika monimutkainen, itselläni ei riittäisi mielenkiinto ja aika vääntää tuollaisesta valmistajan kanssa, ei edes periaatteesta.

Tuo on pari milliä paksu, mutta menee kyllä varmsti paikalleen.

Zykkel
02.10.2022, 21.35
Voisihan tuollaista 12x1mm lukkorengastakin kokeilla. Ei ainakaan paljoa maksaisi, vaikka ei toimisikaan. Lukkorengas ulkopuolinen Suki DIN471A 12x1,0mm - K-Rauta (https://www.k-rauta.fi/tuote/lukkorengas-ulkopuolinen-suki-din471a-12x10mm/4032526826150) ja LUKKORENGAS ULKOP. 12MM 10KPL DIN471 LRU12A - IKH (https://www.ikh.fi/fi/lukkorengas-ulkop--12mm-10kpl-din471-lru12a) Tuon sisähalkaisija taitaa olla molemmissa 11mm. Halvimmat lukkorengaspihdit maksaisi jotain 4-5€.

dobin
03.10.2022, 00.28
Täydellisessä maailmassa voisi selvittää mikä freehub laitteessa nyt on, katsoa sen flange right-välimatka ja ostaa sitten kiekko jonka freehubin flange right -distance on vähemmän tai saman verran kuin nykyisessä. Mutta koskapa freehubissa ei ole minkään valtakunnan merkintöjä niin en saanut selville mikä ihme se on. Pyöräliikkeen kokeileman kiekon spekseistä löytyi sen sijaan mitta 20.4mm. Pyöräliikkeen mekaanikon arvion mukaan pakka oli tällä uudella kiekolla noin puoli milliä ulompana kuin alkuperäisellä, joten nykyisen hubin flange right distance lienee noin 19.9mm. Toimiva ratkaisu löytyy oletettavasti jostain noiden välistä.
Oma juttunsa on vielä se että flange right -mitta merkkaa pinnalaipan keskikohtaa renkaan keskilinjasta, mikä on taas eri asia kuin mistä freehub body alkaa. Puhumattakaan siitä että Straight pull-hubien mitat ovat joko ulomman tai sisemmän reiän keskikohdasta.
Tilasin nyt riskillä DT Swissiltä ER 1600 -kiekot, joiden hubin flange-mitoista löytyy ristiriitaista tietoa. Parhaassa tapauksessa mitta on 18.4mm eli reilusti vähemmän kuin nykyisessä. Ulommista rei’istä mitattuna se on ilmeisesti 21.4mm eli yli millin enemmän kuin jo toimimattomaksi testatussa Shimanon kiekossa. Jos oikein huonosti käy niin ehdotettu 0.5mm spacer ei riitä alkuunkaan.
Jää siis vähän herran haltuun tämä siihen asti kun pääsee koettamaan kiekkoja paikalleen.

Koheltaja
03.10.2022, 06.17
Miten musta tuntuu että taas yritetään tehdä yksinkertaisesta asiasta turhan monimutkaista hifistelyä. Fillarihuollosta löytyy sopivan paksuisia prikkoja jos rautakaupan M12 prikka tuntuu liian paksulta, hieman levittää haarukkaa jos kiekko ei mahdu paikalleen paksummalla prikalla. Jos ei halua prikkaa eikä uskalla haarukkaa taivuttaa niin pyyhkäisee viilalla saumaa matalammaksi ja kaupan leluosastolta muutaman euron Revel maalipurkki paikkamaalaukseen.

maalinni
03.10.2022, 07.03
Miten musta tuntuu että taas yritetään tehdä yksinkertaisesta asiasta turhan monimutkaista hifistelyä.

No sehän täällä osataan :D

M A
05.10.2022, 12.14
Kun kerran teräsrunko kyseessä niin uskaltaisin näyttää saumalle pikkuisen viilaa ja ajaisin auringonlaskuun. Automaalikaupasta saa hyvin lähelle samanlaista paikkamaalia kynsilakkapullossa - tulee parempi kuin uutena :)

dobin
28.10.2022, 23.32
Saikin viilata ihan kunnolla. Putki kun on vain millin paksuinen ja runko pahasti ketjun tiellä niin reikähän siihen tuli.
Pitää etsiä joku osaava hitsari joka voisi hitsata tuon umpeen.

kauris
04.11.2022, 07.59
Ei hitto, tässä oli kyllä harmillinen lopputulos. Ei taitaisi valmistaja antaa ymmärrystä jos itse ehdottivat prikkaa.

Aakoo
04.11.2022, 09.29
Niin, olisi varmaan kuitenkin kannattanut vaan laittaa se prikka ja ajaa iloisena. Kyseessä kun on teräsrunkoinen pyörä, niin haarukkaa levittää sen millin verran vaikka etusormillaan. Prikan olisi voinut vaikka liimata joko kiekon päätytulppaan tai runkoon valmiiksi, niin ei olisi ollut mitään säätämistäkään kiekon irroituksen kanssa.

kauris
04.11.2022, 09.54
Useampi täällä ehdotti sitä millin viilaamistakin vaihtoehtona. Harmi, että se ehdotettu vaihtoehto jota tuli nyt sitten kokeiltua oli jälkikäteen katsottuna selvästikin väärä. Olettama varmaan oli, että olisi ollut vähän paksumpi putki siinä kohtaa tai just jos se kohta joka hankaa olis ollut paksu klöntti hitsaussaumaa.

F. Kotlerburg
04.11.2022, 10.52
Ei hemmetti. Ihan pokalla ehdotettu millin parin viilaamista pois ohuista teräsputkista.

Aakoo
04.11.2022, 11.00
Niin, millin paksuisesta putkesta ei oikein voi milliä viilata pois.

Olli L
04.11.2022, 16.11
Niin, olisi varmaan kuitenkin kannattanut vaan laittaa se prikka ja ajaa iloisena. Kyseessä kun on teräsrunkoinen pyörä, niin haarukkaa levittää sen millin verran vaikka etusormillaan. Prikan olisi voinut vaikka liimata joko kiekon päätytulppaan tai runkoon valmiiksi, niin ei olisi ollut mitään säätämistäkään kiekon irroituksen kanssa.

Millä liimalla prikan saa pysymään? Sehän saa todennäköisesti kiekon asennuksen yhteydessä aina tälliä sivusta.

Aakoo
04.11.2022, 16.18
^En ole millään tavalla liimaexpertti, mutta itse kokeilisin vaikka epoksilla.

stenu
04.11.2022, 17.29
Kuva voisi auttaa, mutta ehkä reikä seatstayn alapäässä ei haittaa mitään. Chainstayn alapäässä voi olla porattu huohotus-/kosteudenpoistoreikä muutenkin.

maalinni
04.11.2022, 17.53
Ja minkä ihmeen takia sitä prikkaa ei voisi laittaa siihen akseliin? Lukkorenkaan taakse.

Nixuu
04.11.2022, 18.18
Onpas ohutta putkea seinämävahvuudeltaan. Itsellä teräsrunkoisessa pyörässä on putken seinämävahvuus 2.2mm eli millin saisi helposti pois.

arctic biker
04.11.2022, 18.40
seatstayn alapäässä ei haittaa mitään. Chainstayn alapäässä @Stenu. Milloin joku kielihenkilö avaa säikeen jossa löydetään suomenkieliset vastineet näille pyörätermeille?

arctic biker
04.11.2022, 18.57
Ja sori Stenu ei ollut tarkoitus tölväistä , olet yksi foorumilla arvostamiani. Jos ikään Hesaan pääsen niin elämäni toiset ajolasit mieluusti sinulta haen.

arctic biker
04.11.2022, 21.07
Jos olen oikein ymmärtänyt niin ei haittaa. Joskus kauan aikaa sitten jo silloinkin jo vanhaan maantiepyörään porasin takahaarukkaan reiät ja kierteitin ne M5 kokoon tarakkaa varten, hyvin kesti! Yläkiinnitys oli vielä rujompi?

maalinni
04.11.2022, 22.03
Tuskin haittaa ja voihan sen hitsauttaa umpeen.

Pexi
04.11.2022, 22.30
Näin koneenrakennusinsinöörin koulutuksella sanoisin, että itse en tuota hitsaisi. Kun itselläni on välineet, niin varmaankin "takoisin" tuon reiän kohdan reilusti litteäksi (että varmasti mahtuu ketju pyörimään) ja sitten kovajuottaisin reiän umpeen pronssilla, jos se reikä ei ihan mahdottoman iso ole.

Mutta ilman omia välineitä kovajuotoshommiin tai muuten vaan laiskana (jos haluaisin välttää kuumuuden aiheuttamia laajempia maalaushommia) niin tekisin näin: "takomisen" jälkeen pruuttaisin tuon putken alapäähän sisälle epoksia ja seuraavana päivänä hioisin paikat siistiksi ja maalaisin vielä siistimmäksi. Kestää ajasta ikuisuuteen, eikä kukaan koskaan tiedä, että jotain ongelmaa on koskaan tuolla ollut.

Edit. takomisessa varmaan tarvii käyttää luovuutta, kun on ahdas paikka, mutta runko kyljelleen lattialle (ei ehkä parketille) ja joku terästanko vasaran ja tuon taottavan paikan väliin, niin se millin seinämällä oleva putki kyllä muuttaa muotoaan melko helposti.

Föhn
04.11.2022, 22.48
Ensimmäisenä tuli itselläkin juotos mieleen.

dobin
05.11.2022, 01.20
Kyllä sen prikkasäätämiden suljin aikaisessa vaiheessa pois. Hankaloittaa renkaanvaihtoa, saattaa muuttaa renkaan ajolinjaa, vähentää rungon ja akselin välistä kantopinta-alaa ja tekee vääntömomenttia takahaarukkaan. Ja hankaaminen on niin suurta että tuskin puolen millin prikka riittäisi alkuunkaan. Vika on takahaarukan muotoilussa joten korjaustoimenpiteet pitää kohdistaa siihen.

Ketju myös kiilautui rungon ja toiseksi pienimmän rattaan väliin pienemmälle vaihtaessa, joten oli selvää että pitää viilata läpireikä siihen. Litistäminen tuskin tulee kysymykseen koska viilattava alue on osaksi seatstayputken ja dropoutin hitsaussauman kohdalla.

Yllättävää tässä on lähinnä ollut se miten ulalla pyörähuoltofirmat on hitsaushommista. Kukaan ei pääsääntöisesti sitä tee eikä heillä ole kysyttäessä juurikaan minkäänlaista käsitystä mistä pyöräilijöille sopivaa hitsauspalvelua voisi saada.

Vaikka reikä itsessään ei välttämättä estä ajamista, sen reunat ovat sen verran epämääräiset että stressikeskittymiä voi tulla, joten lienee parasta ajaa sillä vasta sitten kun reikä on saatu umpeen.

https://i.ibb.co/ChKzVw7/0475-F98-E-9556-4-D05-A495-C76678293-C73.jpg

https://ibb.co/t8p4YHshttps://ibb.co/t8p4YHs

dobin
05.11.2022, 01.26
Näin koneenrakennusinsinöörin koulutuksella sanoisin, että itse en tuota hitsaisi. Kun itselläni on välineet, niin varmaankin "takoisin" tuon reiän kohdan reilusti litteäksi (että varmasti mahtuu ketju pyörimään) ja sitten kovajuottaisin reiän umpeen pronssilla, jos se reikä ei ihan mahdottoman iso ole.

Mikä hitsaamisessa on ongelma?

Votkins
05.11.2022, 11.45
Yllättävää tässä on lähinnä ollut se miten ulalla pyörähuoltofirmat on hitsaushommista. Kukaan ei pääsääntöisesti sitä tee eikä heillä ole kysyttäessä juurikaan minkäänlaista käsitystä mistä pyöräilijöille sopivaa hitsauspalvelua voisi saada.

Voi olla selkeämpää pysyä ulkona tuollaisesta yksilöllisestä käsintekemisestä esim. vastuuvapauskysymysten vuoksi jos rakenne sittenkin pettää. Rahallinen hyöty on varmaan aika mitätön suhteessa teoreettisen riskiin. Vähän sellasta suutarihommaa.

JohannesP
05.11.2022, 11.52
Offtopic

Miksi tämä pitää tehdä mahdollisimman monimutkaisesti?


Selvästi pienempi homma porata prikkaan isompi reikä tai viilata saumasta milli pois kuin jos jollain ihmeenkaupalla onnistuisi saamaan uuden rungon ja kaikki osat pitäisi siirtää siihen :D

Nickname pääsi vain esimerkiksi monesta viilausehdotuksesta. Hyvää jälkikäteen tapahtuvaa viisastelua. Nyt sit ihmetellään miksi kukaan menee viilaamaan runkoa. :D

En tosin olisi itsekkään uskonut, että perus-Konan teräsputki olisi millin paksuista. Jälkikäteen viisasteluna olisihan sitä voinut päätellä tuosta vedenpoistoreistä. :)
-------------------------------------------

Vakavasti: jos tuon täyttäisi vain omatoimisesti kemiallisella metallilla ja seuraisi yleisesti hitsisauman kestävyyttä? Lähinnä hidastamaan kuran ja suolavesien pääsyä rungon sisälle.

JohannesP
05.11.2022, 12.03
^ Kyllä ehdotin mutta omasta mielestäni puhuin enemmän prikan puolesta, eikä tuossa ole mielestäni edes vahinkoa tapahtunut, maalia päälle ja prikka paikalleen.
Jep prikkaa yritit kovasti ehdottaa.

Huvitti vain nämä tapahtuman jälkeiset viilausta koskevat viestit. Ja enemmänkin erään toisen henkilön tapa tulla jälkiviisastelemaan.

Aakoo
05.11.2022, 13.51
Itse en ymmärrä miten prikka nyt muodostui kynnyskysymykseksi varsinkaan läpiakselikiekon kanssa. Ei sitä kiekkoa nyt niin usein irroitella. Itse jouduin vastaavaa viritystä käyttämään pikalinkkukiekon kanssa, eikä siitäkään 10s säätämistä kummempaa haittaa tullut.

paaton
05.11.2022, 15.21
No joo. Kyllähän tuo noin viilatessa varmasti oli tiedossa että menee puhki. Itse olisin uskaltanut madaltaa vain sitä hitsisaumaa, enkä ottaa putkesta pois yhtään.

Nyt kun siinä on jo reikä, niin tosiaan juottamista tai kun ei ole vehkeitä niin sitä epoxia niinkuin pexi sanoi. Sitten ajamaan vaan.

Olli L
05.11.2022, 15.35
Itse en ymmärrä miten prikka nyt muodostui kynnyskysymykseksi varsinkaan läpiakselikiekon kanssa. Ei sitä kiekkoa nyt niin usein irroitella. Itse jouduin vastaavaa viritystä käyttämään pikalinkkukiekon kanssa, eikä siitäkään 10s säätämistä kummempaa haittaa tullut.

Pikalinkkukiekossa ohuen prikan voi laittaa akselin ympärille irralleen tai uloimman mutterin alle kiinni. Läpiakselikiekossa ei ole mitään akselia, jonka ympärillä prikka pysyisi asennuksen ajan. Läpiakselikiekon sisuksia en oikein tunne, mutta ei kai prikkaa päätytulpan allekaan voi laittaa?

Aakoo
05.11.2022, 15.52
^ Laittaa kiekon paikalleen, työntää prikan päätytulpan ja korvakkeen väliin ja työntää akselin läpi?

stenu
05.11.2022, 16.21
Yllättävää tässä on lähinnä ollut se miten ulalla pyörähuoltofirmat on hitsaushommista. Kukaan ei pääsääntöisesti sitä tee eikä heillä ole kysyttäessä juurikaan minkäänlaista käsitystä mistä pyöräilijöille sopivaa hitsauspalvelua voisi saada.https://ibb.co/t8p4YHshttps://ibb.co/t8p4YHs

Pääsääntöisesti pyörän runkoja korjailee, juottelee ja hitsailee samat pajat, jotka myös tekee mittatilausrunkoja. Suomessa ei tällä hetkellä ole yhtään kaupallisesti toimivaa runkopajaa. Sulle on nyt sekä tässä että siinä toisessa topicissa ehdotettu 4130ranch-kommuunia. Mulle ovat mm. uusineet yhden kolarissa mutkalle menneen emäputken. Ainakin IG:n kautta voit laittaa viestiä sinne.

Periaatteessa joka kerta, kun tommosta runkoputkea kuumentaa, heikkenee se jonkin verran, joten en edelleenkään ole välttämättä sitä mieltä, että reiälle kannattaa tehdä mitään, mutta ranchin kaverit osaavat arvioida varmemmin senkin.

Pexi
05.11.2022, 18.11
Mikä hitsaamisessa on ongelma?

Ei hitsaamisessa ole ongelmaa, kun on ammattilainen tekijänä. Kannattaa muistaa, että oma kommenttini asiasta perustui vain täällä oleviin valokuviin, mutta itse en tosiaan tuollaista kohtaa alkaisi hitsaamalla korjaamaan, koska

Ohuen, mahdollisesti sisältä ruosteisen teräsputken kunnolla hitsaaminen vaatisi parempia vehkeitä ja enemmän osaamista kuin mitä itselläni on käytössä.
Jos kuvitellaan, että tuo paikka on nyt viilattu sellaiseksi, ettei ketju enää hankaa, niin hitsaaminen lisää ainetta tuohon paikkaan, jolloin helposti joudutaan taas viilaamaan uutta hitsisaumaa. Hitsisauman viereen syntyy melkein väkisin heikko kohta ja kun sitä saumaa vielä viilaa, niin on melko mahdoton tietää kuinka heikko on lopputulos. Hitsisauman viilaaminen on lisäksi kurjaa hommaa, ainakin verrattuna kovajuotokseen, jota viilaa huvikseen.


Mutta meillä muilla on asiasta vain tällaisia mielipiteitä, hyviä ja huonoja. Pyörä on sinun, joten teet niin kuin hyväksi näet.

F. Kotlerburg
05.11.2022, 18.22
En tosin olisi itsekkään uskonut, että perus-Konan teräsputki olisi millin paksuista. Jälkikäteen viisasteluna olisihan sitä voinut päätellä tuosta vedenpoistoreistä. :)
-------------------------------------------
Eikö tuollainen Roadhouse nyt ole jotain vähän parempaa reiskan putkea eikä perus 4130:aa?

JohannesP
05.11.2022, 19.32
Eikö tuollainen Roadhouse nyt ole jotain vähän parempaa reiskan putkea eikä perus 4130:aa?
Jaa-a, empä tiedä. Google kertoo kuitenkin näin:

Roadhouse, which updates the traditional steel vibe with strong but lighter-weight Reynolds 853 tubing in the main triangle (the rear triangle is 4130 chromoly)

https://www.bicycling.com/bikes-gear/a20012637/the-kona-roadhouse-is-a-modern-road-bike-with-a-thirst-for-exploring/

stenu
05.11.2022, 20.34
Ei taida yli millin putkia olla kuin jossain Hi-Ten-rungoissa. 4130-takahaarukan putket on yleensä 0,9 mm ainakin vannejarrurungoissa. Lifet ym. 0,6-0,7 mm. Tavallinen ”double butted” 4130 etukolmio on yleensä 0,9 mm päistä ja 0,6 mm keskeltä. Lifet ym ym. 0,6 mm päistä ja 0,4-0,45 mm keskeltä.

Zykkel
05.11.2022, 21.11
Jos kysyjä prikkaan vielä palaa, niin löysin itselleni tuolta Sovitelaatat (fixusnet.fi) (https://www.fixusnet.fi/client/index/130169/page:3) sopivia prikkoja. Olen aiemmin myös muualta tilannut, mutta tämän löysin sattumalta. Uusin taka-akselin kartiot + kuulat. Uudet kartiot olivat lyhyemmät ja jäi liikaa välystä runkoon. Laitoin 10 x 16 x 1mm sovitelaatat, eli prikat kartioiden ja lukitusmutterin väliin. Tuli yhteensä 2mm lisää leveyttä. Helsingin Herttoniemen minitilaus oli 25 kpl = 2,5€.

Edit. Tuolta DIN 988 SOVITEALUSLEVYT » Ruuvilinja Oy (https://www.ruuvi.fi/tuotteet/1-kiinnikkeet/aluslaatat-prikat/din-988-sovitealuslevyt) mahdollisesti saisi pieniäkin määriä?

Jos ketjun aloittaja asuu pääkaupunkiseudulla, niin Metallityöt, Helsinki - Pelti- ja Rautatyö E. Salminen Oy (rautatyo.fi) (https://rautatyo.fi/) olen pieniä metallitöitä teettänyt. Siellä Vesa Rautavaaran kanssa asioinut. Voisi tuon yllä olevan kuvan sinne tai vastaavaan firmaan lähettää ja kysyä onnistuuko täyttö?

Koheltaja
06.11.2022, 08.04
Käy jossain amiksella hitsauttamassa tigillä reiän umpeen ja pyytää sorvaamaan rosterista soviteprikan. Helppoa ja edullista.

dobin
17.12.2022, 22.03
https://ibb.co/2tCsSnJHitsauksen osaava paja löytyi viimein Haagan pyörähuollon kautta. Jälki oli priimaa, ainoastaan maalaus jäi itselle. Motonetista siis auton paikkomaalia pintaan. Sävy mätsää vaan auttavasti alkuperäiseen ja maalipinta on epätasainen verrattuna alkuperäiseen, mutta eron onneksi huomaa vain lähietäisyydeltä.
https://ibb.co/2tCsSnJ
https://ibb.co/fFrVqcQ

https://ibb.co/fFrVqcQ
https://ibb.co/2tCsSnJ

https://ibb.co/fFrVqcQ
https://ibb.co/fFrVqcQ

maalinni
18.12.2022, 08.06
Hyvältä näyttää ja en kyllä huomaa edes sävyeroa. Hieno homma, että se on nyt 100% kunnossa.

kauris
19.12.2022, 15.07
Uskaltaako kysyä mahtuuko ketju nyt pyörimään korjaushitsauksen jälkeen myös pienimmällä rattaalla.
Hyvän näköistä jälkeä tosiaan ja mitäs tuosta jos tuollaisessa kohdassa on pientä sävyeroa tai vastaavaa.

dobin
19.12.2022, 22.25
Mahtuu pyörimään. Tilaa ketjun ja rungon välillä pienimmällä rattaalla on useampi milli.

Jos tiet vähän sulaisi niin pääsisi ajamaan.

kauris
20.12.2022, 15.24
Hienoa. Ajokelejä odotellen. Kannattaa kyllä käydä tutustumassa myös talvisiin polkuihin jos sopivat kelit taas kohta tulee. Kävelijöiden tallaamat lumipohjaiset polut ovat välillä talvisin ihan parhautta. Kaikki kivet ja juuret peittyneet piiloon mikä tuo mukavaa vaihtelua polkuihin kesään verrattuna.

Edit. Ei tosin roadhousella ne talvipolut ehkä kuitenkaan. On niin keskitytty lähikuviin ongelmakohdasta, että unohdin ettei kyseessä ollutkaan maastopyörä. Jotenkin olin kuvitellut jäykkäperämaasturista koko ajan puhuttavan.

biker
28.12.2022, 14.04
eikö kuvassa näy vai olenko sokea mutta missä se alkuperäinen "vedenpoistoreikä" on? vedettiinkö sekin umpeen?

dobin
02.01.2023, 06.47
Vedettiin. Sen tarkoitus oli estää hitsaamisen aiheuttama paineen nousun putken sisällä rungon valmistusvaiheessa. Oli nyt kuulemma tarpeeton koska putki on avoin myös satulatolpan suuntaan.

paaton
02.01.2023, 08.09
Vedettiin. Sen tarkoitus oli estää hitsaamisen aiheuttama paineen nousun putken sisällä rungon valmistusvaiheessa. Oli nyt kuulemma tarpeeton koska putki on avoin myös satulatolpan suuntaan.

Muistat vaan talvella käännellä sen pyörän aina ylösalaisin, jotta vesi pääsee sieltä satulaputken kautta pois.

PerttiL
02.01.2023, 11.29
4 vuotta vanhasta Kona Won alumiinirungosta murtui satulaputki satulaputken ja yläputken (menikö termit oikein?) välisen hitsaussauman yläpuolelta. Satulatolppa ei ole ollut liian ylhäällä, mutta ilmeisesti sen verran korkealla että tolpan aiheuttamat voimat saivat rungon ohuen alumiiniputken antamaan periksi alkuperäisen hitsauksen vierestä.


Rungon takuu ei ole voimassa. Mitä tehdä?


Onko kokemuksia pääkaupunkiseudulta pajasta, joka pystyisi hitsaamaan alumiinirungon kuntoon. Silmämääräisesti näyttää, että ainakin ainetta lisäämällä ja ulkonäöstä välittämättä työ olisi osaavalle tekijälle helppo. Murtumasauma on siisti ja putken pää on vielä 1/3 kiinni rungossa.


Hätäkorjauksena kävi mielessä myös pidemmän satulatolpan liimaaminen runkoon kiinni pysyvästi. Ja rungon vaihto, jos korjaaminen ei onnistu :-)

kauris
02.01.2023, 12.14
Muistat vaan talvella käännellä sen pyörän aina ylösalaisin, jotta vesi pääsee sieltä satulaputken kautta pois.

Siellähän saattaa olla vedenpoistoreikä keskiölaakerin alla myös jolloin ei ylösalaisin kääntöä tarvitse. Ja satulan poistoa.

paaton
02.01.2023, 12.14
4 vuotta vanhasta Kona Won alumiinirungosta murtui satulaputki satulaputken ja yläputken (menikö termit oikein?) välisen hitsaussauman yläpuolelta. Satulatolppa ei ole ollut liian ylhäällä, mutta ilmeisesti sen verran korkealla että tolpan aiheuttamat voimat saivat rungon ohuen alumiiniputken antamaan periksi alkuperäisen hitsauksen vierestä.


Rungon takuu ei ole voimassa. Mitä tehdä?


Onko kokemuksia pääkaupunkiseudulta pajasta, joka pystyisi hitsaamaan alumiinirungon kuntoon. Silmämääräisesti näyttää, että ainakin ainetta lisäämällä ja ulkonäöstä välittämättä työ olisi osaavalle tekijälle helppo. Murtumasauma on siisti ja putken pää on vielä 1/3 kiinni rungossa.


Hätäkorjauksena kävi mielessä myös pidemmän satulatolpan liimaaminen runkoon kiinni pysyvästi. Ja rungon vaihto, jos korjaaminen ei onnistu :-)


Varmasti onnistuu. Kaveri korjaili vähän aikaa sitten kasan chainstayn kohdalta hajonneita fattarin runkoja. Tigillä näytti hitsaavan. Tuo sinun runko kuulostaa paljon helpommalta.

Mutta en siis osaa suositella sopivaa korjaajaa.

F. Kotlerburg
02.01.2023, 13.40
4 vuotta vanhasta Kona Won alumiinirungosta murtui satulaputki satulaputken ja yläputken (menikö termit oikein?) välisen hitsaussauman yläpuolelta. Satulatolppa ei ole ollut liian ylhäällä, mutta ilmeisesti sen verran korkealla että tolpan aiheuttamat voimat saivat rungon ohuen alumiiniputken antamaan periksi alkuperäisen hitsauksen vierestä.

Rungon takuu ei ole voimassa. Mitä tehdä?
Oletko kysynyt? Tuo on noissa tyyppivika ja Kona on varsin mukisematta ne vaihdellut.

maalinni
03.01.2023, 13.32
Oletko kysynyt? Tuo on noissa tyyppivika ja Kona on varsin mukisematta ne vaihdellut.

Kannattaa kysyä ja pitäishän ton mennä myyjän virhevastuunkin piikkiin?

JackOja
03.01.2023, 13.35
Kannattaa kysyä ja pitäishän ton mennä myyjän virhevastuunkin piikkiin?

Eikö virhevastuu ole valmistajan, ei myyjän?

maalinni
04.01.2023, 15.25
Eikö virhevastuu ole valmistajan, ei myyjän?

Myyjän minun mielestä.

biker
04.01.2023, 16.10
Vedettiin. Sen tarkoitus oli estää hitsaamisen aiheuttama paineen nousun putken sisällä rungon valmistusvaiheessa. Oli nyt kuulemma tarpeeton koska putki on avoin myös satulatolpan suuntaan.

kummallinen selitys, samalla tapaa se "paine" pääsee karkuun sieltä yläpäästä. ilmeisesti tuo hitsattiin kuitenkin, kyllä sekin aiheuttaa siihen kohtaan ihan samalla tapaa rasitusta, varsinkin kun ei ole enää uusi runko kyseessä. ei tuosta viilatusta kohdasta olisi ollut mitään haittaa, korkeintaan juottanut umpeen. ei ole tarkoitus päteä ja sanoin vain oman mielipiteeni. ja tosiaan jos tuolla ajaa talvella/viileällä ja tuo lämpimään niin kannattaa käännellä. mulla oli yksi vanha teräsrunko jossa oli vain reikä niin tukossa että ei vesi päässyt pois. ajelin pyörällä lähinnä asemalle talvella ja säilytin varastossa, yksi kaunis päivä oli putki revennyt halki.

PerttiL
05.01.2023, 09.11
Kyselin Kona Won rungon korjaamisesta pari päivää sitten. Tässä päivitys miten projekti eteni.

Löysin läheltä ammattitaitoisen alumiinihitsarin, joka hitsasi murtumakohdan hallillaan nopeasti ja hyvin kohtuulliseen hintaan. Korjaussauma toki näkyy maalittomana kohtana rungossa, mutta käyttöpyörässä sillä ei ole väliä. Pyörä palasi talven ajoihin nopeammin kuin runkoa vaihtamalla. Nyt takaisin lumisille poluille

stumpe
12.01.2023, 08.00
Teräsrunkoinen Kona, perä 143mm, pitäisi olla boost 148mm. Onko teidän mielestä hyväksyttävää? Myyjäliikkeen mielestä on.

Laitoin kyselyä vielä Konalle, vaikka ilmeisesti eivät mielellään suoraan asioi kuluttajan kanssa.

kauris
12.01.2023, 09.34
Siis kyseessä uusi pyörä? Vai pidempään käytössä ollut? Onko sinun yksilössä väärä perä vai kaikissa tuon mallisissa pyörissä. Onko tuotesivuilla 148? Mainittiinko kauppojen yhteydessä tästä mitään? Onko Suomen Konan sivuilla väärin vai kaikilla Kona-sivuilla? Vai onko vain myyjäliikkeen sivuilla virhe?

Boost perä olisi kyllä parempi, koska siihen löytyy paremmin jatkossakin uusia kiekkoja. Ei se nyt sen pyörän toimivuuden kannalta sinänsä mitään haittaa normikäytössä jos on ei boost. Jos missään käytössä. Markkinamiehet tietty kertoo boostin olevan varmaan paljon parempi jämäkkyyden tms suhteen.

stenu
12.01.2023, 10.10
Teräsrunkoinen Kona, perä 143mm, pitäisi olla boost 148mm.

Onko siinä siis napa 148 mm, mutta haarukanpäiden väli 143 mm? Jos, niin teräksisen takahaarukan saa taivutettua 5 mm leveämmäksi ihan kotikonsteinkin.

Jos napa on 142 mm, mutta spekseissä lukee boost, niin sitten en sano mitään.

stumpe
12.01.2023, 15.37
Uusi pyörä, haarukanpäiden väli 143mm, pitäisi olla 148mm. Eli takakiekon asennus on vaikeaa sekä poisotto.

Minun taitaa olla vain maanantaikappale.

Juu saahan sen mutta itse en lähde tuota tekemään ennenkuin Konalta saa kirjallisen suostumuksen että on ok eikä vaikuta takuuseen.

Eikä mulla kyllä työkaluakaan tuohon ole eikä mitään kokemusta.

Vispe
12.01.2023, 20.00
Uusi pyörä, haarukanpäiden väli 143mm, pitäisi olla 148mm. Eli takakiekon asennus on vaikeaa sekä poisotto.

Minun taitaa olla vain maanantaikappale.

Juu saahan sen mutta itse en lähde tuota tekemään ennenkuin Konalta saa kirjallisen suostumuksen että on ok eikä vaikuta takuuseen.

Eikä mulla kyllä työkaluakaan tuohon ole eikä mitään kokemusta.Moro!

Alla uusiksi sähköpostitse annettu vastaus tsekkaamisen jälkeen. Teräsrungot joustavat melkoisesti sekä kestävät erinomaisesti vääntöä ja erityisesti haarukoiden päitä voi huoletta kääntää hieman avoimemmaksi. Kyseessä kuitenkin on vain pari millimetriä per puoli rungon joustavimmasta kohdasta. Meiltä löytyy henkilökunnalta toistakymmentä teräsrunkoista pyörää, joten asiassa ei ole mitään kovin ihmeellistä. Mutta jos et tuota tahdo itse väännellä niin hoituu kyllä meillä. Ja tähän olemme jo antaneet luvan / ehdotuksen, joten valmistajalta et sen enempää lupia tarvitse asiaan. Tässä vielä tuo meiltä aiemmin annettu vastaus:

"Vilkaisin pyörän dropoutit jo mekaanikkojen kanssa ja he totesivat tuon olevan vielä sallituissa toleransseissa. Teräsrungoissa ilmeisesti enemmän eroja keskenään, eli vastaavia on ollut kompliittienkin kanssa. Itse en tällaista osannut suoraan kommentoida, kun omien pyörien rungot ovat olleet kuitua tai alumiinia. Mikäli haluaa kiekon asennusta helpottaa niin perää voi taivuttaa hieman auki, mutta mieluusti siten, että perä olisi alle 148mm, jotta kiekon asennus on helpompaa kun kiekko hieman tarraa jo paikalleen eikä jää heilumaan akselia asennettaessa. Kovaa ajoa!"

Fillariterveisin
Visa
Www.bikeshop.fi / Ajopyörä

maalinni
12.01.2023, 20.13
Minulla tarakka supisti Kona Unit X takahaarukkaa monta senttiä. Ihmettelin, että mites tän kiekon tuohon olevinaan saa ennen kuin tajusin mistä puristaa (kirjaimellisesti). Teräs kyllä joustaa, siksihän se onkin niin kiva runkomateriaali.

stumpe
12.01.2023, 22.06
Kiitos Visa! Lähinnä tuo takuu mietitytti ja kuka tuon levityksen tekee, kun ei tullut viestistä ilmi.

Jatkossa myös toivoisin että henkilökohtaisesti tarkoitettua sähköpostia ei julkastaisi ilman toisen keskusteluosapuolen lupaa.

Vispe
13.01.2023, 08.22
Juu ei vaikuta takuuseen mitenkään, pahoittelut jos sitä ei oltu kommunikoitu tarpeeksi selkeästi. Ja tule tosiaan piipahtamaan niin katsotaan vielä uusiksi jos tuntuu ettei itse tahdo haarukan päitä levittää. Kuten mainittu niin ei kovin paljoa kannata väännellä koska sitten yhtäkkiä haarukkaa täytyykin painaa kasaan jotta saat kiekon pysymään paikallaan asentaessa.

Ja lainattu viesti oli meiltä eikä sisältänyt mitään sellaista jota ei voisi lainata julkisesti. Monesti foorumikeskustelut ovat tarpeettoman salamyhkäisiä ja hiukan kierrellään asioiden ympärillä. Mielestäni avoin ja selkeä keskustelu erityisesti tällaisissa epäselvissä tilanteissa on paras.

Ystävällisin terveisin
Visa
Www.bikeshop.fi

biker
13.01.2023, 17.59
mielenkiinnosta kysyn että mikähän runko / pyörä tässä on kyseessä? muutenkin noiden konan kompliittien hinnat teräspyörissä on lähtenyt ihan käsistä. näkyy olevan esim rove st 2023 2029€, kun vähentää osien hinnan niin rungolle jää reilusti toista tonnia hintaa, siihen hintaa saa jo paljon laadukkaampaa jos on valmis vähän näkemään vaivaa. ei noissa ole edes ed pinnoitetta putkien sisäpinnoilla ja jos laatu on sitä että haarukan päät heittää 5mm niin ei hyvältä kuulosta. juu saahan terästä väännettyä mutta ei toi toleranseissa ole ja riippuu haarukanpäiden rakenteesta meneekö kohdistus jo pieleen. kyllä sen pitää olla 2mm sisään tehtaalta, tai koko prosessisa on jotain vikaa imho...

stumpe
19.01.2023, 17.07
^tää mun oli Kona honzo esd. Bikeshop.fi:n vanhempi huoltomies laittoi kuntoon ja nyt takakiekko helppo saada paikoilleen. Sääti myös vaihteistoa paremmaksi eli erittäin tyytyväinen asiakas täällä.

Noihin hintoihin ja mikä oli Konan vastine tähän voi nimimerkki Vispe avata paremmin jos haluaa. :)

maalinni
19.01.2023, 20.23
mielenkiinnosta kysyn että mikähän runko / pyörä tässä on kyseessä? muutenkin noiden konan kompliittien hinnat teräspyörissä on lähtenyt ihan käsistä. näkyy olevan esim rove st 2023 2029€, kun vähentää osien hinnan niin rungolle jää reilusti toista tonnia hintaa, siihen hintaa saa jo paljon laadukkaampaa jos on valmis vähän näkemään vaivaa. ei noissa ole edes ed pinnoitetta putkien sisäpinnoilla ja jos laatu on sitä että haarukan päät heittää 5mm niin ei hyvältä kuulosta. juu saahan terästä väännettyä mutta ei toi toleranseissa ole ja riippuu haarukanpäiden rakenteesta meneekö kohdistus jo pieleen. kyllä sen pitää olla 2mm sisään tehtaalta, tai koko prosessisa on jotain vikaa imho...

Millä perusteella 5mm on liikaa ja pitäisi olla 2mm sisällä?

biker
19.01.2023, 21.19
oisko vaikka sen takia jo ettei tarvitse ylimääräisiä väännellä.

nure
19.01.2023, 22.43
Jos määritetään toleranssi niin eikös siinä pysytä? Tuntuu että varsinkin edullisten teräsrunkojen hinnat nousseet yli arvon, riippuen varmaan trendeistä.

maalinni
20.01.2023, 15.57
oisko vaikka sen takia jo ettei tarvitse ylimääräisiä väännellä.

Siis ajattelin, että se 2mm on joku ”standardi” mutta viestissäsi olikin tuo imho