Näytä tavallinen näkymä : Pyörän lukitseminen pyöräkellariin
MrAwesome
09.06.2017, 15.56
Moi,
Uutena jäsenenä ja kolmen minulta varastetun pyörän kokemuksella päätin, että enää ei pyöräni varastaminen ole helppoa. Pari vuotta pyörä onkin säilynyt hienosti parvekkeella, mutta elämäntilanteen muutoksen vuoksi parvekkeelle pitää saada tilaa ja pyörälle pitäisi keksiä uusi paikka. Parveke, asunnon sisätilat ja kerrostalon piha (Helsingissä) on poissuljettuja. Edelliset pyörät ovat hävinneet kaupungilta, edellisen asunnon pyöräkellarista ja nykyisen taloyhtiön pihalta. Ja jos nykyisen täysjouston nyt tuonne pyöräkellariin vien, niin se pitää saada todella vahvasti kiinni että mielenrauha säilyy. En tarvitse käytännössä lenkeillä koskaan lukkoa, joten lukon voisin jättää aina pyörävarastoon. Lukitsee vain aina pyörän lenkiltä tullessa, ainoa mitä tarvitsee kuljettaa on lukon avain.
Ajatukseni on tämä: hankin mahdollisimman paksua karkaistua kettinkiä, mitä ikinä löydän (hinnasta viis) ja sidon pyörän rungosta ja renkaista pyöräkellarin 80*80cm betoniseen pystytolppaan kiinni. Ketju pitää tietenkin lukita yhteen, joten hankin esimerkiksi tällaisen: http://www.lukkotehdas.fi/fi/tuotteet/abloy-riippulukot/abloy-riippulukko-pl350-50-abloy-sento , vahvimmalla mahdollisella varmuusluokalla olevan lukon. Vielä voisi jonkun liiketunnistimella varustetun hälyttimen lyödä pyörään kiinni. Luulisi että jos varastaa aikoo, ei pyöräkellarissa ainakaan rälläkkää voi käyttää metelin takia.
Alkaako pyörä jo säilymään paikallaan, vai vieläkö joku Puolan työmies (joita taloyhtiön asunnossa näyttää olevan vuokralla) käy keikkaamassa pyörän yön tunteina? Kokemuksia miten itse olette saaneet kalliimpia pyöriä säilymään?
Täysjoustomaasturi eteisessä,hybridi verkkokellarissa.Pyörävarastoon en vie.Sen kerran ,kun täpärillä kauppaan menen,u-lukolla kiinni näkyvään ja vilkkaaseen paikkaan.
Kyllä MrAwesomen ratkaisu varmaan parantaa säilyvyysennustetta, mutta ei takaa mitään. Kotivakuutus on ystävä. Riittää, että on lukittu.
Liikuttava
09.06.2017, 22.10
Tämä:
http://www.almax-security-chains.co.uk/Almax-Immobiliser-Series-IV/Almax-Immobiliser-Series-IV--Uber--Squire-SS65CS-Lock__p-70-129.aspx
https://youtu.be/gO5WzrjKLtE
Lisäksi u-lukko ja varashälyttimellä varustettu lukko (esim. vaijeri). Täysjousto on niin herkullinen pyörä varkaille, että aika nopeastikin voi lähteä jonkun matkaan. Taloyhtiön lukitut ovet eivät estä ulkopuolisia ja varkaita voi hyvin asua samassa talossakin.
Akkurälläkkä sopivalla laikalla aika äänetön ja tuskin monikaan reagoi johonkin hälytysääneen ellet sitä itse kuule. Eikös yhtiössä ole ns. verkkokoppia? Itsellä käyttöpyörä siellä ja kaksi muuta äijäloukossa...
Onko se verkkokoppi jotenkin turvallisempi kuin pyöräkellari? Siinä mielessä tietenkin, jos pyöräkellariin pääsee kotiavaimella ja verkkokellariin tarvitaan emännänavain.
^Hieman eri kuin kuitenkin kahden lukon takana...
maalinni
10.06.2017, 09.09
Miten nuo hälyttimet reagoi, jos joku vahingossa heiluttaa/siirtää pyörää? Saako alakerran mummi slaagin?
kuovipolku
10.06.2017, 09.16
Onko se verkkokoppi jotenkin turvallisempi kuin pyöräkellari? Siinä mielessä tietenkin, jos pyöräkellariin pääsee kotiavaimella ja verkkokellariin tarvitaan emännänavain.
Verkkokopin voi ainakin tehdä ulospäin sellaisen näköiseksi ettei dorkinkaan ja kipeimmin muutaman kympin tarpeessa oleva murtomies arvele sieltä löytyvän mitään rahanarvoista!
Mutta muutenhan kai se riippuu talosta eli siitä miten tilat sijaitsevat ja millaisten ovien ja lukkojen kautta niihin kuljetaan. Meillä esimerkiksi pyöräkellariin mennään suoraan ulkoa ja sen lukkoon käyvät sekä A- ja B-talojen kotiavaimet, mutta mun verkkokellariin pitää kulkea kahden lukitun oven kautta, joista toisen lukkoon tarvitaan A-talon kotiavain ja toiseen käyvät vain B- tai C-rapun kotiavaimet. Eli jos ei muuta, mahdollisten vääriin käsiin joutuneiden avaimien määrä on pienempi ja murtomieheltä vaadittava työmäärä suurempi.
PS Verkkokopin lukolla ei sitten olekaan paljon väliä, koska sen verkon saa hetkessä leikattua tai ehkä jopa paljain käsin revittyä irti ja lukon saranat(?) vääntää nopeammin irti puisesta ovesta jopa nopeammin kuin napsaisee voimaleikkurilla lukon sangan(?).
JohannesP
10.06.2017, 19.17
Jos arvokkaampaa pyörää on pakko säilyttää yleisissä tiloissa ja haluaa nukkua yönsä rauhassa niin ei tuohon ole ratkaisuna muuta kuin kotivakuutus ja sen suhteen ei kannata pihistellä. Tietenkin mahdollisimman järee ketju hidastaa hieman varasta, mutta tuskin sillä ketjulla saa jokaista osaa köytettyä. Varsinkin jos asuu näissä VTS ynm. yleisten vuokranantajien asunnossa niin sitä parempi vakuutus kannattaa olla. Niissä kun tuppaa olemaan vaikka minkälaista menijää.
Esimerkiksi If Laaja plussalla saa 1+3 vuotta ilman ikävähennyksiä mikä on kiva ominaisuus jos arvokkaampi pyörä. Muutenhan ne ikävähennykset tuppaa olemaan vakuutusfirmasta riippuen poikkeuksetta ~10% vuodessa pois lukien hankintavuosi. Olisiko pyörä ollut vielä vakuutettuna normaalin 2000€ sijaan 5000€:sta, mutta tätäkin pystyy korottamaan eikä se montaa kymppiä maksa.
Muistakaa muuten sit et varastotilassa (verkkovarastossa) on maksimimäärä jolloin arvokkaampaa pyörää voi olla mahdollista korvausta ajatellen järkevämpää säilyttää yleisessä pyöräkellarissa missä korvaavat sit ihan kotivakuutuksen pyöräkohtaisen maksimimäärän mukaan. Ainakin omassa kotivakuutuksessa tuo oli 3200€.
Ja tuo verkkokopin naamiointi on sit aivan turhaa. On meinaan omakohtaista kokemusta, kun kesken muuton murtauduttiin verkkovarastoon missä näytti lähinnä olevan tyhjiä laatikoita. Palo-ovikaan ei hidastanut, kun avain hallussa. Nopeasti varkaat räjäyttää jokaisen kopin ylösalaisin jos sattuisi olemaan jotakin arvokasta.
Kuovi, usea verkkokoppi teräsverkkoa ja ovi teräsraaminen kuten meilläkin, ei ihan repimällä aukea kuten kananverkkoiset.
Mutta muutenhan kai se riippuu talosta eli siitä miten tilat sijaitsevat ja millaisten ovien ja lukkojen kautta niihin kuljetaan. Meillä esimerkiksi pyöräkellariin mennään suoraan ulkoa ja sen lukkoon käyvät sekä A- ja B-talojen kotiavaimet, mutta mun verkkokellariin pitää kulkea kahden lukitun oven kautta, joista toisen lukkoon tarvitaan A-talon kotiavain ja toiseen käyvät vain B- tai C-rapun kotiavaimet. Eli jos ei muuta, mahdollisten vääriin käsiin joutuneiden avaimien määrä on pienempi ja murtomieheltä vaadittava työmäärä suurempi.
Meillä on aika kivasti talossa kaksi pyöräkellaria. Toinen avautuu suoraan ulos kotiavaimella ja toiseen pitää kulkea kahden emännänavaimella lukittavan oven läpi. Eli voi valita joko turvallisemman tai helpomman vaihtoehdon.
kuovipolku
10.06.2017, 21.57
Eikös se emännän avain ole sellainen erillinen saunaan, pesutupaan, kellareihin ym. talon yhteistiloihin tarvittava avain? Onhan se tietysti parempi ettei pelkästään jonkun kotiavain (tai kopion siitä) riitä, mutta sikäli ei yhtään sen parempi että kaikilla talon asukkailla on sellainen.
Nurelle: puhuin omasta kotitalostani jossa kuten muissakin vanhoissa taloissa häkkikomerot ovat pehmeästä höyläämättömästä laudasta ja ohuesta kanaverkosta aikanaan tehtyjä. Jossain vaiheessahan uusiin taloihin alettiin kai jo paloturvallisuusmääräysten vuoksi tehdä komerotilat vahvemmista materiaaleista.
PS Verkkokomeron naamiointi on taitolaji! Jo liian laadukkaan näköiset pahvilaatikot tai liian hyvä järjestys pilaavat vaikutelman pelkkää arvotonta rojua sisälllään pitävästä komerosta. Ja lukon pitää tietysti näyttää siltä että se on halvin mahdollinen jostain Tokmannilta hankittu!
PPS Tuurikysymyksiäkin nämä ovat. Joskus joku talo jää kokonaan rauhaan vuosikymmeniksi ja silloinkin kun alueella on ollut jonkinlainen kellarimurtojen aalto. Sitten vaan yhtenä päivänä huomataan että seikkailunhaluinen nuoriso tai puoliammattilainen liiga on ollut asialla ja silloin voi vain toivoa ei olla menty systemaattisesti kaikkiin komeroihin vaan oma on sattumalta säästynyt. Tai sitten että vakuutukset ovat kunnossa, korvaussummat ajan tasalla ja pienellä printattu luettu ja ymmärretty...
PorukkalenkkienMM-Mestari
12.06.2017, 18.20
Niinkuin mainittiiin niin akkurälläkällä aukeaa kaikki lukot alle 30s. Äänen voi peittää muutamalla tyynyllä. Ainoa tapa säilyttää pyöränsä omistussuhteen nimissään on säilyttää se sisätiloissa. Itsellä täyjousto roikkuu koukuissa katossa eteisessä.
Veloparkki
13.06.2017, 13.57
Tämä viesti menee mainostamiseksi, mutta sopii aiheeseen:
Jos taloyhtiöstä/työnantajalta löytyy hiukan ylimääräistä rahaa turvallisen pyörätelineen hankkimiseen, niin tässä on yksi vaihtoehto:
https://www.veloparkki.fi/bikeep/
tästä ei pyörää saa vietyä ainakaan yhtenä palana. Lisäksi teline hälyttää varkausyrityksestä sireenillä ja äänettömästi tekstiviestillä ja/tai sähköpostilla.
maalinni
13.06.2017, 14.08
^ Aika järeä vaihtoehto taloyhtiöön.
Mä oon ratkaissut ongelman tyhjentämällä varastokopista ensin kaiken turhan ja loput järjestänyt niin, että vievät mahdollisimman vähän tilaa. Pyörät on joko kokonaisina tai kiekot irti. Naamiointi tapahtuu käyttämällä pahvia ja yhtä vanhan nojatuolin runkoa. Puolen minuutin asettelun jälkeen koppi näyttää siltä että sinne olisi vain heitetty pirusti tavaraa sikinsokin. Kolme fillaria ja yksi irtorunko + kiekot mahtuu niin niin ettei ulkopuolelta oikeasti voi tajuta mitä siellä oikein on. Ja mulla on vieläpä kulmassa koppi joten yhdeltä sivulta näkee vähän paremmin sisään mitä muihin koppeihin.
Jokin aika sitten tänne päivitettiin sähkölukot, joten kaippa nekin jotain auttavat kun kävijät jäävät lokitietoihin.
JohannesP
14.06.2017, 00.52
Joku kerta sieltä pääseekin kulmasta pilkistämään pyörää tai varas on muuten utelias minkä takia koppiin on levitetty kaikki pahvit levälleen aivan kun jotakin piiloteltaisi. Kolme pyörääkin vie jo sen verran tilaa et luulisi varkaankin kiinnostuvan.
Kaksi kertaa oma varastokoppi pengottu 8 vuoden aikana ja suurin osa naapureidenkin kopeista käyty läpi räjäytystyylillä riippumatta millanen murju se koppi on ollut. Jos kyseessä on ihan ammattilaisia niin luulisisi heidän tietävän tälläiset helpot peittelykikat. Ja kummallakin kerralla menty avaimella palo-ovien läpi. Nisti kun saa tuollaisen sähkölukonkin avaimen haltuunsa niin tuskin miettää edes kahta kertaa et siitä käynnistä voi jäädä jälki. Jos varastokopit on vielä perinteisiä laudasta tehtyjä niin tuskin yli 10s menee kun sellaisen oven vääntää auki ja parissa minuutissa revitty tavarat pihalle.
Toivon vaan ettei kukaan menetä koko kalustoaan näin helpon murtokohteen yhteydessä tai luule et vakuutus korvaa normaalin kotivakuutuksen maksimimäärän mukaan. Kuovipolkua lainaten, nämä murtojutut on aivan tuurikysyksiä ja pienellä printattuun kannattaa tutustua.
RT-Pakka
18.06.2017, 13.41
Lukitus taloyhtiön kellarissa.
Eipä tässä pahemmin vaihtoehtoa ole.
Hyvinhän on toistaiseksi pysynyt tallessa.
Pyörän lukitus. — Postimage.io (https://postimg.org/image/bqlpc4cd7/)
Mistähän löytyisi edullisesti mahdollisimman vahvaksi karkaistua ketjua?
Youtubesta katselin ja Abus ketjut vaikutti liian heikoilta, mutta Pewag ketjuja eivät saaneet leikattua poikki.. ja sitä tai vastaavaa etsisin.
Tulee ulkokäyttöön pihalle kiinteästi eli paino ei ole este.
maalinni
19.06.2017, 20.07
Lukitus taloyhtiön kellarissa.
Eipä tässä pahemmin vaihtoehtoa ole.
Hyvinhän on toistaiseksi pysynyt tallessa.
Pyörän lukitus. — Postimage.io (https://postimg.org/image/bqlpc4cd7/)
Ihan sama kuinka lukitsee, niin joku voi pölliä esim. takavaihtajan. Onneksi minullakin on ollut rehelliset naapurit, en ole moneen vuoteen jaksanut lukita fillaria varastossa ollenkaan.
maalinni
19.06.2017, 20.08
Mä oon ratkaissut ongelman tyhjentämällä varastokopista ensin kaiken turhan ja loput järjestänyt niin, että vievät mahdollisimman vähän tilaa. Pyörät on joko kokonaisina tai kiekot irti. Naamiointi tapahtuu käyttämällä pahvia ja yhtä vanhan nojatuolin runkoa. Puolen minuutin asettelun jälkeen koppi näyttää siltä että sinne olisi vain heitetty pirusti tavaraa sikinsokin. Kolme fillaria ja yksi irtorunko + kiekot mahtuu niin niin ettei ulkopuolelta oikeasti voi tajuta mitä siellä oikein on. Ja mulla on vieläpä kulmassa koppi joten yhdeltä sivulta näkee vähän paremmin sisään mitä muihin koppeihin.
Jokin aika sitten tänne päivitettiin sähkölukot, joten kaippa nekin jotain auttavat kun kävijät jäävät lokitietoihin.
Viuhkamiinan kun vielä virität.
Mistähän löytyisi edullisesti mahdollisimman vahvaksi karkaistua ketjua?
Youtubesta katselin ja Abus ketjut vaikutti liian heikoilta, mutta Pewag ketjuja eivät saaneet leikattua poikki.. ja sitä tai vastaavaa etsisin.
Jotain löytyy Motonetin venepuolelta: http://www.motonet.fi/fi/tuote/389001/Karkaistu-lukituskettinki-10mm2m ja Lukkotehdas.fi sivustolta: http://www.lukkotehdas.fi/fi/tuotteet/kettingit
Sen tarkempaa tietoa noiden lujuudesta ei kyllä ole, Lukkotehdas ainakin mainostaa että vakuutusyhtiöiden hyväksymä, mutta onko se nyt sitten minkäänlainen tarkempi speksi ketjusta? :)
Pewag (http://www.pewag.com) näytti tekevän monenlaista eri mallia lumiketjuista lähtien, millainen mahtoi olla se testissä näkemäsi?
Pewag (http://www.pewag.com) näytti tekevän monenlaista eri mallia lumiketjuista lähtien, millainen mahtoi olla se testissä näkemäsi?
Jotenkin eksyin aiemmin noihin testivideoihin ja google löytää vastaavia hakusanalla 'Pewag vs. bolt cutters'
Käsittääkseni joku ketjun lenkkien metalliseos on kovempaa kamaa kuin nuo leikkurit ja ainut tapa saada ketjua poikki on rälläkkä tai ilmeisesti hajoaa lenkit myös vetämällä riittävän lujaa, mutta kuitenkin kelpaisi mulle hyvin pihakäyttöön fillareiden lukitukseen.
Nythän pyörät on suht järeillä kaarilukoilla kiinni toisissaan ja kahvakuulissa, aattelin että 2x 20kg ja 2x 16kg kahvakuulat lukittuna runkoon vähän hidastaa innokkaintakin rosmoa.
Jos lainaan hieman tätä aihetta, niin miten taloyhtiö voisi helpottaa pyörien lukitsemista kellarissa? Jotain lenkkejä voisi tietenkin asentaa, mutta niitä tarvitaan aika paljon, eikä tarpeeksi järeät lenkit ihan ilmaisiakaan ole. Kyseessä on pitkä, mutta suhteellisen kapea tila, jonne pyörien kanssa jää kapea käytävä keskelle. Pyörät ovat molemmin puolin tätä käytävää, yleensä etupyörä seinään ja takapyörä käytävään päin. Itselleni tuli myös mieleen melkein lattian tasolla oleva kunnon metallitanko noin metrin päässä seinästä, jolloin etupyörän nostaa pysäköidessä tangon yli pyörän saa tämän jälkeen esimerkiksi U-lukolla kiinni tankoon. Onko parempia ajatuksia?
Itsellehän kahvakuulatkin on hyvä idea. Mitenköhän helposti niissä saa kahvan poikki esimerkiksi rautasahalla? Pyöräkellarissahan taitaa olla aikaa sahata, kunhan sen voi tehdä äänettömästi ja työkalut saa piiloon jonkun tullessa. Tätä tietenkin voi hidastaa kuulien määrällä…
H. Moilanen
26.06.2017, 13.44
Pyörävaraston tyypilliseltä käyttäjältä taitaa jäädä etupyörä nostamatta sen tangon yli. Kun vielä huomioidaan, että pyöriä on eri kokoisia jne, paras ratkaisu on tämän (http://www.steelpartners.fi/kadunkalusteet/polkupy-r-telineet/polkupy-sr-teline-amsterdam_p_659.html) kaltainen lenkki. Pahimmillaan huonosti toteutettu kiinnitys raiskaa koko kellarin käytettävyyden. Vrt. yksikin tangon yli nostamatta jätetty pyörä voi tukkia koko kellarin.
Helpointa on käydä rautakaupasta hakemassa jokin jämäkkä silmukkaruuvi ja propata se pyöräkellarin seinään omaa fillaria varten. Harva taloyhtiö rupeaa mitään kummoisia lukitsemisjärjestelmiä asentamaan kun enemmistö ei niitä tarvitse joten oma apu on paras apu tässäkin tilanteessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.