Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossi aloittelijalle pyöräharrastukseen sekä arkeen?
Hei!
Olen aloittamassa pyöräilyharrastusta, joten tämä tulisi ensimmäiseksi kunnon pyöräksi. Tällä hetkellä alla marketin retkipyörä vm. 2000. Ajatus on, että tällä uudella saisi kunnolla kilometrejä alle. Sitten kun tietää mihin harrastus kehittyy, ostaa puhdas maantiepyörä tai maastopyörä.
Pohdiskeltuani erottelin neljä eri käyttötarkoitusta pyörälle ja ne ovat järjestyksessä alla:
1) Työmatka
2) Kauppakassi
3) Maantieajo
4) Retkeily
Eli pelkkää harrastepyörää en ole hankkimassa vaan myös arkisiin toimiin kuten työ ja kaupassakäynti.
Pyörään pitäisi saada lokasuojat ja tavarateline sekä haarukkaan mahtua nastarenkaat talvikeleihin. Jarrujen pitäisi toimia myös talvella luotettavasti, joten rajaako tämä v-jarrut ulos? Tällöin kyseeseen tulisi mekaaniset levyjarrut, koska hydraulisiin budjettini tuskin taipuu. Etuhaarukan varmaan tulisi olla hiilikuitua, ettei kaikki tärinä tule käsiin?
Uskoisin, että neuvoteltavissa on hyvä diili, kun pyörän lisäksi hankittavaksi tulee: lokarit, tavarateline, pyörälakku, nastarenkaat, seisontatuki, lukko/lukot, soitinkello, matkamittari, lamppu, heijastimia, 2kpl pullotelineitä ja pullot, kombipolkimet ja kengät (sekä uusi kypärä ja muita vaatteita?).
Nämä investoinnit (pyörä + tarvikkeet) haaveilen toteuttavani 1000-2000e budjetilla.
Onko tämä haihattelua vai toteutettavissa?
Kokoa minulla on 184cm ja 95kg. Jalan sisämitan postaan tänne, kunhan mittanauhalle pääsen.
Kaipasin apua siihen, että mihin kiinnittää pyörässä huomiota. Suoria ehdotuksia hyväksi todetuista cyclocrosseista, jotka sopisivat tarpeisiini sekä kommentteja pyöristä joita olen jo netissä ihmetellyt.
Näitä olen ihmetellyt:
Kona Jake, 2016 https://www.bikeshop.fi/Kona-Jake/ekauppa/pKOJA/
Insera CC7000, 2016 https://www.baiks.fi/polkupyorat/cyclocross/insera-cc7000-20-v-105-tiagra.html
Focus Mares AX Disc Tiagra, 2016 https://larunpyora.com/tuote/2016-focus-mares-ax-disc-tiagra/
White CX Pro 17, https://xxl.fi/white-cx-pro-17-cyclocross-pyora/p/1132120_1_style
Merida Cyclocross 200, https://www.bestbikes.fi/merida-ride-200
Huomaatte, että olen katsellut hinta haarukan alapään pyöriä väliltä merida ride 200 699e ja kona jake 1199e. Olen myös avoin ehdotuksille kalliimmista pyöristä perustelujen kanssa. Itse en osaa välttämättä kiinnittää huomiota olennaisiin ominaisuuksiin ja siksi täältä apua kysynkin!
Mistä tietää, että onko esim. claris tai sora voimansiirtona ensipyörään kelvolliset vai onko ainoa mitä kannattaa edes ajatella tiagra, 105, ultegra tai scram apex? Miten spekseistä näkee saako lokarit ja tavaratelineen asennettua tai mahtuuko haarukkaan talvirengas… ?
Tulipalo kiire hankinnalle ei ole. Ajattelin rauhassa punnita eri vaihtoehdot ja käydä koeajoilla. Kannattaako osto ajoittaa syksyyn, talveen vai onko kesälläkin mahdollisuus löytöihin? Sopivan viime vuoden mallin löytyessä voisin kyllä toteuttaa hankinnan hetikin. En ole aivan selvillä miten pyörämaailman alennusmyynnit pyörivät? Käytetynkin pyörän voisin ostaa koon, kunnon, speksien ja hinnan ollessa oikeat.
Kiitos, jos jaksoit lukea pitkän viestini loppuun ja erityisesti, jos jaksat kommentoida ja auttaa aloittelijaa ylämäessä!
Minä hommasin tuollaisia käyttötarpeita varten keväällä Kona Rove ST:n.
Kona sutra. Siin olis lokarit ja ritsi valmiina ja mahtuu talvirenkaat. Maantieajeluominaisuudet on sit varmaan mitä on
Nautiskelija
08.06.2017, 15.35
Joku viisaampi sanoi joskus, että kannattaa valita pyörä, jossa on kaikki voimansiirron komponentit samaa osasarjaa. Eli tyyliin kaikki 105-sarjaa. Itse luistin siitä kriteeristä aikanaan, pihiyttäni. Vaihteiden osasarjoissa on eroa siinä, kulkevatko piuhat piilossa gripin alla vai ei. Toiminnan täsmällisyydessä lienee myös eroa, mutta minulla ei ole omaa kokemusta. Joku muu osannee kommentoida, mikä sarja on "riittävän hyvä".
Omasta mielestäni jarrut ovat kriittisemmät kuin vaihteet, tai niiden suhteen menee helpommin valinta vikaan. Ainakin levyjarrujen tapauksessa. Äänestän hydraulista levyjarrua. Tarkista googlaamalla, että katselemasi pyörän merkkisiä&mallisia jarruja on kehuttu.
Itselläni oli lisä jarrukahvat kriiterinä, mikä kai sotki asiaa. Huomasin heti työmatkakäytön alettua, että normi jarrukahvojen päältä on kätevä ajaa ja että siitä ajoasennosta pystyy helposti myös jarruttamaan. Lisäkahvat jäivät siis tapauksessani turhiksi.
Vaihtoehtona, katso myös Canyonin (postimyynti valmistaja/firma) sivuilta cyclocrosseja. Itselläni on Focus Mares ja siinä oli jo mukana täyspitkät lokarit. Osasarjat omassani ovat mitä sattuu ja jarrut huonot (surkeat).
En aina ymmärrä sitä että jos haetaan 1000-2000€ budjetilla kalustoa niin ehdotetaan alle tonnin halpiksia... GT Grade löytyy monessa versiossa, itse ainakin pidin. Vanhana Kona fanina itse ainakin voisin panostaa Rove St:hen, Rival laadukas ja samoin Spyren jarrut...
Breakbeat
08.06.2017, 19.57
Mielestäni vannejarrut kannattaa unohtaa suosiolla. Taas tänään tuli vesisateessa todettu ettei ko. jarrut vaan pysäytä riittävän nopeasti tilanteen vaatiessa.
kuovipolku
08.06.2017, 20.17
Noin leviä budjettihaarukka tietysti suorastaan kutsuu keskenään mahdottoman erilaisia pyöräsuosituksia, mutta muistetaan että tässä tapauksessa budjettiin piti mahduttaa kaikki mahdollinen pyöräkama vaatteista seisontatukeen.
En osaa muuta sanoa kuin että noille spekseille voisi olla joku "kiinnitetty" vastaus jossa olisi linkit kaikkiin niihin ketjuihin joissa kysyjä on esittänyt kutakuinkin samat speksi- ja budjettilähtökohdat ja suosituspyynnöt...
Niin ja vannejarruista olen minäkin nykyään samaa mieltä. Hintaeroa ei niin kovin paljon ole edes hydraulisiiin ja jotkut hyvät mekaaniset tai osin mekaaniset käyvät myös hyvin. Ei sillä etteikö vannejarruilla useimmissa olosuhteissa pärjäisi mutta aikaa myöten ne taitavat jäädä muualla kuin maantiellä historian kirjoille.
Breakbeat
08.06.2017, 20.55
Mites tämmönen FUJI Altamira Brittien saarilta? http://www.wiggle.co.uk/fuji-altamira-cx-15-2016-cyclocross-bike/ on hiilikuitu runkoo, nestejarruu ja sramin apexia.
Rove st tai Genesis Croix De Fer ovat minun suositukseni tutustumiskohteista. Teoriassa hyviä juuri noihin tarkoituksiin, mutta kokeilu ja muu perehtyminen paljastaa, sopiiko oikeasti aloittajalle. Spessulla on kiinnostava Sequioa, mutta hinta menee ylärajalle. Hyvin tingittynä voi saada varusteet samaan hintaan eli pysyä budjetissa. Taitaa Surlyllä ja Salsallakin olla joitain kiinnostavia malleja.
Tämän luokan pyörissä on valtava kehitys meneillään. Muutama vuosi sitten kohtuu hyvissäkin pyörissä oli vannejarruja. Nyt niistä on käytännössä luovuttu ja samanlainen siirtymä mekaanisista levyistä hydraulisiin on meneillään. Samoin pikalinkut korvautuu läpiakseleilla jne, joten itse nyt pyörää ostaessani harkitsisin vakavasti, kannattaako ostaa tekniikkaa, joka on parin vuoden päästä auttamattomasti vanhentunutta. Toki mekaaniset levyt toimii edelleen hyvin, samoin pikalinkutkin, joten ei niitä kannata alkaa hyljeksiä.
Fuji, Not available yet. Mohkku puhuu asiaa, normi kuski tulee aivan mainiosti vannejarruilla toimeen ja pikalukot toimii takuulla aivan mainiosti vielä vuosikymmeniä. Mutta jos samaan hintaan tarjotaan kehittyneempää versiota niin ei kannata kieltäytyä.
Itse ehkä suosisin mekaanisia levyjä helpon huollon vuoksi ja jarruteho tosiaan riittää kaikissa mahdollissa olosuhteissa, Avid BB tai TRP Spyre luokassaan toimivia.
Mites Alpkit Sonder Camino?
https://www.alpkit.com/sonder/sonder-camino-alloy
Edullisia nuo Apex/Rival versiot, voi kyllä harkita.
Mandoliini
12.06.2017, 08.38
Eikös tätä ole täälläkin foorumilla kehuttu hyväksi valinnaksi?
http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=8308278e-8ac4-4caa-92ca-8ca9cf1dd26c
Sanokaas muuten kun käytiin katsomassa tuota kyseistä mallia neidille vklp, muttei sopivaa koko ollut. Myyjä arveli että alennusta voisi tulla 70e vaikka maahantuolla on vaan 1kpl enää jäljellä, kuulemma on puskemassa kohta 2018 mallia, niin tuntuu vähän nihkeältä tuo alennus?
Hei,
olen käynyt tuossa hieman koeajamassa juuri noita suosittelemianne Kona Rove ST sekä AL ja Sutra LTD.
Tuo Kona Rove ja myös LTD tuntuivat kivalta. AL ehkä vähän raskaalta ja jarrut sekä vaihteisto epävarmalta heti tuon ST:n Sram Rivalin perään.
Olisin jo varmaan tuon Rove ST 2017 ostanut, mutta ovat Suomen kaupoista ja ilmeisesti Konalta itseltäänkin loppuneet M/L ja muutkin koot. Nyt olisi sitten 2kk odotus vuoden 2018 malliin tai sitten keksiä joku toinen kelpo pyörä.
Erityisesti arvostin Rove ST:ssä
leveää haarukkaa: saa lokarin ja leveät nastat talveksi
Scram rival 1x11 tuntui mukavalta
TRP Spyre C:t tuntuivat pysäyttävän ihan hyvin
Saa takapakkarin ja jopa etupakkarin asennettua
Teräsrungossa on myös oma viehätyksensä
Olen ehkä vähän mielessäni jo ostanut tuon pyörän, mutta parin kk odotus tuntuu pitkältä nyt pyöräkuumeessa.
Siksi kaipaisin suosituksia pyöristä, joissa on vastaavanlaisia ominaisuuksia tuolla vajaan 2000e budjetilla.
Noista tähänkin keskusteluun lisätyistä pyöristä moni vaikuttaa kiinnostavalta, mutta lähinnä mietityttää, että
saako noihin lokareita saati tavaratelinettä? Lisäksi pohdin tuota hiilikuiturunkoa - pysyykö se 100kg aloittelijan käsissä
ehjänä miten..
Onko viestissäni #9 mitään kiinnostavaa? Toisaalta Rove 2018 saattaa sekin olla varsin kiinnostava, kannattaa googlettaa, josko sittenkin kannattaa odottaa. Hinnat on tietysti arvoitus.
Mohhku kyllä löytyi :), mutta en löytänyt pyöräliikettä jossa noita myydään. Haluaisin testata pyörää ensin. Netti ensipyörän hankinnassa vähän epäilyttää.
Riippuu tietysti missä päin Suomea liikut, mutta Turusta Foxcomp ja Raispo kannattaa tarkastaa.
Täältä ääni Ridleyn x bow-llle. Mulla ketjun aloittajan kanssa aika samanlaiset suunnitelmat olleet, eli lenkkeilyä, työmatka ja innostuksen kasvaessa pidempääkin matkaa tai pientä kunto/kisaa. Aikaisemmin ollut viimeksi yläasteaikaan(n. 20v sitten) enemmän pyörän päällä ja nyt pieni into puraisi uudestaan. Hinta oli tiagra-sarjan kanssa karvan päälle 900€(Lokareiden kanssa) ja kyl toi on riittänyt mulle hyvin. Joku 500km nyt takana ja stemmin hienosäätöä vailla. Itse mietin tämän ja konan välillä paljon, olin jo bikeshopista jake the snaken tilaamassa mut kävin cannaria ja tätä ridleytä livenä kokeilemassa(cyclecenterissä) niin tähän sitten hinta ja laatu suhteen kanssa päädyin. Eli se kokeileminen ja kokeileminen...
Ostin reilu vuosi sitten Tampereelta Raleigh Mustang Eliten: http://road.cc/content/review/177153-raleigh-mustang-elite. 4500 km jälkeen olen tyytyväinen valintaani ja valitsisin edelleen saman. Kattaa kaikki mun tarpeeni työmatkoista maantielenkkeihin. Ostopäätökseen vaikutti pääasiassa:
- Sopii sekä asfaltille että soralle. Erilliselle maantiepyörälle en näe mitään tarvetta.
- 1x11 vaihteisto. Tykkään, välitykset riittävät ja vaihdevälit ovat sopivat.
- Puolihydrauliset jarrut. Täyshydrauliset toki olis paremmat, mutta pidän näitä mekaanisia parempina.
- Saa lokarit ja tarakan, kummatkin on.
- Läpiakselit. Hyödystä en ole varma, mutta tuntuivat nykyaikaiselta.
- Valmiiksi teipatut vanteet sisärenkaattomaan käyttöön. Otin sisärenkaat heti alussa pois.
- Hyvät ensiasennusrenkaat.
Satulan vaihdoin, pidemmillä lenkeillä alkuperäinen ei istunut mulle.
PorukkalenkkienMM-Mestari
19.06.2017, 02.05
Jos totta puhutaan niin paras cyclo on XXL:n Merida 100 cx 500€ aleista ja siihen Wigglestä cosinen pikalinkkukiekot. 799€ on liikaa, mutta 500€ on hyvä paketti. Paketti 700€ päihittää monet 2000€ crossarit paskoilla orkkiskiekoilla. Tämä olisi se minkä itse ostaisin jos en omistaisi jo.
kuovipolku
19.06.2017, 08.50
Ostin reilu vuosi sitten Tampereelta Raleigh Mustang Eliten: http://road.cc/content/review/177153-raleigh-mustang-elite. 4500 km jälkeen olen tyytyväinen valintaani ja valitsisin edelleen saman.
Tuo näyttäisi olevan viimevuotinen malli joka poikkeaa paitsi väritykseltään mahdollisesti hieman myös spekseiltään tämänvuotisesta https://www.bestbikes.fi/raleigh-mustang-elite-2017 Vuoden 2016 malliakin varmasti jostain saa, jos tykkää siitä sinisestä enemmän kuin tästä vihreästä...
Kliffaa muuten että vanha kunnianarvoisa pyörämerkki on vielä elossa ja mallinimi on jotenkin hellyttävä muistuma menneestä ajasta, ei tuollaisia nimiä enää ole! Mustangia myydään näemmä Briteissä "adventure road biken", "gravel biken" tai "tough commuter biken" etsijöille, mutta nuohan ovat kaikki yhdessä tai erikseen pitkälle juuri sitä mitä monet meilläkin nimenomaan hakevat cyclocrossiltaan.
Jatkokysymyksinä: Miten leveät renkaat mahtuvat lokarien kanssa? Entä nastarenkaat?
En näe noissa spekseissä eroa viimevuotiseen, paitsi mulla oli 40mm renkaat ja tuossa näyttää olevan 35. Nastarenkaita en tähän pyörään ole hankkinut, enkä ole vielä alkuperäisiä vaihtanut, mutta hiukan renkaasta riippuen 42mm mennee ok ja toisaalta 45 käynee jo ahtaaksi.
Kävin tuossa Raispolla kokeilemassa Croix de Feriä. Vaikutti ihan kelpo peliltä. Ainoa mikä jäi mietityttämään oli lähinnä nuo Shimanon vaihdekahvat.
Rove AL:ssä oli jo samat ja ajattelin niiden liittyvän Clarikseen, mutta nuo tuntuvat jotenkin huterilta. Tai siis se, että jarrukahva heiluu sivulle.. jotenkin
Sram tuntui kätöseen vähän tukevammalta tuossa Rove ST:ssä. Onko tämä vain tottumiskysymys vai onko joku muukin kokenut samoin.
Toinen mitä mietin oli, että kannattaako panna muutama sata enemmän että saa
Tiagra -> 105 ja puoli hydrauliset -> hydrauliset
http://www.raispo.fi/polkupyorat/genesis/adventure/croix-de-fer-20-17
vs
http://www.raispo.fi/polkupyorat/genesis/adventure/croix-de-fer-30-17
Tuon halvemman väristä ehkä pidän enemmän, mutta ei tuo toinenkaan paha olisi. Lähinnä, että pääsenkö yli tuosta Shimanon vaihdetuntumasta.
Kävin myös Foxcompissa juttelemassa Surley pyöristä. Sieltä saisi kyllä kaiken juuri niinkuin haluaa, kun kerta kaikki itse rungosta kasaavat.
Se kyllä näkyy hinnassakin.
Molempiin saisi sekä eteen että taakse tavaratelineet ja lokareiden kanssa jopa 42mm nastat talveksi.
Ainakin itse oon tottunut molempiin. Lähinnä liikkeelle lähtiessä eron huomaa ja sitten se jo unohtuu.
Näkyy myös kumet ja navat olevan erit.
Shimanon ja Sramin tuntumassa on selvä ero. Sen lisäksi, että vivut toimii hiukan eri logiikalla, Shimano tuntuu jotenkin hienostuneemmalta ja Sram karkeammalta. On puhtaasti makuasia, kummasta pitää. Jarrutettaessa sormet puristaa kahvaa kämmentä kohti, joten vivun sivuttaisliike ei oikeasti mihinkään vaikuta. Toisaalta fiilispohjaisten asioiden merkitystä ei kannata vähätellä, joten pureskelua asia sinulta vain vaatii. Mielestäni Genesiksen malleista molemmat ovat voimansiirron ja jarrujen osalta hyviä, joten kumpikaan ei ole huono valinta varsinkaan, kun hintakin näyttää Raispon sivuilla kilpailukykyiseltä. Ehkä on syytä käydä kokeilemassa vielä uudestaan, jotta saa tuon asian itsensä kanssa selvitettyä. Vipujen vaihto kun on liian kallis operaatio.
kuovipolku
20.06.2017, 08.29
Jos totta puhutaan niin paras cyclo on XXL:n Merida 100 cx 500€ aleista ja siihen Wigglestä cosinen pikalinkkukiekot. 799€ on liikaa, mutta 500€ on hyvä paketti. Paketti 700€ päihittää monet 2000€ crossarit paskoilla orkkiskiekoilla. Tämä olisi se minkä itse ostaisin jos en omistaisi jo.
Mutta emmehän me aja paketilla vaan pyörällä! Sillä mitä pyörä kaikkinensakaan maksaa on merkitystä vain ostohetkellä tai kukkaron paksuudesta riippuen ei silloinkaan.
Merida Cyclo Cross 100 joko on hyvä pyörä käyttöönsä tai ei ole. Sama pätee myös Merida Cyclo Cross 500:aan. Kummastakaan ei tule sen parempaa tai huonompaa pyörää sen mukaan millä hinnalla sen kulloinkin sattuu saamaan XXL:stä ulos kantamaan.
Onko sinulla kenties kokemusta CX 100:n jarrujen ja vaihteiston toiminnasta, niiden sujuvuudesta, luotettavuudesta ja kestosta? Miten vertaisit niitä CX 500:n vastaaviin?
Entä kiekot? Ovatko CX 500:n orkkiskiekot yhtään paremmat kuin CX 100:n orkkiskiekot? Kelpuuttaisitko kumpiakaan jonkinlaiseen kysyjän tai omaan käyttöösi? Miten ajossa huomaa Cosinen kiekkojen paremmuuden?
Onko jollain kokemusta puolihydraulisista vs hydraulisista?
Haitat vs hyödyt?
Alkaa vähän pyörähammas kolottaa siihen malliin, että käyn tänään uudestaan testaamassa niitä
shimanon vaihtajia ja mikäli tulee parempi fiilis kuin eilen niin nappaan pyörän matkaan.
Tässä nyt pitäisi selvitellä itselle päivän aikana, että kumpi malli.
Ajatuksena, että ostan nyt kerralla kunnon pyörän ettei tarvitse harmitella parin kk kuluttua.
PorukkalenkkiMMällähän oli se erikoinen pikalinkullinenläpiaksieli-merida, jolla hän rikkoo kaikki nopeusennätykset vahvoilla reisillään, niin maanteillä kuin metsässäkin.
katkarapu
20.06.2017, 13.26
En viitsinyt availla uutta ketjua taas aiheesta, joten laitetaan tähän samaan.
Olen hankkimassa Merida cc 500 2017- pyörän ja runkokoon kanssa tässä olen arvaillut. Itse olen 174cm pitkä ja sekä 52cm että 54cm runkoko voisi tulla kyseeseen? Molemmat toimivat, mutta kannattaako mielestänne valita pienempi vai isompi?
Jos sattuisi löytymään suunnilleen samanmittaista pyörän omistajaa niin apu olisi tarpeen. Kiitos.
Mulle on ml eli 54 kokoinen Cx600 ja oon 178/83. Sanoisin että 52 olisi hyvä sinulle.
katkarapu
20.06.2017, 13.56
Mulle on ml eli 54 kokoinen Cx600 ja oon 178/83. Sanoisin että 52 olisi hyvä sinulle.
Kiitos mielipiteestänne. Tosiaan 54 että 52 periaatteessa käyvät, kumpi vaan on parempi.
Saisin mielestäni hyvän tarjouksen tuosta pyörästä suomesta kivijalkaliikkeestä, n.1000€ (pyörä+lokarit+polkimet) ja tuohon pitäisi tarttua melko hätäisesti jos sen haluaa.
Katsoin myös tuon geometrian kun satun olemaan sentilleen saman pituinen 174/83 ja minulle 54 olisi liian iso, tuo haaramitta olis myös hyvä tietää kysyjältä. Pienemmältä puolelta omat tullu valittua, hyvin ovat sopineet ajoon.
katkarapu
20.06.2017, 14.29
Katsoin myös tuon geometrian kun satun olemaan sentilleen saman pituinen 174/83 ja minulle 54 olisi liian iso, tuo haaramitta olis myös hyvä tietää kysyjältä. Pienemmältä puolelta omat tullu valittua, hyvin ovat sopineet ajoon.Voisin tuon haaramitan mittailla heti pikimmiten, jos siitä isosti on apua. Sen voisi vielä lisätä että kamalan aggressiivista ajoasentoa en ole hakemassa, jos tuolla tiedolla mitään merkitystä onkaan.
katkarapu
20.06.2017, 15.23
Katsoin myös tuon geometrian kun satun olemaan sentilleen saman pituinen 174/83 ja minulle 54 olisi liian iso, tuo haaramitta olis myös hyvä tietää kysyjältä. Pienemmältä puolelta omat tullu valittua, hyvin ovat sopineet ajoon.Haaramitaksi sain itse mitattuna 81cm. Voi olla että heittää sentin suuntaan tai toiseen kun ilman apua tuota mittailin kirja haaroissa.
Naama seinää päin ja kirja kunnolla seinää vasten ylös, merkki seinään ja mittaamaan, ilman kenkiä ja muutenkin niukka vaatetus. Sentin tarkkuus riittää. Haaramitalla saadaan käsitys selän pituudesta ja se on tärkeä mitta kokonaispituuden lisäksi. Jos tuo 81cm on oikea, niin edelleen pienempirunkoinen on ok. ja on tuossa pienemmässä koossa emäputken korkeuskin ihan riittävä.
Noilla minun mitoillani 53 + 10 cm on hyvä kokonaisajopituus ja emäputki on 13 cm, nuo niitä keskeisimpiä mittoja kokoa valittaessa.
Mielestäni edelleen 52 olisi sopiva, 54 on kuitenkin 55,5cm pitkä ja 52 on 54cm. Headtubessakin on 1.5cm eroa, eli vaikka 54:een laittaisi lyhyen (liian lyhyen) stemmin niin siitä tulisi korkea keulainen. Yläputkikin on reilu parisenttiä alempana pienemmässä.
Ja vielä kun muistetaan vanha kansanviisaus, että aavistuksen liian pienen voi vielä putkiosilla pelastaa hyväks, mutta iso on iso vaikka voissa paistais.
Kahvupaussi
20.06.2017, 17.36
Mielestäni edelleen 52 olisi sopiva, 54 on kuitenkin 55,5cm pitkä ja 52 on 54cm. Headtubessakin on 1.5cm eroa, eli vaikka 54:een laittaisi lyhyen (liian lyhyen) stemmin niin siitä tulisi korkea keulainen. Yläputkikin on reilu parisenttiä alempana pienemmässä.
Mun mitat on 181/81cm ja ajelen 54cm Meridalla. Arvelisin, että kysyjälle pienempi 52 cm olisi juurikin se oikea.
katkarapu
21.06.2017, 00.06
Kiitos mielipiteistänne. Aika yksimielisesti raati kääntyy pienemmän eli 52cm kannalle kohdallani, joten siihen myös itsekin kallistumassa.
Koitan mitata tosiaan tarkemman haaramitan kun sopiva hetki, kuinka paljon tuo mahtaa tosin vaikuttaa jos muutamien senttien eroja suuntaan tai toiseen ilmenee jo mitatusta luvusta? Eli onko sen puoleen edelleen 52cm lähtökohtaisesti oikea koko, vai missä kohdin kannattaisi miettiä haaramitan perusteella muuta kokoa.
Jos jalan pituus tuosta paljon muuttuu alaspäin rungosta tulee liian korkea jolloin tarvitsisit pienemmän mutta se taas tarkoittaisi että olet pitkäselkäinen ja pienempi runko on myös lyhyempi jolloin tulee ongelma koska se selkä on saatava mahtumaan johonkin. Samoin jos jalat onkin pidemmät se puoltaisi isompaa runkoa mutta tarkoittaisi lyhyttä selkää ja isompi runko on pidempi - taas ongelma.
Kyllä minäkin sanoisin että se 52 on juuri oikea, omat mitat 173/80 ja yksikin koko molempiin suuntiin menisi kyllä jo puihin.
katkarapu
21.06.2017, 00.28
Jes, siihen varmaan päädytään.
Onko pyörä muuten mielestänne hyvä valinta tuohon hintaan? Vai olisiko jotain vastaavan hintaisia vaihtoehtoja mielessä.
Kiitos mielipiteestänne. Tosiaan 54 että 52 periaatteessa käyvät, kumpi vaan on parempi.
Saisin mielestäni hyvän tarjouksen tuosta pyörästä suomesta kivijalkaliikkeestä, n.1000€ (pyörä+lokarit+polkimet) ja tuohon pitäisi tarttua melko hätäisesti jos sen haluaa.
Pyörän hankinta kuin myös sillä ajo on fiiliksistä kiinni, jokainen fillaroi kovin omalla tavallaan ja pyörän pitää miellyttää itseä, tietenkin muiden hyväksyntä parantaa fiiliksiä. Ei tuo voine huono kauppa olla kunhan vielä kauppiaan naama miellyttää. Koko, siis tuo 52 vaikuttaa sopivammalta, eikä ole mikään rajatapaus, mutta päätös ja vastuu jää itselle. Kauppiaan kiirehtimiselle ei pidä antaa liikaa painoa.
kuovipolku
21.06.2017, 07.46
Erinomaisen hyvät pointit yllä! Ei sillä että ne osuisivat erityisesti tai mitenkään juuri tämänkertaiseen kysyjään, mutta joskus on vaikea välttyä vaikutelmalta että haetaankin enemmän muiden hyväksyntää pyörävalinnalle kuin itselle omaa pyörää. (Sama seikka selittänee kaiken maailman testien ja niiden testivoittajien suosion.) Hullunkurisimmillaanhan foorumilla kerrotaan että on juuri ostettu sellainen tai tällainen pyörä ja kysytään onko varmasti hyvä tai oliko hyvä ostos.
katkarapu
21.06.2017, 10.51
Totta puhutte. Ei sillä pyörällä kukaan muu sotke kuin itse, joten sikäli ei muiden mielipiteet asiasta kiinnosta.
Omalta kohdallani ainakin olen kiinnostunut kuulemaan ennen lopullista ostopäätöstä myös viisaampia ja kokeneempia asian tiimoilta. Voi vaikka oppia samalla jotain itsekin. Fillarifoorumin pyöräsuositukset osio lienee aivan looginen paikka kysellä mielipiteitä pyöristä, joten aivan kamalan yllättänyt ei pitäisi kenenkään olla jos siis sellaisia kysymyksiä myös tulee.
Toiset antavat enemmän ja toiset vähemmän painoarvoa sitten niille saaduille mielipiteille. Varmasti niillä jokin merkitys on aina tai ainakin useaan ihmiseen. Markkinoinnissa tuota käytetään surutta hyödyksi ja monella löytyy suosittelijaa jokalähtöön. Tämä taitanee tosin mennä jo hieman aihepiirin ohitse.
Lisättäköön vielä etten ole tässä tapauksessa kokenut ainakaan itse kauppiaan puolelta minkäänlaista painostusta, olen itse ollut se aktiivisempi osapuoli kauppaa tekemään alusta saakka. Eikä tässä muutenkaan olla mitenkään kaikkimulleheti-asenteella liikenteessä, kyllä noita pyöräliikkeiden sivustoja on tässä tullut pyöriteltyä jo piiiiikääään. Tämän vuoksi haluaisinkin jo tehdä ratkaisun viimein.
Teistä on ollut apua. Kiitos siitä. Lähen tästä tekemään kierroksen paikallisiin pyöräliikkeisiin vielä ja sitten ratkaisuja.
katkarapu
22.06.2017, 14.07
Kävin eilen koeajamassa molemmat runkokoot ja suurta eroa en amatöörinä niissä pyörän päällä erottanut. Tilaukseen lähti pienempi eli 52cm runkokoon pyörä.
Juhannuksen jälkeen pääsee testailemaan kunnonkäytössä mutta koeajossa kyllä tuntui mahtavalta vekottimelta verrattaen vanhaan painavaan hybridiin.
Kiitos vielä kaikille avusta koon valinnassa.
Eipä mitään, koko on oikea, kuten tässä monella näppiksellä vahvistetaan, eikä tuossa pyörässä muutoinkaan mitään epäilyttävää, ihan hyvä valinta!
Hei!
Ajattelin jakaa tänne miten pyörän hankita-projekti selvisi.
Ostin sitten lopulta Croix De Fer 30, http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/adventure/croix-de-fer/croix-de-fer-30
Ostopäätökseen vaikuttivat:
- sai kiinni lokarit + etu- ja tavaratelineet
- silti runsaasti tilaa renkaille, menee ainakin 40mm nasta talveksi
- ajoasento tuntui mukavalta, ei niin kisakireä kuin maantiepyörässä tai sporttisemmassa cyclocrossissa, sopiva työmatkaan ja retkeilyyn - mutta varmasti pystyy heittää maantielenkkiäkin
- alun epäröinnin jälkeen shimanovaihtajatkin tuntuvat oikein hyviltä
Päätin sijoittaa hieman enemmän rahaa, jotta sain ostettua mallin 20 sijaan tämän mallin 30.
Ajatuksena, kun oli että ostan kerralla riittävän hyvän, ettei tarvitse alkaa haaveilla heti uudesta.
Pyörä on saanut nyt juhannuksena ensikasteensa. Käytiin polkemassa juhannuksena to-la Saariston rengastie.
Lauantaina Kustavista Turkuun polkiessa sateessa ja vastatuulessa oli kyllä tyytyväinen, että pyörä rullasi mukavasti.
Teltan ja takalaukkujen painoa ei edes huomannut. Ainoa matkanopeutta rajoittava tekijä oli kuskin reidet :)
Kiitos kaikille suosituksista ja neuvoista, tästä ne kilometrit alkavat!
Hyvä loppu tässäkin tarinassa, rrautainen valinta, onnea uudelle pyörälle!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.