PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano Ultegra R8000



huotah
08.06.2017, 07.08
Shimano on julkaissut uudet Ultegra R8000 -osasarjan. Saatavuus kesäkuussa 2017.

Yksi suurimmista uutuuksista on "viralliset" Ultegra -sarjan levyjarrut ja -vaihtajat, kuten oli odotettavissakin. Sarjaan on myös tullut lisää rataspakkoja, esim. 11-30. Yleisesti ottaen, design on modernisoitu ja se on nyt lähempänä Dura Ace -sarjaa kuin edellisissä sukupolvissa.

http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/news-and-info/news/shimano-new-ultegra-r8000-road-components-deliver-industrys-wide.html

http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/news-and-info/news/shimano-new-ultegra-r8000-road-components-deliver-industrys-wide/_jcr_content/bodycontent/titletextteaser/image/file.res/1496767652956.jpg

kuovipolku
08.06.2017, 07.48
Ensiarvioita ja vaikutelmia ja pressimateriaalista napattuja lainauksia alkaa tietenkin heti ilmestyä eri pyöärilyfoorumeilla:

https://cyclingtips.com/2017/06/shimano-ultegra-r8000-mechanical-and-di2-groupsets-weight-spec-price/


PS Omana huomiona en hämmästynyt mutta voisin hiukan hämmästelläkin että Shimano pitää yhä kiinni 15 mm sisäleveydestä vannejarruversiossaan (WH-RS700), levyjarruversiossa (WH-RS770) se on sentään modernimmin 17 mm.

paaton
08.06.2017, 07.57
Komeat on, väritystä myöten. Omasta mielestäni uudet 105 kammet olivatkin hienommat, mitä aiemmat ultegrat.

12-28 taitaa jäädä edelleen ainoastaan dura-acen pakaksi?

frp
08.06.2017, 08.44
Hyvä ja kattava setti. Eipä taida jättää mitään syytä ostaa Dura-Acea paitsi paino ja status-arvo.

JohannesP
08.06.2017, 13.24
Nopeella vilkasulla vaikutti laimeelta päivitykseltä ja painoakin ovat saaneet nostettua. Suurin ero painoon tulee jarruista mitkä Bikeradarin videon perusteella olisi saanut jopa +23g (vanha 340 / uusi 368g). Tekniikan puolesta ainut vähäinen muutos takavaihtajassa ja jarruihin mahtuu virallisesti 28mm rengas. Muut päivitykset lähinnä kosmeettisia?

Lähinnä sellainen fiilis et uusi muotoilu vastaamaan DA:ta et saadaan uusi hintakin. 6800 settiä saa noin 600€ niin veikkaan et tälle lätkästään hinta aluksi sinne 900€ paikkeille.


Hyvä ja kattava setti. Eipä taida jättää mitään syytä ostaa Dura-Acea paitsi paino ja status-arvo.
Omaan silmään ei myöskään ole syytä maksaa erotusta tähän osasarjaa jos 6800 saa samaan aikaan poistomyynnistä. :D

LJL
08.06.2017, 14.07
Kyyyllähän alustavasti tuommoiset nestelevarit + di2 + 1x voimansiirto ovulaatioeturattaalla ja 11-34 pakalla kuulostaisi hyvältä päivitykseltä krossariin.

frp
08.06.2017, 15.58
Omaan silmään ei myöskään ole syytä maksaa erotusta tähän osasarjaa jos 6800 saa samaan aikaan poistomyynnistä. :D

Ei järjellä ajatellen varmaan useinkaan ole ollut niin kahden peräkkäisen malliston välillä. Tällä kertaa sentään levyjarrujen tapauksessa on niin paljon parannusta, että en ottaisi vastaavaa vanhaa (jos se ei-ultegra-niminen möhlö tulkitaan vanhaksi levyjarru-ultegraksi). Myös Di2 takavaihtaja on nätin siro uusissa, ihan kuin mekaaniset.


Sinänsähän aika moista pelleilyä alkaa olla Shimanollaja muilla tämä tuotteistus, rahastus ja brändäys osasarjoissa. Väitän, että Shimanon tuotantokustannus esimerkiksi tämän ultegran ja dura-acen osalta on käytännöllisesti katsoen ihan sama. Keinotekoisesti luodaan näitä erihintaisia sarjoja rahastuksen nimissä. Ei siinä dura-acessa ole mitään mikä nostaisi sen tuotantokustannuksia tuohon ultegraan verrattuna muuta kuin jotain hikisiä prosentteja. Pari sarjatuotettua hiilikuituosaa ja kenties muutama titaaniosa ja hieman enemmän työstöä ei maksa juuri mitään lisää kun tuotanto on pystyssä, kun nuo ainemäärät ovat olemattomia osasarjassa. Luultavasti tulee kalliimmaksi Shimanolle tuotantokustannusten mielessä suunnitella ja pystyttää oma tuotanto Ultegralle verrtattuna siihen, että tekisivät vaan enempi Dura-acea...

paaton
08.06.2017, 16.24
Väitän, että Shimanon tuotantokustannus esimerkiksi tämän ultegran ja dura-acen osalta on käytännöllisesti katsoen ihan sama. Keinotekoisesti luodaan näitä erihintaisia sarjoja rahastuksen nimissä. Ei siinä dura-acessa ole mitään mikä nostaisi sen tuotantokustannuksia tuohon ultegraan verrattuna muuta kuin jotain hikisiä prosentteja. Pari sarjatuotettua hiilikuituosaa ja kenties muutama titaaniosa ja hieman enemmän työstöä ei maksa juuri mitään lisää kun tuotanto on pystyssä, kun nuo ainemäärät ovat olemattomia osasarjassa. Luultavasti tulee kalliimmaksi Shimanolle tuotantokustannusten mielessä suunnitella ja pystyttää oma tuotanto Ultegralle verrtattuna siihen, että tekisivät vaan enempi Dura-acea...

Aika äkkiä sitä eroa kuitenkin tulee, mikäli vaikkapa kahvan sisällä olevia osia koneistetaan tarkkuusvalun siasta. 105 ja vanhemman ultegran kahvatkin ovat näennäisesti aika samoja, mutta siinä missä 105 käyttää liukulaakeria, kun vastaavasta ultegrasta löytyy oikeat laakerit. Uutena noissa ei sitten ole eroa juurikaan, mutta jo muutama kuukausi pölyn seassa ajoa, niin erot tuntee kyllä. Toinen naksuu nätisti ja toinen on vähän sinnepäin toimiva sohlo. Sama juttu takavaihtajankin kanssa.

Ultegra vs Dura eroa täytyisi tosiaan tutkia osa kerrallaan, ennenkuin alkaa moittimaan tuota pelkäksi ryöstöksi duran nimellä. Jarruissakaan ei kaiketi ole internetin mukaan oikein mitään eroa, mutta entäpä jos duran länki onkin hivenen jäykempi ja linkkujen laakerointi on toteutettu paremmin? Itse kyllä tykkään tekniikasta ja arvostan, jos osasarjat on tehty kunnolla.

frp
08.06.2017, 16.35
Onneksi ilmeisesti oleelliset patentit osasarjoihin liittyen alkaa olla vanhentuneita kun nyt FSA ja muitakin yrittäjiä tulee markkinoille, mikä voi tuoda järkeä kermankuorintaan pidemmällä aikavälillä. Shimano fani olen itsekin enkä nyt pelihousuja revi asiasta, mutta kyllä fakta on, että muutama laakeri, kalliimpi materiaali jossakin ja enempi työstöä ei tuommoisessa suurten sarjojen tuotannossa tuo mitään oleellista lisäkulua. Shimanon kate dura-acessa on varmaan aika ihailtavan korkea.

oppes
08.06.2017, 17.45
Tää nyt menee taas tähän "sopiiko yhteen"-kastiin, mutta jos polkurattaassa nyt on 9-lehtinen Shimano niin meneekö tuo 11-lehtinen siihen samaan tilaan? Toki vaihtajat tangossa ja takana myös vaihtuisivat...

frp
08.06.2017, 20.07
Todennäköisesti ei ellei se takakiekko ole niin uusi, että siinä on 11v yhteensopiva vapaaratasrunko, joka on sitten jollain spacerilla sovitettu 9v pakalle.

Myös eturatas vaihdettava. Ketju on kapeampi.

huotah
09.06.2017, 08.50
Kalasataman pyöräkauppiaat ovat laittaneet Ultegran mekaanisen sarjan hinnan sivuilleen, 799e (http://www.tonitoni.fi/osasarja-ultegra-8000).


Takavaihtaja R8000 1
Etuvaihtaja R8000 1
Ketju HG701 1
Keskiölaakeri Press-fit ROAD 1
STI-vipu Ulterga R8000 1
Jarrut Ultegra R8000 1pr 1
Kasetti R8000 11-28 1
Kampisarja R8000 172,5mm 34/50

jii.haanpaa
09.06.2017, 13.31
Jassoo, jokohan sopisi 28-millinen gp4000:n, eli noin 30-millinen rengas pyörimään näissä vannejarruissa. 6800-versiossa on siinä ja siinä, mutta kuitenkin niin ahdasta, että ei uskalla testata.

huotah
09.06.2017, 13.42
Jassoo, jokohan sopisi 28-millinen gp4000:n, eli noin 30-millinen rengas pyörimään näissä vannejarruissa. 6800-versiossa on siinä ja siinä, mutta kuitenkin niin ahdasta, että ei uskalla testata.

Alalla on tapana ilmoittaa max. rengaskoko niin että sekä sivuille että korkeussuuntaan jää vähintään neljä millimetriä tilaa. Siitä päätellen 30mm leveän renkaan sivuille pitäisi jäädä vielä pari milliä tilaa. GP4000SII 28mm on tosin 4mm korkeampi kuin 25mm versio 17c-vanteella, joten korkeussuunnassa saattaa tehdä tiukkaa?

oppes
11.06.2017, 13.38
Todennäköisesti ei ellei se takakiekko ole niin uusi, että siinä on 11v yhteensopiva vapaaratasrunko, joka on sitten jollain spacerilla sovitettu 9v pakalle.

Myös eturatas vaihdettava. Ketju on kapeampi.

Tänks vastauksesta. Kiekko on uusi (XT-napa), mutta kyllä siihen 9-lehtinen upposi ilman spacereita, eikä ylimääräistä tilaa jäänyt. Jatkokysymys: Entäs kymppi-pakka? (ja on tietty kapeampi ketju tuossakin).