PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjut kilisee?

Climber
07.06.2017, 13.17
Muutamalla viime lenkillä olen kiinnittänyt huomiota maantiepyörästä kuuluvaan kilinään, joka kuuluu esim. asfaltissa olevan halkeaman yli ajettaessa. Mielestäni ääni kuuluu ketjuista. Ketjut ovat aavistuksen kaarella etu- ja takarattaiden välillä. Mistä ääni voisi johtua?

maalinni
07.06.2017, 14.48
Ihan mistä vaan. Vaikka avaimistasi taskussa.

Velogi
07.06.2017, 15.02
Ketju lyö montussa haarukan putkeen?

The flying Chocobo
07.06.2017, 15.21
Minulla ainakin kilinä tuli polkimesta. On sellaset combipolkimet pyörässä ja siitä osasta johon klossi kiinittyy polkimeen oli ruuvi löystynyt ja se (kehikon liikkuminen) aiheutti kilinää montuissa. Siis kilinä voi tulla ihan mistä vaan.

kuovipolku
07.06.2017, 15.21
Onko sinulla tuolloin ns. ketju kireänä vai lasketteletko vapaana?

Melkein mikä tahansa aavistuksenkaan verran kiristyksestään löystynyt metalliosa voi pienessäkin töyssyssä kilahtaa. Tai vaijerinpää voi kilahtaa jotain metallia vasten. Ääni voi kaiken lisäksi olla peräisin eri paikasta kuin mistä se kuuloaistin kertomana vaikuttaisi olevan.

Ei kai auta kuin käydä kaikki mahdolliset osat yksitellen läpi. Vähitellen saa kaiken muun suljettua pois paitsi äänen aiheuttajan. Siis jos hyvin käy.

Aloittaa voi toki ketjuista. Yrittää vaikka vetää ne tiukalle rattaita vasten ja pitää kiiinni samalla kun pudottaa puolesta metristä. Kumipuoli alinna tietysti:-)

arctic biker
08.06.2017, 16.51
Ihan mistä vaan. Vaikka avaimistasi taskussa. Kieltämättä, minunkin korvilla kuulin ja koitin paikallistaa. Avaimethan ne äänteli.

Climber
16.06.2017, 08.16
Ei ollut ketjut eikä avaimetkaan. Takavaihtajan johdon liitin kilkatti chainstayn sisällä.

maalinni
16.06.2017, 08.54
Ei ollut ketjut eikä avaimetkaan. Takavaihtajan johdon liitin kilkatti chainstayn sisällä.

Heh, tuokin tullut aikanaan koettua, paitsi minulla se oli etuvaihtajan vaijeri. Hyvä, että selvisi.

Moska
16.06.2017, 09.01
Omasta hain kilkattajaa, niin se oli eturenkaan venttiili.