Näytä tavallinen näkymä : Kypärä päässä vetokärryssä
Mitäpä olette mieltä pyöräilykypärän tarpeellisuudesta lastenkuljetuskärryssä istuvalla lapsella? Periaatteessa kai pitäisi olla kypärä päässä mutta onko siinä mitään järkeä? Kahdestakin syystä:
1. Pää menee etukenoon epämukavaan asentoon kypärän paksun takaosan takia. Ainakaan Thulen kärryssä kypärää ei ole huomioitu istuintilan yläosan muotoilussa millään lailla.
2. Jos kärry kaatuu tms., niin turvavyöt pitävät lapsen paikoillaan, enkä ole ihan varma yltääkö pää edes osumaan asvalttiin missään vaiheessa pyörähdystä. Toki jos kärryn runko antaa periksi törmäyksessä, niin se muuttaa asian, mutta siinäkin tapauksessa rungon vääntyminen on jo syönyt suurimman törmäysenergian.
Tuli vaan mieleen kun tuntuu että ihmiset moralisoivat toisiaan tässä asiassa vailla mitään järkiperusteita. Esim exäni ja lasteni äiti oli ensimmäisenä kun kärryn ostin että "tietysti siinä täytyy pitää kypärää päässä, ehdottomasti!"
maalinni
07.06.2017, 11.24
Luuletko muka, että se alumiininen ontto putki suojaa törmäyksessä? Kieltämättä se pään asento on epämukava. Olisiko sellainen "skeitti" kypärä mukavampi?
Luuletko muka, että se alumiininen ontto putki suojaa törmäyksessä? Kieltämättä se pään asento on epämukava. Olisiko sellainen "skeitti" kypärä mukavampi?
Törmäyksiä on niin monenlaisia. Jos jyräytän pyörällä henkilöauton alle, niin tuskin siitä kyprästäkään hirveästi hyötyä on kun tuolla korkeudella istuu. Mutta jos kärry kippaa kyljelleen (se todennäköisempi vaihtoehto) niin uskoisin että se kehikko sen verran kestää että suurimman iskuenergian sitoo.
Kaikissa niissä kypärissä on 2-3cm paksu takaraivo. Kokeilkaapa itse istua vaikka autossa pyöräilykypärä päässä. Vähintäänkin pää nuljuaa puolelta toiselle niin että esim nukahtaminen on melko mahdotonta.
On kypärää käytetty jokaisen kolmen kärryssä vedetyn kanssa, eivät ole valittaneet asennosta, koska hereillä ei ehdi nojaileen ku pitää katella maisemia ja nukahtaminenkin testatusti onnistuu 100% todennäköisyydellä..
Juha Jokila
07.06.2017, 12.40
Kypärä kärryssä on yhtä hyödytön kuin autossa. Jos kaahaa tai muuten mokaa ja kaataa auton, niin voihan siinä pää kolahtaa ikkunaan. Tuossa puolen kilsan päässä teinityttö kuoli hiljattain, kun koivu tuli poikittain liukuneen auton sivuikkunasta päähän. Riski kärryn kaatamisesta on siis pieni ja hallittavissa ilman kypärääkin vallan mainiosti. Typerintä on tunkea pienelle lapselle halpa ylipaksu pyöräilykypärä päähän, missä on se täysin tarpeeton aerodynaaminen muotoilu takaraivon koristeena.
maalinni
07.06.2017, 12.47
Kypärä kärryssä on yhtä hyödytön kuin autossa. Jos kaahaa tai muuten mokaa ja kaataa auton, niin voihan siinä pää kolahtaa ikkunaan. Tuossa puolen kilsan päässä teinityttö kuoli hiljattain, kun koivu tuli poikittain liukuneen auton sivuikkunasta päähän. Riski kärryn kaatamisesta on siis pieni ja hallittavissa ilman kypärääkin vallan mainiosti. Typerintä on tunkea pienelle lapselle halpa ylipaksu pyöräilykypärä päähän, missä on se täysin tarpeeton aerodynaaminen muotoilu takaraivon koristeena.
No huhuh, toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Auto onkin ihan vastaava fillarikärryn kanssa. Miksi sen lapsen kypärän pitäisi mielestäsi olla halpa? Meillä on hankittu pieniä naisten malleja maantiekypäristä, jotka on keveitä lapsenkin päässä.
maalinni
07.06.2017, 12.51
Törmäyksiä on niin monenlaisia.
Niin on ja vanhempana on sinun vastuullasi huolehtia, että lapsilla on kypärä päässä. Miksi ottaa riski joutua sellaiseen onnettomuuteen, missä kypärä pelastaisi ja/tai vähentäisi vammoja?
Oatmeal Stout
07.06.2017, 13.30
Jos jyräytän pyörällä henkilöauton alle, niin tuskin siitä kyprästäkään hirveästi hyötyä on kun tuolla korkeudella istuu.
Mielenkiinnosta ihan, miten pääset henkilöauton alle pyörän ja kärryn kera? Mielestäni niissä maa vara on 7 - 15cm.
Juha Jokila
07.06.2017, 13.49
No huhuh, toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Auto onkin ihan vastaava fillarikärryn kanssa. Miksi sen lapsen kypärän pitäisi mielestäsi olla halpa? Meillä on hankittu pieniä naisten malleja maantiekypäristä, jotka on keveitä lapsenkin päässä.
Auto ja fillarikärry molemmat pysyvät lähtökohtaisesti pystyssä ilman käyttäjän erityisiä taitojakin. Pyörällä ajaessa pitää osata jotain ja jos kaadutaan, niin tullaan korkealta alas vaikka vauhtia ei olisikaan ja siksi kypärä.
Lasten kypärät nyt yleisen havainnon perusteella ovat vanhoja, huonokuntoisia ja älyttömän muotoisia. Ja mikäs sinä olet toivottelemaan mun lapsista. Ihan riittävästi on kokemusta peräkärryistä kertynyt.
Mielenkiinnosta ihan, miten pääset henkilöauton alle pyörän ja kärryn kera? Mielestäni niissä maa vara on 7 - 15cm.
Tarkennan... Siis auto ajaa esim kärryn kyljestä sisään, sitä tarkoitin. Katsos suomen kielen termi "jäädä auton alle" ei välttämättä aina tarkoita kirjaimellisesti sitä että tapahtuman jälkeen kohde makaa siellä auton alla pitkin pituuttaan. :rolleyes: Mutta käytännössähän lopputulos on sama, eli auto luultavasti ruhjoo koko kärryn alleen. Pointti oli siis siinä että kypärästä ei liene tuossa tapauksessa kauheasti hyötyä.
Niin on ja vanhempana on sinun vastuullasi huolehtia, että lapsilla on kypärä päässä. Miksi ottaa riski joutua sellaiseen onnettomuuteen, missä kypärä pelastaisi ja/tai vähentäisi vammoja?
Mikä sinun mielestäsi on sellainen kolari, kaatuminen tms. jossa kypärä yksiselitteisesti vähentää loukkaantumisriskiä?
Mielestäni yleisimmät kärrien kanssa tapahtuvat onnettomuudet ovat olleet myrkkyä juuri istujan raajoille, kädet heilahtavat maan ja kärryn väliin puristuksiin tms. Pää on siis kohtuullisen paikoillaan eikä osu maahan tai esteeseen lähellekään ensimmäisenä jos ollenkaan, toisin kuin pyöräilijän tapauksessa. Jos kärry on kyljellään ja lapsi asianmukaisesti tiukatuissa 5-pistevöissä, pää roikkuu 20 sentin päässä maasta, koska kaula ei yksinkertaisesti yletä tuon pidemmälle. Siitä tuossa keskustelun avauksessa oli kyse.
Meillä ei pidetty lapsella kypärää kun matkusti kärryssä. Testasin aluksi kuitenkin, että kun lapsi on vyötetty Chariotiin ja kärry kaatuu, niin pää ei yllä heilahtamaan maahan tai edes kuorikankaaseen. Naapurin pikkukärryssä muuten ylsi, joten sellaisessa olisin varmaan laittanut kypärän.
Jos sitten puhutaan auton kanssa törmäyksestä ja isku on sen verran kova että auto tulee kärryn alumiinirungosta läpi, niin styroksikypärä lienee sen jälkeen lähinnä kuriositeetti.
maalinni
07.06.2017, 14.08
Meillä ei pidetty lapsella kypärää kun matkusti kärryssä. Testasin aluksi kuitenkin, että kun lapsi on vyötetty Chariotiin ja kärry kaatuu, niin pää ei yllä heilahtamaan maahan tai edes kuorikankaaseen. Naapurin pikkukärryssä muuten ylsi, joten sellaisessa olisin varmaan laittanut kypärän.
Jos sitten puhutaan auton kanssa törmäyksestä ja isku on sen verran kova että auto tulee kärryn alumiinirungosta läpi, niin styroksikypärä lienee sen jälkeen lähinnä kuriositeetti.
Mitä jos se auto ajaa 10km/h - 15km/h ? Eli onko ne vaihtoehdot aina a) niin pieni töytäys, että kypärää ei tarvitse b) auto tulee ja jyrää kaiken litteäksi ? Entäs jos kolari on toisen pyöräilijän tai mopon kanssa? En vain ymmärrä, että aikuinen jättää tarkoituksella lapsen suojelematta.
maalinni
07.06.2017, 14.11
Mikä sinun mielestäsi on sellainen kolari, kaatuminen tms. jossa kypärä yksiselitteisesti vähentää loukkaantumisriskiä?
Eipä tuo nyt kummoista mielikuvitusta vaadi. Miksi riskeerata turhaan? Riittää, että joku ajaa pyörällä tai mopolla vaunun päälle, niin kypärästä SAATTAA olla hyötyä. Ei kai sellaita yksiselitteistä tapausta kukaan voi keksiä. Jokainen onnettomuus on erilainen. Kyllähän ne turvavyötkin kiristää ikävästi, miksi laitat ne päälle?
Juha Jokila
07.06.2017, 14.18
Jos kärry on kyljellään ja lapsi asianmukaisesti tiukatuissa 5-pistevöissä, pää roikkuu 20 sentin päässä maasta, koska kaula ei yksinkertaisesti yletä tuon pidemmälle. Siitä tuossa keskustelun avauksessa oli kyse.
Oletko kokeillut tämän kyljellään testi oikean lapsen kanssa? Monessa kärryssä turvavyöt on aika surkeita myös. Ite kaadoin koko aikana lasten kärryn kerran ilman seurauksia ja ilman että ite kaaduin mukana. Ihan omaa typeryyttä hulluttelin ja ajoin mutkaan liian kovaa. Vaimo ei kaatanut kertaakaan vaikka taisi vetää vielä enemmän kärryä.
Tavarakärryjä, kahta erinlaista, olen kaatanut yht. 4-5 kertaa eri syistä, yleensä liikaa vauhtia mutkassa ja kerran katukivetykseltä alas ajaessa. Tavarakärryssä painopiste on myös ylempänä. Näissäkään en itse kaatunut kertaakaan vaan kärry veti vain vauhdin siististi pysähdyksiin.
Mitä jos se auto ajaa 10km/h - 15km/h ? Eli onko ne vaihtoehdot aina a) niin pieni töytäys, että kypärää ei tarvitse b) auto tulee ja jyrää kaiken litteäksi ? Entäs jos kolari on toisen pyöräilijän tai mopon kanssa? En vain ymmärrä, että aikuinen jättää tarkoituksella lapsen suojelematta.
Jos auto törmää hitaasti, kärry lentää mutta rakenne säilyy ehjänä. Lapsen pää ei ole tällöin kärryn sisällä osumassa mihinkään, mutta niskat joutuvat toki kovalle rasitukselle.
Voidaan toki keksiä erikoinen skenaario, jossa jokin läpäisee kärryn ja osuu lapsen päähän niin, että styroksi pelastaa mutta kosketus kalloon olisi kohtalokas. Mutta myös kävellessä ja autoillessa voin vielä helpommin kuvitella tilanteen, jossa kypärästä saattaisi olla hyötyä. Entä-jossittelussa tulee kuitenkin jossain kohtaa raja vastaan ja terve järki voittaa.
maalinni
07.06.2017, 14.28
En paljoa sen kärryn rakeenteeseen luottaisi, mutta kyllä toivotaan että se terve järki voittaisi.
Juha Jokila
07.06.2017, 14.35
Kärryn runko tai kypärä tuskin suojaa ja pysäyttää autoa, vaikka se tulisi ryömintävauhtia. Alle taittuu niin että poks vaan kuuluu. Luultavasti kuski vielä peruttaa lapsen yli uudelleen nähdäkseen mikä perkele Volvoa kolhi.
Meidän muksuilla on ollut pyöräkärryssä ja ekojen pyörien kanssa käytössä Cascon Mini-generation -kypäriä:
http://casco-helme.de/en/fahrrad_products/MINI-GENERATION/index.php
Lapset tykkäsivät kuosista, eikä koskaan kuulunut marinoita kypärän käytöstä. Nuo suojaavat niskan aika alhaaltakin eikä takaosa työnny erityisen pitkälle, eli päätä voi nojailla aika lailla normaalisti taaksepäin. Keveitäkin ovat.
noniinno
07.06.2017, 14.52
Ennen omia lapsiani tuomitsin kypärän käyttämättömyyden. Aika pian kun omia muksujani aloin kärryllä kuljettamaan, selvisi, että vaihtoehdot olivat: ilman kypärää tai liikkuminen autolla. Kypärät jäivät varastoon.
Oatmeal Stout
07.06.2017, 14.53
Tarkennan... Siis auto ajaa esim kärryn kyljestä sisään, sitä tarkoitin.
Yleensä kylle työntää syrjää, heittää ilmaan ja niin edelleen, kun auton liike-energiaa siirtyy edessä olevaan kappaleeseen, joka on merkittävästi kevyempi. Samoin U-normien mukaisesti autojen keulaa on muotoiltu kevyempiin törmäämistä varten kohteen vammojen vähentämiseksi.
Juha Jokila
07.06.2017, 16.44
^^Tuo Cascon kypärä on toimivan näköinen. Mitään vastaavaa ei ollut tarjolla meidän kärryilyaikana.
Meillä on vaimon kanssa ollut tästä puhetta. En ymmärrä miksi peräkärryssä pitäisi olla kypärä. Kypärä olisi paljon enemmän tarpeen kun lapset kävelevät itse, ovat sen verran arvaamattomia.
Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla
Tuttu lastenlääkäri käski olemaan kärryn kanssa varovainen ja jättämään kypärän pois. Sen ikäisenä kun ipana ensimmäisiä kertoja kyydissä oli, kypärä olisi tuonut vain ylimääräistä massaa niskojen kannateltavaksi.
Täällä kun joutuu kaiken perustelemaan, aloitan sillä.
Olen joutunut pitelemään päitä pystyssä, AUTOkolari paikoilla useasti, sekä vuosien moottoriurheilun harrastajana, pidän niskatukea tärkeänä
Siitä syystä lapseni ovat joutuneet käyttämään niskatukea autossa ja pyöräkärrissä, myös kypärän kanssa pyörän turvaistuimessa, äkkipysäys kanttarinreunaan, tai sivuttais heitto, liikuttaa aikuisenkin päätä, niin miksei lapsen ja mielestäni sekin etu, kun lapsi nukahtaa, pää pysyy edelleen pystyssä.
Edelleen, jo aikuinen tytär, käyttää pitkillä matkoilla niskatukea.
Saisipa Cascon kypärää isompana, käyttäisin itsekkin.
El-Carpaso
09.06.2017, 09.54
Täällä kun joutuu kaiken perustelemaan, aloitan sillä.
Olen joutunut pitelemään päitä pystyssä, AUTOkolari paikoilla useasti, sekä vuosien moottoriurheilun harrastajana, pidän niskatukea tärkeänä
Siitä syystä lapseni ovat joutuneet käyttämään niskatukea autossa ja pyöräkärrissä, myös kypärän kanssa pyörän turvaistuimessa, äkkipysäys kanttarinreunaan, tai sivuttais heitto, liikuttaa aikuisenkin päätä, niin miksei lapsen ja mielestäni sekin etu, kun lapsi nukahtaa, pää pysyy edelleen pystyssä.
Edelleen, jo aikuinen tytär, käyttää pitkillä matkoilla niskatukea.
Saisipa Cascon kypärää isompana, käyttäisin itsekkin.
Minkälaisesta niskatuesta tässä on kyse?
^ Auto urheilu puolelta olen hommannut https://www.autoracing.fi/omp-niskatuki joillakin valmistajilla on lasten malleja, en ehtinyt nyt etsimään, siksi firman ja tuotteen mainos, ekana tuli mieleen.
(https://www.autoracing.fi/omp-niskatuki)
El-Carpaso
09.06.2017, 11.08
Toihan vois kyllä olla hyvä autovaruste. Saattaisi helpottaa nukkumista pidemmillä matkoilla jne.
Omassa taloudessa on käyty tätä samaa keskustelua viime aikana. Tai oikeastaan keskustelu on jäänyt melko lyhyeen, kun vastapuoli on varsin ehdoton kypärän käytön kannattaja. Olen tyytynyt esittämään kertaalleen kysymyksen siitä, miltä sitä päätä oikein suojataan siellä Chariot Cougar 2:n alumiinikehikossa.
Niskatuki olisi todellakin perusteltu varuste, kun uni näyttää tulevan pienelle ihmiselle nopeasti. Sen jälkeen tuntuu aika pahalta ajaa mihin tahansa töyssyyn vaikka kärryssä on ihan asiallinen jousitus, kun tietää että se pää on siellä jo valmiiksi kenollaan johonkin ääriasentoon. Kypärä tietysti vain lisää pään massaa.
Lepositeiden asennusta en ole vielä ehdottanut turvallisuuspäällikölle. Vapaat kädet saattaisi olla melko pahasti vaaravyöhykkeellä jos kärryn saisi kippaamaan katolleen.
Tuo niskatuki on muuten varmasti fiksu varuste kärrin kyydissä.
Anaxagore
09.06.2017, 14.16
Bellin skeittikypärät on meillä olleet toimivia. Tosin ne on samanlaisia merkistä riippumatta. Melko lituska takaraivo.
Meidän Burleyn Honeybee kärryssä on syvennys kypärää varten selkänojassa. Varsin toimiva kapistus muutoinkin tuo kärry. Thulessa tosin on helpompi kiinnitys vetävään pyörään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.