Näytä tavallinen näkymä : Etujousitettua maastopyörää max.2000e
Hei ja apua!
Olen selaillut erilaisia foorumeita nyt pääni pyörälle, heh. Etsin noin 2000 e etujousitettua maastopyörää ympärivuotiseen ajoon. Pyöräsuosituksia kaipailisin ja jopa suoria linkkejä kauppoihin, joista uskaltautuisi sellaisen tilaamaan. Alepyörät kiinnostaa tottakai. Runkokoko s.
Pahoittelen, mikäli asiasta on jo keskusteltu, jolloin toivoisin vinkkauksen sellaiseen threadiin.
Bensakeuhko
07.06.2017, 01.17
Onkos vehje tulossa puhtaasti maastoajoon harrastepeliksi vai onko sillä tarkoitus ajaa myös työmatkoja tjs? Tuosta hintahaarukasta löytyy jo aika monenlaista menopeliä läskistä xc-pyörään ja all-mountain jäykkikseen joten pyörän suosittelua helpottaisi jos kertoisit tarkemmin kuin käyttöön pyörä tulisi. :)
Trek Stache esim.
https://www.sportax.fi/product/1504/trek-stache-5-29--plussapyora-kampanjahintaan
https://www.sportax.fi/product/1503/trek-stache-7-29--plussapyora-kampanjahintaan
Pyörä olisi tulossa sekä hyöty- että harrasteajoon. Muut pyörät tällä hetkellä maantiepyörä ja hybridi. Fattiä olin miettinyt alunperin, mutta se tulee sitten seuraavaksi 😁
Trekin täpäri on ollut aiemmin, mutta jäykkäperäistä etsin tällä hetkellä. Täpäri tulee talliin sitten fatin jälkeen 😂
Trekki ei jostain syystä säväytä enää 🤔
Ghost ja Canyon kiinnostaa
Itse olen ajanut tonnin hintaluokassa olevilla vehkeillä, joita olen käytettynä ostanut. Niissä saa aika peruskamaa, joka hoitaa hommansa sekin. Nyt olet pistämässä tuplasti enemmän rahaa kuin minä ja sillä saa oikeasti jo vaikka mitä. Eli koetappa haarukoida halujasi vähän paremmin, niin sitten täällä voisi joku osata auttaa. Tuolla speksillä (jäykkäperä max 2000 eur) joka ikiseltä valmistajalta löytyy kalustoa, joka on varmasti hyvää.
Saat tuolla rahalla ihan kelvollista keulaa - iso osa (tai kokonaan) rungosta on hiilikuitua ja osasarjat ovat sieltä kärkipäästä. Pohdittavia asioita sinulle
1) Mihin tarpeeseen haluat - kaikkeen, XC:hen jne.
2) 27.5" vai 29" kiekko - 26" kiekkoja tuskin kukaan enää ostaa vai ostaako?
3) Mitä keulalta vaadit (joustomatkat/säädettävyys).....johon nyt tuo tarpeen määrittely on ensimmäinen askel
4) Vaihteisto - minä vannoisin 1x11 tms. systeemiin, jotta pääsee etuvaihtajasta eroon
Eli pikkuisen toivetta enemmän kehiin, jos haluat saada järjellisiä kommentteja hakuammunnan sijaan
En oikein osaa vastailla, kun en termejä meinaa ymmärtää. Etsin siis kestävää, mutta kevyttä pyörää maastoon ja työmatkoille. Ympärivuotiseen ajoon. Talven liukkaille vaihdan nastat alle. Mahdollisimman vähillä huolloilla ja osien vaihteluilla haluaisin tulla toimeen. Tykkään ajaa lujaa ja saan kiksejä siitä, että pyörittäminen painaa. Vaihteita en jostain kumman syystä tykkää paljon vaihdella.
Pyörän ulkonäöllä on väliä. Väreinä säväyttää musta, valkoinen, keltainen(paras olisi näiden yhdistelmä), violetti ja turkoosi. Punainenkin menee.
Huoleton
07.06.2017, 22.46
Koska kaikki pyörät on hyviä ja jäykkäperä kahen tonnin budjetilla on helppo löytää niin voi keskittyä oleelliseen eli väriin.
Mustavalkokeltaista on ollut scottilla ainakin pari vuotta sitten. Musta-keltaista ja kelta-mustaa löytyy kyllä. Vakka NS bikes Djambo jos nyt esimerkki pitää heittää. Commencalilla on myös hyvin erilaisia keltasia teemoja.
Ihan pelkkää keltaista on tosi paljon tarjolla.
Turkoosi on taitaa olla nyt sellanen nouseva väri ja sitä ei ole paljoa tarjolla.
Itellä teki mieli ostaa Evil Calling ihan vaan värin takia mutta se on täpäri eli ei käy tähän.
Sonder transmitter "reef" väri voi olla vähän turkoosi. Turkoosia on jostain syystä enemmän naisten malleissa mutta aika samoja pelejä ne varmaan on. Focus Raven Lite on turkoosi mutta yli 2k€
Violettiä oli trekillä viimevuonna mutta trekki ei nyt sopinut.
Mun mielestä pienillä eurooppalaisilla valmistajilla on tarjolla hyviä värejä ja muutenkin hienoja pyöriä. Esim NS, Bird ja Orange. Hinnatkin on ihan jees mutta alella niitä ei saa samaan tapaan kun isojen puljujen ylivuotisia.
Jos vähän erikoisempaa väritystä hakee niin Dartmoorin "Miami Vice" olis sellanen. Aika jännä myös saman puljun "sea lemon".
En oikein osaa vastailla, kun en termejä meinaa ymmärtää. Etsin siis kestävää, mutta kevyttä pyörää maastoon ja työmatkoille. Ympärivuotiseen ajoon. Talven liukkaille vaihdan nastat alle. Mahdollisimman vähillä huolloilla ja osien vaihteluilla haluaisin tulla toimeen. Tykkään ajaa lujaa ja saan kiksejä siitä, että pyörittäminen painaa. Vaihteita en jostain kumman syystä tykkää paljon vaihdella.
Tuossahan niitä toiveita tuli, eli 1x11 vaihteisto, jotta niitä vaihteita ei ole turhan paljoa, keveys tarkoittaa paljon hiilikuitua ja loppu onkin sitten pääasiassa väriä. Maasto ja työmatka on pikkuisen toisiaan poissulkevaa, koska hyvä maastorengas ei ole hyvä asvaltilla, joten siinä joudut tekemään hieman kompromissia. Itse valitsisin asvaltin ehdoilla riittävän pieninappulaisen ja jättäisin kovemmat kuraisemmat maastolenkit sitten suosiolla väliin, koska mutaisena ei ole hauskaa olla.. 29/27.5 rengas - siihen en osaa sanoa mitään - kumpikin kelvannee.
Huoltovapaata pyörää ei ole. Toisia pitää huoltaa enemmän kuin toisia, mutta jos osasarja on kalliimmasta päästä, niin silloin olet tehnyt parhaasi sen suhteen, että saisit pitempään paremmin toimivan pyörän. Jossain vaiheessa sekin pitää huoltaa, mutta ei ehkä niin usein kuin halvempi osasarja. Kaikissa 2000 euron pyörissä on hyvät osat, noin nyrkkisääntönä voisi sanoa, ellet onnistu kaivamaan jotain ihan ylihinnoiteltua louskua, mutta sellaisen löytäminen asiantuntevasta kaupasta on epätodennäköistä.
Haluatko pyörääsi täyspitkät kiinteät lokasuojat, irroitettavat lyhyemmät läpyskät vai ajatko ilman lokareita. Vaikuttaa hieman siihen mitä ehdotellaan.
edit: Jaa, sulla oli jo hybridi ja maantiepyörä. Oletetaan, että kokonaan ilman lokareita mennään.
Kun jo mainitsitkin Canyonin kelpaavan, niin sieltä vain sitten valitsemaan mieleinen pyörä halumastasi hintaluokasta. Ei mene pahasti pieleen, kun vielä arpoo oikean koon heidän mitoitustyökalun ja tarvittaessa vielä varmuudeksi aspaan yhteyttä ottamalla.
Itsekkin olen miettinyt työmatkapyörään 1x11-vaihteita, mutta suunnitelma tökkää aina liian pieneen eturattaaseen. Ei tosin maastopyörällä vaan "fitness"-pyörällä. Yleensä eturattaan maksimikoko 1x11-systeemissä on 34t, jolla saa jo tosissaan vatkata jalkoja pitkillä suorilla asfalttipätkillä jotta pääsee eteenpäin yli 25km/h. Tämä on varmasti myös tottumiskysymys, mutta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon. Itsellä menee työmatkat yleensä 48-hampaisella eturattaalla, ja täytyy olla kunnon vastatuuli tai talviolosuhteet ennenkuin vaihdan pienempään, 36-hampaiseen.
Maastopyörässäni on nyt 2x11-vaihteet ja siirtymäpätkillä 36-11 välityksellä toisinaan kaipailee isompia välityksiä. Maastoonhan noissa on toki enemmän kuin tarpeeksi.
Itsekkin olen miettinyt työmatkapyörään 1x11-vaihteita, mutta suunnitelma tökkää aina liian pieneen eturattaaseen. Ei tosin maastopyörällä vaan "fitness"-pyörällä. Yleensä eturattaan maksimikoko 1x11-systeemissä on 34t, jolla saa jo tosissaan vatkata jalkoja pitkillä suorilla asfalttipätkillä jotta pääsee eteenpäin yli 25km/h. Tämä on varmasti myös tottumiskysymys, mutta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon. Itsellä menee työmatkat yleensä 48-hampaisella eturattaalla, ja täytyy olla kunnon vastatuuli tai talviolosuhteet ennenkuin vaihdan pienempään, 36-hampaiseen.
Maastopyörässäni on nyt 2x11-vaihteet ja siirtymäpätkillä 36-11 välityksellä toisinaan kaipailee isompia välityksiä. Maastoonhan noissa on toki enemmän kuin tarpeeksi.
Mulla on 27,5" maastopyörässä SRAM GX 1x11 vaihteisto 30t eturattaalla, perus 10-42 pakalla, ja 25-30 kmh ei kyllä mielestäni vaadi mitenkään älytöntä vatkausta vielä. Aika kovaa työnnät menemään, jos loppuu maasturissa välitykset siirtymillä 2x11 systeemillä. :)
Mutta jos tarvii 1x11 systeemiin vauhtia niin Apex ykköstä alle. Eturattaat 38-44t ja pakka esim. tuo 11-42. https://www.sram.com/sram/road/family/sram-apex-1#sm.00000kclx7mkif37yn51khthpjg51
32 eturattaalla, 10 takarattaalla ja 29 kiekoilla jalat eivät todellakaan pyöri vielä nopeasti 25 km/h vauhdissa tai 30 km/h vauhdissa (kampikierrokset n. 61 ja 73). Se ei siis voi olla este 1x11 hankinnalle työmatkakäyttöön(kin).
http://www.bikecalc.com/cadence_at_speed
Alkaa mennä off-topiciksi, mutta olen tottunut polkemaan todennäköisesti liian alhaisella kadenssilla, mittaria en omista.
Hei,
Itse tilasin keväällä suomalaisen Croc biken:
http://www.crocsports.com/en/bikes/campaign-bike-croc-hardtail-29-carbon-mtb.html
Voin sanoa että päivääkään ei ole kaduttanut. On kevyt ja nopea. Ei taida alle 2k hintaluokassa kevyempää fillaria tällä hetkellä olla. Plussaa myös 1x11 SRAM vaihteistosta. Ulkonäkö miellyttää omaa silmää ja on vielä kotimainen tuote! Kilometrejä on alla nyt noin 600 sisältäen metsäpolkuja ja työmatka-ajoa. Viime vuonna työmatkat taittui Trek Domanella mutta tänä vuonna Croc on pitänyt työmatkoistakin huolta.
petrivet
13.06.2017, 16.18
Periaatteesta en suosi XXL:ää mutta tätä joku foorumilla harkitsi. Kuulostaa ainakin kohtuulliselta vaihtoehdolta,
https://www.xxl.fi/white-xc-290-killer-2017-maastopyora/p/1132045_1_style
Vihdoin löytyi pyörä joka miellyttää silmää 😅
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-gtc-slt-2x-carbon-n-flashred-470018/wg_id-117
Jäljellä tosin enää runkokoko 16. Onkohan minulle liian iso? Mun mitat lopussa ja ohjeet mitä sain oikean kokoisen pyörän valintaan. Ovat täyttä hepreaa mulle.
Oikean valinta tässä pyöräviidakossa tuntuu ihan mahdottoman vaikealta, mutta koeajelemaankaan en valitettavasti pääse.
Kiitos tuhannesti, jos vain joku asioista perillä oleva kehtaa jelpata!
Otin mitat competitivecyclist.com ohjeiden mukaan:
Actual inseam 80 cm
Trunk 58,5 cm
Forearm 31 cm
Arm 63.5
Thigh 60,6 cm
Lower leg 50 cm
Sternal notch 138 cm
Total height 167
Ja sivustolla minulle ehdotettiin seuraavia mittoja:
The all mountain fit
Standover height range 30-30.6 inches
Virtual top tule lenght 21.4-21.8 inches
Stem lenght 6.4-8.8 cm
BB saddle position 62.4-68.4 cm
Saddle handlebar 47.8-49.6 cm
The XC Fit
Standover height range 30-30.6 inches
Virtual top tule lenght 21.8-22.2 inches
Stem lenght 8.9-10.5 cm
BB saddle position 66.9-68.4 cm
Saddle handlebar 49.7-51.3 cm
Vihdoin löytyi pyörä joka miellyttää silmää
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-gtc-slt-2x-carbon-n-flashred-470018/wg_id-117
Jäljellä tosin enää runkokoko 16. Onkohan minulle liian iso? Mun mitat lopussa ja ohjeet mitä sain oikean kokoisen pyörän valintaan. Ovat täyttä hepreaa mulle.
Oikean valinta tässä pyöräviidakossa tuntuu ihan mahdottoman vaikealta, mutta koeajelemaankaan en valitettavasti pääse.
Kiitos tuhannesti, jos vain joku asioista perillä oleva kehtaa jelpata!
No ei tuo vaikuta, että ainakaan iso on sinulle. 16" on vielä 27.5" kiekoilla. Stemmiä vaihtamalla viimeistään saat ohjaamon mieleiseksi.
esim. Canyon suosittaa S kokoa kuskille 162-172cm mikä on aika identtinen mitoiltaan tuon Cuben kanssa .https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html
15" mikä on 29" kiekoilla on aika lailla saman kokoinen ohjaamostaan. Toki se on korkeampi runko. Eli siinä voisi tulla ongelmaksi, jos haluaa sarvet alas.
Jes! ^ Kiitos sulle paljon. Nyt lähtee pyörä tilaukseen.
Hahaa, vaan eipä lähtenytkään. Lohkareita samaan tilaukseen pohtiessa huomasin ettei edessä ole lokasuojan kiinnityspaikkaa. Valitettavasti lokarit ovat ehdottomat. Siispä tilaukseen menee todennäköisesti Cuben flashyellow. Pitää vaan selvittää ensin, mitkä on toimivimmaksi lokarit niin saan ne samaan tilaukseen.
Pääsisipä jo ajelemaan :D
Mutta kerroit jo sulla olevan maantiepyörän ja hybridin. Kai siinä hybridissä on lokasuojat? Etkö voi ajaa hyötyajot sateella sillä ja pärjää maastopyörällä ja maantiepyörällä ilman etu-(ja taka)lokasuojaa?!?
Hahaa, vaan eipä lähtenytkään. Lohkareita samaan tilaukseen pohtiessa huomasin ettei edessä ole lokasuojan kiinnityspaikkaa. Valitettavasti lokarit ovat ehdottomat. Siispä tilaukseen menee todennäköisesti Cuben flashyellow. Pitää vaan selvittää ensin, mitkä on toimivimmaksi lokarit niin saan ne samaan tilaukseen.
Pääsisipä jo ajelemaan :D
Eikö tälläiset riitä maasturiin??? https://www.bike-discount.de/en/buy/sks-x-blade-shockblade-set-mtb-29-atb-28-77501/wg_id-54
Ei kai siinä Cubessakaan kummempia kiinnitys paikkoja ole, jos maasturin ostat, etkä jäykkäkeulasta hybridiä???
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51h4Nnu-MkL.jpg
^vaatimus oli täysin kurattomana.
^vaatimus oli täysin kurattomana.
Näköjään. Tuo on jopa välillä hankalaa autolla, kun paskasen auton helmassakin sotkee lahkeet autoon noustessa;).
J.Kottenberg
30.06.2017, 14.12
Jos etsii maastopyörää jossa on valmiina hyvät kiinnityspaikat lokasuojille niin turhan monta hyvää vaihtoehtoa, muita tärkeitä kriteereitä ajatellen, putoaa pois. Pikalokkareilla pärjää minusta ihan hyvin. Ja vesiletku on keksitty, jolla tarvittaessa isommat kurat lähtee.
Jos kuratonta pyöräilyä etsii niin suosittelen spinningiä.
Antza, juuri tuon tyyppisillä oon mennyt aiemmin, eikä toiminut. En pääse vaihtamaan vaatetusta työmatkan jälkeen, siispä mahdollisimman kurattomana olisi kanssaolijoiden vuoksi parasta päästä perille. Tuo lähti tilaukseen, 15 " rungolla, 29" renkailla: https://www.bikester.fi/cube-reaction-gtc-sl-2x-etujousitettu-maastopyora-keltainen-harmaa-539634.html
Jostain syystä maastopyörästä tulee aina se jokapaikan höylä ja hybridillä ajelu jää vähemmälle. Spinningpyörällä paha taittaa työmatkat. Siispä:
Mitenkähän mudhuggerit toimisi... Onko teillä millaiset ratkaisut omissa (kuvia)?
Osta jotkut kevyet kuorihousut suojaksi, suojaavat tarvittaessa sateelta. Oikeanlaiset voi olla tarpeeksi ilmavat kesällekin. Samalla pysyy varsinaisten pöksyjen lahkeet siistinä kun ketju ei niitä sotke. Mun mielestä maasturiin ainoa vaihtoehto on tuollaiset pikakiinnikkeiset, ass saver tyyliset, kuten jo ylhäällä onkin näytetty.
Maalainen
07.07.2017, 14.20
Tästä nappaan sopivan otsikon pohdintaani, foorumilaisten kommentteja toivoen..
Eli 4 vuotta vaihtelevalla aktiivisuudella toteutunutta pyöräilyharrastusta takana, pääosa kilometreistä kertynyt vuoden -13 mallisella Kona Big Kahuna jäykkäperällä. Viime syksynä hankin Konalle kaveriksi -15 mallisen Canyon Nerve täysjouston. Vaikka paljon Nervestä pidänkin, jäykkäperäilyssä on jotain kiehtovaa. Johtunee paljolti lähialueella tarjolla olevista "maastoista" eli metsätieajelua höystettynä satunnaisilla polkuosuuksilla. Ja Jämi84 on tarkoitus ajaa tänäkin vuonna.
Syksyllä ajelin uutuuden viehätyksissäni Nervellä pelkästään ja samoin tänä keväänä. Tylsältä vaan alkoi vakireitit tuntua täpärillä, pitäisi siirtyä autolla polkujen äärelle. Niinpä hyppäsin takaisin Konan satulaan ja jopa hiekkatie tuntui maistuvan... Pian huomasin kuitenkin ajettelevani oloni epämukavaksi Konan satulassa. Tunnin jälkeen ranteet tuntuvat kaipaavan eri asentoa ja persettä puuduttaa. Edellis vuosina ei ole haitannut, kun ei ole paremmasta tiennyt. Nervellä ajaessa ei vastaavia tuntemuksia esiinny, lisäksi putkelta polkeminen sujuu paljon helpommin.
Olen pähkäillyt vähäisellä kokemuksellani, että ero syntyy Nerveen(L) verraten Konan(19") lyhyestä ja korkeasta geosta ja leveästä tangosta. Olenko jäljillä?
Ratkaisu voisi olla otsikonmukainen hankinta tai joku edullisempi tapa. Ja cyclo ei ole oikea vastaus tähän :) Mitä ajatuksia?
Maalainen
09.07.2017, 13.53
Hiljaista pitelee foorumilla. Taidan kokeilla vaihtaa kiekot jäykkäperästä täpäriin. Ehkäpä se alkaa tuntua herkemmältä...
Mutta jos katselee uutta jäykkäperästä teknisesti helppoon, mutta ajallisesti pidempiin lenkkeihin, mitä asioita painottaisitte ja olisko suositella jotain tiettyä fillaria.
Maalainen
13.07.2017, 23.00
http://whitebikes.com/bikes/xc-290-ultimate/ XXL:n alehinnalla 1600€
Geometria tuossa näyttää vähän erilaiselta kun muissa katselemissani fillareissa... Ilmeisesti minun pitäisi valita suurin runkokoko, mitat 184/89?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.