Vkk
05.06.2017, 09.39
Olin fillarimatkalla Thaimaassa vuodenvaihteessa matka meni kaikin puolin hyvin.
Kelit oli kohdillaan pohjoisessa 25-30. Joulukuussa oli vielä useita pilvisiäpäiviä ja muutamana päivänä vähän ripsi vettäkin, tuuli oli mitätöntä, pientä pystyvirtausta.
Alkuun ajelin chiang main ympäristössä lähinnä doi shuthep ja doi pui vuorilla.
Aamulenkkinä toimi usein näille vuorille ajaminen. Korkeutta vuorella on reilu 1,6 km. Palvelut hyviä nousun varrella. Vuoren takaa löytyy myös pieni vuoristoheimo kylä, jossa myös vierailin fillarilla. Yleensä vuoristo heimojen kylät on hankalasti saavutettavia mutta tänne pääsee jopa kilpapyörällä, toki vaatii hieman tahdon lujuutta. Paluu matkan ensimmäinen vajaa puolenkilometrin nousu on melko vaativa.
Tasamaa lenkit suuntautuivat ping jokea pitkin etelään. Joen molemminpuolin kulkee upeat tiet varustettuna mahtavilla maisemilla. Teillä liikenne on olematonta, muutama mopo tunnissa. Mukava aamupäivä lenkki syntyy kun käy Lamphun provinssissa joen reunaa myötäillen. Lampang vaatii vuorten ylityksen ja tie sinne on melko vilkkaasti liikennöity. Ajoin tien kertaalleen ei ollut mukava 70 km. Siitä pitsanlookin onkin sitten ok. Kaupungit tietty upeita!
Samoeng Loop kiertää doi pui ja suthep vuorten ympäri, sillä on pituutta reilu 100 km. Fillari maastona haastava. Minulla meni kierrokseen aikaa kaikilla yrittämillä melkolailla koko päivä. Tie 1269 oli muutamalta kohdin remontinalla ja hyvin haastava paikoitellen, tällä tie osuudella huonosti palveluja, minulta loppui neste loppu nousuissa ekalla kertaa. Myötä päivää kierrettäessä osuus on nousuvoittoinen. Tie 1096 on taasen tosi hyvä ja ruokapaikkoja riittävästi. Myötä päivää kierrettäessä tämä osuus lenkistä on etupäässä laskua. Ylhäällä paikoitellen melko vilakka varsinkin laskuissa. Itse ajelin lyhyissä.
Mae hong soon loop on melko haastava. Kiersin lenkin myötäpäivää chiang mai-doi inthanon-mae hong soon-pai-chiang-mai. Kierroksella on pituutta vajaa 600 km. Aikaa kannattaa varata 5-10 päivää. Mäkiä ja mutkia riittää. Kierroksen aikana tuli ylitettyä mm. thaimaan korkein vuori ja raskasta oli. Yli 1500 metrissä tarviaa pitkähihaisen paidan ja kypärä hupun. Itse ajelin lyhyissä ja paikoin oli oikeesti kylmä.
Lopuksi polkaisin reitin chiang mai-lampuhn-langpang-uttradit-pitsanlook siitä megong joen rantaa pitkin laosin pääkaupunkiin vientianeen. Loppumatkan
Laskettelin kakkostietä mukaillen pattayalle. Käväsin vielä ennen viimeisten vuorten ylitystä ottamassa vauhtia koburin kylästä joka on noin 70 km itään kakkostieltä.
Kiva reissu ihmiset olivat pää sääntösesti ystävällisiä. Hotellit edullisia 10-20 euroa osassa aamiainen osassa ei. Ruoka hyvää ja edullista 0,5-3 euroa juomineen. Tiet olivat upeassa kunnossa mm. Paihin laskettelin 30 km alamäen, tie oli noin 10 m leveä ns. moottori tie asfalttia ei muuta liikennettä. Nam nam.
Thaimassa liikuttaessa tee itsesi ja aikeesi selväksi. Älä poukkoile pyri ajamaan liikenne virran vauhtia älä hurjastele. Anna tilaa muille niin muutkin antavat sinulle ja pyri ylipäätään sujuvaan liikuniseen muiden tien käyttäjien kanssa.
Seuraava pidempi lenkki starttaa viikon kuluttua perjantaina (9-19.6.2017). lappenranta-viipuri-pietari-narva-tarto-viljandi-pärnu-haapsalo-tallina. Mukaan mahtuu, matka vauhti noin 25-30. Hyvin on tasasta maastoa. Majoitus hotelleissa.
Kelit oli kohdillaan pohjoisessa 25-30. Joulukuussa oli vielä useita pilvisiäpäiviä ja muutamana päivänä vähän ripsi vettäkin, tuuli oli mitätöntä, pientä pystyvirtausta.
Alkuun ajelin chiang main ympäristössä lähinnä doi shuthep ja doi pui vuorilla.
Aamulenkkinä toimi usein näille vuorille ajaminen. Korkeutta vuorella on reilu 1,6 km. Palvelut hyviä nousun varrella. Vuoren takaa löytyy myös pieni vuoristoheimo kylä, jossa myös vierailin fillarilla. Yleensä vuoristo heimojen kylät on hankalasti saavutettavia mutta tänne pääsee jopa kilpapyörällä, toki vaatii hieman tahdon lujuutta. Paluu matkan ensimmäinen vajaa puolenkilometrin nousu on melko vaativa.
Tasamaa lenkit suuntautuivat ping jokea pitkin etelään. Joen molemminpuolin kulkee upeat tiet varustettuna mahtavilla maisemilla. Teillä liikenne on olematonta, muutama mopo tunnissa. Mukava aamupäivä lenkki syntyy kun käy Lamphun provinssissa joen reunaa myötäillen. Lampang vaatii vuorten ylityksen ja tie sinne on melko vilkkaasti liikennöity. Ajoin tien kertaalleen ei ollut mukava 70 km. Siitä pitsanlookin onkin sitten ok. Kaupungit tietty upeita!
Samoeng Loop kiertää doi pui ja suthep vuorten ympäri, sillä on pituutta reilu 100 km. Fillari maastona haastava. Minulla meni kierrokseen aikaa kaikilla yrittämillä melkolailla koko päivä. Tie 1269 oli muutamalta kohdin remontinalla ja hyvin haastava paikoitellen, tällä tie osuudella huonosti palveluja, minulta loppui neste loppu nousuissa ekalla kertaa. Myötä päivää kierrettäessä osuus on nousuvoittoinen. Tie 1096 on taasen tosi hyvä ja ruokapaikkoja riittävästi. Myötä päivää kierrettäessä tämä osuus lenkistä on etupäässä laskua. Ylhäällä paikoitellen melko vilakka varsinkin laskuissa. Itse ajelin lyhyissä.
Mae hong soon loop on melko haastava. Kiersin lenkin myötäpäivää chiang mai-doi inthanon-mae hong soon-pai-chiang-mai. Kierroksella on pituutta vajaa 600 km. Aikaa kannattaa varata 5-10 päivää. Mäkiä ja mutkia riittää. Kierroksen aikana tuli ylitettyä mm. thaimaan korkein vuori ja raskasta oli. Yli 1500 metrissä tarviaa pitkähihaisen paidan ja kypärä hupun. Itse ajelin lyhyissä ja paikoin oli oikeesti kylmä.
Lopuksi polkaisin reitin chiang mai-lampuhn-langpang-uttradit-pitsanlook siitä megong joen rantaa pitkin laosin pääkaupunkiin vientianeen. Loppumatkan
Laskettelin kakkostietä mukaillen pattayalle. Käväsin vielä ennen viimeisten vuorten ylitystä ottamassa vauhtia koburin kylästä joka on noin 70 km itään kakkostieltä.
Kiva reissu ihmiset olivat pää sääntösesti ystävällisiä. Hotellit edullisia 10-20 euroa osassa aamiainen osassa ei. Ruoka hyvää ja edullista 0,5-3 euroa juomineen. Tiet olivat upeassa kunnossa mm. Paihin laskettelin 30 km alamäen, tie oli noin 10 m leveä ns. moottori tie asfalttia ei muuta liikennettä. Nam nam.
Thaimassa liikuttaessa tee itsesi ja aikeesi selväksi. Älä poukkoile pyri ajamaan liikenne virran vauhtia älä hurjastele. Anna tilaa muille niin muutkin antavat sinulle ja pyri ylipäätään sujuvaan liikuniseen muiden tien käyttäjien kanssa.
Seuraava pidempi lenkki starttaa viikon kuluttua perjantaina (9-19.6.2017). lappenranta-viipuri-pietari-narva-tarto-viljandi-pärnu-haapsalo-tallina. Mukaan mahtuu, matka vauhti noin 25-30. Hyvin on tasasta maastoa. Majoitus hotelleissa.