Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Limits voimamittari



Kva66
02.06.2017, 19.25
Laitan tänne yhdistämiseen ja päivitykseen liittyviä kokemuksiani, jos niistä joku hyötyisi.

Ostin ensimmäiseksi voimamittariksi. Ei taida olla vielä ns. yleisessä myynnissä, vaan myynissä torilla yms. on ennakkotillajien kappaleita.

Mittaa toiselta puolen. Levittää hieman jalkoja ulospäin. Ensin tuntui hieman oudolta. Nopeasti tottui ja olen unohtanut sittemmin koko asian.

Paketissa hyvät neuvot miten laitetaan kiinni polkimiin. Mukana olevia helyjä pakko käyttää ainakin Shimano Ultegran pedaaleissa. Asennus on yksinkertainen. Patteriluukkujen kannet heppoiset, pitää olla varovainen.

Mittari: Garmin edge 800
& mittarista pitää ottaa pois pyöräasetuksista nopeus ja kadenssianturit. Ne ei saa olla päällä!
& näyttötaulun kohtaan, mihin voima-arvon haluaa, tulee valita 3, 10 tai 30 s lukema, ei vertailuarvoa.
& jos näyttötaulussa on jossain kohta, jossa pyydetään väärää arvoa, ei toimi. Jos pelaa yhdellä sivulla, vierittää toiselle, jossa on vääriä "pyyntöjä", yhteys katkeaa.
& ennen joka ajoa pitää kalibroida. Tehdään pyöräasetuksien kautta. Ensin laite herätetään kampia pyörittämällä. Facebook sivujen mukaan kampi pitää olla pystyasennossa. Mukana tulevissa ohjeissa on vaaka ja pysty ohjeistus, tuo pystyasento on viimeisin ja lienee oikea.
& päivitys: netistä Limits nettisivuille. Support ja ohjeet. Mac koneessa tulee huomioida zip asetuksiin liittyvä kohta. Ks ohjeiden lopusta.
& imuroin zip tiedoston Macille ja siirsin kaapelilla iPadille, sen jälkeen kun olin imuroinut apin padille. Ohjeet myös sivuilla. Löytyy App Storesta.
PC:n kohdalta en tiedä miten sujuu.

Vähän kompuroin, ennenkuin sain toimimaan. Mittari näyttää lukemia. Kun olin porukassa lenkillä, muutamaan kertaan kyselin toisten Watteja, kun rinnakkain ajettiin, isoja heittoja ei ollut. Tästä päättelin että lukemat voivat olla ihan ok. Toki kahta miestä ja watteja ei ihan näin voi verrata, tiedän.

Toivotaan että oli apua. Laittakaa perään kokemuksia ja lisää neuvoja.

Kysymyksiä, vastaan jos osaan mikään jonglööri näissä en ole.

edit: linkki http://limits.technology/

jone1
02.06.2017, 22.49
Pistä nyt linkki kyseiseen tuotteeseen.

Kva66
02.06.2017, 23.12
http://limits.technology/

paaton
02.06.2017, 23.29
Leviääkö q-factor oikeasti 34mm? Eikö tuo ole maantiepyörään aika paljon?

Kva66
03.06.2017, 00.11
Q-factor: varmaan jonkin topiikin alla tuosta on kirjoittelua. Itse tuota pohdin ennen hankintaa. Mittailin maastopyörän, hybridin ja maantiepyörän polkimien leveyksiä. Noissa leveydet hieman vaihtelee, eikä sitä oikein huomaa. Näin oli Limitsin kiinnittämisen jälkeenkin. Miksi mietin? Tuleeko kipeyttämään polvet.

Onko olemassa todellista tieteellistä näyttöä q-factorin todellisesta merkityksestä ajamiseen? Luulen että ei ole. Vain mielipiteitä ja tuntemuksia. Jep, protasolla jalkojen leviäminen voi olla aerodynamiikan kannalta huono ja vaikuttaa vauhtiin. Onko kuntoilijalla tälle merkitystä? En usko.

Meistä harvalla kuitenkaan poljintekniikka ja jalkojen linjaus on ideaalisella tasolla (niin, mikä se on?).

Kilpatason kuskit ostaa/saa tiimin osoittamia tuotteita. Meille kuntoilijoille Limits on tällä lyhyellä kokemuksella ok. Hintataso 200€. Ei paha.

r.a.i
03.06.2017, 00.28
Leviääkö q-factor oikeasti 34mm? Eikö tuo ole maantiepyörään aika paljon?

Aivan halvatusti! Mutta eikös tuo ole yksipuoleinen joten se on puolet tuosta joka sekin on aivan halvatusti! Mutta eikös tuo koko projekti ole kössähtänyt? Ebayssä noita on myynnissä, mutta Limitsin blogin viimeisin päivitys on yli puolen vuoden takaa?

Kva66
03.06.2017, 01.16
Aivan halvatusti! Mutta eikös tuo ole yksipuoleinen joten se on puolet tuosta joka sekin on aivan halvatusti! Mutta eikös tuo koko projekti ole kössähtänyt? Ebayssä noita on myynnissä, mutta Limitsin blogin viimeisin päivitys on yli puolen vuoden takaa?

Facebookissa jotain eloa 3/2017. Nettisivuja ei ole päivitetty vähään aikaan.

googlettamalla pari tutkimusta q-factorista löytyi. Tässä on mielenkiintoista se, että sanotaan että pieni q-factori on parempi kuin isompi. Kuitenkin meidän lantiot ovat eri levyisiä. Lonkkanivelen keskeltä pedaalin keskelle tulee meillä yksilöllisiä kulmia. Onko niin että hoikan 170 cm kuskin ja rotevan 200 cm kuskin q-factor pitää olla sama? Lantio voi olla isolla miehellä hoikkaa jopa 20-30 cm leveämpi! Eikö tällöin ison miehen raajojen linjaus käänny sisäänpäin. Olisiko parempi, jos q-factor olisi isompi hänellä?

Laittakaa linkkejä tutkimuksiin, jos tulee vastaan. En tarkoita lehtiartikkeleita.

Moska
03.06.2017, 09.36
Lantio varmaan voikin, mutta varmaan pitäisi ajatella nivelien kohtia, eli luurankoa.
Suurempi merkitys on varmasti kallistaessa helpommin maahan ottava poljin. Isoilla kuskilla on muutenkin pitkät kammet ja jos vielä poljinkin viedään paljon ulommas niin keskiötä pitäisi nostaa ja samalla koko rungosta tulisi vielä korkeampi.

Laroute
03.06.2017, 10.11
Kyllä Q-factorilla on merkitystä voimantuoton ja nivelten kestävyyden kannalta ja siten rasitusvammojen kanssa, jos urheilupyöräilee. Hupailupyöräilyssä on ihan sama miten ne jalat silloin tällöin sätkii. Voimavectorin pitäisi kulkea lantiosta polven kautta päkiään luontaisen suoraviivaisesti, jotta polveen, nilkkaan ja lantioon ei kohdistu aiheettomia kuormia, eikä voimia katoa näiden kulmien sivuttaiseen ylläpitoon tai niiden joustoon. Lantion leveys luonnollisesti vaikuttaa Q-factorin leveyteen.

Jos voimamittari levittää jalkoja 34 mm aikaisempaan hyväksi havaittuun leveyteen, niin kyllä etsitään ongelmia, joko voimantuoton tai ropan kestävyyden kustannuksella, ellei se levennys ole perusteltua leveän lantion johdosta. Jos tuo 34 mm tulee vain toiselle puolelle, kuten ylläolevasta viestistä ymmärsin, niin silloin lähennellään jo hulluutta, poislukien hupailupyöräily, jolloin kammet voi laittaa vaikka 45 asteen kulmaan toisistaan tai vaikkapa saman suuntaisesti. Se on jo ihan eri juttu.

Kva66
03.06.2017, 11.59
Kyllä Q-factorilla on merkitystä voimantuoton ja nivelten kestävyyden kannalta ja siten rasitusvammojen kanssa, jos urheilupyöräilee. Hupailupyöräilyssä on ihan sama miten ne jalat silloin tällöin sätkii. Voimavectorin pitäisi kulkea lantiosta polven kautta päkiään luontaisen suoraviivaisesti, jotta polveen, nilkkaan ja lantioon ei kohdistu aiheettomia kuormia, eikä voimia katoa näiden kulmien sivuttaiseen ylläpitoon tai niiden joustoon. Lantion leveys luonnollisesti vaikuttaa Q-factorin leveyteen.

Jos voimamittari levittää jalkoja 34 mm aikaisempaan hyväksi havaittuun leveyteen, niin kyllä etsitään ongelmia, joko voimantuoton tai ropan kestävyyden kustannuksella, ellei se levennys ole perusteltua leveän lantion johdosta. Jos tuo 34 mm tulee vain toiselle puolelle, kuten ylläolevasta viestistä ymmärsin, niin silloin lähennellään jo hulluutta, poislukien hupailupyöräily, jolloin kammet voi laittaa vaikka 45 asteen kulmaan toisistaan tai vaikkapa saman suuntaisesti. Se on jo ihan eri juttu.

Tässä on nyt ns. pyöräilyjargonia, valitettavasti.

Tuota... Kun ihmiseltä halutaan selvittää miten alaraajan mekaaninen akseli menee, otetaan röntgenkuva jossa näkyy koko alaraaja seisten. Tästä kuvasta voidaan määrittää alaraajan virheasentoja. Tarkemmin en tähän mene. Jos esim. polven kohdalla on kulumavika, joka vääntää alaraajan virheasentoon, voidaan virheasennon määrä ja kulma nähdä tässä kuvassa. Eli ratkaisevaa on se missä linjassa polvinivel kulkee lonkka ja nilkkaniveleen nähden. Ei se kuinka lähellä tai kaukana nilkat ovat toisistaan.

Jos voimantuoton kannalta on paras ratkaisu siinä, että nilkat ovat lähellä toisiaan, miksi voimanostajat kyykkyä tehdessään levittävät jalkoja voimakkaasti. Eikö heidän kannattaisi pyrkiä pitämään nilkkoja lähellä toisiaan?

Limits mittarissa molemmille puolille tulee lisäpala, ei vain toiselle puolelle.

Laroute
03.06.2017, 15.21
^Ei nilkkojen täydy olla lähellä toisiaan, vaan sopivan lähellä toisiaan kehon suhteiden mukaan. Liian lähellä olevat nilkat eivät ole hyvä asia muuten kuin aerodynamiikan kannalta, koska silloin saadaan molempien jalkojen yhteinen otsapinta-ala pienemmäksi. Olikos se Lance, joka yritti kaventaa aika-ajopyörässä Q-factoriaan kapeammaksi, koska kovimmalla kilpakumppanillakin se oli kapeampi (saattoi olla joku toinenkin huippu, ei kuitenkaan merkitystä tässä). Joutui kuitenkin palaamaan leveämpään, koska ei toiminut.

Tuo voimannosto vertaus oli ontuva, koska voimannostaja ei levitä jalkojaan parantaakseen voimantuottoaan, vaan nostaakseen loiventuneiden polvikulmien ja selkäkulman ansiosta isompia painoja. Samasta syystä Q-factorin pitää olla tarkoituksenmukainen siihen mitä sillä haetaan. Pyöräilijän tehon ja voimantuotto on aivan eri asia kuin voimannostajan kertasuoritus.

Antti Salonen
03.06.2017, 15.30
Q-factorilla on merkitystä, mut jos pistetään asiat perspektiiviin, myös tyypillisissä maastopyörän kammissa on noin 30 mm suurempi Q-factor kuin maantiekammissa. Tyypillinen lukema maantiekammissa on 145 mm ja maastokammissa noin 175 mm -- läskipyörissä on sitten vielä paljon kauempana polkimet toisistaan. Itse todellakin huomaan tuon kolmen sentin eron kun hyppään maastopyörän päälle, mutta sen merkityksestä en ole sitten niinkään varma. Fiilispohjalta tykkään kyllä pienemmästä Q-factorista.

Toisaalta, en mä silti sitä hyväksy, että Q-factor kasvaa 34 mm sen takia, että saan tehot mitattua. Yleisesti Limitsin historia on ollut sarja katteettomia lupauksia, epämääräistä tai valheellista viestintää, ja ainakin varhaisissa malleissa hyvin epämääräistä dataa. En ole jaksanut seurata saagaa sen tarkemmin, että saatiinko tuotteesta missään vaiheessa kunnollista. Limits ei ole riittävän paljon halvempi kuin moni muu luotettavaksi osoittautunut tehomittari.

Jami2003
03.06.2017, 16.18
Tuli tuosta epämääräisestä mittaus tuloksesta että kas kun ei ole vielä softan pätkää mikä laskee kadenssista, nopeudesta, kuskin painosta ja nousu/laskuprosenteista virtuaali tehoja :)

Laroute
03.06.2017, 16.55
^^Maastopyörien suurempi Q-factor on pakon sanelema juttu, eikä tavoiteltava sellainen. Yksinkertaisesti leveämpi takahaarukka vaatii sen leveämmän, jottei kengät osu takahaarukkaan. Se on vaan pakko hyväksyä, jos maastopyörällä meinaa ajaa.

paaton
03.06.2017, 17.23
Tuli tuosta epämääräisestä mittaus tuloksesta että kas kun ei ole vielä softan pätkää mikä laskee kadenssista, nopeudesta, kuskin painosta ja nousu/laskuprosenteista virtuaali tehoja :)

Strava.

Jami2003
03.06.2017, 19.10
Strava.
:D

hannupulkkinen
03.06.2017, 21.22
Q-faktori ei ole ihan niin selvä juttu että sitä parempi se on mitä kapeampi. Ajajan koko ja jalkaterän luonnollinen asento vaikuttavat siihen minkä levyinen on kuskille paras. Tuossa (https://www.youtube.com/watch?v=nwGGAuZGy_s) vähän tietoa asiasta.

Kva66
05.06.2017, 00.28
Q-faktori ei ole ihan niin selvä juttu että sitä parempi se on mitä kapeampi. Ajajan koko ja jalkaterän luonnollinen asento vaikuttavat siihen minkä levyinen on kuskille paras. Tuossa (https://www.youtube.com/watch?v=nwGGAuZGy_s) vähän tietoa asiasta.

Hyvä video. Asiaan vaikuttaa monta muuttujaa. Yksi ei sovi kaikille.

Minulla ei ole tarvetta itsessään puolustella Limits mittaria. Lukekaa Fillari-lehdestä prokuskista, joka rikkoo pyöräilyn tabuja. Se sai minutkin miettimään vähän asioita.

Se, että onko q-factorin leviämisestä minulle hyötyä vai haittaa, selviää varmaan kesän aikana, jos selviää. Eilen huomasin sen, että nyt raajan linjaus tuntui suoralta. Aikaisemmin, etenkin väsyneenä, olen kääntänyt polvia ulospäin. Siihen tyyliin mitä vantterat miehet tekevät. Itsellä maha ei, vielä, ole edessä.....

Laroute
05.06.2017, 17.58
^Tuo kuulostaa hieman oudolta, että väsyneenä polvesi kääntyvät ulospäin. Sehän tarkoittaa sitä, että olet joutunut pitämään jalkoja voimillasi suorassa. Väsyneenä ei polvien pitäisi muuttaa sen kummemmin asentoaan, kuin tuoreena. Mahdollisesti sinun pitäisi tarkistaa jalkateriesi kulmaa ylhäältä katsottuna eteenpäin. Eli, pitäisikö sinun siirtää hieman kantapäitäsi ulospäin ja mahdollisesti laittaa kiilaa klossiin, jotta asentosi olisi luonteva.

Antti Kuitto
05.06.2017, 18.13
Kaverilla oli tommonen Mallulla ja kiroili kun näytti ihan mitä sattuu, myyntiin puheli pistävänsä - "halvalla ei kuulemma saa hyvää."

i_sairanen
05.06.2017, 22.26
Kaverilla oli tommonen Mallulla ja kiroili kun näytti ihan mitä sattuu, myyntiin puheli pistävänsä - "halvalla ei kuulemma saa hyvää."

Päivitetyt kommentit nyt, kun on enemmän kokemusta :)

- Q-factor todellakin leviää ja sen huomaa. Kannattaa vetää klossit mahdollisimman ulos kompensoimaan levitystä. Ajoittain olin tuntevani polven sisäsyrjällä jonkinlaista jomotusta, mutta lienee enemmän kuviteltua kuin todellista.
- Mittari tuntuu olevan todella tarkka momentista, jolla se on kiinni kammessa. Liian tiukalla niin näyttää pienet watit ja löysemmällä näyttää liikaa. Kalibrointi ei vaikuta tähän ongelmaan.
- Patterit kestävät naurettavan vähän. 10h tienoilla alkaa herjaamaan vähäisestä virrasta ja ennen 30h loppuu kokonaan. SR44:lla saisi kuulemma enemmän käyttöaikaa, minulla ollut LR44.
- Maasturiin ei varmaankaan kannata asentaa. Osuu takuuvarmasti kiveen, on sen verran ottavasti kammen päässä.
- Oliko se joku 9mm kuusiokolo, jota tarvitaan asennuksessa. Sellaistahan ei missään perustyökalusarjassa ole mukana. Mittarin mukana tulee adapteri, jolla saa 8mm-->9mm.
- Toistaiseksi kuitenkin toimii välttävästi oikein asennettuna, mutta jos joku innostui tällaisen hommaamaan niin minulta saa pientä korvausta vastaan.

Kva66
20.06.2017, 09.28
Päivityksen nyt ajellut jonkin verran. Watit tuntuvat loogisesti reagoivan siihen, mikä on oma tuntemus.
Patteria alkaa tosiaan herjaamaan aika nopeasti. Tarkkoja tunteja en ole katsonut. Jatkanut nyt ajoa. Katsotaan milloin virta loppuu kokonaan.

Tämän ostin edullisuuden takia. Nyt saa käsityksen tarviiko/tarkkaileeko/onko hyötyä koko härpäkkeestä.

En edelleenkään pidä huonona hankintana hintaan nähden.

Q-factorin muutos ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa, paremminkin tuntunut hyvältä.