Näytä tavallinen näkymä : Jyväskylä-Helsinki/Espoo (maantiereitti)
En löytänyt nopealla vilkaisulla tälle reitille topikkia niin aloitetaan uusi. Tarkoituksena olisi ajella elokuun alussa Jyväskylä-Espooseen Kauklahteen maantiepyörällä. Apuna on huoltoauto eli taukopaikkojen suhteen ei ole niin tarkkaa koska oma auto hoitaa kaiken tarpeellisen.
Oma reittisuunnitelma on alustavasti tämä. Jyväskylä-Korpilahti-Putkilahti-Luhanka-Sysmä-Asikkala-Lahti- tästä eteenpäin vanhaa nelostietä ja etelässä loppumatka on vielä auki mistä mihinkin on järkevää mennä ettei tulisi paljoa kiertoa. Tuo reitti Korpilahti-Asikkala väli on autolla tullut ajettua, siis pientä maaseututietä ja mukavia maisemia välillä, siksi siis se pätkä siihen ja uskoisin että aika rauhallinen myös.
Kertokaas kokemuksia jos on koko välistä tai edes osasta tai jostain pätkistä mitä olisi syytä välttää yms.
Loppumatka Keravalta Kauklahteen Länsi Espooseen kiinnostaa myös, se on täysi tuntemattomuus miten kannattaa pyörällä liikkua, toki mahdollisuus saada sinne tuttu ajokaveriksi joka tuntee seutua mutta tämä vielä epävarmaa.
...Lahti- tästä eteenpäin vanhaa nelostietä...
Älä hyvä mies! Tarjolla tuolle välille on kaikkea kivaa pikkutietä niin ei kannattais lähteä tuollaiselle saakelin emätylsälle pätkälle.
Äkkiä sävellettynä Asikkalasta vaikka noin: https://goo.gl/maps/zRGBo86vPy92. Satoja muitakin vaihtoehtoja on.
Tuonne yhteen tapahtumaan heitin tällaisen reittiehdotuksen:
https://ridewithgps.com/routes/21410672
Tuo on Nordcapista Helsinkiin, mutta menee melkein Jyväskylän kautta.
Loppu eli Asikkalasta etelään on Hesalaisten hiljakkoin ajaman 400 km brevetin reittiä, itse olen ajanut sitä vain Pajulahteen asti. Se pätkä on ainakin mainiota.
Älä hyvä mies! Tarjolla tuolle välille on kaikkea kivaa pikkutietä niin ei kannattais lähteä tuollaiselle saakelin emätylsälle pätkälle.
Äkkiä sävellettynä Asikkalasta vaikka noin: https://goo.gl/maps/zRGBo86vPy92. Satoja muitakin vaihtoehtoja on.
Jep, eipä tuo loppu ole vielä kuin hahmotelma. Siksipä juuri tämänkaltaiset ehdotukset on hyviä. Google maps vaan ei tajua onko alla piki vai soratie joten tuokin reitti on katsottava hiton tarkkaan läpi ettei tule hiekkateitä vastaan. Toisekseen tuollainen mutkainen ja paljon risteyksiä sisältävä reitti on oudolla seudulla hidasta edetä, kun pitää varmistella että kääntyy aina oikeaan suuntaan. Toki tähän auttaa puhelimen navigointi yms. palvelut. Google mapsin reitithän saa suoraan puhelimeen kun säätää ensin koneella reitin kohdilleen. Tarkoitus on kuitenkin että matkaa olisi se n. 300km max jotta sen ajaa kohtuudella päivän aikana yksinään.
kuovipolku
02.06.2017, 17.10
Lahdentietä on mukava painella silloin mutta vain silloin kun matkaa vauhdittaa suoraan takaa puhaltava myötätuuli ja haluaa jostain syystä ajaa suorinta mahdollista reittiä.
Tuosta reittiopastuksesta rohkenen olla sitä mieltä että edelleenkin sujuvinta matkanteosta tulee kun laatii oman tie- ja risteyslistansa eikä lähde matkaan navigointilaitteeseen tai -palveluun luottaen. Ihminen on vieläkin konetta viisaampi ja ymmärtää missä tarvitaan erityistä tarkkuutta ja mihin pitää kiinnittää huomiota. Ihminen ei myöskään mene kovin helpolla sekaisin esimerkiksi pienen reittipoikeaman takia.
Nykyään erinomaisena apuna Street View jonka avulla voi katsoa miltä risteykset tai tienhaarat näyttävät ja mitä kylteissä lukee. Tarvittavat tiedot voi kirjoittaa juuri itselleen sopivassa muodossa ja kiinnittää paperin protyyliin vaakaputkeen tai duunata semmoisen puhelimen kokoisen virityksen ja laittaa sille varattuun paikkaan tai vai kiinnittää jonnekin stemmiin tai sen tuntuman.
Ei siitäkään ole haittaa että listaa tehdessään tulee samalla tehneeksi sellaisen mielikuvaharjoituksen koko taipaleelle!
Tuon tie- ja reittilistan saa sitäpaitsi tulostettua välimatkoineen sekä GoogleMapsista että RWGPS:sta. Huomattavan kätevää.
kuovipolku
02.06.2017, 18.06
Kätevää, mutta myös tyhmää. Miltei joka lenkillä joka on suuntautunut niinsanotuille neitseellisille reiteille ja jolla suunnistusvastuu on annettu koneelle ja konetta tottelevalle kuskille on syntynyt yksi tai useampi hassu tilanne. Kun taas esimerkiksi old skool -menetelmällä suunnistavan TeemuF,n johdolla onvat oikeat suunnat risteyksissä löytyneet poikkeuksetta helpommin eikä oikeaa tienhaaraa kahdesta lähekkäin olevasta ole tarvinnut arpoa eikä kiertoliittymissä ihmetellä.
Ehkä tuollainen printattu lista varustettuna omilla merkinnöillä, värikorostuksilla ja alaviitteillä jotka kertovat mitä tienviitassa pitää lukea olisi sekin paremmin toimiva systeemi?
Mutta kukin taaplaa tyylillään eli jos omat aivot ovat synkassa koneen algoritmien kanssa, niin sehän on kerrrassaan mainio juttu.
telipyörä
02.06.2017, 21.02
JackOjan reittiehdotus on siitä hyvä, että pääkaupunkiseudun kelvihelvetti jää vähällä ajolle. Käsittääkseni maaseudulla on helpompi suunnistaa kuin kelvisokkelossa.
...
Ehkä tuollainen printattu lista varustettuna omilla merkinnöillä, värikorostuksilla ja alaviitteillä jotka kertovat mitä tienviitassa pitää lukea olisi sekin paremmin toimiva systeemi?
...
Nimenomaan juuri näin. Sellaisenaan pitää suhtautua suurella varauksella kaikkeen sellaiseen mitä systeemi ehdottaa. Olipa "systeemi" mitä tahansa.
Järki pelissä ja sillee. Itse en käytä noita cue sheetteja vaan ihan karttoja, mutta joillekin voi olla kättä pidempää iloa reittejä ajellessa.
noniinno
02.06.2017, 23.45
Stravassa kun reitin rakentaa heatmapin päälle ja kun garmin tms. opastaa niin on selvää. Paperikartta back-upiksi ja kokonaisuuden hahmottamista varten.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.