Näytä tavallinen näkymä : Kuitukiekkojen tasapainotus
Tasapainottaako kukaan foorumilainen noita köykääsiä kuitukiekkoja? Kun jos on kevyehkö kuitupyörä kevyehköillä kuitukiekoilla niin pitkäventtiili tuppaa olee suhteessa jonnii verran raskaampi kuin muissa raskaammissa menopeleissä ja aiheuttaa kiekkojen hyppyyttämistä.
Onko sillä merkitystä oikeesti esim laakerien kulumisen kannalta vai onko tuo vain korvien välissä oleva epämukavuustekijä?
Jos nuota kevyitä kuitukiekkoja lähtis tasapainottaa niin milläs sitä lähtis ratkomaan? Lyijyteippiä sisurin ja vannenauhan väliin? Ei kyllä kuulosta kovin äkkiseltään fiksulta.
kuovipolku
02.06.2017, 10.33
Jos pitkävartisen venttiilin ja/tai venttiilinjatkeen paino todella vaikuttaa haitallisesti, herää kysymys miksi valmistaja ei ole ottanut sitä jo suunnittelussa huomioon?
Onko huojunta, epätasainen pyöriminen tms todella reaalimaailmassa olemassa oleva ilmiö?
Onko mikään valmistaja tai sellaisen edustaja ottanut tai joutunut ottamaan kantaa asiaan?
Markku Liitiä
02.06.2017, 10.40
Tuossa on ratkaisu:
http://road.cc/content/tech-news/202139-are-your-carbon-fibre-wheels-correctly-balanced
Hyvä, että itselläni on pelkkiä ankkurialumiinikiekkoja.
Kun laittaa pyörän huoltotelineelle ja pyörittää kampea vauhdikkaammin, niin ilmiö tulee selvästi esille. 50mm korkealla kiekolla venttiilin on oltava jo niin korkea, että takakiekko vatkaa huimasti. Tämä ei mielestäni kyllä tunnu ajossa, vaikka vauhtia olisi reilusti yli 60kmh... Tasapainotin omat kiekkoni laittamalla venttiilinpainon verran lyijyä teipillä vannenauhan alle. Telineessä kiekot ovat tosi vakaat, mutta mitään suurta eroa en kyllä ajaessa huomannut... Tuossa videoa aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=dcgiUcbS64c
Tubeless-käytössä voisi minimoida ongelmaa laittamalla hiilikuituventtiilit. vastapainoksi tarvittava 7,7g painava lyijyliuska olisi jo aika pieni.
https://r2-bike.com/BARBIERI-Valve-tubeless-Carbonaria-universal-45-mm
Eihän nyt ole edes aprillipäivä. Haluaisin ehdottomasti ajaa hiilikuitukiekkoisella pyörällä, jossa kehien epätasapaino on ajon aikana havaittavissa. Tai toisaalta olisi mielenkiintoista nähdä teoreettinen laskelma siitä, miten paljon pyörivää massaa pitää olla epätasapainossa jossain maantiepyörälle tyypillisessä vauhdissa, jotta se alkaisi vaikuttaa pyörän ja ajajan kokonaisuuteen.
Eikös täällä ollut parin vuoden sisällä keskustelua, kun jollakin oli alkanut oli alkanut voblaamaan kovemmassa (olikohan +55kmh) vauhdissa ja etukiekon tasapainotuksella saatu kuriin.
...toisaalta olisi mielenkiintoista nähdä teoreettinen laskelma siitä, miten paljon pyörivää massaa pitää olla epätasapainossa jossain maantiepyörälle tyypillisessä vauhdissa, jotta se alkaisi vaikuttaa pyörän ja ajajan kokonaisuuteen.
Niin noh laskelmaa mulla ei oo mutku autoissakin alkaa epätasapaino ravistaa joissakin nopeuksissa niin voishan tuolla olla yhtenevyyttä näissä kevyemmissäkin menopeleissä.
Metsänpeikko
02.06.2017, 12.30
Tuossa yksi video aiheesta. Se ,että onko tuo tarpeellista ja haluaako noita painoja kiekkoonsa kukaan on sitten toinen juttu.
https://www.youtube.com/watch?v=dcgiUcbS64c&t=3s
Siitä en tiedä huomaako tuota kukaan ajossa, mutta eturankaasta näkee selvästi renkaan painavimman kohdan olevan venttiilin kohdalla, venttiili pyörähtää aina alas, eli ei se painotus minustakaan aivan typerältä idealta tunnu.
Markku Liitiä
02.06.2017, 13.27
Onko sillä merkitystä oikeesti esim laakerien kulumisen kannalta vai...
...vaikuttaisiko oma ruumiinpainoni pyörän päällä sittenkin enemmän laakerien kulumiseen kuin tasapainottamattomat kiekot?
Eikös täällä ollut parin vuoden sisällä keskustelua, kun jollakin oli alkanut oli alkanut voblaamaan kovemmassa (olikohan +55kmh) vauhdissa ja etukiekon tasapainotuksella saatu kuriin.
Todennäköisesti samassa yhteydessä on kiristetty siipimutterit tiukemmalle tai ehkä peräti myös stemmi. Itselläni nämä auttoivat 70 km/h nopeudessa ravistamiseen.
Markku Liitiä
02.06.2017, 14.30
Tietävämpi kollegani sanoo, että osa kiekkojen valmistajista on ottanut venttilin aiheuttaman epätasapainon kiekkojen valmistusvaiheessa huomioon. Ei siis kannata mennä omatoimisesti tasapainottamaan kiekkoja, jotka jo ovat tasapainossa. Ei siellä kiekon reunassa nimittäin mitään autonvannetyyppistä lyijyklunssia ole näkyvissä.
Tietävämpi kollegani sanoo, että osa kiekkojen valmistajista on ottanut venttilin aiheuttaman epätasapainon kiekkojen valmistusvaiheessa huomioon. Ei siis kannata mennä omatoimisesti tasapainottamaan kiekkoja, jotka jo ovat tasapainossa. Ei siellä kiekon reunassa nimittäin mitään autonvannetyyppistä lyijyklunssia ole näkyvissä.
Ainakaan ffwd ei ole ottanut jatkoventtiiliä huomioon.
Painotus onnistuu grammojen tarkkuudella viimeistään laakeroidun V-pukin päällä. ffwd:n keraamiset laakerit näyttävät tosin pyörivän niin herkästi, että painotus onnistuu suoraan haarukassa omilla laakereillakin.
http://i30.photobucket.com/albums/c330/michaelwoodcock/Motorcycles/IMG_0265Copying.jpg
Nasse on oikeassa, kevyessä ja joustavassa rakenteessa staattinen tasapainotus on vain hyvä alku ja helpottaa dynaamista. Ja paljonko epätasapaino vie voimaa tuolla kehällä, sitä voi vain arvailla.
Salaattilingolla voi kokeilla. Pyöritä salaattilinkoa salaatit epätasapainossa ja huomaa, että kovat kierrokset vaatii enemmän voimaa mitä lingon välitys kestää. Kun saa salaatit (sama määrä) tasapainoon, pyörii linko selvästi kevyemmin samat kierrokset. Ja tämä tarina on tosi.
nih..
10gr on ffwd:n kuitukiekko epätasapainossa renkaineen ja painavin kohta on tasan venttiilin kohdalla. Oikeastaan aika ihme, että sisä- ja ulkorengas ovat noin tarkasti valmistettuja. 2x20c kolikkoa tarvittiin tasapainoon. Ehkäpä tuolla voi olla jotain vaikutusta oikein kovaa ajaessa, varsinkin jos runko ei ole muutenkaan vakaammasta päästä.
Kätkitkö kolikkoja pysyvästi vaiko ihan vaan akateemisena harjoituksena tutkit tilanteen?
mutanaama
02.06.2017, 18.08
Tubeless-käytössä voisi minimoida ongelmaa laittamalla hiilikuituventtiilit. vastapainoksi tarvittava 7,7g painava lyijyliuska olisi jo aika pieni.
https://r2-bike.com/BARBIERI-Valve-tubeless-Carbonaria-universal-45-mm
nnnnn verkkokaupan aluventtiili painaa ehkä vähemmän
Antti Salonen
02.06.2017, 18.13
Onko mikään valmistaja tai sellaisen edustaja ottanut tai joutunut ottamaan kantaa asiaan?
Campagnolon kiekoissa on vastapaino venttiilinreikää vastapäätä, jolloin kiekko on renkaan kanssa aika lailla tasapainossa. Tuo näyttää kivalta markkinointimateriaaleissa ja kiekkoa on kivempi pyöritellä akselin päistä kiinni pitäen, mutta en usko että tuolla on normaalissa käytössä paskan vertaa väliä. Ajelin aikaisemmin 1030 gramman Enveillä tuubirenkailla ja venttiilinkatkoilla, enkä todellakaan huomannut mitään.
Kätkitkö kolikkoja pysyvästi vaiko ihan vaan akateemisena harjoituksena tutkit tilanteen?
En kätkenyt :) En itsekkään usko tuolla olevan mitään merkitystä polkupyörissä. Painotan sitten, jos keula alka täristämään.
Radalla moottoripyörällä ajaessakaan en itse jaksanut painotella renkaita, vaan painotin pelkän vanteen ja asensin renkaan painavimman kohdan aina samaan paikkaan. Ratarenkaissa painavin kohta oli merkattu tehtaalla renkaan kylkeen. Muistaakseni rengas sai olla 50gr epätasapainossa, ennenkuin tärinän alkoi oikeasti huomaamaan ajaessa ja silloinkin vasta oikeasti kovasta vauhdista jarruttaessa. Tasapainotuksen pystyi kuitenkin tekemään helpostikkin 5gr tarkkuudella halutessaan.
usko juntunen
02.06.2017, 21.46
....En itsekkään usko tuolla olevan mitään merkitystä polkupyörissä. Painotan sitten, jos keula alka täristämään.
:cool: Jos ei keula, niin kuski ainakin alkaa täristämään.
https://lh3.googleusercontent.com/l0stJk6A9ZyehYYtdoYzyiRsDYJ1iXL9ZnIZtc3qHMas_gwfNo rzjU94IHEmQwzY3BWVUzdLvhU7TPAfobuiCTygN9aoKINSTKHC NoGBVGOR7-JOmWYItfpPwoyQb-vrZmjhjO0_0bg8jOhQN3qPxm8XQ4gxpW13OR8P_X6DzmgkfsAC ddqrszNbRqDo8L2U3mTl4uTYDh8-HznVmCKmYwsyEZERfMm0vipfBlcCBs3eA7gRm-dBICWcOZ-ySZvUL3JQVH8O78rENlvEM34MRl0Mmk6RBBgbQLBZGEpUabaCi 8s-gRJ_3VGdua2IkIIboD3r4NEjgJlMOo_YsIRlVJWtgbnlyZIu2V A5nhNvVIVsW_2nDglzvc2EADqP8tUacL0BdVPwWVEsHaGAPjnc 8-sg7caOmK0AVwq-3LveqLK61DzaDkkPW-vq22NwWSFc9Fn1KuMFKx63Fvhr7pI6Gl3eNjT5vCRnGvSC2Ja7 REERoNhP9Fr0cb4sAXOVHy6xhZvMOqyKei-o9QYP0XKXm-nV6N0ZBWAfRb7TjlLetF0l2FV6POt2qfIDigj9V_aslJ1UYoT0 0QdPS8OlkRbjZ364zqq14tkwcgJJ4pHmele1ncANKpQ3zw=w98 2-h736-nohttps://lh3.googleusercontent.com/wwdW00yNQ0eAQKKJTx3aL3lYg3DkCZCa3dmAcZN00GmLtsvgcI HPB6tV4iOyFVcpG73oibCQFu3VWXQpc5plEHYS2tg_emIdXe_S ZmGCPDLL3bEFE60DyEpd_ogkqi4Mp-WB2Cq7B-i1cZHDeATeeuDJNiSNwG7kSOZHwZda9WoG9jFlX-stBjyUWNFbKqGd3rnTPOT7WRc5kuPyko0E_DB7wXvi6_BQDPEh qQMq0EHgxCsW0l06eQ7Apa48NvPbU4Kdn9NZQntkL_xC5PwSL3 eNAUMucYiNiFObDKbMqf4w8Ar4UVzgK3jOXwXqTvutoOKvQV1_ vIwhfkKYDxrK55q6Bvbfi-C98WapE72GfSAxMx79RDAjgek2W4Ux_qmHePasEogplENPWxS9 UcavFkmOENiE_ymqM6kdoRpgfzXUXoJLFogzSYZwnY2OUZNOBl uBwuO-LXZTlXe0YeC4Vo2xBn0EEZ-CILsr334aDoIB5q3DL1ln3Q7xXnSnkQup2gcHDmuoWnADTe0Y2 SrFWwOKNuWlsal5v9e6BmjZCo5vIboNnlO9KP-L5k-8r7xi7mGvxZ0X5KxNLtZbT16DeOanUgQ4lXunS1s5Crf_lxW5l 4XNvOF1LA=w552-h736-no
Läskipyörässä pitääpi pyörät tasapainotella, koska rengas heillelee suuntaan ja toiseen niin maan mahtavasti. Lisäksi pitää muistaa, ettei staattinen tasapainotus vastaan dynaamista tasapainotusta. Kun massa-akseli aina poikkeaa pyörintäakselista.
Jos ja kun se rengas on siinä vanteella kunnolla niin ei sen kyllä ihan hirveästi kuulu vipattaa ja se vähän mitä vipattaa niin se tuntuu muuttuvan joka töyssyllä vähän erilaiseksi, eli en näe kyllä mitään järkeä läski renkaan tasapainottamisella.
Sitten tuo dynaaminen/staattinen on ihan merkityksetön varsinkin normipyörien alle 30mm leveissä vanteissa. Jos siittä keskustellaan vaikuttaako joku 30g staattisessa tasapainotuksessa niin sen pitäisi olla ihan selvää, että joku 5 grammaa tms. ei varmasti vaikuta dynaamisessa mitään. Eli ihan hyvin riittää tasapainotus pyörän omien laakerien varassa staattisesti.
Terveisin työkseen koneenosia tasapainottava kaveri
Tasapainottaako kukaan foorumilainen noita köykääsiä kuitukiekkoja? Kun jos on kevyehkö kuitupyörä kevyehköillä kuitukiekoilla niin pitkäventtiili tuppaa olee suhteessa jonnii verran raskaampi kuin muissa raskaammissa menopeleissä ja aiheuttaa kiekkojen hyppyyttämistä.
Onko sillä merkitystä oikeesti esim laakerien kulumisen kannalta vai onko tuo vain korvien välissä oleva epämukavuustekijä?
Jos nuota kevyitä kuitukiekkoja lähtis tasapainottaa niin milläs sitä lähtis ratkomaan? Lyijyteippiä sisurin ja vannenauhan väliin? Ei kyllä kuulosta kovin äkkiseltään fiksulta.
Maantiepyöräni käytettyinä ostetut FFWD6 kiekot tasapainotin ja ihan oma-aloitteisesti, mistään en klöytänyt esimerkkiä tai puhetta koko asiasta.. muutama vuosi sitten. Laiton onkisiiman lyijypainoja pinnaan, teippiä päälle. Sain viriteltyä aivan tasapainoon, eli kun pyöräyttää kiekkoa telineesssä, kiekko pysähtyy mielivaltaiseeen paikkaan. Tuntui vain niin hurjalta se hakkaaminen telineessä, kun esim. takakiekkoon pyöräytti vauhtia ennen tasapainotusta. Tosin ei kai sitä ajaessa voine huomata.. mutta voblaamisesta olen kuullut ja se syy ei välttämättä ole kiekko.
Vilhelm V
08.06.2017, 08.22
Ite tasapainottanut maantiepyörän tuubikuitukiekot nopeusmittarin anturiin liittyvän magneetin oikealla sijoittelulla. Aika hyvin asettuu mielestäni jo sillä.
Kysääsin asiaa FFWD:ltä ja vastapainosta totesivat näinikkään:
"Yes there is a counter
weight inside of the rim, this does not always have to be on the opposite of the valve hole, but most of the time it is. (but not particularly for the reason to compensate the welding). Also full carbon rims have counter weight."
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.