PDA

Näytä tavallinen näkymä : 27.5+ HT vs 29" täysjousto



Esaak
01.06.2017, 16.37
Korvaako isommalla ilmatilalla olevat renkaat takajousitusta edes osittain? Tieto saattaa jostain ketjusta löytyäkin, mutta en haulla löytänyt totuutta.

Lähtökohta olisi seuraava: varastosta löytyy tällä hetkellä talvi- ja retkiajeluihin täysjäykkä 26" maasturi sekä Giant Anthem 29er sekalaiseen maastoajoon kesällä. Alustava ajatus olisi korvata nämä molemmat yhdellä jäykkäperäisellä + koon pyörällä. Se miksi nykyisessä kalustossa arvostan takajousitusta on selän ja muutenkin voimien säästäminen kisailussa, etenkin pitkillä 10h+ matkoilla, kuten Tahkolla. Vauhti on kaukana kärjen vauhdista, joten jos pyörä on minuutin 10km matkalla hitaampi, ei sillä juuri merkitystä ole. Sillä sen sijaan sillä on väliä että huoltoa vaativia osia olisi nykyistä vähemmän.

En ole koskaan päässyt testaamaan itselle sopivaa 27.5+ pyörää, en edes 29" jäykkäperää, joten tällä hetkellä vaihto on vasta ajatuksen tasolla. Millaisia kokemuksia näistä on porukalle kertynyt, onko pyörän päällä jumppaa paljonkin enemmän jos vaihtoon päätyy?

pturunen
01.06.2017, 17.26
Selkävaivaisena voin sanoa, ettei edes läskillä ajellut kivuitta. Täpäri on ainoa minun selälle sopiva maastoajoon sopiva ratkaisu.

J.Kottenberg
01.06.2017, 18.05
Onhan tietysti eroa tuntumassa vaikkapa 29x2.2 vs 29x3.0 johon vielä valitaan esim 29x3.0 Knard joka on isoin saatavilla oleva pluskumi kaksysiin, mutta aika kaukana se vielä on täpäristä. Jos selkää on tarkoitus säästää niin samaa mielä pturusen kanssa.

Kyllähän pluskumi tärinää vie pois, mutta ainakin itse aika paljon pitää putkelta ajaa tai muuten vaan kevennellä takapuolta penkistä suomimaastoissa. Juuri siksi on itselläkin ajatuksissa täpärin hankinta.

Noista enemmän joustavista satulatolpista, niinku vaikka Cane Creekin Thudbuster LT, ei ole kokemusta. Moni niitä kyllä kehuu. Ne vaan tahtoo tarjota aika paljon setbäkkiä joten ei kaikille sovi.

noniinno
01.06.2017, 19.36
Varsinkin selkävaivaiset usein ajavat pystyssä ajoasennossa, vaikka jäykkiksellä matala, agressiivinen ajoasento siirtäisi iskuja selkärangasta enemmän etujoustolle ja käsille. Myös määrätietoinen polkeminen satulastakin ajettaessa keventää takapuolta kun jalat ottavat iskuja selän sijaan. Mutta jäykkäperä ei ole joustopyörä, oli renkaat kuinka plussat tai läskit tahansa. Toki voihan se jäykkis olla yhtä hauska, tai jopa hauskempi kuin joustopyörä. Etenkin talvella, kun juuret ja kivet on lumen peitossa. Myös se tunne, kun poljinvoima siirtyy leikkaamattomana suoraan takarenkaaseen, on kevyessä jäykkiksessä aika koukuttava. Hyvän fysiikan ja tiukan "coren" kuskit vievät jäykkistä siinä kuin joustopyörääkin, mutta kyllähän se takajousto niin paljon kuskia säästää, että ei isolla renkaalla taviskuski voi joustoa korvata.

Esaak
01.06.2017, 21.00
Selkävaivat oikeastaan tulevat minulla siitä kun ilmeisesti väärät lihakset tekevät työtä polkiessa. Takajousitus auttaa siinä vaiheessa kun kipua alkaa esiintyä, yleensä liian kovaa aloitetun kisan aikana.

Mutta näiden vastausten perusteella en vielä laita pyöriä vaihtoon, kiitokset kommenteista!


Sent from my iPad using Tapatalk