PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän valinnan vaikeus

markuvaa
29.05.2017, 22.10
Hei

Olen tuskastellut pyöränhankinnassa jos jonkun tovin. Ja pyöritellyt vaihtoehtoja, joten päätin teiltäkin kysyä mielipidettä / vaihtoehtoa.
Toki olisi loistava päästä testaamaan pyörää minkä ostaa.

Pyörän käyttö on työmatkapyöräily 5km, polkujapitkin ja vauhdilla! Itsellä ollut kova hinkun aina mennä vauhdilla.
Nykyinen pyörä on aivan perus fillari saracren trace 2, joten aion nytten panostaa pyörään, jolla on mielekästä harrastaa.

Eli lähinnä käyttö polkuja pitkin suht pitkiäkin reittejä, alamäet vauhdilla.

Saako 2500€ esim mitään merkittävän hyvää täpäriä?
Olen 188cm pitkä ja painoa 88kg

Olen katsellut Canyonin striveä ja Canyonin spectralia, ne tosin on kolmen tonnin pyöriä about.

Toki olen valmis maksamaan vähän enemmän jos hyödyt nousee.

Kiitos ja anteeksi kieliasu.

juho_u
29.05.2017, 22.33
Jotain 100mm 29" täpäriä katselisin, tuon pitäisi olla nopein, jos ajettava polku edes kohtalaisessa kunnossa. Yleiskäyttöön katselisin pyöriä 120-130mm joustoilla.

Rahalla saa aina parempaa. Tuo merkittävän hyvä on paha, joku ostaa selleisen 2000€, toinen 10000€.

Jami2003
29.05.2017, 23.08
2500 ekellä saa Cube - Canyon sektorilla todella laadukkaita täpäreitä. Itse ottaisin kyllä suoraan 120 mm 29er, oman kokemuksen mukaan 100 mm ei ole yhtään nopeampi mutta 120 mm on hauskempi.

Wilgios
24.06.2017, 21.11
Lainaanpa tätä ketjua.

Mulla on 29 XC täysjousto, sekä 29 jäykkäperä. Maantiepyörä lähtee myyntiin.

Ajan täpärillä pääsääntöisesti polkuja, latupohjia yms. Selkävaivaisen kroppa kestää tätä hyvin ja joustot tasoittaa menon. Välillä jäykkäperällä maantietä, kelviä ja hiekkatietä ja latupohjia sekoituksena. Jäykkäperä on vähän sellainen rospuuttokelin pyörä. Täpäristä en ole luopumassa.

Mietinnässä on nyt fatbike tai 29+ täysjäykkänä. Kummallakaan en ole ikinä ajanut. Jos taloon tulisi 29+ niin silloin varmaan 29 jäykkäperä menis myyntiin.

Täydentäisikö fatbike erilaisuudellaan harrastamista? Saattaisi talvella lähteä helpommin lenkille... mielipiteet tervetulleita?

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

dtw
25.06.2017, 00.11
Täydentäisikö fatbike erilaisuudellaan harrastamista? Saattaisi talvella lähteä helpommin lenkille... mielipiteet tervetulleita?

Minulla on näistä vain vähän kokemusta, mutta mielestäni läskipyörä on hyvä täydennys juuri siksi, että se on niin erilainen. Se sopii talvella kelkkaurille ja teille melko huonollakin kelillä. Kesälläkin läski on välillä täysjoustomaastopyörää mukavampi, jos pitää rämpiä suossa ja mudassa.

H. Moilanen
26.06.2017, 15.42
Jos yksipuoleistaminen on täydentämistä, niin kyllä. Läskillä ajaminen onnistuu lumen määrästä riippumatta, jolloin ei ole enää niitä huonoja pyöräilykelejä. Eipä ole talvisin tullut enää muuta tehtyä kun ei ole ollut pakko keksiä pyöräilylle vaihtoehtoisia lajeja.

Kesälläkin läski on välillä täysjoustomaastopyörää mukavampi, jos pitää rämpiä suossa ja mudassa.
Ja joustoläskillä saa molempien hyvät puolet samaan pakettiin. Oikealla rengastuksella rullaakin kepeästi.

Antza44
26.06.2017, 16.08
@Wilgios
Mulla on nyt 29+ 120mm etujoustolla ja läski jäykkänä. Läskillä ajot on nyt jäänyt, jos ei + ole rikki tai kelit ole talvella läskiä vaativat. Hyvin saman tyyliset pyörät ajaa "helppoja pahoissakin paikoissa". 29+ pyörässä on kesäkeliä ajatellen ison halkaisijan edut, mutta ei taas leveän renkaan haittoja, jos niitä nyt on (kankeus, paino). 29+ vaatii joustokeulan läski ei vättämättä, jos ajetaan oikeaa maastoa, no joustokeulalla se läskikin menee alaspäin kovempaa, kuin jäykällä. 29+ en pidä läskiä kovempana hanurille, koska en aja läskiäkään lussulla kumilla, jos ei lumiolosuhde vaadi. 29+ on enemmän kaahotus peli jota jaksaa putkeltakin enemmän vääntää.

+Ei tee autuutta talvella, joten läski tulee olemaan minulla ainakin tallissa.

Nyt, kun Manitou tekee kunnon läski iskaria saattaisin helpommin varustaa läskin kaksilla kiekoilla. Uusiin -18 Trekkeihin tulossa johonkin Manitouta keulalle.
Läski 29+ kiekoilla vs 29+ pyörä erot on marginaalisia. Nämä + syrjäyttää, kyllä normi jäykkäperän turhaksi harraste ajossa. 35mm sisäleveälle vanteelle menee vielä ainakin Schwalben 2.35 ja 2.6" kivasti. Omalle 41mm kokeilin 2.25 Ice spikeriä se on jo kivikkoon liian kapea. 2.6" lie toimisi vielä tosin nuo 3" + kumitkin menee niin kivuttomasti etiäpäin, ettei, niin väliksikään noilla kapeilla ja läskissä on nastat tarvittaessa.

No minulla oli kuitenki 2 pyörää oltava, kun aina on joku paskana, niin kuin juuri oli 80h ajettu Trekki rungon ja vapaarattaan vaihdossa 3 viikkoa.

Wilgios
26.06.2017, 22.02
Kiitokset ajatuksista!

Jos olis ylettömästi rahaa harrastukseen niin olis helpompi ratkaista vaikka etujousitettu fatbike.

Näillä ajatuksilla pitää varmaan koeajaa kumpaisiakin. Bikeshopin Kona Wo 2016 hinta vaikuttaa houkuttelevalta, toisaalta käytetty sopisi paremmin talliin muiden seuraan. 29+ jos laittaisi niin sitten varmaan 29 jäykkis menis myyntiin, ne olisi silloin melko samanlaisia.

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla