PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kadenssi mittaus

Jupikka
28.05.2017, 23.35
Kertokaas pitääkö nykyään ostaa Polarin tietokone ja siihen vielä erikseen kadenssianturi?? Ranteessa M400
Olis kiva ajon aikana seurata kadenssia!!

hcf
29.05.2017, 12.23
https://www.polar.com/fi/tuotteet/lisatarvikkeet/poljinnopeussensori_bluetooth_smart

Tekkeekö tuolla kadenssimittauksella yhtään mitää? Eikös se syke ja nopeus ole jo riittävää tuijotettavaa? :D
En minä ainakaan ala vehkeitä vaihtaan sen takia. m400 löytyy myös

Ishtor
29.05.2017, 20.47
https://www.polar.com/fi/tuotteet/lisatarvikkeet/poljinnopeussensori_bluetooth_smart

Tekkeekö tuolla kadenssimittauksella yhtään mitää? Eikös se syke ja nopeus ole jo riittävää tuijotettavaa? :D
En minä ainakaan ala vehkeitä vaihtaan sen takia. m400 löytyy myös

Tekee. Ja ei ole.

PatilZ
31.05.2017, 12.27
Mikään pakko ostaa Polaria. Muitakin on.

Nopeus & syke tiedot on noin pääsääntöisesti turhia ja aika vähän iloa on kadenssin tuijottelussa. Eli samantein wattimittaria ostamaan. :p

ALVIR
31.05.2017, 14.24
Mikään pakko ostaa Polaria. Muitakin on.

Nopeus & syke tiedot on noin pääsääntöisesti turhia ja aika vähän iloa on kadenssin tuijottelussa. Eli samantein wattimittaria ostamaan. :p

Asiaan mitenkään liittyen. Jos pelkällä power mittarilla pärjää miksi pro-kisoissa kuten tämän vuoden Giro, lähes jokaisella prolla on sykemittausanturi rinnassa? Toisaalta harrastajalla kuten itse kaikki data on loppupelissä statistiikkaa. Tosin myöhemmin edellisistä vuosista on opittu kun on ollut data olemassa..

Markku Silvenius
31.05.2017, 15.12
Ajon aikana välttämättömät/tarpeelliset ovat kadenssi, syke ja/tai teho. Nopeuden voi katsella sitten kotosalla jälkikäteen. Voi mennä samalla teholla/sykkeellä reippaaseen vastatuuleen, tyynellä tai reippaaseen Strava-takatuuleen, porukassa tai Strava-porukassa ja vauhdit ovat aivan eri. Kadenssi taas muuttaa selkeästi lenkin harjoitusvaikutuksen kohdistumista: matala kad+matala teho=kestovoima, matala kad + iso teho=voimakestävyys, nopea kad + iso teho = energia-aineenvaihdunta, nopea kad+matala teho=hermotus jne. :)

paaton
31.05.2017, 16.02
Kadenssi taas muuttaa selkeästi lenkin harjoitusvaikutuksen kohdistumista: matala kad+matala teho=kestovoima, matala kad + iso teho=voimakestävyys, nopea kad + iso teho = energia-aineenvaihdunta, nopea kad+matala teho=hermotus jne. :)

Tästä yritinkin kysellä tuolla perusteet ketjussa.

Onko mielestäsi huono idea ajella pk2 lenkkejä matalahkolla kadenssilla? Eli 80-85?
Minulla tuo tarkoittaa reilun 200w tehoja, johon saa jo matalammalla kadenssilla vääntää pidempään ajaessa. Pähkäilin yksinäni, että kuormitan kroppaa tällä vähemmän ja saan tuota kaivattua lihaskestävyyttä pk lenkeiltä.

Tietysti lihasväsymyksen mukaan.

Ishtor
01.06.2017, 02.00
Minä en ole kilpaurheilija mutta minun tietääkseni pitäisi AINA pyrkiä ajamaan >90 kadenssilla poislukien voimaharjoitteet jolloin ajetaan 70 kadenssilla suurella kuormituksella lyhyitä pätkiä kerrallaan. Näin ainakin Jukka Veikkanen kirjotti..

Riittävän iso kadenssi kuormittaa kuoppaa vähiten eikä riko paikkoja. Ja siinä kadenssimittari on hyvä koska ainakin minulla alkaa väsymyksen myötä kadenssi huomaamatta laskea. Ilman mittaria sitä ei välttämättä edes huomaisi.

kuovipolku
01.06.2017, 10.34
Korjataan lipsuslapsus: Jussi Veikkanen on Jussi ja Jukka Pakkanen on Jukka.

Sopiva kadenssi ei liene pelkkä numero vaan oikea pyöritysnopeus on sellainen jolla ajettaessa liike pysyy tasaisena läpi koko kierroksen, voima siirtyy pyörään tehokkaasti ja taloudellisesti ja lisäksi niin sujuvan peesissä ajon kuin kiihdytysten, irtiottojen tai kirienkin kannalta tärkeä rytminvaihtokyky säilyy.

Mutta pitkä ja laaja käytännön kokemus kieltämättä on osoittautunut että sellainen pyöritysnopeus osuu useimmiten johonkin yhdeksänkymmenen kieppeille ja että hermolihasjärjestelmän kehittymisen kannalta on hyödyksi ajaa treenilenkkejä hiukan sitä suuremmallakin kadenssilla.

PS Paattoman kantavana ajatuksena ei toki ollut pyöritysnopeuden yleinen lasku (joten en ihan heti hahmota oliko ylläoleva viesti tarkoitettu vastaukseksi kysymykseen tai suoraksi kommentiksi siihen). Ja jos pystyy sujuvasti pitämään sitä 90-100 kadenssia pitkään ja isommalla välitykselläkin, ei liene suurempaa haittaa ajaa joitain treenilenkkejä 80-85 kadenssilla.

Ile72
28.09.2017, 15.52
Tuli nyt lopulta haettua Cube Cross Race sl. Ajan työmatkaa 20km sivu noin neljästi viikossa. Ranteessa V800, nyt mietin riittäiskö mulle tuo kadenssitieto, vai pitääkö oikeesti hankkia wattimittari heti kerralla. Mitä moiset maksaa, semmonen ihan peruslaite? Insinöörin pitää saada dataa talteen ja halu kuitenkin kehittyä vaikka nyt vaan työmatka-ajoa oliskin. Kesällä varmasti tulee polte pidemmille lenkeille.

paskalokki
29.09.2017, 22.46
Tuli nyt lopulta haettua Cube Cross Race sl. Ajan työmatkaa 20km sivu noin neljästi viikossa. Ranteessa V800, nyt mietin riittäiskö mulle tuo kadenssitieto, vai pitääkö oikeesti hankkia wattimittari heti kerralla. Mitä moiset maksaa, semmonen ihan peruslaite? Insinöörin pitää saada dataa talteen ja halu kuitenkin kehittyä vaikka nyt vaan työmatka-ajoa oliskin. Kesällä varmasti tulee polte pidemmille lenkeille.
400-500 euroa taitaa halvimmat yksipuoleiset olla.

jone1
29.09.2017, 23.20
Stages kampi pelannut kuin junan vessa.
https://www.powermetershop.de/en/ tuolta omani hommasin. Saa niitä muualtakin.

mkp
04.10.2017, 01.13
^Samaa mieltä Stagesista. Toimii.

Ile72
05.10.2017, 13.30
Kävin nyt alkuun hakee ton Polarin kadenssianturin. Kattoo vaikka ens kesänä vieläkö tuntuu, että pitää watteja nähdä vai riittääkö toi. Samoin kuin se kuinka tärkeetä ne olis saada molemmin puolin. Joku sanoi, että erot tasaantuu kun vaan ajaa tarpeeksi. jJ kun tiedän oikean olevan heikompi, jos siis vaan keskityn pyörittää enemmän sillä. v650 tulossa bike-discountista. Stages vaikuttaa pätevältä kyllä.

On tää hieno laji, en ymmärrä miksi on päässy unohtuu.

Kuronen
05.10.2017, 14.37
Vaikka ei polkisikaan kadenssiohjatusti, niin jälkikäteen tallenteesta voi olla hyödyllistä tarkastella kadenssia: onko tarvetta nostaa, laskeeko kadenssi loppua kohden jne. Itse ajan paljolti taittaen matkaa, joten kello ja keskinopeus ovat tärkeimmät seurattavat kartan jälkeen. Kandenssi ja syke tallentuvat, mutta eivät ohjaa ajoa. Tehomittarista tuskin itse hyötyisin, sillä se ei kuitenkaan ohjaisi polkemista.