Näytä tavallinen näkymä : Lasten kuljetus, peräkärry iskareilla?
hiekkatie
28.05.2017, 21.35
Terve
Olen kolunnut internettiä ja löytänyt vain yhden lapsille tarkoituten pyörän perässä vedettävän peräkärryn ISKAREILLA http://www.en.tout-terrain.de/trailers/singletrailer/
Onko jollain parempaa tietoa, mistä löytyisi iskareilla varustettu malli, jossa olisi myös tavaratilaa? Tarkoituksenani on löytää sellainen malli, johon mahtuu tavaratilaan viikonlopun ruokaostokset tai sitten telttaretken tarpeet, jottei tarvitse rinkka selässä pyöräillä. Toki vaihtoehtona olisi ostää tämä malli ja sitten kylkeen puolisolle tavaraa varten peräkärry. Mutta, katsotaan, josko täältä löytyisi apua. Miksi jouset ei riitä? No, minusta vaan tuntuu, että jouset eivät ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin iskari. Töyssyjä löytyy hiekkatiellä ja asvalttitien kanttareissa ja lapsi nukkunee paremmin mukavassa kyydissä. Tarkoitukseni ei ole mennä vetämään DH rataa tämän kanssa vaan löytää mukavin mahdollinen tapa matkustaa yhdessä.
Aiemmat keskustelut trailereista on jo yli 5v vanhoja, joten aloitin uuden.
Meillä muksut ei kyllä ollenkaan kärsi joustamattoman kärryn eli thule chariots cheetahin kyydissä vaikka välillä vetelen aika tiukkaa cyclocrossia menemään... kai se ilmakumirenkaat ja se sisäkanvas sen verran joustaa kuitenkin.
Grandi66
28.05.2017, 22.40
Kannattaa katsoa myös Nordic Cabin mallit. En ole varma onko suomen sivut ylhäällä mutta ainakin nordiccab.no löytyy mallit.
Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Mulla ol ekaks käytössä burley solo missä on todella hyviä ominaisuuksia yhden lapsen kärryksi. Sitten toisen lapsen takia vaihtui thuleen ja oikeastaan hirveän tyytyväinen ollut siihenkin. Sanotaanko burleyssä lapsella on jalkatilat ja aurinkosuojat aivan viimeisen päälle kun taas ruotsalaisessa on puöräkiinnitys ja vakiona mukana tulevat etupyörät erittäin fiksu. Mitä sitten painottaa... nordic cap oli kanssa vaihtoehtona mutta pidän sitä kalliina vehkeenä.
Sent from my iPad using Tapatalk
hiekkatie
29.05.2017, 00.41
Kiitos teille jo vastauksista. Olen käynyt aika monet katsomassa liikkeissä tai nähnyt liikenteessä ja mennyt juttelemaan omistajille. Teille ei ole iskareiden puute näyttänyt olevan ongelma. Onhan noissa monessa kierrejousia tai levyjousia tai sitten vain läskit renkaat. Olisi vaan siisti saada versio iskareilla tai päästä toteamaan jossain liikkeessä, että iskari ei toimi yhtään paremmin kuin jouset.. Tämä video laitto vaan miettimään, että voisko sittenkin olla hyvä mukavuustekijä: https://www.youtube.com/watch?v=SmnHuUysxVM
Videon mukaista kärryä olen juuri rakentamassa, osia olen haalinnut jo nurkkiin, ilmaiskari tulossa kärryyni, renkaaksi tulee 4" joko 26" tai 24"
Saihan tuosta ideoita omaan rakennelmaan.
Tarviiko läskiä rengasta ja iskaria? Haitat? Toisaalta jos jäykkäperäisen perässä, etuaisa välittä iskuja kärryyn.
Minulla kärry tulee vain maasto käyttöön.
Tämä on jotakin huumoria varmaan... Jos tarkoitus on ajaa dirttiä tai trialia kärryn kanssa niin joo varmaan jousitus on paikallaan. Samat miehet kun menee lapsen kanssa pulkkamäkeen niin sinnekin tarvitaan jousitetut pulkat, että laskeminen onnistuu. Mieluiten ilmajousitus koska eihän kierrejousituksen paluuvaimennus ole riittävän pehmeä.
hiekkatie
30.05.2017, 13.50
Videon mukaista kärryä olen juuri rakentamassa, osia olen haalinnut jo nurkkiin, ilmaiskari tulossa kärryyni, renkaaksi tulee 4" joko 26" tai 24"
Saihan tuosta ideoita omaan rakennelmaan.
Tarviiko läskiä rengasta ja iskaria? Haitat? Toisaalta jos jäykkäperäisen perässä, etuaisa välittä iskuja kärryyn.
Minulla kärry tulee vain maasto käyttöön.
Moi
Nätti kuulla, että joku muukin painii tämän harrasteongelman kanssa. Siis eihän tässä ole tosiaan mistään elintärkeästä asiasta kyse, mutta jos kerran tällainen on mahdollinen, niin miksipäs ei :)
Ajattelin, että renkaiksi toimisi parhaiten Schwalben Big Apple renkaat, jolloin ne toimisi myös kaikessa pyöreydessään menoa pehmentävänä. Kaksirenkainen malli riittäisi, jos ottaisi suoraan mittoja esim Hamax Outback One mallista.
Ihmettelen, että kaupoissa myytävissä malleissa on aika vaatimaton sään kesto. Jos lähtee sateella pyöräilemään niin voi olla varma, että kamat kastuu.
Ajattelin, että kaksirenkainen riittäisi ja kumpaankin vain iskarit kiinni. Hiekkatiereissuilla luonnollisesti täysjoustolla pyöräilemään. Painokestävyys saisi olla tuo 40-50kg, niin taakse saisi telttaretken pienet kamat talteen.
Kuinka pitkällä olet rakentamisen kanssa?
Viime viikon ihmettelin Gardalla kuskeja jotka veti lapsia peräkärryssä ylös-alas Riva - Pregasina -väliä. Vauhti oli reipas molempiin suuntiin ja yhden katolleen menon todistinkin.
Chariotin malleja taisivat olla enimmäkseen, eikös niissä ole jonkinlainen jousitus...
^^ Hei, proto alkaa olemaan valmis, se on tehty tavallisesta rautaputkesta ja alumiinilevystä, takajousitus menee vielä uusiksi, katseltuani tout terrainin yksinkertaista mallia ja ehkä muutan myöhemmin vetoaisaston samantapaiseksi. Lopullinen malli tehdään alumiinirungolla ja ehkä hiilikuitu kaukalolla, sopivia sadekatos materiaaleja etsin vielä.
Tästä tulee siis yksipyöräinen kärri, vaimon toiveesta, suunnittelen jos tekisi jarrulisen kolmipyörä mahdollisuuden myös kärriin, niin hän pääsisi rullaluistelemaan jälkikasvun kaa. Silloinhan se olisi myös kaksipyöräinen jousittamaton peräkärri.
Ehkä tutustun kuvapankkeihin ja yrittäisin muutaman kuvankin joskus laittaa tänne.
Tämä on jotakin huumoria varmaan... Jos tarkoitus on ajaa dirttiä tai trialia kärryn kanssa niin joo varmaan jousitus on paikallaan. Samat miehet kun menee lapsen kanssa pulkkamäkeen niin sinnekin tarvitaan jousitetut pulkat, että laskeminen onnistuu. Mieluiten ilmajousitus koska eihän kierrejousituksen paluuvaimennus ole riittävän pehmeä.
Huumori on kaukana kun ajelee ihan normaalin kaupungin kaduilla. Kanttarit on usein jätetty niin korkeiksi että täräyttää kärryyn ihan huolella. Pahimpia on risteykset, joissa on keskikoroke; lähdet ylittämään tietä, sivulta tulee auto ja jää odottamaan, jatkat matkaa kohti kanttaria tasaista vauhtia ja huomaat että auto rupee valuttamaan kohti, olettaen että jatkat tien yli samaa vauhtia. Mutta kärryn kohdalla pitääkin lyödä liinat kiinni ja varoa että kärry nousee kanttarin yli siististi. Siinä saa pelätä että autoilija ei huomaakaan vauhdin hidastumista ja ajaakin kärryn päälle.
Täysjäykällä fillarilla tulee ehkä varottua kohtalaisen hyvin noita tärinöitä mutta kaupungissa on paljon mukulakiveä, noppakiveä, yms. epämukavaa. Sitten jos vetääkin kärryä täysjoustolla, tulee kärryn ja pyörän välille iso epäsuhta. Yhtä lasta vetäessä tuollainen yksipyöräinen voisi olla tosi hyvä koska voisi ajella juurakkoisia metsäpolkujakin ja pikkunen vain vetelisi unia perässä. Tällaista alkaa kaipaamaan siinä vaiheessa kun huomaa ettei enää ehdi lenkille kun perhe-elämä vie niin paljon aikaa. Miksei siis yhdistäisi lasten nukuttamista ja fillarointia.
Ja sitten vielä se, mitä monet pohtii; minkä ikäisen lapsen uskaltaa laittaa peräkärryyn ilman että on vaarana että tärinä vaurioittaa pieniä aivoja? Kyllähän tuollanen yksipyöräinen, iskunvaimennettu olisi mahtava ja sinne sisälle turvakaukalo.
hiekkatie
01.06.2017, 11.03
Tämä on kyllä hyvin pitkälti mitä itsekin olen miettinyt. Kanttarilta alas ajaessa töyssy on kohtuu kova. Sitä voisi miettiä, että miltä tuntuisi nukkuessa tai huomaamattaan tärähdää 15-20cm alas. Istuessaan lapsella lihakset eivät ole lämpöisenä ja kroppa ehkä valppaana ottamaan iskuja vastaan. Pään paino on myös aika iso niskalihasten kokoon verrattuna. Sivusta seuraanneena lapsilla näyttää meno aika töyssyiseltä nytkähtelyltä varsinkin heikkolaatuisemmilla jousilla varustetuissa kärryissä. Pyörän päällä iskua voi vielä pehmentää jaloillaan. Ihmettelen, että kuka menee siihen halpaan, että ostaa kärryt, jossa on "passiivinen iskunvaimennus".. eli tällä tarkoitetaan sitä, että istuinosa roikkuu remmeillä vaunun sisällä ja heiluu töyssyjen kohdalla.
Kaveri kertoi, että on Alppien ylitys pyöräretkellään nähnyt iskareilla varustetun kaksipyöräisen mallin. En vaan millään löydä tätä netistä. Liekö sitten myös itse tehty?
maalinni
01.06.2017, 18.37
Tyynyä pepun alle, jos ipanat valittaa? En usko, että iskarit ovat tähän järkevä ratkaisu.
Juha Jokila
01.06.2017, 20.43
Turbo-isien vouhotuksia. Lapsi mukaan kuin rättiä vetäisi perässä ja ollaan niin maailman parasta isää. Hiilikuitunen jousikärry... no on se varmasti hieno.
Mä voin ruveta Jokilaksi ja valittaa niitä uusia laivoja jossa lapsi on edessä, helkkari ne on vaarallisia kaupungissa kun on uberkapeat pyörätiet ja kokematon kuski....
Meillä on/oli Chariotin jousitettu kärry. En osaa sanoa mitään negatiivista, päin vastoin.
Tubo ?
Jokainen tyyllään, muutama päivä pohjosessa 1v kanssa. Mitä vikaa on keveydessä ja pienessä mukavuudessa?
Ja duunissa kuskit tulee itkee kovia penkkejä , lainaan tuota -tyyny persiin alle, niin ne kovien jätkien lapset menee.
Vaimo ku haluaa mukaan, ei käsitääkseni pienet lapset eivät pärjää yksin kotona. Ni on vedettävä sitä märkää rättiä perässä
Ylläpito voi poistella tämän asiattomuuden
Se pieni mukavuus kyllä nostaa vehkeen painoa eikä vähennä sitä... pidättäydyn kannassani että normi kärry riittää, ja voin sanoa että yli 500 kertaa lapset ovat siellä viihtyneet, joskus 5 minuuttia joskus 4 tuntia. Ikinä ei valittaneet. Nykyään kannustavat kun tulee kova ylämäki " iisi, iisi" mikä saa hymyn korviin. Välillä urbaanisti välillä cyclocross meiningillä. Pahimpana virheenä pitäisin liian pienen lapsen asettamista kärryyn ja etenkin kypärä päässä. Yli 1,5 vuotiaalle kypärä vasta kärryihin ja jossain 10kk aikaisintaan kärryyn muutenkaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
hiekkatie
06.08.2017, 20.28
Hei, satuin löytämään nyt mielestäni lähinnä iskaria olevan mallin LEGGERO ENSO (Tarjolla vain yhden lapsen malli). Tätä ei ole paljoa saksankielistä maailmaa pidemmälle mainostettu. Jousi on mielestäni hyvällä paikalla ja ajattelin tilata tämän kotiin, jotta voin testata livenä sisällä. Heille sai palauttaa omakustanteisesti, jos on vain koonnut ja testaillut ns sisätiloissa. https://www.leggero.de/kinderfahrrad-anhaenger/enso-kinderanhaenger/ ja tässä vielä esittelyvideo laitteesta https://www.youtube.com/watch?v=4_CzWV1F8o8
PS hyvä nettikauppa, mistä tuntui löytyvän kaikki aiemmin löytämäni ja uudet mallit: https://www.bikebox-shop.de/fahrradanhaenger/kinderanhaenger/
hiekkatie
29.08.2017, 22.20
H-Hetki lähestyy, perjantaina Berliinissä ja traileri tilattu hotellille. Pääsen testaamaan ja antamaan oman arvion. Tähän etukäteen mietin päivittäväni tarpeen tullen:
1. vielä enemmän laiskanlinna tunnelmaan siivittävän iskarin
2. Schwalben Big Apple renkaat, jolla saa pienemmät tärinät vähennettyä minimiin alle 2Bar paineilla
3. Sisälle talvikäyttöön tulee ihan normaali 5 piste turvavöihin sopiva vaunupussi, jonka sisään ompelen Game Of Thrones - Winter is Here lampaantaljat (IKEA)
4. Sivuikkunamuovit näyttävät olevan vähän huuruisen näköistä pvc materiaalia, nämä vaihdan Savotan telttaikkunaksi tarkoitetun pvc materiaalin 0,7mm paksuna, jolloin ikkunat kestävät vähän paremmin sormilla tai millä lelulla nyt ikinä tönimistä ja ryppyyntymistä taitettuna.
5. Kahdet punaiset 180asteen huomiovalaisevat takavalot ja kahdet pienet huomiovalaisevat valkoiset eteen.
6. Taakse selkäosaan ulkopuolelle huomiokolmiokuva "lapsi kyydissä".
7. Jalkatilaan ompelen (saan apua) irrotettavan vedenkestävän pussiosan jalkatilaan, joka on helppo irrottaa ja pyyhkiä, ettei sisään tule liikaa hiekkaa ja räntää kengissä.
8. Pyöriin täytyy teettää uudet pidemmät läpiakselit monitoimisorvilla, jottei hiilikuiturunko naarmuunnu adapterista ja samalla adapteri mahdollistaa BOB tavaratrailerin kiinnityksen.
Jee, toivottavasti peräkärry on toimiva ja ei tuota pettymystä ensi näkemältä.
^ Miltä kärri tuntuu?
Kehun omaani vaikka lupasin etten. tehnyt pari jousitettua yksi pyöräistä kärryä, tout terrain tyyppistä, lapseni kun vielä pieni, penkiksi tuli auton turvakaukalo, isofix kiinnikkeillä tietysti. Kummallakin kärryllä heitetty muutamia retkiä, viety mm. hirven ruokkimis telineen tarpeet, jousitus on mukava, ei välity kärrin pomput pahasti veturiin. verrattuna Nordic cap,iin.
I versio haluttiin ostaa pois. II versioo himoitaan jo, kolmosen suunnittelu jo mielessä.
hiekkatie
18.10.2017, 22.32
Moi!
Kiitos viestistä. Tämä kärry on ollut kohtuullisen hyvä. Kyllä tähän päivitettävää löytyi! Listaan tähän pointteja mitä on tullut vastaan, niin saat pointteja omaan projektiin. Jos haluut tulla kattomaan tätä laitetta niin tervetuloa.
1. Heti alkuun hajosi irrotettava akseli, sen vetonuppi oli tehty muovista. Se muoviosa irtosi metallisesta akselista. Lähettivät uuden postissa. Akselin sai tosin irti vetämällä papukaijapihdeillä.
2. Sivuikkunat olivat tosiaan vähän sumeaa lateksia. Näitä en ole vielä vaihtanut, mutta suunnitelmassa on.
3. Renkaat vaihdoin Schwalben Big Apple renkaisiin ja sain rullaavuuden paremmaksi ja pikkutärinätöyssyjen vaikutuksen pienemmäksi.
4. Alas vedettävä sadesuoja ei kata koko etuosaa, joten runko-osa likaantuu. Kaadan pyöräreissun jälkeen puoli litraa vettä sadesuojalle niin huuhtoutuu roskat pois.
5. Iskari voisi olla herkempi, nyt kevyimmälläkin asetuksella se ei vielä reagoi kunnolla. Ilmeisesti tähän auttaisi isompi kannu iskariin. Tällä hetkellä pitää laittaa lisäpainoa takatavaratilaan, niin alkaa toimimaan.
5.1. Töyssyjä traileri ottaa vastaan höyhenen kevyesti jos töyssy tulee molemmille renkaille yhtä aikaa. Jos vain toiselle niin napero heilahtaa penkissä sivulta sivulle.
6. Adapteri ei tosiaan toiminut suoraan pyöriimme, joten Syntace x-12 läpiakseli oli haaste. Paikallinen konepaja www.amak.fi lupautui auttamaan. Tilasin heiltä kaksi läpiakselia, jotka tehdään ns työkalutason kovuisesta alumiinista, kuten Syntacen omakin akseli. Tämä projektin osa ei ole vielä valmis ja vasta sitten pääsen kokeilemaan peräkärryä täysjouston kera. Nyt olen ajanut katupyörän kanssa. Tätä Alumiini 7075 T651 löytyi hyllystä Thüssengroupin suomen sivukonttorilta. 3m pyörötanko 30mm maksoi vain 6,4€/kg ja koko minimitilausmäärä 3m tanko tais maksaa joku 40€. Siitä riittää seuraaviinkin akseleihin, jos tarvitset. Taka-akselista tulee sellainen monikäyttöversio, saan samaan kiinni Bob Yak peräkärryn myös.
7. Ihmettelen miksi järjestäen trailereissa aisa on muotoiltu niin, että peräkärry itsessään ei ole tasan keskellä pyörän takana vaan vähän aisan puolella sivussa.
8. Viisipisteturvavyö on meidän taaperolle ainakin riittämätön. Nukkuessa pää tipahtaa alas ja on ilkeän näköistä katsoa, kun pää pomppii unen ja valveillaolon rajamailla ylös alas (ei siis töyssyjen takia, ajan maltilla). Tähän tein pikaratkaisuksi kunnon toppaukset olkapäiden päälle tuleviin turvavyön osiin. Käärin kaksi käsipyyhe kokoista froteepyyhettä kummankin ympärille ja kiristin nämä narulla vähän tukevammin kiinni toisiaan rinnan kohdalta. Nyt tyttö nukkuu ilman, että pää retkottaa alas :) ja uni maistuu.
9. Yllättävin juttu töyssyjen osalta oli se, että nyt kun lapsi on tuettu pään osalta näillä toppauksilla, niin koko lapsi heiluu vaunun sisällä. Tämä lienee parempi kuin, että vain pää heiluu sivuille, mitä tapahtuisi, jos ajaisi vauhdikkaammin töyssyihin ilman tukea.
10. Lisäsin istuimeen sellaisen lastenvaunujen makuupussin, missä on reijät viispisteturvavöille. Nyt on mukavan näköistä. Tilaa jäi tässä makuupussimallissa talven varalle sille, että laitan sisään vielä lampaantaljat.
11. Lapsen jalat eivät todella ylety vielä jalkatilan lattiaan. Käytämme jalkatilassa reppua jalkojen tasona, niin istumisesta ei tule pistekohtaista painetta pohkeisiin penkin reunasta.
12. Onko ideaa mistä tuon ison takakolmion saisi, jotta autot näkisi paremmin liikenteessä? Tosin olen todella otettu kuinka hyvin tulee tilaa ja autot varoo, kun menee kärryn kanssa. Aivan merkittävä ero siihen, mitä itsekseen ajellessa.
13. On muuten hiukka ärsyttävää, että pyörässä ei ole jalkaa, eikä siihen kyllä kuulukkaan, mutta. Muutamia kertoja kaatunu pyörä, kun parkkeeraan tien sivuun ja otan tavaraa trailerista.
14. Treenin näkökulmasta jalat saa ihan eri lailla hapoille, kun leikkii näin: Aina pysähdyksen jälkeen kiihdytä mahdollisimman nopeasti taas 20km/h vauhtiin ja ylämäissä ei hidasteta. 15km/h tasolla rullailee vielä niin nätisti, että ei hikeä tuu pintaan.
15. Ihmettelen, miksi etukuomua ei voinut tehdä vähän ylemmäs asti läpinäkyväksi. Tämä malli ei anna mahdollisuutta katsoa suoraan taivaalle lintuja.
Tuohon suunnitteluun ottaisin mielelläni osaa, sen mitä aika antaa periksi. Ainakin materiaalien suhteen käyttäisin suoraan tuota vahvaa alumiinia (kuten teräs, käytetään lentokoneissa ja avaruusaluksissa), kun kerran sillä ei ole merkittävää hintaeroa normaaliin. Unelma olisi saada kummallekkin renkaalle oma iskari kahden istuttavaan malliin.
Tuo sinun kärry kiinostaa minua jo pelkästään jarrujen takia, perus ratkaisu toimii arkipäivän asioissa? Nykyisessä Nordicissa jarru vain juoksu/luistelu varusteessa, etupyörässä ja monesti etupää on niin kevyt ettei hidastu vauhti ollenkaan, saati että seisontajarru pitäisi paikallaan, tietysti voisi kuormata edemmäksi, mutta kääntäminen olisi vaikeampaa.
Tein yksi pyöräisen monesta syystä, tärkein maastossa ajaminen ja yksinkertaisuus.
Kaksi pyöräinen menee monimutkaiseksi jos haluaa erillisripustuksen, se taas vaatisi kallistuksen vakaimen, jos lapsi nojaa toiseen reunaan, ettei kulkisi kenollaan ja myös kaksi hyvin herkää jousta. Vääntösauvajousi olisi myös vaihtoehto, siinä taas herkkyyden säätäminen mahdotonta. Minulle jousituksen säätäminen on tarpeellinen, kun kuljettaa muutakin kuin lasta maastossa.
Jos rupean tekemään kaksipyöräistä ja haluan siihen monikäyttö mahdollisuudet, silloin helpoimalla pääsisi muuttamalla valmista kärryä, nyt tehty malli on käytännössä tavarakärry, johon laitetaan tarvittaessa suojakehikko päälle ja lastenistuin sisälle.
Materiaaleissa ei kannata tosiaan säästellä, jos löytyy vaihtoehtoja. Alumiini monimuotoprofiilit on mitä on.
hiekkatie
19.10.2017, 16.22
Terve
Jarru on perus levyjarru kummallakin puolella, vaijerilla. Puristus näyttää olevan vain toiselta puolelta. Eli ei ole turhaa rahaa tähän satsattu. Tosin en tiedä, onko nestejarrut tarpeenkaan. Tämä jarru todella toimii tähän kokonaisuuteen. Jyrkkä nurmikkopätkäkin meni nätisti, kun talutin pyörää ja takana kaveri paineli vähän jarruvivusta. Ei ole löystynyt, vaikka pidetään sitä jarrua päällä koko ajan autotallissakin parkissa.
Saakohan tänne mihkään kuvia laitettua? Noi kuvat itse brändin omilla sivuilla ei ole näin detailiin jutteluun enää riittävät.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.