Näytä tavallinen näkymä : Hyvä maantiepyörä hunokuntoiselle ja selkäiselle
Hikoilevat sentit
28.05.2017, 14.26
Hyvä maantiepyörä huonokuntoiselle ja selkäiselle
Kova hinku olisi maantielle päästä, vain sopiva pyörä puuttuu.
Perushuolto ja ymmärrys osasarjoista on jotenkuten hanskassa, koska minulla on ollut muutamia hieman parempia pyöriä vuosikymmenten aikana. Viimeksi 2000 -luvun alkupuolella minulla oli Bianchi Giro -maantiepyörä ja tällä hetkellä tallista löytyy vuoden 2014 Trek Superfly 6.
Isompi ongelma onkin löytää sopiva pyörä kuljettajalle, joka kärsii astmasta ja huonosta yläselästä.
En haluaisi antaa näiden seikkojen pilata mahdollisuutta harrastaa vaan mieluummin yrittäisin löytää pyörän, jossa olisi riittävän kevyet väitykset sekä suhteellisen lyhyt ja pysty ajoasento.
Ajot tulevat olemaan vain rauhallista ja mahdollisimman miellyttävää liikuntaa kauniina kesäpäivänä. Tulevan pyörän pitäisikin olla mahdollisimman mukava ja helposti lähestyttävä.
Budjetti on noin +/- 2000 euroa ja voimansiirto saisi olla vähintään Shimano 105 -tasoa.
Jos tähän rahaan saisi vielä kuiturungon ja hydrauliset levyjarrut, niin se todennäköisesti nostaisi pyörän ajonautintoa reilusti.
Arvostan myös mahdollisuutta asentaa pyörään hieman leveämmät esim. 30 -milliset renkaat.
Vai pitäisikö minun mieluummin tyytyä alumiinirunkoon ja ottaa tilalle pykälän paremmat komponentit?
Myös Cyclocross -pyörä on pyörinyt mielessä juuri näistä ennalta mainituista syistä. Siihen kun voisi asentaa helposti nuo +30 milliset maantierenkaat ja ajoasento sekä välitykset olisivat todennäköisesti minulle sopivammat. En sitten tiedä häviääkö se miten muissa ominaisuuksissa aidolle maantiepyörälle?
Kuskin kriittiset mitat:
Pituus: 179 cm
Paino: 75 kg
Jalan sisäpituus: 84 cm
Tuleeko kellekään mieleen mitään esimerkkejä tai ideoita pyörästä joka sopisi näihin vaatiimuksiin?
Keskiäkäinen lohjalainen
28.05.2017, 14.43
Tämä ruksaaa about kaikki boksit listaltasi:
https://www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0.html
Melekeen kävisin kokeileen maantiepyörää ensin jos ei viimeaikaista kokemusta ole ja selkäki tiedettävästi huono. Ajoasento ei kyllä ole niitä mukavimpia. Omaki pyörä tuos seisoo aika paljon ku en tykkää ajaa sillä yhtään. Joku paikka aina puutuu.
Varmaan jossain paikallisessa pyöräliikkeessä vois kokeilla? Aina parempi jos sais vähä pitemmän lenkin testata. Siellä ne ongelmat tulee esiin.
Oisko joku fitness pyörä (https://www.canyon.com/fi/fitness/roadlite/) toinen vaihtoehto?
Keskiäkäinen lohjalainen
29.05.2017, 14.09
Fitness-fillarissa on aika lähelle sama ajoasento kuin mikä on mahdollista myös sport-geon maantiefillarissa, mutta niitä asentoja on vain yksi. Jos hartianseudulla on ongelmia, vaihtelun mahdollisuus voi olla avain onneen.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
MacKonte
29.05.2017, 14.22
Kaverini haki pyörää melko samanlaisilla spekseillä ja ajatuksilla päätyen cycloon ja Cannondale Caadx 105:een. Oudoksui ensin droppitankoa, mutta viime lenkillä kehui ajoasentojen monipuolisuutta ja miten alkaa löytää alaotteellekin käyttöä. Ajettu yhdessä sellaisia >70km lenkkejä eikä kummallakaan ole selkä kipeytynyt.
Tässä nyt on alurunko ja hiilikuituhaarukka ja mekaaniset levyjarrut (pitää ja toimii, ei vaadi muuta huoltoa kuin säätö 1000km välein). Laitetaan renkaiksi esim. Gatorskin 32mm ja tarvittaessa saa lokaritkin kiinni. Itsellä on samanlainen CaadX ja takana yli 8.000km huoletonta ja leppoisaa ajoa.
Häviää hieman nopeudessa maantiepyörälle, jollainen löytyy samalta merkiltä myös tallista alurunkoisena ja hiilikuituhaarukalla. Yleensä tulee helpommin lähdettyä cyclolla lenkille.
Jos rahaa on, osasarjaksi sitten Ultegra.
Hikoilevat sentit
29.05.2017, 19.07
Saan viikonlopuksi lainaan tuttavan vm. 2014-2015 Trek Domane 2.3 -maantiepyörän runkokoossa 56.
Kovasti kehui, että ISO-speed tärinänvaimennus ja paksusti pehmustettu ohjaustanko pitäisi tehdä ajosta miellyttävämpää.
Jos tähän pyörään tykästyn, niin hän voisi sen minulle myydä 50% hinnalla alkuperäisestä ovh:sta. Pyörässä olisi perus alumiinirunko kuituhaarukalla ja puhdas 105 osasarja. Ajettuja kilometrejä on noin 4000, mutta uudet renkaat, kasetti ja ketju kuuluvat kauppahintaan.
Onko jokin syy miksi minun kannattaisi ostaa uusi pyörä tuon sijasta?
Oli aika siistissä kunnossa ja hyvin pidetyn oloinen.
Mistä tiedän helposti onko tuo runkokoko minulle sopiva?
Myyjä väitti tuon pyörän sopivan 175-185 cm kuskille, mutta haluaisin olla varma... :rolleyes:
Keskiäkäinen lohjalainen
29.05.2017, 20.58
Suht kelvollisen arvostelun tuo on saanut:
http://road.cc/content/review/85900-trek-domane-23
Kokokin on hyvällä todennäköisyydellä sulle sopiva.
Uudet kuiturungot ovat aika paljon kevyempiä, mukavampia ja muutenkin ominaisuuksiltaan parempia. Niihin osataan nykyisin rakentaa aika uskomaton kombo jäykkyttä ja mukavuutta. Levyjarrullisiin saat myös ne himoamasi leveämmät renkaat.
Markku Liitiä
31.05.2017, 16.52
Kokokin on hyvällä todennäköisyydellä sulle sopiva.
...jollei sitten ole pikkuisen iso.
Fillarin oikea koko on näitä suuria haasteita, johon ei ole yhtä oikeaa vastausta. Vaikka tällä voorumilla on kaikkeen yksi ja oikea vastaus, niin väitän silti näin. Itse olen aika samankokoinen, eli 178cm/70kg ja jalan mitta muistaakseni 85cm. No, ostin ekaksi maantiepyöräksi 56-kokoisen Felt F4SL -mallisen käytetyn pyörän kun sain halavalla. Pyörällä pystyi kuitenkin ajamaan varsin hyvin, mutta kun ei käytetyn kaupassa voinut eri kokoja testailla. Parina kesänä vedin tuolla mankelilla reilun 10000km ja hauskaa oli. Sitten tuli tarjolle vähän käytetty Felt AR5 koossa 54 ja se on kyllä sopivampi koko minulle. Lisäksi ajelin aikani 55-kokoisella F35x cyclolla, joka meni vaihtoon äskettäin ja harkitsin pitkään ennen kuin tilasin Saksasta 53 kokoisen F40x-cyclon. Siihen vaihdoin 90mm stemmin 100milliseksi ja nythän sekin on ihan justiinsa! Feltiltä löytyisi tähän hätään ainakin melkein sopiva vaihtoehto, mutta runko on alumiinia -> https://www.bike-discount.de/en/buy/felt-f30x-555456
Eski
Keskiäkäinen lohjalainen
31.05.2017, 21.45
Tässä tapauksessa kysyjä haluaa pystyn ajoasennon. Onnistuu helpommin vähän isommalla rungolla ja éhkä pari senttiä lyhyemmällä stemmillä.
Hikoilevat sentit
01.06.2017, 05.00
Kävin tänään eräässä paikallisessa pyöräliikkeissä katselemassa vaihtoehtoja, koska halusin tarjota myös kotikaupunkini yrittäjälle mahdollisuuden myydä minulle pyörä.
Kriteerit ja budjetti ovat selvät, tiedän suurinpiirtein mitä haluan ja olisin ollut valmis jopa ostamaan mikäli olisi löytynyt jokin kyllin hyvä pyörä.
Ymmärrän kyllä että kivijalkaliikkeessä on kalliimpaa, mutta 105 -osilla varustettu alumiinirunkoinen ja vannejarrullinen maantiepyörä ei saisi maksaa 1700 euroa.
Pähkäilin eri runkokokojen välillä ja kun kysyin että onko koko 56 minulle liian iso, niin myyjä vastasi sen olevan "ihan jees." Ei perustellut tuota mitenkään, eikä halunnut koko asiaa sen tarkemmin miettiä.
Kokeilin vielä toista pyörää mistä ei ollut kuin 54 cm runkoa tarjolla, joten luonnollisesti tiedustelin myyjältä että onko se sitten liian pieni, niin vastaus oli: "kyllä sekin menee."
Harmi homma että palvelu ja tarjonta oli tuollaista. No onneksi vaihtoehtoja on edelleen nämä kaksi, eli tuo käytetty Trek tai uusi Canyon.
Ellei sitten foorumilaisilla olisi heittää ideoita jostain hyvästä pyörästä mitä voisi käydä uudenmaan alueella kivijalkaliikkeessä kokeilemassa?
Liikkeestä ostoa puoltaa henkilökohtainen palvelu sekä mellyttävämpi huolto- ja takuuasioiden hoito.
Uusi pyörä on myös aina uusi, eikä siinä tarvitse miettiä että mikä osa on mitenkin kulunut.
Budjetti on tosiaan tuo yllämainittu +/- 2 kiloa ja mahdollisimman mukava ja helposti lähestyttävä menopeli olisi haussa.
XXL:ssä tuskin bikefitistä mitään tiedetään mutta parillatonnilla sais hiilikuitupelin (https://www.xxl.fi/giant-propel-advanced-1-ultegra-17-maantiepyora/p/1132255_1_style)jonka ajoasento ei ole varmasti kovin pysty :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.