PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano doere slx etuvaihtajan vaihdevivuston kokoaminen



Jamicycle
28.05.2017, 10.39
Kyseinen vaihteisto oli minulle uusi tuttavuus ja kun siitä meni etuvaihtajan vaijeri poikki, ajattelin vaihtaa sen uuteen ja katselin mistä saan vivustopäästä vaijerin irti. En heti huomannut suojaruuvia, jonka irroittamalla vaijeri olisi vaihtunut hyvinkin yksinkertaisesti vaan otin koko vivuston suojakopat auki ja kun siitäkään en vielä tajunnut niin purin vivuston keskiruuvin irti, samalla singahti sieltä jousi ja metallilevy irti. Yritin laittaa niitä järjestyksessä takaisin mutta vaihdevivut ei toimi kuten pitäisi. Yritin käydä shimanon sivuilta räjähdyskuvaa miten se on kasattu mutta en löytänyt sieltä sellaista kuvaa, jossa tuo vaihdevipujan kasaaminen olisi kuvattu. Olisiko täällä kokeneempaa, jolle olisi tutumpi tuo vaihteisto miten tuon saisi takaisin kasaan. Harmittaa kun en heti sitä suojaruuvia tajunnut.

TERU
28.05.2017, 12.50
Kahvoista ei ole Shimanon hajoituskuvaa, niitä ei ole tarkoitus purkaa eikä niihin saa osia. Jos joudut hommaamaan uuden, sellaisen saa yhdenkin eikä ole kalliskaan. Olisko noissa https://www.bike-discount.de/en/shop/10-speed-443/l-24

tirsintarsi
28.05.2017, 20.29
No eipä kauheasti näytäisi olevan materiaalia...

Tuommoisen löysin, jos siitä edes auttavasti saisi mallia, oikeaa vaihtajaa ei kuitenkaan ole mallina: http://www.4bc.org/instruc/shimano/rapid_fire_shifter.html.
Ja Youtubessa oli jotain purkuvideoita vivuille, mutten katsonut olisiko sopivia. Kannattaa toki tarkistaa, jos mielenkiinto riittää.

Jamicycle
28.05.2017, 21.14
No eipä kauheasti näytäisi olevan materiaalia...

Tuommoisen löysin, jos siitä edes auttavasti saisi mallia, oikeaa vaihtajaa ei kuitenkaan ole mallina: http://www.4bc.org/instruc/shimano/rapid_fire_shifter.html.
Ja Youtubessa oli jotain purkuvideoita vivuille, mutten katsonut olisiko sopivia. Kannattaa toki tarkistaa, jos mielenkiinto riittää.

Kiitos avuista. Linkeistä ei suoraan löydy vastaavan näköistä kahvaa/koneistoa. Youtubesta olen etsinyt ahkerasti mutta en ole löytänyt vaikka suurinpiirten samalla periaattella nuo kai toimii.
Mekanismissa pitäisi olla etuvaihtajalle kolme eri asentoa, kaksi niistä tuntuisi löytyvän mutta suurimman rattaan vaihtaja ei löydy. Täytyy jatkaa etsintää

Aakoo
28.05.2017, 21.53
Etuvaihtajan vipu on varmaan eniten käytettynä / uudesta pyörästä irroitettuna myynnissä oleva yksittäinen voimansiirron komponentti, etuvaihtajan ohella toki. Sitten kun näprääminen alkaa kyllästyttää, niin Fillaritorilta varmaan löytyy sopuhintaan oikea osa.

Jamicycle
28.05.2017, 22.55
Näprääminen kyllästyttää jo tämän osan kanssa, täytyy katsoa fillaritorilta

Jamicycle
30.05.2017, 14.29
Nyt olen saanut näprättyä etuvaihdevivuston siten, että jollain lailla toimii. Seuraava ongelma tuli kun vaihdoin katkenneen vaijerin uuteen ja etuvaihtaja on Shimano Alivio....jotenkin en saa tuota vaijeria oikein pujotettua siihen etuvaihtajaan kun vaihdevivustosta ei saa riittävästä väännettyä vipua, jotta ketju pystyisi nousemaan suurimmalle rattaalle. Tällä hetkellä vaihdevivussa on kaksi asentoa joka muuttaa ketjun pienimmälle ja keskikokoiselle hammasrattaalle edessä mutta liikerata ei riitä nostamaan ketjua siis suurimmalle rattaalle. Käsin kun väännän suoraan etuvaihtajasta niin siinä liikerata kyllä riittää. Olenkohan säätänyt vaijerin jotenkin väärin ?

Jamicycle
30.05.2017, 14.46
Löytyyköhän noihin kuvaa, josta näkisi miten vaijeri pujotetaan etuvaihtajaan. Shimanon sivuilta hain mutta en löytänyt

juuha
30.05.2017, 15.58
Jos tarkoitat vaijerin reititystä vaihdevivulta vaihtajalle, niin se riippuu kyllä pyörästä. Harvoin niissä mitään ruutia tarvitsee keksiä, panee vain vaijerit kulkemaan yörässä olevien vaijerinohjaimien ja -pidikkeiden kautta. Keskiön alla on usein ohjuri, jonka reiästä vaijeri pujotetaan kulkemaan, se voi olla ehkä vaikein huomata.

1. Päästä etuvaihtaja asentoon, johon jousi sen työntää, eli pienimmän rattaan kohdalle (se ei siis saa nojata ketjuun, vaan ketjun tulee olla pienimmällä rattaalla, ja vaihtajan tulee päästä nojaamaan rajoittimeensa). Tsekkaa, että vaihtaja näyttää olevan kohdallaan, eli ettei se ole päässyt esim. kääntymään runkokiinnikkeestään. Tarvittaessa löysää vaihtajan kiinnitysruuveja, käännä vaihtaja kohdalleen ja kiristä ruuvit.

2. Valitse vaihdevivusta pienin ratas, eli se vaihde, jolla vaijeri tulee pisimmälle ulos. Varmista tässä kohtaa myös, että sinulla on kolmivaihteisen etuvaihtajan kahva. Jos vaihdevalitsin on vain kahdelle rattaalle, se on vääränlainen. Eli kun pidät vaijeria käsin vedettynä, pitää löytyä kolme eri pykälää, joihin vaijeri lukittuu.

3. Pujota vaijeri oikeaa reittiä vaihtajalle. Yleensä vaijeri kiinnittyy vaihtajassa olevan pienen, teräksisen lätkän ja vaihtajan väliin, johon se kiristetään kuuusiokoloruuvilla.

Nyt pitäisi löytyä riittävästi liikettä, ja loppu on vain hienosäätöä.

Jos tämän jälkeen ei toimi ota kuvat virityksestäsi ja pane nettiin näkyviin, niin on helpompi arvailla mikä on vikana. Helppo ja nopea kuvanlataus- ja jakopalvelu on esim. aijaa.com

Ei pitäisi olla vaikeakaan homma. Voiko ehkä olla mahdollista, että olet tehnyt virheen vaihtajakahvaa kootessasi, eikä vaijerille tule siksi tarpeeksi liikettä?

TERU
30.05.2017, 16.16
Oletko naksutellut varmasti viimeisenkin naksun kahvasta ennen kuin kiinnitit vaijerin vaihtajaan?

Jamicycle
30.05.2017, 17.14
Kyllä, tarkoitan juuri vaijerin reititystä vaihdevivulta vaihtajalle. vaijeri tulee pyörän keskiputkea pitkin satulan alle ja siitä olen suoraan vetänyt sen vaihtajalle kuusiokoloruuvin alle. Vaihtajalla näkyy pienet väkäset, joiden välistä vaijeri on saattanut alunperin kulkea mutta keskiön alta en ohjuria löytänyt ja olen yrittänyt pujotella juuri maalaisjärjen voimin vaijeria eri kautta mutta ilman tulosta. Jouduin kasaamaan vaihdevivun mekanismin uudelleen ja sain sen toimimaan siten, että kolme aluetta löytyi kun kädellä autoin vaihtajaa siirtymään pienimmältä rattaalta suurimmalle. Napsaukset kuului ja vaihtaja jäi aina oikean rattaan kohdalle. Ongelmaksi muodostui se, että vaijerilla se ei kyennyt sitä siirtämään kuin pienimmältä rattaalta keskimmäiselle, Isommalle rattaalle vaijerin veto ei riittänyt ollenkaan, siksi epäilin tuota vaijerin reititystä. Eli vaijerin liikerata ei riitä vetämään vaihtajaa suurimmalle rattaalle vaikka vaihtaja käsin sinne meneekin.

Naksuttelin mielestäni kaikki vaiheet, koska vaijerin pää ei lähde pois kahvamekanismista kuin yhdessä asennossa. Kaksi muuta naksausta kiertää vaijerin mekanismiin siten, ettei ole mahdollista vetää vaijeria ulos kuin yhdessä asennossa, eli silloin kun vaihdevipu on säädetty niin, että vaijeri on löysimmillään.

Jamicycle
30.05.2017, 17.37
Lähimmäksi olen löytänyt oikeanlaiset kuvat shimanon SL-M590 mallista, se näyttäisi juuri samanlaiselta kuin pyörässäni oleva

Jamicycle
30.05.2017, 17.44
https://www.youtube.com/watch?v=WxZinW9qKpE tuossa näyttäisi olevan saman näköiset sisäkalut kuin omassani

Jamicycle
30.05.2017, 17.45
tuolla videolla näyttää vaan olevan takavaihtajan vivusto

Jamicycle
30.05.2017, 17.52
https://www.youtube.com/watch?v=Wt_z5-JZCwE ja tällä videolla näyttää olevan tuo vaihdevaijerin vaihtokin samanlaiseen vaihteistoon kuin itselläni.....olis monta harmia välttänyt kun olis tiennyt etsiä oikeaa videota

juuha
30.05.2017, 18.14
Sitten varmaan löytyy ratkaisukin. Kun vaijeri tulee yläkautta, se ei kulje keskiön ali, eli sieltä ei tarvitse ohjureita etsiä.

Vaihdoin ihan juuri avokin filetsuun nuo m590-kahvat vanhojen, kuluneiden LX-kahvojen tilalle. Vaihtajat ovat Deore 3 x 9, ja vaihteet toimivat uusilla kahvoilla pienen säädön jälkeen oikein jämptisti, mitään vaikeuksia ei ollut.

Tuossa on muutamia eri vaihtoehtoja vaihtajan vaijerikiinnitykselle:
http://images.singletracks.com/blog/wp-content/uploads/2011/08/fd6.jpg

Veikkaan, että Shimanossa tulee ihan suoraan se vaijeri ylhäältä kiinnitykseensä ilman mitään mutkia vaihtajan päässä.

Todennäköisimpänä vaihtoehtona luulisi olevan liian löysälle jätetty vaijeri, eli kun vaihtaja on pienimmällä rattaalla, kokeile, ettei vaijeri ole ihan löysänä.

https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/how-to-install-and-adjust-your-front-derailleur/

TERU
30.05.2017, 18.33
Yksi lisäohje vielä, valmistajan piirustus asennuksesta

http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_6TE0A/SI-6TE0A-003-00-ENG_v1_m56577569830755896.PDF

Jamicycle
31.05.2017, 07.36
Kiitos, täytyy koittaa noilla ohjeilla ja uudella innolla tänään.

Jamicycle
31.05.2017, 18.52
Kaikki kolme aluetta löytyy ja toimii mutta ongelma on purkautuneessa vaihdevipumekanismissa. Eli suurin virhe oli purkaa tuo vipumekanismi, josta jousi singahti pois keskipulttia irroitettaessa. On erittäin hankala saada kasattua takaisin paikoilleen niin, että jousi pysyy oikeassa muodossa ja asennossa. Jousta kun virittää paikoilleen niin ei saisi yhtään mennä jousen kierukat toistensa päälle, muuten keskipulttia ei saa paikoilleen. Varmaan sata kertaa yrittänyt ja aina se jousen kierukka on toisen päällä. Täytyy pitää tauko, ettei hermot mee kokonaan. Käsiä pitäis olla vähintään kolme...

SSGT-92
31.05.2017, 19.16
Jos laittaisit sen ruuvin tilalle kannattoman ruuvin ohjuriksi,laitat sen jousen ja kannen paikalleen,otat sen ohjurin pois ja laitat sen oikean ruuvin sit viimeseks paikalleen.

Jamicycle
31.05.2017, 19.16
Bikesteristä näyttäisi löytyvän tuo 3 vaihteinen vaihdevivusto uutena 23 €. Mitenhän osaisin valita oikean takavaihtajan ja ketjun, kun ovat kärsineet, jos tilaisin ne samalla ? Takavaihtajassa lukee shimano SLX ja löysin bikesterista SLX RD-M670 takavaihtajan joka näyttäisi melko samalta kuin tuo pyörässäni oleva. Mitä pitäisi ottaa huomioon tuota takavaihtajaa valittaessa

Jamicycle
31.05.2017, 19.20
Vähän epäselvästi kirjoitin tuohon vivuston kokoamiseen eli ongelma on sen mutterin saaminen siihen kierteille eli jos yhtään on jousen kierukat päällekkäin niin ei riitä kierteitä enää mihin mutterin laittaa. Muuten osat saa järjestyksessä laitettua paikoilleen mutta tuo jousen jännittäminen on todella hankalaa. Uusi vivusto maksaa tuon 23 € niin en taida alkaa edes yrittää tuota jousta enää viritellä, koska mutterin lukitus sakarat katkeilivat yksi toisensa jälkeen lukkolevystä eikä siinä ole enää kuin yksi lukitus sakara jäljellä.

TERU
31.05.2017, 20.12
RD-M670 on kymppipakalle, jos pyörässä sellainen ja kolme ratasta edessä, niin käy ja ketjuksi tietenkin myös kymppi.