Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän satulaa kapealle pyrstölle (mies, istuinluiden etäisyys 90 mm)



Trollberga
26.05.2017, 21.15
Ajattelin vaihtaa satulan maantiepyörään – siis (http://www.hs.fi/fingerpori/car-2000005217508.html) maantiepyörän vanhan satulan uuteen – ja että tällä kertaa se saisi olla mahdollisimman sopiva kroppaa ja käyttötarkoitusta silmällä pitäen, toivoen myös että se olisi entistä mukavampi (tällä hetkellä pyörässä on halpis-orkkis Selle Italia Q-bik; selkeästi satulasta johtuvia vaivoja ei ole ollut, mutta olisihan sekin mielenkiintoista nähdä, tarjoaisiko parempi istuin helpotusta ajoittaisiin alaselkävaivoihin, jotka voivat toki johtua muistakin asioista). Mittasin istuinluitteni välisen etäisyyden aaltopahvimenetelmällä ja sain tulokseksi ilmeisesti epätavanomaisen tai ainakin keskimääräistä selvästi kapeamman lukeman 90 mm. Toinen merkityksellinen muuttuja on ajoasento ja sitä voisi luonnehtia sanalla "aggressiivinen" eli haen nimenomaan kilpapyörän satulaa. Kolmanneksi kriteeriksi voisi laittaa, että satula mahdollistaisi kohtalaisen mukavasti persusten paikan vaihtamisen eteen- ja taaksepäin. Suosituksia, kokemuksia?

paaton
26.05.2017, 21.23
Fizik arionessa ainakin liikkuu mielellään jatkuvasti. Tiedä sitten johtuuko tuo epämuvasta satulasta vai siitä, että liikkuminen on helppoa. Sellainen tasainen ja kapea lättänähän tuo on.

Oman arionen olen kääntänyt nokasta 8mm alemmaksi ja on hyvä just noin. Minulla ei kyllä toisaalta ole kyllä paljoakaan kokemuksia muista satuloista. En vaan keksi tuosta mitään moitittavaa, joten en ajatellut muita koettaakkaan.

Trollberga
26.05.2017, 21.29
Kiitos, tuo Fi'z:ik Arione voisi hyvinkin osua oikeaan. Se on varsin kapea (132 mm) ja pitkä (300 mm). Ja löytyy ilmeisesti myös tutusta kivijalkakaupasta.

paaton
26.05.2017, 21.37
Oma arione on R3, ilman sitä versus mallin veriuraa. Leveys näyttää olevan työntömitalla mitattuna 125mm reunasta reunaan.
Satulan kulmaa kannattaa tosiaan säätää ajoasennon mukaan. Jos alkaa painamaan alaotteelta ajaessa väärästä kohtaa, niin hivenen nokkaa lisää alaspäin.
Pituussuunta tuossa ei niin tarkka ole, koska satulan päällä pystyy tosiaan liikkumaan paljon.

Trollberga
26.05.2017, 21.48
Fi'zi:ikillä näkyy olevan jopa oma Spine Concept (http://www.fizik.com/eu_en/spine-concept-evo/) -älypuhelinsovelluksensa, joka myös suosittelee minulle tuo Arionea – tai suosittelisi, jos toimisi Android-kapulassani; nyt täytyi turvautua valmistajan verkkosivuilta löytyvään versioon. Velosport tarjoaa Arione Classic (http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/fizik_arione_classic_satula-p-59938-0) -mallia varsin kohtuulliseen hintaan.

Rawjunk
26.05.2017, 22.07
Pro:n 142mm Stealth satula on ilmeisesti 9-13cm istuinluille. Sopisi ainakin aggressiiviseen ajoasentoon, mutta ei ehkä optimaalinen, jos tykkää liikkua pituussuunnassa.

paaton
26.05.2017, 22.10
Minäkin olen yrittänyt jo muutaman kerran perehtyä arionen malleihin. Sininen satula on vähän kulahtanut ja onhan se aika rumakin tuohon mustaan pyörään.
Nyt en ainakaan äkkiä löydä muita kuin näitä 132mm leveitä satuloita, eli ilmeisesti leveys on hivenen kasvanut? Omani muistelen olleen 123mm, mutta voin olla väärässäkin. Noin vähäisestä leveyden kasvusta tuskin on kuitenkaan mitään haittaa, voi olla jopa parempikin, mutta jos tuon classic mallin korkeampi takaosa tarkoittaa lisää pehmustetta, niin se ei ole kyllä välttämättä hyvä.

Nyt kun googlailin lisää, niin arionen mallit menee ilmeisesti r0, r1, r3, r5 ja classic. Muoto taitaa olla sama, eroa varmastikkin matieriaaliessa ja pehmusteissa.

kuovipolku
27.05.2017, 01.20
Kiitos, tuo Fi'z:ik Arione voisi hyvinkin osua oikeaan. Se on varsin kapea (132 mm) ja pitkä (300 mm). Ja löytyy ilmeisesti myös tutusta kivijalkakaupasta.

Olet voinut muuten nähdä sen ihan läheltä livenäkin, Lapierre Aircodessa jonka myös kapeapyrstöinen omistaja on sitä mukavaksi kehunut. Sama kuski piti myös erään aikaisemman pyöränsä Selle Italia SLR Flowsta mutta Arione, Aircodessa mallia R5 sikäli kuin sillä on merkitystä, on vielä parempi, kuulemma.

Jos olisit hullunkuristen näköisten satuloiden ystävä, voisin ehdottaa Selle SMP Compositia, mutta SMP:iden kanssa on se ongelma että yksi tykkää ja toisen p-se ei kestä ollenkaan - ja epäonnistunut kokeilu tuppaa tulemaan turhan kalliiksi.

PS Fillaritorilla taitaa satuloita olla jatkuvasti melko hyvin myynnissä, kun uusien pyörien mukana tulee tarpeettomia tai nopeasti sopimattomaksi havaittavia satuloita. Tai suurin "Jospa tämä olisi sopiva!" -toivein hankittuja...

Trollberga
28.05.2017, 00.41
Kiitos vinkeistä! Selle SMP Composit on vinkeän, eikä yhtään hullumman näköinen, muttei varmastikaan täytä yhtä luettelemistani kriteereistä: se näyttää olevan muodoltaan pikemminkin "siinähän istut etkä muuta voi" kuin sellainen malli, joka mahdollistaa ajoasennon vaihtelemisen satulan pituussuunnassa. Monille tuo kurvikas muotoilu varmastikin sopii ja on mukava, mutta haen vähän muuta.

Löysinkin sitten Fillaritorilta käyttämättömän Fi'zi:k Arione R7:n, mangaaniteräskiskoilla, kävin ostamassa, sovittelin paikalleen vatupassin (perinteisen ja älypuhelinsovelluksen) ja luotilangan avulla, koeajoin lyhyesti ja totesin, että tästäpä pyrstö tykkää. Tuo lyhyt pyrähdys nyt ei tietenkään vielä riitä penkin arviointiin, mutta ensivaikutelma oli kuin Casablancasta: This could be the beginning of a beautiful friendship.

kuovipolku
28.05.2017, 09.40
Totta varmasti että jos ajotapaan ja -tyyliin kuuluu oleellisesti se että välillä istuu ja haluaa istua "on the rivet", SMP ei välttämättä ole se oikea merkki. Nyt tosin itselläni heräsi juuri kysymys minkä miten jollakin SMP:n satulamallilla (Composit, Forma, Evolution tai niiden hiilikuituiset versiot) ajamaan joutuva tuollaiset mieltymykset omaava Bardiani-CSF:n prokuski sillä milloinkin istuu. (En ole osannut kiinnittää huomiota silloin kun tallin ajajaa on lähikuviin saatu).

Ajattelinkin enemmän mukavuutta ja sitä mitä SMP:n satuloita bikefitting-asiakkailleen suosittava Steve Hogg asiasta esittää: kun on löytänyt itselleen oikean mallin ja sille oikean paikan, satulassa liikkumisen tarvetta ei enää samalla lailla ole, koska esimerkiksi mahdollinen lantion liiallinen sivuttaiskierto ja pyöritysliiketta vastustava lihastyö vähenevät. Hänen sivuillaan on pari tapausta joissa on näistä syistä onnellisesti (kuinkas muuten) siirrytty juuri Arionesta Compositiin. Mutta tämähän ei tietysti koske läheskään kaikkia ajajatyyppejä...eikä elävässä elämässä aina pääty yhtä onnellisesti vaikka olisi vaivaa ja kustannuksia säästämättä kokeiltu mallia ja haettu paikkaa...

Onnea uudelle satulalle - ja toivotaan että se tuntuu hyvältä myös pitkällä 150 km lenkillä ja kolmen vartin kriteriumkisassa!

paaton
28.05.2017, 10.22
Siirtelen lähes yhtä paljon istumapaikkaa, mitä käsien asentoakin. Asento en ehkä helpompi pitää matalana erillaisilla otteilla ajessa, kun hanuria voi siirrellä vapaammin. Mutta arionen mukavuus alkaa kyllä vähenemään käytettävien tehojen mukaan, eli jaloilla täytyy kanantella osa painosta.

Trollberga
29.05.2017, 12.36
No niin, uudella Arionella on ensimmäinen 122 kilometrin lenkki takana ja sen verran voin sanoa, että parannus halpaan Selle Italia Q-bik -penkkiin on käsin kosketeltava, tai siis... noh, tuntuva. Pyrstö kyllä puutui satasen paremmalla puolella hieman, mihin tietysti auttaa putkelle nouseminen hetkeksi. Mutta mitä tulee putkelta ajamiseen, kokeilin polkea satulasta sellaisia pieniä nyppylöitä joista ranskalainen käyttää nimitystä "coup de cul" (vapaasti suomennettuna "perse penkistä" -kinkama) ja tähän asti ihmettelemäni muodikas tapa istua satulan nokalla ylämäessä alkoi tuntua yllättävän tehokkaalta.

Nyt kun vielä löytäisi pienen satulalaukun ICS-kiinnityksellä. Fi'zi:ikin omia ei ainakaan näytä olevan saatavilla verkkokaupoista; lieköhän tuotanto lopetettu? [Ei vissiin ole lopetettu, vaan niitä saa esimerkiksi suoraan valmistajalta. Moni verkkokauppa ja/tai kivijalkakaupan verkko-osasto tarjoaa kuitenkin ei-oota. Suoraan Fi'zi:ikiltä tilatessa hintaan tulisi päälle noin kympin lähetyskulut.]

paaton
29.05.2017, 12.48
Itseasiassa testailin vähän samaa eilen. Sykkeet pysyvät hivenen matalammalla, verrattuna putkelta ajamiseen ja nokalla istuen kovemmillakin tehoilla ajaminen tuntuu mäessä luonnolliselta. Molemmat tietenkin käytössä.

Pienellä ajaminen tosiaan puuduttaa ahteria arionen kanssa, mutta onpahan syy ajaa kovempaakin välillä. Ja jos puutumista tulee väärään kohtaan, niin pieni kallistus alaspäin auttoi minulla välittömästi.

paaton
29.05.2017, 12.49
Minulla on pienin ortlieb, mutta eihän tuo mitenkään kamalan nätti ole. Vedenpitävyys kuitenkin iso plussa.

arctic biker
29.05.2017, 14.02
Mulla on Arionen Tri 2 versio, näemmä 6 vuotta ollut. Ainoa penkki tähän ikään jotta ostaisin toisenkin jos noita vielä sais. Eniten kilsoja Arionella kertyy edelleenkin, asiaan toki vaikuttaa tää jotta MBM-telineessä tuossa matkustaa Carradicen Barley, kulkee täänkin ihanaisen kevään vaatimat varavaatteet ja jollei niitä niin sitten ostoksia. Toki pidemmälle reissulle kun pääsen satulavalinta on helppo,Arionella.

TERU
29.05.2017, 16.49
Satula on siitä hassu juttu, että monille ei täysin sopivaa löydy. Löysin itselle parhaan halvimmasta perussatulasta, vähiten topatusta ja joillekin pyörän mukana tällaisen saaneet siirtävät sen hyllyyn välittömästi. Selle San Marco Ponza, kun yhden tuollaisen ostin paikallisesta kaupasta, niin tilasi noita Planet X:ltä useampia, jotta oli kaikkiin samanlainen ja yksi vielä hyllyssä odottaa vuoroaan. Monia vuosia jo noilla, luut mittasin kerran aaltopahvilla 95 mm.

SSGT-92
29.05.2017, 22.03
Tuolla muunmuassa tuo Fizik:n laukku,hieman eri mallinen kuin aikaisempi ;https://www.rosebikes.fi/tuote/fizik-klik-bag-saddle-bag-with-ics-click-system/aid:867783 , https://www.merlincycles.com/fizik-click-saddle-bag-93305.html , https://www.sigmasport.co.uk/item/Fizik/KliK-Medium-Saddle-Bag/EUET
Sitä vanhempaa mallia ei taida enää saada.
Arionella täälläkin maantiellä istutaan.