PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen

Sivut : 1 2 3 4 5 [6]

Polun tukko
12.05.2020, 21.22
Kyllä sillä 25 vauhdilla jo saatta pysyä the one and only akif perässä.

W-Galle
30.05.2020, 08.11
Vaimolle SL versiota katselleensa, niin yleisesti ottaen onko Levon runko mitoitus millainen? Pituus hänellä on 157cm ja ajelee nykyisin Canyonin Spectral XS - kokoisella luomulla. Ja kyllä pelkkä pituus ei kerro kaikkea. Carbonin runko pienimmillään on S, mutta alumiinisen saisi XS, mutta mielestäni vähän idea keveydestä vähän menee siinä hukkaan. Pelkästään mittoja vertaillen ei koko totuutta osaa amatöörinä hahmottaa. Onko kokemuksia & näkemyksiä koon suhteen?

siili
31.05.2020, 21.31
Mitens onko herrojen Italian spessut jo saapuneet suomeen?
Tuolla muutama sivu sitten Pedromer ja Siili kai tilasivat pelit,niin mielenkiinnosta että onko jo ajossa?
Saksasta tulee kai reilussa viikossa paketit suomeen.

Joo tänne tuli pyörä myös kuten pitikin ja samat kokemukset Pardometin kanssa. Ihan super hyvää palvelua Italiasta! 5/5. Pyörä oli hyvin laitettu ja en edes tajunnut, ettei nuo suojateippaukset ole vakiona mukana ennen kuin luin täältä..

Melko pitkään meni vastata tähän, kun ei ole ehtinyt ajamiselta täällä foorumilla notkua. Tänäänkin 35km maastolenkki takana. Kilsoja yhteensä jotain reilu 300 ja aivan mahtava vehje ollut. Alkuun ei tahtonut hissitolppa lukkiutua kunnolla yläasentoon, mutta se ongelma katosi käytön myötä aika nopeasti. Kaiken kaikkiaan olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan ja mielestäni irtosi kohtuu halvalla Italiasta. Ostaisin kyllä uudestaankin.

https://lh3.googleusercontent.com/kXJSl_5YetN3-F5b6ZkixgK4V_QmS4nx40JXVVoaeYxc3A5iqqt88UxQlAfmjW-NKxr19D4_BlsVw5QJgW8LGeBDPWPQXj3dUacxNBuf9eD6FwlTO kCqI8tPF_qMJ7P40bZqjiiNwFMCEbWF1QXDcC1kPGz_Z8FwaHD Rc26S4u-lMF__qudZm0ZmtPLvqQ6ysg6H5ztRvxDI9KSJPlnAcLNB7k6Y-GoHOXxWpoMTQaK6Que1VKrrwmDoqHykU2kdhmsFlzDIGSEAub5 yZkssxSOODYzEDfQxscjw573Yd5qWLbyx_4FdwbH-pNIGNL19dXz8211L8rp7OyhyBi3qf3k_ad4PchBCIqDrEmXcht jmx7j-EjoFCJcue7Ap7Ess2dabdbKkuSOBlXP0LKomAWY-G5cSCS16qr9h1rvV0VOPu3psYjS2PIZABm-pP-zhr61wD48SdrAn1n8Zncnr1MdQD4Cqk3A-SPsft6SBoDR8xiB844hJbi9dLyiXPtC-gmSbNeiSiUj5Ki3PyTnSeT9jW1ZD_HhevOYQEGcIyJD1FVaz_9 XLRfeq9ZH9PkoFwWykUTO4LcvwWYz9KmSJB_l2Bx2AhgxU-m88POua_6wAclqLtuo1zJP2wxjtSs3skwa_La5iuYPl81Q_CpQ RIMIVrEDd-oxLdmXCOehv6xY4qtK7u0ufJbvJEBSWDM4=w2674-h1504-no?authuser=0

Invisigoth
02.06.2020, 13.02
Tännekin Levot tulivat hyvin Italiasta. Vaimolle perusmalli ja itelle Comp, josta kuva alla. Toistaiseksi on ollut huolettomia kilometrejä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200602/884bad34ce24fcaccb776648edd5062c.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Invisigoth
02.06.2020, 13.11
Vaimolle SL versiota katselleensa, niin yleisesti ottaen onko Levon runko mitoitus millainen? Pituus hänellä on 157cm ja ajelee nykyisin Canyonin Spectral XS - kokoisella luomulla. Ja kyllä pelkkä pituus ei kerro kaikkea. Carbonin runko pienimmillään on S, mutta alumiinisen saisi XS, mutta mielestäni vähän idea keveydestä vähän menee siinä hukkaan. Pelkästään mittoja vertaillen ei koko totuutta osaa amatöörinä hahmottaa. Onko kokemuksia & näkemyksiä koon suhteen?Vaimolla on normi Levo S-koossa ja hän on 160cm. Tuo ostettiin koeajamatta. Mittailin/vertasin luomutäpäristä ja läskipyörästä mittoja, jonka pohjalta uskallettiin ostaa ilman koon kokeilua.

ajpi
02.06.2020, 13.22
Vaimolle SL versiota katselleensa, niin yleisesti ottaen onko Levon runko mitoitus millainen? Pituus hänellä on 157cm ja ajelee nykyisin Canyonin Spectral XS - kokoisella luomulla. Ja kyllä pelkkä pituus ei kerro kaikkea. Carbonin runko pienimmillään on S, mutta alumiinisen saisi XS, mutta mielestäni vähän idea keveydestä vähän menee siinä hukkaan. Pelkästään mittoja vertaillen ei koko totuutta osaa amatöörinä hahmottaa. Onko kokemuksia & näkemyksiä koon suhteen?

Meillä perheessä S-kokoinen Comp 2019. Sillä pääasiassa ajava kuski nyt n.155 cm pitkä poikani. Ajoi tuolla jo viime kesänä kohtuullisen hyvin ja vuodessa mittaa tullut lisää ja pyörä vaikuttaa tällä hetkellä oikein sopivalta. Sanoisin että S-kokokin menee, mutta riippuu tietysti jalan sisämitasta. Kannattaa yrittää koeajaa jossakin. SL taitaa olla lähes identtinen mitoiltaan Stumpjumperin kansaa, joten se voisi löytyä helpommin koeajoon.

Jarveli
02.06.2020, 22.23
Tännekin Levot tulivat hyvin Italiasta. Vaimolle perusmalli ja itelle Comp, josta kuva alla. Toistaiseksi on ollut huolettomia kilometrejä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200602/884bad34ce24fcaccb776648edd5062c.jpg

Pakko kysyä että mitkä on nuo mukavan huomaamattomat rapasuojat?

Invisigoth
02.06.2020, 22.49
Pakko kysyä että mitkä on nuo mukavan huomaamattomat rapasuojat?Mudhugger FRX. https://www.themudhugger.co.uk/collections/xc-trail/products/front-race-mudhugger

Taakse asennettu Sam Hill tyylillä. https://youtu.be/XrXzGpupPWE

siili
04.06.2020, 13.19
Saako näitä Mudhuggereita Suomesta vai tilasitko suoraan tuolta?

Invisigoth
04.06.2020, 13.22
Saako näitä Mudhuggereita Suomesta vai tilasitko suoraan tuolta?Tilasin suoraan tuolta, mutta Google kertoo ainakin https://www.ridemore.fi/mudhugger-front-race-fender-long

siili
04.06.2020, 22.16
Tilasin suoraan tuolta, mutta Google kertoo ainakin https://www.ridemore.fi/mudhugger-front-race-fender-long

Löytyi yllättäen paikallisesta kivijalasta suoraan hyllystä, joten tarttui matkaan. Eteen sain ne helposti, mutta miten ihmeessä sait ne mahtumaan tuonne taakse? Renkaan ja takahaarukan väli melko ahdas. Eikö sulla hinkkaa renkaaseen? Vielä en lähtenyt tuota leikkelemään.

Invisigoth
05.06.2020, 07.47
Löytyi yllättäen paikallisesta kivijalasta suoraan hyllystä, joten tarttui matkaan. Eteen sain ne helposti, mutta miten ihmeessä sait ne mahtumaan tuonne taakse? Renkaan ja takahaarukan väli melko ahdas. Eikö sulla hinkkaa renkaaseen? Vielä en lähtenyt tuota leikkelemään.Taakse asennettaessa siitä pitää leikata kärjestä pois sen verran, että lokari ei mene renkaan ja chainstayn väliin. Siis siitä päästä, jossa logo on.

Katsoitko tuon aiemmin linkittämäni videon, jossa opastetaan taakse asennus? Itse asensin sen mukaan ja ei hinkkaa yhtään. Tietysti rengastus voi vaikuttaa, mulla on vakio renkaat.

Jarveli
06.06.2020, 19.48
Onko antaa mitään vinkkejä miten saisi M koon levon saman tuntuiseksi kuin L:n? Ostin väärän koon ja yritän tulla toimeen M:llä. Vaihdoin stemmin hieman ylöspäin ja eteenpäin meneväksi ja satulaa yrittänyt säätää, mutta silti tuntuma ei vastaa L:n tuntumaa. En tiedä mikä siitä tekee niin paljon miellyttävämmän tuntuisen itselle. Kuitenkaan eroja ei hirveästi näissä ole.

Pipo
06.06.2020, 20.04
Setback satulatolppa ja pikkusen pitempi stemmi.

Einiö
07.06.2020, 20.06
Kokemuksia kaivataan, Levo fsr keulasta? Sekä 500wh akun kestosta eri olosuhteissa?

svheebo
07.06.2020, 21.47
No akun kesto riippuu monesta asiasta, avustuksen määrästä, kuskin painosta, oman työn määrästä, lämpötilasta, ajoalustasta jne. Mikä keula Sinulla on? Minulla oli aiemmassa Foxin tekele, nykyisessä Rockshoxin Lyrik. Lyrikistä tuli omaan käyttöön parempi kun laitettiin pari tokenia, uudet öljyt ja matalakitkatiivisteet.

wosse
08.06.2020, 00.11
Lyrikki 160mm houkuttaisi, mutta ei taida olla kesällä hyviä diilejä? Taaksekin pitäisi laittaa sitten jotain, ettei ole eri pari tissi. Super deluxe...?

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

MiG-77
08.06.2020, 07.31
Omassa Levossa on 500wh akku ja n. 1000km Excel taulukonnin perusteella range vaihtelee 30-85km välillä riippuen ihan miten, millä asetuksilla ja missä olosuhteissa ajelee.

~85km menee ecolla teitä pitki ajellessa ja se ~30km turbolla täysillä polkuja pitkin. Keskimääräinen range minun kaikista ajoista kaikilla mahdollisilla tyyleillä on noin 50km.

grebe
08.06.2020, 07.39
Lyrikki 160mm houkuttaisi, mutta ei taida olla kesällä hyviä diilejä? Taaksekin pitäisi laittaa sitten jotain, ettei ole eri pari tissi. Super deluxe...?

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta TapatalkillaMikä uuden Lyrikin ominaisuuksista tekee nykyisestä takaiskarista eriparin? Pituus? Merkki?

wosse
08.06.2020, 08.01
Mikä uuden Lyrikin ominaisuuksista tekee nykyisestä takaiskarista eriparin? Pituus? Merkki?Merkki

grebe
08.06.2020, 08.19
Merkki

Haittaakse?

wosse
08.06.2020, 08.36
Haittaakse?Eiks se ole virallisen totuuden mukaan väärinpyöräilyä? [emoji1]

Polun tukko
08.06.2020, 08.52
Tuomittavaa ajaa eriparitisseillä.
Nimim:lyrikki ja cane creek

grebe
08.06.2020, 09.24
Yleensä iskareihin halutaan laittaa rahaa, kun halutaan parempaa tai ainakin omasta mielestä parempaa suorituskykyä. Eli nykyisessä setupissa on jotain toivomisen varaa, on ehkä jopa kokemusta paremmasta. Toki iskareita ja keuloja saa ostella ja vaihdella vaikka ilman mitään syytäkään. Itse en vain sitä ymmärrä. Ei minun silti pitäisi täällä alkaa viisastella saati arvostella toisten harrastamista. Näköjään kuitenkin just tein noin, laitetaan maanantain piikkiin. Pahoittelut.

Luomupyörään mulla on taakse kaksi iskarivaihtoehtoa hyllyssä. Alle on jäänyt se, kumpi tuntuu paremmalta, vaikka onkin keulan kanssa eri merkkiä. Ja sattuu olevaan vielä alkuperäinen, eli uusi "hienompi" ei ollutkaan parempi. Saahan noita toki shimmittämällä ja tokeneilla muutettua jne. Eli miksi se uusi kaupan hyllyn kampe sitten olisi välttämättä parempi ilman säätöä. Levossakin se alkuperäinen iskari on kuitenkin siihen suunniteltu tai huolella valittu.

simtee
08.06.2020, 10.58
Onko antaa mitään vinkkejä miten saisi M koon levon saman tuntuiseksi kuin L:n? Ostin väärän koon ja yritän tulla toimeen M:llä. Vaihdoin stemmin hieman ylöspäin ja eteenpäin meneväksi ja satulaa yrittänyt säätää, mutta silti tuntuma ei vastaa L:n tuntumaa. En tiedä mikä siitä tekee niin paljon miellyttävämmän tuntuisen itselle. Kuitenkaan eroja ei hirveästi näissä ole.

15mm pidempi stemmi, ohjaustanko 30mm korkeammalle joko stemmillä tai riser barilla, satula 15mm taaksepäin keskikohdasta. Tuon jälkeen pitäisi vastata aika lailla L-kokoa akseliväliä lukuunottamatta, toki painonjakaumassa saattaa olla pieniä eroja. Samoin ohjaus on marginaalisesti hitaampi pidemmällä stemmillä.

Einiö
08.06.2020, 15.29
Se on juurikin näin 😁

Keulana siinä on rockshok 35 debonairi.
Jokatapauksessa pyörä on varattu ja huomenna hän 😊👍

MikeM
08.06.2020, 20.49
Kysymys 185cm pitkille Levo kuskeille. Kumpi alla, L vai XL runko?

Lähetetty minun SM-G981B laitteesta Tapatalkilla

Einiö
08.06.2020, 21.05
MikeM, paljonko on jalkasi sisämitta?
Itse olen 186,5cm ja sisämitta 88,5 itselle otin XL

MikeM
08.06.2020, 22.05
Hankala runko itsellä. Lyhyet jalat ja pitkä selkä. 82cm sisäreisi.

Hakkapeliitta
09.06.2020, 09.56
Taakse asennettaessa siitä pitää leikata kärjestä pois sen verran, että lokari ei mene renkaan ja chainstayn väliin. Siis siitä päästä, jossa logo on.

Katsoitko tuon aiemmin linkittämäni videon, jossa opastetaan taakse asennus? Itse asensin sen mukaan ja ei hinkkaa yhtään. Tietysti rengastus voi vaikuttaa, mulla on vakio renkaat.

Niin on mullakin Mudhuggerit edessä ja takana vakiorengastuksella mutta ei niitä tarvitse leikellä ollenkaan, mahtuu pyörimään kesä- ja talvikumien kanssa. Ei sinne paljoa tilaa jää mutta jos leikkelee varsinkin tuon takasuojan lyhyemmäksi, se tuskin ylettyy enää suojaamaan rungon nivelkohtaa, jos on mielestäni tärkeää suojata lian ja kuran vaikutuksia minimoidakseen.

Muutaman lisäreiän porasin muoviin, jotta sain sen kiristettyä kunnolla nippusiteillä kiinni.

Invisigoth
09.06.2020, 10.07
Niin on mullakin Mudhuggerit edessä ja takana vakiorengastuksella mutta ei niitä tarvitse leikellä ollenkaan, mahtuu pyörimään kesä- ja talvikumien kanssa. Ei sinne paljoa tilaa jää mutta jos leikkelee varsinkin tuon takasuojan lyhyemmäksi, se tuskin ylettyy enää suojaamaan rungon nivelkohtaa, jos on mielestäni tärkeää suojata lian ja kuran vaikutuksia minimoidakseen.

Muutaman lisäreiän porasin muoviin, jotta sain sen kiristettyä kunnolla nippusiteillä kiinni.Ite lyhensin oheisen kuvan mukaisesti, jotta lokari ei mene tuonne renkaan ja chainstayn väliin hankaamaan. Lisäksi mulla on toisessa kuvassa näkyvä istuinalustasta tehty lisäsuoja. Tosin lokari blokkaa lähes kaiken kuran nyt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/ab35f5fc5ff2e18531916a0f3e7005dc.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/80bb3c14e9b4b5417c701816c3f11282.jpg

grebe
09.06.2020, 11.09
Ite lyhensin oheisen kuvan mukaisesti, jotta lokari ei mene tuonne renkaan ja chainstayn väliin hankaamaan. Lisäksi mulla on toisessa kuvassa näkyvä istuinalustasta tehty lisäsuoja. Tosin lokari blokkaa lähes kaiken kuran nyt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/ab35f5fc5ff2e18531916a0f3e7005dc.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200609/80bb3c14e9b4b5417c701816c3f11282.jpg

Grammanviilaajat (ja köyhät) käyttää kirkasta pakkausteipin palaa tuossa istuinalustapalan paikalla. Helppo pestä ja halpa uusia tarpeen mukaan. Lokarit saa pysyä kaupassa. En koe niistä hyötyä, pelkästään haittaa.

Invisigoth
09.06.2020, 11.31
Grammanviilaajat (ja köyhät) käyttää kirkasta pakkausteipin palaa tuossa istuinalustapalan paikalla. Helppo pestä ja halpa uusia tarpeen mukaan. Lokarit saa pysyä kaupassa. En koe niistä hyötyä, pelkästään haittaa.Jokainen taaplaa tyylillään. [emoji106] Omiin tarpeisiin kyseinen lokari oli sopiva ja hinta suhteessa pyörien hankintahintoihin ei enää ollut merkittävä.

grebe
09.06.2020, 11.41
Jokainen taaplaa tyylillään. [emoji106] Omiin tarpeisiin kyseinen lokari oli sopiva ja hinta suhteessa pyörien hankintahintoihin ei enää ollut merkittävä.

Just näin. Olis pitäny jättää SWORKS kauppaan ja ostaa halvempi, et olis ollu varaa lokariin. Säilytän fillaria makkarissa, niin pyörä on pestävä lähes joka ajon jälkeen joka tapauksessa. Silloi helppo pestävyys on plussaaa.

Tosi tyylikäs muuten toi lokarin asennus. Itse pelkään, että koirankakka liiskautuu tonne väliin ja sitten on hankalia pesuhommia tiedossa. En tosin ole takalokaria ikinä testannut Levoon enkä muuhunkaan maastopyörään.

Invisigoth
09.06.2020, 11.47
Just näin. Olis pitäny jättää SWORKS kauppaan ja ostaa halvempi, et olis ollu varaa lokariin. Säilytän fillaria makkarissa, niin pyörä on pestävä lähes joka ajon jälkeen joka tapauksessa. Silloi helppo pestävyys on plussaaa.

Tosi tyylikäs muuten toi lokarin asennus. Itse pelkään, että koirankakka liiskautuu tonne väliin ja sitten on hankalia pesuhommia tiedossa. En tosin ole takalokaria ikinä testannut Levoon enkä muuhunkaan maastopyörään.Jeps, asunnon sisällä säilyttäessä joutuu tosiaan ottamaan huomioon vähän eri asioita. Meillä nuo mahtuu vielä talliin läskien, cyclojen ja luomutäpärien joukkoon.

W-Galle
10.06.2020, 21.26
Levo koeajettu S-kokoisena hyväksi havaittu. Mutta yllätyksekseni ei potku riittänyt SL koneessa vaimolle (& ääni ei miellyttänyt) ja perus Levo tilattu. Nyt sitten itse Canyonilla yritän pysyä perässä....

TMo
10.06.2020, 22.32
Kysymys 185cm pitkille Levo kuskeille. Kumpi alla, L vai XL runko?

XL. Koeajoin 4 päivää L-kokoa ja ehdottomasti XL.

MikeM
10.06.2020, 23.04
XL. Koeajoin 4 päivää L-kokoa ja ehdottomasti XL.Kiitos avusta.
Levo ja Jam2 mietinnässä. Aika erilaiset, tiedän.

wosse
10.06.2020, 23.41
Yleensä iskareihin halutaan laittaa rahaa, kun halutaan parempaa tai ainakin omasta mielestä parempaa suorituskykyä. Eli nykyisessä setupissa on jotain toivomisen varaa, on ehkä jopa kokemusta paremmasta. Toki iskareita ja keuloja saa ostella ja vaihdella vaikka ilman mitään syytäkään. Itse en vain sitä ymmärrä. Ei minun silti pitäisi täällä alkaa viisastella saati arvostella toisten harrastamista. Näköjään kuitenkin just tein noin, laitetaan maanantain piikkiin. Pahoittelut.

Luomupyörään mulla on taakse kaksi iskarivaihtoehtoa hyllyssä. Alle on jäänyt se, kumpi tuntuu paremmalta, vaikka onkin keulan kanssa eri merkkiä. Ja sattuu olevaan vielä alkuperäinen, eli uusi "hienompi" ei ollutkaan parempi. Saahan noita toki shimmittämällä ja tokeneilla muutettua jne. Eli miksi se uusi kaupan hyllyn kampe sitten olisi välttämättä parempi ilman säätöä. Levossakin se alkuperäinen iskari on kuitenkin siihen suunniteltu tai huolella valittu.Keulan vaihto kyllä mietityttää, kun tuntuu että nykyinen rhytm on pinta kova. Mun käsityksen mukaan myös valmistajien budjetti sanelee aika paljon keula valintaa. Jos saisi halvennetun mustan lyrikin jostain niin voisi tarttua.

Tounip
11.06.2020, 00.58
Kiitos avusta.
Levo ja Jam2 mietinnässä. Aika erilaiset, tiedän.

Itse koeajoin Jam2 ja Levon xl koossa. Levo compiin päädyin patemman fiiliksen pohjalta. 192cm on mittaa.

Einiö
11.06.2020, 07.13
Itsekin tuossa aiemmin pohdiskelin onkohan Levon roksokki 35 hyvä keula, ensimmäinen lenkkitakana ja ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna edellisen pyörän Fox 34 performance en 👍👍👍

grebe
11.06.2020, 09.11
^ Keulan alajalkojen huolto on myös erittäin tärkeä toimenpide herkkyyden osalta. Fox 36 grip2 factory myös tuntuu aina aivan uudelta keulalta, kun vaihtaa öljyt alajalkoihin ja puhdistaa ja rasvaa huoparenkaat ja pölystefat. Eli huoltamattoman vanhan keulan ja uuden keulan välillä eroja tulee myös tuosta.

Tuossa omassa grip 2:ssa vaan iskaripuoli ei ole suljettu, eli voiteluöljynä alajalassa on iskarin öljy, eikä 20w gold kuten ilmapuolella. Ovat täysin erilaisia öljyjä voiteluominaisuuksiltaan. Toinen siihen tarkoitetu ja toinen ei. Vähän kompromissiratkaisu siltä osin.

Einiö
12.06.2020, 08.20
Rajoitinta näissä ei taida helposti saada ohitettua ja kaikesta jää vielä jälkikin? Puhumattakaan takuun raukeamisesta

grebe
12.06.2020, 08.41
Ei taida olla pyörää, jossa rajoittimen käpälöinti ei automaattisesti katkaise takuuta ainakin moottoriin ja akkuun liittyvissä asioissa. Rajoittimen rajaa saat muutettua niin sanotuilla pulssinpuolittajilla. Tämä ei liene mikään salaisuus. Jos pulssia käpälöidään, toki siitä jää lokeihin epäjatkuvuuskohta ainakin km/h ja w/km arvojen osalta. Myös avustus on käytännössä tämän jälkeen aina poljettaessa päällä, kun nopeus ei enää ylitä 25 km/h rajaa. Tämäkin näkyy lokeista. Miksi ei näkyisi?

Itselleni vaihdettiin moottori 3 tonnin kohdilla hinan kitinän vuoksi. Puhelimen apista tarvittiin näyttökuvat ("sarjanumerot") takuuasioiden hoitamista varten. Eli piti saada mobiilin välityksellä tieto lokeista tehtaalle takuupäätöstä varten. Näin tulkitsin tilanteen. Minulla tuo spessun appi ei ollut edes asennettu puhelimeen, niin piti varta vasten tämä tehdä.

Polun tukko
12.06.2020, 08.42
Paikallisia rännejä:

https://youtu.be/ZjQ4sSgESl8

MiG-77
12.06.2020, 11.46
Ei taida olla pyörää, jossa rajoittimen käpälöinti ei automaattisesti katkaise takuuta ainakin moottoriin ja akkuun liittyvissä asioissa. Rajoittimen rajaa saat muutettua niin sanotuilla pulssinpuolittajilla. Tämä ei liene mikään salaisuus. Jos pulssia käpälöidään, toki siitä jää lokeihin epäjatkuvuuskohta ainakin km/h ja w/km arvojen osalta. Myös avustus on käytännössä tämän jälkeen aina poljettaessa päällä, kun nopeus ei enää ylitä 25 km/h rajaa. Tämäkin näkyy lokeista. Miksi ei näkyisi?

Itselleni vaihdettiin moottori 3 tonnin kohdilla hinan kitinän vuoksi. Puhelimen apista tarvittiin näyttökuvat ("sarjanumerot") takuuasioiden hoitamista varten. Eli piti saada mobiilin välityksellä tieto lokeista tehtaalle takuupäätöstä varten. Näin tulkitsin tilanteen. Minulla tuo spessun appi ei ollut edes asennettu puhelimeen, niin piti varta vasten tämä tehdä.

Tämä, itse en ainakaan takuuajan puitteissa menisi käpälöimään tuota rajoitinta. Takuun loputtuahan (2v) se on sitten sama mitä haluaa moottorille tehdä. Jos käyttää tuota spessun omaa appia (Mission Control) niin sehän suoraan lähettää pyörän dataa valmistajalle. Näkevät halutessaan (lähes? miten usein sitten appi syncronoi dataa...) reaaliajassa missä mikäkin pyörä menee, millä vauhdilla, mitä vikakoodeja tulee, jne...

jpuu
12.06.2020, 12.18
^Nyt sopii kyllä epäillä. Tuossa rikotaan jo yksilösuojaa.

brilleaux
12.06.2020, 12.51
Ne apin käyttöehdot on hyväksyttävä kun sen asentaa...

Itsellä kun oli Turbo Levo niin käytin BLevoa, liekö vielä voimissaan? Paljon parempi appi, imo.

Edit: näyttäis olevan:
https://apps.apple.com/fi/app/blevo-for-smart-turbo-levo/id1293644903?l=fi

Polun tukko
12.06.2020, 13.11
^Nyt sopii kyllä epäillä. Tuossa rikotaan jo yksilösuojaa.Ei auta epäillä, näin se vaan on.

Polun tukko
12.06.2020, 13.12
Ei auta epäillä, näin se vaan on.Ja tämä siis vaan jos ajon tallennus on päällä mission controlliin

grebe
12.06.2020, 13.15
Näin se vaan on. Kenen tuotteen ostat ja käyttöehdot hyväksyt, sen pillin mukaan tanssitaan. Itse asiassa Spessun käytöehdot ovat varmaan itselleni ainoat, jotka on tullut oikeasti luettua.

Blevoa käytän itsekin ajojen tilastointiin aina, jos puhelin on mukana. Joskus on mukava katsoa esim. kartalta tarkemmin noita erilaisia tallennettuja asioita. Yleensä vain kilometrit ja ajetut tunnit ja minuutit kiinnostaa.

Edit: Kyllä ne "debug" tiedot lähtee heti, kun kytket apin pyörään. Eli en usko, että tarvitaan mission controllilla tallennettuja ajoja takuuehtojen täyttymisen tulkintaan. Saatte olla erimieltä. En minäkään asiaa voi mitenkään todistaa. Eikä hirveästi kiinnosta, koska jauhot ovat puhtaat omassa pussissani.

Hakkapeliitta
14.06.2020, 01.02

Tuskin koska Mission Controlin kautta tuskin henkilöllisyys välittyy?

MiG-77
14.06.2020, 11.17
Tuskin koska Mission Controlin kautta tuskin henkilöllisyys välittyy?

Välittyy ne kun sinulla pitää olla account spessun palvelussa jos käytät tuota. Mutta kuten jo sanottu sinä joudut hyväksymään nuo kaikki ehdot jos käytät Mission Controllia -> Spessu ei tee mitään laitonta.

Graze
14.06.2020, 21.12
Kylläpä ärsytti kun tein pisimmän lenkin tällä pyörällä ja Mission Control kaatui kun aloin liputtaa lenkin päättyneeksi. Karttajäljen piirsi mutta teho- ja korkeustiedot, kesto ja lenkin pituus pelkkää nollaa. Pari kertaa aikaisemmin tehnyt samoin mutta ihan peruslenkeillä.

Graze
15.06.2020, 10.18
Saattopa olla syy että ensin suljin Bluetoothin kun aina ennen klikannut lippua eli lenkki seis. Vaikka välillä lenkillä kävelen kännyn kanssa pois pyörän bt kantomatkasta niin silti toiminut hyvin. Noita paria aikaisempaa tapausta en muista mistä voisi johtua, vai voisiko yhteys välillä pätkäistä.

h-k
15.06.2020, 10.35
Edit: Kyllä ne "debug" tiedot lähtee heti, kun kytket apin pyörään. Eli en usko, että tarvitaan mission controllilla tallennettuja ajoja takuuehtojen täyttymisen tulkintaan. Saatte olla erimieltä. En minäkään asiaa voi mitenkään todistaa. Eikä hirveästi kiinnosta, koska jauhot ovat puhtaat omassa pussissani.
Varmaan jotain debug-tietoja voidaan välittää takaisin emoalukselle, mutta en tiedä miten kattavaa logien tallennusta tuohon itse TCU:hun tai moottoriin on rakennettu. Ainakin käyttäjän suuntaanhan se on hyvin typerä ja lyhytmuistinen, vaikka pyörä löisi erroria ajaessa, vain hyvällä tuurilla ne näkyy myöhemmin tuolla Mission Controllissa. Vain kerran olen saanut napattua errorin näkyviin itselleni Mission Controllissa sen jälkeen, kun pyörä on sitä näyttänyt.

Mitä tulee tuohon rajoittimen kiertoon, nämä kaikkihan perustuvat siihen, että nopeusanturia tai nopeusanturin dataa muokataan ennen kuin se ehtii TCU:lle ja moottorille. Näin ollen, mistä fillari tietää, että se on antanut avustusta yli 25km/h nopeudessa ja tekisi siitä merkinnän logiin, jos ei Mission Control ole käytössä? Toki logeihin voi jäädä merkintä, että 25 km/h rajaa ei ole ylitetty, mutta pelkästään sen tiedon perusteella on kyllä aika hataraa alkaa eväämään takuuta etenkin kun eivät nuo rajoittimen poistajat varmaan kaikilla ole 100% pyörän ajoissa kiinni.

Tämä ei siis mikään rajoittimen poiston puolustus tmv., pelkästään jatkopohdiskelua aiheen ympärillä. Bosch Gen4 moottoreissahan (ainakin huhujen) mukaan olisi oma GPS, jonka dataa verrataan nopeusanturin antamaan dataan, jolloin saadaan vähän vedenpitävämpi todiste rajoittimen kiertämisestä.

MiG-77
15.06.2020, 11.00
Varmaan jotain debug-tietoja voidaan välittää takaisin emoalukselle, mutta en tiedä miten kattavaa logien tallennusta tuohon itse TCU:hun tai moottoriin on rakennettu. Ainakin käyttäjän suuntaanhan se on hyvin typerä ja lyhytmuistinen, vaikka pyörä löisi erroria ajaessa, vain hyvällä tuurilla ne näkyy myöhemmin tuolla Mission Controllissa. Vain kerran olen saanut napattua errorin näkyviin itselleni Mission Controllissa sen jälkeen, kun pyörä on sitä näyttänyt.

Joku rajahan siinä tietenkin täytyy olla kuinka pitkään TCU muistaa, mutta miten tuo näkyy käytäjälle Mission Controllissa vs Spessulle niiden palvelussa ei ole vältämättä mitenkään sama asia. Tietyillä lokeilla voi olla pidempi säilytysaika... tai sitten ei.

Mitä tulee tuohon rajoittimen kiertoon, nämä kaikkihan perustuvat siihen, että nopeusanturia tai nopeusanturin dataa muokataan ennen kuin se ehtii TCU:lle ja moottorille. Näin ollen, mistä fillari tietää, että se on antanut avustusta yli 25km/h nopeudessa ja tekisi siitä merkinnän logiin, jos ei Mission Control ole käytössä? Toki logeihin voi jäädä merkintä, että 25 km/h rajaa ei ole ylitetty, mutta pelkästään sen tiedon perusteella on kyllä aika hataraa alkaa eväämään takuuta etenkin kun eivät nuo rajoittimen poistajat varmaan kaikilla ole 100% pyörän ajoissa kiinni.

Tämä ei siis mikään rajoittimen poiston puolustus tmv., pelkästään jatkopohdiskelua aiheen ympärillä. Bosch Gen4 moottoreissahan (ainakin huhujen) mukaan olisi oma GPS, jonka dataa verrataan nopeusanturin antamaan dataan, jolloin saadaan vähän vedenpitävämpi todiste rajoittimen kiertämisestä.

TCU kuitenkin tietää kadenssin, polkijan voiman ja moottori antaman tehon tarkasti kokoajan -> noita voidaan verrata "huijattuun" nopeuteen ja tehdä joitain johtopäätökisä (esim kadenssilla X ei voida päästä huijattuun nopeuteen Y pyörässä olevilla välityssuhteilla)

grebe
15.06.2020, 12.06
Itse lokittaisin seuraavasti ja seuraavia tietoja.

Muutamaa suuretta kun laskee esim. 100 km perusteella, niin niistä näkee varmaan jo suoraan vertaamalla valmistajan verrokkidataan, että pitääkö saapuvat pulssit paikkansa. Ja näitä sadan kilometrin välein tallennettavia tietoja mahtuu aika paljon muistiin jos näin halutaan.

1. akun kulutus sadalla kilometrillä (wh/100 km)
- kun asennat pulssinpuolittajan, niin wh määrä teoriassa tulpaantuu. Käytännössä kasvaa vieläkin enemmän, koska avustus on käytössä yli 25 km/h gps nopeuksissakin
- aika varma merkki vilungista, kuun verrataan vanhempiin vastaaviin tietoihin tai valmistajan verrokkidataan ja sen vaihteluväliin
- toki joku aina sanoo, että polkee vaan turbo päällä turvesuolla 10 km/h, että ei voi tästä päätellä mitään

2. huippunopeuden muutos
- oletus: käytännössä aina mennään alle 50 km/h (tai 99% ajoista)
- kun puolitat pulssin, tippuu huiput teoriassa puoleen eli 25 km/h. Vähintään näyttää epäilyttävältä. Kyseessa kun ei ole vielä city/mummonpyörä
- muutos aikaisempiin 100 km jaksoihin näkyy selkeästi

3. keskinopeuden muutos
- todellinen keskari toki nousee, mutta pyörän näkemä tippuu
- eli muutos tulee mutta ei niin selkeä muutos. Pelkästään tähän en luottaisi

4. avustuksen käyttöaste poljettaessa
- käytännössä avustus on aina päällä kun poljet (ellet aja yli 50 km/h, jota tapahtuu harvoin)
- melko idioottivarma tieto huijauksesta, paitsi jos et ole ikinä ajanut ennenkään yli 25 km/h. Väitän että tällaista verrokkidataa ei valmistajalta löydy.
- käytännössä sama tieto kuin kohdassa 2, mutta mukana on vielä tämä tieto polkemisesta

Noita lukuja siis voi verrata etsimällä selkeää muutosta aiempiin lukuihin tai valmistajan ohjearvoihin. Jos pyörää polkee eri henkilöt, niin sekään ei selitä noita kaikkia muutoksia, tai osa kielii suoraan virheellisestä pulssitiedosta.

En siis väitä, että Spessu toimii näin. Mutta jotenkin näin sen itse ratkaisisin, että pääsisin halutessani kiertämään takuuvelvoitteen ja saisin tuotteella maksimikatteen, kun ei tarvitse käpälöityjä vehkeitä takuuseen korjata. Enkä tarvitsisi täyttä dataa asian tulkintaan.

Mutta eipä näillä oo mitään väliä. Toki jokainen tunnollinen pyörän omistaja ja käyttöehtojen hyväksyjä ymmärtää, että takuu raukeaa jos takuuehtoja rikotaan. Monesti ollaan vetoamassa kuluttajasuojaan yms. jos normaalit takuuasiat ei toimi. Sähköpyörien osalta silti tietoisesti rikotaan (tai haluttaisi rikkoa) takuuehtoja ja sysätään todistusvastuu vilungista valmistajalle. Ei näitä keskusteluja täällä foorumilla muuten käytäisi. Kiinnijäämisen riskiä täällä vain pohditaan.

MiG-77
15.06.2020, 12.50
Noinhan se on. Kaikki valmistajat (ei pelkästään Spessu) nykyään lokittavat moottoreitaan ja kyllä niistä lokeista aika hyvin saa selville nuo pulssinpuolittajat. Kuten jo itse aikaisemin totestin, niin minä en lähtisi ainakaan takuaajan puiteissa mitään virityksiä tekemään (minkään valmistajan moottoriin). Mutta jokainen tehköön niinkuin haluaa.

wosse
16.06.2020, 12.31
Kakkoskiekot hankissa, mistä saisi toiset magneetit? Braku, Sellon Pyörä ja fillarihuolto myi ainakin ei oota viime viikolla...

Polun tukko
16.06.2020, 19.39
Foxcomp turussa.

Aleksiron
16.06.2020, 21.06
Heittäkääpä vinkkiä mistä suomen puljuista kannattee kysyä 2020 Levo Comppia. Hinnoissa on kuitenkin eroja. Toki tällä kysynnällä ei hirveästi tartte hintoja polkea.

Hakkapeliitta
16.06.2020, 21.52
Heittäkääpä vinkkiä mistä suomen puljuista kannattee kysyä 2020 Levo Comppia. Hinnoissa on kuitenkin eroja. Toki tällä kysynnällä ei hirveästi tartte hintoja polkea.

Signature, Tampere

Aleksiron
18.06.2020, 11.04
Kyllä melkeen jokapaikka myy ei oota. Keskieuroopan markkinat imeny kaikki pyörät.

ajpi
18.06.2020, 11.12

Kuopiossa Iikan pyörävarikolla on yksi vähän ajettu L-kokoinen 2019 Carbon comp myynnissä. Ei tietysti se mikä kysyt, mutta toimiva peli. [emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aleksiron
18.06.2020, 12.09
Kuopiossa Iikan pyörävarikolla on yksi vähän ajettu L-kokoinen 2019 Carbon comp myynnissä. Ei tietysti se mikä kysyt, mutta toimiva peli. [emoji106]

Jep sitä kattelinkin, mutta kiinnostelee tän vuoden mallin 700wh akku.

Fat Boy
18.06.2020, 15.01
Pyöräliike varustamolla oli jokunen levo, mutta malleja en tarkemmin katsellut.

Hakkapeliitta
19.06.2020, 23.57
Kyllä melkeen jokapaikka myy ei oota. Keskieuroopan markkinat imeny kaikki pyörät.

Motokeidas, Tampereella.
Kannattaa ainakin kysyä tarjous, näyttäisi olevan hyllyssä Compia.

Mr Hyde
20.06.2020, 12.11
Tuolta löytyy kaikkia muita kokoja paitsi XL:ää (joka on Spessulta loppuunmyyty) https://www.mountainbikeshop.fi/tysjousitetut-shkmaastopyrt

Aleksiron
20.06.2020, 12.50
Sehän se on kun tarttis just XL kokoista. Ei auta hötkyillä jatketaan katselua!

Tounip
20.06.2020, 15.48
Sehän se on kun tarttis just XL kokoista. Ei auta hötkyillä jatketaan katselua!

Itselläni oli sama ongelma, XL etsin ja ei tahtonut millään löytyä. Tuolta Mountainbikeshopista lopulta löytyi ja 3vko sitten jäi vielä sellainen ruskea xl comp hyllyyn. Kannattaa soittaa ja kysuä, olivat vissiin saamassa ulkomailta muutaman myyntiin. Onnea metsästykselle.

Aleksiron
20.06.2020, 16.09
Kävi mielessä että jos ottaisi L kokoisen ja hommaisi 20-30mm pitemmän stemmin. Liekkö järkeä. Olen 183cm lyhyt ja kävin liikkeessä koeajamassa perus Levoa kummassakin koossa ja XL tuntui vaan itselle sopivammalta.

Mr Hyde
20.06.2020, 21.09
Kävi mielessä että jos ottaisi L kokoisen ja hommaisi 20-30mm pitemmän stemmin. Liekkö järkeä. Olen 183cm lyhyt ja kävin liikkeessä koeajamassa perus Levoa kummassakin koossa ja XL tuntui vaan itselle sopivammalta.

Pituutesi perusteella L-koko menisi kyllä. Tuskin 20 -30 milliä pidempää stemmiä tarvittais, 15 mm pidempi varmaan riittäisi (60mm stemmi 45 mm sijaan). Ellei sinulla ole tosi pitkät kädet?

Aleksiron
20.06.2020, 22.00
Pituutesi perusteella L-koko menisi kyllä. Tuskin 20 -30 milliä pidempää stemmiä tarvittais, 15 mm pidempi varmaan riittäisi (60mm stemmi 45 mm sijaan). Ellei sinulla ole tosi pitkät kädet?

Voitte olla oikeassa. Ei se liikkeen pihalla pyöriminen anna oikeaa kuvaa pyörän koosta. L koko tuntui vaan siltä että ohjaamoon tarvisi vähän tilaa lisää, jolloinka tuo 60 stemmi vois ajaa asian.

Olen katseen kääntänyt jo keski-euroopan pyöräliikkeisiin joissa myös kato käynyt pyörillä. Yksi L kokoinen punainen olisi saatavilla 5890e

grebe
22.06.2020, 09.44
Voitte olla oikeassa. Ei se liikkeen pihalla pyöriminen anna oikeaa kuvaa pyörän koosta. L koko tuntui vaan siltä että ohjaamoon tarvisi vähän tilaa lisää, jolloinka tuo 60 stemmi vois ajaa asian.

Olen katseen kääntänyt jo keski-euroopan pyöräliikkeisiin joissa myös kato käynyt pyörillä. Yksi L kokoinen punainen olisi saatavilla 5890e

Itse olen 181 cm ja L-koko oli jopa ison tuntuinen, kun oli tottunut toisen merkin L-kokoon. Uskon, että L on ihan toimiva koko, mutta sopivuus riippuu henkilökohtaisista tottumuksista.

simtee
22.06.2020, 11.11
Yhden koon pystyy melko helposti nykypyörässä kompensoimaan ylöspäin stemmillä ja satulan paikalla.

Invisigoth
29.06.2020, 13.07
Vaimon Levosta lähti hissitolpan (TranzX) vaijeri irti tolpan puolelta. Vaijerin kiinnityspala ei tippunut ulos, kun ravistelin pyörää ylösalaisin.

Onko moottorin ja rungon välissä niin paljon tilaa, että se pala voisi kulkeutua moottorin alapuolelle ja tippua ulos suojakuoren vesireiästä?
Jos kiinnityspala on vielä rungon sisällä, pitääkö koko moottori ottaa irti vai auttaako pelkkä suojamuovien irrotus? Punnitsen tässä, että alanko itse kalastelemaan sitä ulos.

grebe
29.06.2020, 13.42
Kyllä se varmasti mahtuu läpi, jos vaan osaa tiensä. Ahdasta siellä kyllä on. Vaikea sanoa kummin on käynyt. Helppohan tuo toisen puolen muovi on irroittaa ja alkaa katsastella tilannetta.

Invisigoth
29.06.2020, 14.36
Mitään kilinää sieltä ei ainakaan kuulunut, mutta voihan se olla jossain välissä jumissa. Pitää availla suojia ja katsoa löytyykö niiden takaa.

tene
02.07.2020, 10.32
Harkinnassa on Levo SL:n hankinta XL-koossa.
Onko kellään kokemusta siirtymisestä isommasta pyörästä XL-koon Levoon?
Olen 1,9m pitkä ja nykyinen pyörä on Evolink 140 L-koossa.

Evolinkissa reach 510; HA 64,5; SA 78
Levo SL:ssa reach 480; HA 66,0; SA 74,2

Vertailuarvoissa on isoja eroja, joten epäilen tuon XL-koon sopivuutta itselleni.

simtee
02.07.2020, 10.46
Harkinnassa on Levo SL:n hankinta XL-koossa.
Onko kellään kokemusta siirtymisestä isommasta pyörästä XL-koon Levoon?
Olen 1,9m pitkä ja nykyinen pyörä on Evolink 140 L-koossa.

Evolinkissa reach 510; HA 64,5; SA 78
Levo SL:ssa reach 480; HA 66,0; SA 74,2

Vertailuarvoissa on isoja eroja, joten epäilen tuon XL-koon sopivuutta itselleni.

Levo on itse asiassa penkistä ajaessa pidempi pyörä, Polen jyrkkä satulaputken kulma vääristää tuota reach-mittaa. Spessun top tube on XL-koossa 664mm ja Polen L-koossa 644mm, eli spessun runko on pari senttiä pidempi, kun persaus on satulassa. Seisaaltaan tuo ero reachin osalta voi vaikuttaa jonkin verran, joten kannattaahan tuota joka tapauksessa kokeilla ennen ostoa. Ja stemmin pituuden kanssa voi tietty hienosäätää asentoa. Spessussa vakiona 45mm, joten pidennysvaraa on.

Polun tukko
04.07.2020, 08.20
Viime viikolla testailtiin alustan säätöjä tahkolla.

https://youtu.be/_WQMK3ZPmvU

ossi5000
06.07.2020, 08.39
Mission Controliin on hiljattain tullut mahdollisuus päivittää Levon firmwareja. Kokeilin tuota äsken, display/TCU firmware päivitty 2020 Levossa versiosta 21 versioon 26.B.0. Sitä en tiedä onko mitään muuttunut, kun ei noista firmiksien versioista tunnu löytyvän mitään tietoa (aiemminhan ne on ollut vain jälleenmyyjien päivitettävissä).