PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjut poikki.



Hamme
26.05.2017, 01.24
Jeps, oli tuossa tarkotus lähteä lenkkiä vetämään kaverin kanssa mutta halpa pyörä näytti ensimmäiset merkkinsä. Kaksi ekaa polkasua pientä pauketta ketjuissa, kolmannella isompi ja sitten polkastiinkin jo tyhjää :D Onni onnettomuudessa että sattui hajoamaan juuri kotipihassa, eikä 20km päässä. Aikeissa onkin ollut vaihtaa takapakka kun alusta asti vähän ketjut pyrkineet rattaalta toiselle, nyt onkin hyvä aika hoitaa alta pois.

Kuitenkin näin aloittelevana harrastajana on innostusta räpeltää, vaikkei mitään mistään tiedäkkään, mutta onko mahdollista muuttaa tuommoset perus 3x8 vaihteet esim 1x10, tai onko mitään järkeä? Mitä nyt on muutama lenkki takana niin eipä noihin etuvaihteisiin tule koskettua laisinkaan, keskimmäisellä mennään ja takavaihtaja hoitaa vastukset. Vai mennäkkö vaan helpolla ja pistää tilaukseen 8 lehtinen takapakka, ketjut, sekä tarvittavat työkalut vaihtoon?

hcf
26.05.2017, 09.55
Jos ei oo markettimallia kampisarja että saat eturattaat irti niin ei pitäs olla mittää ongelmaa. Muuten pitää ostaa sekin. Mittaat vaan pulttien välin ja ostat siihen sopivan rattaan ja työkalut. Välityksiä voi vertailla erinlaisilla laskureilla (http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html) että osaat valita sopivan pakan ja etukiekon. Toki vaihtaja ja vipu pitää vaihtaa kans 10:ksi. Valmiitakin settejä löytyy maastopyöriin (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/groupsets?sort=pricelow)
Ja lukemalla täältä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49169-1x10)

Aakoo
26.05.2017, 10.09
Laita suoraan 1x11, varsinkin jos on maastopyörä, niin tulee varmaan halvemmaksikin kuin ostella jotain oneup rattaita takapakkaan ja goatlinkkejä vaihtajaa varten. Tämä eritoten jos joudut ne kymppiosatkin ostamaan uutena.

Blackborow
26.05.2017, 10.12
Aikeissa onkin ollut vaihtaa takapakka kun alusta asti vähän ketjut pyrkineet rattaalta toiselle, nyt onkin hyvä aika hoitaa alta pois.

Eipä tuo takapakan vika ole vaan eiköhän se ole vaihtajan säädöissä ongelma. Eipä ihme, että ketjut katkeaa jos eivät koskaan istu kunnolla rattaalle vaan pikkasen vinossa ja sitten runtataan :rolleyes:

Hamme
27.05.2017, 00.50
Jos ei oo markettimallia kampisarja että saat eturattaat irti niin ei pitäs olla mittää ongelmaa. Muuten pitää ostaa sekin. Mittaat vaan pulttien välin ja ostat siihen sopivan rattaan ja työkalut. Välityksiä voi vertailla erinlaisilla laskureilla (http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html) että osaat valita sopivan pakan ja etukiekon. Toki vaihtaja ja vipu pitää vaihtaa kans 10:ksi. Valmiitakin settejä löytyy maastopyöriin (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/groupsets?sort=pricelow)
Ja lukemalla täältä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49169-1x10)

Täytyy huomenna kaivella pyörä kellarista parvekkeelle ja tutustua paremmin mitä löytyy, mitään laadukasta ei varmasti pyörässä kiinni ole mutta katsellaan ja tutustutaan.


Laita suoraan 1x11, varsinkin jos on maastopyörä, niin tulee varmaan halvemmaksikin kuin ostella jotain oneup rattaita takapakkaan ja goatlinkkejä vaihtajaa varten. Tämä eritoten jos joudut ne kymppiosatkin ostamaan uutena.
Eipä voi maastopyöräksi kutsua, vaikka on olevinaan, mutta mikäli halvemmaksi tulee niin mennään varmaan tällä, tämä kun on suuremman luokan budjettiharrastamista toistaiseksi.


Eipä tuo takapakan vika ole vaan eiköhän se ole vaihtajan säädöissä ongelma. Eipä ihme, että ketjut katkeaa jos eivät koskaan istu kunnolla rattaalle vaan pikkasen vinossa ja sitten runtataan :rolleyes:
Voi hyvin olla näinkin, ei voi kaikkea vielä tietää. Niillä säädöillä on menty mitkä on edellisen omistajan jäljiltä jäänyt, ehdittiin niillä vajaa 100km polkea.. heh. Oli vain oma oletus että kulunut pakka, luulin että vaihtajan säädöt koskevat vain vaihteiden ääripäitä. Edit. Lisätään vielä sen verran, että tuossa viimesellä lenkillä aivan kuin olisin huomannut eturattaiden olevan ujosti kierot, voisi myös se olla syynä katkeamiseen, jos ei ketju kulje sulavasti niin pieni runttaaminen ei varmasti tee hyvää.

Selailen osia ja yritän perehtyä asiaan kunhan on paremmin aikaa istua koneella. Tarvittavat työkalut toivottavasti saanee tilattua netistä osien yhteydessä?

hcf
27.05.2017, 09.41
Vaijeria kiristämällä/löysäämällä se oikea kohta löytyy. Monesti löytyy suoraa vaihdevivun ja vaijerin välistä kiristin. Vedetään hiukan poispäin ja pyöritetään. Jos siinä ei ole niin sama löytyy vaihtajasta

Hamme
27.05.2017, 16.44
http://i67.tinypic.com/29w3cep.jpg
http://i.imgur.com/8Gs12edm.jpg

Olipas taas kuvien uppaus hankalaa. Mutta tuolta näyttää etu- ja takapää. Kampisetissä ainakin irroitettavat rattaat, eikös tuohon pitäisi helposti onnistua vaihto yhteen rattaaseen? En tiedä lähdenkö vielä säätämään laisinkaan takapakan kanssa, huolellista putsausta lukuunottamatta, sen verran pskan peitossa on.

CamoN
27.05.2017, 18.59
Jos eturattaiden kiinnityspulttien kehän halkaisija on 104mm, kaikki mahdollisuudet erilaisiin 1x -ratkaisuihin on olemassa. Yksi pultti näyttää puuttuvan mutta niitähän saa kaupasta. Hauska ratas muuten tuo isoin, enpä ole ennen nähnyt 4x104 ja 5x130 -pulttikehiä samassa rattaassa.

Hamme
28.05.2017, 11.42
Olin juuri ruuvannut sen yhden puuttuvan irti, eli tallessa sekin. Ja kyllä 104mm tarjoaa mukavasti vaihtoehtoja. Tuossa jonkun aikaa selailtuani osia ymsyms, päädyin toistaiseksi ratkaisuun muuttaa vain etupään yksivaihteiseksi. Jostain toisesta topicista luin että 9-vaihteinen eturatas käy myös 8-vaihteiseen settiin? Hyvä jos niin. Tämän hetken suunnitelmana kaikki rattaat irti, keskimmäisen tilalle 9-vaihteinen 34t ja suurimman tilalle mietin ketjusuojaa, lähinnä jotta saa isoimman rattaan paikat täytettyä.

Takasetin laitosta luovuin kun tarkastelin hintoja ja mietin onko minkäänlaista järkeä upottaa moisia rahoja tälläiseen budjettipyörään. Laittaminen on kivaa, mutta löytyy rahoille oikeaa tarvettakin.

Nyt ketjunkatkaisijaa metsästämään niin saadaan uusi ketju oikeaan mittaan!

hcf
28.05.2017, 12.17
Häätyy ostaa narrow wide etukiekko jos meinaat heivata etuvaihtajan pois. Että pysyy ketjut.

nure
28.05.2017, 12.46
Blackspire Snaggletooth kahdessa käytössä eikä kertaakaan tippunut ketjut...

TERU
28.05.2017, 12.54
Suurimmassa rattaassa on reiät valmiina mahdollista ketjunsuojaa varten, ja jos et enää tarvi suurinta, pyyhkäise huitsinnevadaan piikit suurimmasta, niin siinäpä ketjunsuoja eikä maksa paljon.
Ihan järkevää korjata pienellä budjetilla pyörää.

Hamme
28.05.2017, 12.57
http://i.imgur.com/OMsPgd0.png
Jotakuinkin näin? Vaikkakin pelkällä rattaalla nyt mennään. Ei malta moista hintaa alemmasta maksaa.

Hamme
28.05.2017, 13.01
Suurimmassa rattaassa on reiät valmiina mahdollista ketjunsuojaa varten, ja jos et enää tarvi suurinta, pyyhkäise huitsinnevadaan piikit suurimmasta, niin siinäpä ketjunsuoja eikä maksa paljon.
Ihan järkevää korjata pienellä budjetilla pyörää.
Ei löydy työkaluja piikkien poistoon ja mielummin säästän ison rattaan, jos pyörä vaihtaa vielä omistajaa niin on tarvittaessa vanhat osat tallella.