Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 29 x 2.6 MTB-renkaat (ei 29+)

Sivut : 1 2 [3]

Villetre
23.10.2021, 10.51
Ja kyllä.. Elämä palasi ihmiseen kun sai Bontit alle. Baronit eivät olleet itselle se optimaalisin vaihtoehto joten kiertoon lähti, täytyy sanoa että on renkaissa eroja. Contin painavahko ja kulmikas rengas oli hieman kaksijakoinen vaikkakaan ei huono. Täytyy silti jatkaa seikkailua kumien maassa; ehkä Teravail tai Onza seuraavaksi varastoon.

zort
21.12.2021, 21.00
Joulunalussurffailuja...No, siinähän kävi niin että jouten tulin guukletelleeksi Wolpackin renkaita ja yhtäkkiä päätin tilata ensi kevääksi Tallboyhin 2 kpl CROSS TLR 2.6×29 -mallia. Kaikkine kuluineen hintaa parille tuli 84,97 € valmistajalta Saksasta tilattuna. Mielenkiintoista nähdä minkälaista gumia sieltä tulee ja kuinka sujuvasti. Koeajot sitten keväämmällä. Pitäähän sitä tuollaisia 2.6 -koon renkaita kokeilla.

https://wolfpack-tires.com/produkt/cross/?lang=en

https://www.bikeperfect.com/reviews/wolfpack-trail-speed-and-cross-mountain-bike-tire-review

Ohiampuja
21.12.2021, 21.39
Mikähän olisi kevyin ja rullaavin 2.6” rengas gravel-tyyppiseen ajeluun?

sak
21.12.2021, 22.04
Täältähän löytyi vähän pohdintaa tuosta insertin vaikutuksesta ilmatilaan jota olen pienessä päässäni pyöritellyt. Huck minulla on ollut takana tämän puoli kesää ja se on riittänyt, mutta jäi viime renkaan vaihdossa roikkumaan tuonne pihlajaan… ensi kesäksi saisin pepiksen nuudelin jos innostuu. Ajan kyllä aika sukkasillaan, taustaa siihen varmaan tuo 26” jäykkäperät sisurilla varustettuna, voi elämä sitä paiikauksen määrää :D
Wolfpackiä olen itsekkin tänään kyttäilyt, mutta trail mallia. Sopivasti loppu nyt 2,6”. Enduro näyttää vähän liian rouhealta.

zort
21.12.2021, 22.51
Trailin olisin ehkä ottanut eturenkaaksi jos olisi ollut saatavilla mutta katsotaan nyt miltä Cross näyttää kun saapuu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nve
22.12.2021, 00.09
Mikähän olisi kevyin ja rullaavin 2.6” rengas gravel-tyyppiseen ajeluun?

Esimerkiksi vittorian mezcal on varsin rullaava rengas ja saa 2.6 leveänä.

velib
22.12.2021, 08.48
Toinen vaihtoehto olisi Maxxis Ikon. Painoa on tosin jo 800g. Toki Mezcalilla vielä enemmän, 870g.

zort
29.12.2021, 17.21
Wolfpackin Crossit tuli tänään Saksasta. Strategisia mittoja: Paino 880 g (molemmat saman verran) halvalla kalavaa’alla punnittuna. Eli 10 g painavampi kuin valmistaja spekseissä. Leveys levitettynä 160 mm. Nappulat kohtuullisen reilut mutta yllätys että ovat aika tiuhassa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/690f90317c9e3e6dd02c96afa391304a.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/60785e5ff0be20d4de1b94dae26d084f.jpg
Cross vasemmalla (ei vanteella), oikealla Bontrager XR4 2.4 Team Issue. Bontyn nappulat hiukka isommat ja harvemmassa. Saas nähdä, perinteisesti harvanappulaiset olleet mieluisampia itselle noin yleensä ottaen. Asennetaan nämä sitten keväämmällä kunhan talvi saadaan lusittua.
Aika livakasti renkaat saapuivat, tilaus 21.12. illalla ja tänään 29.12. R-kioskilla noudettavissa. Välissä Postin joulukiireet.

Uuno1
04.01.2022, 17.16
Mistään en ole lukenu että koskisi kaikkia 3c seoksia. Tai en muista, että olisi mainittu erikseen.

Ainakin omissa Maxxiksen 3C MaxxTerra-nakeissa (DHF & DHR II) sivunappulat menevät kivikoviksi jossain vaiheessa alle -10*C:ssä. Toistaiseksi en ole saanut niihin repeymiä (kaveri kyllä on saanut johonkin 3c:hen), mutta eipä niillä oikein pitoakaan ole edes pikkupakkasilla kun ne alkavat jo silloin osoittaa kovettumisen merkkejä. Keskinappulat taas pysyvät kohtuullisen pehmeinä pakkasella.

Uuno1
04.01.2022, 17.20
Onko kokemuksia 2.6" kumeista noin max 66mm leveydessä i41 vanteilla (40mm) jossa nappulat tulisi vielä suojaamaan kylkiä/ renkaan profiili ei menisi ihan litteäksi. Esim Spessun 2.6 Butcher on käyttökelvoton profiililtaan.

Tommoset i41 vanteet nyt sattuu olemaan puol joutilaana.

Itse olen ajellut i40 vanteella DHF 2.5":n kanssa (27.5" tosin) ja tykkäsin ajotuntumasta varsinkin bike parkissa. Nuo "2.6" leveät renkaat ovat aikamoinen läppä: Oma 29x2.4" Maxxis DHR II on millin tarkkuudella yhtä leveä i30 vanteella kuin "2.6" Butcher (~60mm). 27.5x2.6" Hillbillyn pakkauksessa vielä lukikin ne "oikeat" rengasleveydet eri levysillä vanteilla, ja vasta oliko se 35 vai 40 mm kohdalla se rengas oli edes sen 2.55". Maxxiksen renkaat taas ovat epäjohdonmukaisia: 2.6x27.5" DHF ja 2.4x29" DHR II olivat aika lähellä oikeaa mittaa kun taas 2.5x27.5" DHR II ja DHF sekä 2.6" Rekon ovat oikeasti lähempänä 2.35" renkaita...

MTB Engineer
05.01.2022, 10.11
Ainakin omissa Maxxiksen 3C MaxxTerra-nakeissa (DHF & DHR II) sivunappulat menevät kivikoviksi jossain vaiheessa alle -10*C:ssä. Toistaiseksi en ole saanut niihin repeymiä (kaveri kyllä on saanut johonkin 3c:hen), mutta eipä niillä oikein pitoakaan ole edes pikkupakkasilla kun ne alkavat jo silloin osoittaa kovettumisen merkkejä. Keskinappulat taas pysyvät kohtuullisen pehmeinä pakkasella.

Pehmeät 3C:t menee koppuraksi saippuaksi jo nollassa. 3C MaxxSpeed tuntuu toimivan myös pakkasella. Ilmeisesi kova seos on vähemmän altis lämpötilalle.

Villetre
07.01.2022, 19.03
Kovuudestava niinkään vaan kumin laatu.. Halpa muuttuu kovaksi.

SamiMerilohi
23.01.2022, 20.18
Kuinka paljon rengastilaa on tarpeeksi? Uudessa fillarissa on virallisesti maksimirengaskoko 29x2,5". Mulla oli tähän tulevissa kiekoissa valmiina 29x2,6" renkaat (takana Maxxis Rekon), joten ajattelin ensin kokeilla kuinka sopii, ja sopiihan se. Kuvassa tiukin väli eli renkaan ja chainstayn väli. Tuohon väliin mahtuu lyijykynä just ja just, onko riittävä tila?

https://i.imgur.com/nCWoH54.jpg

Kuminauha
23.01.2022, 20.38
Pitäs riittää, se selviää ajamalla. Rengas voi vähä levitä kun siihen kodistuu iskuja ja ottaa kiinni. Myös muta ja kävyt/kivet voi ajoittain raapasta. Rekon ei tosin ole se kaikkein roskaa imevin rengas.

Kanuuna
23.01.2022, 22.09
Pitäisi riittää, kunhan kiekko on suora.

velib
23.01.2022, 22.50
Itse ajaisin. Laita teippiä tuohon kohtaan ja tarkista jossain välissä, jos on syönyt sen puhki niin voi vaihtaa kapeampaan renkaaseen jos siltä tuntuu.

Ohiampuja
24.01.2022, 09.42
Maastopyörässä 5-6 mm riittää, maantiepyörässä riittää n 3 mm. Noin MBA joskus opetti.

JackOja
24.01.2022, 09.48
Kuinka paljon rengastilaa on tarpeeksi? Uudessa fillarissa on virallisesti maksimirengaskoko 29x2,5". Mulla oli tähän tulevissa kiekoissa valmiina 29x2,6" renkaat (takana Maxxis Rekon)

Onko Maxxis koskaan kenelläkään ollut luvatun levyinen? Todnäk. 2.6" Maxxis on ihan passeli sallittuun 2.5-tuumaiseen nähden.

M A
24.01.2022, 10.10
Mun 2.6 maxxikset jotka pyörän mukana tuli oli muistaakseni aikalailla 65-66mm kun mittasin, eli just eikä melkein.

JackOja
24.01.2022, 10.25
^oho! Oliskos ne tarkistanut tönärinsä nyttemmin. Kapean maineessa Maxxis on aina ollut.
Ja maineen lisäksi käytännössäkin, oma esimerkki: 2.4 Ardent ja 2.35 Ikon kapeammat kuin 2.35 Rallirane samalla vanteella.

Mutta jokatap. noin ylipäätään ei kannatta tuijottaa renkaan merkintöjä, vaan mitata itse leveys omilla kiekoillaan.

Antza44
24.01.2022, 10.27
2.6 Rekonit on selkeästi isommat, ku Forekasterit sekä leveydessä, että korkeudessa.

ruuduntakaa
24.01.2022, 10.33
2.8 Rekon 67mm i35 kiekolla

Antza44
24.01.2022, 11.27
2.6" rekon i30 vanteella 64mm. i40 menee nimellis mittaansa.

Teemu
24.01.2022, 22.04
2.6 Rekonit on selkeästi isommat, ku Forekasterit sekä leveydessä, että korkeudessa.

Ei liity 2.6" renkaisiin, mutta tsekkasin just 2.35" Rekon Racen (i25 vanteella) ja Forekasterin (i26) leveydet ja Rekon on 3mm leveämpi. Molemmissa renkaissa sama tpi ja kumiseos. Silmämääräisestikin Rekon näyttää reilusti isommalta joka suuntaan.

ruuduntakaa
31.01.2022, 15.18
Kuinka paljon eroaa toisistaan Maxxiksen MaxxGrip ja 3C MaxxTerra? Lähinnä kiinnostaa pito eturenkaana suhteutettuna kulutuskestävyyteen. Asfalttisiirtymiä tulee aika paljon, esim. Schwalben Ultra Soft ei mulle käy.
Kuinka noi Maxxiksen seokset vertautuu Schwalben Ultra Soft-seokseen?

Assegai 29 siis tarkoituksena hankkia eteen mullet setuppiin. Ja taitaa olla niin että DD- ja DH-versiot on saatavana vain MaxxGrippinä?
kestääkö EXO+ kunnon paukutusta vai onko tyytyminen MaxxGrip-seokseen jos haluaa kestävät kyljet?

MaxxGrip käy toki mainiosti jos kulutuskestävyys on parempi kuin Schwalbessa.

Antza44
31.01.2022, 16.37
Kuinka paljon eroaa toisistaan Maxxiksen MaxxGrip ja 3C MaxxTerra? Lähinnä kiinnostaa pito eturenkaana suhteutettuna kulutuskestävyyteen. Asfalttisiirtymiä tulee aika paljon, esim. Schwalben Ultra Soft ei mulle käy.
Kuinka noi Maxxiksen seokset vertautuu Schwalben Ultra Soft-seokseen?

Assegai 29 siis tarkoituksena hankkia eteen mullet setuppiin. Ja taitaa olla niin että DD- ja DH-versiot on saatavana vain MaxxGrippinä?
kestääkö EXO+ kunnon paukutusta vai onko tyytyminen MaxxGrip-seokseen jos haluaa kestävät kyljet?

MaxxGrip käy toki mainiosti jos kulutuskestävyys on parempi kuin Schwalbessa.Eipä ole ollut, kuin normi Exo.ja, mutta taitaa Exo+ olla lähelle Spessun Grid Trail.ia tai jopa köykäsempi. Tosin mulla Exo ja Grid Trail kestänyt sen mitä uskallan paukuttaa toki olen oppinut ajamaan köykäsemmillä renkailla. Molempiin takana ollessa olen Dartin saanut laittaa, mutta en ainakaan Grid Trailia jämympia aijo luomuun laittaa.

T9 Bucherit taitaa saada lähteä kiertoon, kun ennen lumia tuli huomattua, että jarruttaa eturenkaanakin liikaa menoa. Eliminatoria vois koittaa eteenkin T7 seoksella paljonhan mahtaa olla rullauksessa ero T7 Bucheriin muuten samoilla specseillä? Tai jopa T5 seoksella.

ruuduntakaa
31.01.2022, 17.55
Eipä ole ollut, kuin normi Exo.ja, mutta taitaa Exo+ olla lähelle Spessun Grid Trail.ia tai jopa köykäsempi.

Kiitos tiedosta. Mulle ei siis ole optiona kuin DD tai DH ja pakosti siis MaxxGrip.
Tai sitten hankin Butcherin T9:n Gravitynä, Grid Trail mulla on ja pidän ehkä hieman liian heppoisena. Mutta pidän renkaan ominaisuuksista kyllä.
Loppuunajettu Eliminator on Gravityna ja melko sopiva runko omaan makuun. Järeämpikin vois olla mutta pärjäilee jo hyvin kuitenkin.

Sambolo
01.02.2022, 01.52
Maxxgrip kulunu ainaki itellä nopeempaa kuin swalpen softi. Oikeella maxxgrip joka ajettu huomattavasti vähemmän kuin vasen maxxterra, tosin maxxgrip oli takana.
https://i.imgur.com/vDyeRZ9.jpg

ruuduntakaa
01.02.2022, 08.18
Kyllä valinta taitaa siis olla Butcher T9 Gravity. Kulutuskestävyys T9:ssä on melko hyvä ja pitoa kuitenkin on hyvin.
Toki Schwalben soft kestää oikein hyvin, Eddy Currentit oli itsellä softina. Siihen verrattuna T9 kuluu tietty nopeammin myös.

Antza44
01.02.2022, 09.56
Oikeella maxxgrip joka ajettu huomattavasti vähemmän kuin vasen maxxterra, tosin maxxgrip oli takana.
Mulla ainakin olisi ihan vastaava lopputulos vaikka molemmat olisi terroja. Eturengashan kestää monta (2-3) takarengasta jopa ihan sekalaisessa lenkkiajossa.

Sambolo
01.02.2022, 10.15
^Se on kyllä totta, mutta itellä ollu tuo nopeitein kuluva tähän mennessä. On siinä toki pitoakin.

nve
02.02.2022, 18.59
Uhka vai mahdollisuus?
Onko kukaan kokeillut Pirellin Scorpion S ja R renkaita?

Kevääksi koittanut etsiä otsikon kokoisia kumeja ja tuntuu, ettei oikein mitään ole varastossa. Ei magic marya, mazzaa, martelloa, hanssia.
Mutta Scorppioneita olisi myynnissä, voishan niitä rohkeasti kokeilla. Ei tiedä vaikka yllättyisi :)

janik
16.02.2022, 09.31
Ajossa on nyt Mm&hd combo supertrailina, 29x2.35. Koska noiden saatavuus 2.6” on heikkoa, niin oon pohtinut myös Maxxis Minioneja. Kumpi kylki vastaa paremmin supertrailia, Exo dual 60 vai 3c maxxterra 120? Nopealla vilkaisulla tpi:t menee juurikin noin, esim. exo dual 120 ei ole olemassa? 3c on kyllä haukuttu liukkaaksi kylmällä, joten jäikö tähän nyt muita vaihtoehtoja kuin exo dual 60.. ????

Luomuun olisivat menossa ja mm&hd olen tykännyt, pitoa on ja rengasrikkoja 0. Koko olis 29x2.6 ja on aika tiukka, 2.6 nobby nic mahtui vielä ok, mutta yhtään leveämpi/korkeampi ei saisi olla. Onko kokemusta esimerkiksi Minion DHR II Rear 29x2.60 vs Hans Dampf Supertrail 29x2.6 todellisesta leveydestä ja korkeudesta?

Sambolo
16.02.2022, 11.42
Dual ja maxxterra on kumiseoksia. Kyljet on köykäsimmästä vahvimpaan: exo, exo+, DD,DH. Exo+ vois olla lähellä tota trail kylkeä, se myös uudistui juuri entistä vahvemmaksi. Oman kokemuksen perusteella Dual kumi ei pitänyt yhtää sen enempää kuin 3C. Valitse kylki, mielein kuvio ja mieleinen kumiseos.

Ohiampuja
16.02.2022, 12.29
Valitse kylki, mieleinen kuvio ja mieleinen kumiseos.
Ja toivo että sellainen jostain myös löytyy. :)

Kuminauha
16.02.2022, 15.52
bike-componets.de oli kyllä tosin hyvin maxxista tarjolla, mitä kattelin tänään.

marco1
16.02.2022, 16.02
Hi5Bikes laatinut ohjeen noille Maxxiksen merkinnöille: https://www.hi5bikes.fi/maastopyoran-renkaat-ominaisuudet/ ja siellä on renkaita ihan kohtuullisesti hyllyssäkin.

pturunen
16.02.2022, 16.02
Onko kukaan kokeillut Spessun Fast Trak'eja tässä koossa? 2" muodossaan erittäin mukava ajettava kelveillä, mutta miten paljon turpoaminen vaikuttaa vierintävastukseen?

Edit: Tähän kysymykseen liittyy ihan käytännön ongelma. Yritän mahduttaa Rokkarin SiD-keulaan 2.6" renkaita. Kaapissa sattui olemaan Maxxis Reconit, joiden korkeus vanteesta korkeimpaan nappulaan on aika tasan 6 cm. SiDin kaaren väliin ei mahdu lyijykynää eli tuollaisenaan hyvin tiukka eikä lokasuojaa oikein saa laitettua. Haluaisin silti kokeilla 2.6", joten arvostaisin, mikäli joku voisi napata mitan noista Fast Trakeista. Itsellä Reconit ovat i30 vanteella.

janik
26.02.2022, 15.13
Ajossa on nyt Mm&hd combo supertrailina, 29x2.35. Koska noiden saatavuus 2.6” on heikkoa, niin oon pohtinut myös Maxxis Minioneja. Kumpi kylki vastaa paremmin supertrailia, Exo dual 60 vai 3c maxxterra 120? Nopealla vilkaisulla tpi:t menee juurikin noin, esim. exo dual 120 ei ole olemassa? 3c on kyllä haukuttu liukkaaksi kylmällä, joten jäikö tähän nyt muita vaihtoehtoja kuin exo dual 60.. ????

Luomuun olisivat menossa ja mm&hd olen tykännyt, pitoa on ja rengasrikkoja 0. Koko olis 29x2.6 ja on aika tiukka, 2.6 nobby nic mahtui vielä ok, mutta yhtään leveämpi/korkeampi ei saisi olla. Onko kokemusta esimerkiksi Minion DHR II Rear 29x2.60 vs Hans Dampf Supertrail 29x2.6 todellisesta leveydestä ja korkeudesta?

Hdf&hdr2 exo dc 60tpi kummit tuli, koko 29x2.6. Yhden lenkin ajettuina leveys 63mm nappulasta ja 61mm kyljestä mitattuna edessä ja takana, i30 vanteella. Mahtuuvat ihan ok 150 cube stereoon.

Kaupin poluilla pito oli todella hyvä. Paineita pudotin pariinkin kertaan lenkin aikana, tuntuu että pienemmillä saa mennä kuin mm&hd, johtuuko sitten leveydestä vai rungosta? Rullaavuutta ei pysty vertaamaan, mutta ei nuo nyt oletusarvoisesti kovin kevyet ole. Vanteelle nousivat helposti ilman pihinöitä jalkapumpulla. Kiveä ja juurakkoa pääsee testaamaan vasta keväämmällä

mehukatti
26.02.2022, 20.56
Saakohan jostain 29x2.6 Assegaita ja/tai DHR II:sta tällä uudella 60TPI EXO+ rungolla:

https://www.pinkbike.com/news/maxxis-updates-exo-plus-tire-construction.html

Late_h
27.02.2022, 15.00
Saakohan jostain 29x2.6 Assegaita ja/tai DHR II:sta tällä uudella 60TPI EXO+ rungolla:

https://www.pinkbike.com/news/maxxis-updates-exo-plus-tire-construction.html

Tilasin kuukausi sitten R2 bikestä DHR II 29*2.4 3C exo+ kumin ja oli tuota uutta mallia.

30 hampainen
20.03.2022, 11.29
Olisiko suosituksia hyviksi kesärenkaiksi kun käyttö on 90% asfaltilla, 9% hiekkatietä ja 1% maastossa? Rullata pitäisi.

Saattaa olla koko 29+ kylläkin, en ihan varmaksi muista.

Sambolo
20.03.2022, 12.59
Olisiko suosituksia hyviksi kesärenkaiksi kun käyttö on 90% asfaltilla, 9% hiekkatietä ja 1% maastossa? Rullata pitäisi.

Saattaa olla koko 29+ kylläkin, en ihan varmaksi muista.
Mitä väliä koolla tuossa käytössä? Ellei vanne nyt niin överi leveä ja rajoita. Joku kapee sliksi vaa, tyylii gravel/xc rengas.

Ohiampuja
20.03.2022, 14.03
Täällä liki sama pohdinta mielessä. Talvi ajeltu pääosin läskillä, mukavan pehmeätä. Nyt sitten otin 29” ajoon, missä on edessä 2.6” Piikkisika. Niin kylläpä möykylle jäätyneet pyörätiet hakkasi käsille.

Mutta olikin ”yllätys” taas kuinka paljon paineet vaikuttaa. Edessä oli 1.7 bar, jonka laskin 1.4 bar, niin tunnelma muuttui heti. Ja sen tiimoilta aloin vakavissaan pohtia että pitäiskö kesäksi laittaa vaikkapa 2.6” Ikon eturenkaaksi. Ja kokeilla kuinka matalilla paineilla sillä sietää ajaa.

Lovejoy
20.03.2022, 19.06
Vähän ollut mielessä, että pitäisikö eteen hommata Piikkisika, kun nykyiset Isp:t ovat olleet aika jyrät tämän talven kynnöspeltokelveillä. Paineita tiputtelemallakaan en oikein saanut mieleistäni lopputulosta, ilmeisesti runko sen verran jäykkä ja liian alhaisilla paineilla meneekin sitten turhan veltoksi.

Ajelin viime kesän noilla Ikoneilla ja antavat kyllä ihan mukavan pehmeän kyydin. Rullaavus ei ehkä paras mahdollinen, jos johonkin xc-kumeihin vertaa, mutta kyllä noihin loppujen lopuksi tottui ja tulee tulevaksikin kesäksi alle.

marco1
20.03.2022, 20.59
”Ikon on kevyt maastohiihto- ja MTB-rengas, joka on suunniteltu nopeuteen ja luotettavuuteen monissa olosuhteissa.”
https://www.maxxis.com/fi/tire/ikon/

Melko kovat vaatimukset jos Ikonit ei rullaa tarpeeksi.

Lovejoy
20.03.2022, 21.23
^ noilla spekseillä nämä ostinkin, mutta ainakin oma tuntuma verrattuna kaposempiin Race Kingeihin oli jarrumaisempi. Myös työmatkojen epätieteellisen seurannan perusteella ovat vähän hitaammat. Tottumisen jälkeen ihan hyvät ja tykkään kyllä tuosta pehmeydestä, jonka näillä saa. Retkikäytössäkin ovat parin reissun perusteella olleet myös oikein miellyttävät matkakumppanit.

Tuntsan Palo
20.03.2022, 23.58
”Ikon on kevyt maastohiihto- ja MTB-rengas, joka on suunniteltu nopeuteen ja luotettavuuteen monissa olosuhteissa.”
https://www.maxxis.com/fi/tire/ikon/

Melko kovat vaatimukset jos Ikonit ei rullaa tarpeeksi.

Ottaisin kyllä tuohon käyttöön mielummin Rekon Racen:

”Rekon Race on puoliliukas maailmancupin voittanut maastohiihtosyklin rengas ratsastajille, jotka haluavat tietää, mihin he todella pystyvät.”

Sambolo
21.03.2022, 00.42
^ mutta ajaako sillä Ninja warrior!?

Ohiampuja
21.03.2022, 09.48
”Rekon Race on puoliliukas maailmancupin voittanut maastohiihtosyklin rengas ratsastajille, jotka haluavat tietää, mihin he todella pystyvät.”
Vai että puoliliukas ja ratsastajille. Tämä oli päivän paras. :)

kauris
21.03.2022, 13.34
Mä laitan nyt tilaukseen 29 / 2.6 Forekasterit takajäykkään am pyörään rullaaviiksi kesäkumeiksi jotka myös vähän tasoittavat menoa nykyisiin 2.4 leveisiin verrattuna. 41 euroa kpl ärkakkosessa dual versiona.
Miksei niitä voi toki sovitella tarvittaessa täpäriin taakse tai xc-jäykkäperäänkin. Jälkimmäisen vanteet vaan on niin kapeat että ei ehkä istu yhtä hyvin. Jos edes mahtuu taakse pyörimään.

marco1
21.03.2022, 13.39
Laitoin 2.6 Forekasterin taakse nyt, tuossa on kapeampaa versiota tukevamman oloiset sivunappulat.
Rullaus alkuun ihan ok, Vittorian Agarro kuitenkin tarkoitus etsiä taakse kunhan tulee vastaan jossain.

Edessä on syksystä asti WTB Vigilante Tough / High grip joka on kyllä ylijäreä minulle. Vaihtuu johonkin kevyempään aika pian heti kun kuivaa.

frenik
23.03.2022, 11.36
Laitoin 2.6 Forekasterin taakse nyt, tuossa on kapeampaa versiota tukevamman oloiset sivunappulat.
Rullaus alkuun ihan ok, Vittorian Agarro kuitenkin tarkoitus etsiä taakse kunhan tulee vastaan jossain.

Edessä on syksystä asti WTB Vigilante Tough / High grip joka on kyllä ylijäreä minulle. Vaihtuu johonkin kevyempään aika pian heti kun kuivaa.

Forekaster on hyvä eturengas mun mielestä.

zort
03.04.2022, 11.29
Siinäpä olisi nyt Wolfpack Cross -renkaat asennettuna. Tänään jos kävisi ajelemassa noita paikallisia talvipolkuja. Eipä se paljoa kerro ominaisuuksista kesäisillä poluilla mutta onhan se kiva päästä kokeilemaan kun ovat muutaman kuukauden olleet kaapissa odottelemassa. Eniten epäilyttää tiheät nappulat, kaikissa aiemmissa suosikkirenkaissa on ollut nappuloita harvemmassa. Illalla asennetut renkaat oli aamulla mitattuna venähtäneet pari milliä leveämmiksi, tönäri näytti nyt leveydeksi 62 mm (vanteen sisäleveys 29 mm). Saattavat siitä vielä pikkasen levitä mutta alimittaisiksi taitavat jäädä. Asennus oli helppo kun oli ensin saanut renkaan vanteeseen (tämä osuus aika tiukka), nousivat sitten jalkapumpulla ilman mitään irvistelyä. Kaksi kunnon napsahdusta kertoivat renkaan olevan paikoillaan. Bontragerin kiekot omine vannenauhoineen ovat tunnetusti tiukat asentaa mutta ei paljoa enempää aiheuttanut tuskaa Wolpackien asennus kuin Bontyn omatkaan renkaat. Ainoa takapakki renkaan vaihdossa oli että hankkimani überkalliit Fillmore -venttiilit eivät sopineet Bontragerin kiekkoihin vaan jäivät lyhyiksi. Ehkä jos olisi vaihtanut muovisen vannenauhan teippiin niin olisi saattanut saada lukkomutterin ylettymään venttiilin kierteeseen. Itse venttiilissä pituus riittäisi mutta kierrettä ei ole riittävän pitkälti. No mutta se menee jo OT:ksi.
Jaa niin, halvalla kalavaa’alla punnittuna 880 g oli paino näillä/kpl.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220403/3c5ee64c8f6a5f69f3ae532fa8687149.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220403/d1c108f0ad23c22ac8b16ab089652d15.jpg

kauris
03.04.2022, 15.04
Sisuri sisään ja 3 baria painetta päiväksi niin saattais venyä vielä hiukan lisää. Sit takas tubelekseksi.

Edit. Itse hain 2.6 Forekasterit just postista. Alkuviikosta varmaan asennuspuuhiin. En ole varma mahtuuko taakse pyörimään mutta kohta siis selviää. Pyöränä Radon Cragger.

Sambolo
03.04.2022, 15.59
Noin paljon nappulaa, silti tyhjiä rivistöjä, voi olla juurilla aika metkat.

zort
03.04.2022, 18.57
^^eipä viitsi sisureiden kanssa enää pelailla kun on jo litkutkin sisällä. Venyy käytössä jos on venyäkseen.

^enpä tiedä, minusta noi on aika tasaisesti levitelty, mut joo, paljon nappuloita.

zort
03.04.2022, 19.48
Jos renkaan kyljet ei fuskaa niin mikäs taika siinä sisureitten kanssa venyttämisessä muuten on? Eikös se ole ilmanpaine mikä rengasta venyttää, oli sisällä sisuri tai ei?

Kuminauha
03.04.2022, 20.20
Joo en kans ymmärrä miten sisuri sen paremmin luo painetta ulkorenkaaseen kuin ilma? Se sama ilma painaa sitä sisuriakin....

stumpe
03.04.2022, 21.38
Laita ylipaine tubeleksena ja tule kertomaan tuliko siivouskeikkaa?

zort
03.04.2022, 22.34
Antaa ylipaineet olla, mennään ohjeiden mukaan vaan eli 2.5 baria maksimi tässä tapauksessa. Jos ei veny enempää niin ei veny sitten. Jos tarvitaan pulleammat kumit niin ostetaan sellaiset.

Antza44
03.04.2022, 22.35
No yhtalailla voipi olla entinen kumi sisurilla vaikka ei sotkua tulisikaan.

Sambolo
03.04.2022, 23.28
Eipä se kuvio mihinkää veny vaikka ois 100 baria, mikä idea tuolla ”venyttämisellä” on?

kauris
04.04.2022, 09.04
Sisurilla tai ei, jos uuden kumin pumppaa ja jättää suoraan siihen esim aiottuun 1 barin paineeseen, saattaa se jäädä kapeammaksi kuin silloin, jos pumppaat sen 3 baarin ja jätät vaikka yön ajaksi venymään. Jos siis tavoitteena että 2.6 kumi olis myös 2.6 leveä. Tämä toki riippuu rengasmallista ja käytetystä vanteesta enkä itse ole mittauksia tämän suhteen harrastanut mutta täältä palstalta olen lukenut venymistä/asettumista tapahtuvan. Siis että joku täällä mittasi tuloksen x uudesta renkaasta, lisäsi painetta väliaikaisesti ja mittasi uudelleen takaisin tyhjennettynä ja tulos muuttui y:ksi.

Edit. Ei tietenkään kuvio miksikään muutu mutta kokonaisilmatilavuus voi parantua.
Venymistä käytännössä on havaittavissa siinä,.että vanhat renkaat on helpompi asentaa vanteille. Tai siinä, että maantietuubit hyödyttää laittaa vanteelle etukäteen venymään, jotta kun varsinaisen liimauksen tai teippauksen tekee on se helpompaa.

zort
04.04.2022, 11.35
Mulla on ollut tapana pumpata asennuksen jälkeen lähelle renkaanvalmistajan antamaa maksimipainetta n. vuorokaudeksi (Wolfpackeissa 2.5 bar). Yleensä venymistä sillä tulee sen 2-3 mm leveyttä lisää. Sen jälkeen on pudotettu paineet siihen millä tulee ajettua. Näissä nyt aluksi 1.3/1.5 bar, säädetään siitä sitten tarpeen mukaan suuntaan tai toiseen.

ATK
04.04.2022, 14.23
Wolfpack Trail 2.4" ja Cross 2.4" oli minulla 28i vanteilla 61,3mm ja 60,9mm leveät silloin kun mitan otin ylös, joten kyllähän toi kuulostaa tosi pieneltä erolta 2.6" renkaaksi.

elbe
04.04.2022, 14.44
No on kyllä pieni ero noiden Wolfpackin 2.4 ja 2.6 välillä, tuliko punnittua tuo 2.4 cross niin tietäisi paljonko painossa on eroa? Mulla oli Teravail Honcho jossa 2.4 oli 59mm ja nyt 2.6 63mm, ei nämäkään true size ole mutta sentään 4mm leveydessä eroa samalla 30id vanteella + korkeutta huomattavasti enemmän, painoero vaan 36g.

zort
04.04.2022, 15.03
Wolfpackin 2.4 ja 2.6 korkeuksissa saattaa toki olla enemmän eroa

ATK
04.04.2022, 17.28
No on kyllä pieni ero noiden Wolfpackin 2.4 ja 2.6 välillä, tuliko punnittua tuo 2.4 cross niin tietäisi paljonko painossa on eroa? Mulla oli Teravail Honcho jossa 2.4 oli 59mm ja nyt 2.6 63mm, ei nämäkään true size ole mutta sentään 4mm leveydessä eroa samalla 30id vanteella + korkeutta huomattavasti enemmän, painoero vaan 36g.
Johonkin toiseen ketjuun nuo aiemmin laittanut kun eivät olleet 2.6" kokoa, mutta laitetaan tähän myös:
Cross: 726g (valmistajan ilmoittama 690g)
Trail: 890g (valmistajan ilmoittama 850g)

sak
04.04.2022, 18.03
Minulle tuli nämä 29” wolfin trailit. Eka tilasin 2.4” jotka näytti vähä turhan hoikalta. Siten tilasin myöskin 2,6”, ja
paketti renkaineen painoi muistaakseni alle kaksi kiloa. Mittakuva on 2,4:n sekä vanne 25 id.
2,6:ssa on ehkä hieman isommat nappulat. Erittäin helppo asennus dt:n vanteille, ilmatkin näytää pysyvän ilman litkuja joitain päiviä.
Tiedä sitten millon nuita pääsee kokeilemaan kun lunta on metri ja toinen mokoma takatakatakahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220404/b773b190801ada916539a6d247930dd8.jpg
talvi vielä tulossa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220404/b52a04647732b5188a5f3e6ec15d278e.jpg

stumpe
04.04.2022, 19.17
https://www.bikeshop.fi/Suomi-Tyres-Koli-MTB-TLR-29-2/ekauppa/pSUOMIK020T800041/

Kuka uskaltaa testata? :)

marco1
04.04.2022, 20.49
https://www.bikeshop.fi/Suomi-Tyres-Koli-MTB-TLR-29-2/ekauppa/pSUOMIK020T800041/

Kuka uskaltaa testata? :)

Kuvio näytti inspiroituneen monesta hyväksi todetusta kuviosta joten voivat olla toimivat rinkulat.

Vigilante ei oikein tuntunut ihan täysin tiiviiltä mutta tarkempi tutkimus paljasti muotin ”viiksikarvoja” olevan just renkaan reunassa reunanauhan päälle liimautuneena. Leikkeli pois niin uskoisin että seuraavalla asennuskierroksella pitää hienosti.

zort
05.04.2022, 10.46
Aika jännästi Wolfpackin Crossissa on kuvioissa ainakin kuvien perusteella huomattava ero 2.4 ja 2.6 välillä. Tilasin nuo 2.6 -kokoiset ilmeisesti 2.4:n kuvan perusteella jossa nappulat ovat selvästi harvemmassa kuin noissa 2.6:ssa jotka mulle sitten tuli. Samoin näyttäisi olevan Traileissakin mikäli oikein tulkitsin kuvia jotka sak postasi. Noin suuria eroavaisuuksia en ole muiden valmistajien renkaissa havainnut.

Kuminauha
05.04.2022, 14.22
Sama pätee esim contin der baroniin 2.4 vs 2.6 kuvioeroihin.

Sambolo
05.04.2022, 22.09
Kuvio näytti inspiroituneen monesta hyväksi todetusta kuviosta joten voivat olla toimivat rinkulat.

Rengas on vaa paljon muutakin kuin kuvio. Itteä nauratti tää ”Renkaiden rakenteessa ei ole isoja eroja suosittuun nas* tarenkaaseen Piikkisikaan, eli sen kyljet kestävät kovaakin ajoa ja rengas toimii loistavasti myös kylmillä välikauden keleillä.”

Vai että kyljet kovaan ajoon…

marco1
05.04.2022, 22.43
Rengas on vaa paljon muutakin kuin kuvio.
Totta on että monen muunkin asian pitää olla kunnossa jotta rengas on oikeasti hyvä.

Tänään hiplattiin lähikaupassa uusia WTB:n renkaita (samat vanhat mallinimet mutta eri versioita), esim. Vigilantesta jos jonkinlaista versiota erilaisilla reunavahvistuksilla ja ilman, nappulan kootkin näyttivät vaihtelevan aika paljon.

sak
09.04.2022, 13.55
Siinä wolfpack trailit vierekkäin.
2,4 on 60mm ja
2,6 on sen 63mm(oikealla)
Mitattu id25 vanteilla.
Sinkulassa on wtb ranger 29*2,6” 30id:llä ja niissä on leveyttä 68mm. Wtb:n renkaissa on ollut yleensä hyvä fiilis mutta aika painavia ovat.. vigilanteilla kauden tai kaksi tuli ajettua ja ei niistä mitään huonoa jäänyt mieleen. Trailboss-Vigilante tekisi mieli kokeilla jossain vaiheessa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220409/a4bd1c40c02b0ebc4e5e9d77ea43c365.jpg

zort
09.04.2022, 16.26
^Kiitos kuvasta. Jos omissa Crosseissa nappuloiden tiheys alkaa ahdistaa on mulla olemassa suunnitelmat a ja b:
a) hommaan eteen 2.6 Bontrager XR4:n ja laitan taakse hyllystä löytyvän 2.4 XR4:n
b) hommaan 2.6 Forekasterit molempiin päihin.
Todennäköisin vaihtoehto on a, koska XR4:t on ihan mieluisia kumeja ja niitä pyörii nurkissa valmiiksi yksi iskemätön, yksi vähän kulunut ja yksi vähän enemmän kulunut. Eli ei turhaan viitsisi maksaa kahdesta uudesta kumista. Wolfpackit voisi sitten laittaa täysjäykkään tai myydä.
Mutta eipä vielä hoppuilla, Wolfpackithan voi osoittautua parhaiksi renkaiksi ikinä kun lumet sulaa. Jos sulaa.

kauris
09.04.2022, 21.02
Ärkakkosesta 2.6 forekasterit oli kyllä kohtuu edulliset. 41,16 kpl ja 7,50 postit.
Jos joku pyöräilyasia on Euroopassa hinnoiteltu kivasti jenkkeihin verrattuna niin merkkirenkaat. Pinkbike foorumia lukiessa jäänyt olo, että jenkitkin tilaa tästä syystä Saksakaupoista vaikka siitä lisäkuluja heille tuleekin.

sak
11.04.2022, 10.56
No huh, Maxxiss Rekon 29*2,6, ilmeisesti kaikilla herkuilla ovh. 90e suomessa.
Toki tuokin alessa on jonkun 70euron kantturoilla mutta silti.. hätkähdin.

Gargamel
11.04.2022, 12.25
No huh, Maxxiss Rekon 29*2,6, ilmeisesti kaikilla herkuilla ovh. 90e suomessa. Toki tuokin alessa on jonkun 70euron kantturoilla mutta silti.. hätkähdin.

Omani ostin pari vuotta sitten saksasta (alv.24) varmaan n. 60e hintaan, joten ei tuo todellinen suomihinta nyt liian kaukana ole.

Viimeksi rengasta ostaessa Bontrager oli verkkokaupoista halvin kotimaan Cyclissä. Mutta siitäkin on se sama 2v, joten tilanne voi hyvin olla muuttunut.

Sambolo
11.04.2022, 16.52
Jos kaipaa huokeempa rengasta niin esim msc:n renkaat ei pahan hintasia.

kauris
11.04.2022, 18.43
No huh, Maxxiss Rekon 29*2,6, ilmeisesti kaikilla herkuilla ovh. 90e suomessa.
Toki tuokin alessa on jonkun 70euron kantturoilla mutta silti.. hätkähdin.

50 euroa ne on Saksassa. 51 euroa 3c versio r2 liikkeessä ja 50 euroa dual kumilla bike24. Ärkakkosen kumi tällä hetkellä loppu.

Kuminauha
12.04.2022, 19.41
Jaahas, conti uudistanu MTB malliston. Saa nähä miten noi pärjää markkinoilla... Esim Argo eteen ja Krypto taakse

https://contimtb.fi/

Sambolo
13.04.2022, 02.18
Kryptoahan oli myös etu ja taka versiot. Loami parasta mitä voi ajaa, mutta onko maasto sit useinkaan sitä saa miettimään onko agrolle käyttöä.

marco1
13.04.2022, 08.05
Tuossahan on vasta järemmän pään mallisto uusittu, ehkä loputkin uusiutuu pian.

Tuo Hydrotalin nappulaprofiili lienee muodoltaan monimutkaisin mitä maastopyörissä on ikinä nähty.

kauris
19.04.2022, 21.09
Asensin 30 sisäleveille vanteille 2.35 leveän Hans Dampfin joka oli 61-62 mm riippuen mittasko nappuloista vai kyljistä. Tämä on siis reilu 2.4 tuumaa. Oikealla 2.6 leveäksi ilmoitettu Maxxis Forekaster jonka leveys oli samalla 35 psi (2.5 bar) paineella välittömästi asennuksen jälkeen vain 63,5 mm mutta puoli tuntia myöhemmin sentään 64 mm eli 2.5 tuumaa.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb22425631/p4pb22425631.jpg

zort
20.05.2022, 15.46
Wolfpackin Crossit tuli tänään Saksasta. Strategisia mittoja: Paino 880 g (molemmat saman verran) halvalla kalavaa’alla punnittuna. Eli 10 g painavampi kuin valmistaja spekseissä. Leveys levitettynä 160 mm. Nappulat kohtuullisen reilut mutta yllätys että ovat aika tiuhassa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/690f90317c9e3e6dd02c96afa391304a.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/60785e5ff0be20d4de1b94dae26d084f.jpg
Cross vasemmalla (ei vanteella), oikealla Bontrager XR4 2.4 Team Issue. Bontyn nappulat hiukka isommat ja harvemmassa. Saas nähdä, perinteisesti harvanappulaiset olleet mieluisampia itselle noin yleensä ottaen. Asennetaan nämä sitten keväämmällä kunhan talvi saadaan lusittua.
Aika livakasti renkaat saapuivat, tilaus 21.12. illalla ja tänään 29.12. R-kioskilla noudettavissa. Välissä Postin joulukiireet.

No nythän noille on kertynyt jo mukavasti kilometrejä maastossa. Kuivalla kelillä ihan positiivisia kokemuksia mutta varsinaisia mutakelejä ei vielä ole sattunut kohdalle. Veikkaan että saattaa kuvio mennä mudassa tukkoon helpostikin kun nappulat on niin tiuhassa. Tosin nappulat aika matalahkot. Mutta kuivalla kelillä toimii ja rullaa kevyesti. 86 kg (+vermeet) hahmolla 18/21 psi paineilla rengas myötäilee mukavasti polun epätasaisuuksia eikä kimpoile sinne/tänne. Mutta sitten herää kysymys että minkä takia tähän ketjuun näitä kirjoittelen kun renkaat on oikeasti 29 x 2.48 eikä otsikon mukaiset vaikka kyljessä toisin lukeekin. Lisävolyymi olisi ollut kiva mutta ei silti vielä harmita että tuli nuo kokeeksi hankittua. Saman valmistajan Traileja voisi tähän astisen perusteella kokeillakin jos ei muuta keksi (tosin ne saisivat sitten olla lähempänä 2.6 kokoa).

nve
23.05.2022, 20.35
Väänsin hetki sitten uudet kumit alle.
Contin KRYPTOTAL ja ARGOTAL renkaat 29x2.6 koossa.
Ovat suoraan paketista oikean kokoiset 30mm leveällä kiekolla.

Huomenna sitten kokeilemaan, miltä tuntuvat.

nve
24.05.2022, 21.50
Ensilenkki takana Argotal-Kryptotal (Enduro Soft) setillä.

Argotal oli edessä mainion tuntuinen, oikein rauhallinen ja mukava myös kivikko-juurakoissa. Ei mitään yllättäivä pingis fiiliksiä tai lipsumisia
Jarrupito oikein mainio. Renkaasta tuli mieleen magic mary, mutta parempi :)

Kryptotal hoiti hommansa takana pätevästi.
Veto ja jarrupito oikein hyvät.
Ilman lipsumista nousi jokainen mäki, vaikka ihan yritin käydä kaikki pahimmat juurakko-kivikko nousut läpi.
Rengas tuntui kestävän aika matalia paineita. Liki samoihin paineilla meni, mitä schwalben super gravityjen kanssa olen käyttänyt.

Aika tiukat kumit nuokin olivat asentaa, metallivahvisteisilla rengasmuoveilla sai kiekolle.

Kokonaisuudessaan tosi positiivinen fiilis jäi ensipuraisun jälkeen.

Sambolo
25.05.2022, 00.15
Vielä kun olis tanwallia ni vois kokeilla :)

kauris
25.05.2022, 08.41
Perjantaina olis tarkoitus mennä ajamaan päivällä Fiskarssiin ja jotta pysyn kaverin perässä, joka vuokraa sähköavusteisen takajäykän ajattelin minäkin lähteä pojan takajäykällä am-pyörällä jossa uudet Maxxis Forekasterit otsikon mukaisessa koossa. Mutta ne on dual kumiseoksella ja torstaiksi ja perjantaiksi on luvattu sadetta. Vähän nyt jännittää pitääkö tuo rengas märällä kalliolla tai juurissa ns. tarpeeksi. Vai pitäiskö jaksaa vaihtaa yhtä päivää varten eteen toinen rengas kuten useamman vuoden vanha mutta ok kuntoinen 2.5 leveä 3c Maxxis DHF tai viime syksyllä ostettu kunnoltaan kuin uusi Contin Baron.
Tai jos Foreen laittais eteen vain tosi pienen tyyliin 17 psi/1.1 bar paineen niin pärjäisköhän.

marco1
25.05.2022, 10.23
^Riippuu kuskista ja sen omituisuuksista. Itse päädyin siihen tulokseen että Forekaster ei ole minun rengas 2.3" eikä 2.6" versioissa jotka nyt varastoa kaunistaa.
Ja se sopimattomuus on pitkälti kuskin tottumuksista kiinni, hirmuisia stuntteja olen nähnyt noilla Fok'astereilla ajettavan mutta itse jään sutimaan tai muuten on epävarma ole.

mattim
26.05.2022, 19.51
Ensilenkki takana Argotal-Kryptotal (Enduro Soft) setillä.

Argotal oli edessä mainion tuntuinen, oikein rauhallinen ja mukava myös kivikko-juurakoissa. Ei mitään yllättäivä pingis fiiliksiä tai lipsumisia
Jarrupito oikein mainio. Renkaasta tuli mieleen magic mary, mutta parempi :)

Kryptotal hoiti hommansa takana pätevästi.
Veto ja jarrupito oikein hyvät.
Ilman lipsumista nousi jokainen mäki, vaikka ihan yritin käydä kaikki pahimmat juurakko-kivikko nousut läpi.
Rengas tuntui kestävän aika matalia paineita. Liki samoihin paineilla meni, mitä schwalben super gravityjen kanssa olen käyttänyt.

Aika tiukat kumit nuokin olivat asentaa, metallivahvisteisilla rengasmuoveilla sai kiekolle.

Kokonaisuudessaan tosi positiivinen fiilis jäi ensipuraisun jälkeen.

Ihan sama setti nyt mullakin asennettuna. Taivaaltakin tuli voiteluainetta, joten ehkä huomenna testaamaan märkäpitoa. Kauheet ankkurit ne kyllä on, voi olla raskaat ruopia ylämäkeen...

nve
26.05.2022, 20.06
Ihan sama setti nyt mullakin asennettuna. Taivaaltakin tuli voiteluainetta, joten ehkä huomenna testaamaan märkäpitoa. Kauheet ankkurit ne kyllä on, voi olla raskaat ruopia ylämäkeen...

No ei noilla kyllä tosiaan mara kisoja voiteta :)
Huomenna näyttäisi olevan kosteet kelit, pääsen testaamaan mikä on märkäpito noissa.
Baroneissa se oli varsin hyvä. Toivottavasti näissä samaa luokkaa, vaikka kyljissä lukeekin made in china.

Itselleni noissa on ehkä vähän turhankin paljon rengasta, mutta mennään noilla toistaseksi.

nve
27.05.2022, 21.57
Eka märkälenkki takana Argotal-Kryptotal setillä.
Taivaalta tihutti sopivasti vettä koko lenkin ajan.

Argotal tuntui toimivan edessä varsin hyvin. Ei lähtenyt luistelemaan mitenkään yllättävästi juurakoista, jopa off camperi kohdissa ihan ok pito.
Pehmeässä ohjautui ihan kivasti, eikä jarrupidossakaan ollut mitään vikaa.

Kryptotalista en oikein vielä tiedä varmasti, ei meinanut paineet pysyä tasaisena. Tulikohan perinteinen Kiina conti.
Ei meinaa tiivistyä kyljet, voi vitsi. Ei kyllä enää näin 2022 vuonna pitäisi olla moisia ongelmia.

mattim
29.05.2022, 12.28
Eka märkälenkki takana Argotal-Kryptotal setillä.
Taivaalta tihutti sopivasti vettä koko lenkin ajan.

Argotal tuntui toimivan edessä varsin hyvin. Ei lähtenyt luistelemaan mitenkään yllättävästi juurakoista, jopa off camperi kohdissa ihan ok pito.
Pehmeässä ohjautui ihan kivasti, eikä jarrupidossakaan ollut mitään vikaa.

Kryptotalista en oikein vielä tiedä varmasti, ei meinanut paineet pysyä tasaisena. Tulikohan perinteinen Kiina conti.
Ei meinaa tiivistyä kyljet, voi vitsi. Ei kyllä enää näin 2022 vuonna pitäisi olla moisia ongelmia.

Eilen eka lenkki noilla, ja ihan selkeästi isoin yllätys oli rullaavuus. Ei lainkaan tuntunut yli 1,3 kg mörkörenkailta. Ilmat pysyi hyvin yhden uudelleentäytön jälkeen. Pito märällä hyvä, mitä nyt ainakin alussa hiukan kimpoili juurista. Sisäänajoahan uusi rengas aina vaatii joka tapauksessa. Painetta vois varmaan laskea jos haluaa lisää grippiä. Mukavan tuntuinen kylki, joka myös vaimentaa iskuja kiitettävästi. Jää alle toistaiseksi.

nve
31.05.2022, 20.15
Eilen eka lenkki noilla, ja ihan selkeästi isoin yllätys oli rullaavuus. Ei lainkaan tuntunut yli 1,3 kg mörkörenkailta.
Mukavan tuntuinen kylki, joka myös vaimentaa iskuja kiitettävästi. Jää alle toistaiseksi.

Yllättävän hyvin tuntuu tosiaan rullaavan renkaan kuvioon nähden ja eikä silti tunnu traktorin renkailta.
Tuo runko on aika jännän tuntuinen, imee nöyrästi pikku töyssyjä. Mutta silti riittävän tukeva inserttien kanssa omiin ajoihin.

Alkoi vihdoinkin pitämään kryptotal ilmat sisällä. Tuli kyljestä litkut läpi, jonka jälkeen tiivisty.
https://i.imgur.com/gHD3gma.jpg

zort
14.06.2022, 18.24
Vaikka nyt pyörässä kiinni olevat Wolfpack Cross 2.6 x 29 kumit on olleet alimittaisuudestaan huolimatta positiivinen yllätys kuivilla ja vähän kosteilla poluilla niin silti eturenkaana ei herätä ihan mahdottoman kovaa luottamusta jos kunnon sadekelit alkaa, johtuen tiheästä kuviosta. Nyt olisi tuloillaan eturenkaaksi saman valmistajan saman levyinen (tai toivottavasti oikeasti hieman leveämpi) Trail. Takana saa pysyä Cross joka tuntuu mukavasti rullaavalta.

M A
16.06.2022, 10.28
Tuli kanssaharrastajalta vastaan vähän ajettu minion dhf exo+, niin vaihdoin forekasterin sellaiseen nyt kesäkeleille Laufeyn keulalle. Rengas on selkeästi kapeampi kuin edellinen ja takana rullaavaan xr4:n, joka on oikeasti 2.6", verrattuna ero on jo silmiinpistävä.

Rengas pitää kyllä hyvin ja rullauksessakaan en kuivilla kesäpoluilla huomannut olennaista. Tää on vanhaa erää, eli 120tpi rungolla. Eron 60tpi exoon huomaa kyllä, rengas on rauhallisempi ja vähemmän kimmoisa. Ero tullee varmaan enemmän tuosta kudoksesta kuin silkshield kerroksesta.

Maxxterra ei heti ensialkuun tarjonnut suurta luottoa märillä kallioilla ja limajuurilla, mutta tuollainen siitepölyn ja veden seos kalliolla on niin liukas että ei siinä taida mikään pitää...

Syksyyn mennessä jos sais Michelinin Wild AM:ää tässä koossa niin voisi laittaa molempiin päihin testiin. Kesäkeleille voisi ettiä dd aggressorin taakse nyt kun edessä on edelleen maxxista.

zort
19.06.2022, 13.31
Wolfpack Trail 2.6x29 näyttäisi olevan 1.5 mm lähempänä 2.6 -leveyttä kuin vastaava Cross. Renkaalla (id29 vanteella) leveyttä 64,5 mm yön yli maksimipaineilla venytettynä. Wolfpackin kyljessä lukee jännästi että 2.6x29” (65x622) eli 2.56” pyöristetty 2.6:een. Painoa renkaalla 930 g mikä on 10 g vähemmän kuin luvattu. Kerran vasta kokeiltu eturenkaana, en sen perusteella sano vielä mitään kun ei taida olla parhaat paineet vielä löytyneet.

veeäm
23.06.2022, 14.54
En kahlannut koko keskustelua läpi, mahtaako olla jo juttua aikaisemmin: Maxxis Minion DHF 2.5 and 2.6, both 3C Terra EXO. Different durometer / compounds? | Mountain Bike Reviews Forum (mtbr.com) (https://www.mtbr.com/threads/maxxis-minion-dhf-2-5-and-2-6-both-3c-terra-exo-different-durometer-compounds.1177052/)

Tuo löytyi googlella itsekseni ihmettellessä kun 2.6 Dhf maxterra tuntui selkeästi kovemmalta kuin takana oleva 2.6 dual Dissector. Verratessa 2.5WT Dhf:ään ero on todella merkittävä, sekä hypistellen että ajossa. Myös kuvio on matalampi. Sivunappulat ovat pari milliä matalammat kuin 2.5 versiossa.
Juttujen perusteella tämä koskee kaikkia Maxxiksen 2.6 malleja.

haedon
06.07.2022, 16.19
Ei nykyisin enää 29x2.6, mutta laitetaan kuitenkin tänne. Tänään ajoin vauhdikkaasti kuivalla alustalla Bontrager XR5 Team Issue 29x2.5 molemmissa päissä. Rullaa älyttömän hyvin ja on hiljainen. Mutta: pito ei ole aivan lineaarinen eri alustoilla, sillä paikoin pitää todella hyvin, mutta välillä lähtee luistamaan. Esim eräällä vinokalliolla on pitänyt nyt muutaman päivän sisällä Maxxis Rekon 29x2.6 ja Bontrager XR4 29x2.4 ja XR2 29x2.35, mutta tämä rengas lähti luistamaan alta. Samoin muutama pehmeämpi käännös niin lähti kevyesti alta. Paineet olivat ajossa vähän yli 1 bar. Jatketaan testailla, jos vaikka vika onkin kuskissa :)...

Villetre
09.07.2022, 11.41
Itse ollut kyllä älyttömän tyytyväinen Bontragerin renkaisiin. On tullut ajettua xr5 ja nyt alla xr4(2.6/29"). Läskissäkin Barbegazit. Tubelesoinnit yms todella helppoja eikä rengasrikkoja muutenkaan. Pito ei aina ihan 100% mutta rullaavuus ja renkaanpaino kompensoi niin hyvin että parhaat tähän väliin. Ja ajo luomulla Tottakai.

M A
17.07.2022, 12.31
^^^Mulla on nyt ollut takana xr4 ja edestä vaihdoin vähän aikaa sitten Forekasterin minioniin. Eipä tuo 2.6" maxxterra kovin paljoa pehmeämmältä tai pitävämmältä tunnu kuin dual forekasterissa mitä märkiin kallioihin tulee. Eli voihan tuossa olla perää :rolleyes:

Suunnittelin michelinejä tälle kesälle kun vanhat alkaa kulahtaa mutta eihän niitä ole saanut ja toisaalta tuo xr4 on kestänyt aika hyvin takana. Pari tuntia parkkia Laajiksessa viimeviikolla näkyy ja tuntuu kyllä reunanappuloissa.

Mites tuo uusi xr5 toimittaa takarenkaana neloseen verrattuna? SE4 oon miettinyt tuohon tilalle koska tuntuu omassa ajossa toimivan mutta vähän jämäkämpää runkoa kaipaisin. Spessulla olis eliminatorista t9 versio, se vois myös toimia mut onko liian tahmea yleisrenkaaksi?

jii.haanpaa
29.07.2022, 17.37
^^^^"Strangely, the forekaster 2.6 maxxspeed, is the only one that seems to have the right compound. Touching it, if feel the same as other maxxspeed tires i have. Of course the 2.6 forekaster maxxspeed knobs are softer that others maxxterra 2.6."

Fillarissa alla 2.6:t Forekaster ja Rekon dual-versioina ja juuri tuli haettua tilaamani samat renkaat Forekaster 3C maxxspeedinä ja Rekon 3C maxxterrana. Ja todentotta, ainakin näppituntumalla Forekasterin maxxspeed sivunappulat tuntuvat pehmommalta kuin Rekonin terrat. Alla olevat Dualit ovat jo kuluneet, mutta ei ainakaan tuon Rekonin 3C sen pehmeämmältä tunnu kuin Dualikaan. Erikoista.

haedon
30.07.2022, 18.47
^^Kyllä tuo XR5 on toiminut ihan hyvin kesän kuivilla keleillä mitä olen ympäri Suomen ajellut vaihtelevilla reiteillä. Kanttailussa löytyy himppu parempiakin ja samoin märällä ei enää parhaita eli pitävämpää kumiseosta ja nappulaa kaipaisi aggressiiviseen ajoon.

Divi
01.08.2022, 16.03
^^^^"Strangely, the forekaster 2.6 maxxspeed, is the only one that seems to have the right compound. Touching it, if feel the same as other maxxspeed tires i have. Of course the 2.6 forekaster maxxspeed knobs are softer that others maxxterra 2.6."

Fillarissa alla 2.6:t Forekaster ja Rekon dual-versioina ja juuri tuli haettua tilaamani samat renkaat Forekaster 3C maxxspeedinä ja Rekon 3C maxxterrana. Ja todentotta, ainakin näppituntumalla Forekasterin maxxspeed sivunappulat tuntuvat pehmommalta kuin Rekonin terrat. Alla olevat Dualit ovat jo kuluneet, mutta ei ainakaan tuon Rekonin 3C sen pehmeämmältä tunnu kuin Dualikaan. Erikoista.

Muistan jostain lukeneeni että aika monillakin rengasmerkeillä nuo seosten nimet ei ole mitään absoluuttisia ja vertailukelpoisia, vaan ne on säädetty myös renkaan käyttötarkoituksen mukaan. Eli XC kumi js DH kumi samalla merkinnällä, vaikkapa MaxxTerra, saattaa olla ihan eri seosta kun niitlä tietysti vaaditaan ihan erilaisia ominaisuuksiakin.

M A
01.08.2022, 22.29
Toisaalta loogista, toisaalta ne dh-kumit saa myös oehmeämmillä seoksilla mitä ei tarjota xc-renkaisiin. Ei siis tarvetta muuttaa seosta sen perusteella. Hassumpaa ainakin omasta mielestä on jos saman renkaan saman niminen seos eroaa merkittävästi eri leveyksien mukaan.
Bontrager on siitä hyvä valmistaja että seoksen kovuus on ilmoitettu.

Garbageman
03.08.2022, 18.45
Mikähän rengas tässä kokoluokassa rullailisi asfaltilla parhaiten? Vois tuolla täysjäykällä Kona Unitilla polkea tulevaa työmatkaa ja nuo ensiasennus WTB Rangerit tuntuu vähän tahmeilta. Kapeampana taitais 29" valikoimaa olla enemmän, mutta tämmöisen 2.6:n mukavuus ja ulkonäkökin miellyttää...

stumpe
03.08.2022, 19.47
^rangerien rullaus ja paino on parhaasta päästä. Kannattaa melkeinpä siirtyä kapeampiin xc nakinkuorirenkaisiin.

Garbageman
03.08.2022, 20.13
Tai sitten vain rullailen näillä olemassa olevilla menemään ellei huomattavasti parempia ole olemassa :D

M A
03.08.2022, 22.29
Mahtuiskohan 29x2.8 vee speedster unittiin :P

M A
17.08.2022, 16.22
Asensinpa Michelin Wild AM2:n eteen Newmenin 30mm sisäleveälle vanteelle. Tällä vanteella Maxxiksen alamittaiseksi yleisesti haukuttu dhf on 65mm rungosta ja ulommista nappuloista mitattuna. Michelin on selvästi tätä pienempi. Mittaa uloimmasta reunanappulasta toiseen on vain 64mm ja runko on säälittävät 62mm. Ehkä se tuosta hieman venyy :rolleyes:

Runko noissa on selkeästi tukevampi kuin Maxxiksen vanhempi exo+, tai ainakin paksumpi. Vanteelle meni helposti vähän muovilla auttaen ja nousi paikoilleen pelkällä pumpulla, mitä muut renkaat ei tuolle vanteelle ole tehneet. Saippuavettä kupli vähän siellä täällä kyljissä heti asennuksen jälkeen, mutta ilmaa on kyllä pitänyt hyvin litkun kanssa ainakin. Todellinen käyttötesti puuttuu vielä, mutta nappuloiden perusteella uskoisin pitoa riittävän ainakin pehmeällä alustalla.

haedon
19.08.2022, 20.21
Mikähän rengas tässä kokoluokassa rullailisi asfaltilla parhaiten? ...
Ne mitä minä olen testannut 29x2.6 niin Bontrager XR2 on nopein ja Maxxis Recon Race melko lähellä sitä. Wtb Rangeria en ole ajanut.

stumpe
19.08.2022, 22.15
Ne mitä minä olen testannut 29x2.6 niin Bontrager XR2 on nopein ja Maxxis Recon Race melko lähellä sitä. Wtb Rangeria en ole ajanut.

Rekon racea ei taida saada 2.6 leveydessä?

F. Kotlerburg
20.08.2022, 10.40
Rekon racea ei taida saada 2.6 leveydessä?
Ei saa.

Ikonia saa. Perstuntumalla ei kovin isoa eroa ole rullaavuudessa. Maastossa Ikon on parempi, mutta sitähän ei kysytty.

Ohiampuja
20.08.2022, 12.11
Off topic: Näillä helteillä Rekon Race on toiminut hienosti. :)

Gargamel
20.08.2022, 14.29
Ikonia saa.

Kestääkö Ikonin kyljet edes kohtuudella kivien hieromista?

XR2 oli minulla käytössä pari kesää. Tykkäsin pidosta mutta rullaavuus ei antanut mitään ahaa-elämystä. Lopulta vanne löi siihen reiän reunavaijerin juureen, ja pitäisi joku vastaava ostaa. Mielellään muodikkaalla tanwallilla.

F. Kotlerburg
20.08.2022, 14.42
Kestääkö Ikonin kyljet edes kohtuudella kivien hieromista?

Hyvin on kestänyt. EXO-kyljellä luonnollisesti.

Kiituri
20.08.2022, 21.02
Mikäs olisi Maxikselle vaihtoehto kun ne heidän kuminta muuttuu vähän lipoisaksi viileämmässä kelissä syksyllä?
Ja ne EXO kyljet on kyllä hyvä juttu Mxikset muutenin loistavat renkaat pidoltaan, paitti viileällä.

haedon
20.08.2022, 21.51
Normi Rekon piti tarkoittaman 29x2.6. Rekon Race oli keväällä 29x2.4 ja sain kaksi rengasta kolmella lenkillä revittyä niin ei pidempää kokemusta. Rekon voisi toimia myös Ikonin kanssa eturenkaana jos haluaa vähän parempaa pitoa eteen.

^Minä olen ajellut myöhemmin syksyllä Spessun Hillbilly 29x2.6 T7 ja ne ovat pitäneet.

haedon
21.08.2022, 08.53
Hillbillyä ei ilmeisesti enää tehdä 2.6, joten Spessulla voisi olla Butcher/Eliminator. Sellaiset laitoin pojalle juuri, mutta en ole testannut itse yhdistelmää kylmällä ja märällä. Tuo Hillbilly oli kuitenkin kohtuu hyvin rullaava isonappulaiseksi, joten harmillista jos ei saa enää kuin max 2.3. Schwalbella löytyy hyviä käytöstä riippuen esim Magic Mary/Big Betty/Hans Dampf 29x2.6 koossa.

Rekon on ollut meillä yhdessä ( eli emännän) pyörässä 29x2.6 ja ihan hyvä kesäkelien rengas mitä olen ajellut. Rullaa aika hyvin ja pitoa on paitsi rajumpiin kanttailuihin ja pitää myös märällä kohtuu hyvin. Plussakoossa (29x2.8) on tarkoitus on laittaa takarenkaaksi yhteen pyörään välikelille Rekon...

marco1
21.08.2022, 09.28
WTB:t ei mene koppuraksi. Esim Vigilante keulalle mutta taakse on laitettava jotain vähän rullaavampaa.

Sambolo
21.08.2022, 11.52
Hillbillyä ei ilmeisesti enää tehdä 2.6, joten Spessulla voisi olla Butcher/Eliminator. Sellaiset laitoin pojalle juuri, mutta en ole testannut itse yhdistelmää kylmällä ja märällä. Tuo Hillbilly oli kuitenkin kohtuu hyvin rullaava isonappulaiseksi, joten harmillista jos ei saa enää kuin max 2.3. Schwalbella löytyy hyviä käytöstä riippuen esim Magic Mary/Big Betty/Hans Dampf 29x2.6 koossa.

Rekon on ollut meillä yhdessä ( eli emännän) pyörässä 29x2.6 ja ihan hyvä kesäkelien rengas mitä olen ajellut. Rullaa aika hyvin ja pitoa on paitsi rajumpiin kanttailuihin ja pitää myös märällä kohtuu hyvin. Plussakoossa (29x2.8) on tarkoitus on laittaa takarenkaaksi yhteen pyörään välikelille Rekon...

Näyttäis hillbillejä saavan ihan kotimaasta 2.6 leveenä.

usko juntunen
21.08.2022, 18.04
Jostain syystä olen tykästynyt Spessun renkaisiin vaikka oonkin Trekin mannekiini ;)
Silloin kun kelit alkavat olemaan pikkusen kosteat niin alle 2.6" Burgator 30 mm vanteilla.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEU3m2S06AUSNjuJmiYzXa263NagZd1Nfs-hIexGfLT4GzMsm83JyIbQCCCnnu2bi8_FeYeSK-4Ur7z9A9QKas0f1Vue5s0D6La_UbkF_welrqcnoDVUhOa9E1Lj 29tRJpLPrjy1WcrtOikVilUP8zl_1w=w1325-h747-no?authuser=0

Kuivemmille keleille sitten Spessun 2.6 Fast Trak samoin 30mm vanteella.
Minusta tuo Fast Trak on hyvä kompromissi pidon ja rullaavuuden suhteen. Tämä siis kuivalla kelillä. 52mm näyttää työntömitta leveydeksi.

Molemmat mahtuvat kumpaankin Trekiin vaivatta.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEWzjOpcM1e3KbkrZIbBhrUFqnrEQTydfd-EvkmGDIZmrOxpZMqbwTeAe-yzD1bARsU9BDKc8626c-8IiqmCYXLmaAJJmABsujinVokQVkGMnOZxPM8R27YBeyLAgaJl x83zEojBang4waHY0Rnu_n5yvQ=w1325-h747-no?authuser=0

haedon
23.08.2022, 20.08
^^Joo, kyllähän niitä Hillbillejä sai, kävin vain ilmeisesti jossain vanhoilla Spessun sivuilla niin näytti että vain 2.3.

^Joskus testasin Fast Trakia kapeampana enkä päässyt sinuiksi pidon kanssa niin jätin siihen:D. Eikä rullannut myöskään yhtä kevyesti kuin parhaat. Puhkeamille parempi kesto kuin noilla nopeimmilla. Ehkä pitäisi testata vielä tuota leveämpää versiota...

frenik
26.08.2022, 15.00
Hillbilly on muuten hyvä mutta kävyt ja kivet tarttuu korkeiden nappuloiden väliin. Yleensä sinkoilevat etulokasuojasta eteenpäin, mutta välillä joutuu pysähtymään kun jää kiinni. Butcherin laitan seuraavaksi tästä syystä, takana Eliminator.

F. Kotlerburg
26.09.2022, 14.56
Jostain syystä olen tykästynyt Spessun renkaisiin vaikka oonkin Trekin mannekiini ;)
Silloin kun kelit alkavat olemaan pikkusen kosteat niin alle 2.6" Burgator 30 mm vanteilla.

Kuivemmille keleille sitten Spessun 2.6 Fast Trak samoin 30mm vanteella.
Minusta tuo Fast Trak on hyvä kompromissi pidon ja rullaavuuden suhteen. Tämä siis kuivalla kelillä. 52mm näyttää työntömitta leveydeksi.
Onko tuo Fast Trak kuitenkin 62mm? Entä oletko mitannut Purgatoryä?

Vähän mietin tossa jos laittaisi 2.6 Butcher/Purgatory-yhdistelmän nyt liukkaammille keleille. Millään liimarenkailla kun ei jaksa oikein ajaa ja Ikon sutii jo vähän turhan paljon.

aep47
11.03.2023, 13.37
Minun pitäisi selvittää tai arvata onko 2.6x29” Schwalbe Nobby Nicin leveys alle vai yli 65 mm kun rengas on 30 mm vanteella suunnilleen max. paineessa.

Tilasin pyörätelineen joka olikin loppu ja tilalle laitettiin ”vastaava” teline jonka ilmoitettiin sopivan jopa 2.8” renkaalle. Sen sisäleveys onkin vain 65 mm joka jää alle 2.6” ja toinen kauppa myykin telinettä 2.5” max. leveydelle.
Todennäköisesti tuo 65 mm riittää, mutta en pääse kokeilemaan palautusajan puitteissa kun telinettä kaipaava pyörä saapuu vasta 2-3 viikon päästä.

stumpe
11.03.2023, 13.59
^30mm id kehällä oli 62-63mm.

nve
09.04.2023, 10.22
Pirellin uudet enduro M ja R, molemmat paketista suoraan 2.6 leveitä 30mm kiekoilla.
Laadullisesti ihan hyvän tuntuiset. Kuvio suorassa, pitää ilmat heti ja nousi helposti hyllylle.

Pari kertaa vasta ehtinyt ajaa, niin ei paljoa sanottavaa noista vielä ole.

Tuntuu rullaavan hyvin tuon genren renkaiksi ja M kuvio tuntuu toimivalta (assegai henkinen).
Runko tuntuu aika erilaiselta mitä monessa muussa renkaassa, vielä ei pysty sanomaan onko se hyvä vai huono asia :)

Ohiampuja
15.04.2023, 17.25
Onko Maxxis Ikon parhaiten rullaava tässä 2.6” koossa? Vai onko tullut jostain uusia ja parempia ”semi-sliksejä”?

nve
15.04.2023, 22.53
En tiedä onko vittorian mezcal nopeampi?
Mutta sitä on 2.6 kokoisena.

https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/mtb-xc/mezcal

Uuno1
16.04.2023, 19.04
Mitäköhän 2.6":ta sitä kannattaisi kevään kunniaksi testata taakse? Joku, millä olisi hyvä rullaavuus mutta millä pärjää toisaalta bike parkissa ainakin sivunappuloiden suhteen, Rungolla ei ole oikein väliä kun insertti suojelee joka tapauksessa.

Dissector on hyväksi koettu 2.4":na (pl. märällä) mutta riittäisiköhän myös Maxxis Forekaster vai ovatko sen reunanappulat liian heppoiset?

Teemu
19.04.2023, 23.08
Onko Maxxis Ikon parhaiten rullaava tässä 2.6” koossa? Vai onko tullut jostain uusia ja parempia ”semi-sliksejä”?

Väittäisin, että Ikon 3C MaxxSpeedina on rullaavin.
En ole Mezcalia ajanut 2.6” (Ikonia olen), mutta sekä Ikonia että Mezcalia 2.35” ja perstuntumalla Ikon rullaa paremmin.

nve
20.04.2023, 15.34
Väittäisin, että Ikon 3C MaxxSpeedina on rullaavin.
En ole Mezcalia ajanut 2.6” (Ikonia olen), mutta sekä Ikonia että Mezcalia 2.35” ja perstuntumalla Ikon rullaa paremmin.

Ikonia saa 2.6 koossa vain dualina, tai maxterrana.

Teemu
20.04.2023, 18.37
Ikonia saa 2.6 koossa vain dualina, tai maxterrana.

No, sitten tilanne on muuttunut. Aikaisemmin sai myös MaxxSpeedina, sillä kiistattomasti mulla on sellainen takarenkaana.

Ohiampuja
30.04.2023, 13.05
Tuolla flatbar gravel -ketjussa on hieno Sotanorsun Scotti ja siinä Kenda Saber Pro 2.6”. Se näytti aika rullaavalta kumekselta. 2.6” ja 700 g, ei paha.

https://www.bike24.com/p2327112.html

M A
02.05.2023, 16.25
Mitäköhän 2.6":ta sitä kannattaisi kevään kunniaksi testata taakse? Joku, millä olisi hyvä rullaavuus mutta millä pärjää toisaalta bike parkissa ainakin sivunappuloiden suhteen, Rungolla ei ole oikein väliä kun insertti suojelee joka tapauksessa.

Dissector on hyväksi koettu 2.4":na (pl. märällä) mutta riittäisiköhän myös Maxxis Forekaster vai ovatko sen reunanappulat liian heppoiset?

Ite oon tykännyt takana Bontragerin xr4:stä pito/rullausominaisuuksien puolesta. Se on kyllä mun mielestä liian kevyt parkkiin mut ehkä vähän vahvempi se4 vois toimia.

xc-pyöräilijä
02.05.2023, 19.07
Millä suojauksella maxxisjengi ajaa 2.6:siaan, parkkiin oma setti, mutta poluille. Orkkis exot liian ohuet, riittääkö exo+ vai pitääkö etsiä vähintään taakse dd? Painoa ajokamoissa helposti 110.

Uuno1
03.05.2023, 13.00
Millä suojauksella maxxisjengi ajaa 2.6:siaan, parkkiin oma setti, mutta poluille. Orkkis exot liian ohuet, riittääkö exo+ vai pitääkö etsiä vähintään taakse dd? Painoa ajokamoissa helposti 110.

EXO + Rimpactin insertti.

Sambolo
03.05.2023, 17.48
Maxxiksella on aika pehmeät kyljet vaikka olisikin paksumpi versio. Ilman inserttejä burbbailee ja sortaa sekä lyö herkästi läpi. Toisaalta, mukavasti damppaa. Tämä DD kyljillä ilman inserttiä. Agressorista meni vielä kylkirakenne rikki, ihan polulla.

zort
12.05.2023, 17.57
Ite oon tykännyt takana Bontragerin xr4:stä pito/rullausominaisuuksien puolesta. Se on kyllä mun mielestä liian kevyt parkkiin mut ehkä vähän vahvempi se4 vois toimia.

Sama. Tosin mulla on ollut vain 2.4 kokoisena, toissa kauden ajelin niillä. Viime kauden kumit oli Wolfpackin Trail ja Cross 2.6 koossa. Tykkäsin muuten niistä, varsinkin kuivalla kelillä, mutta märässä kivikossa olivat kohtuullisen liukkaat. Siitä syystä hankin taas täksi kaudeksi 2.4 XR4:t. Mutta aika nopeasti tuli selväksi että haluan pulleamman renkaan eteen kun jo ehdin 2.6 -kokoisiin tottua. Aika nopealla googletuksella bongasin 2.6 Pirelli Scorpion Trail M:n etukumiksi. Eihän tuo ihan kevyt ole meikäläisen ehkäpä downcountry -henkiseen ajoon mutta eipä tuo edessä haittaa. 990 g näytti vaaka siinä missä valmistaja ilmoittaa painoksi 920 g. Mutta leveys on vuorokauden venytyksen jälkeen 65 mm joten kokoasia kunnossa. Yhden kuivalla ajetun lenkin kokemuksen mukaan vaikuttaa hyvältä. Saa sitten nähdä miten märällä käy.

X-terra
14.05.2023, 21.01
Cuben Stereo 150:seen tuli vedettyä Bontin XR2 2.6:t eteen ja taakse. Taakse ei mahdu kyllä yhtään suurempi kumi pyörimään, mutta edessä olisi vielä tilaa. Paljonkohan suurempi toi Bontin XR2 3.0 on halkaisijaltaan, kuin 2.6 kokoinen? Mitään järkisyytähän tähän ei varmaan olisi, mutta ihan speksauksen ilosta kyselen. Ehkä vähän matalammat paineet saisi näin eteen...

haedon
15.05.2023, 20.03
Kyllä se 3.0 mahtuu ainakin ZEBiin 30mm vanteella. En kyllä menis enää yli 2.6" ellei ajele rauhallisemmin. Varsinkin alamäessä tuo koko ei ole enää niin täsmällinen kun mennään "täysii".

Antza44
16.05.2023, 11.00
Cuben Stereo 150:seen tuli vedettyä Bontin XR2 2.6:t eteen ja taakse. Taakse ei mahdu kyllä yhtään suurempi kumi pyörimään, mutta edessä olisi vielä tilaa. Paljonkohan suurempi toi Bontin XR2 3.0 on halkaisijaltaan, kuin 2.6 kokoinen? Mitään järkisyytähän tähän ei varmaan olisi, mutta ihan speksauksen ilosta kyselen. Ehkä vähän matalammat paineet saisi näin eteen...
3" XR2 on ihan täys verinen 3", et kokoa on, jos maahtuu niin talveksi hyvä, toki ehkä ennemmin XR4 eteen ainakin. Kannattaa varmistaa, ettei keulan pohjatessa ota kiinni.

X-terra
16.05.2023, 23.48
No nyt näyttää että kolmen päivän 3 bar venytyksellä alkaa XR2 2.6 olemaan aika kintaalla, että mahtuuko se enää taakse. Jos 3.0 on vaikka sentin korkeampi, niin eipä sitä kannata edes haaveilla eteen. Saattaa olla että pitää hankkia vähän pienempi rengas taakse :) , "valukarvat" ottaa liki kiinni haarukkaan ....

Kiituri
17.05.2023, 18.28
Mitenkäs noi Bondragering numerot menikään. Onko pienempi tahmeampi vai isompi numero?

zort
17.05.2023, 19.14
Isompi numero niin järeämpi kuvio. Kun numero pienenee niin rullaavuus parantuu. Vaikka kyllä mielestäni XR4 on sekin nappuloidensa kokoon nähden jopa hämmästyttävän hyvin rullaaava kumi.

Kiituri
18.05.2023, 21.18
Mikäs muutes on englannin kielinen termi sille kun mitataan renkan leveys levitettynä. Mittailin juuri muutamia irrallaan olevia ja esmes DHR II 2.4WT olisi 15cm ja Ranger 3" 18cm.

Pitäisi löytää taakse joku 16-17cm leveä missä tasainen nappulointi eliskä ei sitä joissain renkaissa olevaa nappulatonta aluetta keski- ja sivunappuloiden välissä. Se on vaarallinen kaltolla märällä kalliolla.
Nappulat pitäisi olla hiukan korkeammat ja kumi jotain märällä juurakko/kivellä pitävää. Kyljet ei missään tapauksessa DD-tyylisiä vaan jotain ns. siitä välistä.

Hippo04
18.05.2023, 22.08
Mikäs muutes on englannin kielinen termi sille kun mitataan renkan leveys levitettynä. Mittailin juuri muutamia irrallaan olevia ja esmes DHR II 2.4WT olisi 15cm ja Ranger 3" 18cm.

Bead to bead. Mahtaakohan vaan mikään valmistaja noita ilmoitella, ennemminkin harrastajat itse mittailevat?

Kiituri
19.05.2023, 19.37
Googlaamista vartenhan minä :)

PeZu
23.05.2023, 15.40
Millaisia paineita olette pitänyt 2.6" renkaissa? Tuli ekat noin leveät hommattua (Barzo ja Mezcal). Painoo ~95kg joten joudun himenen korkeempia pitämään kisakuskit :D

Kiituri
23.05.2023, 21.25
Paineista puheenollen mitäpä jos kehitettäisiin Suomalainen paine/(kuskin+pyörän massa) -kaltainen suure. Muutenhan noissa paineen ilmoittamisissa ei juuri ole järkeä.

Paksupolkija
24.05.2023, 09.23
Jos 90kg kiloisena kamat päällä ajelen n. 1.7 bar paineilla 2.35 nakeilla, niin 2.6 olisi varmaan siellä 1.3-1.4bar aluksi ja sitten kattoo sen mukaan miltä tuntuu. Tämäkin riippuu renkaasta. Esim Mezcalin tanwall race nahka ja jotkut schwalbet on niin ohuita "supple casing" että joutuu pitämään pari kymppiä enemmän mukavuuden ja rullauksen kustannuksella, ettei kolise. Kun ei ole sponsoria kuitukiekoille. Toki insertit sitten helpottaa, jos haluaa käyttää.

Uuno1
24.05.2023, 15.09
Kusti polki Saksasta Dissectorin 2.6" EXOna. Kerrankin pakasta suora Maxxiksen kumi ja tilavuutta näyttää olevan aika reippaasit verrattuna 2.4" versioon, mikä oli kokoisekseen varsin reilun mittainen. Pitää raportoida miten käyttäytyy poluilla ja parkeissa kunhan saan viritettyä sen taakse Rimpact Pro sisällään.

M A
06.06.2023, 11.09
Tuo painekin on niin kuskista, ajotavasta, poluista ja preferensseistä riippuvaista. Mulla (pyörä+kuski 95kg) jäykkäperässä pitää exo-kylkisessä olla 1,7 bar ettei kolise. Edessä riittää 1-1,2 bar. Toki tasaisemmilla poluilla menee vaikka 1 bar molemmissa päissä. Toki jos osaa välttää ne terävät kivet niin pärjää vähemmällä:rolleyes: Nyt alla olevista Michelineistä en oo hakenu vielä alinta mahdollista painetta

nve
13.06.2023, 21.33
Olen tilaamassa wtb:n trail boss - vigilante komboa (29" 2.6).

Osaako joku sanoa kuinka pehmeitä nuo wtb:n seokset ovat.

Tällä hetkellä ostoskorissa on hig grip eteen ja fast rolling taakse.
Onko nämä lähelläkään esim. schwalben soft/speedgirp seoksia?
Taakse en halua lian pehmeätä seosta. Juuri semmoisen sopivan, ettei pyörä tunnu pelottavalta.

marco1
13.06.2023, 22.06
Seosta enemmän WTB:n renkaan rullaavuuteen tuntuu vaikuttavan kyljen paksuus. Vigilantesta minulla tuoreet High Gripit sekä Tough että Light -versiona - ero rullaavuudessa on huomattava kevytversion hyväksi.

Joe-poika
13.06.2023, 23.14
Millaisia paineita olette pitänyt 2.6" renkaissa? Tuli ekat noin leveät hommattua (Barzo ja Mezcal). Painoo ~95kg joten joudun himenen korkeempia pitämään kisakuskit :D

Noin 90kg kuski ja jäykkäperä ja i35 kiekot niin 1 bar on riittänyt. Sen saa kyllä lyömään terävissä portaissa vanteelle jos ei varo, mutta rikki en ole saanut. Kovempisydäminen ja -kätinen kuski sitten varmaan tarvitsee enemmän. Ajo polkumönkimistä, ei hissipyöräilyä.

Sbafu
14.06.2023, 11.32
80kg kuski, 29x2.6 Mezcalit, jäykkäperä ja 30mm vanne.
1.3bar oli mielestäni (juurakossa) liikaa ja laskin lähelle 1 baria. Sillä paljon parempi ja rullaa kuitenkin ihan ok.

Ei ole lyönyt vanteille, vaikka kehät itellä sitä tasoa, ettei läpi tulevat iskut juurikaan haittaa. (FR 541)

Lappiin pitääkin ottaa hyvä pumppu mukaan, niin voi säätää lennosta.

haedon
14.06.2023, 21.35
Mezcalit on kyllä oikein hyvät kesärenkaat, rullaa ja kestää hyvin. Märällä graphene ei vaan pidä kovinkaan hyvin.

Uuno1
15.06.2023, 10.43
29x2.6" Dissectorista: Nyt tuli ajettua vähän bike parkkia ja polkua. Rengas oli suora suoraan pakasta, mikä oli suuri yllätys, kuten muhkeus. Tämä on (muistaakseni) luokkaa 63-64mm i30 vanteella (2.5"). 2.4"kin on (~60 mm), mikä on epätyypillistä mihin olen tottunut Maxxiksen kumeista ainakin 27.5" koossa.

Jotain hyötyä isommasta ilmatilavuudesta on polkuajossa, mutta vähemmän bermeissä kun paineita ei oikein voi laskea niin paljon kuin haluaisi ennen kuin rengas alkaa tuntumaan epämääräisen "muljahtavalta" vauhdissa kaarteissa. Tämä vaikka sisällä on Rimpact Pro, joka tukee reippaasti renkaan kylkeä.

Jo kahden ajon n. 3h bike park setin jälkeen oli havaittavissa pientä kulumaa reunanappuloiden sisäsyrjällä, ja kolmannen päivän jälkeen jo keskinappuloissa oli kulumaa eli todella nopeasti kuluva rengas vaikka tämä on 2C Exo eikä 3C.

3C 2.4" MaxxTerran ja 2.6" 2C Exon eroa pidossa ei oikein lyhyen testin pohjalta itse pysty erottamaan kun oli talvirengas sekä Maxxiksen Aggressor alla niiden välissä.

Summa summarum: Alkutestien perusteella 2.6" toimii takarenkaana abauttirallaa kuin 2.4", mutta on ehkä vähän hitaammin rullaava. Nappulat ovat vähän isompia, mitkä saattavat ehkä olla hyödyksi todella tomuisessa tai mutaisessa maastossa. DHR II:n verrattuna Dissector on siis rullaavuudeltaan ihan eri luokkaa, mutta pidon puolesta toimii silti todella hyvin teknisissä ylä- ja alamäissä sekä bike parkeissa (ml. bermeissä) kunhan ei ole märkää. Äärirajoillaan rengas käyttäytyy myös jotenkin kivemmin kuin DHR II.

Kun tämä kuluu loppuun niin laitan tilalle varmaan taas Dissector 2.4":ta kesäksi, ja muutenkin ehkä pysyn joko alimittaisissa 2.6":ssa (esim. Vittoria Martello) tai sitten reilun mittaisissa 2.4-2.5" renkaissa tulevaisuudessa jos ja kun bermejä pitää ajaa.

slow
12.07.2023, 00.36
Jokunen kiemura on nyt tullut ajettua Bontragerin XR4 Team issue- kumeilla, kokoa 29x2,6". Ovat oikeasti lupaamansa kokoiset, ja lisääntynyt ilmatila antaa varsin miellyttävän tuntuman kolistelujäykkäperässä. Laadukkaan oloiset renkaat muutenkin, sisärenkaattomuus toteutui miltei puhaltamalla.

MUTTA, koska tyhmäpyörässäni ei ole vaihteita on etenkin ylämäkeen sotkeminen jossain määrin työläämmän tuntuista kuin aiemmilla XC-pierunkuorilla. Onhan näilla toki painoakin miltei kilon verran per kumi. Jahka nyt testaillaan, jos vaikka saisi rimpulakoivet tottumaan näihin.

haedon
31.07.2023, 18.57
Mezcalit on kyllä oikein hyvät kesärenkaat, rullaa ja kestää hyvin. Märällä graphene ei vaan pidä kovinkaan hyvin.
Sen verran korjaisin omaa arviotani kesän ajelun jälkeen että graphene pitää materiaalina melko hyvin, mutta pito-ongelma tulee enemmän Mezcalin kuviosta. Menee myös herkästi tukkoon tuo kuvio. Graphene kulunut muuten hämmästyttävän vähän kesän aikana, mutta eipä tuota ole pidettyä kirjaa kilometreistä per pyörä niin ei mitään tarkkaa analyysiä.

Sambolo
01.08.2023, 10.51
Onko nää leveet 29 renkaat vielä juttu. Mikä on hyöty 2.4 verrattuna esim? Olisko parkkiajossa mitään hyötyä 2.6?

Divi
01.08.2023, 13.37
Mun mielestä isompi hyöty hitaammassa ajossa, esim märässä juurakossa tai kalliolla. 2.4 verrattuna isompi ilmatilavuus niin pystyy ajaa vähän pienemmillä paineilla > renkaan kosketuspinta isompi ja muovautuu juurien ympärille paremmin.
Miinuksena luonnollisesti isompi paino.

M A
02.08.2023, 11.37
Tässä (https://youtu.be/8by3v688Ze8) on seikkaperäisesti koitettu tehdä mahdollisimman tarkkaa vertailua renkaan leveydestä. Muistan joskus nähneeni toisen vastaavan jossa pyöränä oli trek ja tulos oli sama: levein rengas on nopein. Tuossakin 2.3 on hitain kaikkialla sekä ylös että alas.

M A
02.08.2023, 12.49
Ehkä se että tuo testi oli 4v vanha ja pienillä renkailla sun varainaiseen kysymykseen :p Mielenkiintoista tuossa oli mun mielestä se, että käyttämällä riittävän kovia paineita suuremmassa renkaassa arvostelija ei havainnut ongelmaa renkaan taittumisessa alle tai burbbailua. Silti matalamman paineen hyödyt tulivat selkeästi esille.
Viimekädessä hyöty varmaan on kiinni kuskin mieltymyksistä ja pyörä-vanne-rengas kombinaatiosta. Silläkin on varmaan merkitystä onko keskinopeus 20 40 vai 60 km/h alamäkeen :rolleyes:

haedon
02.08.2023, 21.36
Onko nää leveet 29 renkaat vielä juttu. Mikä on hyöty 2.4 verrattuna esim? Olisko parkkiajossa mitään hyötyä 2.6?
Mun kokemus on että endurossa paras on välillä 2.4-2.6 ainakin kun vanteen sisäleveys on +30mm;). Sen tarkempaa tietoa en tarvitse kun en kisaa. lähinnä tuo 2.6 tuo mukavuutta kivikkojuurakossa eikä tarvii olla niin millilleen ajolinja. Viime syksynä kokeilin 2.8, mutta se tuntui epätarkalta ja kankealta nopeassa käännöksessä vauhdikkaassa alamäessä.

Kiituri
03.08.2023, 10.10
Mun mielestä isompi hyöty hitaammassa ajossa, esim märässä juurakossa tai kalliolla. 2.4 verrattuna isompi ilmatilavuus niin pystyy ajaa vähän pienemmillä paineilla > renkaan kosketuspinta isompi ja muovautuu juurien ympärille paremmin.
Miinuksena luonnollisesti isompi paino.

Pito on enemmän kiinni kumista. Mulla on nyt molemmissa päissä Assegai MaxGrip-kumilla ja DD-kyljillä. Se pitää sateella melkein kuin kuivalla eli täydellisesti. Rullauskyky on kuin hyytelömöykyllä.
Leveän kumin ongelma on että siinä on pakko käyttää inserttejä koska jos sitä matalampaa painetta käyttää, ne kapeat juuret lyö vanteelle aivan samalla tavalla oli kapea tai leveä, vain paine vaikuttaa.
Ite näen isomman kumin tärkeimpänä hötynä maavaran kasvatuksen ja siksi kun tuo takana oleva kiero Assegai kun on kohta lopussa niin se korvautuu 2.8 tai 3.0" kumilla. Edessä taidan pitäytyä Assegain MaxGrip versiossa mikä pitää aina hyvin eikä pokoile tai muutenkaan ole millään tavalla epämääräinen. Siihen voi luottaa aina.

Renkaan kyljen paksuus tekee renkaan muodon muutoksesta häviöllistä mikä vaimentaa pokoilua ja kimmahtelua mutta tietysti tekee ajosta raskasta. Hyvin ohuet seinämät ei vaimenna liikettä ja rengas onkin enemmän jousimainen. Siksi ohut seinämäinen iso kumi tuntuu oudolta isommissa vauhdeissa (millä ei mun ajossa ole kuitenkaan merkitystä kun en osaa/uskalla).

Divi
03.08.2023, 14.08
Pito on enemmän kiinni kumista.
Verrataan tottakai samaa kuviota ja seosta eri koossa. Kaikkia muuttujia jos muutat yhtäaikaa niin voit vertailun jättää ihan hyvin tekemättä.

Leveän kumin ongelma on että siinä on pakko käyttää inserttejä koska jos sitä matalampaa painetta käyttää, ne kapeat juuret lyö vanteelle aivan samalla tavalla oli kapea tai leveä, vain paine vaikuttaa.
En ole kyllä samaa mieltä. 2.4 ja 2.6 välillä ero ei ole iso mutta leveyden kasvaessa myös korkeus kasvaa, kuten itsekin totesit että maavara kasvaa. Ainakin itse olen pystynyt painetta tiputtamaan kun kumi on suurempi, eikä insertin tarvetta ole tullut.

haedon
03.08.2023, 19.58
Mulla enduropyörässä nyt edessä DHF Maxxterra 29x2.5 ja takana 29x2.6 Eliminator T7+R-Evolution. Näillä rullaa kohtuudella ja pitää vielä näillä keleillä. Tänään takapää kerran muljahti sivulle kun hypystä mentiin suoraan käännökseen. Muuten tuo kyllä vähän lisää takapäähän joustoa ja pehmeyttä, kun pyörässä sitä on takana vain 150mm (edessä 170mm). Pari kertaa on lyönyt snakebiten R-Evolutioniin, mutta nykyinen hiilarinen E13 vanne on kestänyt osumat.

Kaikissa muissa pyörissä on nyt 2.6 edessä ja takana paitsi downcoutrypyörässä nyt vielä 2.35 molemmissa renkaissa. Kohta vaihtuu siihenkin 2.6 :D.

Köpö
17.09.2023, 23.00
Vittoria Barzo.

https://www.bike-discount.de/en/vittoria-barzo-29-tnt-graphene-2.0-folding-tyre?number=20083083-40211191&__delivery=8&__currency=1&gclid=Cj0KCQjwx5qoBhDyARIsAPbMagA6miorWX0op04hHZjU ZGK96_J7eKXKA-D18b_BvZFiINZicYmPvPYaAokYEALw_wcB

Onko tietoa:
Miten toimivat märällä?
Miten toimivat kylmällä, kovettuuko, onko liukas? Vai pysyykö ominaisuudet?
Rullaavuus, oletan olevan hyvä?
Käyttötarkoitus, maastolenkit, ei enduroa yms.

nve
19.09.2023, 11.47
Vittoria Barzo.
Onko tietoa:
Miten toimivat märällä?
Miten toimivat kylmällä, kovettuuko, onko liukas? Vai pysyykö ominaisuudet?
Rullaavuus, oletan olevan hyvä?
Käyttötarkoitus, maastolenkit, ei enduroa yms.

Rullaa tosi hyvin, en muista että olisi kovettunut kylmällä.
Ihan päteveä rengas neulaspolkuajoon, varsinkin taakse.
Itse laittaisin kaveriksi eteen esim. martellon.

eakin
08.10.2023, 23.33
Syksyn kylmät kelit tulee taas ja maxxiksen 3c kovettuu. Magic Mary softina toimii ainakin, onko eroa super softiin kun ollaa noin nollassa? Mites mitä muita renkaita jotka toimovat hyvin nollasta muutamiin pakkasasteisiin?

marco1
08.10.2023, 23.37
WTB High Grip ei mene samalla tavalla kovaksi kuin Maxxis. Ei sekään ihan tunteeton ole kylmälle mutta toimii.

Uuno1
09.10.2023, 10.15

Juurakoissa auttaa. Riippuen renkaasta saattaa myös auttaa märällä isomman kuvioinnin ja välien ansiosta, esim. Dissector 2.4" vs 2.6".

Miinuksena mainittakoon, että bermiajoissa muljahtelun estämisen vuoksi isompaa ilmatilaa ei voi kunnolla hyödyntää tiputtamalla paineita, ellei ole kunnon tukevaa inserttiä ja/tai paksuja kylkiä. Läpilyöntejä toki tulee vähemmän jos isompi rengas samoilla paineilla. Osa 2.6"ta tosin on myös reilusti alimittaisia eli oikeasti enemmänkin 2.4" esim. Vittorian Martello. itsellä alla nyt 2.5"-6", jolla vedän kaikki ajot.

2.6":ta isommista renkaista mainittakoon, että ne alkoivat olla tietyissä kivikoissa liian leveät puikkelehtimaan kivien väleissä. Nyt lähinnä kaipaisi kunnon valikoimaa 29x2.8":ssa talviajoa varten.

Ripee
09.10.2023, 12.17
Ite pähkäillyt rengastusta ja talveksi tulee Schwalbe Eddy Current 29”/27,5” 2.6 ja 2.8” koossa. Katotaan mennäänkö kirjaimellisesti metsään tuolla valinnalla:)
Pahimmat jäätikkökelit luonnollisesti jätän ajamatta noilla ”kitkoilla”..

Ohiampuja
29.10.2023, 11.32
Mikäli oikein googlettelin niin Bontrager XR2 taitaa olla kevyin 2.6” rengas. Mutta kuinka leveitä ne mahtaa oikeasti olla? Jos eteen ottaisi tuon 2.6” niin mahtaako 2.35” mahtua taakse. Onko jollain mitattua tietoa asiasta?

kaakku
29.10.2023, 11.38
Mielukuvitusrunkoon mahtuu vaikka traktorin takarengas pyörimään, joten voisi auttaa jos kertoisit mikä runko sulla on, johon rengasta pitäisi asetella. Lisäksi, kysymys taitaa koskea eri rengaskokoa kuin 2.6"? Kaikissa (uudehkoissa) Foxin ja Rokkarin keuloissa mahtuu 2.6" pyörimään.

Ohiampuja
29.10.2023, 12.36
Täysjäykkä Kinesis on kyseessä ja leveystietoja kaipailin. 2.6" pitäisi olla 66 mm, mutta aika yleisesti renkaat ovat hiukan alamittaisia. Ja 2.35" on n 60 mm, mutta se on siinä ja mahtuuko se pyörimään jos asettuu vähänkään vinoon. Mutta jos tosimitta on joku 57-58 mm, niin kuin se monesti tuppaa olemaan niin asia on OK. :)

tiaalto
30.10.2023, 09.10
Jos en ihan väärin muista niin XR2 oli 64mm 25-millisellä vanteella. Vaihtui aika äkkiä 2.4 XR4:een takana enkä jäänyt juuri kaipaamaan edes rullausnopeuden puolesta.

Ohiampuja
02.11.2023, 19.23
Nyt Emilia Sportin hyllystä kainaloon tarttui kyseiset XR2 Team Issue renkaat. Ja DT 22.5 mm kehällä 2.35” oli 58 mm leveä ja 2.6” vastaavasti 63 mm. Molemmat heti asennuksen jälkeen ja 2.5 bar paineessa.

Aika tiukat oli asentaa, eikä sivuheittoa.

Uuno1
03.11.2023, 11.44
29x2.4 vs 2.6" Dissectorista

Itse asiassa tämä 2.6" versio on alkanut vähän mutaisella kelillä näyttämään etunsa suhteessa 2.4":en kun ei ole tullut pakottavaa tarvetta himmailla tai repiä Dissectoria pois takavanteelta märällä.

Hiukan isommat nappulat 2.6":ssa näemmä riittävät puremaan tarpeeksi pienessä ravassa että tällä voi ajaa bike parkissakin muulloinkin kuin kesällä - olettaen, että ei priorisoi sitä raparallia. Epätasaisilla kalliorullailuilla isompi ilmatilavuus ja leveys antavat lisäkontrollia ja varmuutta mikä on itselle myös plussa eli ensi kevät varmaankin menee 2.6":lla ellen lähde johonkin XC-kisään xd:aamaan itseäni. Katsotaan vielä miten tämä käyttäytyy lumella kun kerran on 2C.

Ohiampuja
05.11.2023, 12.47
Jos jotakuta kiinnostaa niin Bontrager XR2 Team Issue 29” 2.6” painaa 808 grammaa. Ja nyt muutaman päivän venymisen jälkeen 64 mm leveä nappulasta nappulaan. Ja kiekkona kapeahko DT kehä jonka sis.leveys 22.5 mm.

Ohiampuja
27.02.2024, 15.49
Nyt hölmö kysymys rengaspaineista. Millaisia paineita te olette käyttäneet 2.6" renkaissa?

Tässä kun on talven läskillä ajellut ja tottunut mataliin paineisiin, niin pumppailin 2.6" Piikkisikaan paineet ihan peukalotuntumalla. Sitten lenkin jälkeen tuumasin että nyt oli hiukan liikaa, että mitäköhän siellä mahtaa olla, niin 0.8 bar oli painetta.

Nyt sitten nostin sen tasan yhteen bariin. Miltä se teistä kuulostaa, kuski 82 kg ja pyörä täysjäykkä 29" :)

Bndit
27.02.2024, 16.48
Mulla on sähkömaasturissa Piikkisiossa ehkä joku 1.1 ja 1.3. Viime talvena tuli ajettua matalemmilla, mutta takavanne sai sen verran iskua että laitoin turvarajaa. Pidot on kyllä kohdillaan alle yhden barin :D et kyllähän tuota voisi vielä hienosäätää nyt kun on kestävämmät vanteetkin...

JackOja
27.02.2024, 19.39
Näyttääkö teidän kummankin mittarit 1 bar silloin kun paine renkaassa on 1 bar? Sisällä vai ulkona pakkasessa? Niinpä.

Bndit
27.02.2024, 20.37
Näyttää se bareja ja vaikka psi:täkin, sisällä ja ulkona.

Portti
28.02.2024, 15.50
Nyt hölmö kysymys rengaspaineista. Millaisia paineita te olette käyttäneet 2.6" renkaissa?

Tässä kun on talven läskillä ajellut ja tottunut mataliin paineisiin, niin pumppailin 2.6" Piikkisikaan paineet ihan peukalotuntumalla. Sitten lenkin jälkeen tuumasin että nyt oli hiukan liikaa, että mitäköhän siellä mahtaa olla, niin 0.8 bar oli painetta.

Nyt sitten nostin sen tasan yhteen bariin. Miltä se teistä kuulostaa, kuski 82 kg ja pyörä täysjäykkä 29" :)

Samoilla hehtaareilla näyttää nuo lukemat olevan kuin minulla, tosin sinun pyöräsi eri tyyppinen kuin minulla. Minulla renkaina Nobby Nic 29*2.6. Paineet edessä yleensä 0,9-1,0 bar ja takana 1,3-1,4 bar. Tämä kesällä, talvisin ei viime vuosina ole juuri tullut ajeltua.

Vanteiden sisäleveys 35 mm. Kuskin paino n. 80 kg, pyörä 160/145 mm luomu-täysjousto. Ajo ehkä lähinnä trailpyöräilyksi luokiteltavaa, jossa välillä kohtuullisen kivikkoisessa/juurakkoisessa maastossa ajamista.

M A
28.02.2024, 16.33
Täällä ollut painetta 1,3/1,5(+) kesällä ja talvella Piikkisioissa hieman vähemmän. Oliskohan viimeksi ollut 1,1/1,3. Ajokkina Orbea Laufey ja kuskilla painoa kamat päällä reilu 80 kg. En kyllä mittaile joka lenkille erikseen, kun sisureissa tuntuu ilmat pysyvän. Ja ulkoilman lämpötilassa oon mittaillut.

Alkutalvesta lähdin piikkisioilla vastaavilla vajaan barin peukalopaineilla liikkeelle ja lenkki loppui sisurin puhkeamiseen n.500m myöhemmin. Paremilla bunnyhop-taidoilla olis päästy pidemmälle :rolleyes:

Kesällä ajelen tubelessina ja välillä tullut ajettua liian matalilla paineilla kun ei ole muistanut tarkistaa ennen lenkkiä.

Ohiampuja
28.02.2024, 18.04
Mun mittaus on tehty kahdella mittarilla, sisällä huoneen lämmössä. Ja ne näyttää likipitäen samaa myös mun kolmannen mittarin kanssa.

Niinpä niin. Eli jollain tarkkuudella luottaisin mittaustulokseen. :)

Copilot
22.06.2025, 11.25
Vaikuttaa nää Schwalben 2.6" gummit olevan vielä pahemmin alamittaisia kuin Maxxis:n vastaavat. Katsoo nyt vielä, että venyykö nuo mutta ollaan luokassa 64mm 30mm vanteella. Edessä Nobby Nic ja takana Wicked Will.

Copilot
02.07.2025, 19.55
SuperGround Wicked Will oli sitten yhden lenkin rengas...eipä kestä näemmä mitään.

erkkk
24.10.2025, 16.02
Onko kenelläkään kokemuksia Contin Magnotalista 2.6 leveänä? Tarvis taakse jonku suht rullaavan kumin, joka ei ole ihan saippuaa märällä ja kylmällä.

samu88
25.10.2025, 02.27
Vittorian Barzo eteen ja Mezcal taakse just sain laitettua, niin pääsee huomenna katsomaan pysyykö sitä edes pystyssä. Tarkotus siis kehittää vaan tasapainoa aivoverenvuodon jälkeen ja sen takia kevyet renkaat. On tossa 2,6" Magic Maryt kans odottamassa kunhan pääsee takaisin tuntumaan kunnolla.

https://imgur.com/a/mFvj2fo

Doc.blob
25.10.2025, 18.50
Vittorian Barzo eteen ja Mezcal taakse just sain laitettua, niin pääsee huomenna katsomaan pysyykö sitä edes pystyssä. Tarkotus siis kehittää vaan tasapainoa aivoverenvuodon jälkeen ja sen takia kevyet renkaat. On tossa 2,6" Magic Maryt kans odottamassa kunhan pääsee takaisin tuntumaan kunnolla.

https://imgur.com/a/mFvj2fo
Toi aivoverenvuoto ei oo leikinasia. Isälle tuli kun kaatu ja löi päänsä. Sit sillä oli vielä niin huono tuuri et se tuli uuudestaan parin kuukauden päästä. Pienellä prosentilla ihmisistä se uusii ilman mitään kolhuja.
Toivottavasti kuntoutus sujuu hyvin ja pääset taas revittelemään entiseen tapaan.

samu88
30.10.2025, 21.37
Toi aivoverenvuoto ei oo leikinasia. Isälle tuli kun kaatu ja löi päänsä. Sit sillä oli vielä niin huono tuuri et se tuli uuudestaan parin kuukauden päästä. Pienellä prosentilla ihmisistä se uusii ilman mitään kolhuja.
Toivottavasti kuntoutus sujuu hyvin ja pääset taas revittelemään entiseen tapaan.

Juu ei oo ei. Sen takia alkoholin ja röökinkin jätin pois. 3 niitä ollut nyt 5 vuoden aikana, yks niistä tais vaa olla sellane et alko samasta kohdasta vuotaa, mut tunto meni. Kaveripiirissä monta lähtenyt jo ensimmäisellä :/

usko juntunen
31.10.2025, 20.50
Spessun fast trak 29 2.6" ei taida olla enää tuotannossa ? En ole ainakkan löytänyt mistään puodista.
2 kpl noita vielä käytössä, mutta alkavat olla tiensä päässä. Tykännyt noista reilun ilmatilan&keveyden, sekä hyvän rullaavuuden takia. Profiili noissa v-mäinen joten rullaa hyvin kunhan laittaa reilummin ilmaa. Profiilinsa & nappulakokonsa takia ei kylläkään paras mahdollinen liukkailla/teknisimmillä alustoilla. Vanne i-30

moukari
02.11.2025, 10.49
Vaikuttaa nää Schwalben 2.6" gummit olevan vielä pahemmin alamittaisia kuin Maxxis:n vastaavat. Katsoo nyt vielä, että venyykö nuo mutta ollaan luokassa 64mm 30mm vanteella. Edessä Nobby Nic ja takana Wicked Will.

Mulla on nyt sama yhdistelmä, mutta edessä 30 mm vanteella 2.6" Nobby Nic 63 mm asennettuna. Takana 2.4" Wicked Will. Hyvä yhdistelmä XC-pyörään syksyn liukkaille juurille, rullaavatkin yllättävän nopeasti.