Näytä tavallinen näkymä : Ketjun tippuminen pieneltä rattaalta?
Millä ketjun tippumisen saa kokonaan pois pienelle rattaalle vaihtaessa? Nyt 2tkm aikana ketju on tipahtanut kahdesti, kun pudotan isolta rattaalta pienelle. Muutenhan tuo ei haittaisi mitään, mutta nykyisessä maantiepyörässä chainstayn ja rattaan väli on niin pieni, että ketju niittautuu rakoon aika tiukalle. Oikeasti ei ollenkaan kivaa hiilarirungon kanssa.
Toimisiko jokin chain catcheri, joka siis vain estäisi ketjun tippumisen alas asti?
Blackborow
23.05.2017, 10.05
Niin tai etuvaihtajan säätäminen oikein :rolleyes:
Niin tai etuvaihtajan säätäminen oikein :rolleyes:
Sitten vinkkejä vaan säätöön.
arctic biker
23.05.2017, 11.04
Ketju edessä pienelle pakassa isoimmalle rattaalle, vaijeri irti ja L-ruuvia myötäpäivään ruuvaten ja kampia pyörittäen kunnes ketju alkaa häkkiin hinkkaamaan. Ihan pikkasen takaisin kunnes ääni häviää.
Ja tuommoinen sitten varalle : https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000%2C4%2C24&__qf_form-filter=&pgc%5B57%5D=20494
Olen kyllä aika varma, että vaihtaja on oikein säädetty, mutta ruuvaillaan nyt vielä kerran.
Pantamallinen kaappari täytyy etsiskellä. Vaikkapa tämä
http://www.wiggle.co.uk/k-edge-road-clamp-chain-catcher/
Toimiiko tämä niin, että ketju jää pikkuratasta vasten, eikä pääse tippumaan alas asti? Vai pitäisikö kaapparin estää tippuminen kokonaan?
arctic biker
23.05.2017, 12.24
Kyllä tuon pitäisi estää... Haulla how does chain catcher work löytyy enempi. Ei minunkaan carboonittaressa ole (vielä) moista, alu- ja teräsrungoissa on simppeli muovinen koukku jonka varaan ketju jää.
Tuossa yksi haun linkeistä http://road.cc/content/news/43469-eurobike-2011-rise-and-rise-chain-catcher ja toinen http://fitwerx.com/bicycle-chain-catchers/
Tuo road.cc (http://road.cc/content/news/43469-eurobike-2011-rise-and-rise-chain-catcher) linkki olikin hyvä. Eli tämä malli tosiaan tulee kaiketi lähes ketjuun kiinni pikkurattaalla ja estää ketjun tippumisen kokonaan.
Jotenkin luulen, että pro tallit osaavat säätää etuvaihtajan kohdileen, mutta catcheria käytetään, tai on ainakin käytetty isoissakin tiimeissä.
Noissa linkeissä on etuvaihtajan band-on pannanpulttiin kiinnittyviäkin malleja, mutta 105/ultegran vaihtajassa kiinnityspultti on toisella puolella.
Täytyy varmistaa sopivuus...
Minä luulen, että käytän joissain tilanteissa etuvaihtajaa jollain tapaa oudosti tai väärin ja takavaihtaja ei ehkä ehdi pitämään ketjua riittävän kireällä.
Lopputulos on kuitenkin ollut tämän kuttaperkka rungon kanssa molemmilla kerroilla aika kamala.
kuovipolku
23.05.2017, 17.05
Etuvaihtajan säätö ja se chain catcher ovat oikeita lääkkeitä, mutta joskus olen saanut sen vaikutelman että jotain etuvaihtajaa voi jossain pyörässä olla hemmetin hankala saada ketjua pudottamattomaksi. Tai saa, mutta silloin voi muussa toiminnassa ilmetä pientä häikkää. Osaavalle mikään ei ole koskaan ongelma, mutta meille muille taitaa päteä yhtä lailla "If it ain't broke, don't fix it" kuin "Oikeat säädöt löytyvät aina vahingossa eivätkä koskaan enää uudestaan".
Toinen vaikutelma on sitten se että ketjun putoamista pienelle eturattaalle vaihtaessa voi ehkä useassa tapauksessa välttää pienellä käyttötavan muutoksella. Ketju näet tuntuu useimmin putoavan kun on jo siirtänyt ketjua takana isoimmille rattaille ja sitten ikään kuin viime hetkellä huomaa tarpeen keventää välitystä vielä etuvaihtajallakin. Kun hiukan ennakoi ja palaa takana hetkeksi pienemmälle rattaalle ja vasta sitten vaihtaa edessä, ketju tuntuu karkaavan harvemmin.
Voi olla pelkkää mutua, mutta eihän kokeilemalla mitään häviä.
PS Yksi melko varma tapa pudottaa ketju on vaihtaa pienelle eturattaalle juuri töyssyn kohdalla...
Toinen vaikutelma on sitten se että ketjun putoamista pienelle eturattaalle vaihtaessa voi ehkä useassa tapauksessa välttää pienellä käyttötavan muutoksella. Ketju näet tuntuu useimmin putoavan kun on jo siirtänyt ketjua takana isoimmille rattaille ja sitten ikään kuin viime hetkellä huomaa tarpeen keventää välitystä vielä etuvaihtajallakin. Kun hiukan ennakoi ja palaa takana hetkeksi pienemmälle rattaalle ja vasta sitten vaihtaa edessä, ketju tuntuu karkaavan harvemmin.
Voi olla pelkkää mutua, mutta eihän kokeilemalla mitään häviä.
PS Yksi melko varma tapa pudottaa ketju on vaihtaa pienelle eturattaalle juuri töyssyn kohdalla...
Niin juu... Jos ketju tipahtaisikin helpommin, kun kaikki on vasemmalla. Ajattelin itse niinpäin, ettei ketju tippuisi helposti kun se ei ole liian löysällä. Taidan vaihtaa lähes aina edestä ja takaa samaan aikaan ja ajan kyllä mahdollisimman paljon isolla rattaalla, eli pienelle tiputan yleensä vasta aika lopussa.
Nyt minulla on 52/39 välitykset, eli suurimman takarattaan jälkeen tiputus pienelle eturattaalle on oikeastaan aika luonnollinen jatko. Mietin kyllä tuotakin, että voisiko ketju tippua helpommin, koska rampit eivät natsaa suunnitellulla tavalla kohdilleen.
No, säädellään ja tilataan tuo catcheri. Jospa tippuminen asettuisi tuolla.
arctic biker
23.05.2017, 19.42
Eturattaiden rampit ja pinnit vaikuttaa vain ylöspäin vaihdossa, ei siellä pikkurieskalla moisia ole. En itse ole kovasti moisesta kärsinyt mutta mielessä käynyt jotta 50/34 kammenrattaissa on aika iso kokoero. Eikä ihan pieni 52/39 rattailla. 46/34 systeemillä en muista kokeneeni moista.
Toki tuo ristiinvaihto eli yhtä aikaa sekä etusella että takavaihtajalla oli joskus NoGo. Tiedä häntä. Itse ny tilasin carboonittareeni catcherin, millä nimellä tuotakin Suomen kielellä sitten kutsutaan.
Mulla ainakin sekoaa ketju, jos pudottaa edestä pienelle samaan aikaa. Kun vaihtaa takaa pienemmälle rattaalle. Ja voisi kuvitella, että jos takana oli jo suurin ratas käytössä, voi vaikutus olla selkeämpi. Eli ketju vänkäö valmiiksi laidassa ja (pakasta riippuen) ketju löystyy useamman piikin verran.
nih..
arctic biker
23.05.2017, 20.09
Onhan sulla Paaton rattaat samaa sarjaa? Rahtiruunassani on isosena 46 Fsa ja pienenä Ultegra kun halvalla sain.Noita ei ole siunattu toisilleen...
Onhan sulla Paaton rattaat samaa sarjaa? Rahtiruunassani on isosena 46 Fsa ja pienenä Ultegra kun halvalla sain.Noita ei ole siunattu toisilleen...
On joo. 6800 ultegraa molemmat ja tosi hyvin kyllä muuten vaihtaa 52/39 yhteen, ettei tuo ramppien ero varmaankaan selitä yhtään mitään.
52/39 ero on muuten aika pieni, verrattuna normaaleihin maantierattaisiin.
Mulla ainakin sekoaa ketju, jos pudottaa edestä pienelle samaan aikaa. Kun vaihtaa takaa pienemmälle rattaalle. Ja voisi kuvitella, että jos takana oli jo suurin ratas käytössä, voi vaikutus olla selkeämpi. Eli ketju vänkäö valmiiksi laidassa ja (pakasta riippuen) ketju löystyy useamman piikin verran.
nih..
Tätä arvelen, mutta näin yleensä kyllä vaihdan, jotta mäen alkuun ei tarvitsisi polkea lainkaan tyhjää. Kovaa ajessa ongelmaa ei tietenkään ole, koska pientä ratasta ei tarvita.
Miten oikeat kuskit vaihtavat pienelle rattaalle peekoo ajossa?
Tuo aiemmin linkkaamani clamppi malli taitaa olla ainoa vaihtoehto clampilliseen runkoon. Eli noita pantoja tulee kaksi päällekkäin.
Noin kun on säätänyt etuvaihtajan kuten ab tuossa ylempänä neuvoo, tarkasti jopa tiukasti, niin ei nakkaa yli. Vaihtajan jousi vetää tosiaan ketjun vauhdikkaasti pienemmälle. Ylärajoitin sen sijaan on syytä säätää hivenen väljemmin ettei kahva vaurioidu, vähän on hyvä jättää väljää. Omissani ei ole tippunut eikä noita lisäestimiä ole, ajokin kyllä vain matka- retkiajotyyppistä.
Kyllä se rajoitin on rajoilla. Enemmän jos kiristää, niin alaspäin vaihto alkaa tökkimään.
Häkki vinossa?
Liian kireä vaijeri?
Häkin ulompi kylki hiukan mutkalla ja siksi säätö pielessä? (laitoin 7s vaihtajan 9s ketjuiseen ja sitä piti puristaa kapeammaksi, että alkoi toimimaan hyvin)
^ Häkin aisojen normaalia isompi väli vois olla yksi selitys tuolle ketjun tippumiselle, vikaa jossain on, ei tuollainen ole ominaista noin hyvälaatuiselle osalle.
Voihan tuota koittaa puristella ja säädellä, mutta veikkaan käyttötavan vaan aiheuttavan tätä välillä. Ja jos pro teamitkin käyttävät tosiaan catchereita, niin tuskinpa vika on mekaanikkojen osaamattomuudessa.
Molemmissa ääripäissä ketju kuitenkin napsuttaa kevyesti vaihtajaan ja trimmi toimii oikein, sekä sitä myöskin käytän. Eikä se ketju sieltä jatkuvaan pompi. Kertakin on vain liikaa kuiturungolle.
Etuvaihtaja oli tosiaan hyvin säädöissä, eli ketjun tippuminen ei säädöillä lopu.
Kun tuota etuvaihtajaa tarkemmin katselee, niin sehän ei estä millään tavalla ketjun tipahtamista, jos ketju on takaa jossain pakan puolessa välissä. Ketju mahtuu kyllä helpostikkin hyppäämään tuosta raosta.
Voisikohan muuten tuo surkea 105:n takavaihtaja, tai siis sen jumiva rulla, aiheuttaa ketjun tippumisen? Ketju ei kirikkään vaihdon hetkellä riittävän nopeasti, koska rulla pyörii huonosti?
No, nyt on ultegran takavaihtaja laakeroiduilla rullilla ja ebayn muutaman euron ketjunkaappari asennettuna.
Tyhmempi luulisi ketjun nyt pysyvän rattaalla, mutta todennäköiseti tuo kikkare kajahtaa seuraavassa vaihdossa eturattaan väliin ja puhkaisee sen jälkeen satulaputken :)
https://c1.staticflickr.com/5/4256/35161477696_8e14ce01ac_b.jpg
^ Kuva rungosta tapahtuman jälkeen, kiitos:)
-OT mitäpä jos vaihtaisi merkkiä? END OT-:cool:
^ Kuva rungosta tapahtuman jälkeen, kiitos
-OT mitäpä jos vaihtaisi merkkiä? END OT-:cool:
Sekö missä heitin pyörän katollen ja kiskoin ketjua kirosanojen kera rungon välistä pois? Ei just silloin tullut kuvaaminen mieleen.
Tuntuu tätä sattuvan muillekkin, eli kuttaperkka runko kannattaa tarkanpojan tarkistella sieltä keskiönseudulta. Minä en taida jaksaa välittää.
No hard feelings; ikäväähän tuo on, kun kamat pyllyilee.
Peltikuskina olen vähän jäävi, mutta yhtä schaibaa silti.
Kannattaa katsoa, ettei etuvaihtaja ole pätkääkään liian korkealla. Uloimman laipan ja ison rattaan väliin ei kannata jättää sitä milliä isompaa rakoa.
Kannattaa katsoa, ettei etuvaihtaja ole pätkääkään liian korkealla. Uloimman laipan ja ison rattaan väliin ei kannata jättää sitä milliä isompaa rakoa.
https://c1.staticflickr.com/5/4237/34815051340_81bff68485_b.jpg
Onko tästä ketjun hyppäämisestä pois rattaalta vaihdettaessa varma havainto, vai onko vain seuraus havaittu: ketju ei ole rattaalla vaan takahaarukan ja rattaan välissä. Oma Gavere puuhaili jotakin tuollaista pari kertaa. Vaiva on poistunut, johtuneeko säädöistä, miehestä, vai osien vaihdosta, sitä en osaa sanoa. Takavaihtaja ainakin vaihtui 105->Ultegra.
Onko tästä ketjun hyppäämisestä pois rattaalta vaihdettaessa varma havainto, vai onko vain seuraus havaittu: ketju ei ole rattaalla vaan takahaarukan ja rattaan välissä. Oma Gavere puuhaili jotakin tuollaista pari kertaa. Vaiva on poistunut, johtuneeko säädöistä, miehestä, vai osien vaihdosta, sitä en osaa sanoa. Takavaihtaja ainakin vaihtui 105->Ultegra.
Ei tajua, mitä tarkoitat :) Pienelle rattaalle vaihdettaessa ketju ainakin tippui eturattaan ja chainstayn väliin. En nyt tiedä hyppääkö vai loikkaako se sinne :)
No, tämän päivän lenkillä ei ainakaan tippunut kertaakaan. Epäilen kyllä vahvasti tippumisen johtuneen tuosta 105:n vaihtajan jäykästä ketjurullasta. Joskus huomasinkin takavaihtajan liikkuvan yksinään. Jos tuo rulla alkaa jumimaan, niin vaihtaja tietenkin löysyttää ketjua ja tämä yhdessä etu- ja takavaihtajan yhtäaikaisella käytöllä saa varmastikkin ketjun liian löysälle.
Mielestäni olet aivan oikeassa, ketju jäi hetkeksi löysälle ja näin pääsi putoamaan yli. Ei tuo häkki varsinainen estin olekaan, mtta jos se on hiukan väärin säädetty, se "nakkaa" ketjun liian pitkälle ja yli pienimmän. Uusilla rissoilla 105 olisi pelannut myös, säästä se tulevaa varten. 😊
Hyvä juttu, että syy selvisi.
Epäilen vahvasti, että omassa tapauksessani kyse ei ollut ketjun putoaminen sisemmältä rattaalta vaihdettaessa, vaan ketjun jumiutuminen rattaaseen alapuolella, josta ketju pääsi rattaan viemänä haarukan ja rattaan väliin tuhoja tekemään. Räsähdyksen kuullessani ja jumituksen tuntiessani polkaisin vaistomaisesti taaksepäin, jolloin ketju poistui pienemmältä rattaalta alakautta alkaen (jos poistui, en muista).
Lopputulos on varmaan sama tai melkein sama, mutta jos tapahtumaketju on tämä, niin etuvaihtajan kaverina oleva ketjuohjuri ei siihen auta.
Vedon ollessa päällä ketju on kireä yläpuolelta, mistä myös etuvaihtaja ketjun pienemmälle rattaalle vaihtaa ja tämä vaihtuminen tapahtuu reilun puolen kampikierroksen aikana. Polkeminen ja siitä seuraava kohtuullinen veto pitä ketjun vaihtaessa kireällä. Alapuolen tapahtumat ovat takavaihtajan vastuulla.
Omassa tapauksessani ongelman poistumista saattoi edesauttaa liukkaammin toimiva takavaihtaja. Tai rattaiden kuluminen tai polkemistyylissä tapahtunut tiedostamaton muutos.
Mielestäni olet aivan oikeassa, ketju jäi hetkeksi löysälle ja näin pääsi putoamaan yli. Ei tuo häkki varsinainen estin olekaan, mtta jos se on hiukan väärin säädetty, se "nakkaa" ketjun liian pitkälle ja yli pienimmän. Uusilla rissoilla 105 olisi pelannut myös, säästä se tulevaa varten.
Hyvä juttu, että syy selvisi.
Se 105n vaihtaja oli uusi, kuten pyöräkin ja puhdistin jo kertaalleen tuon rullan. Ne liukulaakerit vain jumittavat tosi nopeasti ketjuöljyn ja pölyn vaikutuksesta. Ultegrassa käytetään konelaakereita rullissa.
Edit: siis juu, ultegran rullilla 105n vaihtaja olisi tietysti toiminut.
Minulla on myös molemmat vaihtajat pyörissäni (105, Ultegra) eikä noissa mitään jumittamista ole ennenkuin rissat ovat loppunajetut. Noita en liion huolla enkä öljyä.
Noista kuulalaakeroiduista (BBB) on kyllä sellainen kokemus, että kuulat purskahavat ulos ja rissat jumittuvat totaalisesti, kestää nuo kuitenkin jo kauan tuohon mennessä, mutta liukulaakeroidut ei ole koskaan menneet yhtäkkisesti totaalijumiin.
Minulla on myös molemmat vaihtajat pyörissäni (105, Ultegra) eikä noissa mitään jumittamista ole ennenkuin rissat ovat loppunajetut. Noita en liion huolla enkä öljyä.
Noista kuulalaakeroiduista (BBB) on kyllä sellainen kokemus, että kuulat purskahavat ulos ja rissat jumittuvat totaalisesti, kestää nuo kuitenkin jo kauan tuohon mennessä, mutta liukulaakeroidut ei ole koskaan menneet yhtäkkisesti totaalijumiin.
No ei kai ne nyt totaalijumiin menekkään koskaan. Pyörivät vain vähän normaalia huonommin ja se ilmeisesti riittää.
Epäilen vahvasti, että omassa tapauksessani kyse ei ollut ketjun putoaminen sisemmältä rattaalta vaihdettaessa, vaan ketjun jumiutuminen rattaaseen alapuolella, josta ketju pääsi rattaan viemänä haarukan ja rattaan väliin tuhoja tekemään. Räsähdyksen kuullessani ja jumituksen tuntiessani polkaisin vaistomaisesti taaksepäin, jolloin ketju poistui pienemmältä rattaalta alakautta alkaen (jos poistui, en muista).
Lopputulos on varmaan sama tai melkein sama, mutta jos tapahtumaketju on tämä, niin etuvaihtajan kaverina oleva ketjuohjuri ei siihen auta.
Vedon ollessa päällä ketju on kireä yläpuolelta, mistä myös etuvaihtaja ketjun pienemmälle rattaalle vaihtaa ja tämä vaihtuminen tapahtuu reilun puolen kampikierroksen aikana. Polkeminen ja siitä seuraava kohtuullinen veto pitä ketjun vaihtaessa kireällä. Alapuolen tapahtumat ovat takavaihtajan vastuulla.
Omassa tapauksessani ongelman poistumista saattoi edesauttaa liukkaammin toimiva takavaihtaja. Tai rattaiden kuluminen tai polkemistyylissä tapahtunut tiedostamaton muutos.
Noin se muuten voikin mennä ja varmasti meneekin. Jos se tosiaan yläpuolelta tippuu, niin ketjuhan jää nätisti BB:n päälle, eikä se voi mitenkään niittautua haarukan väliin niin kovalla voimalla, että metallilätkä irtoaa liimauksistaan pois. Sainkin jo aiemmalla lenkillä kommenttia, ettei trekissä vakiona oleva dog nose estä millään tavalla ketjun haarukan väliin niittautumista. Eli lukitaan vastaus takavaihtajasta. Minulla sattui olemaan rattaat ja ketjut uusia, eli ne eivät kyllä jumineet.
Totaalijumi on epämiellyttävä kokemus niin keskiön tienoilla kuin häkin tai pakan ja pinnojenvälissäkin...
arctic biker
11.06.2017, 10.38
Itse en ainakaan suostu muistamaan oisko ajaessa ketju tipahtanut. Toki maanantaina rapian tuhat kilsaa ajettuun carboonittareen ketjusieppari tulee.
105 on toki hyvä takavaihtaja mutta rissat on mitä on, nämä tilalle:https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=185;menu=1000,4,39;mid%5B1 8%5D=1;pgc%5B124%5D=443
arctic biker
11.06.2017, 10.41
Chain suck ? http://fagan.co.za/Bikes/Csuck/ ja tuossa lisää https://www.ibiscycles.com/support/technical_articles/the_dark_art_of_shifting/
6800 ultegran rullissa on suojat vielä konelaakereiden tiivisteiden päällä, eivätkä nekään ole kalliit.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.