Näytä tavallinen näkymä : Pyörä 20km työmatkaa varten
samuloitzio
18.05.2017, 15.46
Moro!
Kaipailisin apuja uuden pyörän valintaan. Tarkoitus olisi pyöräillä kevät/kesä/syksy töihin ja matkaa on noin 20km suuntaansa, sisältäen asfalttia ja hiekkatietä.
Tiukkaa budjettia ei ole, mutta tarkoitus olisi kuitenkin säilyttää pyörää kerrostalon häkkivarastossa seesteisessä Etelä-Haagassa.
Pituutta on 192cm.
Varmaankin hybrid/cyclocross linjalle täytyy lähteä? Ehdotuksia, ideoita?
Käy kaikki mahdolliset cyclotopicit läpi niin eikös löydy mieleinen. Kun löytyy niin sitten vaan puotiin ja testaamaan...
Olen tässä nyt itse tällä viikolla ulkoiluttanut koko omistamaani kalustoa työmatkoilla "pyörä per päivä" tyylillä ja sanottakoon että se cyclocross on vaihtoehdoista nopein. Hiekkatiellä, varsinkin vähänkin huonommalla sellaisella, se ottaa mukavuudessa jäykkäperämaasturilta turpaan niin että tukka hulmuaa mutta on kyllä edelleen nopeampi. Johtopäätös: se ei ole automaattisesti ainoa oikea vaihtoehto. Riippuu mitä ominaisuutta painottaa. Kevyttä ja aggressiivisella ajoasennolla olevaa XC-maasturia ei kannata kokeilematta jättää suunnitelmista pois - siitä pystyy kuitenkin halutessaan tekemään "hybridin" kapeilla renkailla. Toisin päin ei onnistukaan.
(snip)
Samoilla linjoilla minäkin. Aloitusviestistä talviajo oli jätetty pois, mutta maasturilla sekin saattaa alkaa maistua. Hybridillä se ei sitten olekaan kovin kivaa. Hinnassakaan ei välttämättä ole ihan älytöntä eroa. Cyclo on kieltämättä oiva peli, varsinkin jos talvella ei ole tarkoitus ajaa ja budjetissa on tilaa, kuten aloitusviestin perusteella taitaa ollakin.
Täysjäykkä maasturi vielä parempi kuin etujoustollinen, saatavuus vain surkeaa ellei itse ala modifoimaan. Sellaisilla omat ympärivuotiset työmatkat hoituu erinomaisesti...
Silti cycloon kallistuisin jos uuden hankinta ja vain kolmena vuodenaikana ajelisin...
Kattoo, että siellä mahtuu nastat alle.
^Ei tarvetta jos ei talvella aja. Kylläkin monen cyclon ongelma tuo ettei saa kunnon nastoja alle.
Saa sitä rengastilaa olla joka tapauksessa vaikkei nastoja tarvitsisikaan, siitä tuo maasturin ja crossarin ero mukavuudessa tuleekin. Alkuperäiset 33 mm renkaat tuossa omassa ei mitään herkkua soralla ole mutta kun sinne tyrkkää vajaat 40 mm meno muuttuu jo ihan toiseksi eikä asfalttiominaisuuksissa ole mitään erityisen havaittavaa eroa.
Hybridissä on onnistuttu yhdistämään tuollaista käyttöä ajatellen ne huonoimmat puolet, maasturin ajoasento josta aiheutuu suurin osa nopeustappiosta ja crossarin rengastila joka estää laittamasta siihen kunnolla mukavaa (lue: 50+ mm) rengastusta alle. Jos haluaa hybridin niin saman tien ostaa sen jäykän maasturin ja yhden ylimääräisen rengassatsin, saa "kaksi pyörää" joista kumpikin on todennäköisesti parempi kuin se hybridi.
Juuri niin! Meikällä on 29'erisa kolmet kiekot, on tosi neljä fillariakin. Hyvät kiekot saa helposti viidellä sadalla mitkä mulle kelpaa ainakin.
Kiekkoja itselläkin muutama pari kolmeen pyörään, kalliita ja edullisia, tarkoituksen mukaan... Täysjäykkä maastopyörä on mainio kapistus mutta kuten aikaisemmin sanoin, niiden saatavuus hyllystä revittynä aika vaikeaa...
Työmatkapyöräksi käy tietenkin jokin hybridi jota voi muokata omaan makuun, itselläkin yhtenä Kona DewDeluxe tuollaisena kymmenen kilon hyvin nopeana "semi"maantiepyöränä. 1.35" sileät vakiona mutta nastatkin mahtuu alle...
Aika vähän lisättävää tähän keskusteluun. Krossari tms on suosikkini tuollaiselle matkalle, itse en suoratankoisella haluaisi noin pitkää matkaa tietä pitkin ajaa. Mutta jos sellaiseen päätyy, täysjäykkä maasturi tai hybridi siinä tapauksessa. Ajoasentoon kannattaa kiinnittää huomiota, että soveltuu oman kropan mittoihin ja liikkuvuuteen. Kyse ei siis ole pelkästään rungon koosta, vaan myös pituuden ja korkeuden suhteesta. Etenkin maasturissa huomiota kannattaa laittaa myös rengastukseen ja sopiviin ilmanpaineisiin.
Talviajoon kannattaa varautua katsomalla riittävän väljät haarukat. Vaikkei nyt talvella ajattelisikaan ajaa, mieli saattaa muuttua, kun pyörän elinkaari on käytöstä riippuen herkästi 10-20 vuotta. Kun sopiviin renkaisiin varautuminen ei mitään pyörän ominaisuutta heikennä, se kannattaa laittaa spekseihin. Samoin lokarit. Krossari ei ole paras mahdollinen valinta pahoihin talvikeleihin, mutta normaali talvikeli ei ole minkään tason ongelma, joten sen takia ei kannata maastureita tässä tilanteessa ajatella. Jos ns. hulluttelemaan haluaa lähteä, talvirenkaissa vaihtoehdoksi on tulossa 27,5" kiekot. Niillä voi ehkä mahduttaa alle hiukan vakiota leveämmät renkaat, mutta toistaiseksi saatavuus on suppea.
Kona Rove on ensimmäinen pyörä, mitä lähtisin katsomaan, mutta ota suositukset vain ilmaan heitettyinä vaihtoehtoina. Pyörän geometria voi olla sinulle parempi ihan missä tahansa muussakin mallissa, vaikka joku periaatteessa parempi vaihtoehto (lue: hienommat osat halvempaan hintaan) nousisikin täällä esiin.
Cannondale CaadX:ssä minulla on talvisin 45Cc-nastakumit eli hyvin mahtuu ainakin tuohon fillariin vähän isompikin rengas.
Keskiäkäinen lohjalainen
20.05.2017, 10.35
Moro!
Kaipailisin apuja uuden pyörän valintaan. Tarkoitus olisi pyöräillä kevät/kesä/syksy töihin ja matkaa on noin 20km suuntaansa, sisältäen asfalttia ja hiekkatietä.
Tiukkaa budjettia ei ole, mutta tarkoitus olisi kuitenkin säilyttää pyörää kerrostalon häkkivarastossa seesteisessä Etelä-Haagassa.
Pituutta on 192cm.
Varmaankin hybrid/cyclocross linjalle täytyy lähteä? Ehdotuksia, ideoita?
Cyclocrossi lienee aika lähellä optimia. Toinen vaihtoehto voisi olla levyjarrullinen ja kuiturungollinen sport-geometrian maantiepyörä, johon saa vähintään 32-milliset renkaat ja jonkinlaiset lokarit.
Tätä promoaisin sillä varauksella, että lokareiden kiinnittämisessä voi olla haasteita.
https://www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0.html
On sekä nopea että mukava vehje. Omat kokemukseni tosin ovat vannejarrullisesta versiosta.
bouldero
22.05.2017, 21.18
Moro!
Kaipailisin apuja uuden pyörän valintaan. Tarkoitus olisi pyöräillä kevät/kesä/syksy töihin ja matkaa on noin 20km suuntaansa, sisältäen asfalttia ja hiekkatietä.
Tiukkaa budjettia ei ole, mutta tarkoitus olisi kuitenkin säilyttää pyörää kerrostalon häkkivarastossa seesteisessä Etelä-Haagassa.
Pituutta on 192cm.
Varmaankin hybrid/cyclocross linjalle täytyy lähteä? Ehdotuksia, ideoita?
En voi tuohon käyttöön muuta suositella kuin sähköavusteista etujoustollista maastopyörää. Jos tulee ympärivuotiseen käyttöön, niin sitten vielä 2,8 tuumaisilla renkailla. Toinen vaihtoehto on tietysti sähköavusteinen fatbike (itselläni KTM Macina Freeze plus 2015).
Sähköavusteisella tulee oikeasti lähdettyä kelillä kuin kelillä, ja kuntoillakin voi halutessaan kun ajelee kevyemmällä avustuksella. Matka on sen verta pitkä, että helposti normifillari jää usein talliin.
Sähköavusteinen maasturi on tällä hetkellä parasta ja hauskinta mitä pyöräilyrintamalla on tarjolla. Ei varmasti jää ajelut pelkkiin työmatkoihin!
samuloitzio
27.06.2017, 16.49
Vajaan kuukauden koeajojen jälkeen päädyin suht edulliseen Meridan Cyclocross 500. Ensimmäinen kunnon pyörä kyseessä ja ei vielä osaa sanoa kuinka pahasti pyöräilykipinä iskee, niin tuli valittua tällainen edullisempi malli. En myöskään kyennyt huomaamaan 2000€ eroa 1000€ ja 3000€ pyörillä. Nyt tällä pyörällä rapiat 200km takana ja hyvältä tuntuu, kiitos kaikista neuvoista!
Merida vaikuttaa oikein sopivalta käyttötarkoitukseensa. Varmastikin huolettomia kilometrejä. Muista tarkistaa, että kotivakuutuksesi korvaa, jos lukittu fillari varastetaan.
Itsellä ollut nyt reilu vuosi tuo samainen Merida (OCCP pääsi eläkkeelle). Tällaiselle pitkäjalkaiselle sopivan korkea suhteessa pituuteen: XL-koossa tais olla liki 20cm emäputki. Renkaiksi valikoitunut hyvin asfaltille sopivien Vittorion Voyagerien jälkeen paremmin sekakäyttöön sopivat Gravel King SKt ja sen mulle soveltumattoman vakio-lössö-geelisatulan tilalle mutikselta GB Aravis. Nyt kelpaa.
20km ei oo lyhyemmästä päästä, joten kuvittelisin että maastopyörät tippuu kyl pois. Ongelmaksi tulee toki sit toi talvi, mutta olen nähnyt että talvisin jengi ajaa kyl muillakin kuin maastureilla.
Vajaan kuukauden koeajojen jälkeen päädyin suht edulliseen Meridan Cyclocross 500. Ensimmäinen kunnon pyörä kyseessä ja ei vielä osaa sanoa kuinka pahasti pyöräilykipinä iskee, niin tuli valittua tällainen edullisempi malli.
Tietysti hifistelijät haluaa hiukan hienompaa, mutta tuossa on mielestäni kaikki riittävän laadukasta pahemmankin pyöräilykipinän varalta. Satula yms. hienosäätö ovat tietysti henkilökohtaisia juttuja, mutta niin on kalliimmissakin pyörissä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.