PDA

Näytä tavallinen näkymä : Täpäri jossa pystympi geometria XC/Trial käyttöön 29"

KKS
16.05.2017, 23.16
Olen hankkimassa 29" täpäriä, mutta pyörän geometria on pirun tärkeä niska ongelmien tähden (pullistumaa 4-5 nikaman välissä +lievää rappeutumaa). Minulla on Cube Nutrail läski jonka geometria (pystympi) toimii loistavasti ja olisin hakemassa samanlaista ajoasentoa, mutta täysjousto tulisi vauhdikkaampaa käyttöön, kun tekee mieli revitellä.
Käyttö on XC/Trial (singletrack). Pituutta on 180cm ja insane 83cm. Nutrail on L (19") kokoinen johon hommasin 35mm stemmin ja kuten sanoin tuntuu täydelliseltä.
Olen yrittänyt hakea täpäriä samantapaisella geometrialla, mutta en ole löytänyt...
Hintaa saa olla max.3000€.
Mitäs arvoisa raati ehdottaa kokeiltavaksi?

vuohi
17.05.2017, 00.13
Osta joku AM/enduro-täpäri, pistä vähän enemmän vaimennusta iskareihin ja lyö xc-kumit alle? Itse olen ajanut ihan ongelmitta 60km xc-lenkkejä 170mm joustavalla pyörällä kun laittaa vaan käyttöön sopivat renkaat alle. Painoeroa ei kuitenkaan ole kuin varmaan 2kg ja valiikoimaa pystymällä ajoasennolla löytyy reilusti.

KKS
17.05.2017, 09.05
Osta joku AM/enduro-täpäri, pistä vähän enemmän vaimennusta iskareihin ja lyö xc-kumit alle? Itse olen ajanut ihan ongelmitta 60km xc-lenkkejä 170mm joustavalla pyörällä kun laittaa vaan käyttöön sopivat renkaat alle. Painoeroa ei kuitenkaan ole kuin varmaan 2kg ja valiikoimaa pystymällä ajoasennolla löytyy reilusti.
Toi on kyllä totta. Katselin Canyonin Spectralin geometriaa ja onhan se aika paljon pystympi kun Grand Canyonin joka meni minulta myyntiin juuri tämän syyn takia.
Painoa vaan kertyy Al 13.5 ja CF 12.5kg väliin... Aikapaljon tai yhtä paljon kun Nutrail...

no-saint
17.05.2017, 13.40
Oma rohtoni asiaan.
Olen pitkäjalkainen niin poikkeuksetta satula tuppaa olemaan tankoa korkeammalla. Varsinkin teknisessä maastossa tämä aiheutti paljon melkein otb-hetkiä...
Xc-täpäri Trek Hifi Deluxe jossa vakiona 100mm molemmissa päissä. Eteen 140mm keula, tanko nousi, geo pysyi ihan hyvänä ja tosiaan keulaan hintsu enemmän painetta kuin suositukset ja valmis!

Nyt ajelen 27.5+ täysjäykällä jossa 29+ keula ja taas on tanko mukavasti korkealla ja selkä pystyssä saa huristella.

vuohi
17.05.2017, 18.07
Toi on kyllä totta. Katselin Canyonin Spectralin geometriaa ja onhan se aika paljon pystympi kun Grand Canyonin joka meni minulta myyntiin juuri tämän syyn takia.
Painoa vaan kertyy Al 13.5 ja CF 12.5kg väliin... Aikapaljon tai yhtä paljon kun Nutrail...

Kiekot ovat silti paljon kevyemmät mikä vaikuttaa kiihtyvyyteen ja siihen kuinka kevyt pyörä on heitellä paljon enemmän kuin tuo koko pyörän paino. Ja itse ainakin koen, että läskillä revittely on lähinnä vaimmennuksen puutteen takia hankalaa kun pyörä pomppiin pitkin metsää. Kyllähän se tasasella kulkee kovaa kun polkee vaan :D

J.Kottenberg
17.05.2017, 22.27
Jos haluaa pystympää ajoasentoa niin eikö "raiseristonga" tai jyrkkä stemmi ole paljon yksinkertaisempi juttu kuin etsiä nappiin menevää geometriaa? Siinä hommassa joutuu luultavimmin tinkimään monesta muusta kohdasta ja pyörä itsessään ei välttämättä ole lähelläkään sitä tarkoitukseen sopivinta.