Näytä tavallinen näkymä : Aerodynaamisin laskuasento maantielle
Ihan mielenkiintoinen tutkimus, mukana mm. Froomen ja Saganin asennot:
https://www.linkedin.com/pulse/which-cyclist-hill-descent-position-really-superior-froome-blocken
Menee jonnekin kirjautumissivulle.
Eli: Saganin laskuasento on nopein.
Yhteenvetona Saganin asento paras, jossa istutaan vaakaputken takaosassa. Tällöin ei kuitenkaan mahdu polkemaan samalla, joten kyllä Sagankin käytti välillä "Froome" asentoa ratkaistessaan maailmanmestaruuden silloin ekalla kerrallaan. Froome asento siis muuten sama mutta istutaan vaakaputken etuosassa, jolloin jalat mahtuu pyörimään ja pystyy polkemaan lisää vauhtia. Näiden asentojen välillä on helppo vaihdella riippuen siitä tarviiko polkea vai ei.
Itse käytän usein Saganin asentoa, ja joskus kokeillut Froomea, eli polkemista samalla. Ei niin vaikeaa miltä näyttää.
TetedeCourse
10.05.2017, 11.13
Kehottaisin olemaan kokeilematta näitä proiden ajotekniikoita!
https://www.youtube.com/watch?v=byzvVc-FFSY
Kehottaisin olemaan kokeilematta näitä proiden ajotekniikoita!
Olisikon ollut pienehkö runko ja varvas hipaisi renkaaseen :) Liukkaasti kyllä lähti, heti ensimmäisen polkaisun jälkeen.
Fillari-lehti
10.05.2017, 12.12
Mielenkiintoinen ja myös isolla budjetilla toteutettu tutkimus. Me saatiin ihan sama päätelmä parisen vuotta sitten melko halvalla poikkitieteellisellä menetelmällä. Janne oli koekaniini ja laski 50 kertaa sekunnissa dataa keräävä Vbox-mittalaite pyörässä samaa mäkeä "miljoona " kertaa eri asennoissa. Ei poljettu vaan pelkästään rullattiin ja verrattiin vain huippunopeutta. Sagani oli nopein! Juttu oli F-lehden numerossa 5/2014.
Tietoa ei ole ollut mistään Pantaneista tai Saganeista vaan ihan itse tullut kokeiltua millä asennolla alamäessä pääsee kovimpaa; putkella istuen sopivan takana ja rintakehällä tangosta tukea ottaen.
Oleellista on mielestäni se että asennossa ei tarvi jäkittää vaan samalla pystyy esim. ylämäen jälkeen palautumaan. Kukahan valmistaja kehittää "erikoisesti muotoillun" vaakaputken jolloin kohta kuskeilla on ylikorkeita runkoja, joissa istutaan putkella, nojataan rintakehällä ohjaustankoon ja pystytään vielä polkemaan tehokkaasti. Kova juttu irtiotossa ;)
Tietoa ei ole ollut mistään Pantaneista tai Saganeista vaan ihan itse tullut kokeiltua millä asennolla alamäessä pääsee kovimpaa; putkella istuen sopivan takana ja rintakehällä tangosta tukea ottaen.
Oleellista on mielestäni se että asennossa ei tarvi jäkittää vaan samalla pystyy esim. ylämäen jälkeen palautumaan. Kukahan valmistaja kehittää "erikoisesti muotoillun" vaakaputken jolloin kohta kuskeilla on ylikorkeita runkoja, joissa istutaan putkella, nojataan rintakehällä ohjaustankoon ja pystytään vielä polkemaan tehokkaasti. Kova juttu irtiotossa ;)
Tai sitten istutaan ihan satulassa, mutta ohjaustanko on korkeammalla. 'puolen metrin' droppi tankoon jos haluaa vielä kiriäkkin.
https://www.youtube.com/watch?v=lAtJDgJR5B0
Ihan pätevältä vaikuttava tutkimus eikä tuloksetkaan hirveästi yllätä. Mutta täytyy sanoa, että kyllä porukkalenkillä alkaa vähän jännittää kun kaveri edessä tai vieressä heittää alamäkeen Sagan -asennon. Itsekin usein lasken "back down" -asennossa, mutta pidän sitä noin 10x turvallisempana kuin Sagan -asentoa (puhumattakaan Froomesta).
Ihan pätevältä vaikuttava tutkimus eikä tuloksetkaan hirveästi yllätä. Mutta täytyy sanoa, että kyllä porukkalenkillä alkaa vähän jännittää kun kaveri edessä tai vieressä heittää alamäkeen Sagan -asennon. Itsekin usein lasken "back down" -asennossa, mutta pidän sitä noin 10x turvallisempana kuin Sagan -asentoa (puhumattakaan Froomesta).
Miksi pidät Sagan-kyykkyä vaarallisena? Sehän on äärimmäisen vakaa asento ja sillä voi suoralla tiellä laskea lähes rajattoman lujaa, koska sillä pystyy estämään haarukan "vatkaus-efektin" täydellisesti. Painoa runsaasti etupyörällä. Toki mutkaisella tiellä sitten siihen paremmin soveltuvia asentoja.
Miksi pidät Sagan-kyykkyä vaarallisena? Sehän on äärimmäisen vakaa asento ja sillä voi suoralla tiellä laskea lähes rajattoman lujaa, koska sillä pystyy estämään haarukan "vatkaus-efektin" täydellisesti. Painoa runsaasti etupyörällä. Toki mutkaisella tiellä sitten siihen paremmin soveltuvia asentoja.
Tunnistan ainakin sen riskin, että jos varaa liikaa painoa vaakaputkelle saattaa töyssy tai railo kopauttaa yllättävän terävästi siinä vaakaputkella satulaan verrattuna, joka voi johtaa hallitsemattomaan painopisteen siirtymiseen. Mutta se on tietysti vältettävissä yksinkertaisesti varaamalla painoa polkimille.
Totta tuo! Tokihan Sagan-kyykkyä pitää käyttää vain siihen soveltuvissa olosuhteissa, kuten ennalta tutulla tieosuudella ja varmuudella hyväksi havaitulla tienpinnalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.