Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kokematon pyöräilijä pitkälle matkalle

Tatutatu
09.05.2017, 19.11
Moikka. Yritän kirjoittaa lyhyesti. Eli olisin juhannuksen aikoihin polkemassa Riihimäeltä Hollannin-rajalle fillarilla. Googlen mukaan matkaa kertyisi 1874km. Eli antakaa rehellinen mielipiteenne, onko tässä mitään järkeä? Peruskuntoni on suht hyvällä mallilla, ja isältäni saisin 'kunnon pyörän' lainaksi, eli millään mummomankelilla en ole matkaan lähdössä. Kuukausi aikaa siis vielä kuntoa kohottaa. Ja miten pitkää matkaa suosittelisit poljettavaksi päivässä? Mukana myös suht painava rinkka... Vai lähdenkö suosiolla liftaamaan?

hcf
09.05.2017, 19.31
En ottas rinkkaa. Laittasin kaikki pyörän/kärryn lastiksi. Ehkä joku pikku reppu juomarakolla.
Kunto ei varmaan ongelma ole mutta kuinka perse ja muu kroppa kestää sitä pyöränselässä olemista :)

Grandi66
09.05.2017, 19.35
Jätä rinkka pois suosiolla, jos ei oo tarakkaa niin sitten bikepakking systeemillä. Jos on aikaa niin etsit vain vauhdin mitä voit ylläpitää suuremmin riehumatta. Miulla oli noin 17-19km/t noin talvella ajetusta reissusta.

Se miksi jätät sen rinkan kotiin on se että siuta rupee jossain vaiheessa vituttaa se rinkka ku se hiertää ja painaa hartioita.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

El-Carpaso
09.05.2017, 20.29
Aivan tehtävissä oleva koitos. Mutta rinkkaa en minäkään suosittele. Se pahentaa kaikkia ongelmia, joita pitkän matkan pyöräilyssä voi tulla jokatapauksessa ja varmasti lisää listaan muutaman, mitä ilman rinkkaa ei olisi tullut. Lopputuloksena voi olla reissun keskeyttäminen, koska ongelma, joka olisi voinut ilman rinkkaa olla lähinnä arsyttävä pikkuvaiva, muuttuukin pikkuhiljaa ihan oikeaksi vammaksi tjsp. Rinkka selässä lisää painoa kaikille kontaktipisteille (kädet, jalat, pers) ja yleensä olisi toivottavaa että näiltä kontaktipisteiltä otettaisiin painoa pois eikä lisättäisi suotta.

Kuten edellämainittu, bilteman romppeilla pärjää varmasti. Jos jotain hajoaa matkan päältä, löytyy Euroopasta varmasti varapalikkaa kohtuu vaivattomasti. Jos kuitenkin haluaa panostaa mahdollisia tulevaisuuden reissuja / työmatkapyöräilyä / kotimaan reissaamista varten, Ortlieb tekee todnäk parhaat laukut ja Tubus parhaat tarakat. Tubuksen Cargo classic takatarakka lähtee nyt saksan verkkokaupasta alle 40e, tosin valkoisena.

Itse fillarilla kannattaa ajaa nyt mahdollisimman paljon että
A) tottuu kyseiseen fillariin ja
B) löytää mahdolliset ongelmakohdat ennen reissua. Jos huomaa, että jotain paikkaa kivistää niin tänne lisäkyssäriä.

rjrm
09.05.2017, 21.11
Juu, ei rinkkaa missään nimessä. Ja aluksi ajaa päivämatkaksi vaikka sen 40km. Sitä kun pidentää 15 kilometrillä päivässä, niin pian se on satasessa ja kunto kasvaa samaa vauhtia. Terve aikuinen polkaisee kylläs satasenkin päivässä, kun malttaa ajaa hiljaa.
Mukavaa reissua!.

Mattia
09.05.2017, 21.34
Rinkka ei välttämättä ole saatanasta, vaikka yleisesti tällä foorumilla niin manataan. Minä olen ajanut tuhansia kilometrejä ison repun (30-40 l) kanssa. Pisin reissu kesti 5 viikkoa ja kilsoja tuli liki 4000, eikä reppu aiheuttanut pienintäkään harmia.

nure
09.05.2017, 22.37
^Tuollainen reppu on kaukana rinkasta, en pitkää matkaa kyllä tuollaisellakaan ajelisi. Toisaaltaan pienelläkin tavaramäärällä tulee toimeen, tankoon ja runkoon laukut ja pikkureppu selkään...

OneTen
09.05.2017, 22.41
Siitäkään huolimatta ei rinkkaa selkään. Jos ei mahdu laukkuihin, vuokraa/lainaa kärry. Iltaisin lenkkiä 20 -> 40 -> 60 km, viikonloppuisin 60 -> 90 -> 120. Reissulla päivämatkan maksimi 120-150 ja lepopäiviä väliin. Aikataulussa oltava löysää sään/tekniikkamurheiden/fyysisten vaivojen varalle.

Tärkeintä on maltti, rullaile matalilla sykkeillä alkumatkan ylämäet ja vastatuulipätkät, vaikka reisissä tuntuisi paukkuja olevan. Niitä tarvitaan vielä huomennakin. Ja ylihuomenna.
Toinen oleellinen juttu on sopivan kokoinen fillari ja satula.

Anna mennä vaan ja tee juuri sitä mikä tuntuu hyvältä. Nauti, älä suorita.

Mohkku
10.05.2017, 00.32
Eli olisin juhannuksen aikoihin polkemassa Riihimäeltä Hollannin-rajalle fillarilla. Googlen mukaan matkaa kertyisi 1874km. Eli antakaa rehellinen mielipiteenne, onko tässä mitään järkeä? Peruskuntoni on suht hyvällä mallilla, ja isältäni saisin 'kunnon pyörän' lainaksi, eli millään mummomankelilla en ole matkaan lähdössä. Kuukausi aikaa siis vielä kuntoa kohottaa.

En ole tuollaisia matkoja polkenut, mutta itse lähestyisin asiaa kokeilun kautta. Kunto voi olla hyväkin, mutta pyöräilyyn tottumattomuus on ongelma. Kannattaa siis alkaa polkea lenkkejä, katsoa mihin pystyy ja sitten arvioida asiaa uudestaan. Aluksi vaikka 30 kilsaa, sitten 40 ja 50 ja sen jälkeen 3 x 50 kilsaa peräkkäisinä päivinä jne.

Lyhyempienkin matkojen kokemuksella en laittaisi mitään selkään. Hiertää ja rasittaa tai ei, mutta riski kasvaa ihan turhaan, kun muitakin tapoja tavaran kuljettamiseen on.

cuppis
10.05.2017, 08.58
Tavaran tarve riippuu paljon siitä miten aiot yösi viettää. Tuli tästä lähinnä mieleen Osmo Soininvaaran Fillarilla Nizzaan-kirja. Muistaakseni aikaa hällä oli kuukausi, matkaa 3000km, kalustona maantiepyörä ja varusteita pieni repullinen. Yöt hotelleissa ja iltaisin ajokamojen pesu käsienpesualtaassa.
Toista ääripäätä varusteiden määrässä voi hakea Matti Rämön matkakirjoista.

E-Cruiser
10.05.2017, 09.08
Rinkka on kyllä ihan perseestä. 90-luvulla päätin polkea Kuusamoon rinkan kanssa. Hermot meni Heinolassa ja palasin Mäntyharjulta takaisin tekemään paremmin systeemin.
Luntakin tosin satoi, kesäkuussa. Mikäs siinä, 90-luvulla tuli poljettua väliä Helsinki-Kuusamo pariinkin kertaan peruspyörällä jossa oli 3-vaihteinen napavaihde ilman suurempaa treenausta.
Kaksi ensimmäistä päivää vähän raskaat, mutta siitä se sitten vertyy. Sehän treenaamattomalla lähtee aina niin, että ensimmäisenä päivänä tykitetään euforiassa ainakin 150km, ja toisena päivänä tuntuu sitten että ei helvetti, ja cruisataan rauhallisesti 80km. Siitä se sitten tasoittuu.

Jani Mahonen
10.05.2017, 10.18
Tuossa on tullutkin tosi hyviä ohjeita, ja tässä vielä luotettavuuteen tähtääviä:

- osta laadukkaat pyöräilyhousut
- treenaa niillä ajovaatteilla (housuilla, kengillä, hanskoilla) millä meinaat ajaakin
- korjaa kaikki löytämäsi pikkuviat pyörästä ja varusteista jo testilenkeillä
- jos satulaan ei totu, vaihda satulaa
- kun olet todennut toimivan kombinaation, älä muuta mitään viime hetkellä

Vielä varoituksen sana siitä selkään lastattavasta painosta. Itsellä painavan (10kg) repun kanssa jo yhden päivän pitkä maastopyöräilyretki repi persauksen auki kunnolla. Tästä tuli 9kk mittainen vaiva. Tämä ei ole koskaan toistunut ennen sitä, eikä sen jälkeen, vaikka on tullut tehtyä vastaavia reissuja. Eli suurimman osan ajasta varmaan painavakin reppu toimii, paitsi silloin yhtenä päivänä jolloin tapahtuu vamma joka keskeyttää koko reissun. Esimerkiksi Zarnilla muistaakseni on vastaava kokemus (useita pitkiä retkiä, vain yhdellä kerralla persaus repesi).

El-Carpaso
10.05.2017, 11.36
Hygieniavinkeistä tuli mieleen pari lisävinkkiä

Persauksen hiertymistä saa ehkäistyä rasvalla. Voi käyttää ihan asiaan valmistettua chamois cremeä. Myös vaseliini ja rasvainen perusvoide toimivat. Niinsanottu kosteutusgeeli -tyyppinen vähärasvainen korkeaglyserolinen kosteusvoide ei ole optimi, koska imee vettä levitysalueelle, ja sitä pyritään välttämään. Huono satula hiertää perseen joka tapauksessa, mutta rajatapauksissa ongelmia saa huomattavasti vähennettyä rasvaamalla.
Jos hiertymä joka tapauksessa syntyy, bepanthen on ystävä.

Ajohousut kannattaa pestä joka päivä tai vähintään niin usein kuin mahdollista. Aamulla aina päälle puhtaat kuivat housut. Lavuaaripesu toimii. Villi vaihtoehto, jota käytettiin viime reissulla, on käyttää kuivapussia. Vaatteet, vedet ja pesuaine sekaan, pussi kiinni ja ravistetaan niin maan persanasti. Tässä usein vähempi vesi on parempi kuin liian paljon vettä. Huuhtelu samalla tekniikalla useaan kertaan.

Puutuminen ei ole normaalia, mutta jos se ei ole kovin vakavaa, ei kannata sen takia keskeyttää reissua. Meikällä oli puutumisongelmia satulan takia ja vasemman käden sormista katosi noin 80% motoriikasta, koska painoa oli liikaa käsillä. Kuitenkin ajeltiin maaliin asti ja vammat korjaantuivat parissa viikossa.

oem
10.05.2017, 11.56
Miksi et ajaisi esim 100km harjoituksena yöpymisineen.

okahkonen
10.05.2017, 14.51
Ei ole järkeä ajaa rinkkaselässä, eikä Pohjois-Saksassa.

nure
10.05.2017, 16.30
Tuollainen "Soininvaara" tyyppinen matkailu kyllä mukava tapa mutta kyllä huomattavasti kalliimpaa kuin perinteiset majoitus/ruokailusysteemit. Kärryä en suosittele jos aikomus lähteä yksin mutta jo kahdelle joku Bobyak on mainio kapistus kuljettaa mutta tuollaisessakin pakkaamisessa huonojakin puolia. Toisaaltaan toinen saa levätä mutta jos yksin kärryn kanssa reissussa niin helposti tavaran määrä kasvaa periaatteella että mahtuuhan sitä vielä...

via
11.05.2017, 08.52
kyllä kärry yhdellekin vetäjälle sopii, tavaroiden sopiva määrä on korvien välisä eli mahdollismman vähän, ahkera peseminen auttaa pakkaamaan vähemmän - oletusarvoisesti tuolla reitillä on lämmintä, ehkä jopa kuumaa eli helpottaa vaatevalintaa

olen polkenut paljon Bob Yakin kanssa kahden eli vain mä olen vetänyt, ja kassissa on ollut myös yhteisiä kamoja

Katila
11.05.2017, 13.40
Aina voi myös mennä jonkun pätkän välissä junan kyydillä ja jatkaa seuraavana päivänä polkemista.

stumpe
13.05.2017, 20.49
Kuinkakohan pitkään pärjään tien päällä, pyörässä laukkutilaa 46litraa, 5 juomapullopaikkaa. Teltta mukana ja makuupussi erikseen, eivät vie laukkutilaa. Etuhaarukan juomatelinepaikkoihin saisi toki laukut halutessaan, onko jotain suositella?

Grandi66
13.05.2017, 20.59
Katoppa tuolta miun reissu, 2 kk ja ei niin hirveesti tavaraa vaikka talvella ajoin. fillari10.blogspot.fi
Hyvä ohje on se et lastaa sängylle ne mitä meinasit ottaa ja raa'asti puolet pois. Lukuunottamatta korjauspuolen vehkeitä ja muista takavaihtajan korvake, se hajoaa aina keskellä ei mitään ja lähimpään korjaamoon matkaa riittävästi.

stumpe
13.05.2017, 22.38
Katoppa tuolta miun reissu, 2 kk ja ei niin hirveesti tavaraa vaikka talvella ajoin. fillari10.blogspot.fi
Hyvä ohje on se et lastaa sängylle ne mitä meinasit ottaa ja raa'asti puolet pois. Lukuunottamatta korjauspuolen vehkeitä ja muista takavaihtajan korvake, se hajoaa aina keskellä ei mitään ja lähimpään korjaamoon matkaa riittävästi.

Kuva Fargostasi matkamoodissa onkin ollut yhtenä inspiraationi lähteenä. :)

gzmi
14.05.2017, 01.23
Morot, kärry peräsä huitasin viime kesän Grand Tourin. Kartassa itäinen reitti. Tänä vuonna mennään uudestaan eri reitillä. Kärry on niin loistojuttu, ajo-ominaisuudet ovat paremmat mitä kamat kaikki fillarin kyydissä. Telttana on alle parin kilon Helsport Ringstind light kai. https://1drv.ms/f/s!AmZJwL8v_x5ug8oMCcSruLXljOhx9Q

gzmi
14.05.2017, 01.26

Hei vain, minä olen luottanut ja käyttänyt vakuutusta - matkan keskeytyminen pätee yhtähyvin fillarimatkailuun mitä autolla ajaessa. Yleensä ehdoissa lukee poislukien matka kotoa vakituiselle loma-asunnolle eli mökille. Kerran soitin taksin, kun kaaduin. Pari yötä hotelliakin laitoin korvattavaksi, kaikki meni läpi.

Veivaaja
14.05.2017, 21.59
Ehdottomasti testailua ensin:

Viikonlopun reissu ja sitten muutaman päivän reissu (jos mahdollsita). Saa käsityksen varusteiden toimivuudesta, voi vielä vaihtaa/harkita tarpeellisuutta jne. Käytännön kokemusta ei mikään voita!

alli
14.05.2017, 22.59
Hei vain, minä olen luottanut ja käyttänyt vakuutusta - matkan keskeytyminen pätee yhtähyvin fillarimatkailuun mitä autolla ajaessa. Yleensä ehdoissa lukee poislukien matka kotoa vakituiselle loma-asunnolle eli mökille. Kerran soitin taksin, kun kaaduin. Pari yötä hotelliakin laitoin korvattavaksi, kaikki meni läpi.

Itse myös kerran kaaduin reissun päällä, kun takavaihtaja meni pinnojen väliin, ja matka jäi sitten siihen. En saanut paikkakunnalta varaosia, eikä seuraavassakaan kaupungissa oltu avuliaita, kun johonkin pyöräkorjaamoon soitin. Taksikuski oli todella mukava, ja käytti paikallisessa urheiluliikkeessä, ja heitti sen jälkeen juna-asemalle.

Taksikulut jäivät omalle kontolleni, koska mitään fyysistä vammaa ei tullut. Matkavakuutus korvasi pyörän korjauksen, koska se katsottiin särkyneeksi matkatavaraksi.

Grandi66
15.05.2017, 09.51
Itselläni meni Italian reissulla takavaihtaja pinnojen väliin. Ekasta kylästä korvake ja toisesta kylästä takavaihtaja (kollega antoi käyttää työpajaa korjaukseen) ja reissu jatkui. Sen jälkeen on takavaihtajan korvake kulkenut aina reissulla mukana jos sellainen pyörässä on.

alli
15.05.2017, 11.44
Mutta vielä gzmille, että mikä yhtiö/vakuutus sulla on, periaatteessa voisi olla kiinnostava? Itsellä OP-Pohjolan SuperEuro ja siinä näyttäisi edelleenkin (omasta kokemuksesta on jonkin verran aikaa) olevan matkan keskeytymiskorvausten ehtona vakava sairastuminen, loukkaantuminen tai jokin kotikatastrofi, eikä hyvitetä esim. pyörän rikkoutumisesta aiheutuvia keskeytyskuluja.

travelleroftime
17.05.2017, 17.56
Mutta vielä gzmille, että mikä yhtiö/vakuutus sulla on, periaatteessa voisi olla kiinnostava? Itsellä OP-Pohjolan SuperEuro ja siinä näyttäisi edelleenkin (omasta kokemuksesta on jonkin verran aikaa) olevan matkan keskeytymiskorvausten ehtona vakava sairastuminen, loukkaantuminen tai jokin kotikatastrofi, eikä hyvitetä esim. pyörän rikkoutumisesta aiheutuvia keskeytyskuluja.

Vaikuttaisi siltä että olisi aika vaihtaa vakuutusturva toiseen. :)

cuppis
17.05.2017, 18.40
Täältä voi katsella millaisella kalustolla maailmanmatkaaja nauttii pyöräilystä http://www.gonebikefishing.com/2017/03/the-setup-for-the-americas/

Velogi
17.05.2017, 19.15
Matkahan ei tunnetusti tapa, vaan käytettävissä oleva aika ja kannettavan kaman määrä vaikuttavat merkittävästi reissun rasittavuuteen ja realisitisuuteen. Pyörällä pitäisi kuitenkin ehtiä polkemaan ennen reissua jotta kroppa ja pää tottuu siihen mitä tuleman pitää. Samalla itselle syntyy oivalluksia mitä kannattaa reissussa tehdä ja mitä ei. Itse en lähde koskaan soitellen sotaan vaan kaiken pitää olla ennalta testattua.

alli
18.05.2017, 00.14
Vaikuttaisi siltä että olisi aika vaihtaa vakuutusturva toiseen. :)

Juu sitähän kyselin, että mihin?

juuha
18.05.2017, 01.48
- Reissu onnistuu kyllä.
- Kunnon pyörälaukut tai kärry perään, ei rinkkaa selkään.
- Pyörän pienimpien vaihteiden tulee olla tarpeeksi pieniä, että kuormatulakin pyörällä jaksaa ajaa myös ylämäet, eikä tarvitse runnoa liian kovalla voimalla.
- Kannattaa olla lukkopolkimet, koska niilläkin säästää esim. polville tulevaa rasitusta, kun kaikkea voimaa ei tarvitse tuottaa alas painavalla jalalla.
- Pitää treenata pohjalle, ja kuukauden treeni riittää kyllä.

Omat onnistumisen kokemukseni ovat 80-150 km päivämatkoilta. Tuo sinun reittisi ei kuulosta erityisen mäkiseltä, joten reilu satanen päivässä pitäisi mennä todennäköisesti aika helposti useimpina ajopäivinä. Jos on paljon mäkiä tai vastatuulta, matka etenee raskaammin. Vettä kuluu paljon, sitä kannattaa olla mukana riittävästi.

Omat huonommin menneet kokemukseni ovat kumpikin semmoisia, että alla ei ollut yhtään treeniä koko kesänä, ja kuvittelin, ettei se haittaa. Kyllä se haittaa.

Ekallla kerralla matka loppui kesken kaiken polvikipuun. Ei ollut lukkopolkimia, ei ollut tarpeeksi pieniä vaihteita, pyörässä oli raskas kuorma, ja ekalle päivälle tuli 165 km. Huono yhtälö. Vikat 50 kilsaa sattuivat polviin ylämäissä, ja kipu paheni koko ajan. Lopulta jouduin sietämättömän polvikivun takia hyppäämään työntämään pyörää kävellen kaikki ylämäet. Uskoin ja toivoin kivun asettuvan yön yli nukkuessa, mutta ei se mihinkään parantunut. Matka loppui siihen, kun yritin seuraaana päivänä jatkaa, ja kipu polvissa oli saman tien sietämätön. Järjestin autokyydin takaisin kotiin, ja henkiset hiertymät kolottavat vieläkin.

En uskonut kerralla, ja läksin muuutamaa vuotta myöhemmin taas reissuun ilman treeniä. Tällä kertaa oli lukkopolkimet ja kyllin pieniä vaihteitakin, mutta ihan yhtä painava pyörä. Ekan päivän matka oli kuitenkin lempeämpi ja vähemmän mäkinen 100 km. Se meni ihan hyvin. Sen jälkeen oli kaksi päivää reilut 150 km päivässä, mäkisempää tietä. Tokan päivän jälkeen tuntui akillesjänteissä kipua. Kolmannen päivän jälkeen vasemman jalan akillesjänne oli pirun kipeä ja turvonnut melkein pingispallon kokoiseksi. Tuon reissun suunniteltu päätepiste tuli onneksi silloin kolmannen päivän jälkeen, pääsin perille mutta seuraavaa päivää en olisi enää voinut ajaa sillä nilkalla. Paluumatkan tein junalla.

Näistä hölmöilyistäni viisastuneena suositan voimakkaasti, että treenaat pyöräilyä ennen reissun aloitusta, ja et ahnehdi liikaa matkaa ensimmäisinä päivinä, vaan annat kropan tottua touhuun. Muta suosittelen ehdottomasti lähtemään matkaan fillarilla!

gzmi
19.05.2017, 00.54
Juu sitähän kyselin, että mihin?
Mulla on ammattiliiton matkavakuutus, kattaa jos matka katkeaa ja olen käyttänyt taksia ja hotellia (aivan kuin auto hajoaisi ja sitä korjattaisiin, liikenneväline mitä liikenneväline). Tapaturmavakuutus on erikseen, turvaa pahimmillaan taloni velattomaksi lapsille ja jää siitä ekstraakin, ja vielä hautauskulut.

alli
19.05.2017, 06.54
Mulla on ammattiliiton matkavakuutus, kattaa jos matka katkeaa ja olen käyttänyt taksia ja hotellia (aivan kuin auto hajoaisi ja sitä korjattaisiin, liikenneväline mitä liikenneväline). Tapaturmavakuutus on erikseen, turvaa pahimmillaan taloni velattomaksi lapsille ja jää siitä ekstraakin, ja vielä hautauskulut.

Itsekin otin vakuutukseni alun perin yhden liiton kautta, mutta Pohjola siinä silloinkin oli takana :seko:. Ja kaikissa muissakin googlaamissani yhtiöissä matkan keskeyttämiskorvauksilla näyttäisi olevan tämäntyyppinen ehto "vakuutetun, hänen lähiomaisensa tai matkakumppaninsa äkillisen sairastumisen, tapaturman tai kuoleman vuoksi tai vakuutetun Suomessa olevaan omaisuuteen kohdistuneen merkittävän taloudellisen esinevahingon takia".

Joten jos olet muutenkin kuin trollimielessä liikkeellä, niin mikset kertoisi yhtiötä, ja laitan sinne sitten meilin ja kyselen. Ihan Suomeen olen seuraavaksi suuntaamassa pyörälomalle, mutta jos fillari laukeaa jossain Kainuun korvessa, niin eihän se vakuutusturva haitaksi olisi.

gzmi
19.05.2017, 12.25
Tapaturma on se juttu, se kun tapahtuu usein siitä teknisestä viasta tai muusta haverista, etukiekko solmusa ja moi moi. Sen jälkeen muodostuu korvattavia asioita, jotka korvataan. Mulla se oli kuljetus kaatumispaikalta eteenpäin, kuskia paikattiin ja toivuin pari päivää hotellissa, että sain fillarin kuntoon ja matka jatkui. Täysin ei tarvi jalkapoikki olla, verta tuli käsivarresta ja kyljestä sen verran, että piti päästä lekuriin paikattavaksi. Silloin oli IF kuten on nytkin UIL:llä liittovakuutuksena, kyllä ymmärsivät avian hyvästi, että matka se on fillarimatkakin. Ei sen tarvitse olla järjestetty lentomatka ensimmäisenä ja kun en mä vaatinut mitään kotiinkuljetuksiakaan, vaan kohtuulliset sen hetkiset välittömät kulut niin homma oli ok kaikille - mähän halusin jatkaa matkaa enkä palata kotia ihan heti. Etukiekko meni laajasta kotivakuutuksesta 150 € omavastuulla. Kenenkään ei kannata olla ilman laajaa, yhden 29'erin sain sillä hyvitettyä, kun oli alle vuoden ikäinen ja kaatuessa takarunko vääntyi.

Ei nyt aleta ilkiämielisiksi tällä foorumilla - eihän? Annan anteeksi sun trollit keksimiset.

alli
19.05.2017, 12.49
Ei nyt aleta ilkiämielisiksi tällä foorumilla - eihän? Annan anteeksi sun trollit keksimiset.

Kiitos asiallisesta vastauksesta, enkä mä pahalla, mutta kun tämä asia kiinnosti. Itsellä oli siis tapahtumana äkkipysäys ja kaatuminen, jossa itse en loukkaantunut onneksi, ja tässä tapauksessa vakuutus ei korvannut taksi- tai junakuluja. Matkan jatkaminen ei ollut mahdollista, kun kulkuväline tarvitsi korjausta, eikä mulla ollut tarvittavia varaosia eikä paikkakunnan urheiluvälineliike tai lähikaupungin pyörähuolto myöskään pystyneet auttamaan nopeasti.

Auton kaskovakuutuksesta olen saanut juna-, taksi- ja hinauskulut, vaikka vain teknisestä viasta ollut kysymys, ja vastaava turva olisi kiinnostava fillarireissullekin. Eihän se haittaa, vaikka tuonne Ifille pistäisin kyselyä, mutta mun mielestä tässä on nyt meillä erityyppiset tapaukset tuon lääkärireissusi vuoksi.

Mohkku
20.05.2017, 08.30
Ihan Suomeen olen seuraavaksi suuntaamassa pyörälomalle, mutta jos fillari laukeaa jossain Kainuun korvessa, niin eihän se vakuutusturva haitaksi olisi.

Itse en pelaa hedelmäpeliä vakuutusyhtiön kanssa, kun korvauksina palautetaan ehkä puolet maksetuista summista. Loput häviää yhtiön kuluihin ja katteeseen. Eli jos teoreettinen korvaus Kainuusta kotiin on muutamia satasia, eikä siten kaada taloutta, riskiä tuskin on tarvetta jakaa noin huonolla hyötysuhteella vakuutusyhtiön kanssa. Eri asia on henkilövahingot, jossa summat voi herkästi nousta merkittäviksi.

alli
20.05.2017, 09.08
Itse en pelaa hedelmäpeliä vakuutusyhtiön kanssa, kun korvauksina palautetaan ehkä puolet maksetuista summista. Loput häviää yhtiön kuluihin ja katteeseen. Eli jos teoreettinen korvaus Kainuusta kotiin on muutamia satasia, eikä siten kaada taloutta, riskiä tuskin on tarvetta jakaa noin huonolla hyötysuhteella vakuutusyhtiön kanssa. Eri asia on henkilövahingot, jossa summat voi herkästi nousta merkittäviksi.

Eihän muu taida olla pakollista kuin liikennevakuutus autolle, mutta itse tykkään pitää matkavakuutusta lähinnä tietysti sen takia, että jos jotain isompaa sattuu vaikka ulkomailla tai kalliimpaan matkaan liittyen. Kun se vakuutus mulla joka tapauksessa on ja parikin nimimerkkiä sanoi, että muissa yhtiöissä on kattavampi turva kuin omassani, niin kyselin lisää. Jos saisinkin samalla rahalla enemmän, oli ajatus. Taisi olla kuitenkin väärä hälytys eikä tästä sen enempää, ellei jollain ole toisenlaista tietoa.

Halloo halloo
24.05.2017, 15.46
Jos hiertymä joka tapauksessa syntyy, bepanthen on ystävä.

Ajohousut kannattaa pestä joka päivä tai vähintään niin usein kuin mahdollista. Aamulla aina päälle puhtaat kuivat housut. Lavuaaripesu toimii. Villi vaihtoehto, jota käytettiin viime reissulla, on käyttää kuivapussia. Vaatteet, vedet ja pesuaine sekaan, pussi kiinni ja ravistetaan niin maan persanasti. Tässä usein vähempi vesi on parempi kuin liian paljon vettä. Huuhtelu samalla tekniikalla useaan kertaan.

Komppaus Bepanthenille, jota voi käyttää myös vaseliinin sijasta etukäteen.

Kiitos El-Carpaso, kuivapussipesua en ole tullut ajatelleeksi. Erittäin hieno idea.