PDA

Näytä tavallinen näkymä : Saako BMX-pyörään kunnollisia jarruja...?



jasu2017
08.05.2017, 12.33
Pojalle (8v) tuli hommattua BMX, koska niin muodikasta..

No poika on tyytyväinen, ei siinä mitään, mutta koska tuon käyttö on 90% normipyöräilyä ja 10% "temppuilua", pitäisi pyörän olla liikennekelpoinen.
Muuten tuo meneekin, mutta jarrut ovat luvattoman huonot. BMX:ssä ilmeisesti täysin normaalia että jarruihin ei panosteta, koska erityisesti temppuillessa ne ovat jopa tiellä. Jotkut eivät edes temppupyöriinsä asenna jarruja ollenkaan.

Jarrut ovat U-jarrut ja ongelma että poika ei niistä oman puristusvoimansa puolesta saa sellaisia tehoja että alamäessä saisi pyörää pysähtymään järkevästi missään äkillisessä tilanteessa. Itsekään en saa puristettua jarrua niin tiukasti että saisi renkaan lukkoon.

Omassa pyörässä V-jarruilla pienemmällä voimalla saa kyllä renkaan lukkoon jos niin haluaa.

Pyörä tuli käytettynä, joten ensimmäisenä toki mielessä että palat kuluneet. Niiden vaihto ei vaikuttanut mihinkään, on kokeiltu normi Shimano MTB-paloja ja jopa V-jarrujen paloja, mutta ei vaikutusta jarrutustehoon. Pitääkö olla jotkin spesiaalipalat?

Vaihdoin jarrukahvan pidempään ajatellen että saa enemmän vipuvartta ja sitä kauttaa tehoja. Ei auta.

Itse osat ovat hyvässä kunnossa ja toimivat ja liikkuvat ihan kuin niiden olettaisinkin liikkuvan. Ainoa mitä ei vielä ole kokeiltu on jarruvaijerin vaihto. Mutta kun se näyttää täysin hyvältä. Siinä on myös kiristyksen säätö runkoputken alla joka oli minimissään. Noin max 5mm voi kiristää ja senkin kokeilin, mutta ainoa vaikutus että jarru ottaa nopeammin kiinnin vanteeseen, ei auta tehoon.

V-jarruja tuohon ei saa vaihdettua koska kiinnikkeet ei niille sovi. Onko vain niin että BMX:n kanssa ei kannata jarruista puhua...

Vapari
08.05.2017, 13.36
Perus U jarruista ja tehosta ei perinteisesti voi kyllä puhua samana päivänä, vielä jos jarrupinta on maalattu, kuten halvemmissa pyörissä yleensä, voi olla varma ettei pysähdy. Varsinkin maalatun jarrupinnan kanssa ei ole mitään tehtävissä, jos taas jarrupinta on maalaamaton, voisi jotku parempilaatuiset jarrut tuoda lisää tehoa. Jarruvaijerin vaihdolla sitä ei tule.

maalinni
08.05.2017, 15.17
Voisiko jarrupintaa karhentaa ?

jasu2017
08.05.2017, 15.49
Hyvät pointit. Pitää tarkistaa onko tuo vanne jotenkin maalattu tms ja sen takia jarrujen pito heikko. Voisihan sitä vaikka hiomalla "käsitellä".

Vapari
08.05.2017, 16.15
Voisiko jarrupintaa karhentaa ?
Rengas irti vanteelta, kiekko kiinni pyörään ja pyörä kyljelleen. Sitten vaan hiomalaikalla ajaa jarrupinnan siihen. Lopputuloksen siisteys riippuu käden vakaudesta ja maalin lohkeilun määrästä, mutta tuo on ainoa keino saada maalatusta pinnasta pitävämpi.

nure
08.05.2017, 18.22
Onkohan edes alumiinivanteet? Itse hoitaisin homman nauhahiomakoneella, kapea nauha ja tukeva ote niin saa aika siistin ja tasaisenkin lopputuloksen.

Vapari
08.05.2017, 21.37
en tiedä toimiiko tässä, mutta ennenvanhaan kuulema trial-kuskin voiteli vanteet cokiksella.. kyllä jarrut tarttui...
Nyt valot päälle, tämä nimenomaan on se paras tapa pikkupojan koulupyörään.

SamiMerilohi
09.05.2017, 23.28
Ainakin vielä muutama vuosi sitten kun BMX:ää ajelin, niin ylivoimaisesti parhaat jarrupalat olivat lohenpunaiset (salmon) Koolstopit. Lähtisin niillä kokeilemaan. Kuitenkin parhaimmillaankin u-jarrut ovat vain kohtuulliset, ja varsinkin levyjarruihin tottuneelle ihan luokattoman huonot. Kyllä niillä pitäisi silti aika vaivattomasti saada lukkojarrutus aikaiseksi, jos on hyvät komponentit ja hyvät säädöt.

Kannattaa ehkä kokeilla ne kunnon jarrupalat ennen kuin alkaa tuhota vanteita kulmahiomakoneella.

maalinni
10.05.2017, 08.06
^ lapsella se puristusvoima ei vaan ole kummoinen.

jasu2017
11.05.2017, 13.39
SignatureBMX suositteli läpinäkyviä Odysseyn jarrupaloja. Ovat kuulemma pehmeämpiä ja näin myös "tahmeampia" tarjoten paremman pidon.
Katsotaan miten noilla, muttuuko mikään.

Toinen kysymys on voiko u-jarrun straddle-kaapelin pituudella esim vaikuttaa liikerataan jotenkin positiivisesti?

SamiMerilohi
11.05.2017, 14.41
SignatureBMX suositteli läpinäkyviä Odysseyn jarrupaloja. Ovat kuulemma pehmeämpiä ja näin myös "tahmeampia" tarjoten paremman pidon.
Katsotaan miten noilla, muttuuko mikään.

Toinen kysymys on voiko u-jarrun straddle-kaapelin pituudella esim vaikuttaa liikerataan jotenkin positiivisesti?

Tuollaisia ei vielä tainnut ollakaan kun minä ajoin. Mutta Signaturessa kyllä osataan hommat.

Sanoisin, että straddle-kaapelin pituus ei niinkään vaikuta, vaan sen muoto. Tärkeintä on, että vaijeri menisi hangerista jarrulänkeen mahdollisimman suorana, jolloin jarruttaessa ei synny häviöitä kun osa voimasta menee vaijerin taivuttamiseen. Tässä hangerin muoto on keskeistä: tällainen (https://www.planetbmx.com/shop/images/source/DIA_COMPE_YOKE_HANGER_1204.jpg) on huono, koska vaijeri on kaarella, ja sen pitää siis suoristua joka kerta kun jarrutetaan. Tällainen (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0689/7043/products/flybikes_cablehanger_ps800.jpg?v=1422313623) taas on hyvä, koska vaijeri menee suoraan hangerista jarrulänkiin, eikä häviöitä synny.

Tipitii
23.03.2024, 11.32
Lainaan vanhaa ketjua: Tuli hankittua käytetty BMX-pyörä mutta yllätyksekseni siinä ei ole lainkaan jarruja. Tarkoitukseni on kuitenkin ajella myös muun liikenteen seassa, joten jarrut ovat tarpeen. Halvimmillaan jarrusettejä näyttää saavan noin 30 eurolla. Ovatko tuollaiset riittävät / millaiset olisivat paremmat? Sinänsä merkityksellistä ei ole, maksavatko ne 30 euroa vai 60 euroa kunhan ovat kunnolliset, mutta turhasta ei tietenkään kannata maksaa.
https://www.skatepro.fi/382-38955.htm?stockcode=MN1025BLK&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-_mvBhDwARIsAA-Q0Q4Xo3iEMxeH4vW0p5JuhVvMJbWbfjX4M0XegRcEP7_wmeh3X lDyeaUaAmzfEALw_wcB

maalinni
23.03.2024, 12.55
Levyjarrut olisivat parhaat

Tipitii
23.03.2024, 14.12
Levyjarrut olisivat parhaat
Toki, mutta levyjarru ei ole järkevä sijoitus 200 euron pyörään, jossa on kiinnikkeet vannejarulle. Eli kysymykseni lähinnä on, millainen U-jarru olisi järkevä ostos.

maalinni
23.03.2024, 16.10
Vastaamista kummasti helpottaa, kun kertoo millaiset kiinnitykset omassa fillarissa on. Hommaa jotkut koolstopin palat, niin saat paremman jarrutehon.

Tipitii
23.03.2024, 22.24
Pahoittelut - ajatukseni oli urautunut siihen, että vannejarru on ainoa mahdollisuus. Tarkoitukseni oli kysyä, onko linkkaamani 30 euron setti asiallinen vai olisiko järkevää sijoittaa jarrusettiin hiukan enemmän.

lai
24.03.2024, 11.57
Bemaksin jarrujen ongelma on siinä, että jos aikoo harjoitella temppuja, niin normi jarruvaijerit on aina tiellä. Täytyisi olla Gyro sovite, jotta jarrut toimisivat kunnolla. Kannattaa opetella jarruttamista paksupohjaisilla kengillä suoraan takarenkaasta. Skidaamaalla pysähtyy myös kohtuullisesti, kunhan vähän harjoittelee.


https://youtu.be/NzpjSWXsNBg?si=2sugVXmY6Rq9dzh6