Näytä tavallinen näkymä : Paras täysjousto hintaluokassa 4-5t
Arvoisat fillariforumilaiset!
Olen epätoivoinen :) Olen ajellut maantiepyörällä usemman vuoden ja siihen kalustooni hyvin tyytyväinen. Nyt haluaisin laajentaa repertuaaria myös maastopyöräilyn puolelle, koska muutenkin luonnossa liikkuminen on lähellä sydäntä - ja saisi mukavasti vaihtelua treeneihin. Lähdin siis etsimään sopivaa maastopyörää tarpeisiin. Olen eri palstoja lukemalla ja kaupoissa käymällä päätynyt siihen että täysjousto (mutta kuitenkin sellainen siis joka ei hukkaa poljinvoimaa eli poimii vain pahimmat tärskyt pois). En aio alkaa hyppimään kallioilta siis.
Kauppiaitya ei tunnu tarpeeni lopult akauheasti kiinnostavan. Yhdestä paikasta olen saanut kahden rivin vastauksen (tarjouksen...) ilman sen kummempia selittelyjä (Specialized). KAverit ovat tarjonneet linkkejä YT Industries sivuille jne. Mutta kauhean epävarma olo siis että mistä nyt parhaan hinta-laatusuhteen saisi.
Olen nykyään mieluummin vaikka maksanut vähän enemmän jos saan viimeisen päälle ammattimaista palvelua taholta joka on oikeasti kiinnostunut asiakkaan tarpeista. Tässä tietysti on ongelma se että jokainen liike edustaa sitä omaa mallistoaan joten sen aras pitäisi aina läytyä siitä - oli se sitten oikeasti tarpeisiini sopiva tai ei...
Olisiko näillä spekseillä hyviä ehdotuksia fillariksi, että pääsisi keväisiin metsiin cruisailemaan!?
t. Hannu
Kerro nyt ensin minkälaista ajoa ja maastoa on tarkoitus ajaa.
Vaikka perä olisi sellainen, ettei se hukkaa poljinvoimaa, voi se samalla olla melko herkkä ja mukava. Ja se antaa myös paremman pidon.
nih..
Ilman tarkempaa kuvausta tarpeesta veikkaisin jonkun tällaisen sopivan kysyjälle:
https://www.bikeshop.fi/Kona-Hei-Hei-Deluxe-Carbon/ekauppa/pKOHHDLC/
Jos haluaa vielä enemmän XC-tyyppistä pyörää, löytyy tuosta myös race-versio.
Ihan ensimmäisenä kannattaa tehdä arvon foorumilaisille erittäin selväksi, haluaako hinta-laatusuhteeltaan parhaan hankintakokemuksen (tuote, asiakaspalvelu, mitoittaminen, lisäpalvelut, varusteet, takuuasiat jne.) vai haluaako hinta-laatusuhteeltaan parhaan pyörän. Nuo ovat kaksi eri asiaa.
Mielestäni on aika hankala rasti etsiä se "paras". Tuossa hintaluokassa voi valikoida monien valmistajien malliston yläpäästä hiilikuiturunkoisen ja hyvillä palikoilla varustellun pyörän. Jos se ei kuitenkaan sovi ajajalle mitoiltaan tai on muuten käyttötarkoitukseensa huonosti sopiva, "parhaudelle" jää aika vähän painoarvoa.
"XC-täysjoustomaastopyörä" 27,5" tai 29" kiekoilla ja 100-120mm joustomäärällä lienee tässä tapauksessa otsikko, sen alla on sitten jotain melko laajassa valikoimassa.
Voiko kukaan sanoa mikä on paras.Jos olisi paras olemassa ,niin kaikki sanoisi sen.Mutta mielipiteitä taitaa tulla aika paljon.Eli kysymyksessä taitaa aina olla vastaajan mieltymys .
travelleroftime
08.05.2017, 13.12
Voiko kukaan sanoa mikä on paras.Jos olisi paras olemassa ,niin kaikki sanoisi sen.Mutta mielipiteitä taitaa tulla aika paljon.Eli kysymyksessä taitaa aina olla vastaajan mieltymys .
Juurikin näin. Jokaisella oma ajotyyli ja mieltymys rungon ja osien suhteen. Yksinkertaisesti sanottuna paras on hyvin suhteellista.
Apn viestistä päättelin käytön olevan crosscountrytyylistä ajoa. #4 heitti ilmoille hyvät ehdotukset siihen käyttöön.
noniinno
08.05.2017, 13.28
No hommahan toimii siten, että joku ehdottaa parasta, ja sitten muut teilaavat sen ei-parhaana, ehdottaen omaa parastaan. Lopuksi ajaudutaan väittelyyn keulakulmasta ja satulaolpasta. Kotimainen pyöräkauppa ja yksityisyrittämisen filosofiakin haukutaan/kehutaan. Muutama foorumilainen kiivastuu kunnolla, jonka seurauksena joku päättää hyljätä koko foorumin, kun muut ovat niin typeriä. Loppujen lopuksi ketjun aloittaja on käynyt hakemassa lähikaupasta itselleen hyvän pyörän, tuolla rahalla kun ei huonoa oikein saakaan, ja on ajellut jo useampaan auringonlaskuun ratsullaan.
^juuripa noin :)
Läskikeskustelu siihen väliin vielä.
Jos absoluuttisesti katsoo osalistaa, viimeaikaista testimenestystä ja hintalappua niin YT Jeffsy CF Pro voittanutta ei kovin helpolla löytyne. Tämäkään kaikki ei toki takaa sitä, että Jeffsy olisi juuri sinulle paras vaihtoehto.
Keskiäkäinen lohjalainen
08.05.2017, 13.52
Tässä on Bikeradar.com:in Bike of the Year 2017:
http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/trail-bike-of-the-year-2017-canyon-spectral-49590/
https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/spectral-cf-8-0-ex.html
Budjetista jää vielä pätäkkää polkimiinkin :-)
Itse myyjänäkin joskus toimineena ymmärrän että sähköpostitarjouksiin on työläs vastata kun pitäisi penkoa hinnastoja, laskea ties mitä, selvittää saatavuuksia ja lopulta ei kuule tarjouksen pyytäjästä enää mitään.
Itse jos olen oikeasti ostohousut jalassa, laitan sähköpostitarjouspyyntöön maininnan että olen varannut x-määrän käteistä hankintaan ja ostan fillarin y päivämäärään mennessä. Kummasti pistää kauppiaankin miettimään kannattaako näpytellä 1, 2 vai useamman lauseen vastaus.
Itse ostaisin tuolla rahalla Pivotin
Täysin makuasia... Parhaat ajamani taitavat olla kuitenkin merkiltä Santa Cruz...
Juha Jokila
08.05.2017, 18.43
Ihan sama laitatko 2, 5 vai 9 tonttua. Vasta kun ajoasento on kohdillaan, kumit ja satula valittu kuskin ja maaston mukaan, sekä iskarit saatu säätöihin, niin voidaan puhua hyvästä pyörästä. Tuskin koskaan saa kaikkea kohdille koeajolla, joten valinta menee silloinkin tuurilla mikä sattuu olemaan lähimpänä hyvää tehtaan jäljiltä. Ite olen ostanu haarukan yläpäästä Santa Cruzin ja Pivotin näkemättä ja koeajamatta. Molemmat oli ihan hirveitä tehtaan jäljiltä, mutta kuukausi-pari ajoa ja säätöä saa ne puhkeamaan kukkaan. Kysyjällä ei ollut juurikaan kokemusta maastoajosta, joten on epätodennäköistä että hän tietäisi mitä maastoajolta haluaa ja millä sen saavuttaa. Kokemuksen karttuessa halut luultavasti muuttuu. Jos ei aja oikeasti kilpaa maastossa, niin mihin tarvii supertehokasta polkemista? Mukava, leppoisa kyyti paksuilla kumeila ja joustot 130-150 mm luokasta toimii mulla. Iskarissa on sitten jotain lukituksen tapaisia jäykistimiä jos on pakko jossain hiekkatiellä ajaa pitempään.
noniinno
08.05.2017, 18.51
Kysyjä kertoi harrastaneensa maantiepyöräilyä. Maantiepyörän jälkeen tuollainen 130-150mm paksurenkainen kiikku on karmea, tai ainakin kovasti paljon erilainen ajettava, kroppa kun on tottunut ja oppinut tehokkaampaan ajoasentoon. Oletan myös että aiheen aloittaja ei ole etsimässä räppäilypyörää, kun huuteli polkutehokkuuden perään. Toki kaikkea kannattaa kokeilla, voi löytää itsestään uusia puolia. Mutta, vaikka miten polkutehokas pitkäjoustoinen trailipyörä olisi kyseessä, on ajoasento korkea. Ihan suosiolla lähtisin Spessun Epic/Scott spark/Trek Top Fuel/ Focus O1E /Norco Revolver 9/ BMC Fourstroke/Kona Hei Hei Race -osastolta liikkeelle. Niilläkin on hauska ajella ja räppäillä, se on vaan eri tavalla hauskaa. Maantietaustaiset usein nauttivat myös niistä ylämäistä. Treenausvälineenä nuo kaikki ovat mahtavia.
Juha Jokila
08.05.2017, 20.27
^Kirjoitinkin, että ajoasento pitää säätää kohdaleen. Ei se tehokas asento ole lopulta joustomatkoista kiinni paljoakaan. Toisaalta Santa Cruzin Tallboy on ollut yllättävän mukava lyhytjoustoiseksi.
Odottakaa
08.05.2017, 22.24
Kysyjä ei kertonut, että missä majailee, että kuinka pääsee pyöriä liikkeeseen kokeilemaan.
Itse ostaisin tuolla rahalla Pivotin
Ääni kanssa Pivotille.
Pivotilta voisi olla http://www.pivotcycles.com/bike/Mach-429SL-Carbon XC-henkinen tai sitten Trail versio http://www.pivotcycles.com/bike/Mach-429-Trail
(oletuksena molemmat 29" rengaskoolla mutta ainakin Trail toimii hyvin 27.5+:lla)
Asiantuntevaa apua noiden pyörien suhteen saat Ridemore:sta (www.ridemore.fi (http://www.ridemore.fi)), Pitäjänmäki, Helsinki.
Onko Pivot paras? En tiedä. No tottakai on ;)
Jos absoluuttisesti katsoo osalistaa, viimeaikaista testimenestystä ja hintalappua niin YT Jeffsy CF Pro voittanutta ei kovin helpolla löytyne. Tämäkään kaikki ei toki takaa sitä, että Jeffsy olisi juuri sinulle paras vaihtoehto.
Tätä olisin itsekin ehdottanut, jos kysyjän toiveet ja tausta olisivat olleet hieman erilaiset. Luulen kuitenkin, että Jeffsyssä on turhan paljon joustoa tuohon tarkoitukseen. Jos taas haetaan trail-pyörää niin tilanne on toinen.
J.Kottenberg
09.05.2017, 10.19
Ihan sama laitatko 2, 5 vai 9 tonttua. Vasta kun ajoasento on kohdillaan, kumit ja satula valittu kuskin ja maaston mukaan, sekä iskarit saatu säätöihin, niin voidaan puhua hyvästä pyörästä. Tuskin koskaan saa kaikkea kohdille koeajolla, joten valinta menee silloinkin tuurilla mikä sattuu olemaan lähimpänä hyvää tehtaan jäljiltä. Ite olen ostanu haarukan yläpäästä Santa Cruzin ja Pivotin näkemättä ja koeajamatta. Molemmat oli ihan hirveitä tehtaan jäljiltä, mutta kuukausi-pari ajoa ja säätöä saa ne puhkeamaan kukkaan.
Pitkälti samaa mieltä. Pyörä on helposti aika toinen, kun sen on saanut säädettyä ja speksattua itselle mieleiseksi. Ja kuten JJ sanoo, ero voi olla isokin. Jäykkäperäinen tai täysjäykkä tietysti sama juttu, vaikka säädettävää onkin vähemmän.
Juuri tämän takia olen joskus pitänyt koeajoa vähemmän olennaisena, varsinkin kokemattomalle joka ei osaa kiinnittää huomiota olennaisiin yksityiskohtiin vaan menee pelkällä fiilispohjalla.
Hyvä täysjousto, joka ei hukkaa energiaa, ja joustaa tarvittaessa. Pitää nousuissa, ja voi laskea lujaa epätasaista maastoa.
Huonoa ei kannata ostaa. Yleensä siitä ei saa hyvää säätämällä, ellei osta uusia joustokomponentteja, kehiä ja runkoa.
4-5k€ vinkit on annettu ylempänä, koeajo mielestäni kannattaa aina, jos ei kaupan pihalla, niin kavereiden pyörillä.
Sitten kun vielä hieman opiskelee säätöjä, ja miettii mitä ajeluiltansa haluaa, nii alkaa oleen lähellä.
Sitte ku ajaa enempi, voi alkaa kaipaamaan enempi taas, tai vähempi.
Ai nii oliko Trek Top Fuel mallit vielä mainittu :)
Itsellä ei ole tuollaisia rahoja koskaan, mutta jos olisi niin itsellä tärkeä kriteeri tuolla hinnalla olisi myös paino. Mitään ankkuria en ostaisi kun jäykkäperänkin kanssa alle 10 kiloon tottunut jo pitkään. Cubellahan esimerkiksi ollut jo hintaluokassa kohtuukevyttä 100-120mm joustavaa. Toinen juttu itselle olisi max 27.5 kiekot, en ole koskaan innostunut 29-trendistä, vieläkin ajan 26" jäykkiksellä.
Suomen hinnoilla tosin voi olla aika vaikeaa löytää, maailmalla sitten taas monesti hyviäkin tarjouksia. Jos siis tietää mitä ostamassa ja valmis huoltelemaan myös itse.
Heissun! Kiitos tähänastisesta kesksutelusta. Pahoittelut että en tosiaan pystynyt speksaamaan tarvettani tyon tarkemmin - johtuu juuri siitä että kun ei ole maastopyöräilystä oikeastaan ollenkaan kokemusta - eli vähän sellainen muna-kana ongelma tässä. Mutta useimmat edellä olevat vastaukset ovat avittaneet omaa ajatusta eteenpäin ja kaikki linkit on tutkittu tarkkaan. Odotinkin keskustelua eri merkeistä ja malleista ja niiden hyvistä ja mahdollisesti huonommista puolista eri käyttäjiltä. Tosiasia tietenkin on että vasta kun pääsen sitten hankkimallani sinne maastoon niin osaan vaatia enemmän. Luulen että koeajokaan ei välttämättä tee tässä tottumatonta hirveän autuaaksi koska en vielä osaa "vaatia" tai en tiedä paremmasta tai siitä miten mikin säätö tai pyörän koko tai kulma tai tolppa vaikuttaa. Minulla ei yksinkertaisesti riitä kärsivällisyys kierrellä kaikkia kauppoja ja ajaa niin montaa mallia että saisi riittävän slekeän kuvan - siksi ajattelinkin luotta ateidän arvioihinne ja vetää niistä johtopäätöksiä. Mielellään kuulen vielä lisää. Senveran ehkä speksiin vielä lisää että nimeomaan kuntoilu edellä tässä sitä fillaria haen ts. vaikka en extreme olosuhteita niin selkeätä ylämäki ajoa ja sellaisia vaativia maastoja joissa kunto ja poljonvoima kasvaa ja myös tasapaino kehittyy. Alamäistä en niin ole kiinnostunut vaikka niitäki ntaitaa väistämättä tulla jos ylöspäinkin välillä menee...
Vilhelm V
09.05.2017, 18.12
Eikös Fiskarsiin ollut tulossa nyt lähiaikoina joku tilaisuus, jossa pääsee kokeilemaan eri merkkien maastopyöriä? Sieltä tuntumaa hakemaan. Muoks. Sori toi näköjään meni jo viime viikonloppuna.
Muutama henkilökohtainen mieltymys tuohon joka tapauksessa liittyy, ja niihin on muiden paha kommentoida. Vaikka ei olisikaan kyse kilpailusta, haluavat jotkut fillarin olevan mahdollisimman kevyt ja nopea esimerkiksi renkaiden pidon, rungon/osien kestävyyden ja alamäissä suoriutumisen kustannuksella. Toisille taas on tärkeää, että alamäissä ei tarvitse pelätä pyörän rikkoutumisen tai pidon menetyksen puolesta, ja sillä, miten mäen päälle pääsee, ei ole väliä. Suurin osa taas taitaa olla tästä välistä. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että pyörä, joka on kaikista paras ylämäen kiipeämisessä, ei monelle ole välttämättä hauskin pyörä koko lenkkiä ajatellen. Voisiko alamäissä enemmän luottamusta herättävä pyörä tehdä niistä hauskempia, eikä vain pakkopullaa? Näitä on muiden vaikea tai mahdoton arvioida toisten puolesta. Lyhyelläkin koeajolla selviää yllättävän paljon, varsinkin jos pääsee muutamaa hieman erilaista pyörää testaamaan. Sinun tapauksessasi kannattaisi varmaan kysellä kavereilta tai jostain liikkeestä testiin jokin XC-pyörä ja lyhytjoustoinen trail-pyörä.
J.Kottenberg
09.05.2017, 22.58
^ Noi on pidemmälle edenneen ja tottuneen ja kokeneen harrastajan vaatimuksia ja mieltymyksiä, joihin on päädytty monien vuosien aktiivisen harrastamisen kautta. Vasta-alkajalla ei ole yleensä mitään tarkkaan rajattuja vaatimuksia välineille budjetin lisäksi.
Ja vaikka olisi jonkun verran pyöräillytkin niin ei se useinkaan niin hirveän tarkkaa ole minkälainen konkeli on alla. Tietysti vaikka täysjäykkä läskipyörä on eri kuin vaikka jäykkäperäinen pluspyörä mutta kyllä niillä saman lenkin voi ajaa, ja tietenkin ne on parhaimmillaan vähän eri tilanteissa. Sama täpärien kesken, toinen on vähän parempi jossain kuin toinen, mutta yleensä siihen mukautuu, eikä ole ongelmaa. Tietysti pyörien pitää olla oikean kokoisia ja suunnilleen samantasoisia.
J.Kottenberg
10.05.2017, 14.17
Mitä nyt vähän katsellut tubessa hc-rytyytyksessä näillä täysjoustoilla on aina pinnoja poikki, vanteessa komeita osumia, runko/palikat ottaa osumaa jne. Ei ehkä kannata laittaa kaikkia pelimerkkejä pyörään vaan jättää huoltoihin/osiin muutama kilo, jos sillä aikoo oikeasti ajella eikä vaan silitellä olohuoneessa.
No toi tosiaankin on ihan oikeasti ajelua jos aina saa tuollaista aikaiseksi.
noniinno
10.05.2017, 19.30
Viikonloppuna todistin, kun muuan oululainen vei täysjäykkää kaksysiä polulla niin kovaa, etteivät muut pysyneet perässä. Ei vaikka parasta mahdollista rahalla saatavaa täysjoustoa perässä tulikin. Ei ehkä ollut sitä pahinta rölliä, mutta ihan mukavan teknistäkin oli välillä. Jotenkin tuollainen aina asettaa kaikenlaisen keula- ja satulaputkikulmaspekuloinnin uuteen valoon. Reidestä se totuus löytyy, ei äksien määrästä vaihtajassa. Mutta kovaa meni myös Trekin Top Fuel. Se voisi olla kuolevaiselle hyvä vaihtoehto.
Itse lähtisin tolla budjetilla ostamaan kahta pyörää(mikäli tallissa on tilaa).
esim: Täysjousto 29er mihin käy 27.5+renkaat ja etujousitettu 27.5+ renkailla.
Suurinpiirtein samoilla osasarjoilla niin voi kiekkoja osia vaihdella keskenään.
-Uutta takavannetta kuukauden odottanut. Ainoa hyväpuoli että sää on ollut paska.
pturunen
24.05.2017, 16.00
Jos AP haluaa täpärin niin miksi pitää kaksi pyörää hankkia? Jos AP:lla ei ole kokemusta maastoajosta, niin miksi pitää linkittää jotain pitkään treenanneiden epäonnistumisvideoita? Tuskin yksikään rehellisesti asiaan suhtautuva ostaa pyörän ajatellen menevänsä hautaan sen kanssa.
Kannattaa pohtia se käyttötarkoitus ja tavoitteet ja aloittaa niiden mukaan. Tuo poljentatehokas kuulostaa kovasti Spessun Epicilta, joka onkon kova XC-mankeli. Mikäli tavoitteet ovat aidosti XC:tä rankemmassa polkuajossa, kannattaa hanrkita reilusti jykevämpää pyörää. Siihen suunnilleen 140mm joustoa ja pyörällä ajaa käytännössä kaiken seuraavat pari vuotta. Kun taidot karttuvat ja tarpeet tarkentuvat, niin vaihtaa sitten sopivaan peliin.
Sitten se suositus: Santa Cruzin Tallboy 3. Perusteet löytyvät poljintehokkuudesta, plussakumioptiosta (joka tuo variaatiomahdollisuuden) ja melko yleispätevästä geometriasta. Hyppyreihin tuolla ei kannata mennä eli jos sellainen kiinnostaa, niin pari pykälää järeämpää suoraan alle. Pivottikin on kova sana.
Pykälää järeämpi olisi Cruzin Hightower. 29 tai 27,5 + ja pitäisi kesää vähän paremmin isompiakin hyppyjä. Jousituksen geometria / kiinnitys vastaava kuin Nomadissa mutta joustomatka toki vähän lyhyempi.
J.Kottenberg
24.05.2017, 17.20
Olisiko Spessun Stumpjumper sopiva? Nykyaikainen geo. Joustoa 150-135.Ja hyvä menestys jenkeissä "Trail bike of the year 2017" vertailussa.
Hyviä vaihtoehtojahan täällä on jo lueteltu mutta lisätään nyt listaan Devinci Django 29 koska sellasesta on nyt muutaman kk:n ajalta kertynyt ajokokemusta. Kokolailla hyvin tämä pinkbiken juttu vastaa sitä mikä tuntuma on mulle muodostunut Djangosta: https://m.pinkbike.com/news/devinci-django-carbon-29-x01-review-20127.html
Noitahan on saatavissa ja koeajettavissa pääkaupunkiseudulla. Omasta mielestä tutustumisen arvoinen pyörä, olin melkein Pivotin 429 Trailia ostamassa mutta Django sopi mulle geometrian puolesta paremmin ja muutenkin tuntui hauskalta vekottimelta jo koeajossa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
noniinno
25.05.2017, 00.25
Olisiko Spessun Stumpjumper sopiva? Nykyaikainen geo. Joustoa 150-135.Ja hyvä menestys jenkeissä "Trail bike of the year 2017" vertailussa.
Kovin lyhyt ja korkea tuo näyttäisi olevan. En sano että olisi huono, mutta nykyaikaiseksi en luonnehtisi geometriaa.https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/stumpjumper-fsr-expert-carbon-29/118411
Jooh koeajoja luulisi kannattavan vääntää ennen kuin ostaa mitää tuolla hinnalla. Oli ne sitten kavereiden pyöriä tai esittelykiertueella tai liikkeessä, kunhan maastossa missä meinaa ajaakin. Jos vaikka sitä kautta tietäis paremmin mitä ylipäätään hakee.
Yllä mainittu Epic esim on varmasti ja tunnetusti vauhdikas xc-tykki, mutta kokemuksen ja lukemisten perusteella se voi olla aloittelevalle vähän haasteellinen ottaa haltuun, jos aikoo ajella myös suomalaisilla poluilla. Ja ylipäätään hankala asemoitua täysin tuntemattoman ihmisen housuihin, kun ei tiedä yhtään millainen "ajopää" miehellä on. :)
Onnea speksailuihin, itelle passeli geometria ja runkokoko ja säädöt niin siitä se hyvä tulee lopulta.
Vilhelm V
31.05.2017, 23.55
^Kirjoitinkin, että ajoasento pitää säätää kohdaleen. Ei se tehokas asento ole lopulta joustomatkoista kiinni paljoakaan. Toisaalta Santa Cruzin Tallboy on ollut yllättävän mukava lyhytjoustoiseksi.
Valistakaapa minua pihalla olijaa. Kun noita Tallboyn eri kokoonpanoja katsoo Santa Cruzin sivuilta, niin jousituksissa ei oletusarvoisesti ole pikalukitusvipuja asennettuna ohjaustankoon. Miksi?
Viikonloppuna todistin, kun muuan oululainen vei täysjäykkää kaksysiä polulla niin kovaa, etteivät muut pysyneet perässä. Ei vaikka parasta mahdollista rahalla saatavaa täysjoustoa perässä tulikin. Ei ehkä ollut sitä pahinta rölliä, mutta ihan mukavan teknistäkin oli välillä. Jotenkin tuollainen aina asettaa kaikenlaisen keula- ja satulaputkikulmaspekuloinnin uuteen valoon. Reidestä se totuus löytyy, ei äksien määrästä vaihtajassa. Mutta kovaa meni myös Trekin Top Fuel. Se voisi olla kuolevaiselle hyvä vaihtoehto.
Menee se vaikka 26'' täysjäykkäkin kovaa kivikossa kun joku osaa ja uskaltaa ajaa, mutta helvetin epämukavaa se on. Ja jos oikein teknistä on niin joku varmasti juokseekin ohi ilman pyörää :D Itse ainakin tykkään todella paljon kun ollaan päästy eteen päin maastopyöräilyn saralla ja nykypyörät ovat mukavia ja helppoja ajaa. Vaihtajan äksien määrällä ei ehkä kyllä ole väliä, mutta muutama aste keulassa tai paremmat iskarit yms. tekee kyllä harrastamisesta hauskempaa.
Kyllä jäykkä pyörä nopea on, mutta paikat lähtee hampaista ja näkö sumenee alamäessä. Eilen ajoin täysjäykällä 29+ 3 h röllipolkua. Aika hakattu olo oli lopumatkasta. Nimim. täpäri speksausvaiheessa.
Jami2003
01.06.2017, 15.49
Eräs kova Oulun sälli ajaa maastossa vanhalla pappapyörälläkin lujempaa kuin moni meistä mutta ei se silti sitä tarkoita että se olisi mielekästä ja mukavaa.
Mietipä lujaako tällaiset kaverit menee sitten täpärillä röllipolulla.
Nosta tämän löytämäni otsikon, koska oma kysymykseni maastopyörän hankinnasta mennee sen alle. Hakusessa täysjousto keskuspuiston polkujen ajeluun. Itselläni ei ole juurikaan kokemusta maastopyöräilystä, mutta sen verran kuitenkin, että tämä on herättänyt merkittävästi suurempaa nautintoa kuin hiekka-tai maantiellä kilometrien kerääminen.
Hakusessa ole kevyin mahdollinen, vaan pikemminkin käyttötarkoituksiini mahdollisimman sopiva ja hauska pyörä jolla nautiskella ja samalla kehittää maastoajotekniikkaa. Keveydestä on kylläkin suurta iloa jo siinä, että fillari täytyy kantaa 6 kerrokseen aina lenkin jälkeen. Harrastuksessa itsessään nautinnollisinta itselle on jonkin uuden oppiminen, esim. maastossa jonkun uuden esteen ylittäminen tai vastaava. Budjetti laitteen hankintaan on jotakuinkin samanlainen kuin otsikossa mainittu. Ensisijaisesti olen harkinnut pyörää paikallisesta Helsinkiläisestä kaupasta. Toissijaisesti mielessä on ollut pyörän tilaaminen Canyonilta.
Tämän osalta mielessä on ennen kaikkea Canyonin Spectral. Tähän liittyen haluaisin ennen kaikkea kuulla foorumilaisten kokemuksiin perustuvia pohdintoja tai perusteluja. Kokoonpano ja testimenestys, sekä hinta puoltaisivat tätä valintaa erittäin vahvasti. Mietin vain, että onko ko. pyörä hieman overkill omaan käyttööni? 150mm ja 140mm joustot tuntuvat aika muhkeilta verrattuna tässä ketjussa aiemmin mainituihin 29er joustoihin. Vai miten paljon tuo pyöräkoon pieneneminen vaikuttaa? Itsellä hakusessa siis ennen kaikkea laite jolla myös opetella tekniikkaa. Mietin, että tarjoaisiko 27,5" pyöräkoko kenties näppärämmän fillarin pidemmästä joustosta huolimatta? Näppäryyden ja vakauden yhdistelmä on jotain mitä luulen hakevani. Lisäksi Canyonin on sanottu olevan kohtuullinen poljettava. Itsellä poljettavuus manifestoituu lähinnä siinä kun pitää huristella keskustan läpi keskuspuistoon. Löytyisikö joltakin kokemusta Spectralista tai vastaavasta perusmaastoajossa? Harmillisesti kun tuota Spectralia ei voi testata. Ja sittenkin, kuten J.Jokila tuossa yllä mainitsi, näin aloittelevalle ei testistä olisi luultavasti kovinkaan suurta hyötyä. Vai onko mielekkäämpää vain kääntyä 120-140 joustavan 29er:n puoleen?
makimies
17.04.2018, 16.42
Pole machinen on 5,5k
Paras mahdollisuus vertailuun ja testaamiseen: http://fiskarsvillagetrailcenter.fi/bikeexpo/
makimies
17.04.2018, 23.44
Tämän osalta mielessä on ennen kaikkea Canyonin Spectral. Tähän liittyen haluaisin ennen kaikkea kuulla foorumilaisten kokemuksiin perustuvia pohdintoja tai perusteluja. Kokoonpano ja testimenestys, sekä hinta puoltaisivat tätä valintaa erittäin vahvasti. Mietin vain, että onko ko. pyörä hieman overkill omaan käyttööni?
Tässäpä aloittelija menee metsään, kun vertailee vain noita osia keskenään. Canyonilla fillarit on tosi halpoja osiin nähden, mutta fillaria ostessa kannattaa ajatella ostavansa rungon, kuluvat osat voi myöhemmin helpostikin vaihtaa.
Tässäpä aloittelija menee metsään, kun vertailee vain noita osia keskenään. Canyonilla fillarit on tosi halpoja osiin nähden, mutta fillaria ostessa kannattaa ajatella ostavansa rungon, kuluvat osat voi myöhemmin helpostikin vaihtaa.
Tässä tapauksessa en ole lukenut kuin lähes pelkkää ylistystä Spectralista. Näin niin kuin pyöränä ja runkonakin.
Mant, jos 4-5 tuhatta käyttäisin, ostaisin Santa Cruz Hightower LT:n. Tai normi Hightowerin, jos haluat vähän vähemmän joustoa ja mahdollisuuden myös 27.5+ kumeihin.
Sitä pyörää voit käydä kyselemässä myös Helsingistä, Larun pyörästä.
Toinen myyntipaikka on Tampereella ja koeajettavissa kyseinen merkki näyttää olevan myös Fiskarsissa eli tuolla ylempänä linkitetyssä expo-tapahtumassa.
Itse suunnittelin juuri tuota pyörää ja juuri pk-seudun metsäajeluun pääsääntöisesti. Koska kulutan suurimman osan kesästä silti maantiepyörällä maanteitä, ostinkin vain 2500 eurolla Canyonin Spectralin AL 6 mallina.
Ja hecen kommenttiin kommentoin, että itse en ole lukenut itse pyörän (Spectralin) ajettavuudesta vielä mitään huonoa. Pari hieman puutteellista toimitusta sen sijaan on raportoitu. Oma pyöräni oli kuljetuksessa ottanut naarmua etujarruun ja satulatolpan kiristyspultti puuttui. Toinen käyttäjä valitti myös pultista ja yksi käyttäjä oli saanut pyöränsä ilman yksiä linkun laakereita!
Kiitos kommenteista. Tota Hightoweria en ole vielä tsekannut. Mielessä toki oli saman merkkinen 5010. Olen kotoisin Tampereelta joten siinäkin mielessä tossa olisi luonnollinen vaihtoehto. Toki myös Larun tsekkaaminen erittäin hyvä optio. Muina vaihtoehtoina olen pyöritellyt Devoncin Djangoa (passelin näköinen geo), Pivotin 429 trailia (oudon lyhyt reach L koossa = stemmi kasvaa turhan pitkäksi?), Rocky Mountainin Thunderbolttia (kiinnostava) ja Instinctia tai Norcon Sightia (overkill?). Äkkiseltään katsottuns Hightowerissa arveluttaa potentiaalinen overkill faktori. Vaatiikohan noin järeä pyörä riittävän aggressiivisen kuskin toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla? Itselle varovaisempaan, joskin toivottavasti ajoittain vauhdikkaampaan ajoon saattaisi sopia paremmin esim. Django, pohdin. Yhtä kaikki samaa overkill-faktoria siis pohdin myös Spectralin kohdalla.
Spectralista olen lisäksi lukenut ja kuullu, että miinuksena siinä korkea etupää. Tätä nostettiin esiin esim bikeradarin testissä, vaikka testaaja näytti viihtyvän pääsääntöisesti alamäessä. Itselläni ajot tulevat painottumaan ihan perusmaastoob. Mieti, että tuleeko tuosta tasaisella tai ylämäessä vielä korostuneemmin haittatekijä, esim. pyörän käsittelyn osalta?
pturunen
18.04.2018, 17.53
Sportaxiin kannattaa suunnata Cruzin perässä just tällä hetkellä. Suosittelen Hightoweria pk-metsiin vuoden käyttökokemuksilla. Ei todellakaan ole overkill.
Spacerit voi alkajaisiksi ottaa kaikki pois. Sitten voi vaihtaa 2 cm nousulla olevan ohjaustangon sijaan 1 cm nousulla olevan ja saa lisää alemmaksi ohjaamoa. Myös stemmillä voi vaikuttaa vähän korkeuteen mutta ei maastopyörien lyhyissä stemmeissä toki yhtä hyvin kuin maantiepyörien pidemmissä.
Ja ei 140-150 mm maastoajoon mielestäni liikaa ole. Toki silloin jos maasto tarkoittaa hiekkateitä ja vain aivan helpoimpia polkuja joissa on vain vähän pientä juurta ja harvaa kiveä (kangasmetsän polkuja), 120 mm esim riittää hyvin. Tällöin miettisin vaikka edellä kerrottujen lisäksi Cruzin Tallboy täysjoustoa. Pahemmassa kivikkojuurakossa (jota ainakin pk-seudulla riittää) tai jos haluas käydä joskus bikeparkissa, 150 mm on ihan hyvä kompromissi. Nykyaikaiset 150 joustavat ovat kuitenkin hyvinkin poljettavia. Hightoweria (LT) on kehuttu useissa testeissä paitsi nopeimmaksi enduropyöräksi niin myös erittäin hyväksi ylämäkeen kiipijäksi.
Kiitos vastauksista. Otan asiakseni Hightowerin tsekkaamisen. Mieluummin sitä ampuu vähän yli sen sijaan, että toteaisin fillarin olevan liian heppoinen muutaman kuukauden ajon jälkeen. Tosiaan tavoitteena on nimenomaan vältellä hiekkateitä heti jahka metsään pääsee.
Jos helppoutta ja tukevuutta ajoon kaipaat niin ääni plussa pyörille, hyödyt plussakumeista vähenee tai jopa muuttuu haitaksi vauhdin myötä mutta näissä kun voi käyttää myös 29" kiekkoja niin asia korjaantuu JOS kokee plussa kumit liian letkuiksi.
Itsellä ollut Spessun Stumpjumpperi ja nyt Enduro joissa molemmissa olen käyttänyt polkuajossa pääasiassa plussa kiekkoja, niissä on mahtava pito ja jollain tapaa vakaampi ajotuntuma, rullaavuudessa en huomaa eroa. Myös mukavuus on omaa luokkaa kun iso ilmatila renkaissa suodattaa tärinää.
Mäessä olen ajanut 29" kiekoilla kun vauhdit on avain eri luokkaa versus metsäpolut.
Tuo Spessun Enduro on ehkä vähän överi pelkkään polkuajoon mutta nyt juuri esittelivät uudet Stumpit, näissä tosin ei ole vakiona missään plussa kumeja mutta runko on yhteensopiva myös näille.
pääpyörällä
19.04.2018, 15.26
Ja siis Canyon pyöriä voi todellakin koeajaa 30pv siitä kun pyörä vastaanotettu, jos ei ole hyvä, saa vaihtaa/palauttaa veloituksetta. Pyörä toki pitää pakata takaisin laatikkoon. Kuljetusfirma hakee laatikon. Vajaassa viikossa oli rahat takaisin. Muissa nettikaupoissa ei tätä etua ole tietääkseni.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hakusessa täysjousto keskuspuiston polkujen ajeluun. Itselläni ei ole juurikaan kokemusta maastopyöräilystä, mutta sen verran kuitenkin, että tämä on herättänyt merkittävästi suurempaa nautintoa kuin hiekka-tai maantiellä kilometrien kerääminen.......
Vai onko mielekkäämpää vain kääntyä 120-140 joustavan 29er:n puoleen?
Oma valinta olisi 29er, juurikin 120-140 mm joustavaa sorttia. Kolmatta vuotta 27,5" 160 mm joustavalla siellä nyt ajelleena ja sitä ennen 120/130 joustavalla 29erilla (ja sitä ennen vaikka millä erilaisella 29er/26" konfiguraatiolla) seuraava pyöräni on 140 mm joustava 29er (RM Instinct C70). Rullaavuudessa on selkeä ero juurakoissa. Toki nykyinen pyörä (YT Capra) on kaikin puolin vähän turhan jykevä noille poluille, mutta ihan kiekkokokoa suurentamalla olisi paljon kivempaa mielestäni. Uusi Spectral on varmasti oiva pyörä ja jos siitä olisi tullut 29er-versio niin olisi varmaan päätynyt omalle shortlistille, mutta kun ei niin ei.
Oma valinta olisi 29er, juurikin 120-140 mm joustavaa sorttia. Kolmatta vuotta 27,5" 160 mm joustavalla siellä nyt ajelleena ja sitä ennen 120/130 joustavalla 29erilla (ja sitä ennen vaikka millä erilaisella 29er/26" konfiguraatiolla) seuraava pyöräni on 140 mm joustava 29er (RM Instinct C70). Rullaavuudessa on selkeä ero juurakoissa. Toki nykyinen pyörä (YT Capra) on kaikin puolin vähän turhan jykevä noille poluille, mutta ihan kiekkokokoa suurentamalla olisi paljon kivempaa mielestäni. Uusi Spectral on varmasti oiva pyörä ja jos siitä olisi tullut 29er-versio niin olisi varmaan päätynyt omalle shortlistille, mutta kun ei niin ei.
Itsellä kuiturunkoinen Jeffsy 29 ja on ollut kyllä ehdottomasti hauskin vehje tähän mennessä tuollaiseen keskuspuiston polkujen tyyliseen maastoon. Eli pisteet täältäkin 140mm joustavalle 29erille.
Polen Evolink 140 kannatta kyllä koeajaa. Halvimman version taitaa saada alle 4 tonnin sillä voi ajaa kyllä kaikki ajot täällä kotomaan kamaralla. 29 renkaista taitaa sopia 2.8 alle ja 27 plussista sopii ainakin 3.0 kokoiset jos sellaiset haluaa. Osia voi sitten vaihdella kalliimpiinkin mutta ainakin 12 vaihteinen GX on vissiin ihan hyvin toimiva vaihteisto. Ja Mavicin kiekkosetti on ainakin minulla toiminut vuoden verran ilman ongelmia ja ovat edelleenkin ihan suorat. Minulla on 150 Evolinkki ja olen siihen oikein tyytyväinen ja ainoa pyörä mihin voisin sen vaihtaa on tuo niiden Machine (ehkä sitten loppuvuodesta:)).
Olen pyöritellyt hankintaa paperilla ja rahtusen myös käytännössä. Oman pohdinnan ja tässä ketjussa esiin nostettujen ansiokkaiden näkökantojen peruteella olen taipumassa itselleni luultavasti paremmin soveltuvaan 130-140mm 29eriin. Luulen, että tommonen on mulle riittävän helppo, mutta niin ikään riittävän hauska.
Polen tosi pitkä geo ei lähtökohtaisesti puhuttele ihan hirveästi. Voisin kuvitella, että itseni kannalta tuossa miinukset kasvaa suuremmiksi kuin plussat.
makimies
22.04.2018, 23.27
Olen pyöritellyt hankintaa paperilla ja rahtusen myös käytännössä. Oman pohdinnan ja tässä ketjussa esiin nostettujen ansiokkaiden näkökantojen peruteella olen taipumassa itselleni luultavasti paremmin soveltuvaan 130-140mm 29eriin. Luulen, että tommonen on mulle riittävän helppo, mutta niin ikään riittävän hauska.
Polen tosi pitkä geo ei lähtökohtaisesti puhuttele ihan hirveästi. Voisin kuvitella, että itseni kannalta tuossa miinukset kasvaa suuremmiksi kuin plussat.
Mitkä ihmeen miinukset :D
Tuo Polehan ei ole pitkä top tube mitaltaan, reach ja akseliväli ovat pitkät. Tai sitten toiset pyörät ovat lyhyitä :)
F. Kotlerburg
22.04.2018, 23.36
Mitkä ihmeen miinukset :D
Esim. Se että kyseinen valmistaja ei pidä ikinä lupauksiaan toimitusajoista ja lottovoitonkin saa helpommin kuin pyörän Polelta.
Polea koeajaneena ja sivusta seuranneena kun harrastuksen alkutaipaleella eräs kaverini sellaisen hankki niin en kyllä suosittele ihan aloittelijalle.
Polea pitää osata käskeä jotta siitä saa sen potentiaalin ulos mikä siitä löytyy.
Polea pitää osata käskeä jotta siitä saa sen potentiaalin ulos mikä siitä löytyy.Aika harva meistä normi harrastajista osaa/uskaltaa käskeä monen muunkaan pyörän kaikkea potentiaalia esiin.
Tästä ei usein uskalleta puhua kun nuo long/low/slack -pyörät on niin muodissa, mutta ne eivät kyllä kaikille välttämättä sovi. Itse kuulun tähän ryhmään.
Kurapyörä
23.04.2018, 15.16
Trek Fuel EX 9.8 ja se on siinä, muita ei tarvi edes katsella!
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-trail/fuel-ex/fuel-ex-9-8-29/p/21611/
hphuhtin
23.04.2018, 18.25
Trek Fuel EX 9.8 ja se on siinä, muita ei tarvi edes katsella!
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-trail/fuel-ex/fuel-ex-9-8-29/p/21611/
Jos jaksaa käydä Saksasta hakemassa niin 2017 mallisena noita löytyy 2999€ https://www.fahrrad-xxl.de/trek-fuel-ex-9-8-27-5-plus-x0026981. Oli hyvin lähellä että olisin itse lähtenyt. Tosin kesälomalla olen Saksassa peräkärryn kanssa.. :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.