PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen cycloocross

hullu-ukko87
07.05.2017, 17.33
Hei,
mitä mieltä olette Helkaman cc5 cyclocross-pyörästä ensimmäiseksi "oikeaksi" pyöräksi? Näyttäisi olevan 105-vaihteisto ja hiilikuituhaarukkakin. ovh 1300€, mutta näyttänee saavan alta tonninkin. Hintaluokka olisi itselle hyvä. Olisiko hintalaadultaan passeli aloittelevalle cyclocross-harrastajalle? Vai olisiko parempia suosituksia alta tonnin? En kisaa. Tarkoitus on ajella työmatkaa, kuntoa ylläpitäen poluilla ja maantiellä. Pyörän olisi tarkoitus olla mahdollisimman monipuolinen, koska köyhällä ei varaa kuin yhteen pyörään.
Tässä vielä linkki:
http://www.helkamavelox.fi/pyora/cc5-22-v/

Mohkku
07.05.2017, 21.16
Helkaman pyörä näyttää hyvältä, mutta kun valmistaja ei juurikaan siitä tietoja ilmoita, jää epäilys kokonaisuudesta kytemään. Todennäköisesti pyörässä on keskitytty muutamaan näyttävään yksityiskohtaan ja loput on kiinalaista halpatuotantoa. Usein näissä 105 tarkoittaa takavaihtajaa, vivut ja muut on halvempaa sarjaa. Carbon-etuhaarukkakaan ei luottamusta herätä. Toisaalta jonkun lehden (Fillari tai Pyöräily ja Triathlon) krossaritestissä se ei erottunut muista hyvässä tai pahassa.

Kona Jake on turvallinen valinta edullisemmasta päästä peruspyöräksi, jos mitoitus osuu kohdalleen.

nure
07.05.2017, 21.37
Joku mättää kun speksit esitetään minimaalisesti.

Padex
08.05.2017, 09.55
...Toisaalta Helkamassa on 22 vaihdetta, eli kahvatkin taitavat olla 105:ia. Myös kammet ovat Shimanon FC-RS500:t.
Kiekot ovat ARAYA AR-713, lienevät ok? Renkaat ovat joko Kendat tai Racing Ralphit. Kiinalaista tuotantoa saattavat olla koko runko, etuhaarukka, polkimet, heijastimet ja soittokello. Mutta niinhän niissä kaikissa on. Koeajoa vaan ja tukemaan suomalaista pyörätuotantoa, jos tuntuu mukavalta. ;)

MTS
08.05.2017, 10.14
...Toisaalta Helkamassa on 22 vaihdetta, eli kahvatkin taitavat olla 105:ia. Myös kammet ovat Shimanon FC-RS500:t.
Kiekot ovat ARAYA AR-713, lienevät ok? Renkaat ovat joko Kendat tai Racing Ralphit. Kiinalaista tuotantoa saattavat olla koko runko, etuhaarukka, polkimet, heijastimet ja soittokello. Mutta niinhän niissä kaikissa on. Koeajoa vaan ja tukemaan suomalaista pyörätuotantoa, jos tuntuu mukavalta. ;)
Kahvat ovat muistaakseni 105:ttä nekin, renkaat Kendan 32-milliset.

Itselläni on tuollainen tallissa, joten voin käydä tarkistamassa muitakin osiin lätkittyjä tuotenimiä ja numeroita. Sen tarkemmin en osaa neuvoa, kun sattumalta kyseessä on ensimmäinen cyclocross myös itselleni, ja valintaan vaikutti mm. paikallisen pyöräliikkeen läheisyys, mikä ei vissiin ole tässä tapauksessa niin tärkeä asia.

EDIT: Helkaman sivustosta poiketen omassani oli vakiovarusteena jotkut geneeriset flättipolkimet. En pistänyt pahakseni, olisin vaihtanut joka tapauksessa.

hullu-ukko87
08.05.2017, 14.27
Ompas mukavan asiallista kommentointia. Joo eipä tullu mieleen noi muut osat, että mistä/ missä on tehty. Koko ajan oppii enempi. Hinta helkamassa tosiaan houkuttelee kun saisin sen hyvään tarjoukseen. Huonosti pääsee vaan koeajamaan.

nure
08.05.2017, 15.27
Tärkeämpää kuin osat on loppupelissä pyörän oikea koko ja että se muutenkin tuntuu kuskista hyvältä. Aina pikkuseikkoja joutuu modaamaan mutta jos on varsinkin liian suuri niin ei ole paljoa tehtävissä.

Leewi
08.05.2017, 15.35
Kuvista ei saa selvää, onko pyörässä lokareiden- ja tarakankiinnikereijät. Ne on tarpeen monipuolisuuteen.

Blackborow
08.05.2017, 15.38
En minä nyt jaksa nähdä tuossa mitään epäilyttävää. Ihan hyvät osat ja kuituinen keulakin. Mikäpä tuolla olisi ajellessa.

MTS
09.05.2017, 12.20
Kuvista ei saa selvää, onko pyörässä lokareiden- ja tarakankiinnikereijät. Ne on tarpeen monipuolisuuteen.
On molemmat.

hullu-ukko87
09.05.2017, 19.24
Juu lokarit ainakin saa laitettua, joka on totta hyvä lisä.

hullu-ukko87
09.05.2017, 21.57
Toisena vaihtoehtona ovat olleet nämä xxl:n white cyclocrossit esim. White CX Pro ja cx pro 17 -mallit, jotka olisivat budjetille sopivat. Onkos niistä kokemuksia? https://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/cyclocross/c/100240?q=&sort=price_asc&

SamiMerilohi
09.05.2017, 22.09
Tyttöystävällä on tuollainen White CX Pro. Viime vuoden malli, mutta näyttäisi olevan renkaita vaille sama pyörä kuin tänä vuonna. Toimiva pyörä, Tiagra-vaihteisto on hyvä ja nuo (hieman erikoiset) jarrut toimivat myös hienosti. Miinuksena paino, 11 kg ei ole cycloksi mikään kevyt. Iso osa "ylimääräisestä" painosta on kiekoissa.

Jos meinaat Whitea, niin se on melko usein tarjouksessa 799 €. Itse en tonnia maksaisi.

Munarello
09.05.2017, 22.13
Kokemusta on yhdestä. On ne ihan asiallisia paketteja kohtuuhintaan. Ainoat urputtamisen aiheet omalta kohdalta, että monesti kaupan jäljiltä säädöt ei ole ajoon lainkaan valmiit ja ne FSA:n kampisarjat. Omaan krossariin sain kääntää tankoa ja kahvoja aika reilusti järkevään ajoasentoon päästäkseni. Kammet on sinänsä ihan ok, mutta FSA Omegoissa taitaa olla kammen akseli 19mm, joten jos joutuu laakeriremppaan niin ei ole ihan joka kaupassa laakereita tarjolla. Toki niiden kampien tilalle voi sitten laittaa vaikka Shimanoa tilalle, mutta ei sekään ihan ilmaista ole.

Breakbeat
09.05.2017, 22.21
Nyt pärähti XXLssä vielä -25% tarjoukset kehiin niin helpottaa päätöksen tekemistä :D

Auvo
10.05.2017, 14.08
Ihan positiiviset kokemukset mullakin Whiten CX:stä, tosin pari vuotta vanhasta mallista, jolloin osasarja oli vielä 105. Hintansa arvoinen ollut. Samat havainnot kuin Munarellolla, aika paljon sai ajoasentoa tehtaan jäljiltä säädellä. Lisäksi kannattaa huomioida melko lyhyt emäputki, eli asento on moneen muuhun cycloon verrattuna vähän matalampi.

Pancho
10.05.2017, 14.26
^
Puhuttiin oikeista pyöristä. Nuo XXL:n romut voi jättää muihin säikeisiin.

Whiteä sen enempää kommentoimatta, sähän ajat itse melkosella romulla. Ja vielä aina niin kovin hiljaa.

Mutta alottajalle, yritä järjestää koeajo ja uskoisin että sen jälkeen tiedät paremmin mitä haluat. Varmasti tuolla Helkamallakin saa paljon hyviä kilometrejä alle.

Auvo
10.05.2017, 15.13
^
Puhuttiin oikeista pyöristä. Nuo XXL:n romut voi jättää muihin säikeisiin.

Eikö tätä Tietäjää saisi vaikka mäelle täältä?

Se nyt on mulle ihan sama mitä mieltä sinä XXL:n pyöristä olet, mutta jos ketjun aloittaja pyytää kokemuksia tietystä pyörästä, niin niitäkö ei nyt sitten saa antaa?

MTS
11.05.2017, 11.48
Runkoa ei hydroformattu eli ei tarpeeksi jäykkä. Muuten hyvä paketti tonniin.
Mitänyt omallani on tullut ajettua, niin kertaakaan ei ole iskenyt fiilis, että runko olisi jotenkin turhan löysä ja että helvetti kun peijoonit jättivätkin hydroformaamatta. Meitä on tietysti moneksi, mutta uskoisin tuon vastaavan kysyjän tarpeisiin.

johnny73
11.05.2017, 12.26
Hei

3vkon ajalta kokemuksia merida cx600, maksaa tänään 1200€ xxl:ssä ja huollosta tai pyörän säädöistä ei ole pahaa sanottavaa ainakaan vielä, toki oikea ajoasento pitää hakea itse pyörää käyttämällä.
Pyörä on kevyt, lukkopolkimilla ja lokareilla varustettunakin alle 10kg, sekä siinä on hyvätehoiset hydrauliset levyjarrut. En ostaisi vaijerilevyjarruja, joku tosin kohta sanoo että hyvin niillä pärjää kuten varmaan pärjääkin, mutta teho ja säädettävyys ovat aivan eri luokkaa eli eivät laahaa tai vitisi kun pala hankaa levyyn.

hullu-ukko87
13.05.2017, 20.14
Juu itsekin kokeilin tuota meridan cx600, mutta oli omalle budjetille liian suolanen. Testasin sitä huvikseni, koska ei ollut whiten pro 17:sta oikeaa runkokokoa liikkeessä. Kyllähän meridasta sai paremman ajotuntuman nopeammalla säädöllä muutenkin eli varmasti olisi laadukas peli sekin. Whiten pyöristä olen muualtakin lukenut, että niiden geometria olisi melko jyrkkä muihin valmistajiin verrattuna. Oikeaa ajoasentoa ei nopealla säädöllä helposti löytynyt. Voi olla kyse myös omasta osaamattomuudesta/ tottumattomuudesta. Cyclocrossaria kun en ole aiemmin omistanut. Hyviä kommentteja tullut kaikilta.

hullu-ukko87
29.05.2017, 15.22
Tosiaan toi whiten cx pro 17 vaikutti budjetilleni ensicyklocrossiksi passeliksi vaihtoehdoksi. Hyvää olen siitä kuullut ja lukenut. Lisäksi pääsen sitä helposti koeajamaan. Olen vähän ihmeissäni runkokoon suhteen. Taulukoiden mukaan 54 olisi käypänen,mutta tuntui isolta. 52 taas tuntui pikkuiselta. Mitä olette mieltä esim. lyhyemmän stemmin vaihtamisesta 54 kokoon (100mm-> 90mm) vai suosittelesitteko suosiolla 52 runkoa? 52:sen rungossakin käteni ovat melko pitkällä ohjaustankoon. 54:sen vaakaputki tulee hyvin lähelle munia, mutta 52 on aika pikkuisen oloinen ja satulaa joutuu nostamaan reilusti ylös.

hullu-ukko87
29.05.2017, 15.24
Ja 54:sen vaakaputki tulee tosiaan lähelle munia seisoessani niin, että vaakaputki menee jalkojen välistä. Ei satulalla istuessa.

TERU
29.05.2017, 16.10
Kovin kuulostaa, että pienempi on oikeampi kooltaan, satulaputkea pitääkin olla esillä kohtalaisesti näissä, varo ostamasta liian isoa, se maantietankoisissa vaarana, eihän keula tuntunut liian matalalta?

juha_snow
30.05.2017, 00.24
Itse ostin ensimmäisen ja ainoani cyclocrossini 2011, merkki Nishiki Crossroad. Olin aloitteleva pyöräharrastaja, halusin yhden pyörän työmatkoihin, maantielenkeille ja triathlonin puolimatkalle. Nyt kuusi vuotta myöhemmin pyörä on edelleen päivittäisessä käytössä, enkä uutta pyörää ole kaivannut. Olen vetänyt sillä 3 x Joroisten puolimatkan triathloninkin. Talveksi laitan nastat alle ja matka jatkuu lumella. Pirkan pyöräilyyn ja triathloniin otan lokarit ja muut härpäkkeet pois ja pistän 25 mm nakit alle. Hyvin sillä on pysynyt puhtaiden maatiefillareidenkin perässä. Joroisissa meni pyöräosuus 90 km 34 km/h keskinopeudelle, että kyllä crossarillakin pääsee (triathlonistit tietää että kisamatka on esim. 3 x kisareitti eli mahdollisen myötätuulen vaikutus kumoutuu ja lisäksi peesaaminen on tietysti kielletty)

Alkuperäiselle kysyjällä ja ylipäätä cyclocrossia hankkivalle huomioita:

Pyörässäni oli sattumalta ylimääräiset jarrukahvat ohjaustankossa (siis tiagran vaihdevipu/jarrukahvojen lisäksi). Työmatkoistani suuri osa tapahtuu taajamassa ja ihan keskustassakin Tampereella. Ylimääräiset jarrukahvat ovat todelle hyödylliset. Ilman niitä en haluaisi ajaa ydinkeskustassa ja talvella.

Minulla on kolme eturatasta vakioana, ominaisuus josta myös olen ollut kiitollinen. Alamäessa kesällä tarvitaan isointa vaihdetta, ja talvella lumiseen ylämäkeen (+repussa tavaraa) tarvitaan todellakin kaikista pienintä vaihdetta. Vedän myös ajoittain kahden lapsen pyöräkärryä, joten välityksiä on hyvä olla erilaisia. Takana 9-speed, siihen saa ainakin halvalla ketjuja ja rataspakkoja.

Pyörässäni on täysalumiinirunko, myös etuhaarukka. Hiilikuidusta ei ole kokemusta. Monet sanoo että alumiinihaarukka ei jousta yhtään. Tähän en oikeastaan osaa sanoa mitään mutta kuin että hyvin olen pärjännyt ilmankin, ehkä suurin syy on se etten tiedä mitä menetän. Kyllähän pyörälläni on kamala ajaa sepelillä ja muulla irtosoralla, mutta ehkä ajokurjuus irtohiekkatiellä johtuu enemmänkin 28 mm ja 7 bar renkaista kuin etuhaarukasta. Semmosella hiekkatiellä mikä on painunut pari kesää kasaan ja isommat kivet poistuneet pinnalta, niin ajaminen on ihan mukavaa. Ei toki pääse niin lujaa mutta yleensä maisematkin ja mutkat on hiekkatiella parempia, joten kokonaisnautinto kääntyy plussalle. En ole koskaan käyttänyt sellaisia karkeakuvioisia kesärenkaita mitä moniin nyky cyclocorossareihin myydään vakioina. Schwalbe Marathon mitkä tuli mukana, on riittävän sileä että pääsee kovaa, mutta toimii myös hiekalla (ja hiekotushiekalla mitä on keväisin/talvisin asvaltin päällä). Lisäksi pistosuojaus on ihan ehdoton. Yksi asia mistä haaveilen (mutta en ole vielä toteuttanut) on se, että ostan toisen vannesetiin eteen ja taakse niin sitten renkaan vaihto on nopea tehdä vaikka aamulla kelin ja reitin mukaan.

Mekaaniset levyjarrut on ollut tosi hyvät (vannejarruihin verrattuna). Talvisin saattaa tulla ongelmaa, jos keli vaihtelee nollan ja miinuksen välillä. Mutta jos on pakkasjakso niin kannatta sulattaa jarrut kunnolla lämpimässä tilassa, sit ne toimii taas kunhan niihin ei pääse vettä uudelleen jäätymään. Ei kannata kuitenkaan joka päivä vielä pyörää pakkasesta lämpimään, sillä jatkuva kosteuden tiivistyminen ei tee hyvää osille. .Kyllä ne jarrut jäätyneenäkin toimii, mutta vaatii isomman puristuvoiman ja saattaa jääda laahaan. Vaijerin voitelu on silloin myös tärkeää. Nyt jos ostaisin, ostaisin kuitenkin hydrauliset. Silloin 2011 niitä ei oikein ollut saatavillakaan. Mutta vannejarruihin en palaa enään ikinä.

Työmatkaajoon lokarit on tosi tärkeet ja mielummin sellaset millä on kiinnikkeet ja paikka renkaan ja haarukan välissä valmiina. Mikään ei vituta niin paljoo kun että perse kastuu takarenkaan roiskeista työmatkalla.

Vaihteensiirtäjät: edessä on tiagra, takana xt. Olen kuullut että tiagra olis sama kuin kuin 105, mutta teräksisenä. Eli painaa enemmään, mutta myös kestää paremmin (siis etuhäkki). Xt on kai enemmän maastovaihtaja, kestää vissin paremmin kulutusta. Kerran meni takavaihtaja pinnojen väliin mutkalle kun pinna katkesi ja tarrautu siirtäjään kiinni. Siirtäjästä murtui kannake mikä yhdistää siirtäjän pyörän takahaarukkaan. Uusi osa tilalle kaupasta ja vähän häkin vääntelyä ruuvipenkissä. Hyvin on toiminut taas. Jos olis ollu alumiinia niin ei varman enään olis saanut siitä toimivaa peliä. Tosin ei kai ne pelkkää aluminiiia ole 105 tai ultegrakaan.

Suosittelen kyllä cyclocrossia kaikille. Jos oikein lajista innostuu niin maantiepyörän tai maastopyörän voi ostaa sitten erikseen. Cyclocrossari on mielestäni ylivoimainen työmatkapyöräilyyn ja muuhun hyötyliikuntaan (kauppaan, retkelle jne). Ja kyllä sillä voi triathloninkin käydä vetäsemässä :D

TERU
30.05.2017, 05.47
Hurjan hyvä puhe krossarille!

Kaikkeen myös voin yhtyä, kisa-ajo omaltani puuttuu muutoin kokemukset hyvin yhteneväiset. Hankinta on onnistunut nimenomaan oikean koon puolesta, rungon oikea koko on tärkeämpi kuin mitä hiluja on kasassa.

Terästä häkki on kaikissa osasarjoissa, rakenteessa muutoin eroja ja paino vähenee kun ylöspäin mennään sarjoissa ja hinnoissa.

Iso peukku kirjoituksellesi!

Mohkku
30.05.2017, 06.17
Samaa mieltä. Tiagran ja 105:n rakenteen eroista en osaa sanoa mitään täsmällistä, mutta kokemukseni mukaan Tiagra on täysin toimiva sarja.

Itse aikanaan krossaria (oikeastaan gg:tä, mutta mielestäni noiden erottelu on markkinointia) hankkiessani testasin Nishikin (muutama vuosi uudempi kuin juha snowlla), mutta pyörä ei jostain syystä tuntunut hyvältä minulle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö pyörä olisi sopiva muille. Lisäjarrukahvoja en ole kaivannut, koska kapealla otteella ajaminen on mielestäni liian huteraa. Lisäksi kaupunkiajo vaatii jatkuvaa vaihteiden vaihtoa, mikä edellyttää otteen vaihtoa. Mutta ilmeisesti tämä on puhtaasti makuasia tai tottumiskysymys, kun erilaisiakin mielipiteitä on olemassa.

Omassani on suunnilleen kaikki varusteet ja painoa sen mukaisesti. Etenkin ylämäissä sen huomaa, mutta hyvä tuolla on silti lenkkiä ajella kauppamatkojen yms. ohella. Yhdistelmäpolkimet toimii tällaisessa käytössä hienosti. Renkaina on hienolla kuviolla oleva 35 mm. Sekään ei irtosoralla ole riittävä, mutta useimmissa tilanteissa oikein toimiva ratkaisu.

Parempaa pyörää yleiskäyttöön en osaa kaivata ja toistaiseksi päivitystenkin teko on rajoittunut kuluvien osien uusinnan yhteyteen (mm. ketjut). Toki välillä tulee mieleen esim. kevyempien kiekkojen hankinta lenkkeihin, mutta pankkitilin saldoa ja odotettavissa olevaa vaikutusta pyörän ominaisuuksiin verratessa on tällaiset jutut jääneet tekemättä. Kisaa en ole ajanut ja vaikka sellainenkin jollain tasolla on suunnitelmissa, kyse on itseään vastaan kilpailemisesta tyyliin kerran elämässä maratonin juokseminen, joten 400 euron sijoituksella saavutettava 1 km/h etu keskinopeudessa ei merkkaisi mitään. Kehitys pitää saavuttaa omalla fysiikalla, ei pyörää parantamalla.

kuovipolku
30.05.2017, 07.28
Mukavia kokemuksia ja oikea asenne! Pyöräily voi olla yksinkertaisempaa kuin monesti sinänsä hyvin neuvojen perusteella voisi erehtyä luulemaan...

Kuitenkin pari sivuhuomautusta:

Pyörästä tai siitä miten sillä pääsee kertoo lopultakin melko vähän mitä sillä joku on ajanut, koska kuskeissa on valtavasti enemmän eroa kuin pyörissä. Philippe Gilbert ajaisi aivan varmasti 90 km kovempaa sähkömaastopyörällä josta on irrotettu akku kuin minä hänen kisapyörällään.

7 barin paineet 28-millisissä renkaissa ovat aivan tajuttoman kovat - ellei kuski ole vähintään satakiloinen tai pyörä raskaasti kuormattu ja koko yhdistelmä painaa lähemmäs 110 kg. Tämä ei ole mielipide eikä mutua; sopivammista ilmanpaineista saat käsityksen niistä käyristä ja taulukoista jotka löydät nopeasti Googlen kuvahaulla vaikkapa "tire width rider weight pressure".

hullu-ukko87
30.05.2017, 11.16
Aivan huikeita kommentteja tällaiselle nöössille. Mukavan kannustavaa. Tässä on jo meinannut alkunäppäimillä mennä motivaatio pyörän hankintaan, kun vaikuttanut jotenkin vaikealta muodostaa käsitystä mistä nyt kannattaa maksaa jne. Isoja rahoja kuitenkin noihin menee. Juurikin tällaista yleispyörää olen hankkimassa, joka taittuisi mahdollisimman moneen hommaan.

hullu-ukko87
12.06.2017, 13.36
Noniin. Ostin tosiaan Whiten cx pro 17 cyclon ja ajattelin kertoa kokemuksia täällä. Olen ajanut lyhyessä ajassa pyörällä paljon ja täytyy myöntää, että pyörä on antanut minulle sitä, mitä olen siltä alunalkaen hakenutkin. Pyörä on loistava yleispyörä ja varmasti erittäin hyvä aloittelijalle ja miksei varmaan kokeneemmallekin. Olen ajanut maantiellä, poluilla, pururadalla ja hiekkatiellä ja vaivattomalta on tuntunut näissä olosuhteissa. Ajan pyörällä työmatkaa ja lenkkejä. Kiitoksia foorumin kavereille kun autoitte ensimmäisen cyclocrossin valinnassa!

PorukkalenkkienMM-Mestari
13.06.2017, 11.37
Ihan hyvä valinta. Vielä maantiekiekot slikseillä, niin voi viilettää kelviä säärikarvat ajeltuina.

Ohiampuja
13.06.2017, 21.21
Noniin. Ostin tosiaan Whiten cx pro 17 cyclon ja ajattelin kertoa kokemuksia täällä. Olen ajanut lyhyessä ajassa pyörällä paljon ja täytyy myöntää, että pyörä on antanut minulle sitä, mitä olen siltä alunalkaen hakenutkin.
Kiitos vastauksesta. Hauska kuulla että pyörä tuli ostettua ja vielä hyvä sellainen. :)

Ps. Olisi kiva kuulla muissakin ketjuissa että onko neuvojen kysely johtanut ostopäätökseen ja minkälaiseen...

MTS
14.06.2017, 01.25
Noniin. (snip)
Mukava kuulla, että pyörä on osoittautunut mieleiseksi. Saattaa auttaa myös seuraavaa lukijaa pyörävalinnassaan.

Turvallisia kilometrejä!

juuke
14.06.2017, 20.32
Ensimmäistä cyclocrossaria täälläkin hankkimassa. Pyörä tulee lähinnä kuntoilukäyttöön pitkästä työmatkasta johtuen.
Omaan nenääni osui myös tuo Helkama CC5 tarjoushintaan 899€. Taitaa olla edullisin hiilikuituhaarukalla ja 105 osasarjalla varustettu levyjarrupyörä. Cuben Cross race on myös toinen kohtuuhintainen 105 osasarjainen.
Toisaalta huomaako aloittelija sitten eroa 105 ja Tiagran välillä ja onko pyörämerkeillä varsinaisesti eroa jos osat ovat vastaavat
Mielessä on käynyt Tiagralla varustetuista aiemmin suositeltu Konan Jake, Trek Crossrip 2 ja AP:n hankkima White CX pro. Olen vähän ulapalla, että pitäisikö mennä osasarjat vai laadukkaampi merkki edellä tuonne kaupoille.

paaton
14.06.2017, 20.49
Ensimmäistä cyclocrossaria täälläkin hankkimassa. Pyörä tulee lähinnä kuntoilukäyttöön pitkästä työmatkasta johtuen.
Omaan nenääni osui myös tuo Helkama CC5 tarjoushintaan 899€. Taitaa olla edullisin hiilikuituhaarukalla ja 105 osasarjalla varustettu levyjarrupyörä. Cuben Cross race on myös toinen kohtuuhintainen 105 osasarjainen.
Toisaalta huomaako aloittelija sitten eroa 105 ja Tiagran välillä ja onko pyörämerkeillä varsinaisesti eroa jos osat ovat vastaavat
Mielessä on käynyt Tiagralla varustetuista aiemmin suositeltu Konan Jake, Trek Crossrip 2 ja AP:n hankkima White CX pro. Olen vähän ulapalla, että pitäisikö mennä osasarjat vai laadukkaampi merkki edellä tuonne kaupoille.

Kannattaa myös funtsia, onko cyclocrossille tarvetta. Hiilikuituisia maantiepyöriä alkaa saamaan jo reilun tonnin hintaluokasta. Jos talviajokin kiinnostaa, niin silloin tietenkin cyclo.

Laadukas ja mieleinen runko kuitenkin aina ennen osasarjoja. Ne osat vaihtuvat kuitenkin parempiin, ennen kuin emäntä ehtii kissaa sanoa. Ainoa mutta tulee näiden arvokkaiden hydraulisten jarrujen kanssa. Jos toisesta mallista löytyy kunnolliset puristajat, niin niitä ei aivan halvalla korvata vastaaviksi.

kuovipolku
14.06.2017, 21.24
Joskus aikaisemmin "laadun" raja saattoi kulkea Tiagran ja 105:n välillä, muttei enää Tiagran uudistamisen jälkeen. Arvosteluissa ja vertailuissa on moitittu lähinnä vannejarruja ja kampien ja eturattaiden painoa. 105:een verrattuna. Levyjarrujen eroista en ole perillä.

Ainoa todella oleellinen ja merkityksellinen ero on että joutuu heti kärkeen tekemään valinnan 2 x 10 tai 2 x 11. Eli Tiagra on ja pysyy "kymmenvaihteisena", 105 on "yksitoistavaihteinen" kuten sitä ylemmät sarjat. Mä valitsisin pyörän kuitenkin ihan muilla perusteilla (eli sitten joskus tulevaisuudessa kun haluaisin jotain "uutta ja parempaa", hankkisin kokonaan uuden pyörän, sillä siinä vaiheessa uskoisin jo paremmin tietäväni mitä todella tarvitsen tai osaisin arvostaa).

paaton
14.06.2017, 21.41
Cyclossa tuo 2x10 tai 11 vaihteinen ei taida paljoakaan merkitä, tai en ole ainakaan yhtä vaihdetta enempää kaivannut.
Maantiellä taas se 11 vaihteinen on aika iso parannus. 12-28 on aika vastaava, mitä 12-25 kympissä ja alapäässä on juuri se yksi pienempi vaihde lisää, jolloin pikkulimppua ei oikeastikkaan tarvitse muuta kuin rauhallisimmilla pk-lenkeillä pidemmissä mäissä.

Onko tosiaan noin, ettei tiagraa ole 11-vaihteisena? Ihan uusi tieto itselleni, enkä tuota omaan pyörääni hankkisi. Menee päivittäminen liian hankalaksi. Huonolla tuurilla takavannekkin täytyisi vaihtaa.

15.06.2017, 00.15
En kyllä ostaisi maantiepyörää muuten kuin puoli-ilmaiseksi. Hiilikuitunen 600e ja metallinen 300e uusina. Suurimman osan ajasta sillä ei tee mitään. Jos ostaisit autoa ja myyjä sanoisi että tällä ajat kesällä niin hoitoonhan se pitäisi laittaa. Tietysti kaikki maantiepyöräilijät peräpukamineen kehuvat kilpaa maantiepyöriään, mutta en itse ostaisi muuten kuin superseksivau-alesta. Tai ostaisin jos menisi 35mm renkaat, levyjarruin ja lyhyellä reachillä, mutta cyclohan se olisi.

kuovipolku
15.06.2017, 00.38
Onko tosiaan noin, ettei tiagraa ole 11-vaihteisena? Ihan uusi tieto itselleni, enkä tuota omaan pyörääni hankkisi. Menee päivittäminen liian hankalaksi. Huonolla tuurilla takavannekkin täytyisi vaihtaa.

On. Tiagra uudistui osasarjoista viimeisimpänä ja uusi eli nykyinen 4700 pysyi 10-vaihteisena. Nythän on jo paremmilla osasarjoilla seuraava kierros menossa, mutta tullee kestämään vuosia ennenkuin on taas Tiagran vuoro. Edellisellä tai ehkä sittenkin sitä edellisellä kierroksella Tiagra oli muuttunut 9-vaihteisesta 10-vaihteiseksi.

10-vaihteisuus ei tosiaan ole mikään ongelma, jos vain suostuu käyttämään myös etuvaihtajaa. Maantieajossa kieltämättä 11-vaihdetta ja tiheä takapakka on silkkaa mahtavuutta, mutta etenkään cyclocrosstyyppisessä ajossa, sekalaisessa käytössä jne. tärkeämpää on se että löytyy tarpeeksi kevyitä vaihteita ylämäkiin ja hitaille alustoille. Joku ns iso silmä jolla pääsee tarvittaessa maantiellä hyvää vauhtia loivissa mutta pitkissä alamäissä tai pyörää lennättävällä myötätuulella ilman että pitää pyörittää jalkoja kuin Singerillä 130 poljinkierrosta minuutissa on tietysti myös kiva olla olemassa.

Mä olen ajanut kohta kymmenen vuotta 10-vaihteisilla ja jos ja kun mä olen pudonnut porukasta, kypsynyt vastatuulessa tai "vaihteet ovat loppuneet kesken, se ei ole johtuneet sen yhdennentoista puuttumisesta. (Kyllä minäkin jossain vaiheessa siirryn 2 x 11 leiriin, mutta se tulee sitten aikanaa ikään kuin kaupan päälle, tärkeämpien juttujen ohessa.)

Mohkku
15.06.2017, 04.23
Minä kun en kapearenkaisella asfalttipyörällä muuten kuin satunnaisesti ajele, en ymmärrä kommenttia cyclon ja maantiepyörän välitysten tarpeen eroista. Itse ajan krossarilla/gg:llä suurimman osan kilometreistä asfaltilla ja laaja 10-vaihteinen pakka + 36/46 eturattaat on oikein toimiva kokonaisuus. Veikkaan, että moni muukin ajaa krossarilla vastaavissa olosuhteissa. Toki krossarilla sorateillä ja poluilla on enemmän tarvetta pienemmille vaihteille kuin maantiepyörässä, mutta miksi muuten eri välitysten tiheydellä on eri merkitys? Täällä Lounais-Suomessa on tietysti paljon pienipiirteisä mäkiä toisin kuin esim. pohjanmaalla, joten se varmaan on yksi selittävä tekijä. Tuskin kuitenkaan merkitsevä, kun niin usein tässä asiassa tällaisia näkemyksiä tapaa.

kuovipolku
15.06.2017, 07.18
Jos ei osaa pyörittää, ei voi täysin ymmärtää sitä ihanuutta mitä merkitsee se että löytyy aina ja joka vauhdissa, joka tilanteessa, sataprosenttisesti ja täsmälleen oikea välitys ihanteellisella kadenssilla ajettavaksi!

Toisin sanoen, kysymyksessä on niinsanottu luksusominaisuus jota ilman pystyy täysin elämään, jonka puuttumista ei välttämättä kovin usein edes huomaa ja jonka puuttumista jotkut eivät edes kykene huomaamaan - mutta kun sen on kokenut, sen puuttuminen tuntuu ihan kauhealta eikä voi enää kuvitella tulevansa toimeen ilman sitä.

Cyclocrosskäytön, olipa se sitten enemmän lajinmukaista tai suomalaistyyppistä väärinkäyttöä hiekkateillä, poluilla tai talvisissa olosuhteissa, luonteeseen kuuluu että ei ollenkaan haittaa että välitys on välillä hyvinkin raskas ja kadenssi putoaa ja välillä taas pyöritetään pitkälle päälle sataa poljinkierrosta.

PS En minäkään ihan aina ymmärrä miten 2 x systeemissä koetaan oivalliseksi tai nähdään etua ettei edessä tarvita pikkulimppua (tai päinvastoin, mutta yleensähän se menee noinpäin). Näillä nykyisillä paremmilla (joita ovat jo kaikki ns. keskihintaisistakin pyöristä löytyvät osasarjat, merkistä riippumatta) vaihtajilla (sähkövaihteista nyt puhumattakaan) ketju kulkee eturattaalta toiselle niin sujuvasti ja varmasti ettei sitä edes huomaa(*).

(*) Paitsi ellei vaihda ihan väärällä tekniikalla tai elleivät etuvaihtajan säädöt ole ihan pielessä tai voimansiirtosysteemissä joku muu hikka joka oireilee ketjun putoamisena eturattaalta.

Ohiampuja
15.06.2017, 08.01
Minä arvostan komponenteissa varaosien saatavuutta myös tulevaisuudessa, koska ajan samalla pyörällä aika pitkään. Ja onko siinä mielessä 11 lehtinen varmempi valinta?
Nyt olen huomannut että esim hyvien pikalinkku-levari kiekkojen saatavuus on kaventunut aika paljon.

Eli yksi huomio pyörää valitessa voisi olla myös tuo kiekkojen kiinnitystapa.

Mohkku
15.06.2017, 08.24
Eikö läpiakselin saa adapterilla pikalinkkuun? Samoin centerlock-jarrulevyn 6-pulttiseen kiinnitykseen.

Ihan heti en usko 10-vaihteisen muodostuvan käytännössä ongelmaksi, onhan 9-vaihteisiinkin vielä saatavissa osia. Toki 11 on ehkä silti varmempi valinta, mutta tuota näkökulmaa vastaan ei minulla ole valintakriteeri. Käytännössä vähänkin paremmat pyörät alkaa olla 11-vaihteisia, joten kysymys jää pian melko teoreettiseksi. Ja ainahan kiekot on mahdollista koota osista, jolloin saa sopivan. Hintaa tulee satanen tai kaksi lisää valmiskiekkoihin verrattuna, mutta ehkä pitkään samalla pyörällä ajaen senkin voi sietää.

Välityksistä sen verran, että Kuovinpolun kommentin perusteella minun ei kannata vähään aikaan alkaa haaveilla tiheästä pakasta. Cyclokrosshenkisen käytön maantiepyöräilystä erottaa varmaan sekin, että nopeudet vaihtelee paljon nopeammin. Tällöin tiheä pakka olisi surkea, kun aika menisi pakkaa kelatessa. Samasta syystä olen samaa mieltä etuvaihtajan tarpeellisuudesta. 1x:n näennäinen yksikertaisuus kompensoituu kasvaneena tarpeena käyttää takavaihtajaa. Tietysti jos käyttää krossaria myös maantiepyöränä ja osaavana pyörittäjänä haluaa nauttia ylellisyydestä, joutuu pakan tiheyden miettimään uusiksi. Onneksi ei ole tuollaisia ongelmia minulla.

Moska
15.06.2017, 08.53
1x:n näennäinen yksikertaisuus kompensoituu kasvaneena tarpeena käyttää takavaihtajaa. Tietysti jos käyttää krossaria myös maantiepyöränä ja osaavana pyörittäjänä haluaa nauttia ylellisyydestä, joutuu pakan tiheyden miettimään uusiksi. Onneksi ei ole tuollaisia ongelmia minulla.

Eihän se nuin mene. 2x vaihteilla on enemmän tilanteeseen "sopivia" vaihteita kuin 1x vaihteissa. Kuvitellaan että kiihdytetään 20-30kmh niin 2x vaihteilla vaihdetaan esim 3 kertaa ja 1x vaihteilla 2 kertaa.

Mohkku
15.06.2017, 09.02
Omassani on takana 36-12 kymppi ja kun välttää ajamista ketjut ristiin takapakan kahdella reunimmaisella rattaalla, käyttökelpoinen nopeusskaala on aika laaja (edessä siis 36/46). Jyrkempään ylämäkeen tultaessa voi kuitenkin vaihtaa edestä, jolloin välttää 2-3 vaihteen vaihtamisen takana. Ja sama toisinpäin alamäessä.

Toisaalta kysymys on oikeasti huomattavan monimuotoinen, kun kiveen hakattua oikeaa vertailuasetelmaa ei ole olemassa. Verrataanko nyt 1x10-42 voimansiirtoa 2x11-28 systeemiin vain jotain muuta. Siihen vielä itselle tyypilliset olosuhteet muuttujaksi, niin aletaankin käsitellä korkeampaa matematiikkaa.

Moska
15.06.2017, 09.17
Omissa on 11s 40x11-42 ja toisessa 10s 34-50x11-25. Lisäksi toinen on cyclo cyclorenkailla ja toinen maantiepyörä slikseillä. Molemmat omiin tarkoituksiinsa erittäin toimivia.

Kuronen
15.06.2017, 17.36
Sopivaksi koettuun vaihteiden määrään saattaa vaikuttaa paljonkin ajoalusta ja -tyyli: puhtaalla pidemmällä maantielenkillä painotukseni on etenemisessä ja esimerkiksi soralenkillä enemmän ajamisessa itsessään. Maantiellä polkimet pyörivät itselläni suuremman osan ajoajasta, kuin esimerkiksi soralenkillä.

Maantiellä silmät seuraavat ajonopeutta, mutta soralla ja metsäpoluilla nopeuden määrää tuntuma ja ajohalu.

Jos on tarkoitus taittaa matkaa, niin mielestäni silloin välityksillä on suurempi merkitys ja itse arvosta silloin vaihteissa lukumärää ja vaihteiden pieniä portaita. Jos pyöritys halutaan pitää kapealla alueella, eikä tehontuottoakaan suuresti vaihdella, niin ainoa, millä muuttuneisiin olosuhteisiin voi vastata, on vaihteet.

juuke
15.06.2017, 20.16
Kannattaa myös funtsia, onko cyclocrossille tarvetta. Hiilikuituisia maantiepyöriä alkaa saamaan jo reilun tonnin hintaluokasta. Jos talviajokin kiinnostaa, niin silloin tietenkin cyclo.
Ei nyt välttämättä talviajo, mutta välikausiajo ainakin. Suomen kesä on niin auttamattoman lyhyt. Lisäksi uskoisin että ajoasentoa tarkastellessa siirtymä hybridistä cyclocrossiin on helpompi, kuin maantiepyörään

Mitä vaihteiden lukumäärään tulee, niin uskon 11 riittävän. Toisaalta en ole ikinä ajanut lukkopolkimilla ja tähän cycloon sellaiset olisi tarkoitus hankkia.

Mohkku
15.06.2017, 22.07
Niin cycloja kuin maantiepyöriä on erilaisilla geometrioilla + säätömahdollisuudet, joten ei ole tiettyyn ryhmään kuuluvaa ajoasentoa. Toki itse pidän krossarin monipuolisuutta hyvänä asiana. Antaa lisää vapauksia reitinvalintoihin ihan kesälläkin ja on huolettomampi ajaa huonolla asfaltilla. Oma lukunsa on krossarin ja maantiepyörän valimaastoon asettuva kalusto. Esim. Trek Domane on maantiepyörä, mutta leveämmät renkaat sopii, jolloin se ainakin Fillari-lehden testin mukaan toimii krossarinakin. Toisaalla on ollut esillä joustokomponentit ja ilmeisesti Trekillä ne ovat toimivia. Jonkinlainen kompromissi voisi olla n. 32 mm sileillä renkailla. Ylipäätään maantiepyörän ominaisuuksista kiinnostuneen, mutta krossariin kallellaan olevan kannattaa katsastaa maantiepyöristä endurance-osasto.

15.06.2017, 22.39
Ei nyt ihan selvää ole miksi pyörällä pitää polkea alamäkeen niin että peräsuoli lotkottaa? Jos ei kilpaile. Itse ainakin laskettelen alamäet ja myötätuuliosuudet 45km/h cyclolla ja työpätkillä annan wattia. Matka taittuu 30km/h keskarilla.Ja ei, 11-vaihdetta ei ole tarpeeksi. Jokin 11-50 tai 11-40 horopakka ei todellakaan riitä maantielle sekä että poluille. Se näyttää tyhmältä ja ei vaan toimi irl.

Blackborow
16.06.2017, 11.42
Jos ei osaa pyörittää, ei voi täysin ymmärtää sitä ihanuutta mitä merkitsee se että löytyy aina ja joka vauhdissa, joka tilanteessa, sataprosenttisesti ja täsmälleen oikea välitys ihanteellisella kadenssilla ajettavaksi!

Se on juuri näin. En väitä, että osaisin pyörittää, mutta pitkään tasaisella teholla ajaessa alkaa pakan isot hypyt häiritä. Edellisen pyörän 11-28 kymppipakassakin oli pari häiritsevän isoa. Nyt on 11-28 11-pakka ja on miellyttävämpi ajaa, vaikka välitysten skaala ei ole muuttunut yhtään miksikään. Maastossahan tuo ei haittaa, kun siellä harvemmin pyöritetään pitkään tasaisesti ja maastokalustossa mulla onkin 11-42 pakka.

Kahvupaussi
16.06.2017, 14.38

2x10 Tiagra on edelleen hyvinkin potentiaalinen valinta CC -pyörään. Käsittääkseni toisiksi kiekoiksi voi harkita maastopuolen 700/650b kiekkoja, joissa paljon valinnan varaa. 105:n 11 -lehtiset pakat eivät taida mennä maastonavoille (?).

17.06.2017, 00.14
Kyllä näillä "cyclovälityksilläkin" kerkiää. Tänään vesisateessa 30.1km -> 1h01m20s. Tiistaina 130km alle 5h. Kilometrin tinttasin testiksi 1m 10s. 15km maantietä 24m. Eikä välitykset loppuneet. Esimerkkinä omassa Konan täpärissä on 3x9 -> 42/32/24T. Silloin tällöin kelviä polkiessani lempipoluille, tulee ajettua näitä tdf-maantiepyöräilijöitä vastaan. Kun annan jalkaa nousuihin niin sinne ne aina jää. Riittää kun jaloissa on jerkkua. Mieluummin liikaa välityksiä kuin liian vähän.

stumpe
17.06.2017, 00.47
^Näin terveydenhuollon ammattilaisena Suositan säännöllistä psykoterapiaa ja sen tueksi mahd. lääkitystä. Jos on niin huono elämä, että täytyy yhden nickin bannauksen jälkeen aloittaa aina uusi pelkkään trollaukseen, niin ei ole kaikki hyvin. Uusia mielenkiinnon kohteita elämään kannattaa ahkerasti miettiä, ja käyttää voimavarat johonkin järkevään.

17.06.2017, 01.05
^ turkulainen ja ammattilainen samassa lauseessa? Lisäksi ihmettelen sitä että turkulainen mielenterveyshuollon ammattipotilas osaa käyttää tietokonetta? Miksi ei sallittaisi vain yksi mielipide ja loput nyökyttelevät rytmisesti päätään. Notta, näinhän se onkin.

Mohkku
17.06.2017, 05.24
Itse kun en aja kilpaa, en välityksiä kellosta katso. Valitsen sellaiset välitykset, että ajaminen tuntuu hyvältä.

hullu-ukko87
17.06.2017, 11.58
Juukelle. Suosittelen kokeilemaan sitä whiten cx pro:ta ainakin. Olin itsekin sen ja helkaman välillä. Lopulliseen valintaan vaikutti se, että pääsin whiteä koeajamaan ja siihen sisältyi 3x huollot, kunnes itse opettelen huoltamaan paremmin pyöräni. Lisäksi ajattelin, että minun on helppo mennä viemään pyörä xxl:ään mikäli pyörän kanssa tulee kohtuu kilometreilla ongelmia yms. Ja tuossa helkamassahan menee piuhat vaakaputken päällä, kun taas whitessä ne menee vaakaputken sisällä suojassa, jonka ajattelin paremmaksi esim. kantaessa ja kestävyyden suhteen. Tosin jos tarvii letkut/ vaijerit vaihtaa, lienee hankalempaa ujuttaa läpi? Näin kokee toinen nöössi. Kyllä tiagran vaihteet ovat omalla kohdalla rullanneet pirun hyvin ainakin tässä yli 200 km verran. Tosin ei ole tietoa paremmasta, mutta tyytyväinen olen ollut.

Ohiampuja
13.07.2017, 10.14
Tuo White CX Pro 17 alkoi kiinnostamaan itseänikin näiden alennusten johdosta.
Eli onko missään noihin White cycloihin geometriataulukoita ja kuinka paljon haarukoissa on tilaa? Millaiset kumekset sinne mahtuu pyörimään...

Ps. No tuollahan se oli, http://whitebikes.com/bikes/white-cx-pro/