PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek X-Caliber 9 2017

Izqu
07.05.2017, 12.55
Moikka

Tässä vuosi sitten kesällä alottelin tuota maastossa pyöräilyä ja ostin ensimmäiseksi maasturiksi paikallisen Intersportin 29" niskahien kun tarjouksessa oli. Kyseinen Bigfootti menikin sitten kahden viikon jälkeen palautukseen sattuneesta syystä (ei olennaista), jonka jälkeen parit käytetyt fillarit ollut (Cube Acid ja Corratec x-vert xtreme). Nämäkin mennyt eteenpäin/palautukseen. Nyt kesän alkaessa suunnitelmissa ostaa vihdoinkin se hyvä ja toimiva maasturi ja otsikon mukaiseen kaveriin olen silmät nyt iskenyt. Kysymykseni kuuluu että osaako joku fiksumpi sanoa mitenkä kyseinen fillari soveltuu keskitason maastoajeluun?

Fillarilla tarkoitus mennä kesät/talvet duunimatkat, sekä vapaa-ajalla rämpii kinttupolkuja. Käsittääkseni osat ovat ns. perushyvät?
Aloittelija kumminkin ollaan vielä, niin varmaan sopii passelisti hyötykäyttöön ja jatkossa myös päivitettäväksi?

Tässä linkki vielä: https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/x-caliber/x-caliber-9/p/2045600-2017/

- Ile

nure
07.05.2017, 17.23
Ei mitään vikaa, hieman hajuton ja mauton, hinta/laatusuhteesta en uskalla sanoa mitään. Jos runko on sopiva ja muuten miellyttää niin kaupoille vaan.

Mohkku
07.05.2017, 22.19
Jep. Uudesta ei kokemusta, mutta vanhempi malli ainakin on toimiva peruspyörä. Mitään syytä en tiedä, miksi tuo ei olisi hyvä valinta.

Izqu
08.05.2017, 09.19
Jees elikkä pitäis toimia vähän haastavammassakin maastossa ilman että osat hajoo? Vai minkälaista maastoa olet itse ajellut tuolla vanhemmalla caliberilla?

gzmi
08.05.2017, 17.05
Mulla Gary Fisher Paragon kokemuksia vm. 2006 ja 2008. Sen ekan teloin, niin ostin uuden ja oli lähes samanlainen. Hyvin pelaa Rock Shoxin Reba Race SL ilma keula, SRAM X-9:t, Avid Juicy 7 nestelevarit edelleen, oli silloin kalliimpi mitä Trek X-Caliberit, mutta ei ole pahaa sanottavaa Trek konsernin kamoista. Ja niin se GF merkkinä sitten hävisi.

Osia voi vaihtaa ja niin sitä tekeekin, kun tykkää pelistä. Hyvä pyörä ei huonoksi muutu vuosienkaan kuluessa. Osta pois, ei tuota tarvi miettiä enempää. Hinta/laatu voi olla parempi muilla merkeillä. Mm. Cubea kannattaa kahtoa.

Tytölle tilasin tonnin Cuben Saksasta. Ihan esimerkkinä mitä Cubet ovat, tämä nyt on naisten malli, mutta siksi panostin, että se kyllä käy pojallekin myöhemmin niin tulee "tonni" käytettyä hyvästi ja on muutenkin ihan järkiosilla vs. ne huonommat osat ylipäätänsä. https://www.cube.eu/en/2017/womens-series/access-wls/cube-access-wls-sl-coralngrey-2017/

mackaiweri
08.05.2017, 18.29
Kun tuossa edellä Cube mainittiin niin fun-cornerissa välillä aika hyvään hintaan Cuben pyöriä. Tuossa esimerkiksi yks vaihtoehto, jos koko 17" tai 19" sattuu osumaan kohilleen:
http://www.fun-corner.de/en/mountainbikes/5058-cube-race-one-2017-aus-vermietung.html (http://www.fun-corner.de/en/mountainbikes/5054-cube-race-one-2017-retoure-bike.html)

gzmi
08.05.2017, 19.04
Kun tuossa edellä Cube mainittiin niin fun-cornerissa välillä aika hyvään hintaan Cuben pyöriä. Tuossa esimerkiksi yks vaihtoehto, jos koko 17" tai 19" sattuu osumaan kohilleen:
http://www.fun-corner.de/en/mountainbikes/5058-cube-race-one-2017-aus-vermietung.html (http://www.fun-corner.de/en/mountainbikes/5054-cube-race-one-2017-retoure-bike.html)
No sieltä tuokin on ostettu kuten 3 aiempaakin fillaria, GF, GF ja Trek 2000 Ultegra hiilari/alu maantiefillari vm. 2006. On erittäin palveleva ja vastuullinen myyjä.

Mohkku
09.05.2017, 07.17
Jees elikkä pitäis toimia vähän haastavammassakin maastossa ilman että osat hajoo? Vai minkälaista maastoa olet itse ajellut tuolla vanhemmalla caliberilla?

Ihan kaikenlaista, mutta kieltämättä kivikossa en täysiä päästele, kun sellaisessa rymistelyssä ei minusta ole mitään järkeä.

Izqu
13.05.2017, 18.54
Noniin siis..

Kävin tänään ajamassa tuota x-caliberia ja hyvältähän se tuntu pakko myöntää. Keula ja jarrut jäi vähän askarruttamaan ja kysäsin sitten ohimennen päivitysmahdollisuudesta jatkossa, kävi ilmi että caliberin päivitysmahdollisuudet ei ollutkaan aivan mahtavat. Kaveri osoitti siinä vieressä ollutta superfly kuutosta jossa löytyykin jo modernimpaa osaa ja paljon paremmat päivitysmahdollisuudet. Fillari alle ja testirundille.

Kuinkas ollakkaan, se lisä 500 euroa toi tuntumaan aivan erilaisen fiiliksen ja pyörä istu pakaroiden alle loistavasti. Ensifiilikset oli kyllä sen verran loistavat + hetken myyjän kanssa keskustellessa tulin siihen tulokseen että tuolla mennään. Budjetti vähän venähti, mutta onpahan astetta mukavampi pyörä paremmilla osilla.

Tässä vielä linkki tuohon: https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/superfly/superfly-6/p/2058600-2017/

- Ile

Mohkku
13.05.2017, 19.09
En kyllä ymmärrä, mikä X-Caliberin päivitystä rajoittaa, mutta ei se mitään. Vain sillä on merkitystä, että sait hyvän pyörän. Milloinkaan en ole jälkeenpäin harmitellut hyvän, vaikka sitten hiukan kalliiimmankin tuotteen hankintaa. Usein olen harmitellut sitä, ettei ole tullut hankittua riittävän hyvää. Ja kun selvästi päivitykset kiinnostaa, nyt tarve sellaiseen on pienempi eli todennäköisesti kauppa oli kokonaisuutena edullisempi kuin X-Caliberin kohdalla olisi ollut. Valmistajan ilmoituksen mukaan Superfly on lähes 1,5 kg kevyempi kuin X-Caliber, joten ei ole ihme, että pyörä tuntuu paremmalta.

Gunnar
16.05.2017, 20.31
Meinasin itsekin ostaa tänä keväänä Trek X-Caliberin, mutta mennessäni erääseen Keravalaiseen pyöräliikkeeseen sitä hakemaan sain siellä niin huonoa palvelua, että ostinkin toisesta liikkeestä huomattavasti kalliimman Cuben.
En ole katunut yhtään muutaman satasen lisäpanostusta. Päinvastoin nyt on tullut laitettua tähänkin jo aika runsaalla kädellä uutta osaa lähinnä personoinnin ja ulkonäön takia. Speksailu on kivaa! ;)

Izqu
16.05.2017, 21.01
Meinasin itsekin ostaa tänä keväänä Trek X-Caliberin, mutta mennessäni erääseen Keravalaiseen pyöräliikkeeseen sitä hakemaan sain siellä niin huonoa palvelua, että ostinkin toisesta liikkeestä huomattavasti kalliimman Cuben.
En ole katunut yhtään muutaman satasen lisäpanostusta. Päinvastoin nyt on tullut laitettua tähänkin jo aika runsaalla kädellä uutta osaa lähinnä personoinnin ja ulkonäön takia. Speksailu on kivaa! ;)

Ei ole asiakaspalvelu ollut ihan kohdallaan. Juu kyllä itekin menisin muualta hakemaan jos palvelu huonoa. Nyt on pyörän kanssa tämä ärsyttävin tilanne päällä, kun ostoon aikaa vielä vajaa kuukausi ja empiminen alkaa.
Kyllä se Superfly 6 oli sen verran mukavampi ajaa että ennemmin se lähtee kaupasta kuin X-Caliber, mutta mieltä kaivaa nyt se mitä muuta sillä puolellatoista tonnilla saa ja saako parempaa kenties :D

Izqu
22.05.2017, 18.57
Noniin vähän päivitystä aiheeseen, eli harkinnan jälkeen pyörävaihtoehdot ovat karsiutuneet alla oleviin

Trek Superfly 6: https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/superfly/superfly-6/p/2058600-2017/

Sekä

Cube LTD SL 2x blackline: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ltd-sl-2x-blackline-550663/wg_id-6666

Ongelman tässä nyt teettää tuo ulkomailta tilaaminen. Takuuasiat varmasti järjestyy jos tarvetta (Tietysti helpompi asioida liikkeessä joka sijaitsee suomessa..), eikä kivijalkamyymälät välttämättä tykkää hyvää tuoda fillaria takuuhuoltoon kun ei myymälästä ole ostettu.

Toinen iso asia on se koeajo, jota ei Cuben osalta pysty suorittaa. En usko että pyörä mikään pommi on, tai että ei totuttelun kautta istuisi alle. Se rungon koon valinta tuottaa ongelmaa, eli toinen pyörä sopii koossa x ja toinen koossa y ja ota nyt selvää sopiiko 18" vai 19" paremmin ilman sitä kokeilua. Kerran kokeiltu 20" Cubea ja tämäkin sopi mukavasti persauksen alle. Joten mitäs tässä nyt kannattais tehdä, ostaakko turvallisesti suomesta koeajolla vai uskaltaako koittaa netin kautta? Hintahan kummassakin samaa luokkaa, mutta Cubessa (kai)? paremmat osat.

Teme X-2
22.05.2017, 19.42
Itse ajan tuota X-Caliber 9 vastaavalla Trekillä. Ainut mitä siihen olen kaivannut on läpiakselilla oleva keula, pikalinkullinen on vähän veltto.
Mutta tuossa Superfly:ssa on läpiakselit, se tekee keulan toiminnasta paljon tarkemman.
Cubea olen koeajanut, mutta tuntuvat korkeilta ja kiikkeriltä Trekin jälkeen. Ja testattu ihan oikeassa maastossa.

Izqu
22.05.2017, 19.55
Mä tosiaan vierastan jotenkin tosi paljon sitä sokkona ostamista ja ulkomailta tilaamista. Tossa on liike 5 km päässä jossa saa 4 pv varoajalla uutta Trekkiä :D
Alko toi Shimanon XT sarja vaan houkuttelee, vaikka tuskin tällänen aloittelija mitää erikoista eroa huomaa.

dtw
22.05.2017, 20.06
Paikallisten kivijalkamyymälöiden suosimisessa on toki omat hyvät puolensa: Työllistetään paikallisia yrittäjiä. Pidetään paikallinen erikoisliike hengissä eli saatavilla pyöräilytavaraa ja ehkä asiantuntemusta paikallisesti. Ehkä oma kunta ja Suomikin pysyy paremmassa kunnossa, kun kaikkia rahoja ei siirrellä nettiselaimen avulla ulkomaille.

Izqu
22.05.2017, 20.46
Onhan siinä sekin ja saa sitä apua tosiaan paikallisesti. Neuvonta ja takuuasiat hoituu helpommin ja luottavaisempi fiilis.

Anaxagore
23.05.2017, 13.57
Itse ajan tuota X-Caliber 9 vastaavalla Trekillä. Ainut mitä siihen olen kaivannut on läpiakselilla oleva keula, pikalinkullinen on vähän veltto.
Mutta tuossa Superfly:ssa on läpiakselit, se tekee keulan toiminnasta paljon tarkemman.
Cubea olen koeajanut, mutta tuntuvat korkeilta ja kiikkeriltä Trekin jälkeen. Ja testattu ihan oikeassa maastossa.

Mulla on ollut työmatka-, kärrynveto ja satunnaisessa maastoilussa tommonen 17.5" kokoinen 2016 mallinen X-caliber 9. Oon tykänny. Päivitin voimansiirron 1x11 XT:ksi ja tolpan thomson elite setbackiksi. Renkaina pyörii tällä hetkellä Racing Ralphit litkutettuina.

Noissa mustang elite -vanteissa kannattaa käyttää bontragerin omaa muovista vannenauhaa, niillä tuo tubeless-konversio on helppo. Jalkapumppu riittää nostamaan renkaan vanteelle. Ilmeisesti noista vanteista tulee ust-yhteensopivat noilla vannenauhoilla.

Kärrynvetoa ajatellen pikalinkku on takana on hyvä olla. Vaikka robertaxleproject tekee läpiakseleille hyviä adaptereita. Edessä voisi olla läpiakseli, mutta ei sitä tukevuuseroa käytännössä ajossa juurikaan huomaa. Riippuu tietenkin kuinka painava kaveri on kyseessä. Jonkun toisen alla voi notkuakin. Kovaa tälläkin pääsee kunhan puikoissa on nopea ja osaava kaveri.

Keulasta sen verran että aiemmassa 29 cubessani oli performance sarjan fox ja se oli ehkä aavistuksen tahmeampi keula toiminnaltaan. Cube oli myös selkeästi korkeampi samassa pituudessa.

Trekin geometria on pitkä ja matala. Omassani satulatolppa muistuttaa lipputankoa. Vaimollehan minä tämän aikanaan ostin alennusmyynnistä mutta tulikin itelle eniten käytetty pyörä. Sopii talliin kun siellä on Trekkiä ennestäänkin.

Milla Pitkänen
25.05.2017, 15.56
Olen ajanut Trekin 9 x-caliberia kahden vuoden ajan päivittäin töihin ja lenkeillä. Kunnon maastossa en ole ajanut vielä, kun aloittelija olen myös. Pyörä on ollut luotettava muuten mutta ensimmäisen pyörän kanssa oli takuukorjattavaa noin puolen vuoden ajan, sitten lähti luistamaan (tuo Trek vietiin Kauklahdessa kuluneena helmikuuna 2017...). Varastetun tilalle ostamani on kulkenut ilman häikkää. Suosittelen lämpimästi juuri tätä pyörää myös duunimatkoille. Hyvin se tulee eri pinnoilla ja hangessakin kulkee. Kaikenlaiset jääkelit menee loistavasti. Vauhtiakin sillä saa. Trek 9 x-caliber ei epäröi etenemistä. En tosin voi verrata muihin merkkeihin tällä hetkellä.

Milla Pitkänen
25.05.2017, 15.59
Ostin kivijalkaliikkeestä kummatkin, se on kannattanut. Olen saanut neuvoja, korjausta ja huoltoa helposti.