Näytä tavallinen näkymä : Sram Guide jarrujen ongelmat
Olen omistanut yhdet Sramin Guide RS:t, jotka toimivat moitteettomasti, mutta nyt menossa jo toiset Guide Ultimatet, joissa sama ongelma: Jos ulkona on yli +15 lämmintä tai aurinko paistaa, niin jarrukahva ei palaudu kunnolla ja jarru jää laahaamaan.
Internetin syövereistä löytyi tieto, että pääsylinterin männässä olisi toleranssit niin sanotusti vituillaan ja mäntä alkaa jumittamaan lämpimässä turvotessaan. Sram on ilmeisesti tiedostanut ongelman ja korjannut tuon virheen uudelleen suunnitellulla männällä.
Kerran lähetin jo jarruni takaisin Saksaan, mistä ostetun pyörän mukana ne tulivat ja ilmeisesti Sram oli vaihtanut ne uusiin, mutta sama ongelma jatkuu näissäkin. Täytyy siis ottaa uudelleen yhteyttä ja lähettää jälleen kerran jarrut takaisin. Pitää varmaan joku saatekirje laittaa mukaan Sramille, että vaihtavat jarrut sellaisiin versioihin, joissa tuo ongelma on oikeasti korjattu.
Olen jo ostanut tähänkin pyörään Shimanon jarrut, koska palaa hermot näihin Sramin paskoihin tekeleisiin. Sram on kyllä siitä aika epeli valmistaja, että nyt kun mulla on yhdessä pyörässä heidän jarrut, jotka eivät toimi lämpimässä ja heidän hissitolppa, joka ei toimi kylmässä, niin pyörän toimiva käyttöalue jää aika kapeaksi. Tuntuu omien kokemuksieni mukaan siltä, että Sram ei osaa valmistaa mitään muuta kuin voimansiirtoja ja niissäkään ei ole mitään sen ihmeellisempää Shimanoon verrattuna.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia kyseisten jarrujen kanssa?
10kk ollut läskipyörässä orkkiksena Guide RS jarrut ja no problemos paitsi vasemmassa jarrukahvassa on alkanut ilmetä viime lenkeillä hieman tahmeutta paluuvaiheessa.
Paikallisessa pööräliikkessä rotsasivat jarrukiinnikeet ja ilmasivat/säätivät Srami kohdalleen,tekevät sen ilmeisesti kaikkiin ns.highend fillareihin samalla kun kasaavat paketista.
Kummalista että kun mun viime vuosien Sram ongelmat vähenee/loppuu niin ne alkavat kasaantua joillekin muille.
Osanottoni tiedän tunteen kun mikään ei toimi tai kestä eikä pääse ajamaan puhumattakaan että kävisi jossain reduajolla josta kotiinpaaluu fillarilla on arvoitus.
Kolmannet Guide Ultimatet lähti juuri takaisin Saksaan. Ei kyllä tule yhteenkään mun pyörään Sramin jarruja enää ikinä.
Kolmannet Guide Ultimatet lähti juuri takaisin Saksaan.
Mistä syystä tällä kertaa? Oliko jokin niistä tätä uusinta (2017) settiä, jossa on bleeding edge? Näissä ainakin pitäisi olla korjattu lämmön aiheuttama pääsylinterin männän jumiutuminen/tahmeus, enkä itse niillä ole enää kokenut samaa.
Mistä syystä tällä kertaa? Oliko jokin niistä tätä uusinta (2017) settiä, jossa on bleeding edge? Näissä ainakin pitäisi olla korjattu lämmön aiheuttama pääsylinterin männän jumiutuminen/tahmeus, enkä itse niillä ole enää kokenut samaa.
Samasta syystä kun aina ennenkin. Kaikissa on tietääkseni ollut tuo bleeding edge, mutta ihan samaa roskaa ne on silti ollut.
Sramilta on tullut nuo uudet GEN 2 kahvat ja niitä olen jokuset takuuna vaihtanut ja tuntuvat pelittävän nyt. Tolla uudemmalla bleeding port versioisella satulalla olevat jarrut ei ole kaikki GEN 2 kahvoilla.
Sramilta on tullut nuo uudet GEN 2 kahvat ja niitä olen jokuset takuuna vaihtanut ja tuntuvat pelittävän nyt. Tolla uudemmalla bleeding port versioisella satulalla olevat jarrut ei ole kaikki GEN 2 kahvoilla.
Koska tuo uusi kahva on tullut?
Eipä noita ulkoisesti erota.
https://i.imgur.com/8ZQkoPa.jpg
Pitänee siis vain toivoa, että löytäisivät siellä Saksan Sramillakin tällä kertaa tuollaiset uudentyyppiset kahvat. Sinänsä ihan sama kuinka monta kertaa vielä Saksassa käyvät, koska ajan nykyään Shimanon jarruilla, mutta jos tulisi toimivat tilalle niin saisin ne edes myytyä eteenpäin.
pturunen
03.02.2018, 20.55
Ilmeisesti tuo kahvan vaihto on joku hiljaisesti sovittu toimenpide huoltoon meneville jarruille. Kahdet Guidet käyttänyt takuuhuollossa takakaliiperin männän jumittamsien takia ja huoltoselosteessa on kerrottu kahvann vaihdosta. Itse vikaan eivät (muka) tehneet mitään. No, ovat molemmat toimineet tuon toimenpiteen jälkeen. Muuten tykkään noista Shimanoihin verrattuna mm. modulaation ja jarrutustehon takia.
Ilmeisesti tuo kahvan vaihto on joku hiljaisesti sovittu toimenpide huoltoon meneville jarruille. Kahdet Guidet käyttänyt takuuhuollossa takakaliiperin männän jumittamsien takia ja huoltoselosteessa on kerrottu kahvann vaihdosta. Itse vikaan eivät (muka) tehneet mitään. No, ovat molemmat toimineet tuon toimenpiteen jälkeen. Muuten tykkään noista Shimanoihin verrattuna mm. modulaation ja jarrutustehon takia.
Sram ei ole tainnut vieläkään myöntää, että tämä olisi mitenkään merkittävä tai yleinen ongelma. Ihan käsittämätöntä, että tuollaista paskaa kehdataan edes myydä kuluttajille.
Sram ei ole tainnut vieläkään myöntää, että tämä olisi mitenkään merkittävä tai yleinen ongelma. Ihan käsittämätöntä, että tuollaista paskaa kehdataan edes myydä kuluttajille.
Ei vissiin kiinnosta pilata toista brändiä, kun se Avid pääsi vahingossa vähän homehtumaan.
pturunen
04.02.2018, 12.52
Suunnitteluvirheitä voi sattua, mutta ainakin Suomen Sramin asennevammaisuus on se, mikä eniten ottaa päähän näin kuluttajan näkökulmasta. Sivuhuomiona todetaan, että Sramin DB5-jarrut ovat olleet aivan loistavat. Isoveljien jarrutusteho ilman hienosäätöjä, mutta myös ilman mitään ongelmia. Ajelin noilla ympäri vuoden työmatkat ulkosäilytyksellä ilman mitään ongelmia, edes ilmausta ei tarvinnut tehdä. Menivät pyörän myötä eteenpäin, mutta ostin toiset varajarruiksi.
Suomen Sramin asennevammaisuus on se, mikä eniten ottaa päähän näin kuluttajan näkökulmasta.
Haluatko avata asiaa hieman enemmän?
pturunen
05.02.2018, 16.04
Kieltäytyivät mm. kommentoimasta kysymyksiin Sramin jarruista, jotka ovat tulleet Radeon-pyörän mukana (ostin ne siis poispurettuna suomalaiselta yksityishenkilöltä). Erehdyin mainitsemaan Radeonin, kun sanoin kuitin perusteella takuun olevan voimassa. En sitten tiedä kuinka paljon näitä tiedusteluja heille tulee ja kuinka paljon kallista aikaa siihen kuluu. Olin itse sillä ajatuksella liikkeellä, että Sram Finland olisi ensisijainen paikka, mistä tietoa kysyn.
Niin tuo Sramin maahantuoja Cycle Service Nordic ei varsinaisesti toimi suoraan kuluttajan kanssa, vaan on enemmänkin jälleenmyyjien "tekninen tuki"..
pturunen
05.02.2018, 17.28
Joo. Tämä selvisi minulle jälkikäteen. Tietysti sen olisi voinut myös mainita ihan suoraankin. Toisaalta arvostaisin asiakaspalveluhenkisyyttä ja sitä, että joskus voisi operoida suoraan ilman välikäsiä.
Onko tietoa, että onko näitä viallisia jarruja ollut aivan Guide jarrujen lanseerauksesta asti vai onko vika tullut jonkun päivityksen tms muutoksen myötä myöhemmin? Minulla on nykyisessä pyörässä 2016 mallin Guide R:t ja niissä ei ole ollut koskaan mitään vikaa. Uuden pyörän mukana on tulossa samanlaiset ja nyt täytyy pitää sormet ristissä että tulee gen2 versiot. Guidet on omaan käteen parhaimman tuntuiset jarrut millä olen ajanut (kokemusta on Avideista, Hopesta ja Shimanoista).
J.Kottenberg
07.02.2018, 10.11
Guiden jarruja on melko vilkkaasti myyty viimeaikoina fillaritorilla. Edellä olleet kommentit huomioiden on tainnut monikin "laittaa vahingon kiertämään". (vaikka eihän Suomessa ole edes mahdollista, kun mehän ollaan parempia kuin muut)
Guiden jarruja on melko vilkkaasti myyty viimeaikoina fillaritorilla. Edellä olleet kommentit huomioiden on tainnut monikin "laittaa vahingon kiertämään". (vaikka eihän Suomessa ole edes mahdollista, kun mehän ollaan parempia kuin muut)
Kyllä itse ajattelin ainakin ensin tapella takuusta toimivan setin ennen myyntiä. En osaa muista sanoa, mutta itselläni ei ainakaan ole tapana myydä paskana olevia osia eteenpäin.
Jarrut tuli takaisin Saksasta. Ilmeisesti kahvat vaihdettu uusiin. Onkohan nämä nyt oletettavasti toimivat versiot?
http://elasto.org/IMG_3757.jpg
Iglumies
20.02.2018, 19.41
Oletettavasti (G2), itse vaihtanut kahdet rs kahvat takuuna ja kummatkin toimii paremmin.
Onko guide rs:n ominaisuus vai vika, että tuntuma on "kumimainen"? Ajoin talven shimanoilla ja nyt otin toisen pyörän talviteloilta jossa on guidet, niin en muista tuntuiko ne tältä viime syksynä. Nesteet vaihdoin jarruihin ennen talviteloille laittoa.
Onhan se tuntuma sellainen kuin ilmapalloa puristelisi.. Tuntumaan vaikuttaa myös kuinka lähelle levyä palat on säädetty..
Minulla Guidet ja Zeet. Noilla, kun ajelen ristiin en juuri eroa osaa havaita. Minusta molemmat hyviä, kun en ole parempia kokeillut. Shimanoilla kummasti saan palat aika äkkiä siihen kuntoon, että ei pidä kunnolla. Kuumailmapuhaltimella herää taas eloon. Tuntuu tapahtuvan muissa talon SLX jarruilla sama ilmiö.
Onko guide rs:n ominaisuus vai vika, että tuntuma on "kumimainen"? Ajoin talven shimanoilla ja nyt otin toisen pyörän talviteloilta jossa on guidet, niin en muista tuntuiko ne tältä viime syksynä. Nesteet vaihdoin jarruihin ennen talviteloille laittoa.
On niissä Guideissa ihan ominaisuutena sellainen hieman kumipallomainen tuntuma kahvaliikkeen ihan loppuosassa. Sramin fanit kutsuu sitä modulaatioksi ja Shimanon fanit tehon puutteeksi. Mun mielestä Guideissa oli kyllä parempi modulaatio kuin Shimanon jarruissa. Shimanon jarrut on vähän sellasia on/off -tuntuisia ja se kahvan liikkeen loppuosa on jämäkämpi. Ainakin noissa Servo Wave -kahvallisissa Shimanoissa, XTR Raceja en ole kokeillut ja niissä ei ole Servo Wavea.
Tällä hetkellä mulla on kaikissa fillareissa Shimanon jarrut ja mun mielestä kyse on lähinnä siitä mihin on tottunut. Guidejen tilalla on täpärissä tällä hetkellä Saintit ja ei ole haitannut "modulaation puute" jos sitä kahvaliikkeen loppuosaa oppii vaan annostelemaan rajoitetusti. Jotkut sanoo, että niissä olisi jopa liikaa tehoa pienelläkin puristuksella, mutta silloin ei mielestäni ole vaan tottunut annostelemaan Shimanoissa sitä tehoa vaan painetaan jarru pohjaan ja rengas lukkoon heti.
Tällä videolla on hyvin selitetty noita eroja: https://www.youtube.com/watch?v=GRqFVNV7ii0
Olen omistanut yhdet Sramin Guide RS:t, jotka toimivat moitteettomasti, mutta nyt menossa jo toiset Guide Ultimatet, joissa sama ongelma: Jos ulkona on yli +15 lämmintä tai aurinko paistaa, niin jarrukahva ei palaudu kunnolla ja jarru jää laahaamaan.
Internetin syövereistä löytyi tieto, että pääsylinterin männässä olisi toleranssit niin sanotusti vituillaan ja mäntä alkaa jumittamaan lämpimässä turvotessaan. Sram on ilmeisesti tiedostanut ongelman ja korjannut tuon virheen uudelleen suunnitellulla männällä.
Kerran lähetin jo jarruni takaisin Saksaan, mistä ostetun pyörän mukana ne tulivat ja ilmeisesti Sram oli vaihtanut ne uusiin, mutta sama ongelma jatkuu näissäkin. Täytyy siis ottaa uudelleen yhteyttä ja lähettää jälleen kerran jarrut takaisin. Pitää varmaan joku saatekirje laittaa mukaan Sramille, että vaihtavat jarrut sellaisiin versioihin, joissa tuo ongelma on oikeasti korjattu.
Olen jo ostanut tähänkin pyörään Shimanon jarrut, koska palaa hermot näihin Sramin paskoihin tekeleisiin. Sram on kyllä siitä aika epeli valmistaja, että nyt kun mulla on yhdessä pyörässä heidän jarrut, jotka eivät toimi lämpimässä ja heidän hissitolppa, joka ei toimi kylmässä, niin pyörän toimiva käyttöalue jää aika kapeaksi. Tuntuu omien kokemuksieni mukaan siltä, että Sram ei osaa valmistaa mitään muuta kuin voimansiirtoja ja niissäkään ei ole mitään sen ihmeellisempää Shimanoon verrattuna.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia kyseisten jarrujen kanssa?Eikös sulla ole Yt:n pyörä? Minkälaiseen taukoon saa varautua pyörän kanssa jos pitää vehkeet sinne lähettää?
Minulla myös Guide RS jarrujen kanssa ongelmaa. Ostin viime syksynä paikallisesta Trekin plussakoon Fuel Exän ja siinä tuli nämä mukana ja ne ovat tosi hyvät jarrut tuntumaltaan. Paljon paremmat kuin edellisen pyörän SLXät. Ajoin fillarilla ehkä 200-300 km ja nyt kun tuli kuuma kesä niin kävi samalla tavalla kuin muille tässä. Eli etujarru ei palaudu vaan jumii. Vein pyörä paikalliseen huoltoon, jossa se purettiin heti ja nyt sitten odotellaan jo toista viikkoa uusia osia maahantuojalta...
Kannattaa selkeästi välttää näitä jos haluaa ajaa pyörällä. Näissä on selkeä tyyppivika, niille on myönnetty vuosi lisätakuuta eikä silti maahantuoja voi jostain syystä toimittaa varaosia huoltoon valmiiksi. Luulisi että tälläisistä turvallisuusasioista huolehdittaisiin välittömästi.
T turhautunut SRAM Guide RS käyttäjä
Vilhelm V
11.08.2018, 09.01
Viime syksynä ostamani täpärin Sram Level TLM jarruissa oli juurikin tämä sama ongelma, eli kahvat jumittuivat lämpimässä. Lähetin nämä jarrujen kaltaiset valmisteet tällä viikolla paskapostina Britanniaan. Saas nähdä miten prosessi etenee. Ihan sama vaikka jäisivät sille tielleen. Se kuitenkin on jo nyt varmaa, että Sramin jarruja ei mihinkään tämän talouden pyörään enää hommata. Pyörässä on jo kiinni XT:n nelimäntäiset jarrut, ja ensi alkuun vaikuttavat oikein lupaavilta.
Minulla myös Guide RS jarrujen kanssa ongelmaa. Ostin viime syksynä paikallisesta Trekin plussakoon Fuel Exän ja siinä tuli nämä mukana ja ne ovat tosi hyvät jarrut tuntumaltaan. Paljon paremmat kuin edellisen pyörän SLXät. Ajoin fillarilla ehkä 200-300 km ja nyt kun tuli kuuma kesä niin kävi samalla tavalla kuin muille tässä. Eli etujarru ei palaudu vaan jumii. Vein pyörä paikalliseen huoltoon, jossa se purettiin heti ja nyt sitten odotellaan jo toista viikkoa uusia osia maahantuojalta...
Kannattaa selkeästi välttää näitä jos haluaa ajaa pyörällä. Näissä on selkeä tyyppivika, niille on myönnetty vuosi lisätakuuta eikä silti maahantuoja voi jostain syystä toimittaa varaosia huoltoon valmiiksi. Luulisi että tälläisistä turvallisuusasioista huolehdittaisiin välittömästi.
T turhautunut SRAM Guide RS käyttäjä
Mulla kutakuinkin saman verran ajetut saman mallin jarrut ja mulla ei kesähelteillä ollut mitään ongelmaa. Muutenki oon ollu tosi tyytyväinen noihin. Ainakin mun jarrut oli paketin mukaan sitä "uudempaa" erää mutta ei se vissiin edelleen ole mikään tae toimivuudesta.
Itse tykästynyt sramin jarrujen tuntumaan versus shimanon ja haluaisi pysyä srammeissa niin mikä malli olisi varmin valinta AM/enduro käyttöön
Hayes tulee takaisin jarrumarkkinoille uusilla Dominion A4 jarruilla. Ensitestit ovat olleet aika ylistäviä.
https://m.pinkbike.com/news/review-hayes-dominion-a4-brake.html
En ole vielä löytänyt niitä myynnissä Euroopasta. Aion ne hankkia itselleni
Moi,
koska jarruja ei saanut nopeasti, hain fillarin kotiin ja purin jarrut alla oleva YouTube linkin avulla. Oli pyöräteistä sovittuna niin eihän sitä voi ilman pyörää olla. Jotta homman sai tehtyä piti ostaa ilmaussetti, joka on kyllä loistavan hyvä. Melkein tunnin nyhräsin lukkorengasta pois kun oli vain liian isot lukkopihdit ja ne ei sopineet... Sitten männän hionta , noin 0,15mm otin halkaisijasta pois. Pelaa mutta etujarrun tuntuma on erilainen kun ennen. Käyn vaihdattamassa uudet osat kunhan saapuu.
Tuntuman takia en haluaisi vaihtaa Shimanoihin, mutta joka tapauksessa kaupassa suositeltiin Saint tai XT jarruja tilalle. Tämä kävisi tietenkin jos Trek vaihtaisi ne taluuvaihtona. Tämä ongelma on kuulemma lähes kaikissa SRAM jarruissa oleva ongelma ja siksi varaosia on huonosti saatavilla. Ihme että valmistaja tai tässä tapauksessa Trek ei ole tehnyt takaisinkutsua.
Edit, linkki: https://youtu.be/pGfUXiMsl1s
Itse tykästynyt sramin jarrujen tuntumaan versus shimanon ja haluaisi pysyä srammeissa niin mikä malli olisi varmin valinta AM/enduro käyttöön
Niin tosiaan Trek kaupassa sanottiin että SRAM Code on ainut jossa tätä ongelmaa ei ole näkynyt. Yksi vaihtoehto siis?
alteregoni
12.08.2018, 23.52
Tai Guide RE... onkohan näissä ollut ko. ongelmaa? Kahvat kuitenkin ulkoisesti samat. Eri sisuskalut? Ehkä parasta hinta/laatu suhdetta näissä. Nämä mulla, ei ongelmaa. Tosin vähissä olleet ajot tänä kesänä. Mutta ei anakaan Sappeessa alkukesästä ollut mitään ongelmia.
Guide RE on aivan sama kahva kuin Guide R, ero on jarrusatulassa. RE-mallissa käytetään Coden jarrusatulaa. Nämä Guiden jumittamiset voivat tulla vasta parin vuoden päästä, ongelmathan ovat lähinnä ennen vuoden 2017 malleja. Jarrukahvassa muovinen valkoinen "mäntä" mustien kumitiivisteiden ympärillä turpoaa ja lämpimässä lämpölaajenee liikaa johtaen jumitukseen. Jousi ei jaksa enää palauttaa kahvaa, kun jumitus tapahtuu. Yhdet RSC:t olen hionut tuosta muovin kohdalta toimivaksi ja niillä on nyt menty vuosi moitteetta. Kaksi settiä olisi työn alla jossain välissä... Tosin toiseen settiin laitan uudet parannetut sisuskalut, jotka odottaa hyllyssä.
Millä tai miten porukka on näitä mäntiä hionut? Santapaperilla pyhkäisy?? Väh p400 varmaankin
Viila ja sitten vesihiomapaperilla. 0.15mm halkaisijasta pois. Ei pelaa kuitenkaan yhtä hyvin kuin uusi.
Kohta kuukausi reklamaatiosta, pitää ilmaisesti ruveta puhumaan koko fillarikaupan perumisesta kun eivät saa kuntoon.
Oletteko muistaneet vaihtaa SRAMin jarruihin nesteet? Itellä on RSC-jarrut ja niiden kahvassa sanotaan että DOT 5.1 / DOT 4. Metsämopoissa jarrunesteet on hyvä vaihtaa ainakin prin vuoden välein koska nuo DOT-nesteet imee vettä kuin pesusieni ja vesi alkaa sitten syövyttämään pintoja. Tämäkin voi olla syynä jumittelulle vanhemmiten. Välykset fillarijarruissa on kuitenkin hyvin pienet joten pienikin epäpuhtaus tai syöpyminen pinnoissa voi haitata.
Tuo DOT neste sitten syövytää maalipintaa joten kannattaa suojata vaikka muovipussilla riittävät isot alueet.
Vilhelm V
25.08.2018, 14.34
Oletteko muistaneet vaihtaa SRAMin jarruihin nesteet? Itellä on RSC-jarrut ja niiden kahvassa sanotaan että DOT 5.1 / DOT 4. Metsämopoissa jarrunesteet on hyvä vaihtaa ainakin prin vuoden välein koska nuo DOT-nesteet imee vettä kuin pesusieni ja vesi alkaa sitten syövyttämään pintoja. Tämäkin voi olla syynä jumittelulle vanhemmiten. Välykset fillarijarruissa on kuitenkin hyvin pienet joten pienikin epäpuhtaus tai syöpyminen pinnoissa voi haitata.
Tuo DOT neste sitten syövytää maalipintaa joten kannattaa suojata vaikka muovipussilla riittävät isot alueet.
Omat Sram jarrukkeet jumittivat heti uutena, joten eipä tullut nesteiden vaihto mieleen. Sähköpostiin tuli äsken tieto, että Britanniasta on pakettia tulossa takaisin päin. Saapa nähdä mitä sieltä löytyy.
J.Kottenberg
25.08.2018, 14.49
Mulla on 2015 mallisessa Canyonissa Guide RS jarrut ja ne toimii vieläkin hyvin. Olisiko jotain eroa uudempiin.
Mulla on 2015 mallisessa Canyonissa Guide RS jarrut ja ne toimii vieläkin hyvin. Olisiko jotain eroa uudempiin.
Samaa vuosimallia oli minunkin Guide RS:t, joissa ei ollut mitään vikaa.
Pitäisikö jarrusatuloissa lukea muutakin kuin Guide kun jarrut pitäisi olla RSC. Kahvoissa lukee kyllä RSC ja niissä on erikseen vapaaliikken säätö.
Iglumies
26.08.2018, 11.04
Ei ole satuloissa merkintää eri malleilla.
Moi,
Puolitoista kuukautta mennyt. Ei uusia kahvoja vieläkään. SRAM maahantuoja oli hukannut numerosarjani. Eivätkä siis lähettäneet niitä ollenkaan. Tosin nyt tulossa kun kauppias on tilannut uusia kahvoja. Kauppias on suhtautunut ja hoitanut homman asiallisesti ja kiitän heitä.
Eli kannattaa pysyä erossa SRAM tuotteista kun maahantuojan asiakaspalvelu on tälläistä luokkaa.
Eivät siis selkeässä tuotevirhetapauksessa joka oikeasti vaatisi takaisinkutsun voi toimittaa huoltoliikkeisiin vaihto-osia, kuten jokainen maineestaan tarkka valmistaja tekisi. Myöskään TREKin toiminta tässä asiassa ei kyllä saa puhtaita papereita.
En tiedä pitäisikö tästä tehdä huomautus kuluttaja-asiamiehen kautta maahantuojalle jos he vaikka huomaisivat toimivansa kuluttajansuojalakia rikkoen?
Vilhelm V
08.09.2018, 14.52
Sramin jarrukkeet tulivat Britanniasta takaisin, ja kahvoista on saatekirjeen mukaan mäntiin tehty jotain huoltotoimenpiteitä. Nyt nuo saavat jäädä muovipusseissaan kaappiin odottelemaan parempia aikoja. Täpärissä on jo XT:n jarrut tilalla. Uuteen talvipyöräprojektiin tulossa myös XT:tä.
Moi,
Nyt on kohta kaksi kuukautta eikä uusia kahvoja vieläkään. Onnistuisikohan koko fillarikaupan purku?
makimies
01.10.2018, 10.49
Voitte lähettää mulle nuo sramin kahvat hävitettäväksi. Tuollaisen rsc kahvan huoltaa 10 minuutissa...
Guiden jarruihin liittyen, omat Avid DB5:t päätti alkaa toimimattomiksi. Ensin jäi pohjaan etujarrukahva ja sitä tutkiessa huomasin että lämpimässä tallissa myös takajarru teki saman tenän. Molemmissa kahvoissa männät jumissa. Nettiä tonkimalla tuttu juttu, männän halkaisija liian suuri. Kokeilin etujarrukahvasta hioa sorvissa hieman pois halkaisijasta muttei auttanut tarpeeksi, kumitiivisteet näyttää myös turvonneen.
Varaosaa selvittäessä tuskastuin ja tilasin uudet jarrut saksasta (Guide RS:t) mutta pikaisen selvityksen jälkeen peruin tilauksen koska noissakin on tuo viallinen mäntä. Lisää tonkimista SRAM:n osakatalookista ja tuo Gen 2 mäntä löytyy osanumerolla 11.5018.005.008, tällä pitäisi tulla molemmat päät kuntoon. Tuo mäntä passaa malleihin Guide R, RE ja DB5:een. Suvalan kautta sitten tilaukseen männät molempiin kahvoihin. Uusimmasta SRAM:n osakatalookista löytyy kaikki nuo uusimmat osat, niillä voi osia tilata jos näiden romujen kanssa halua tolskata.
SRAM:n jarruja on netti turvoksissa ihan kohtuulliseen hintaan mutta niistä on kaikki vanhaa mallia. Kaikki saksalaiset laittaa vaan varastoa maailmalle vaikka tiedossa on niiden jumittuvat männät. Olis SRAM:n kannattanut jättää jarrujen valmistus niille jotka sen osaa. Jos nämä vielä mäntien vaihtamisen jälkeen takkuaa niin sitten uudet jarrut tilalle.
Syncromies
27.10.2018, 21.51
Eikös 2017 jälkeen olevissa jarruissa pitäs olla gen2 männät ja jouset.
No joo. Vaimon guidet on 2015 mallia ja ajettu n. 5000km. Tänä kesänä takajarrun mäntää joutu hiomaan. Etujarru toimii vielä ihan hyvin.
Voiko näitä lämpimässä jumittavien guide r jarrujen uusia kahvoja pyydellä suoraan valmistajalta. Useampi yllä kertoi että britanniasta tulossa uutta kahvaa tms. Mulla on tosin jo pari vuotta täyttynyt pyöränostosta mutta ajattelin silti kysäistä vaihtaisivatko.
Voiko näitä lämpimässä jumittavien guide r jarrujen uusia kahvoja pyydellä suoraan valmistajalta. Useampi yllä kertoi että britanniasta tulossa uutta kahvaa tms. Mulla on tosin jo pari vuotta täyttynyt pyöränostosta mutta ajattelin silti kysäistä vaihtaisivatko.
Minulla alkoi tänä kesänä Guide RSC tekemään sitä, että molemmat kahvat menee jumiin kuumassa. En ollu tästä ongelmasta kuullutkaan. Jarrut toki yli 2 vuotta ajetut, mutta miten lienee Sram ottaa näistä vastuuta (Suomen maahantuoja)?
Mulla ei oo ollu mitään ongelmaa näitten guide rs kahvojen kanssa ei kuumassa eikä kylmässä.
Näiden jarrujen ainoa ongelma on, että nämä ei jarruta tarpeeksi. Tämä Amerikkalaisten hehkuttama modulaatiohöpötys lähinnä huvittaa. Tälläistä voimattomuuden puutetta ei ole ollut koskaan Shimanon jarrujen kanssa, että esim kahvaa saa tosissaan puristaa, että saa läskin takarenkaan lukkoon.
No koitetaan vielä eri valmistajan jarrupaloja ja jos ei auta nii heitän nää juhannuskokkoon ja ostan Shimanot taas.
Iglumies
12.06.2019, 10.11
^ Herkistele männät kunnolla ja jarrut on taas kuin uudet (vähänaikaa) mikäli paloissa on riittävästi pintaa.
Säännöllisesti huollettuna nuo on hyvät jarrut, itse kyllästyin ja vaihdoin xteet.
^ Herkistele männät kunnolla ja jarrut on taas kuin uudet (vähänaikaa) mikäli paloissa on riittävästi pintaa.
Säännöllisesti huollettuna nuo on hyvät jarrut, itse kyllästyin ja vaihdoin xteet.
Eikö siis kahvojen vaihto ole pakollinen, kun jumittavat kuumassa? Eli mäntien herkistely auttaa.
Eikö siis kahvojen vaihto ole pakollinen, kun jumittavat kuumassa? Eli mäntien herkistely auttaa.
Nyt varmaan puhutaan vähän eri asioista. Iglu kirjoittaa jumittavista satulan männistä mitkä saa herkistelemällä kuntoon kun taas niissä sub-05/17 (tjsp) ne kahvojen männät turpoaa lämmöstä ja jumittaa. Ne saa kuntoon vaihtamalla uusiin kahvoihin (jos takuu vielä toimii) tai vaihtamalla ne uudet männät sinne sisällä (varaosina saa esim saksan kaupoista) tai ottamalla ne männät käteen ja hiomalla niitä vähän hiomapaperilla (youtube auttaa tähän).
Kyllä nuo männät ihan ok liikkuu. Tuoki on noita tyyppivikoja näissä, että männät alkaa jumittaa. Pitää vielä tarkistaa uudestaan, kun vaihdan uudet palat. On noissa entisissä paloissa pintaa mutta kokeillaan nyt erilaisia jos auttaisi.
pturunen
12.06.2019, 11.49
En ihan hahmota tätä XT-hypetystä. Toisten pyöriä kokeillessa tehon puute kuvaa parhaiten fiilistä ajotuntumaa, SXL-jarruista puhumattakaan. Nelimäntäisinä kunnolla ilmattuna Guidet jarruttavat hyvin. Ongelmat ovat itsellä olleet Guide RS-jarrujen kanssa jumittamisessa ts. mäntä ei palaudu kunnolla. RSC-jarrujen kanssa ei ole ollut ongelmia ollenkaan.
Ainakin Guiden R versiossa tuntuisivat NukeProofin semi metallic palat toimivan huomattavasti paremmin kuin alkuperäiset Sramin omat. Toki ilmaukset pitää olla kunnolla tehty ja samoin kannataa tarkastaa tuo mäntien liikkuvuus.
Marsusram
12.06.2019, 14.52
En ihan hahmota tätä XT-hypetystä. Toisten pyöriä kokeillessa tehon puute kuvaa parhaiten fiilistä ajotuntumaa, SXL-jarruista puhumattakaan. Nelimäntäisinä kunnolla ilmattuna Guidet jarruttavat hyvin. Ongelmat ovat itsellä olleet Guide RS-jarrujen kanssa jumittamisessa ts. mäntä ei palaudu kunnolla. RSC-jarrujen kanssa ei ole ollut ongelmia ollenkaan.
XT vertailu pitäisi tehdä 8020 versioon (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-brake-br-m8020-set-with-h01a-resin-678892), jotta ollaan samalla viivalla.
Ei ole vielä tullut ongelmia Guide RS:n kanssa, eikä XT 8020. Guiden kahvat tuntuu paremmalta käteen.
F. Kotlerburg
12.06.2019, 15.18
Ei, kyllä se vaan omenoiden ja päärynöiden vertailu on järkevää.
Se on nyt ihan se ja sama onko xt hyvä, kun mulla on ongelma guide R jarrujen kanssa :)
Kerrottakoot silti, että täpärissä olevat zeen jarruista tuntuu jostain syystä herkästi lasittuvan etujarrun jarrupalat. Sekä alkuperäiset palat että välillä tilalla olleet kolmekirjainta (en nyt just muista niitä kirjaimia) punaiset. Sisäänajon paloille olen koittanut tehdä ohjeiden mukaisesti. Kerran olen kummatkin viilannut takaisin pitäviksi. Hiekkapaperia näytin myös levyille, kun ihan kuin nekin olisi tulleet kiiltäviksi.
pturunen
13.06.2019, 15.43
Se on nyt ihan se ja sama onko xt hyvä, kun mulla on ongelma guide R jarrujen kanssa :).
Niinpä. Jostain syystä topiikista riippumatta pitää vetää aina kilpailijan parempi tuote joksikin vaihtoehdoksi esille. Männän jumittamiseen auttaneet purkkaviritykset ovat tähän mennessä olleet 1) mäntien putsaus jarrunesteellä ja 2) bleedaus, jossa ei laiteta täysiä paineita kahvaan. Näillä eväillä ovat olleet harmittomat talvesta lähtien.
Kerrottakoot silti, että täpärissä olevat zeen jarruista tuntuu jostain syystä herkästi lasittuvan etujarrun jarrupalat. Sekä alkuperäiset palat että välillä tilalla olleet kolmekirjainta (en nyt just muista niitä kirjaimia) punaiset. Sisäänajon paloille olen koittanut tehdä ohjeiden mukaisesti. Kerran olen kummatkin viilannut takaisin pitäviksi. Hiekkapaperia näytin myös levyille, kun ihan kuin nekin olisi tulleet kiiltäviksi.Tästä syystä tykkään enemmän omista Guide RS jarruista, kuin Zee.istä. Sama vaiva useammissa SLX jarruissa. Lisäksi Dot nesteellä varustetut on pakkasessa paljon toimivammat.
Pitkälti tämän näköinen tilanne omissa Guide R:ssä: https://forums.mtbr.com/brake-time/guide-s4-caliper-uneven-piston-advancement-retraction-1044785.html
Huollossa vaihdettu uusi kaliiperi ja herkistelty mäntiä mutta ei nuo sisemmät männät vaan palaudu tuon enempää sisään. Hemmetin tarkkaa tuon jarrun keskitys ja kääntyessä siltikin hankaa, kun levy vääntyy paineen alla. Onko jollain pistää kuvaa omasta, toimivasta jarrustaan?
Duutsoni
14.07.2019, 23.48
Ois kuvaa ja videota,mut en saa liitettyä niitä tänne..
viestillä/maili kenties..
2018 mallin pyörässä ko jarrut,nyt eka palat alkaa olla lopussa,ja ajattelin nesteet samalla vaihdella.
taakse ehkä sintered palaa,onko kokemuksia? Hyvin on kyllä minun ajuille nuo orkkiksetkin pelannu..
Ois kuvaa ja videota,mut en saa liitettyä niitä tänne..
viestillä/maili kenties..
2018 mallin pyörässä ko jarrut,nyt eka palat alkaa olla lopussa,ja ajattelin nesteet samalla vaihdella.
taakse ehkä sintered palaa,onko kokemuksia? Hyvin on kyllä minun ajuille nuo orkkiksetkin pelannu..
Sain jumpattua noi toisen puolen männät niin, että nyt on molemmilta puolilta yhtä paljon ulkona. Jarrupaloista: vaihdoin muutama viikko sitten taakse just noi sintered-mallit kun ei XXL:stä muita löytynyt ja on kyllä huomattavasti äänekkäämmät (kuivallakin). kun alkuperäiset.
MTB Engineer
16.07.2019, 09.26
En ole itse kokenut sintteripaloista olevan mitään hyötyä lenkkiajossa. Alamäkeen kestää paremmin, mutta lenkeillä ja varsinkin märkänä aivan tuskaisen äänekkäät ja kylmässä pito "mielenkiintoinen".
J.Kottenberg
09.08.2020, 12.20
Vähän alkaa Duden etujarrukahvan palautusliike tuntua sen verran nihkeältä että taidan minäkin päästä tutustumaan Sramin Guide- mallien tyyppivikaan. (Sramin Level TL ongelmat on jo vähän tutummat)
Onko kenelläkään tietoa että onko tällä hetkellä saatavana olevissa Sramin jarruissa vielä samaa jumitusominaisuutta kuin vanhoissa vai onko jo paremmat?
On paloja tullut aina muiden tavaroiden kanssa tilailtua samalla, varsinkin jos on ollut kohtuuhintaista, niin nyt on paloja sen verran hyllyllä että jos uudet Guidet on hyvät niin voisi niitä suosia jatkossakin.
En osaa vastata tähän, mutta pakko kommentoida kun aiemmin tänne kirjoittelin. Eli kun Sram sai vihdoin toimitettua uudet kahvat jarrut ovat pelanneet hyvin. Nyt näyttää toisessa pyörässä olevan kaliiberin männät vähän jumissa, mistä saisi Guide RE tiivistesarjan? Voisi huoltaa ne.
J.Kottenberg
10.08.2020, 00.22
Kiitokset vastauksesta. Kommenttisi, ja myös esiin tulleiden ongelmien määrän, perusteella on siis aika luultavaa että uudet Guidet toimii paremmin.
En osaa vastata tähän, mutta pakko kommentoida kun aiemmin tänne kirjoittelin. Eli kun Sram sai vihdoin toimitettua uudet kahvat jarrut ovat pelanneet hyvin. Nyt näyttää toisessa pyörässä olevan kaliiberin männät vähän jumissa, mistä saisi Guide RE tiivistesarjan? Voisi huoltaa ne.
Olisiko tuo vaihtoehto 3 oikea ;https://www.bike-components.de/en/SRAM/Guide-RE-A1-Brake-Caliper-Spare-Parts-2017-p53086/
Haettu tuolla ;"sram guide re service kit "
J.Kottenberg
10.08.2020, 12.26
Kysäisin Sramien kahvasylinterien juuttumisesta maahantuojalta ja sieltä sanottiin että joskus 2017-2018 tienoilla materiaaleja vaihdettiin, joten pitäisi uusien olla parempia.
Kysäisin Sramien kahvasylinterien juuttumisesta maahantuojalta ja sieltä sanottiin että joskus 2017-2018 tienoilla materiaaleja vaihdettiin, joten pitäisi uusien olla parempia.
Näin sanottiin mullekin kesällä pyöräliikkeessä kun oli puhe Guideista.
J.Kottenberg
11.08.2020, 22.58
Eli kaiken edellä esitetyn perusteella aion itse ainakin vaihtaa vanhat Guide RS:t uusiin. Ominaisuuksiensa puolesta ne onkin olleet hyvät.
J.Kottenberg
12.08.2020, 23.59
Tuossa osui eteen kaupan sivuilla Sramin G2 jarrut. Ainakin päällepäin vaikuttivat samantapaisilta kuin Guide, ja eri versiotkin oli aika samoin nimetty. Kai jotain parannuksia on aiempiin malleihin tehty, mutta kauppamiehethän sanoo aina näin, harvemmin tuotteita haukutaan.
Onkohan mahdollisesti kenelläkään foorumilaisella kokemusta G2 jarruista näissä oloissa? Olisi kiinnostavaa lukea.
Jos jollain on ongelmia kahvojen kanssa niin mulla on ylimääräisenä pari metallisia mäntiä kahvoihin joilla ongelmat saa fiksattua.
Mulle taas sanottiin, että samaa ongelmatavaraa uudemmissakin. Suosittelivat ostamaan V2 männät - Itsekin pääsin tässä asiaan tutustumaan kahden vuoden ongelmattoman käytön jälkeen. Ai kun kiva...
Jos nyt alkuun ottaisin kerroksen nykyisistä männistä muutamasta kohtaa pois. MUTTA, mistä löytyy työkalu millä saa sen lukkorenkaan pois?
IKH, Motonet ja Biltema kierretty tässä lähiaikoina, eikä missään niin syvälle ja pieniin lukkorenkaan holeihin mahtuvaa työkalua. Onko teillä joku hyvä patenttiratkaisu apuun?
J.Kottenberg
17.08.2020, 21.29
Jos nyt alkuun ottaisin kerroksen nykyisistä männistä muutamasta kohtaa pois. MUTTA, mistä löytyy työkalu millä saa sen lukkorenkaan pois?
IKH, Motonet ja Biltema kierretty tässä lähiaikoina, eikä missään niin syvälle ja pieniin lukkorenkaan holeihin mahtuvaa työkalua. Onko teillä joku hyvä patenttiratkaisu apuun?
Kyllä se ihan pienillä normi lukkorengaspihdeillä sieltä lähti ainakin Level TL:ästä kun mielenkiinnosta purin että näki missä mättää. En muista tarkasti mistä tuli pihdit hankittua mutta juurikin joku mainitsemistasi putiikeista se oli.
Pienet Knipexit näkyy olevan. Motonetista varmaan.
Mulle taas sanottiin, että samaa ongelmatavaraa uudemmissakin. Suosittelivat ostamaan V2 männät - Itsekin pääsin tässä asiaan tutustumaan kahden vuoden ongelmattoman käytön jälkeen. Ai kun kiva...
Mä otin sen pois/asensin pienellä "piikki ruuvarilla" vai miksi niitä kutsutaan. Ostin pienimmän lukkorengaspihdit mitä löysin ja hioin siitä kärkiäkin vielä pienemmiksi, mutta ei se niillä onnistunut.
Vähän se rengas väänty pois ottaessa, mutta sai hyvin taivutettua takaisin.
Edit:
Mahdollisimman pieni ja suoralla piikillä.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7002857/Koukku--ja-piikkisarja-4-osaa
Tuossa osui eteen kaupan sivuilla Sramin G2 jarrut. Ainakin päällepäin vaikuttivat samantapaisilta kuin Guide, ja eri versiotkin oli aika samoin nimetty. Kai jotain parannuksia on aiempiin malleihin tehty, mutta kauppamiehethän sanoo aina näin, harvemmin tuotteita haukutaan.
Onkohan mahdollisesti kenelläkään foorumilaisella kokemusta G2 jarruista näissä oloissa? Olisi kiinnostavaa lukea.
Itse olen ajanut tämän vuoden tammikuusta saakka G2 RSC jarruilla 180mm levyillä. Ei mitään huonoa sanottavaa toistaiseksi missään olosuhteissa ja bike parkissakin on riittänyt aivan täysin omissa ajoissa (kuskin paino 85kg). Jarrut puree selvästi pehmeämmin kuin Shimanot, mutta voimasta ei ole ollut puutetta. Kahvan tuntuma on tosi jämäkkä ja kahva itsessään mielestäni ergonomisempi kuin Shimanoissa. "Bite point" (en keksinyt suom. termiä :D ) ei vaeltele eikä jarrut ole pitäneet ääntä märälläkään. Jos nyt jotain nipottamista pitää hakea, niin kahvan jousi pitää välillä pienen pientä narinaa ja jarrupalat tuntuu kuluvan nopeammin kuin edellisissä SLX M7000:ssa.
Mulla jumittelee vasta nyt Guide RS jarrut mallia 2015. IKH:lta löytyi sopivat Knipex lukkorengaspihdit, joilla sain lukkorenkaan pois, kun ensin pyöräytin sitä sopivaan asentoon.
https://www.ikh.fi/fi/lukkorengaspihdit-140mm-8-13mm-sisap--44-11-j0-kn4411j0
https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/KN4411J0_S_1_web.jpg
Mulla vuoden ajetuissa quide rs jarruissa satulan männät oli aika tanassa ja jarru jäi helposti kantamaan. Ne kannattaa samalla rassata kun jarruja fiksaa.
Tulee huomattavasti lisää käyttömukavuutta ja palojen tasaista kulumista.
Sram Guide R jarrut. Pito loppui ja uusin palat, ilmasin samalla. Nyt kyllä ottaa kiinni noin puolessa välissä painallusta, ja takapyörän saa lukkoon, mutta kahva painuu kuitenkin pohjaan saakka. Mistähän tuo voisi olla kiinni? Olen ilmannut jarrut pari kertaa uudelleen, mutta ei vaikutusta. Männät liikkuvat hyvin ja jarru pitää, mutta tuo kahvan pohjaan painuminen ihmetyttää. Oisko kellään mitään vinkkiä mitä voisi koittaa?
Syy on se, että siellä on edelleen ilmaa.
Paina kerran tai pari kertaa jarrua ilman, että välissä on levyä. Näin männät ja palat liikkuvat lähemmäs toisiaan. ÄLÄ PURISTA MÄNTIÄ PIHALLE! Jos männät ja palat menevät liian lähelle…no, huomaat kyllä viimeistään ajossa, kun laahaa ja reidet huutaa hoosiannaa. Ainakin pitäisi ottaa nopeasti kiinni.
Paina kerran tai pari kertaa jarrua ilman, että välissä on levyä. Näin männät ja palat liikkuvat lähemmäs toisiaan. ÄLÄ PURISTA MÄNTIÄ PIHALLE! Jos männät ja palat menevät liian lähelle…no, huomaat kyllä viimeistään ajossa, kun laahaa ja reidet huutaa hoosiannaa. Ainakin pitäisi ottaa nopeasti kiinni.
Ongelmahan ei ole tuo kiinniottamisen nopeus, nyt bite point on noin 30% kahvan liikkeestä mikä on ihan ok. Tuon pisteen yli puristaminen ei vaan tee mitään, vaan kahva painuu pohjaan. Ei tuo muuten periaatteessa haittaa, mutta jossain jyrkässä laskussa tulee mieleeen, että jarru ei pidä kun kahva painuu pohjaan.
Ongelmahan ei ole tuo kiinniottamisen nopeus, nyt bite point on noin 30% kahvan liikkeestä mikä on ihan ok. Tuon pisteen yli puristaminen ei vaan tee mitään, vaan kahva painuu pohjaan. Ei tuo muuten periaatteessa haittaa, mutta jossain jyrkässä laskussa tulee mieleeen, että jarru ei pidä kun kahva painuu pohjaan.
Aivan. Sitten ongelmana lienee ilima tsydeemissä, kuten jäsen kauris jo mainitsikin.
Ongelmahan oli loppujen lopuksi siinä, että männistä vain kolme liikkui. Palojen ollessa paikallaan näytti, että kaikki liikkuivat mutta kun otti palat pois näki selvästi että vain yksi mäntä liikkui. Lisäksi kahva oli saanut jostain hittiä, joten tapauksessani ongelmiin oli parikin syytä. Nämähän poistui kun haki kaupasta uudet (ei srammit).
Ongelmahan oli loppujen lopuksi siinä, että männistä vain kolme liikkui. Palojen ollessa paikallaan näytti, että kaikki liikkuivat mutta kun otti palat pois näki selvästi että vain yksi mäntä liikkui. Lisäksi kahva oli saanut jostain hittiä, joten tapauksessani ongelmiin oli parikin syytä. Nämähän poistui kun haki kaupasta uudet (ei srammit).
Onko Srammilaiset nyt vailla omistajaa? Voisin ottaa vastaan tai ostaa parilla markalla jarruttimet. Missä päin (Suomea) asustat?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.