Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörää 500-800€
Morjens,
pahoittelut jo nyt mahdollisista asiavirheistä. Eli olen katselemassa itselleni nyt ensimmäistä maastopyörää. Tarkoituksena on ajaa työmatkat kesät-talvet, sekä hiekkateitä ja mahdollisesti polkuja/kelkkareittejä.
Nyt käytössä on ollut ns. hybridi, joka osoittautui käytännössä mahdottomaksi käyttää, kun katujen kunnossapito talvisin on mitä on. Sen verran olen saanut foorumeita ja muita saitteja luettua, että ilmeisimmin paras vaihtoehto olisi 29" jäykkäperä. Noh, nyt kun lähtee etsimään pyöriä em. hintahaarukassa, tulee vastaan pyöriä vaikka kuinka paljon. XXL:ltä löytää vaikka ja mitä, tälläisen pöljän silmiin kaikki on hyvännäköisiä ja eroista en mitään ymmärrä. Tosin pienet erot eivät taida alussa mitään merkata? Tarkoitus olisi hankkia pyörä Suomen maasta, jotta asian saa helposti hoidettua.
Itse olen n. 176 senttinen.. Pyörän rungon saan kyllä itse päätettyä, kun pyörästä pääsen selvyyteen. Kiitos jo etukäteen kaikille!
Kerrotko ensin tarkemmin nykyisestä pyörästäsi? Hybridillä periaatteessa pitäisi selviytyä talvesta suht pienin ongelmin, kunhan renkaassa on leveyttä kohtuullisesti ja moniin hybrideihin mahtuu ainakin 35-42 mm nastarenkaat. Ajatko sellaisilla? Toki geometria voi olla epäonnistunut, kenties pyörä sinulle väärää kokoa ja vielä jos pyörä painaa sen 17 kg, mitä moni Tunturi tms. meillä jostain syystä arvostettu merkki painaa, ei ajonautinnosta tai herkästä käsiteltävyydestä tarvitse puhua.
29 on hyvä ympärivuotiseen yleiskäyttöön. Leveä rengas toimii hienosti huonolla alustalla, mutta vastaavasti hyvällä pinnalla ajamisessa ei ainakaan minun mielestäni ole fiilistä. Toki pyörä sielläkin kulkee, mutta itse ajan mielummin jousittamattomalla. Riippuu tietysti poluista, onko jousituksesta hyötyä, mutta maastossa aika pian edestä jousitettu maasturi on huomattavasti parempi kuin jousittamaton pyörä. Hiekkatiet ja muut hoidetut polut ovat kuitenkin niin helppoja, etten sellaisten takia jousitusta yleispyörään kaipaa. 500-800 euron hintaluokasta puhuttaessa ei ehkä muutamaa postimyyntipyörää lukuunottamatta ole tarjolla vaativaan maastoajoon soveltuvia pyöriä, ominaisuudet riittää paremmin sinun mainitsemiin sorateihin ja helppoihin polkuihin.
Noista ns. maastureista Trek X-Caliber 7 voisi olla yksi vaihtoehto, kun haetaan pyörää budjettiluokasta. Perustason osia, mutta ei ihan halvinta mahdollista. Runko on sama kuin kalliimmissakin malleissa. Kiekoissa ei ole kehumista kalliimpienkaan mallien osalta ja tässä on luultavasti vielä huonommat, mikä on luultavasti pyörän heikoin kohta. Periaatteessa mahdollisuus on myöhemmin päivittää osia, jos niin haluaa. Se on kuitenkin kallein tapa hankkia hyvä pyörä, joten nyt kannattaa miettiä huolellisesti, mihin haluaa tulevaisuuden suhteen varautua. X-Caliber 9 on jo pyörä, jolla ajelee mielellään vaativassakin maastossa. Hintakin nousee sitten 1000 euroon.
Kona Big Rove Al on täysjäykkä pyörä hiukan tavanomaista hybridiä leveämmillä renkailla, joku sen tyyppinen pyörä on minun suosikkini sinun käyttötarkoituksiisi.
500 euron maastureissa on yleensä halvat osat ja niistä kiekot ja keula ovat kalleimpia uusia. Toki voimansiirtoon ja jarruihinkin saa rahaa kulumaan. Niissä yksittäiset komponentit ovat edullisia, mutta aika paljon niitäkin tarvitaan, joten perusteellisempi uusiminen maksaa. Uutena kaikki toimii, vaikka keulan säädöt ovatkin tapauskohtaisia. Käytön myötä erot kuitenkin kasvaa ja halvemmissa on yleensä useammin tarvetta huollolle. Toki ketjujen pesu ja voitelu pitää kaikissa tehdä usein.
Eipä tuohon paskaakaan saa. 1000€ lisää niin sit voi saada.
Koitetaan kuitenkin auttaa aloittajaa sen verran, ettei 1500-1800 eurolla p***kaa mene hankkimaan.
What Mountain Bikessä oli testi, jossa kokenut ajaja ajoi 500 punnan ja vähän vähemmän kokenut useamman tonnin pyörällä jonkun Englannin läpi menevän maastokisan. no, se halvempi pyörä voitti yllättäen, eli ajaja ratkaisi. väittäisin että useimmille meistä riittää tuo 500-800 euron pyörä, halutaan vaan hifistellä ja fiilistellä, jollain on varaakin.
Kuulostaa nollatestiltä. Emme tiedä, mikä oli
a. kuskien ero
b. pyörien ero
joten tuloksellakaan ei ole paljon arvoa. Lisäksi nyt ei olla kisaamassa, vaan hankkimassa omaan arkeen soveltuvaa pyörää ja silloin fiiliksellä ja huolettomuudella on paljon suurempi merkitys kuin kisakäytössä sekunneilla.
itse olen budjettiharrastaja, sanotaan se heti, ajelen halvimmilla osilla. no, ostin yhteen fillariin ihan hyvätasoisen voimansiirron, huomaanko eron? totta kai. onko se mielessä koko ajan? ei. en maastossa ajattele yhtään onko alla hyvällä vai huonolla voimansiirrolla oleva fillari. olen oppinut nopeasti että kulunut halpisvaihtaja vaihtaa yhdessä kohtaa 2 pykälää ja joudut vaihtamaan yhden takaisinpäin, jos haluat vain yhden pykälän vaihdon. ei sitä enää edes ajattele. joillekin tämä olisi kynnyskysymys.
Tuo on osa fiilistä ja on tietysti henkilökohtainen asia, miten sitä arvottaa. Toinen asia on se, että yleensä laadukkaammat (eli kalliimmat) osat säilyy kunnossa pitempään kuin halvemmat osat. Uutena lähes kaikki tuntuu toimivan ongelmitta ja siten olevan riittävän hyviä. Toisaalta itsellänikin on vanhat Altuksen vaihteet yhdessä pyörässä ja silläkin ajelee, vaikka rattaat ovat kuluneet ja ketju venynyt. Minkäänlaista nautintoa pyöräily tuolla ei kyllä ole.
joustohaarukka on kieltämättä heikko lenkki halpiksissa, toisaalta ihan hyvää ilmakeulaa käytettynä saa satasella, jos osaat itse vähäänkään asennella. niillä halvoillakin pystyy yleensä ajelemaan, hajoavat vaan jossain vaiheessa.
Käytettyihin kannattaa sekaantua vasta, kun oikeasti tuntee asiat. Muussa tapauksessa on mielestäni liian suuri riski siihen, että hankinnassa ei ainakaan säästä rahaa.
Mulla oli kuvailemassasi käytössä ensin jäykkäperäinen 29er, jonka ovh. sattumalta oli jotain 800 euroa, ja ainakin omien kokemusteni perusteella väittäisin, että 29er on passeli valinta. Joustohaarukka korkkasi omastani parin vuoden jälkeen, minkä jälkeen hommasin jäykän haarukan noin satasella (asensin itse, joten siitä ei koitunut kustannuksia). Tämä kannattaa siis ottaa pyörää valitessasi huomioon. Yllättäen eräät Vakavat Harrastajat eivät ottaisi tuollaista omaan talliinsa, mutta se on heidän asiansa.
Tuo Mohkkun mainitsema Kona näyttää mielestäni kelpo peliltä. Hinnassa kannattaa huomioida tuon haarukan kestävyyden lisäksi mahdolliset lokasuojat, tavarateline, seisontatuki, nastarenkaat (Bikeshopissa tarjouksessa ISP (https://www.bikeshop.fi/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-Evo-57/ekauppa/p11600272/) ja hitusen edullisempi Nokian (https://www.bikeshop.fi/Nokian-Gazza-Extreme-294-54-62/ekauppa/pNO200881/)) ja, mikäli tarkoituksesi on mennä kunnolla maastoon, mahdolliset nappulaiset renkaat. Big Rovessa on tehdasasennettuna leveähköt mutta melko sileäkuvioiset nakit (ks. tästä (https://www.schwalbetires.com/bike_tires/road_tires/big_apple)), joilla kyllä pärjää hiekkapoluilla ja sen sellaisilla.
Jos on hiemankin herkkä tärinöille niin tuo Big Rove AL ei ole paras vaihtoehto, alumiinihaarukka suht kova vaikka saa renkailla hieman kompensoitua moista. Sääli että teräsversiota ei taida olla enää mallistossa.
Kannattaa katsella myös noita 27.5"+ kokoisia, Charge Cooker yksi vihtoehto ja muitakin löytyy...
Meikällä on ja ollut kaksi Gary Fisher Paragon 29'eria, jäykkäperäisiä. Laittaa parit kiekot vähintänsä niin vaihtelee. Trekin X-Caliber lähtee tonnilla kai jostain.
Perus X-Caliber ainakin painava ja keula kylläkin yhden asteen parempi kuin nuo Suntourin joita halvimmissa yleensä tapaa, laatu kyllä tippunut merkin huippuvuosista ja tilalle tullut "merkkilisää" mielestäni.
Terve,
kiitos asiallisista vastauksista! Mukava kerrankin olla foorumilla, missä oikeasti autetaan ja keskustellaan, sen sijaan että "laita tonni, lisää muuten haukkaat paskaa". En näe juuri syytä, miksi alkuinvestoinnin tulisi olla kovinkaan iso, koska eroa kalliilla ja halvalla en ainakaan minä tule heti huomaamaan. Kun käytännön kokemusta osien toimivuudesta ei ole. Ymmärrän kyllä sen, että nälkä kasvaa syödessä ja kun kokemus ja ajatus paranee, osaa kaivata pyörältä jo enemmän.
Kävin paikallisessa pyöräliikkeessä, jossa suositeltiin seuraavia pyöriä. Näin tohelolle molemmat vaikuttaa hyviltä kamppeilta. Osaisiko porukka hieman jeesata?
(http://huntteri.fi/tuote/10053/felt-mtb-nine-70-matte-black)http://huntteri.fi/tuote/10053/felt-mtb-nine-70-matte-black
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/marlin/marlin-7/p/2021600-2017/
noniinno
04.05.2017, 11.02
Tuossa olisi hyvä paketti https://www.xxl.fi/giant-fathom-29er-2-xt-2017-maastopyora/p/1132749_1_style, ainoa kauneusvirhe on pikalinkullinen takakiekko, mutta kun runko on suunniteltu pikalinkun ehdoilla niin luulen että on riittävän jäykkä. Itse en ole koskaan eroa huomannut eri taka-akseleiden välillä, mutta en mikään äärikuski olekaan ja ajelen enimmäkseen tasamailla. Keulakulman(67°) luulisi miellyttävän myös uuden koulukunnan kuskeja, jotka eivät osaa ajaa jos haarukka kohtaa virtuaalisesti maanpinnan yli 70° kulmassa.
edit: Korjaan, sotkin tuon Fathom ykköseen jossa 67° keula https://www.giant-bicycles.com/fi/fathom-1 ja pikkuruiset renkaat
Tietäjä voisi laittaa tähän kuvat omista maastopyöristä, voidaan arvostella yhdessä. Se "rakas" markettipyörä ei kuulu tähän.
Terve,
kiitos asiallisista vastauksista! Mukava kerrankin olla foorumilla, missä oikeasti autetaan ja keskustellaan, sen sijaan että "laita tonni, lisää muuten haukkaat paskaa". En näe juuri syytä, miksi alkuinvestoinnin tulisi olla kovinkaan iso, koska eroa kalliilla ja halvalla en ainakaan minä tule heti huomaamaan. Kun käytännön kokemusta osien toimivuudesta ei ole. Ymmärrän kyllä sen, että nälkä kasvaa syödessä ja kun kokemus ja ajatus paranee, osaa kaivata pyörältä jo enemmän.
Kävin paikallisessa pyöräliikkeessä, jossa suositeltiin seuraavia pyöriä. Näin tohelolle molemmat vaikuttaa hyviltä kamppeilta. Osaisiko porukka hieman jeesata?
(http://huntteri.fi/tuote/10053/felt-mtb-nine-70-matte-black)http://huntteri.fi/tuote/10053/felt-mtb-nine-70-matte-black
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/marlin/marlin-7/p/2021600-2017/
Minusta kannattaisi laittaa pikkasen enemmän rahaa kiinni. Esim. X-caliber 9 on melkein 2kg kevyempi, minkä aloittelijakin huomaa. Ei välttämättä liikkeen pihalla lyhyellä kokeilulla, mutta maastossa huomaa heti.
Teme X-2
04.05.2017, 16.03
MTB:stä tulee mieleen tämä. https://www.youtube.com/watch?v=akvCRWqoQEo
500€ XXL:n romuilla naurettaisiin ulos tuosta kööristä. Kai noilla xxln romuilla baariin kaljalle ajeloo.
Varmaankin naurettaisiin, mutta eipä sitä kauaa tarviisi kuunnella, kun videon kuskit olisi jääneet niin paljon ettei se nauru paljon kuuluisi.
kiitos asiallisista vastauksista! Mukava kerrankin olla foorumilla, missä oikeasti autetaan ja keskustellaan, sen sijaan että "laita tonni, lisää muuten haukkaat paskaa". En näe juuri syytä, miksi alkuinvestoinnin tulisi olla kovinkaan iso, koska eroa kalliilla ja halvalla en ainakaan minä tule heti huomaamaan. Kun käytännön kokemusta osien toimivuudesta ei ole. Ymmärrän kyllä sen, että nälkä kasvaa syödessä ja kun kokemus ja ajatus paranee, osaa kaivata pyörältä jo enemmän.
Kävin paikallisessa pyöräliikkeessä, jossa suositeltiin seuraavia pyöriä. Näin tohelolle molemmat vaikuttaa hyviltä kamppeilta. Osaisiko porukka hieman jeesata?
(http://huntteri.fi/tuote/10053/felt-mtb-nine-70-matte-black)http://huntteri.fi/tuote/10053/felt-mtb-nine-70-matte-black
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/marlin/marlin-7/p/2021600-2017/
Tähän sanoisin, että Trek parempi geometrialtaan, jos oikeaan maastoon tulee lähdettyä.
Moro,
Kiitos! Nyt tein pahat ja jatkoin kalastelua, silmiin osui linkin mukainen pyörä.. Olisiko tuossa haastajaa edellä mainituille. Tosiaan, edellinen pyörä oli ns. markettimallin hybridi, joka soveltuu paremmin verkonpainoksi.
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.htmlm (https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.html)
Onko tuosta vertailukelpoiseksi?
Hinnoissa kannattaa huomioida, että Canyoniin tulee hiukan toimituskuluja, kivijalkaliikkeen pyörän ovh-hinnasta saa jonkinlaisen alennuksen.
Tuo Trek marlin 7 lähti ainakin oululaisesta pyöräliikkeestä 599e. Oli alunperin tarkoitus tilata Vitus nucleus 29 vr crc:ltä, mutta eipä nuo näytä niitä saavan varastoon.
Hei, olen myös kyttäämässä kyseisen hintaluokan maastopyörää. Voisko arvon raati arvioida myös GT Zaskarin:
http://www.wiggle.com/gt-zaskar-comp-2016-mountain-bike/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.