Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mitkä 29" kumet? Vai laitanko kiekotkin?



puumangeri
01.05.2017, 13.01
Terve,

saatte päättää puolestani mitkä renkaat laitan alle. Vai vaihdanko kiekotkin. En tullut yhtään viisaammaksi kun selailin useamman tunnin ajan satoja erilaisia renkaita ja kiekkoja...valikoimaa ja speksejä on vain yksinkertaisesti aivan liian paljon, että saisi mitään selvyyttä kun ei ole pitkään aikaan tullut seurattua kehitystä :P Fillari on 2014 Trek X-Caliber 9 joka on muuten stock, mutta modattu 1x10 vaihteistolle. http://archive.trekbikes.com/us/en/2014/Trek/x_caliber_9#/us/en/2014/Trek/x_caliber_9/details

Toi on mun ainoa fillari ja pitäis löytää rengas joka olis sopiva kompromissi asfaltti- ja maastoajoon. Arkiajot tietty asfaltilla tai normaalilla hiekkatiellä, mutta lenkeillä 35% päällystettyjä teitä ja 65% helppoja ja vaikeita polkuja (maastopyöräreittejä Rovaniemen maastossa). Maastoa ajatellen laittaisin mieluusti mahdollisimman leveät kumet, mutta mistä mä tiedän kuinka leveät tohon edes mahtuu? Ei ole intoa tilata kokeeksi kumeja jotka ovatkin liian leveät.

Jokin hyvä rengas tällaisilla spekseillä:

-keveä
-hyvä rullaavuus asfaltilla isommilla paineilla
-hyvä pito maastossa pienemmillä paineilla
-mahd. leveä rengas
-sisurilla mennään noilla kiekoilla

Noi Bontrager XR1 29x2.20" renkaat on rullanneet asfaltilla aivan tarpeeksi hyvin, mutta maastossa sais olla pitoa enemmän. Toisaalta noi kiekot on kuulema tosi painavat ja huonot. Vaihdanko nekin? Voisin sijoittaa 300-400€ jos sillä sais selkeää keveyttä maastoajettavuuteen.

Kaikki vinkit otetaan vastaan. Tuhlatkaa mun rahat!

Kalle H
02.05.2017, 08.33
Ihan ensiksi sun pitää ottaa mittanauha käteen ja mitata nuo nykyiset renkaat ja runko/keula. Renkaiden kanssa on hyvä jättää minimissään sellainen 0,5cm tilaa, joten jos nykyisten renkaiden kanssa tilaa on vaikkapa reilu sentti joka suuntaan, niin rengasta voi leventää kokonaisuudessaan n. sentin.

Kannattaa siis mitata se renkaan todellinen leveys eikä uskoa vain renkaan kyljen lukemaa.

Jos nykyiset kiekot toimii sulla ihan hyvin, niin tuskin ne kovin huonot on vai millä tavalla haluaisit niihin parannusta? Toki tuollaisessa sekakäytössä voisi olla ihan kiva olla toiset kiekot maastoajoon ja toiset arkiajoon.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

puumangeri
02.05.2017, 09.22
Pitää mittailla.

Kiekkojen paino lienee näkyy maastojossa siinä, että on tolla vaikeassa maastossa huomattavasti vaikeampaa ajaa kuin 26" Cannondalella mitä käytin vuosia. Eturengas tökkii todella usein sellaisissa paikoissa missä kuvittelin päinvastoin 29" rullaavan helpommin esteiden yli. Ei tossa kait ole muuta vaihtoehtoa kuin, että keulassa on liikaa painoa? Helpotan asiaa riser tangolla, mutta toi edellinen 26" oli suorankin tangon kanssa paljon helpommin ajettava.

Nykyiset kiekot ja renkaat on asfaltilla täysin hyvät. Luin itseasiassa noitten Bongragereitten arvosteluja ja niitten rullaavuutta kehuttiin estoitta, mutta pelittää vain kuivalla. Taitaa mikä tahansa metsälle sopiva rengas rullata asfaltilla huonommin kuin noi.

Kalle H
02.05.2017, 10.35
Toi renkaan tökkiminen sattaisi kyllä johtua enemmänkin liian kovista rengaspaineista, kun liian painavasta vanteesta. Tuota roll over -kykyä pystyy kyllä parantamaan ihan huomattavasti, kun hommaa tubeless vanteet/renkaat, vähän leveämmät kiekot ja asettaa paineet sinne 1,5-2,0 bar tuntumaan. Toki jos nykyiset ovat tubeless-yhteensopivat, niin kannattaa lähteä niiden kanssa heti koittamaan tubeless touhuja.

Painava rengas/vanne saattaa itseasiassa rullata esteiden yli vähän paremmin kuin kevyt, koska siinä on enemmän liike-ergiaa, jonka takia rengas ei tyyssä niin herkeästi.

puumangeri
02.05.2017, 13.38
Toi renkaan tökkiminen sattaisi kyllä johtua enemmänkin liian kovista rengaspaineista, kun liian painavasta vanteesta. Tuota roll over -kykyä pystyy kyllä parantamaan ihan huomattavasti, kun hommaa tubeless vanteet/renkaat, vähän leveämmät kiekot ja asettaa paineet sinne 1,5-2,0 bar tuntumaan. Toki jos nykyiset ovat tubeless-yhteensopivat, niin kannattaa lähteä niiden kanssa heti koittamaan tubeless touhuja.

Painava rengas/vanne saattaa itseasiassa rullata esteiden yli vähän paremmin kuin kevyt, koska siinä on enemmän liike-ergiaa, jonka takia rengas ei tyyssä niin herkeästi.

Olen kyllä testaillut myös tollaisilla alhaisilla paineillakin ja ei se kyllä juurikaan auttanut. Jokin painopisteongelma tässä on kait kyseessä, painoa on liikaa keulalla / käsillä.

Googlailu kertoi, että X-Caliberiin mahtuu 2.4" renkaat, mutta ei toimi hyvin noilla vanteilla. Ovat liian kapeat.

Teme X-2
02.05.2017, 13.46
Jos tuossa on nuo AT-850 kehät, ne on hirveät ankkurit ja melkoisen veltot. Omaan Trekkiin laitoin ZTR Flow (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/349/723172/no-tubes-ztr-flow-29er-vannekeh%C3%A4-32h-valkoinen):t. Ovat yli sata grammaa noita AT-850 kevyemmät ja selvästi jäykemmät.
Renkaina käytän Continental X-King 2.4" (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=197083;menu=1000,2,103,212 ), eli hyvin mahtuu 2.4" rengas.

Itsellä ohjaustanko on laitettu, niin alas kuin mahdollista. Pyörä on näin vakaampi ja helpommalta käsitellä, vaikka kuulostaa, että pitäisi käydä juuri päinvastoin.
Kannattaa ainakin koittaa ääripäitä, jos stemmin alla on nyt monta spaceria ja stemmi ylöspäin.

Kalle H
02.05.2017, 16.06
Onko noi Contit muuten todellisuudessa 2,4" leveät? Itse olen ainakin saanut sellaisen kuvan, että monet Contin renkaat ovat 0,1-0,2" alamittaisia, mutta voi olla että tilanne on nykyisin toinen.

Voihan toi tökkiminen olla kiinni ihan painopisteestäkin/ajoasennosta, mutta voi johtua myös siitä, että keulakulma on turhan jyrkkä. Toisaalta esim. lyheemmällä stemmillä painoa voi tuoda taaksepäin, joka saattaa helpottaa tuossa tilanteessa, tällöin toki koko ohjaamo lyhenee, joka voi olla hyvä tai huono asia riippuen siitä mitä haluaa fillarilta.

noniinno
02.05.2017, 16.10
Onko runko oikean kokoinen? Pituus, rungon koko? Vaikuttaa vähän liian pienen rungon oireilta. Rocket Ronit toimivat kaikenlaisilla alustoilla. Tuolta voi hahmotella suuntaviivoja renkaidenhankintaprojektiin: http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews