Näytä tavallinen näkymä : Olisiko hyvä ostos aloittelijalle?
Interpol
30.04.2017, 22.21
WHITE XC 290 Killer,
XXL 1350 e (ohjehinta 1490 e)
https://www.xxl.fi/white-xc-290-killer-17-maastopyora/p/1132045_1_style
En tiedä tuosta pyörästä muuta kuin paperitiedoista voi lukea. Aloittelijan pitäisi kuitenkin ihan ensimmäiseksi listata vaatimukset, joita pyörälle asetetaan. Sitten olisi helpompi arvioida pyörän soveltuvuutta käyttöösi. Pyöriähän on monenlaisia eli eri tarkoituksiin paremmin ja huonommin soveltuvia.
Periaatteessa kyllä mutta kuten Mohkku sanoi, vastaako tarpeitasi ja onko parasta mitä tuolla rahalla saa?
J.Kottenberg
01.05.2017, 10.40
Edellä hyviä pointteja, jotka olisi hyvä miettiä. Oliko tuosta XXL:n fillarista missään geometria-tietoja? Itse en ainakaan mitään vanhan koulukunnan geoja suosisi vaikka hinta olisi edullinen.
Aloittelijan haasteena on se, ettei ehkä osaa sanoa niitä vaatimuksia pyörälle. Jos ei ole maastoajoa harrastanut, niin osaako sanoa, tykkääkö ajaa kivikoissa vai kangaspoluilla. Jos kukkaro tuon kestää, niin siitä vaan ostamaan, kyllä tuolla vähintään alkuun pääsee.
Interpol
01.05.2017, 13.41
Kiitos vastauksista. Tarkoitus olisi ajella metsäpoluilla yms. Ihan kuntoilu mielellä ja katsoa jos vaikka innostuisi uudelleen maastopyöräilystä. Olen joskus nuorempana harrastanut enemmänkin, mutta on sittemmin jäänyt.
Tuo whiten pyörä vaikutti noin kaupassa hipelöitynä todella laadukkaalta, mutta jotenkin epäilyttää tuo hiilikuiturunko noin edulliseen hintaan. Oli kyllä todella kevyt pyörä ja tykkään tuosta yhden eturattaan vaihteistosta.
Vaihtoehtona olisi samaan hintaan specialised epic hardtrail 29 tutulta kauppiaalta.
Interpol
01.05.2017, 13.45
Arveluttaa myös se, että tuosta pyörästä ei meinaa löytää mitään juttua googlen ihmeellisestä maailmasta. Tosin aika vähän löytyy tietoa tuosta spessustakaan.
En ostaisi noista kumpaakaan. Minusta XC-fillari ei ole se do it all pyörä. Katselisin ennemmin konan honzoa tai vastaavia.
http://konaworld.com/platform_honzo.cfm
Mitäs hardcorea honzossa on? Minulla on do it all fillarina SC Bronson cc ja tuossakaan ei ole mitään HC:ta yleiskäytössä. Tuolla menee xc-lenkit ja matkalla on mukava käydä laskemassa mäkeä.
onhan se jykevämpi ja painavampi, kuin XC pyörä.
Mutta antaa ajovirheitä huomattavasti anteeksi vs xc-fillari. Samalla vakaampi ajella.
Interpol
01.05.2017, 16.20
Kyllä ajatus on ihan kaikenlaiseen maastoon mennä, mutta ikää ja painoa on tullut +20 lisää siihen kun viimeksi on tullut maastossa tosissaan ajeltua joten tuskin se heti mitään hardcorea on.
Tarkoitus olisi esim. heittää pyörä auton kyytiin ja etsiä mielenkiintoisia maastoja/reittejä täältä länsisuomesta ja ottaa myös mukaan Sodankylän maisemiin kun mökillä käydään.
Tuo alamäkiajaminen ei tunnu kovinkaan omalta jutulta. Ajattelin tulevalla viikolla tuon pyörän hommata ja nämä kaksi vaihtoehtoa vaikuttivat hinta/laatu suhteeltaan järkeviltä. Erityisesti hyvältä tuntui tuo white, mutta nuo edellä mainitut asiat jäivät askarruttamaan eli kumman näistä itse ostaisitte? (jos olisi pakko)
Interpol
01.05.2017, 16.35
Mielenkiintoinen vaihtoehto tuokin ja AL malli sopii samaan budjettiin. Mitkä on merkittävimmät erot noihin aiempiin vaihtoehtoihin?
J.Kottenberg
01.05.2017, 16.44
Itselle kävi niin että muutaman vuoden vanha 29er jäykkäperä jäi lähes pelkästään tielenkeille kun vähän aikaa olin ajanut pluspyörällä. Pluspyörä vaan on niin paljon hauskempi ajella.(ja on se uudempaa geometriaakin). Tuo linkissä Big Honzo, 27.5+ malli, näyttikin sen vuoksi heti kiinnostavalta. Mutta ei ihan halpa. Esimerkiksi Ridemoren kauppaama Orbea Loki on jo edukkaampi.
Mutta kyllä toki 29er uudenaikaisempi, niinkuin just Honzo, on varmaankin hyvä. Itsekin vähän jämymmän varmaan valitsisin kun kuitenkin jossain huonommallakin polulla innostuisi vähän lujempaa ajamaan. Eikä pieni painoero juurikaan tunnu, jos ei kilpailla.
Interpol
01.05.2017, 17.11
http://www.raispo.fi/polkupyorat/specialized/mtb/fuse-expert-6fattie-17
Yllä olevan linkin pyörästä tämä innostus talvella lähti, mutta pidin sitä turhan arvokkaana. Nyt tosin budjetti on kivunnut jo aika lähelle. Täytyy varmaan harkita uudelleen. Onko jotain kommentteja tuosta pelistä?
http://www.raispo.fi/polkupyorat/specialized/mtb/fuse-expert-6fattie-17
Yllä olevan linkin pyörästä tämä innostus talvella lähti, mutta pidin sitä turhan arvokkaana. Nyt tosin budjetti on kivunnut jo aika lähelle. Täytyy varmaan harkita uudelleen. Onko jotain kommentteja tuosta pelistä?
Hyvältä näyttää. Hissitolppakin valmiina (mikä on mielestäni maastossa välttämätön). Osta pois.
^Mistähän johtuu että nykyään kaikki on niin "välttämätöntä" kun vuosikymmeniä on pärjätty ilman...?
^Mistähän johtuu että nykyään kaikki on niin "välttämätöntä" kun vuosikymmeniä on pärjätty ilman...?
Miettinyt ihan samaa.. Toinen on tämä XC-pyörien täydellinen mollaus uusille harrastajille.. Ei niistä pakko ole tykätä ja voi toki pitää hissitolppaa välttämättömänä, mutta ei niistä saa puhua asioina mitkä pitää olla jotta voi alkaa harrastaan..
Itselläni on do it all-pyöränä 29er XC ja olen ollut erittäin tyytyväinen valintaan..
travelleroftime
01.05.2017, 19.45
Itselle kävi niin että muutaman vuoden vanha 29er jäykkäperä jäi lähes pelkästään tielenkeille kun vähän aikaa olin ajanut pluspyörällä. Pluspyörä vaan on niin paljon hauskempi ajella.(ja on se uudempaa geometriaakin). Tuo linkissä Big Honzo, 27.5+ malli, näyttikin sen vuoksi heti kiinnostavalta. Mutta ei ihan halpa. Esimerkiksi Ridemoren kauppaama Orbea Loki on jo edukkaampi.
Mutta kyllä toki 29er uudenaikaisempi, niinkuin just Honzo, on varmaankin hyvä. Itsekin vähän jämymmän varmaan valitsisin kun kuitenkin jossain huonommallakin polulla innostuisi vähän lujempaa ajamaan. Eikä pieni painoero juurikaan tunnu, jos ei kilpailla.
Plussapyörä johon saa 27.5+ kiekkojen lisäksi 29 kiekot on todella mukava juttu. Yksi pyörä kahdet kiekot... Edullisempaa kuin useampi pyörä, ja pyörä myös soveltuu usemmalle kuin yhdenlaiselle käyttöalueelle samalla. Win-win sanoisin.
Aiheen aloittajalle sanoisin, että mikä tahansa onkaan hankkimasi pyörä niin hommaa sellainen runko josta tykkäät. Sillä on sitten mukava ajella vaikkei olisi parhaimmat osat ja vaikka olisikin hyvät osat niin on myös hyväntuntuinen runko joka on todella tärkeä juttu. On aloittelevalle todella hankala sanoa alkuun, mutta tutki rauhassa ja jopa koeaja jos vain pystyt niin saat parhaat vastineet rahalle eli paljon ajonautintoa.
Interpol
01.05.2017, 20.15
Kiitos vastauksista. Täytyy käydä jossain oikeassa pyöräkaupassa jossa voisi pyörää kokeilla. En periaatteessa haluaisi pyörää mistään tavaratalosta (xxl) ostaa kun ei pysty testaamaan.
Olen kantapään kautta oppinut, että köyhän ei kannata paskaa ostaa, mutta en haluaisi turhastakaan maksaa.
Kiitos vastauksista. Täytyy käydä jossain oikeassa pyöräkaupassa jossa voisi pyörää kokeilla. En periaatteessa haluaisi pyörää mistään tavaratalosta (xxl) ostaa kun ei pysty testaamaan.
Olen kantapään kautta oppinut, että köyhän ei kannata paskaa ostaa, mutta en haluaisi turhastakaan maksaa.
Paitsi että xxl:ssä saa testata pyöriä ihan ulkona asti. Ite käyny parikin kertaa
Oulunjulli
01.05.2017, 20.49
Tuntematta yhtään tämän Whiten painoa, keulan ja kiekkojen tasoa, niin tulipa vaan mieleen että kun viime vuonna katteli Grand Canyoneitten vaihtoehtoja joita oli sekä kuitu- että alurungoilla, niin minusta olisi tuntunut järkevämmältä ottaa alurunkoinen paremmilla osilla kuin kuitumalli silloin kun massi sanelee jonkin hintakaton. Moni varmaan aivan eri mieltä ja mulla ei vielä ole yhtään kuitusta ole ollutkaan, mutta onhan se kuiturunko kalliimpi ja silloin se on noista pyörivistä ja joustavista osista pois. Kumpi tärkeämpi?
Harmi kun Rosellakaan ei näköjään kaikki mallit ole konfiguroitavissa, Count Solo 2 kiinnostaisi vaikka jäykkäperä jo onkin, ja varsinkin täpäriksi Dr. Z 1 joka olisikin konffattavissa.
Miettinyt ihan samaa.. Toinen on tämä XC-pyörien täydellinen mollaus uusille harrastajille.. Ei niistä pakko ole tykätä ja voi toki pitää hissitolppaa välttämättömänä, mutta ei niistä saa puhua asioina mitkä pitää olla jotta voi alkaa harrastaan..
Itselläni on do it all-pyöränä 29er XC ja olen ollut erittäin tyytyväinen valintaan..
XC-pyörissä vaan tuppaa olemaan aika kisahenkinen geometria ja pienillä joustoilla & kapoisilla kumeilla voi aloittelijalle (koskee myös allekirjoittanutta) tulla helposti bambi jäällä fiilis jos ajaa vähääkään ladunpohjia pidemmälle maastoon. Maastopyörät ja laji on kehittynyt aika paljon viimeisten vuosien aikana eikä kai kukaan ole "täydellisesti mollannut" perinteisiä XC-pyöriä, mutta en kyllä itsekään sellaista aloittelijalle maastoajoon suosittelisi omiin kokemuksiin perustuen kun nykyään on parempiakin vaihtoehtoja. Toki monesti jäykkäperäiset 29" XC-pyörät ovat hinnallisesti hyviä vaihtoehtoja, jos enemmän trail-henkisten jäykkäperien/täpärien hinnat karkaa liikaa.
Interpol
01.05.2017, 22.17
http://whitebikes.com/bikes/xc-290-killer/
Tuosta linkistä löytyy whiten killeristä kaikki mahdollinen tieto.
Jos joku asiasta ymmärtävä voisi tuota tulkita niin se olisi hienoa.
noniinno
01.05.2017, 22.28
Noilla korkeakeulaisilla on normaali lenkin ajaminen hanurista. Yhden Honzon kokemuksella. Honzo on todella hauska peli kun vauhtia on tarpeeksi. Suomen alpeilla vaan vauhti on otettava polkemalla. Ns XC-pyörällä alamäet on myös hauskoja kun esim. lyhentää stemmiä tai muuten jättää sen matalimman/pisimmän ajoasennon säätämättä. Mikä hyvänsä keskitason xc-pyörä esim. Trekin valikoimasta on monikäyttöisempi kuin esim tuo Honzo. Itsellä on tallissa teräksinen nykygeometrian mukainen jäykkäperä (Genesis Tarn) joka toimii myös plussakumilla. Silti lähden lenkille mieluummin Spessun xc-pyörällä. Miksi? Spessulla ajohan pitäisi olla kärsimystä uuden geometrian apostolien mukaan? Koska pyörällä on poljettava, jotta se kulkisi. Spessu on tehty maastoon poljettavaksi, ei pelkästään alamäkivoittoisten flow -pätkien räppäämistä varten. XC-pyörällä ajaa kivikotkin, mutta vaatii melkoista jumppaa, ja on raskasta. Ylämäkeen kevyt xc-pyörä kulkee kuin itsekseen, pitkäjoustoinen trailijäykkis on ylämäessä verrattain masentava.
Siis jos aikoo ajaa muutakin kuin flow -pätkää tai kivikkoränniä, voi "perinteisen" geometrian pyörä olla ihan hyvä valinta.
J.Kottenberg
01.05.2017, 22.42
http://www.raispo.fi/polkupyorat/specialized/mtb/fuse-expert-6fattie-17
Yllä olevan linkin pyörästä tämä innostus talvella lähti, mutta pidin sitä turhan arvokkaana. Nyt tosin budjetti on kivunnut jo aika lähelle. Täytyy varmaan harkita uudelleen. Onko jotain kommentteja tuosta pelistä?
Pikaisesti vilkaisin Spessun sivuilta vähän geotietoja niin aika korkea standoverhigh kiinnitti huomiota. XL- koon Spessun stack ja reach oli melkein millilleen samat kuin yhden oman pyöräni, josta pidän, mutta sth oli muistaakseni 841mm. Siinä ei paljoa jää "munaclearancea" ellei ole varsin pitkäjalkainen ja putkelta ajaessa on myös mukavampaa kun yläputki on vähän alempana. On jotenkin enemmän tilaa. Muuten ei minusta mitään erityisempää negatiivista.
...Hissitolppakin valmiina (mikä on mielestäni maastossa välttämätön). Osta pois.
Kunhan muistaa pyytää kauppiaalta kaupan päälle kovan tolpan, ettei tule ajotaukoja kun hissitolppa on telakalla :rolleyes:
Mun mielestä hissitolppa ei ole maastossa lainkaan välttämätön.
......XC-pyörien täydellinen mollaus uusille harrastajille.. ...
Ne mollaajat ovat kaiketi niitä kun muistelevat 90-luvun maastopyöriä tai vaihtoehtoisesti red bull rampage -videoita tankannutta nuorisoa.
Blackborow
02.05.2017, 09.15
Se on jotenkin niin kornia, että aloittelijan kysyessä ekaa maastopyörää niin möykätään jostain hissitolppien yms. välttämättömyydestä. Itse olen kyennyt jo 10 vuotta ajamaan maastossa ilman moista härpäkettä ja luulen, että kykenen jatkossakin.
Täytyy myös muistaa, että XC-pyörienkin geot on loiventuneet vuosien saatossa. Esim. Canyon Grand Canyon AL malleissa keulakulma on 68,5 astetta. Ei tuollainen mikään toivoton peli ole enää kivikossakaan. Toisaalta on hyvä, että nykyään on myös vaihtoehtoja kuten nuo Honzot ja plussakumit sun muut.
noniinno
02.05.2017, 10.06
Täytyy myös muistaa, että XC-pyörienkin geot on loiventuneet vuosien saatossa. Esim. Canyon Grand Canyon AL malleissa keulakulma on 68,5 astetta. Ei tuollainen mikään toivoton peli ole enää kivikossakaan. Toisaalta on hyvä, että nykyään on myös vaihtoehtoja kuten nuo Honzot ja plussakumit sun muut.
Tosiaan, joustoakin on 110mm ja takahaarukka esim M koossa 12,5mm pitempi. Keulakulmassa oli tuo 0,5 asteen ero esim Honzoon, kun se nyt on ollut esillä. Tuo Canyonkin olisi muutama vuosi sitten luokiteltu "kaahailupyöräksi" vai mitä hienoja kuvauksia noista nyt käytetäänkään. Canyonissa olisi yleispyörää kerrakseen.
Nopea kysymys focus arribasta. Olen ostamassa pyörää joka soveltuu joka nopeaan ajoon sekä työmatka-ajoon. Tämmöistä tarjottiin, mutta rungon koko epäilyttää onko sopiva? runko on 46cm eli ilmeisesti S kokoinen tämän focus arriba taulukon mukaan. Olen 177cm ja inseam ~84cm. Onko liian pieni runko vai soveltuuko hyvin maantieajoon? Maastoajoa en harrasta. Satunnaisia hiekkateitä tulee joskus ajeltua.
Cyclocrossia mietin kanssa, että olisi varmaan hyvä all a round pyörä jos haluaa myös ajella lenkkejä kovempaa.
http://i9.aijaa.com/m/00576/14377591.jpg (http://aijaa.com/IphKU8)
tempokisu
02.05.2017, 14.40
^ no on se sulle aika pieni, kun mulla on 46cm fillarit ja olen 160cm lyhyt. Cyclo on hyvä yleispyörä, kyllä silläkin kovaa pääsee jos muuten jaksaa ajaa.
^^Tuo geometriataulukko on jostain muusta pyörästä? Eihän tuossa edes ole 46cm runkoa vai täh?
Ja joo, tietämättä muuta jopa mulle joka ajan pienillä rungoilla tuo 46 on varmaankin liian pieni. Itsellä 179cm ja tuo B mitta saa olla noin 535mm jolloin runkokoot on 51-53 riippuen vähän mistä roikkuu. Toki saahan sitä 20cm stemmiä jne! Pieni on nopee.
tempokisu
02.05.2017, 15.55
Pieni on nopee.
No niin on. Ja vielä jos on punanen.
yksinteoin
02.05.2017, 20.45
Varmaan kymmenen vuotta ilman hissitolppaa maastossa ajaneet kykenevät ajamaan samalla tapaa jatkossakin. Se heille toki sallittakoon, mutta itse näin tuoreena aloittelijana olen ollut superkiitollinen oman ensimmäisen pyörän loivahkosta keulakulmasta ja hissitolpasta. Komppaan Honzoa yms ja jättäisin xc-pyörät kokeneemmille kuskeille.
noniinno
02.05.2017, 21.39
No mulla on hissitolppa xc-jäykkäperässä. Helpottaa vaikeita spotteja enemmän kuin pari astetta keulakulmassa.
Kingis_fi
03.05.2017, 10.52
Otsikko oli niin sopivaniin ajattelin lisätä oman kysymykseni tänne. Eli olen etsimässä toiseksipyöräksi <500€ käytettyä maasturia. Kokemusta maastopyöristä taimaastoajosta ei ole entuudestaan, ja todennäköisesti ajo tulee koostumaan 80 %kaupunkiajosta ja 20 % helpohkosta metsälenkistä. Käytettyä katson mielellänikoska PK-seudulla tuossa hintahaarukassa on jonkin verran tarjontaa ja näinluultavasti saan hinta/laatusuhteelta parhaan pyörän. Tarkoitus on käydäkoeajamassa pyörä enne ostoa, joten tuntumaa voi näin kokeilla, mutta mitäkannattaisi hakea osasarjat / vuosimalli / merkki ? jotain tiettyä mitäkannattaa vältellä ?
Tässä esimerkkejä mitkäkiinnostaa:
https://www.tori.fi/uusimaa/Maastopyora_raleigh_29__36291940.htm?ca=18&w=1 (https://www.tori.fi/uusimaa/Maastopyora_raleigh_29__36291940.htm?ca=18&w=1)
https://www.tori.fi/uusimaa/Miesten_maastopyora_Avanti_Competitor_Pro_Series_3 6285905.htm?ca=18&w=1 (https://www.tori.fi/uusimaa/Miesten_maastopyora_Avanti_Competitor_Pro_Series_3 6285905.htm?ca=18&w=1)
https://www.tori.fi/uusimaa/Focus_Raven_maastopyora__koko_L_35794390.htm?ca=18&w=1
https://www.tori.fi/uusimaa/Felt_Q620_36188092.htm?ca=18&w=1
Jos noista on pakko valita niin Focus tai Avanti.
Avanti:
- kokoa ei ole mainittu ilmossa, liekö sopiva?
- keula kiva, liekö huollettu koskaan? Siihen on hyvä varata ~satanen
- makeat, joskin eksoottiset kiekot. Onkohan kehät jo puhki jarrutettu?
- missähän kunnossa voimansiirto lienee?
- kaamea stemmi ja ohjaustanko -> vaihtoon. Myös satula ehkä.
- jos paikat kunnossa niin tingi ainakin 69€
Focus
- hyvä keula, mutta tuskin huollettu koskaan, siihen satanen
- kelvolliset kiekot, mutta vapaaratas kaipaa noissa huolenpitoa. Saattaa olla vaihtokunnossa, siihen 40-80€
- jarrujen ilmaus voi olla tarpeen etenkään jos ei ole koskaan tehty
- 8 vuotta vanhan fillarin ovh:lla ei ole painoarvoa, minusta 500€ on liikaa.
- voimansiirto voi kaivata uusimista noin vanhassa
Kas kun kumpikaan myyjistä ei ole jaksanut putsata fillaria myyntikuvia varten, mistähän se kertoo?
Kingis_fi
03.05.2017, 11.24
Kiitos näistä vastauksista. Juuri tällaista + /- ja unohda listausta halusin. Focus oli näistä vaihtoehdoista jäänyt omaksi suosikiksi, joten pitää selvitellä sitä enemmän.
Apuja taas tarvitaan... Olisi tämmöinen specialized crux elite vm 2011 tarjolla koossa 56cm. Olen 177cm/84cm. Tässä linkki pyörään jossa selviää myös geometria.
https://www.specialized.com/gb/gb/bike-archive/2011/crux/cruxcruxelite/33439 Stand over mitta riittäisi mutta onko muuten oikean kokoinen? Ajo olisi pääosin päällystettyä tietä, satunnaisia hiekkateitä välillä. Pyörä tulisi työmatkailuun sekä kuntoilumielessä.
mackaiweri
05.05.2017, 14.37
54cm runko olisi sinulle parempi - 56cm on liian pitkä. Olen itse saman kokoinen ja sopiva vaakaputki löytyy väliltä 53-55cm riippuen vähän pyörän geometriasta.
No voi harmi. Oliskos tuo koko kompensoitavissa 54cm rungon tasolle jos stemmim vaihtaa ja satulaa ottaa eteen päin?
No voi harmi. Oliskos tuo koko kompensoitavissa 54cm rungon tasolle jos stemmim vaihtaa ja satulaa ottaa eteen päin?
Ei. Omalla 178/79 mitalla ottaisin tosta 52:sen.
mackaiweri
06.05.2017, 10.02
Kyllä pidemmillä jaloilla tuo 54cm on parempi tuohon kysyjän tarkoitukseen. Mutta summa summarum, joudut Garash jatkamaan etsintöjä. Suosittelen, että kannattaa syöttää omat mitat tuonne competitive cyclistin bike fit -laskuriin, niin on huomattavasti helpompi tutkia pyörien geometriataulukoita.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.