PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rotor hydrauliikkaa



pesuman
30.04.2017, 09.25
Rotorilta tullut uusi innovaatio, hydraulisesti toimiva vaihteisto, Rotor One.
http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/rotor-uno-hydraulic-groupset-187624
Aika mielenkiintoinen konstruktio.

Blackborow
30.04.2017, 10.07
Mitähän hyötyä hydraulisista vaihteista on esim. sähkövermeisiin verrattuna? No toki akkua ei tarvitse ladata, mutta noin muuten?

paaton
30.04.2017, 10.53
Mitähän hyötyä hydraulisista vaihteista on esim. sähkövermeisiin verrattuna? No toki akkua ei tarvitse ladata, mutta noin muuten?

Minusta tämä olisi se suuri etu. Ei yksinään se akun lataus, mutta noita tuntuu välillä hajoilevankin. Ei kyllä kiinnostaisi yhtään jäädä ilman vaihteita jossain iivantiirassa akun kuolemisen vuoksi.

Edit: Ja tässä linkki koeajoon rotorista.

http://www.cyclist.co.uk/reviews/1070/rotor-uno-first-ride-review

JackOja
30.04.2017, 10.58
Entä mitä hyötyä tuosta hydraulisesta vaihteistosta mahtaa olla verrattuna perinteiseen vaijerivetoiseen?

CamoN
30.04.2017, 11.00
Sehän Unossa vähän huvittavaa onkin, että alkaen ihan ensimmäisistä promoista Rotorin markkinointi on ollut puhtaan suomalaista - ei ole oikein osattu kertoa, mikä osasarjassa on merkittävästi parempaa kilpailijoihin verrattuna. Vähän haisee tekniseltä harjoitustyöltä, jolla on vaan haluttu osoittaa mitä osataan ja voidaan tehdä. Tosin taitaa olla aika kallis projekti harjoitustyöksi. Ehkä kehitystyön alkaessa vuosia sitten Rotorilla ennustettiin sähkösarjojen ja levyjarrujen tulo maantiepyöriin hitaammaksi, ja varmaan silloin oletettiin että julkaisemalla tällainen sarja 2016/2017 oltaisiin aivan kehityksen kuumimmassa kärjessä. Nyt jollain kymmenien grammojen painoedulla on aika vähän painoarvoa, kun osasarjojen ei oikeastaan tarvitse enää keventyä nykytasoltaan.

Unon mekaaniset ratkaisut on todella hienostuneita, kahvojen ergonomiaa on mietitty hartaasti ja sarja tarjoaa varmasti ratkaisun erikoisempiin kokoonpanoihin, joissa sekä vaijerivetoisella että sähköisellä sarjalla on jotain selkeitä miinuksia. Mutta eiköhän tämä jää kapean marginaalin tuotteeksi. Jotenkin syntyy vahva mielleyhtymä mekaanisiin rannekelloihin, jotka on erittäin hienostuneita ja arvostettavaa laitteita, mutta kun nykyään on olemassa keksintö nimeltä kelloparisto.

Ehkä Unoa pitää arvostaa filosofisemmasta näkökulmasta. Onhan se vähän hassua, että samassa pyörässä on sekä vaihdevaijereita että jarruletkuja, tai sähkökaapeleita ja jarruvaijereita tai jarruletkuja. Omanlaisensa puhdasoppisuus on läsnä.

Fat Boy
30.04.2017, 11.05
Entä mitä hyötyä tuosta hydraulisesta vaihteistosta mahtaa olla verrattuna perinteiseen vaijerivetoiseen?

Tätä minäkin ihmettelen.. Hydrauliikka on hyvä juttu, kun tarttee käyttää enemmän voimaa, mutta riittää pieni liike (vrt. jarrut) jolloin homma käy liki kitkattomasti ja venymät on helpommin hallittavissa.. Vaihteissa voimat on pienet, niin ei tuollakaan ole merkitystä.

paaton
30.04.2017, 11.12
Entä mitä hyötyä tuosta hydraulisesta vaihteistosta mahtaa olla verrattuna perinteiseen vaijerivetoiseen?

Sama mikä sähköisestä. Kokonaan suljetussa järjestelmässä huoltotarve loppuu tyystin. Olettaen, että hydrauliikka toimii pakkasella paremmin, mitä shimanon jarruissa :) Erillisiä tangonpäävaihtajia ei kyllä viritellä sähkövaihtajien tapaan.

Se mikä tuossa ehkä eniten epäilyttää, ja käy ilmi tuosta koeajostakin, on tuntuma. Hyvässä mekaanisessa shfterissä on tietenkin loistava tunto ja naksut voi rakentaa myös sähkövaihtajiinkin. Tuossa hydraylisessa ratkaisussa indeksointi on kuitenkin rakennettu etu- ja takavaihtajien yhteyteen, eli kahvat ovat varmaankin aika tunnottomia lipsuttimia.

paaton
30.04.2017, 11.23
Näitä samoja mekaanisia takavaihtajia ja vajeirivetoisia kahvoja on vain ollut niin pitkään olemassa, ettei monikaan edes tajua miten pskoja ne oikeasti on.
Shimanon kahvoilla ei tarvitse ajaa kovinkaan kauaa hiekka/loska seoksessa, jotta se alkaa temppuilemaan. Parissa vuodessa kahvat ovat aika valmiita ja tuohon mennessä on pitänyt vaihtaa jo useita vaijereita.

JackOja
30.04.2017, 11.26
Sama mikä sähköisestä. Kokonaan suljetussa järjestelmässä huoltotarve loppuu tyystin. Olettaen, että hydrauliikka toimii...

Niin meinasinkin jotain sellaista, että ottaa lipat jossain Närängän takamailla ja letku katkeaa...


...Ei kyllä kiinnostaisi yhtään jäädä ilman vaihteita jossain iivantiirassa akun kuolemisen vuoksi.
...

Blackborow
30.04.2017, 11.30
Minusta tämä olisi se suuri etu. Ei yksinään se akun lataus, mutta noita tuntuu välillä hajoilevankin. Ei kyllä kiinnostaisi yhtään jäädä ilman vaihteita jossain iivantiirassa akun kuolemisen vuoksi.

Entä sitten jonkun tiivisteen pettämisen vuoksi?

paaton
30.04.2017, 11.34
Niin meinasinkin jotain sellaista, että ottaa lipat jossain Närängän takamailla ja letku katkeaa...

Tottapa muuten tuokin. Jos letkun korvake murtuu vaikkapa takavaihtajasta, niin varaosien saanti voi olla hivenen hankalaa. Kai tuon nyt muuten saisi ilmattua yhtä helposti mitä nestejarrutkin.

paaton
30.04.2017, 11.36
Entä sitten jonkun tiivisteen pettämisen vuoksi?

No juu, mutta nestejarruissa taitaa olla kuitenkin käytössä aika paljon kovemmat paineet ja näitä on käytetty jo aika pitkään.
Citroenissahan on myöskin ollut hydrayliikkaa aika monissa kohdissa ja sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Eikun...

Blackborow
30.04.2017, 11.45
Sama mikä sähköisestä. Kokonaan suljetussa järjestelmässä huoltotarve loppuu tyystin.
Noinkohan...Jarruihin saa nesteitä vaihdella...

paaton
30.04.2017, 11.48
Noinkohan...Jarruihin saa nesteitä vaihdella...

Tuossa on iso ero. Jarruissa käyttöpaineet ovat takuulla huomattavasti suuremmat ja nesteitä on vaihdettava lämpösyklien vuoksi.
Vaihtajissa neste ei lämpene.

kuovipolku
30.04.2017, 12.06
Ehkä Unoa pitää arvostaa filosofisemmasta näkökulmasta. Onhan se vähän hassua, että samassa pyörässä on sekä vaihdevaijereita että jarruletkuja, tai sähkökaapeleita ja jarruvaijereita tai jarruletkuja. Omanlaisensa puhdasoppisuus on läsnä.

Erittäin hyvä analyysi (eli juuri sellainen jonka itse olisin tehnyt jos olisin osannut)!

On minulla ne peijakkaan sähkövaihteet ja tykkään niistä vietävästi, mutta jollain tasolla vaivaa ajatus siitä ettei fillarissa pitäisi olla minkäänlaista "apumoottoria". Hydrauliset vaihteet toimisivat yhtä virheettömästi, täsmällisesti ja huoltovapaasti - kaikkiin voisi tietenkin lisätä "suhteellisen" - kuin sähkövaihteet, mutta ilman moottoria ja ilman lataustarvetta.

Aivan samoin kuin joitakin viehättää todellinen, liioiteltu tai peräti kuviteltu yksinkertaisuus 1x -systeemeissä ta eTapissa, minäkin tykkään ideatasolla siitä että fillarissa on vain yhdenlainen kokonaisuus.

Hienoa olisi myös tietty eurooppalaisuus, ihan samoin kuin monet suosivat Campagnoloa ei vain sen perinteiden takia vaan myös siksi että se on eurooppalainen kilpailija Shimanolle.


Mutta lienee valitettavasti melko todenäköistä että Unon tuloa markkinoille saa joutua odottamaan loputtoman pitkään. Senhän piti olla kuluttajienkin saatavilla jo viime vuonna, mutta aikataulu taisi olla liian optimistinen jo julkistamishetkellä eikä asiaa parantanut että mm Lotta Lepistön tallin harjoitusleirillä koekäytössä olleista tuotantomalleista - vai sittenkin vasta toisen vaiheen prototyypeistä? - ilmeisesti paljastui jotain hankalasti korjattavia suunnittelu- tai materiaalivirheitä.

Viimeksi kun kurkkasin Rotorin sivuja ei Unosta ollut muuta tietoa kuin että sai ilmoittaa kiinnostuksena ja päästä jonkinlaiselle postituslistalle.


PS Ei ole mitenkään epätavallista että suunnitteluosasto kehittelee jotain johdon suostumuksella mutta koko homma lopetetaan juuri ennen tuotannon aloittamista, mutta tässä hieman yllättää se että Unoa ei vain tuotu messuille ihmeteltäväksi (ja esimerkiksi kerrottu että osaamme tällaisenkin suunnitella ja osaisimme valmistaakin mutta katsotaan nyt).


PPS Ja se yllätti kieltämättä vähän että ketjun avaaja kertoo Unosta uutuutena ja linkkaa vuoden takaiseen juttuun.

Juha Jokila
30.04.2017, 12.30
Siitä vaan tilaus vetämään:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=219645;menu=1000,4,26;mid% 5B235%5D=1

edit. Pah, olikin vaan hydrauliset VANNE jarrut.

Jami2003
30.04.2017, 13.02
Nuo pitäisi tulla maastopyörään. Siellä sähkö ei ole niin suosittua ja jarrut ovat jo valmiiksi yleensä hydrauliset.

paaton
30.04.2017, 13.02
Siitä vaan tilaus vetämään:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=219645;menu=1000,4,26;mid% 5B235%5D=1

edit. Pah, olikin vaan hydrauliset VANNE jarrut.

No mutta tämähän se on juurikin se setti, minkä jokainen saa ruuvattua tallista jo löytyvään maantiepyörään. Tässä on vannejarrut ja vaihteet hydrauliset.

paaton
30.04.2017, 13.03
Nuo pitäisi tulla maastopyörään. Siellä sähkö ei ole niin suosittua ja jarrut ovat jo valmiiksi yleensä hydrauliset.

En lukenut tekstejä varmaankaan riitävän tarkkaan, mutta ei kai vaihteet ja jarrut ole kuitenkaan samassa piirissä :)

Jami2003
30.04.2017, 13.10
En lukenut tekstejä varmaankaan riitävän tarkkaan, mutta ei kai vaihteet ja jarrut ole kuitenkaan samassa piirissä :)
Ei mutta jos tätä pyörän puhdasta filosofiaa haetaan. Ja koska maastopyöräilijät jo valmiiksi vannovat hydraulisten jarrujen nimeen olisi hydraulinen vaihteisto perusteltavissa.

Markkinointia ;)

oppes
02.05.2017, 18.09
Siitä vaan tilaus vetämään:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=219645;menu=1000,4,26;mid% 5B235%5D=1

edit. Pah, olikin vaan hydrauliset VANNE jarrut.

Halpaa kuin hajuvesi. No köyhälle kaikki on kallista....

Aakoo
02.05.2017, 21.02
Aivan jäätävän rumat osat, mutta onneksi on edes kalliit.