Näytä tavallinen näkymä : Mistä jarrukumit keraamisille vanteille?
Vaihdoin arkipyörääni uudet kiekot. SON28 sai vaihtua hieman sirompaan SONdelux-napaan, ja 10 vuotta avaamatta palvellut ikivanha Shimano 105 -takanapa sekä säännöllistä huoltoa vaatineet 3×7-ketjuvaihteet saivat tehdä tilaa Rohloff-napavaihteelle.
On se hienoa, kun vaihteet vaihtuvat vaikka 13 pykälää kerralla molempiin suuntiin, ja vaijeritkin varmaan kestävät paljon paremmin. Eikä ketjuja ja rattaita tarvinne vaihtaa ihan vuosittain.
Mavic A719 vaihtui Rigida Andra 30 (http://www.bikestation.fi/shop/fi/osat/vanteet/ryde_vanne_andra_30.html):ksi, jonka jarrupinnat ovat käytännössä ikuiset CSS-karbidipinnoitteen (http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/ryde/) ansiosta:
http://www.bikestation.fi/shop/out/pictures/generated/product/1/380_340_75/ryde_andra_30_css_black.jpg
Tavalliset jarrupalat kuluvat hetkessä loppuun.
Onkohan jossain suomalaisessa kaupassa keraamisille vanteille tarkoitettuja jarrukumeja, siis vastaavankokoisia kuin esimerkiksi Shimano M70R2 tai BBB BBS-16T?
Olisiko vielä erikseen kuivan ja märän kelin paloja? Ajan ympäri vuoden. Luulen tosin, että pahimmille kura- ja suolakeleille valitsen huonomman pyörän.
Ulkomailta paloja toki saa, mutta mieluiten maksaisin arvonlisäveron Suomeen ja tukisin suomalaista yrittäjää.
Tällä kertaa luotin myös kiekkojen kasaamisessa kotimaiseen ammattiapuun, vaikka olenkin monet halvemmat kiekot kasannut itse.
Tuolla jotain,muiltakin löytynee ;http://www.tonitoni.fi/jarrukumi-dura-ace-carbon-2-paria-55mm
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/jarrupalat_hiilikuitukiekkoihin_br_bo500-p-47724-0 , .
https://www.bikeshop.fi/J-palat-BBS-25-Carbstop-Shima/ekauppa/pBBB0287883079753/
Tuolla jotain,muiltakin löytynee ;http://www.tonitoni.fi/jarrukumi-dura-ace-carbon-2-paria-55mm
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/jarrupalat_hiilikuitukiekkoihin_br_bo500-p-47724-0 , .
https://www.bikeshop.fi/J-palat-BBS-25-Carbstop-Shima/ekauppa/pBBB0287883079753/
Käyköhän nuo kuitukehien palat tuollaiselle keraamiselle pinnalle?
Jos on noin erikoiset kehät halunnut, niin tilaisin kyllä itse palojakin varalle euroopasta. Tosin minkäännäköistä tietoa minulla ei taaskaan ole.
https://www.sjscycles.co.uk/brake-blocks/koolstop-v-brake-block-inserts-for-rigida-carbide-rims/
Niinpä,kuitu ei ole sama kuin keraaminen.Nuo esimerkit varmaan kertonevat lisää tiedustellessa heiltä asiaa.
Tuolla jotain,muiltakin löytynee ;http://www.tonitoni.fi/jarrukumi-dura-ace-carbon-2-paria-55mm
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/jarrupalat_hiilikuitukiekkoihin_br_bo500-p-47724-0 , .
https://www.bikeshop.fi/J-palat-BBS-25-Carbstop-Shima/ekauppa/pBBB0287883079753/
Äkkiseltään näyttäisi siltä, että kaikki nuo palat ovat maantiepyörien jarruille. Unohdin tarkentaa, että kyse on V-jarruista, joiden palat ovat pidempiä kuin maantiejarrujen palat, ja hieman kaarevia.
Jos on noin erikoiset kehät halunnut, niin tilaisin kyllä itse palojakin varalle euroopasta. Tosin minkäännäköistä tietoa minulla ei taaskaan ole.
https://www.sjscycles.co.uk/brake-blocks/koolstop-v-brake-block-inserts-for-rigida-carbide-rims/
Kiitos, tämä vaikuttaa sopivammalta. Nämäkin palat näyttävät suoremmilta, joten ehkä joudun samalla vaihtamaan myös jarrupalojen kiinnikkeet. Jarrukahvat ja -länget pysyisivät ennallaan.
Toki jos olisin valmis vaihtamaan jarrut, niin sopivia hydraulisten Magura-vannejarrujen paloja (http://www.bikestation.fi/shop/fi/osat/jarrut/jarrupalat/magura_hs_jarrupalat.html) saisi samasta suomalaisesta kaupasta kuin kehiäkin.
Mitkä sitten olisivat vähemmän erikoiset kehät? Levyjarruja en toistaiseksi halua, sillä vannejarru on mielestäni helpompi saada toimivaan luotettavasti (pienemmät voimat pidemmän vipuvarren ansiosta).
Tavallisemmat alumiinivanteet pitäisi melkein uusia muutaman vuoden välein ympärivuotisessa pyöräilyssä. Yksi ohueksi kulunut vanne minulta on haljennut. Onneksi se tapahtui rengasta pumpatessani eikä vauhdissa, kuten veljelläni, joka loukkaantui aika pahasti.
Enpä ole itse tuollaisesta vanteesta edes koskaan kuullutkaan, joten ihan mielenkiinnosta selailin vanteen tietoja ja siinä sanotaan seuraavaa.
CSS-vanteen sivut on käsitelty karbidijauheella. Käsittelyssä karbidi sulautuu vanteen alumiinin kanssa. Tällainen karbidikäsitelty vanteen sivu kestää lukemattoman paljon pidempään kuin tavallinen alumiinivanne - tai keraamininen vanne.
Hieman noista bikestationin kuvauksista tulee epäuskoinen ole, mutta saattaahan tuollainen tietysti toimiakin. Käsittääkseni tuo CSS on siis kardbidikäsittely, eli kyseellä ei ole keraaminen vanne vaan "pinnoitettu" vanne. Markkinalupaukset ovat kyllä kovat, kun tuolle luvataan ainakin seuraavia ominaisuuksia:
"vanteen sivu kestää lukemattoman paljon pidempään kuin tavallinen alumiinivanne" - Tämän mukaan vanne on ikuinen.
"Näin estetään, ettei vesi pääse jarrupinnan läpi ja käy kiinni vanteeseen ja siten vähennä pitoa." -Tämän mukaan vesi ei pääse jarrupinnan läpi, what?
Bikestation sanoo sivuillaan myös seuraavaa, itse ainakin olettaisin, että noita sopivia paloja saa tuolta kautta, oletko kysynyt sieltä? Tuo vaikuttaa firmalta jossa on muutenkin vähän erikoisempaa kamaa, joten soittamalla varmaan noita kannattaa kysellä.
Huom!: Andra CSS -vanteita käytettäessä vaaditaan erityiset jarrupalat!
Valmistajia esim. Magura (http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/magura/) ( HS 11 (http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/magura/hs_vannejarru/) ja HS 33 (http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/magura/hs_vannejarru/)), Koolstop, Swiss Stop, BBB
"vanteen sivu kestää lukemattoman paljon pidempään kuin tavallinen alumiinivanne" - Tämän mukaan vanne on ikuinen.
Käsittääkseni Heikki Siivari on ajanut vastaavilla vanteilla 70.000 kilometriä muutamalla Euroopan-matkalla, myös vuoristoajoa, ja kiekot ovat edelleen ’uuden veroiset’. Mikään ei toki ole ikuista, ja voihan olla, että Suomen kura- ja suolakelit vaativat veronsa nopeammin kuin pelkillä kesäkeleillä ajelu. Joka tapauksessa pinta kestänee huomattavasti pidempään kuin tavallisissa alumiinivanteissa.
Tuo vaikuttaa firmalta jossa on muutenkin vähän erikoisempaa kamaa, joten soittamalla varmaan noita kannattaa kysellä.
Valitettavasti heillä ei ole muita kuin Magura-vannejarrupaloja.
Olihan Mavicilla jo 90-luvun lopulla keraamisella jarrupinnalla olevat vanteet, ei itsellä ainakaan muistaakseni KoolStopin palat paljon normaalia enemmin kulunut.
Se kyllä on totta että vanteen pinta ei kulunut mihinkään, muistaakseni edessä normi SUP CD taisi kulua puhki huomattavasti aikaisemmin...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.