Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Xxl:n Giant cyclo ?



Ithra
26.04.2017, 10.02
Ensimäinen cyclo hankinnassa ja budjetti 1500-2000€. Tarkoitus ajella enimmäkseen asfaltilla, mutta myös soralla sekä talvisin. Xxl:ssa näytti olevan punainen Giant joka hinnaltaan menee kylläkin 2t kalliimmalle puolelle. Onkohan kellään kokemuksia ? Mietin myös riittääkö kun ei ole etuvaihtajaa?

paaton
26.04.2017, 10.11
Mikäli enimmäkseen maantietä, niin 11x1 on huono valinta.

Blackborow
26.04.2017, 11.27
Onkohan kellään kokemuksia ? Mietin myös riittääkö kun ei ole etuvaihtajaa?
On tai ei. Mulla on viime vuoden TCX Advanced Pro 2, jossa tosin on kaksi eturatasta. Yhdelläkin kyllä pärjäis. On hyvä pyörä ja olen tykännyt.

tehaku
26.04.2017, 12.09
Mikäli enimmäkseen maantietä, niin 11x1 on huono valinta.

Mikäli ajaa yksinään, niin 1x11:lla pärjää maantiellä hyvin, mutta porukkalenkeillä alamäissä voi tulla ongelmia eteen. 40x11 riittää noin 45km/h vauhtiin kadenssin pysyessä alle sadassa. Kyllä sillä yksin tai kaverin kanssa selviää, mutta Pirkan 36+ -ryhmään ei ehkä kannata mennä.

TERU
26.04.2017, 12.32
Mikäli enimmäkseen maantietä, niin 11x1 on huono valinta.

Samoin suosittelen valitsemaan kaksi eturatasta ja maantiepakka, paitsi jos tiestö ympäristössä on hyvin kumpuilevaa, niin silloin ei niin väliä.

paaton
26.04.2017, 12.38
Mikäli ajaa yksinään, niin 1x11:lla pärjää maantiellä hyvin, mutta porukkalenkeillä alamäissä voi tulla ongelmia eteen. 40x11 riittää noin 45km/h vauhtiin kadenssin pysyessä alle sadassa. Kyllä sillä yksin tai kaverin kanssa selviää, mutta Pirkan 36+ -ryhmään ei ehkä kannata mennä.

Pärjää kyllä, mutta eipä sen maantieajon tarvitse olla selviytymistaistelua :)

Kuronen
26.04.2017, 13.23
Tuossa Giantissa takapakka on rattaita:

11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42

ja edessä 40T. Maantienopeuksille näistä ei kovin montaa käyttökelpoista välitystä löydy, ehkä 4-5, polkijasta riippuen. Vastatuuleen varmuudella ilkeä polkea, erityisesti jos tarkoitus on edetä.

Mielestäni 1x11 on mainosmiesten hössötystä ja syntynyt polkupyöräteollisuuden tarpeesta kehittää jotakin uutta myytävää. Se ei ole mielestäni ratkaisu jo olemassa olleeseen ongelmaan.

TH78
26.04.2017, 13.36
Samaa mieltä kuin Kuronen. 2x on monesti parempi, varsinkin peruspolkijalle. Se kun oikeasti on jaksamisen kannalta vain hyvä juttu että niitä välityksiä on tarpeeksi. Tällöin pystyy aina pitämään sopivaa kadenssia yllä. Itse en ole 1x välityksiä koittanut kuin maastopyörissä mutta järjestään niissä aina häviää joko ylä- tai alapäästä. Tai sitten hypyt rattaiden välillä ovat olleet ainakin itselle turhan suuria.

Tämä on siis vain minun mielipiteeni, eli ei kannata repiä peliverkkareita 😀

Moska
26.04.2017, 16.29
Omastakin mielestä maantielle liian suuret vaihteenvälit, kun ajetaan pitkää siivua, mutta cyclo käyttöön oikein hyvät

nure
26.04.2017, 17.04
Vaihteiden määrän tarve riippuu ainoastaan kuskista, 1x systeemeillä tulee toimeen aivan mainiosti jos omaksi iloksi lenkkiä ajaa.

Marsusram
26.04.2017, 17.54
1x systeemillä pärjää välitysten suhteen. Varsinkin jos ajaa melko vakio reittejä, joilla yksi alue pelaa.
Etuna yksinkertaisuus ilman etuvaihtajaa ja NW eturattaan myötä parempi toimivuus.
Useammalla eturattaalla saa optimoitua välitykset tiheämmällä skaalalla, mikä on kuormattuna tai suuremmalla maastovaihtelulla tarpeen, rimppakintuille etenkin :).
Ketjulinjaa saa suoremmaksi, millä ei tosin enää uudemmilla 11v ketjuilla tunnu olevan niin suurta merkitystä kuin aiemmilla 8v ketjuilla.
3x systeemissä on etuvaihtajan säätö tarkempaa kuin 2x, jossa rajoittimilla saa helposti kohdalleen.

Ithra
26.04.2017, 18.39
Fatbikessa on tuo 1x11 ja toimiva ratkaisu, toki nyt puhutaan eri asiasta. Lähinnä nuo maantieajot tulee olemaan pk vauhdilla ajelua ei niinkään varsinaista maantieajoa. Päälajina tulee jatkossakin olemaan maastossa ajelu läskipyörällä. Cyclo tulisi siihen rinnalle leppoisampaan pyöräteillä ajeluun kunnon kasvattamiseen sekä jonkinlaiseen retkeilyyn lähilaavuille ym.

Blackborow
26.04.2017, 18.44
Fatbikessa on tuo 1x11 ja toimiva ratkaisu, toki nyt puhutaan eri asiasta. Lähinnä nuo maantieajot tulee olemaan pk vauhdilla ajelua ei niinkään varsinaista maantieajoa. Päälajina tulee jatkossakin olemaan maastossa ajelu läskipyörällä. Cyclo tulisi siihen rinnalle leppoisampaan pyöräteillä ajeluun kunnon kasvattamiseen sekä jonkinlaiseen retkeilyyn lähilaavuille ym.
Tuossa käytössä 1x11 varmasti toimii aivan hyvin.




ja edessä 40T. Maantienopeuksille näistä ei kovin montaa käyttökelpoista välitystä löydy, ehkä 4-5, polkijasta riippuen. Vastatuuleen varmuudella ilkeä polkea, erityisesti jos tarkoitus on edetä.

Mielestäni 1x11 on mainosmiesten hössötystä ja syntynyt polkupyöräteollisuuden tarpeesta kehittää jotakin uutta myytävää. Se ei ole mielestäni ratkaisu jo olemassa olleeseen ongelmaan.Ei sitä maantiekäyttöön olekaan suunniteltu.

JackOja
26.04.2017, 18.47
1x11 on ihan toimiva ja miellyttävä ratkaisu. Itse arvoin pitkään, mutta ei kaduta. Pääasia on että mies ajaa.

Huomauttaisin sellaisille, joita asia mietityttää, että ostettavassa fillarissa siirtyminen 2x:sta myöhemmin yhteen eturattaaseen on teknisesti sekä taloudellisesti helpompaa kuin päinvastoin.

Antti_S
26.04.2017, 19.33
Kyse ilmeisesti tuosta TCX Advanced SX mallista? Paikalliselta Giant diileriltä kannattaa kysyä tarjous. Pitäisi olla edullisempi mitä tuo ääksäksäl hinta.

Itse tuota kanssa vakavasti harkitsin, mutta kun vanha ei mennyt kaupaksi niin jäi ostamatta. Kiekot on ankkurit ja eturattaaksi olisin vaihtanut 42T.

Ithra
26.04.2017, 20.07
Toinen vaihtoehto jossa olisi etuvaihtaja on tuo cx killer,

https://www.xxl.fi/white-white-cx-killer-16-cyclocross-pyora/p/1118214_1_style

Tuo on sitten 2kg painavampi vaikka on hiilikuiturungolla.

Oliskohan muita hyviä suosituksia 2000€ hintaluokassa ?

mackaiweri
26.04.2017, 20.23
Canyonin Inflite AL SLX 8.0 Pro Race aika lailla tuon hintaluokan parhaimmistoa (https://www.canyon.com/fi/road/inflite/inflite-al-slx-8-0-pro-race.html). Voitti muun muassa TM:n 2000€ cycloross -testin juuri.

nure
26.04.2017, 20.27
Jos ei tarvi olla hiiltä niin tuossa jo huomattavasti paremmat osat https://www.canyon.com/fi/road/inflite/inflite-al-slx-8-0-pro-race.html

Ithra
26.04.2017, 20.39
Tuolta löytyy myös etuvaihtajalla oleva

https://www.canyon.com/fi/road/inflite/inflite-al-9-0.html?search=1&q=INFLITE+AL+9.0

Näyttäis olevan tuon slx:n kanssa samaa hintaluokkaa.

Kuronen
26.04.2017, 21.15
Fatbikessa on tuo 1x11 ja toimiva ratkaisu, toki nyt puhutaan eri asiasta. Lähinnä nuo maantieajot tulee olemaan pk vauhdilla ajelua ei niinkään varsinaista maantieajoa. Päälajina tulee jatkossakin olemaan maastossa ajelu läskipyörällä. Cyclo tulisi siihen rinnalle leppoisampaan pyöräteillä ajeluun kunnon kasvattamiseen sekä jonkinlaiseen retkeilyyn lähilaavuille ym.

Mitä sellaista 1x11 tuo peruslenkkeilyyn, mitä 2x11 ei tarjoaisi?

Väittäisin, että edessä 46/36 ja takana esimerkiksi 11-28 (tai 11-32) antaa enemmän sekä asfaltille, että soralle.

Breakbeat
26.04.2017, 21.32
Mites tuo XXLssäkin tarjolla Merida CX600?
https://www.xxl.fi/merida-cx-600-1x11-2017-cyclocross-pyora/p/1122811_1_style

Munarello
26.04.2017, 21.56
Meridan kuussatanen on oikein hyvän tuntuinen konkeli eikä lainkaan edes ylipainoinen alumiinirunkoiseksi krossariksi. Mieluummin se kuin xxl:n white cx killer.

Näistä yllä mainituista eturatasjupinoista sen verran, että se nyt vaan on niin, että lajinomaisissa _cyclocross_pyörissä nykyisin on yhden eturattaan systeemit. Jos se ei sovi omaan käyttöön niin kannattaa varmaan katsastaa muita pyöriä kuten vaikka grindereita tai ns. adventure road bike -pyöriä kuten esim gt grade, trek domane, spessun roubaix tai vaikka norco search. Valinnan varaa löytyy nykyisin.

Blackborow
26.04.2017, 22.10
Jos sen kuitupyörän nyt kuitenkin haluaa ja 2x vaihteet niin tässä on yksi vaihtoehto Giantille. http://www.norco.com/bikes/road/cyclocross/threshold-carbon/threshold-c-ultegra/

Ithra
26.04.2017, 22.35
Taitaa kääntyä tuohon Canyonin 8.0 pro raceen. Näytti olevan myös 9.0 pro race jossa hiilikuitu vanteet, mutta hinta olis noussut lähemmäs 3t, nyt piti alkaa ottamaan jo järki käteen ettei budjetti karkaa täysin käsistä.

Munarello
26.04.2017, 22.38
Jos sen kuitupyörän nyt kuitenkin haluaa ja 2x vaihteet niin tässä on yksi vaihtoehto Giantille. http://www.norco.com/bikes/road/cyclocross/threshold-carbon/threshold-c-ultegra/

No kiitos tästäkin. Juuri kun olen päässyt Norcon Searchista yli niin eiku uutta pyöräkuumetta Thresholdin puolelta.. :)

Blackborow
26.04.2017, 22.38
No kiitos tästäkin. Juuri kun olen päässyt Norcon Searchista yli niin eiku uutta pyöräkuumetta Thresholdin puolelta.. :)Eipä kestä. Ilo olla avuksi :)

Jonttu.
27.04.2017, 14.50
Tuossa Giantissa takapakka on rattaita:

11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42

ja edessä 40T. Maantienopeuksille näistä ei kovin montaa käyttökelpoista välitystä löydy, ehkä 4-5, polkijasta riippuen. Vastatuuleen varmuudella ilkeä polkea, erityisesti jos tarkoitus on edetä.

Mielestäni 1x11 on mainosmiesten hössötystä ja syntynyt polkupyöräteollisuuden tarpeesta kehittää jotakin uutta myytävää. Se ei ole mielestäni ratkaisu jo olemassa olleeseen ongelmaan.
1x11 40T-11/32 rival toisessa pyörässä ja 50/34 11/28 ultegra toisessa ja kyllä molemmilla ajaa oikein mukavasti. Jos keskarivauhdit lenkilläsi pysyvät alle 35km/h pärjäät aivan loistavasti. Oleellista on miettiä asutko alpeilla vai etelä-suomen tasangoilla. 1x11 on täysin ylivoimainen cyclossa jos tarkoitus ajaa työmatkaa ja myös kurakeleillä. 1x11 on paljon yksinkertaisempi ja nopeampi huoltaa ja vähemmän säädettäviä komponentteja ja kevyempi. 2x välitykset sopivat vuoristoon ja kisoihin, mutta norminöösille toimii 1x11 myös hyvin.

Yleispyörässä 1x jyrää mennen tullen.

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

nure
27.04.2017, 16.53
^Komps komps, Jonttu!

paaton
27.04.2017, 17.27
Jonttu voi yllättyä, miten paljon maantiellä joutuu polkemaan yli 50km/h vauhteja vaikkapa 33 keskariin, kun osa lenkistä on kuitenkin vastatuulta ja mäkistä maastoa. Siinä ei paljoa exelit auta, kun vinkutat myötätuuleen 40t rattaalla 120 kadenssilla ja syke karkaa pilviin.

pikkupoika
27.04.2017, 17.29
Mitä sellaista 1x11 tuo peruslenkkeilyyn, mitä 2x11 ei tarjoaisi?

Vähemmän särkyviä/huollettavia osia. Lisäksi se tuo uudenlaista ajattelua vaihteiden ja pyörän käytöstä. Minäkin oon ajellu viimeiset 10v. vaihdepyörillä 2*11, 3*9,1*10,1*11. Sit viime suvena iski joku

viirus ja laitoin toisen läskin sinkulaks ja hups sieltähän löyty ihan toisenlainen pyöräilymaailma ja ajatukset pyörän ajamisesta ja vaihteiden/jalkojen käytöstä. Ihminenhän luonnostaan vaihtaa ylämäkeen

aina keveintä mahdollista vaihdetta, mut onko se nopein ja taloudellisin tapa edetä? Ja niinkuin tuossa edellä mainittiin niin 1*11 riittää melkoisiin keskinopeuksiin, eikä meillä oo pitkiä ylämäkiä.

paaton
27.04.2017, 17.52
Vähemmän särkyviä/huollettavia osia. Lisäksi se tuo uudenlaista ajattelua vaihteiden ja pyörän käytöstä. Minäkin oon ajellu viimeiset 10v. vaihdepyörillä 2*11, 3*9,1*10,1*11. Sit viime suvena iski joku

viirus ja laitoin toisen läskin sinkulaks ja hups sieltähän löyty ihan toisenlainen pyöräilymaailma ja ajatukset pyörän ajamisesta ja vaihteiden/jalkojen käytöstä. Ihminenhän luonnostaan vaihtaa ylämäkeen

aina keveintä mahdollista vaihdetta, mut onko se nopein ja taloudellisin tapa edetä? Ja niinkuin tuossa edellä mainittiin niin 1*11 riittää melkoisiin keskinopeuksiin, eikä meillä oo pitkiä ylämäkiä.

Joo, noin se toimii suomen maantiellä. Siis jos laittaisi vaikkapa 48t eteen ja 11-30 taakse. Kannattaa vain pitää lenkit järkevän mittaisina, ettei pääse väsy yllättämään :)

pikkupoika
27.04.2017, 18.02
Joo, noin se toimii suomen maantiellä. Siis jos laittaisi vaikkapa 48t eteen ja 11-30 taakse. Kannattaa vain pitää lenkit järkevän mittaisina, ettei pääse väsy yllättämään :)

Eikös nyt ollut kyse P-E-R-U-S-L-E-N-K-K-E-I-L-Y-S-T-Ä? Meitsille ainakin tuo 48t edustaa jotakin muuta, kenties vauhtileikittelyä:). Onneksi on monenlaisia lenkkeilijöitä ja vauhteja ja näkemyksiä, siitä saa

aina uutta ajateltavaa. Ja rahan menoa kun testaa niitä ajatuksia!

paaton
27.04.2017, 18.07
Eikös nyt ollut kyse P-E-R-U-S-L-E-N-K-K-E-I-L-Y-S-T-Ä? Meitsille ainakin tuo 48t edustaa jotakin muuta, kenties vauhtileikittelyä:). Onneksi on monenlaisia lenkkeilijöitä ja vauhteja ja näkemyksiä, siitä saa

aina uutta ajateltavaa. Ja rahan menoa kun testaa niitä ajatuksia!

Enimmäkseen maantietä. Kyllä se minusta ihan peruslenkkeilyä on :) Tietenkin läskiin tuo 48t voi tuntua äkkiseltään isolta.

Jonttu.
27.04.2017, 23.09
Jonttu voi yllättyä, miten paljon maantiellä joutuu polkemaan yli 50km/h vauhteja vaikkapa 33 keskariin, kun osa lenkistä on kuitenkin vastatuulta ja mäkistä maastoa. Siinä ei paljoa exelit auta, kun vinkutat myötätuuleen 40t rattaalla 120 kadenssilla ja syke karkaa pilviin.
.

Omat kovat lenkit oli ainakin viime kesänä siinä 31-32 keskareilla eikä sillä foorumin tietävien mukaisella "syntisen raskas levyjarrullisella cyclocrossila" ollut mitään ongelmia. Kyllä ne ongelmat oli siellä jaloissa ja tuossa eturepussa.

Eikä sinne myötätuuleen tarvi vinguttaa kuin 90 kadenssilla 11-32 ja aivan kivasti riittää mulle toi "coasting" myötätuleen 45km/h ja voin sitten vastatuuleen ajaa samalla nopeudella kun on jalat freesinä kaikesta siitä myötätuulista ;)

2x11 järjestelmän kanssa ei ole siis mitään vikaa. Erinomainen, mutta moni sunnuntaiharrastaja arvostaa varmasti koitettuaan sitä ihanaa yksinkertaisuutta mitä 1x voimansiirto tuo. Sen huomaa joka kerta kun pitää pyörää huoltaa...

Aakoo
28.04.2017, 09.27
Joku voisi nyt selventää, mitä ylimääräistä huoltotarvetta etuvaihtaja tuo pyörään? 1X voimansiirrolla on paikkansa maastopyörissä, mutta itse en voisi kuvitellakaan vetäväni tiellä pitkää siivua jollain 11-42 horopakalla, jossa on ihan älyttömät 3-5 hampaan hypyt pakan puolesta välistä eteenpäin. Etuvaihtajaa on helppo napsauttaa lyhyissä ylämäissä, vetää mäki ylös ja palata isolle limpulle. Se on mun mielestä todellista käytettävyyttä, mitä ainakin itse arvostan.

TH78
28.04.2017, 11.13
Joku voisi nyt selventää, mitä ylimääräistä huoltotarvetta etuvaihtaja tuo pyörään? 1X voimansiirrolla on paikkansa maastopyörissä, mutta itse en voisi kuvitellakaan vetäväni tiellä pitkää siivua jollain 11-42 horopakalla, jossa on ihan älyttömät 3-5 hampaan hypyt pakan puolesta välistä eteenpäin. Etuvaihtajaa on helppo napsauttaa lyhyissä ylämäissä, vetää mäki ylös ja palata isolle limpulle. Se on mun mielestä todellista käytettävyyttä, mitä ainakin itse arvostan.

Piuhat, etuvaihtajan säädöt, jne. Tosin nämä ovat suhteellisen helppoja ja halpoja tehdä itse. Jos käyttää liikkeessä niin hinta on sama riippumatta siitä onko etuvaihtajaa vai ei. Markkinointia, halutaan myydä uutta tavaraa ihmisille. Sama juttu renkaiden, satulatolppien ja kaikkien muidenkin jutskien kanssa. :D



1x systeemin kautta saatavat painosäästöt olemattomia voima-/painosuhteen kannalta => normikäyttäjälle ei mitään merkitystä (laskin, luokkaa 0,2-0,5 % painosta riippuen...), silti usein ensimmäinen lause markkinointitekstissä
1x systeemissä laskennallisesti joutuu ajamaan noin 10 rpm hitaammalla kadenssilla ylämäkeen (32-11/42 systeemi siis verrattuna vastaavaan 2x systeemiin): kuormittaa enemmän lihaksia vaikka vauhti / voima olisikin vakioitu => tällä nyt tietenkään ei ole mitään merkitystä jos ajo on vaikkapa vain lähipoluilla kruisailua huvin vuoksi
ainakin SRAM:n osalta vaikkapa GX:n 1x11 on kalliimpi kuin 2x10 (Bike Components on se mistä hinnan katsoin): valmistajalle ja myyjälle paremmat katteet (:rolleyes:)
Shimanon osalta yllä mainittu oli toisin päin XT M8000 1x 7,5 % halvempi, tosin siltikin olettaisin että parempi kate...

Blackborow
28.04.2017, 11.15
Miten GX liittyy tähän keskusteluun :rolleyes:

TH78
28.04.2017, 13.03
Miten GX liittyy tähän keskusteluun :rolleyes:

Niin paljon kuin muutkin viestit. Kyllähän tämä karkasi ensimmäisen viestin aiheesta jo aikaa sitten 😂