Näytä tavallinen näkymä : Peili maantiepyörään
Tätä aihetta on jo käsitelty aikaisemminkin, mutta
onko kukaan keksinyt toimivaa viritelmää maantiepyörän
peiliksi?
Ainakin täällä Savossa maantiet ovat kapeita, joten olisi hyvä
nähdä varsinkin rekka-auton tulo. Kyllä ne mieluusti väistävät
pyöräilijää, mutta aina ei pysty jos samalla on vastantulijoita.
Ymmärrän yskän. Ite kokeilin useaa erilaista peiliä samoista syistä ja selle italian eyelink karsiutui niistä voittajaksi. (https://www.rosebikes.co.uk/article/selle-italia-eyelink-carbon-mirror/aid:643085 , tätä on myynnissä monessa eri paikassa, joten kannattaa tsekata hinta) Ajossa riittävä näkyvyys taaksepäin, ei reagoi liikaa tärinöihin (ei tarvitse säätää koko ajan), helppo säätää ajon aikana, helppo vaihtaa droppitankoisesta toiseen, melko kevyt. Tässä ne tärkeimmät kriteerit tärkeys järjestyksessä, jotka saivat minut valitsemaan tämän peilin. Ei halvin, mutta minusta hintansa arvoinen.
Toinen hyvä vaihtoehto kypärään kiinnitettävä, tangon päähänkin löytyy mutta aika herkkiä kolhuille. Nuorempana jotain käytti mutta nykyään tarkkailee takaakin tulevaa liikennettä kuten edestäkin niin peilin tarve loppui.
Vähän särähtää korvaan tuo rekan ohitus kapealla tiellä, vaikka vastaantulijoita on. Varsinkin kun pyöräilijä tämän toteaa ja on ostamassa peiliä asian vuoksi.
Lomalla ajelin 3vko espanjassa ja vaikka se hullulta kuulostaakin, niin en muista yhdenkään auton ohittaneen keltaisella. Varsinkin rekat pysyivät todellakin perässä eivätkä lähteneet ohi edes pienellä suoralla.
Tarkoitin ihan normaaleja pääteitä, jolloin vaikka takaatuleva rekka, vastaantuleva auto ja pyöräilijä kohtaavat, niin silloin
varsinkin jos ei huomaa takaa tulevaa autoa, niin tunne on ikävä. Täällä ei ole leveitä asfalttipientareita, vaan valkoisen tien sivuviivan
ja hiekan välillä asfalttia 20 - 40 cm. Muutoin rekat kyllä ohittavat reilusti kauempaa, jos pystyvät. Eli peili helpottaisi, voisi siirtyä reunempaan
ajoissa.
Zefal Spy on toiminut ok maantiepyörässä ohjaustangon päässä kuljettajan puolelle asennettuna. Tuossa linkin videossa on muitakin vaihtoehtoja http://www.zefal.com/en/mirrors/110-spy.html
Tällainen pikku Zefal oli minulla kolmisen vuotta maantiepyörässä. Näkee taakse suhteellisen hyvin vaikka peili on pieni ja huomaamaton:
https://tshop.r10s.jp/ride-on/cabinet/intermax/zefal023.jpg?fitin=330:330
Tänä keväänä vaihdoin isompaan millä näkee paremmin, eli Zefal Motonetista. Olisikohan tuolla kokoa noin 10x8cm:
http://static4.motonet.fi/img/3/381151/500/381151.jpg
http://www.icebike.org/what-you-need-to-know-about-cycling-mirrors/ ja tuossa yksi mahdollinen https://www.efficientvelo.com/home/safezone/
Kokeilin joskus jotain suht. pientä tangonpääpeiliä. Opin että kun pieni peili aika kaukana naamasta, ei siitä näe oikein mitään. Joku vähän isompi olisi ehkä toiminut. Kokeiltu peili oli noin muistinvarisesti ehkä 7-8cm halkaisijaltaan. Tangonpääpeiliä saattaa haitata myös koivet, jollei peiliä saa säädettyä riittävän ulos.
Kokeilin joskus jotain suht. pientä tangonpääpeiliä. Opin että kun pieni peili aika kaukana naamasta, ei siitä näe oikein mitään. Joku vähän isompi olisi ehkä toiminut. Kokeiltu peili oli noin muistinvarisesti ehkä 7-8cm halkaisijaltaan. Tangonpääpeiliä saattaa haitata myös koivet, jollei peiliä saa säädettyä riittävän ulos.
Itsellä juurikin tuollainen pieni tangonpääpeili. Vaikka on pieni niin näkee kuperuuden ansiosta kaiken minkä tarvitsee! Itse en muuta laittaisi..... :D
https://www.bike-discount.de/en/buy/cateye-mittor-bm-45-black-490864/wg_id-58
Laitoin sen kalliin Garmin Varia Radar takatutkan, kattoo millasta on käyttää. Tule Bike24stä ensi viikolla. Ennestään on Garmin Edge 1000, joka osaa näyttää mitä tutka kertoo. https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/518151/pn/010-01509-02#
Mankelist
25.04.2017, 20.43
Zefalin tangonpääpeilistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/381151/Zefal-Polkupyoran-peili ja Zefal spy:sta kokemuksia http://www.zefal.com/en/mirrors/110-spy.html
-Tangonpääpeili otti varastosta ottaessa pienen osuman ja varsi poikki. Aika kohlo, käppyäsarvessa vähän tiellä monesti.
-Zefal Spy loistava, näkee ihan ok ja voi asentaa moneen kohtaan sarvea ja myös runkoon. Voi vaikka ostaa pari ja kiinnitellä eri kohtiin. Pienen koon takia peili huomaamaton ja helppo vaihtaa esim. eri fillarien kesken kun kiinnityssysteemi helppo. Osuma peiliin ei myös hajota peiliä, koska kiinnityksen takia pyörähtää vaan tangossa.
Kuvaamillasi teillä ajaessa peili on ihan ehdoton. Monesti on stopannu ja väistäny sivuun, kun esim. 15cm pientareella varustetulla tiellä tulee esim. rekka edestä ja hlöauto takaa. Aina on rekkakuskin käsi heilahtanut kiitoksen merkiksi. Paljon näkee fillaroijia ilman peiliä ko. teillä ja olenkin miettinyt pitäisikö heistä ilmoittaa häkeen itsetuhoisuuden takia. Tietenkin ohittajan pitäisi väistää ja odottaa fillarin takana, mutta kun kaikki ei odota ja murtuneet luut ei lohduta oikeustuvassa, kun todistellaan omaa syyttömyyttä.
kuovipolku
26.04.2017, 08.52
^ En millään muotoa vastusta peilejä enkä pidä niiden käyttäjiä dorkina, mutta kun ylläolevasta lausahduksesta suodattaa poleemisen kärjistyksen siihen jää mielestäni aiheeton usko ja luottamus peilin antamaan turvaan maantienlaitaa ajaessa. Jos ja kun käy niin huono tuuri, että takaa tulevan auton kuljettaja rupeaa kaivamaan istuinten väliin pudonnutta kymmensenttistä, hamuaa meikkilaukkua takapenkiltä tai etsii epätoivoisesti hansikaslokerosta sitä yhtä tabua joka siellä piti vielä olla, niin on mielestäni hyvin pieni todennäköisyys että pyöräilijä sattuu näkemään auton ajautumisen juuri oikealla hetkellä ja kerkiää vielä kuin ihmeen kaupalla pelastamaan henkensä kääntämällä ojanpohjalle.
Jotkut tilanteet joissa ohittava autoilija ei piittaa siitä että samaan aikaan kohdataan vastaantulija voivat kieltämättä olla hyvin epämiellyttäviä, mutta eivät yksin ajaessa ole olleet vaarallisia. Vastaantulevan rekan voi kapeilla teillä ottaa huomioon ja takanatuleva rekkakuski osaa ainakin täälläpäin yleensä ilmoittaa itsestään.
Toisaalta täällä ei ole pitkiä kapeita suoria joilla nopeusrajoitus on suhteellisen korkea eli semmoisia tieosuuksia joilla minäkin ymmärrän monen pyöräilijän kaipaavan edes peiliä (koska autoilijoiden käyttäytymiseen ei voi vaikuttaa eikä ehkä ole syytäkään odottaa sen muuttuvan).
PS Tämä on pelkästään hieman huvittavaksi tarkoitettu anekdootti: eräällä porukkalenkillä edessäni parijonosssa ajoi tyyppi joka yhtenään vilkuili vasemmalle taakseen (ikään kuin olisi ollut entinen hävittäjälentäjä jonka oli hengissä pysyäkseen ollut skannattava taivas minuutin välein) ja joka kerta niin tehdessään hän tietenkin ajautui vähän sivuun ajolinjastaan ja joutui tekemään nopean korjausliikkeen, joka luonnollisesti hieman ärsytti minua ja oli jo kerran aiheuttaa törmäyksen edellä ajavan takarenkaaseen. Tauolla vihdoin kommentoin - olisi pitänyt puuttua asiaan heti - ja kysyin syytä moiseen. Osoittautui että hän oli peilinkäyttäjä joka joutui poikkeuksellisesti ajamaan ilman peiliä sen rikkouduttua ennen lenkkiä.
PPS Ei hän niin ärsyttävä ollut kuin ne porukkalenkkiläiset jotka eivät kerta kaikkiaan pysty luottamaan siihen että edelläajavat näyttävät merkit eivätkä ajata heitä kuoppiin ja railoihin vaan heidän on aivan absoluuttisen välttämätöntä itse nähdä tienpinta edessään, joten he koko ajan kurkkivat ja ajavat omaa linjaansa hieman jonojen sivussa, milloin oikealla, milloin vasemmalla...
Testiksi pistin tulemaan budjettiversion
http://www.ebay.com/itm/5Color-Adjustable-360-Degree-Rotate-Rear-View-Mirror-Bicycle-Road-Bike-Handlebar-/112222877197
Hiekkahentunen
26.04.2017, 13.41
Menee jonkun verran OT mutta...
Ite noviisina maantiepyöräilijänä olen tullut siihen tulokseen täällä pohjanmaalla, että syy siihen miksi autoilijat ohittavat niin läheltä on tärinäurat. Autoilijat eivät halua ajaa niiden päälle keskiviivalla vaan ohittavat ihan pyöräilijän vierestä. Myöskään itse en halua tai mahdu ajamaan pientareella leveän tärinäuran vuoksi.
On niitäki jotka ei pidä maantiepyöräiliöistä ja ajavat tahallaan liian läheltä. Yhellä porsche kuskilla totesin olevan viimekesänä jotain asenneongelmaa. Tiellä ei ole tärinäuria. Ajo 2x ohi yhtään väistämättä. Piennarta ei juuri ollenkaa.
Mankelist
26.04.2017, 20.32
Kuovipolku, anteeksipyyntöni poleemisesta kommentista. Tarkoitus oli tosiaan vaan herätellä ihmisiä peilinkäyttöön siksi, että kahden ajoneuvon+pyörän kohtaamispaikat liikenteessä on riskialttiita. Tätä riskiä voi vähentää peilin avulla ennakoimalla. Isomman läheltä ajavan auton ohiajoimu saattaa heittää pyöräilijän tasapainoa pahasti ja samalla esim.asfaltin korkea reunus voi aiheuttaa kaatumisen. Päälleajoja peili ei luonnollisesti estä.
Laitoin sen kalliin Garmin Varia Radar takatutkan, kattoo millasta on käyttää. Tule Bike24stä ensi viikolla. Ennestään on Garmin Edge 1000, joka osaa näyttää mitä tutka kertoo. https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/518151/pn/010-01509-02#
Onko tuosta minkäänlaista iloa ollut vai onko täysi turhake?
euscorpius
08.06.2017, 09.58
Onko tuosta minkäänlaista iloa ollut vai onko täysi turhake?
Vastaan tähän väliin oman kantani Garmin Variasta:
Vuosi sitten naureskelin, että kukapa tuollaista turhaketta tarvitsisi. Nyt en tuosta hevillä luopuisi.
Taakse vilkaisematta ei käännöksiä tehdä, mutta kummasti kyllä helpottaa maantiellä ajelua kun tietää kun auto lähestyy.
Peili toki ajaa osittain saman asian, mutta Edgen piippailu mahdollistaa katseen pitämisen menosuunnassa.
Voi esim. ottaa huonopintaisilla teillä itselleen paremman ajolinjan ja piippauksen kuuluessa siirtyy sitten reunaan.
Tuntuisi myös, että (interaktiivinen) valo saa autoilijat antamaan vähän enemmän tilaa, mutta tästä ei minulla mitään todisteita ole.
Rajoitteitakin toki on: reagointi mopoihin on vähän tuurissaan (nopeuseron ja koon takia). Ja syö omaa ja Edgen akkua kohtuullisen nopeasti, jos liikennettä on paljon.
Lisäksi vakiolenkillä on yksi paikka, jossa vinkaisee joka kerta, vaikka takana on pari sataa metriä tyhjää tietä.
^Samat aatokset.
Lisäyksenä ryhmässä ajamisen rajoitteet. Takana ajavat fillaristit blokkaavat tutkan havintokentän melko tehokkaasti, eikä varoitusta tule kovinkaan luotettavasti. Yksin ajassa havaitsee autot kohtuullisen hyvin.
Huomioitavaa myöskin, että Varian tutkakeila vaikuttaa olevan pystysuunnassa kohtuullisen kapea. Omassa käytössäni tämä ominaisuus on ajoittain haasteellinen, koska bike-packing varustuksella "viralliset" paketissa mukana tulleet kiinnikkeet eivät ole sopivia, joten Varian asennus fillariin tehtävä viritellen. Tukevan, pystysuunnassa muutaman asteen sisällä olevan kiinnityksen tekeminen esim. satulalaukuun on hankalahkoa.
Eipä ole mitään lisättävää edellisiin, että on juurikin noin. Onhan se vähän turhake, mutta teki mieli ja en ole katunut - on turhempiakin juttuja.
euscorpius
09.06.2017, 11.44
^Samat aatokset.
Lisäyksenä ryhmässä ajamisen rajoitteet. Takana ajavat fillaristit blokkaavat tutkan havintokentän melko tehokkaasti, eikä varoitusta tule kovinkaan luotettavasti. Yksin ajassa havaitsee autot kohtuullisen hyvin.
Huomioitavaa myöskin, että Varian tutkakeila vaikuttaa olevan pystysuunnassa kohtuullisen kapea. Omassa käytössäni tämä ominaisuus on ajoittain haasteellinen, koska bike-packing varustuksella "viralliset" paketissa mukana tulleet kiinnikkeet eivät ole sopivia, joten Varian asennus fillariin tehtävä viritellen. Tukevan, pystysuunnassa muutaman asteen sisällä olevan kiinnityksen tekeminen esim. satulalaukuun on hankalahkoa.
Hyviä huomioita. Itse en porukassa ajele, niin ensimmäinen ei tule vastaan.
Kiinnityksen kanssa sen sijaan taistelin itsekin. Aeroad:n satulatolppaankaan ei kumpikaan kiinnike sopinut, joten muokkasin sahalla ja puukolla aero-version suunnilleen sopivaksi (ja varmistus nippusiteellä kuminauhojen lisäksi). 3D-tulostin varmaan toisi apua ongelmaan.
Vielä kysymys Varia tietäjille. Paljonko tuo syö ajotietokoneen akkua. Mulla on myös Edge 1000 käytössä. Voiko itse tutkaa ladata ajon aikana(siinähän on vaan toi 5 h akkukesto)?
Vielä kysymys Varia tietäjille. Paljonko tuo syö ajotietokoneen akkua. Mulla on myös Edge 1000 käytössä. Voiko itse tutkaa ladata ajon aikana(siinähän on vaan toi 5 h akkukesto)?
Tuosta ajotietokonejutusta en osaa sanoa, mutta ulkoisen akun käyttämisestä ajon aikana kyllä: viime kesänä käytin sitä silloin tällöin ohjaten yleensä videokameraa ruokkivasta, juomapullotelineessä (ja juomapullon sisällä) olevasta akusta virran tutkaan. Muistaakseni siihen liittyi sellainen kikka, että tutka sammui, kun USB-pistoke liitettiin, mutta sen saattoi kääntää uudelleen päälle heti perään. Valitettavasti en osaa sanoa mitään latausajoista tms.
Variassa akku kestää äpaut 5 h. Edge 1000 akkua Varia syö yllättävän paljon ja mittarin akku tyhjenee ~2 h nopeammin kuin ilman tutkaa. Molempiin vaikuttaa jonkinverran varoitettavien määrä eli liikenteen vilkkaus.
Parin peilikokeilun jälkeen hankin Sellen Eyelink-peilin. Halvempiin verrattuna peili on selkästi laadukkaan oloinen ja varsinainen peilipinta vääristelemättömämpi ja kirkkaampi.
Aika näyttää, miten häiritsevältä se kahvaan kiinnitettynä tuntuu. Lyhemmillä lenkeillä en peiliä ole erityisemmin kaipaillut, mutta ajotuntien ja väsymyksen kasaantuessa kohtalaista kaipailua on esiintynyt.
Peili on ihan ehdoton. Sen avulla on vaivattomasti koko ajan tietoinen siitä mitä takana tapahtuu. Meentiellä on huoletonta väistellä railoja ja kuoppia sekä valita ajolinja kun tietää onko takaa auto lähestymässä. Itse ajelen usein pyöräurien välissä kun siinä on sileämpää ja kun auto lähestyy takaa niin siirtyy sitten reunaan.
https://www.indiegogo.com/projects/hexagon-camera-signals-sensors-for-cyclists-bike-gadgets#/
Entiiä joku ton tyyppinen vois olla ihan jees. Akun kesto tossa liian vähän. Peili tuntuu olevan aika hankala maantiepyörään. Ei sitä oikee saa semmoselle paikalla että se ois kokoajan näkökentässä.
tirsintarsi
24.06.2017, 19.05
Itselläni on tuommoiset (http://www.avt.bike/WebStore/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=AVT&Product_Code=ITALIAN-ROAD-MIRROR-PC-BAR-TAPE-COMBO&Category_Code=) tangon molemmissa päissä. Pienehköt ovat ja vaativat, että tankonauhan asennuksessa on oltava aivan helkutin tarkka, jotta osoittavat oikeaan suuntaan. Mutta yllättävän hyvin takaa tulevat autot ainakin ovat erottuneet, eivätkä sojottele tangosta mihinkään. Vähän mohlakkeet ovat tosin :)
http://www.zefal.com/en/mirrors/110-spy.html : Nämä käytössä useamman vuoden. Kiinni vaakaputkessa (en ole edes tajunnut yrittää muuta kiinnityskohtaa :) ). Polvi osuu josku ja pitää säätää uudestaan. Ei varmaan ole paras kohta. Pitääpä testata vaikka sarvikiinnitystä.
Tilasin nyt nuo budjettiversiot kokeiluun.
Parin peilikokeilun jälkeen hankin Sellen Eyelink-peilin. Halvempiin verrattuna peili on selkästi laadukkaan oloinen ja varsinainen peilipinta vääristelemättömämpi ja kirkkaampi.
Aika näyttää, miten häiritsevältä se kahvaan kiinnitettynä tuntuu. Lyhemmillä lenkeillä en peiliä ole erityisemmin kaipaillut, mutta ajotuntien ja väsymyksen kasaantuessa kohtalaista kaipailua on esiintynyt.
Kyllä toi mulle on se ehdoton ykkönen. Riittävä koko eikä tarvi tihrustaa, mitä siellä takana näkyy. Se toimii myös kaikissa ajoasennoissa (käytän aerokahvoja) ilman eri säätöjä, eikä muut peilit ole täyttäneet tätä tarvetta. Mutta mun on ollu pakko laskea peilipuolen kahvaa pari milliä alemmas, jotta tuntuma kahvoilta on samanlainen eikä toispuoleinen.
Ymmärrän yskän. Ite kokeilin useaa erilaista peiliä samoista syistä ja selle italian eyelink karsiutui niistä voittajaksi. (https://www.rosebikes.co.uk/article/selle-italia-eyelink-carbon-mirror/aid:643085 , tätä on myynnissä monessa eri paikassa, joten kannattaa tsekata hinta) Ajossa riittävä näkyvyys taaksepäin, ei reagoi liikaa tärinöihin (ei tarvitse säätää koko ajan), helppo säätää ajon aikana, helppo vaihtaa droppitankoisesta toiseen, melko kevyt. Tässä ne tärkeimmät kriteerit tärkeys järjestyksessä, jotka saivat minut valitsemaan tämän peilin. Ei halvin, mutta minusta hintansa arvoinen.
Tilasin tuon vuosi tai pari vuotta sitten. VMP!!!
Idea ihan hyvä, vaan kun toi p@ska ei pitänyt peilin säätö kohdallaan, vaan peili kääntyi omasta mielestään sellaiseen 'parempaan' asentoon.
Ei jatkoon.
Zefalin pikku spy-peilillän edelleen.
Joskus oon nähnyt noita kva66:sen linkkaaman tyyppisiä peilejä kiinnitettynä etuhaarukan alaputkiin, aika lähelle napaa.
Tilasin tuon vuosi tai pari vuotta sitten. VMP!!!
Idea ihan hyvä, vaan kun toi p@ska ei pitänyt peilin säätö kohdallaan, vaan peili kääntyi omasta mielestään sellaiseen 'parempaan' asentoon.
Ei jatkoon.
Zefalin pikku spy-peilillän edelleen.
Mulla ainakin on riittänyt, että on kiristänyt sen itse peilin ruuvin tiukalle, niin ei se ole siitä mihinkään elänyt muutamien tuntien lenkeillä.
Zefalin spy oli mulle muuten ihan ok, mutta ei toiminu kaikilla ajoasennoillani ilman jatkuvaa säätöä. Peilit natsaa varmaan myös sen mukaan, mitä kukakin niiltä hakee.
Kyllä toi mulle on se ehdoton ykkönen. Riittävä koko eikä tarvi tihrustaa, mitä siellä takana näkyy. Se toimii myös kaikissa ajoasennoissa (käytän aerokahvoja) ilman eri säätöjä, eikä muut peilit ole täyttäneet tätä tarvetta. Mutta mun on ollu pakko laskea peilipuolen kahvaa pari milliä alemmas, jotta tuntuma kahvoilta on samanlainen eikä toispuoleinen.
Jos häiritsee, niin täytyypä kokeilla tuota kahvan pientä siirtoa. Kiitos vinkistä, ei olisi heti tullut mieleen.
Selle kävi lenkillä, eikä näkymä taakse ollutkaan ollenkaan huono:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19575&d=1498585163
Toispuoleinen tuntuma häiritsi, mutta en lähtenyt kahvaa siirtämään, vaan virittelin tankonauhasta saman kokoisen paksunnoksen toiseen kahvaan ja teippasin sen varmuudeksi sähköteipillä ympäri pari kertaa. Nyt molemmat kahvat ovat samalla tasolla ja yhtä paksut, eivätkä kädet raportoi erosta, ainakaan edellisellä 200 km lenkillä. Ja kun juomapullossa on urheilujuomaa, niin pitokin on paljain käsin ajaessa erinomainen.
Kukakohan se oli joka tässä ketjussa kertoi Zefal Spy peilistä. No joka tapauksessa suurkiitokset vinkistä! On tullut muutama lenkki nyt ajeltua tommonen tangossa kiinni ja se on hyvä. Eikä edes maksanu paljon :D
Kesän kokemusten perusteella peilistä jäi vähän ristiriitainen olo: toisaalta kokeilemani peili antoi hyvän ja selkeän kuvan taustan tapahtumista, mutta toisaalta se siirsi osan keskittymisestä peilin vilkuiluun. Loman viimeisen pidemmän ajoin ilman peiliä ja niinkään ei ollut ollenkaan paha ja ajatus oli edessä avautuvassa tiessä.
Halloo halloo
06.08.2017, 21.31
Kesän kokemusten perusteella peilistä jäi vähän ristiriitainen olo: toisaalta kokeilemani peili antoi hyvän ja selkeän kuvan taustan tapahtumista, mutta toisaalta se siirsi osan keskittymisestä peilin vilkuiluun. Loman viimeisen pidemmän ajoin ilman peiliä ja niinkään ei ollut ollenkaan paha ja ajatus oli edessä avautuvassa tiessä.
Minulla peiliin vilkaisut ovat pääsääntöisesti joko silloin, kun kuulee takaa auton äänen tai hetki ennen kuin muuttaa ajosuuntaa esim. tielle valuneen hiekan vuoksi.
ibeatyouanytime
09.08.2017, 00.03
Itse virittelin peilin cycloon sähköteipillä. Kummastukseksi on pysynyt hyvin. Peili on iso ja kaareutuva, joten näen liikenteen takaa hyvin. Niin että kerkiän hypätä ojaan jos joku tulee kohti. Se on sen ainoa funktio maantiepyörässä? En ole varma pidänkö sen. Luultavasti raskaammin liikennöidyille maanteille.
Peili on hyvinkin tarpeellinen esimerkiksi kelvillä missä joutuu jatkuvasti ohittelemaan jalankulkijoita ja hitaampia fillaroijia. Harva itsensä nopeaksi kokeva succisheebo kiinnittää mitään huomiota taakseen ja kolarit on lähellä kun vielä vikkelämpi tulee takaa. Peili saisi olla pakollinen varuste kaikissa fillareissa.
Jos nyt pidetään ne peilit vaan siellä maanteillä. Maastossa niistä jää kuin lasinsiruja ja muovinpalasia.
nih..
Halloo halloo
09.08.2017, 14.05
Peili on hyvinkin tarpeellinen esimerkiksi kelvillä missä joutuu jatkuvasti ohittelemaan jalankulkijoita ja hitaampia fillaroijia. Harva itsensä nopeaksi kokeva succisheebo kiinnittää mitään huomiota taakseen ja kolarit on lähellä kun vielä vikkelämpi tulee takaa. Peili saisi olla pakollinen varuste kaikissa fillareissa.
Kelveillä tietysti pyöräilijä näyttää kädellään aikeen vaihtaa ajolinjaa ja vilkaisee taakseen ennen vaihtamista, jollei peiliä ole.
kuovipolku
09.08.2017, 14.29
Jos ja kun sä ohitat itsensä nopeaksi kokevan succisheebon tai kevyesti rullailevan kisakuskin kelvillä, sä et ota sitä tilaisuutena elvistellä vaan sä suoritat ohituksen samalla mallikelpoisella tavalla kuin muutkin ohitukset eli jätät riittävän turvavälin ja mikäli yhtään näyttää että edessäajavan ajolinjan tai sen mahdollisen muutoksen takia turvaväliä ei jää, sä joko soitat kelloa tai ilmoitat rauhallisellla mutta selvällä ja kuuluvalla äänellä esimerkiksi "Vasemmalta!".
PS Succisheebon tulisi toki muistaa että hän ei ole kelvin ainoa eikä nopein liikkuja - vaikka koko lenkillä ei olisi näkynyt ainuttakaan muuta pyöräilijää ja vaikka hän olisi ollut joka kerta se ohittaja - ja että kelvillä ajetaan siten että oikealle jää tilaa ohittajalle ja että kelvillä ei poukkoilla käsimerkkejä näyttämättä eikä tarvittaessa myöskään taakse vilkaisematta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.