Näytä tavallinen näkymä : Nordcapp - Tarifa, kesä 2018
Uuden, vähän pitemmän matkan kisatapahtuman järjestelyt on aloitettu. Tapahtuma on tarkoitus järjestää 1. kerran kesällä 2018.
Lisätietoja:
https://www.facebook.com/northcapetarifa/
http://www.northcape-tarifa.com/
Kilpailu on luonteeltaan samanlainen kuin Transcontinental Race Euroopassa, ns. self-supported, ultra distance bike race.
Linnuntietä reitillä on matkaa n. 4300km. Euroopan pohjoisimmasta paikasta eteläisimpään nurkkaan. Guinnesin ennätysten listalta löytyvä nopein aika reitille on 21 päivää, 14 tuntia ja 23min (Lee Fancourt, UK, kesä 2015).
Hmmm... :)
Oletko järjestäjänä vaiko bongannut jostain ?
En toimi aktiivisesti järjestäjänä.
Yksi pyöräilykaveri on keskeinen osa järjestelyporukassa, muutamia ajatuksia ja tietoja reitistä, teistä yms. mahdollisesti Suomen kautta olen hänelle esittänyt.
Kysymys mahdolliseen reittiin liittyen: Pääseekö muuten Ruotsista Tanskan salmien kautta pyöräillen ilman lauttayhteyttä Saksaan ? Jotain siltoja kai siellä on mutta onko niiden käyttö pyörällä sallittu ?
Oma käsitys on, että sillat täytyy ylittää junalla.
Markku Liitiä
18.04.2017, 14.50
Kysymys mahdolliseen reittiin liittyen: Pääseekö muuten Ruotsista Tanskan salmien kautta pyöräillen ilman lauttayhteyttä Saksaan ? Jotain siltoja kai siellä on mutta onko niiden käyttö pyörällä sallittu ?
Ei. Ruotsista Malmön nurkilta Köpiksen laitakaupungille johtavaa siltaa ja tunnelia ei saa ajaa fillarilla. Sama pätee Själlannista Fynille Tanskassa menevään siltaan. Fillari siis junaan tai autoon ja sillasta yli. Jos aikoo ajaa pyörällä koko matkan, täytyy kiertää Pietarin kautta - jollei kisaa varten sitten onnistuta saamaan erikoislupaa siltapyöräilyyn. Vahvasti epäilen, koska molemmilla silloilla menee moottoritie.
Järjestäjähän voi sallia/ rajata tuommosiin kohtiin kulkuneuvon. Esim. ens kesänä järjestettävä North Cape 4000 sallii tuohon muun kuin fillarin käytön seuraavasti: "The ferries are allowed "Rostock - Gedser", "Helsingör - Helsingborg" & "Stockholm - Turku" .The other routes by sea are prohibited."
Ok. Kiitoksia paljon tiedoista välitin ne eteenpäin.
Venäjän ja Pietarin kautta kiertäminen ei kuulemma ole ainakaan tällä hetkellä vaihtoehtona. Muun kulkuneuvon käytön salliminen rajatuissa paikoissa kuulostaa parhaalta idealta.
Erittäin mielenkiintoista.
Tavallaan vähän päällekkäinen tapahtuma TCR:n kanssa, kun sekin menee Euroopan halki vaihtelevalla reitillä, eikä ole mitenkään mahdotonta että se tulevaisuudessa kulkisi kans pohjois-etelä-suunnassa. Voisi arvella olevan jopa todennäköistä, vaikkei sen tapahtuman tulevaisuudessa toki nyt mikään ole varmaa.
Mainittu ennätys on ajettu Venäjän kautta. Joten jos sen kanssa on tarkoitus kilpailla, ei varmaan voi oikoa.
Tilasin uutiskirjeen.
Erittäin mielenkiintoista.
Tavallaan vähän päällekkäinen tapahtuma TCR:n kanssa, kun sekin menee Euroopan halki vaihtelevalla reitillä, eikä ole mitenkään mahdotonta että se tulevaisuudessa kulkisi kans pohjois-etelä-suunnassa. Voisi arvella olevan jopa todennäköistä, vaikkei sen tapahtuman tulevaisuudessa toki nyt mikään ole varmaa.
Mike Hallin traagisen kuoleman jälkeen TCBR jatkumisesta ei kai tosiaan ole mitään varmuutta tulevaisuudessa.
Juttelin äsken järjestäjäkaverin kanssa mm. ajankohdasta ja pyrkimys on etteivät kisat menisi ainakaan ajallisesti päällekkäin. Samalla ehdotin, että reitin voi "pakottaa" Suomeen määrittämällä Tallinnan/Helsingin tarkistuspaikaksi tai sallimalla ainoastaan Helsinki - Tallinna lauttayhteyden käytön. :-)
Mike Hallin traagisen kuoleman jälkeen TCBR jatkumisesta ei kai tosiaan ole mitään varmuutta tulevaisuudessa.
Muu TCR:n järjestävä organisaatio on viestinyt jatkavansa.
Vapaalla reitillä nopeimmat vetää kyllä aika eeppisen tylsiä pätkiä. Oliko jo tiedossa kumpaan suuntaan tuo on tarkoitus polkea?
Tää yks toinen vastaava reissu http://www.northcape4000.com/ (Firenzestä Nordkappiin) näköjään tosiaankin ajetaan kun tuolla on rekisteröityneitä naamojakin jo.
Vapaa reitti elikkä umpitylsää Nelostietä varmaankin ajellaan :)
Lautoilla välit Saksa-Tanska, Tanska-Ruotsi, Ruotsi-Suomi.
EDIT: Laitoinkin uuden aiheen (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56985-North-Cape-4000-(Firenze-Nordkapp)), mutta jääköön tämä viesti tähän kommentiksi silti.
Vapaalla reitillä nopeimmat vetää kyllä aika eeppisen tylsiä pätkiä. Oliko jo tiedossa kumpaan suuntaan tuo on tarkoitus polkea?
Reitti tulee kuulemma olemaan kiinteä kuten TransAm ja IndyPac eli poikkeaa Transcontinentalista ja se ajetaan Nordkapista Tarifaan.
Tällä hetkellä suunniteltu startti juhannuksen tienoilla 2018, varoittelin kyllä vähän hyttysistä :-)
Reitti tulee kuulemma olemaan kiinteä kuten TransAm ja IndyPac eli poikkeaa Transcontinentalista ja se ajetaan Nordkapista Tarifaan.
Tuo vesittää aikalailla asian ydintä mielestäni. Toki "self support" on mukana mutta olisi satakertaa mielenkiintoisempaa kun olisi vain muutama kiinteä checkpoint joiden kautta pitää mennä mutta muuten olisi reitti vapaa. Jäisi katsojille paljon suurempi mielenkiinto kun tulisi yksi muuttuja lisää matkantekoon, eli reittivalinnat.
Mitä se olisi järjestäjältä pois jos olisi X kpl checkpointteja mutta muuten reitti vapaa?
Noh, kuhan höpisen täältä takavasemmalta. En ole osallistumassa kun ei rahkeet riitä mutta jos nyt saa uutena tapahtumana suunnitella kaikki tyhjästä niin ideoita lienee mahdollista heittää ilmoille.
Tuo vesittää aikalailla asian ydintä mielestäni. Toki "self support" on mukana mutta olisi satakertaa mielenkiintoisempaa kun olisi vain muutama kiinteä checkpoint joiden kautta pitää mennä mutta muuten olisi reitti vapaa. Jäisi katsojille paljon suurempi mielenkiinto kun tulisi yksi muuttuja lisää matkantekoon, eli reittivalinnat.
Mitä se olisi järjestäjältä pois jos olisi X kpl checkpointteja mutta muuten reitti vapaa?
Noh, kuhan höpisen täältä takavasemmalta. En ole osallistumassa kun ei rahkeet riitä mutta jos nyt saa uutena tapahtumana suunnitella kaikki tyhjästä niin ideoita lienee mahdollista heittää ilmoille.
Ihan hyviä ajatuksia ja mukavaa että herättää keskustelua.
Molemmissa reittitavoissa on hyvät ja huonot puolensa. Kiinteällä reitillä järjestäjä voi vaikuttaa kisan luonteeseen esim. vuoristoisella seudulla ajetaanko laaksoja pitkin vai noustaanko/lasketaanko mäkiä. Samoin voidaan jotain turvallisuuteen liittyviä asioita ottaa huomioon kuten välttää tiettyjä teitä onnettomuus tai muiden vastaavien riskien vuoksi. Lisäksi kisan seuraamisen kannalta on ajajien sijoituksia helpompi seurata jos kaikki ajaa samaa reittiä.
Toki kuten sanoit vapaa reitinvalinta tuo mukanaan uuden muuttujan.
Suurin osa kisaan todennäköisesti osallistuvista kuulemma lisäksi haluaa kiinteän reitin, varsinkin Euroopan ulkopuolelta tulevat. Euroopassa asuville on kuitenkin etua "paikallistuntemuksesta" jos reitti vapaa.
Kiinteällä reitillä saadaan ehkä helpommin kilvanajon fiilistä. Myös toisia vastaan. Asemasota, kyttäys ja taktikointi ovat eritavalla roolissa, kun kaikilla on sama reitti.
Tämä on varmaan tuttu tarina järjestelijöille myös: http://www.lonebiker.dk/ehjem/nordkap.htm
Hienoa, että tapahtumia on erilaisia. Muutenhan kaikki olisivat toistensa kopioita. Samat hullut niitä silti varmaan pääasiassa ajavat. Täytyy ohitella noita Nordcapp-Tarifalaisia sitten heinäkuussa täällä lakeuksilla ja kysyä saunomaan välillä :)
Kiinteän reitin suunnittelu on nyt edennyt niin, että tarvitaan ehdotuksia Suomen läpi ajamiseen eli Nordkapp - Helsinki reittiehdotuksia tarvitaan nyt rivakasti.
Itse tunnen jonkin verran pääkaupunkiseudua ja myös vähän Keski-Suomea, mutta Jyväskylästä pohjoiseen on vieras. Laita siis hyvistä tienpätkistä - GPX tiedostoja tai linkkejä niihin tulemaan joko tähän säikeeseen tai yksityisviestillä - paikan nimetkin kelpaavat. Ei tarvitse olla koko reitti vaan pienetkin tienpätkät riittävät.
Vaatimuksena on päällystetty tie, koska pitää olla ajettavissa maantiepyörällä. Tosin ihan pienet pätkät hyväkuntoista, muuten pinnoitettua tietä kelpaavat myös. Suositeltavaa olisi myös että tiet vähemmän liikennöityjä, turvallisia, vähän raskasta tavarankuljetusliikennettä ja lisäksi hyvät ja vaihtelevat maisemat.
Tässäpä (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ssilcvepryrpcnaw)5 min tuotos ajatuksella mahdollisimman kaukaa Oulusta. Isommat tiet ja taukopaikat minimoin samalla. Pitäisi olla täysin asfaltoitua, en tarkastanut joka paikkaa. 5-tietä voi vähentää n.5km sorapätkällä Kemijärven suunnalla.
Tässäpä (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ssilcvepryrpcnaw)5 min tuotos ajatuksella mahdollisimman kaukaa Oulusta. Isommat tiet ja taukopaikat minimoin samalla. Pitäisi olla täysin asfaltoitua, en tarkastanut joka paikkaa. 5-tietä voi vähentää n.5km sorapätkällä Kemijärven suunnalla.
Kiitoksia paljon ! Reitti näyttää erittäin hyvältä, kun mukana on myös Pielavesi - Säviä - Tervo pätkä :-)
Tässä pikkaisen oikoisempi vaihtoehto:
https://ridewithgps.com/routes/21410672
Vähän lainattu Tre-Saariselkä reitistä parhaat palat tuolta pohjoisesta, ja sitten viimeisimmästä 400 brevetistä Helsingin päästä, tosin en jaksanut sitä ihan tarkkaan säätää, osin automaattireitityksellä.
Sitten vähän Päijänteen itärantaa ja mm. Naapurinvaara väliin. Ja se toivottu Pielavesi.
Alustava reittisuunnitelma on tehty. Reitti saattaa vielä muuttua. Tarkemmat tiedot:
http://www.northcape-tarifa.com/route/
Kilpailuun on lisätty eri matkoja joita on nyt kolme. Nordkapp - Helsinki, Nordkapp - Nizza ja Nordkapp - Tarifa. Samoin uutena luokkana on parikilpailu, 2 ajajan joukkue.
Mielenkiintoista on nähdä Suomen osalta, millainen reitti tulee olemaan. Nythän tuo on vielä hiukan epätarkka kartalla. Ei puhettakaan, että lähtisin ajamaan, mutta mukava näitä on seurata. Juuri taitaa NC4K:n viimeinen kuski olla tuossa muutaman kilometrin päässä polkemassa kohti pohjoista.
Sivuilla olevan reittikuva on epätarkka. Suomen osalta reitin GPX sain järjestäjältä pari päivää sitten, vähän oli puhetta että keskisen Suomen osuus ajettaisiin idempää järvien kautta.
Eikös toi parikilpailu sopisi pienenä paritempo harjoituksena, 1700km @ 50h vaikka kymmenen viiden tunnin pätkää. Välissä tankkausta ja lepäämistä :-)
Tuo Rovaniemi-Pudasjärvi väli (tie 78) on hlvetin tylsä (tasainen, pelkkää suota). Ennemmin Posion (mäkiä, joki- ja vaaramaisemaa, poroja) kautta etelään itäisempää reittiä pitkin . Olisi palveluitakin vähän enemmän (kauppa Vanttaus- ja Pirttikoskella, mahdollisesti kahvila Autissa). Tätä väliä en ole kyllä kuin autolla ajanut.
Näppituntumalta sanoisin että 4 itäpuolella olisi tasaisemmin palveluita kuin nykyisellä reitillä 4n länsipuolella. Hieman epätarkka kartta, mutta vaikuttaisi vievän osin soralle ja nelosellekkin. Nelonen menee kyllä illalla/yöllä mutta päivällä en sinne menisi.
Kiitoksia palautteesta !
Ohessa pari vaihtoehtoa jotka järjestäjien pyynnöstä nopeasti tein. Reittiä ei voi enää pidentää koska kokonaismatka kasvaa kuulemma liian pitkäksi, 1300km Suomen osuus on suurinpiirtein maksimi. Jyväskylän itäpuolelta tein parikin eri vaihtoehtoa. Toinen menee Laukaa - Toivakka kautta ja toinen Hankasalmi - Kangasniemi kautta.
Suo-osuuden yritin kiertää myös pohjoisessa, en tiedä onnistuinko ollenkaan vai upposinko vaan syvemmälle suohon. Kajaanin kautta reittiä pohdiskelin myös, mutta taitaisi matka kasvaa sitä kautta.
https://ridewithgps.com/routes/24693602 (Laukaa - Toivakka)
https://ridewithgps.com/routes/24690563 (Hankasalmi - Kangasniemi)
Helsinkiä lähestyttäessä suoraviivaisin vaihtoehto taitaisi olla Vanha Lahdentie (140).
Jos palstalaisille tulee hyviä ajatuksia tai mielipiteitä mieleen reitistä niin ne ovat erittäin tervetulleita eli ehdotuksia tulemaan. Samoin jos on vinkkejä miten reittiä voisi vähän lyhentää ilman että se muuttuu kovin tylsäksi otetaan vastaan. Tarkoituksena on käyttää rauhallisia, turvallisia teitä pitkin vaihtelevaa suomalaista maisemaa.
Nuo taitaa olla parasta tällä km-rajoituksella, en ainaskaan keksinyt äkikselleen mitään lyhyempää reittiä paremmilla maisemilla. Paitsi ehkä Rovaniemi-Vanttauskoski kannattanee mennä Kemijoen pohjoispuolta eli tietä 81, näkyy joki luultavammin paremmin ja on pari kilsaa lyhyempi. Liikenteessä ei ole luultavammin suurtakaan eroa.
Rovaniemellä olisi ehkä paikallaan mutka napapiirille, siellä on 24h shelli ja joulupukin pajakylä. Vai saako reitiltä poiketa taukopaikoille?
4 reittivaihtoehto sisältää soraa välillä Raattama-köngäs, tietoinen valinta? Jos sora on ok, nii menisin Jyväskylästä Muuramen kautta tielle 610, 5-tien voi kierellä sorateitä pitkin 220m matkaa lukuunottamatta. 610:llä on paremmat maisemat (ja isompi mäki) kuin mettänkeskellä menevällä 6134:lla, Joutuu kyllä ajamaan jyväskylän läpi, vaikka alvar aallon piirtämien talojen ohi?
Jyväskylän reittiä puoltaisi 24h asema.
Nuo taitaa olla parasta tällä km-rajoituksella, en ainaskaan keksinyt äkikselleen mitään lyhyempää reittiä paremmilla maisemilla. Paitsi ehkä Rovaniemi-Vanttauskoski kannattanee mennä Kemijoen pohjoispuolta eli tietä 81, näkyy joki luultavammin paremmin ja on pari kilsaa lyhyempi. Liikenteessä ei ole luultavammin suurtakaan eroa.
Rovaniemellä olisi ehkä paikallaan mutka napapiirille, siellä on 24h shelli ja joulupukin pajakylä. Vai saako reitiltä poiketa taukopaikoille?
4 reittivaihtoehto sisältää soraa välillä Raattama-köngäs, tietoinen valinta? Jos sora on ok, nii menisin Jyväskylästä Muuramen kautta tielle 610, 5-tien voi kierellä sorateitä pitkin 220m matkaa lukuunottamatta. 610:llä on paremmat maisemat (ja isompi mäki) kuin mettänkeskellä menevällä 6134:lla, Joutuu kyllä ajamaan jyväskylän läpi, vaikka alvar aallon piirtämien talojen ohi?
Jyväskylän reittiä puoltaisi 24h asema.
Raattama - Köngäs soratien huomasin. Korjasin sen kiertämisen myös 4 versioon. Vaihdan myös Kemijoen reitin kulkemaan pohjoispuolelta Rovaniemen jälkeen. Sora & hiekkatiet huonoja, kuin osa kumminkin ajaa 23mm renkailla. Lisäksi puhkeamisvaara suurempi. Etelämpänä Asiakkalan kohdalla on myös kartan mukaan lyhyt pätkä soraa. EsaS esittämässä reitissä se vältetään kun lähdetään Päijänteen ylityksen jälkeen heti kohti Lahtea. Tuo reitti olisi muutenkin ehkä mukavampi, täytyy katsoa vielä miten siitä kertyy kilometrejä.
Reitiltä saa käsittääkseni poiketa tauolle edemmäs, kunhan palaa sitten uudelleen reitille oikaisematta.
Jyväskylän vierestä itäpuolelta menevä reitti näyttäis hyvältä ja siitä sitten Toivakan kohdalta E4 yli ja Päijänteen itäpuolta pitkin etelään kohti Asikkalaa. Konnevesi - Hankasalmi - Kangasniemi - Joutsa välin ajanut autolla monta kertaa. Ihan ok, mutta sitten ei näytä oikein pääsevän kunnolla heti E4 yli vaan joutuis ajamaan E4 pätkän tai sitten suunnittelemaan reitin E4 itäpuolelta Joutsan jälkeen.
Kiuruvesi - Pyhäntä - Vaala - Puolanka reitistä ei ole mulla tarkempaa tietoa. ESRI topoja vähän katselin, aika paljon suota näyttäis olevan.
Suo-osuuden yritin kiertää myös pohjoisessa, en tiedä onnistuinko ollenkaan vai upposinko vaan syvemmälle suohon. Kajaanin kautta reittiä pohdiskelin myös, mutta taitaisi matka kasvaa sitä kautta.
https://ridewithgps.com/routes/24693602 (Laukaa - Toivakka)
https://ridewithgps.com/routes/24690563 (Hankasalmi - Kangasniemi)
Jos palstalaisille tulee hyviä ajatuksia tai mielipiteitä mieleen reitistä niin ne ovat erittäin tervetulleita eli ehdotuksia tulemaan...
Tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa suotta vaihdetaan joen toiselle puolelle 275 kilometrin kohdalla Meltauksessa 25 kilometrin ajaksi.
Tuo jälkimmäinen on minusta sikäli toivoton, että Nelostietä ajetaan siinä juuri kaikista paskin väli, Joutsa-Hartola. Ei käytännössä piennarta, autoilijat turhautuneita 80 rajoitukseen ja tekevät riskiohituksia alinopeuden köröttelijöistä.
Lisäksi minusta olisi ihan ookoo ajella suoraan Rollosta Ranualle ja Pudasjärvelle ilman tuota turhanpäiväistä mutkittelua. Ei se niin tylsä ole. Oma fiiliksensä siinäkin on. Tai ainakin Ranualle asti.
anttipietila
29.08.2017, 10.03
Loppumetrit Oulunkylästä keskustaan kannattaisi reitittää radanvartta uutta pohjoisbaanaa, lisäbonuksena osuisi omalle työmatkareitille.
^^ Jälkimmäisen version voi tässä vaiheessa unohtaa. Poistin 275km kohdalla joen ylityksen. Asikkala - Helsinki kiireessä tehty nyt ja siihen kaipaisin parempia vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto olisi mennä Kellokosken kohdalla Linjatietä pitkin Vanhalle Lahdentielle ja siitä jatkaa suoraan kohti Helsinkiä. Kun väsyneitä kuskeja tuossa vaiheessa niin yksinkertainen olisi parasta ja turvallisinta. Samoin reittejä jossa joutuu kääntymään vasemmalle tien yli ja samalla katsomaan taakse tulisi välttää.
Suoalueista sen verran, että kisa ajetaan kesällä (Lähtö juhannuksen tienoilla) ja pohjoisessa luulisi riittävän mäkäräisiä. Oman kokemuksen mukaan kosteikot on kaikkein pahimpia mäkäräisten suhteen. Jos ajaa 2 vrk putkeen ehtii tosin jo Ranuan/Puolangan tienoille.
...pohjoisessa luulisi riittävän mäkäräisiä. Oman kokemuksen mukaan kosteikot on kaikkein pahimpia mäkäräisten suhteen.
Mäkäräinen eli koskikärpänen on virtavesien eläin. Hyttyset munii seisovaan veteen. Jompi kumpi (tai itse asiassa molemmat) on riesana ellei tule kylmä kesä :)
Ötököitä on sen mitä on. Mun mielestä reittivalinnoilla ei paljoa voi asiaan vaikuttaa oikeasti.
^^ Kiitoksia täsmennöksesta. Tosiaan keli varmaan vaikuttaa enemmän kuin reitti ötököihin, eikä Rovaniemi - Kiuruvesi välillä paljoa reittivaihtoehtoja ole. Pitäisi mennä meren rannalle länteen tai sitten kauemmas itään. Lieneekö kumminkin Kemijoen vartta mukavampi ajella ainakin vähän matkaa kuin soiden keskellä Rovaniemeltä eteenpäin. Ja onhan sekin kokemus yrittää selvitä ötököiden keskellä.
https://ridewithgps.com/routes/24693602
EDIT: Muutin reitin kulkemaan Vanhan Lahdentien kautta kohti Helsinkiä ja lopulta Länsiterminaaliin.
[QUOTE=pulmark;2703245Kiuruvesi - Pyhäntä - Vaala - Puolanka reitistä ei ole mulla tarkempaa tietoa. ESRI topoja vähän katselin, aika paljon suota näyttäis olevan.[/QUOTE]
Puolanka-Vaala on mäkistä mettämaisemaa, ei niin soista muistaakseni. Ok tie ajella.
Vaala-Pyhäntä pääasiassa tasaista, pelto- ja metsämaisemaa, Kestilässä alkaa olemaan maanmuodostumia.
Pyhäntä-Pielavesi yllättävänkin mäkinen väli. Tosin 5613 on jäännyt ajamatta, kun tänäkin kesänä siellä oli työmaata ja kilometrit tuli muutenkin täyteen.
Hyvä tuo alkaa olemaan, voisi ehkä ajaakkin. On vain allergiaa numerolappuja kohden.
Katselin vähän noita reittihahmotelmia. Potentiaalisen osallistujan silmin näyttää, että kaupungit kierretään vähän kaukaa ja palveluja halutessaan (esim. pyörään osia / majoitusta vailla) saattaa joutua tekemään aika pitkiä pistoja reitiltä. Esimerkiksi Jyväskylän läpi/ohi on nopea ajaa ja samalla voi katsella järvimaisemaa ja kaupunkia. Myös etäisyys helsinkiin voisi olla ok päivämatka usealle osallistujalle. jkl - vaaruvuori/korpilahti - asikkala voisi toimia? Kaupungeista vähän vaihtelua maisemaan?
Katselin vähän noita reittihahmotelmia. Potentiaalisen osallistujan silmin näyttää, että kaupungit kierretään vähän kaukaa ja palveluja halutessaan (esim. pyörään osia / majoitusta vailla) saattaa joutua tekemään aika pitkiä pistoja reitiltä. Esimerkiksi Jyväskylän läpi/ohi on nopea ajaa ja samalla voi katsella järvimaisemaa ja kaupunkia. Myös etäisyys helsinkiin voisi olla ok päivämatka usealle osallistujalle. jkl - vaaruvuori/korpilahti - asikkala voisi toimia? Kaupungeista vähän vaihtelua maisemaan?
Reittihahmotelmani meni juuri noin, sitä ei vaan jostain syystä kelpuutettu.
Reittihahmotelmani meni juuri noin, sitä ei vaan jostain syystä kelpuutettu.
Kopion reitin Jyväskylän ohi Vaajakosken kautta esittämästäsi linkistä. Asikkalan jälkeen sitten hahmottelin eri reitin.
Mitään reittiä ei ole vielä pysyvästi päätetty. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että alkuperäinen järjestäjän esittämä reitti joka kulkee lännempänä olisi vahvoilla.
Kaupunkien läpikulkemista vierastan koska siellä on enemmän liikennettä. Täytyy ottaa huomioon se, että kyseessä on kuitenkin kilpailu jonka jotkut ajavat ihan tosissaan eikä mikään turistipyöräily. Liikenteessä on silloin pyöräilijöitä, jotka nukkuu silloin tällöin kun ei jaksa enää ajaa, väsyneitä aivoja ja kroppaa. Onnettomuudet pitäisi yrittää välttää. Toki Suomi on reitin alkupäässä, jolloin luulisi kaikkien olevan vielä suhteellisen hyväkuntoisia.
Välttämättömiä varaosia ja huoltotarvikkeita kuljetetaan mukana ja ainakin osa kilpailijoista lähettää niitä myös etukäteen matkan varrelle sopivaksi katsomiinsa paikkoihin.
Kopion reitin Jyväskylän ohi Vaajakosken kautta esittämästäsi linkistä. Asikkalan jälkeen sitten hahmottelin eri reitin.
Siinä Asikkalan jälkeen olikin vähän turhan paljon kurvailuja. Kopioin sen Hesalaisten brevetistä, ja kun siinä oli pari hienoa ajamaani pätkää.
Miksi tuo Enontekiön reitti on fiksattu, Karigasniemen kautta olisi oikoisempi? Norjalaiset haluaa pidemmän matkan heidän maillaan?
^^ Järjestäjä on ajanut joskus reitissä esitetyn Norjan pätkän Enontekiöön, pitänyt siitä ja sen takia se on mukana.
Tossa Asikkalan kirkon jälkeen, Kirkkotie, on soraa, ja voi sopivissa olosuhteissa olla ihan mieleenpainuva kokemus. Varsinkin jos on lanattu hiljattain, voi jotku mäet maantiepyörällä mennä talutteluksi, on aika jyrkkää. Mut ajaahan sen, ihan tavallinen tie se vain on.
Puolensa tosiaan kaupunkien läpi ajamisessa ja kiertämisessä, periaatteessa on kiva ajaa pienistä läpi ja isoista vain ohi. Kilpailijat ei ole sen onnettomuusalttiimpia kuin muutkaan pyöräilijät, ei niistä mitään zombeja tule vaan ehkä tavallistakin varovaisempia. Mutta kaupunkiliikenne on tympeää pyöräiltävää ja etenemisnopeus on paljolti tuurista kiinni, eikä ajajasta. Ja tolla esitetyllä reitillä on 24h ABC Vaajakoskella. Korpilahdelle ja Vaarunvuorelle suunnatessa pitäis tietääkseni ajaa ysitien laitaa ainakin pätkä, vähän ikävää sekin.
Järjestäjä on ilmeisesti Andi Buchs, joka on monia noita isoja kisoja ajanut. Ja asuu kai tossa reitin varrella Ranskassa. Joten varsin onnistunutta reittiä voisi odottaa.
^^ Kiitoksia palautteesta. Asikkalan jälkeisen soratiepätkän kiertäminen onnistuisi vähän mutkitellen. Soratieosuus on kuitenkin aika lyhyt joten jätin sen reittiehdotukseen. Buchs on kilpailun järjestäjä ja todennäköisesti aikoo vielä syksyllä ajaa Nordkapp - Helsinki välin.
Laitan vielä samaan viestiin linkit reittivaihtoehtoihin:
A. https://ridewithgps.com/routes/24722812 (länsi)
B. https://ridewithgps.com/routes/24693602 (keski)
C. https://ridewithgps.com/routes/21410672 (itä)
Vaihtoehto A on käsittääkseni vahvoilla, koska sitä reittiä on ajettu jo joku kisa ? ja myös vissiin jonkun suomalaisen toimesta se on myös ajettu. Vaihtoehto B on sitten mun hahmotelma järjestäjän pyynnöstä.
A on hiekka/soratie pätkiä ainakin enemmän. Omasta mielestäni myös vähän tylsempi reitti kartalta katsoen, mutta makuja on monia. Itse tykkäisin vaihtoehto B, vaihtelevaa maisemaa, metsää, peltoa, järviä.
Vaihtoehto C on EsaS esittämä. Näyttää hyvältä reitiltä kartalla, kulkee pohjoisessa enemmän idässä ja rajanylityspaikkana Karigasniemi. Ihan tarkkaan en osaa sanoa nyt kuinka lukittu Enontekiön rajanylityspaikka on.
Mä oisin Enontekiöltä piirtänyt reitin Muonio-Torniojoen vartta kohti Tornioon. Palveluita, ruotsin puolella vähäistä liikennette pikkutiellä. Ja lyhyt reitti. NOjoo, näitä voi tehdä niin monella tavalla. Hienoa, että saamme suomalaisina näkyvyyttä näin. Koomista katsoa, millaisten pikkukylien läpi tuo reitti menee.Mutta niistäkin saa sipsejä, banaaneja ja niissäkin on vessat. Isot kaupungit on järkevä skipata.
Onhan tuo lapin nelostiepätkäkin perusteltu. Palveluja on sielläkin, mutta liikennettä enemmmän. Mutta nekään liikennemäärät eivät tietenkään ole mitään verrattuna sitten etelän maihin.
Pudasjärvi-Ranua on välttämätön paha. Ikävä ja kovin tylsä pätkä. Pelkkiä poroja ja muutama pikkumäki. Torniojokivartta seuraillen sen olisi voinut välttää kokonaan.
Päijänteen läpi asikkala-sysmä-reitti on todella hyvä valinta.
Kaupunkien läpikulkemista vierastan koska siellä on enemmän liikennettä. Täytyy ottaa huomioon se, että kyseessä on kuitenkin kilpailu jonka jotkut ajavat ihan tosissaan eikä mikään turistipyöräily. Liikenteessä on silloin pyöräilijöitä, jotka nukkuu silloin tällöin kun ei jaksa enää ajaa, väsyneitä aivoja ja kroppaa. Onnettomuudet pitäisi yrittää välttää. Toki Suomi on reitin alkupäässä, jolloin luulisi kaikkien olevan vielä suhteellisen hyväkuntoisia.
Turistikulma on mielestäni ihan asiallista huomioida reitin vaihtelevuutena, kun osallistujat kuitenkin lomansa tähän käyttävät ja reitti on kaikille sama. Peltoja, metsää ja järviä tulee varmasti riittävästi kaikissa vaihtoehdoissa. Indipacin reitillä oli paljon isompien kaupunkien läpiajoja kuin mitä Suomessa pystyy reitille laittamaan.
Tällainen voisi olla yksi vaihtoehtoinen lähempää Jyväskylää menevä reitti. Mielestäni ihan turvallinen ja sujuvasti etenevä. Tosiaan 9-tietä on hahmotelmassa 3 km Korpilahden päässä. Jyväsjärven rantaa seurailee leveä kelvi. Korpilahden jälkeen maisemat ovat myöskin vähän paremmat mielestäni kuin idempää samalle reitille tultaessa. https://www.komoot.com/tour/22314906?ref=wtd
Norja on kyllä hieno. Parhaimmillaan Norjan osuuden maisemat olisivat varmaankin jos Kilpisjärvelle asti kiertäisi, mikä ei taida olla vaihtoehto kun Helsinkiä kohti pitäisi edetä ja reitti pitenee 200km. Ennen Altaa on ihan mukavaa lumista ylänköä, mutta Altasta etelää kohti ylängölle nousun jälkeen ei omien muistikuvien mukaan ole juuri muuta kuin erämaata ja tasaista suoraa tietä. Joskus kun tuota Altasta etelään menevää reittiä tuli pyöräiltyä jonkin matkaa niin mieleen jäi ettei vastaan tullut minkäännäköistä päätieltä poikkeavaa kärrypolkuakaan sataan kilometriin yhtä kylää lukuunottamatta. Karigasniemen reitti on taas vähän asutumpi.
Rovaniemi - Karigasniemi -välillä ei nyt juhannuksen tienoilla pyöräillessä liikenne haitannut nelostielläkään. Hienoa tosiaan että näitä Suomen kautta kulkevia tapahtumia on alkanut putkahtelemaan.
Palvelujen kanssa pitää mennä kellon kanssa, jos aikoo saada oikein mitään pienemmillä paikkakunnilla. Siellä on yleensä sellainen 9-10 tunnin tauko, että mitään ruokaa ei ole tarjolla, jos ei käy tuuri paikallisen pubin valikoimien kanssa.
Tapahtumassa ei kuitenkaan taida olla etappeja, että tarkkana noiden kanssa saa olla parempaan tottuneet. :)
En nyt muista Jyväskylän päässä mimmonen piennar on ysitiellä mutta Tampereen päässä on kunnollinen Länkipohjaan asti enkä ainakaan itse ole kokenut mahdottomaksi ajaa muutoin paitsi vilkkaimman liikenteen aikaan. Tänään pari kilsaa ajelin vilkkaimpaan aikaan eikä sekään nyt niin pahalta tuntunut, joku tunti voisi tuntuakin ikävältä.
Indipacin reitillä oli paljon isompien kaupunkien läpiajoja kuin mitä Suomessa pystyy reitille laittamaan.
Osallistujat valittelivatkin, että tuon osalta reitti oli huonosti suunniteltu. Mutta joo, ei nuo Suomessa ongelma ole. Ja se ysitien laitakin on ihan ok.
Tämä tapahtumahan alkaa jo ihan muutaman päivän päästä, Tiistain ja Keskiviikon välisenä yönä 20.6 klo 00:01.
Träckeri löytyy https://northcapetarifa-2018.maprogress.com/ ja siitähän näkyy lopullinen reitti Suomenkin osalta.
Näköjään on Mäkinen lähtenyt mukaan... Mielenkiitoista siis tulossa :). Onnea vain matkaan.
Tapasin järjestäjän perjantaina kun saapui Suomeen. Käytiin pyörälenkillä ja sitten tekemässä Motonetissa viimeiset varustehankinnat. Viime hetken tietojen mukaan 5 kuskia kuulemma päättää kisan Helsinkiin. Yksi suomalainen ajelee koko kisan. AndiB ennusteli että ensimmäiset kuskit Helsingissä ensi lauantaina, 4vrk ja 1700km. Harmi vaan että sää näyttäisi ennusteen mukaan muuttuvan, sadetta erityisesti pohjoiseen.
Reitistä sen verran, että Suomen läpi reitti kulkee suurinpiirtein niitä teitä mitä vuosi sitten tässä ketjussa esitin. AndiB ajeli reitin viime syksynä ja teki vissiin vaan jotain pieniä muutoksia, hyvä reitti kuulemma.
Reitti vaikuttaa kokonaisuutena melko yllätyksettömältä, mutta kyllä siinä ajamista riittää ja paljon hienoja paikkoja. Hyvää vauhtia ovat aloittaneet matkansa.
Fat Man Sam
21.06.2018, 11.13
Hyvää vauhtia näyttävät pitäneen eilisen startin jälkeen. Kärkikaksikko Mäkinen ja Israelin Steffen Streich molemmat edenneet jo 640 km. Juhannuksen menoliikenne tuskin haittaa menoa tänään noin pohjoisessa. Sunnuntain paluuliikenne etelämpänä pysyy toivottavasti maltillisena ja maantielaitaa etenevät kulkuneuvot huomioivana. Ajokeli näyttäisi olevan tänään vielä suhteellisen kuiva. Huomenna ei.
Pohjoisessa saattaa olla kesäpäivänseisauksen paluuliikennettä myös, mutta ei välttämättä noilla teillä. Myös etelän tiet lienevät aika paluuliikennevapaita.
Fat Man Sam
22.06.2018, 22.06
Saavat kyllä osallistujat nauttia kaikin siemauksin kauniista suomalaisesta kesäsäästä ja navakasta vastatuulesta. Mäkinen ja Streich n. 15 km päässä toisistaan. Huomenna näyttäisivät olevan Jyväskylän korkeudella.
Tuo Päijänteen itäpuoli on kyllä yksi ehdoton suosikkini suomalaisista maanteistä. Toivotaan, että sade alkaa hellittää, niin saavat myös nauttia suomalaisesta perinnemaisemasta.
Kärkikolmikko, Mäkinen, Streich ja Edel Kiuruvedellä Pohjois-Savossa. Sateista vielä lauantaina sen jälkeen pitäisi ennusteen mukaan olla selkeämpää.
Tapahtuman FB-sivut päivittyvät usein, paljon kuvia matkan varrelta.
https://www.facebook.com/groups/northcapetarifa/
Jami2003
23.06.2018, 06.37
Kovaa vauhtia tulleet. Tänään oon menossa autolla hyvin läheltä ja täytyy kyllä käydä kaverit bongaamassa jos eivät kerkeä jo ohi [emoji16]
jarkempp
23.06.2018, 10.29
Kävin tsemppaamassa kärkimiehiä Samulia ja Steffeniä Keiteleellä. Sääliksi kävi viimassa ja sateessa painavia kun ei ollut paikallinen huoltamo auki. Ehdotettiin että tarjotaan kaffet sukutilalla mutta parin kilsan lisälenkkiä olisi tietänyt ja matka jatkui vastatuuleen kohti Vesantoa.
Tapahtuman FB-sivut päivittyvät usein, paljon kuvia matkan varrelta.
https://www.facebook.com/groups/northcapetarifa/
"You must log in first" :(
jarkempp
23.06.2018, 13.15
Kai Edel oli seuraava Keiteleen ohittaja, selkeästi parempaan keliin puski jo hän. Kovia poikia.
"You must log in first" :(
Joo, sivu on näköjään määritelty julkiseksi ryhmäksi joten vaatii FB tilin avaamisen jos haluaa seurata ryhmää. Alla kuva matkan varrella olevista "hotelleista", siisti maitolaituri & Cannondale:
https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/35886969_1054279951393643_1714215357293527040_o.jp g?_nc_cat=0&oh=d7abddad1c767c9a22ffa2f44ad03298&oe=5BEB072A
PS. Lauantai-illan viimeiseen lauttaan taitaa tulla liian kiire, eka lautta huomenna su lähtee vissiin 07:30.
Jami2003
23.06.2018, 19.00
Fb:s joku kilpailija jo ihmetteli eikö tämä sade koskaan lopu [emoji16] vähänpä tiesi suomalaisesta juhannuksesta [emoji23]
Mika Helenius
23.06.2018, 22.08
Stadiin saapuessa (Hki ja Vantaan rajalla sattumalta) Tammiston mäkkärillä tarkoitus käydä meuhkaamassa Samulille lisää vauhtia. Toivottavasti träkkerit pyörii hyvin, ettei tule pitkä ventta.
Mika Helenius
23.06.2018, 22.10
Siihen ryhmään piti liittyä ja vastata pariin kysymykseen liittyessä (joo olen pitkänmatkanpyöräilijä etc.) Ja sit kun pääsi sisään, pystyy kutsumaan muita fb-kavereita mukaan ryhmään.
Samuli on eka osuuden maalissa Helsingissä. Melko sama matka kuin Ruskassa, muutama tunti pidempään meni. No nyt on matkaa vielä jäljellä melkoisesti.
Huimaa ajoa. Ehti jo uidakin tosta lahden poikki Etelä-Helsinkiin :) Go, Samuli!
Mika Helenius
24.06.2018, 15.28
Samuli oli yhtä hymyä (kuten aina) kun saapui Tammistoon. Olis kyllä kiva nähdä joskus livenä maalissa tälläsen ultramatkan päätteksi, että vieläkö hymyä riittää?
Uskomaton kaveri, mutta uskottava se on, ku ite näkee. Olis ollu niin kliffa liittyä saattoporukkaan senaatintorille, mutta eihän tollasen menijän mukana pysy.
Liittäisin tähän FBstä kuvia jos osaisin, mutta.
Jami2003
24.06.2018, 17.01
Onhan tuo vauhti ihan käsittämätöntä ja mies on vielä yhtä hymyä ja fressin oloinen kuin olisi juhannus ajelulla [emoji2] ei voi muuta kuin ottaa virtuaali kypärän pois päästä.
Samuli oli yhtä hymyä (kuten aina) kun saapui Tammistoon. Olis kyllä kiva nähdä joskus livenä maalissa tälläsen ultramatkan päätteksi, että vieläkö hymyä riittää?
Liittäisin tähän FBstä kuvia jos osaisin, mutta.
No, tämä kuva on noita viime vuoden TCR maaliintulo-otoksia, että sano nyt tuosta sitten ;)
https://flic.kr/p/XmcDmThttps://farm5.staticflickr.com/4438/36328224071_1de04689dd_o.png (https://flic.kr/p/XmcDmT)IMG_20170809_181518 (https://flic.kr/p/XmcDmT) by jukurtti (https://www.flickr.com/photos/66150402@N02/), on Flickr
Samuli oli yhtä hymyä (kuten aina) kun saapui Tammistoon. Olis kyllä kiva nähdä joskus livenä maalissa tälläsen ultramatkan päätteksi, että vieläkö hymyä riittää?
Uskomaton kaveri, mutta uskottava se on, ku ite näkee. Olis ollu niin kliffa liittyä saattoporukkaan senaatintorille, mutta eihän tollasen menijän mukana pysy.
Liittäisin tähän FBstä kuvia jos osaisin, mutta.
FB kuvan alkuperäisen "nettiosoitteen" saa kopioutua käyttiksen clipboardille kun klikkaa oikealla hiiren nappulalla kuvan päällä ja valitsee "Copy image address". Sitten ympäröi sen vastauksessa tageillä. Ctrl-V saa kopioidun osoitteen lisättyä tagien väliin clipboardilta. Tämä menetelmä toimii ainakin Linux, Windooze koneissa. Menetelmä pätee yleensä myös muihin netissä oleviin kuviin ellei niiden viittaamiseen ole asetettu mitään erityisiä käyttörajoituksia.
PS. 7 kilpailijaa ylittänyt Suomenlahden. 3 kärki lähestyy jo Riikaa.
Joo, linkittäkää vaan kuvia niin maan *erkeleesti tänne foorumille tuolta FB ryhmästä jos jaksatte. Kenelläkään tämän ketjun seuraajista tuskin on asiaan mitään nokan koputtamista! :)
Ulkomaalaisetkin päässeet hyvin Tallinnan laivan tunnelmaan
https://scontent-ber1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/35296505_10155878646403386_7373990764516212736_n.j pg?_nc_cat=0&oh=dec25bdedf58d3cc1daae8cc738acaf5&oe=5BA9527A
Mika Helenius
25.06.2018, 18.09
...klikkaa oikealla hiiren nappulalla kuvan päällä ja valitsee "Copy image address". Sitten...
En löydä luurista hiiren oikeaa nappulaa 😢
Ja tuohon.Samulin TCR-maalikuvaan aikanaan kommentoinkin, että sellasta pyöräretkeä ei vissiin ole olemassa, minkä jälkeen Samuli ei olisi yhtä hymyä?
Eikö se ole hyvä syy pyöräretkille noin yleisesti? :)
Sunnuntailenkin teemana oli käydä Kiuruveden nurkilla kannustamassa kohdalle sattuvia kuskeja. Herrat 22 ja 34 tuli jututettua. ABC:n kassaneitikin oli huomannut että taitaa olla jotain juttua menossa kun on sen näköistä kulkijaa ollut asiakkaana. Kertoi sitten lauantai-illan pyöräilijästä josta ei tiennyt että syökö hän vai nukkuuko vai tekeekö hän niitä molempia yhtäaikaa :)
Ovat vielä alkumatkasta niin ei ollut viikon pölyt ja parrat naamalla. :)
Baltian maat, Puola, Tsekki ja Saksa poljettu ainakin kärjen osalta ja lähestytään isompia mäkiä Sveitsissä. Steffen johdossa, Samuli n. 120km jäljessä ja Kai jäänyt kaksikosta polvivaivojen takia. Kuvassa Steffen lähestymässä Oberalppassia Sveitsissä.
Jos tulkitsen trakkerin web-sivua oikein niin Steffen ajanut tähän mennessä 4250km.
https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/36413063_1942762092449824_9032026184346501120_n.jp g?_nc_cat=0&oh=f5bb9a8ed49a3c88264df843cc01b633&oe=5BDBE31E
heikki53
02.07.2018, 00.42
Oli tänään mahdollisuus käydä tuolla reitillä. Tapasin Steffenin ja Samulin muutaman minuutin ajan, eikä noista kummastakaan päällepäin ne kilometrit näy. Steffen etsii edelleen pajaa saadakseen takavaihtajan kuntoon. Samuli oli vähän varovainen vasemman nilkkansa kanssa ja näytti vetäytyvän aikaselle levolle - puhui kuitenkin hyvin aikaisesta jatkosta. Tätä kirjoitettaessa Kai on ohittanut Samulin ja näyttäisi tuon "pitkän" levon jälkeen ajavan - mahdollisesti yön läpi. Säätila tuolla on yöllä aivan mahtava, pitkälle yli 20 ja tuuli rauhoittuu yöksi.
Samulille kosolti tsemppiaaltoja täältä foorumilta!
heikki53
02.07.2018, 20.24
Tuo Kai Edelin viimeöinen ajo oli hyvä esimerkki tuolla Alpeilla hallitsevien termisten ilmavirtauksien hyväksikäytöstä. Kaikki ajajat ovat nauttineet koillistuulesta muutaman päivän ajan joka lähestyttäessä Alppeja vain voimistuu. Kuitenkin Alpeilla vallitsee hyvän sään vallitessa omat tuulet jotka puhaltavat päivällä laaksosta vuorille ja yöllä/aamuyöllä jonkin aikaa päinvastoin. Noin periaatteesa ihanteellisinta olisi ajella iltasella viimeisillä myötätuulilla ylös ja sitten yön voimakkaalla "vuorituulella" laaksoa alas. Etenkin matka juuri tuolta St.Gotthardista alas Italiaan on tyypillinen voimakkaan vastatuulen reitti päiväsaikaan.
PS. Ja se koskee myös koko Lago Maggiore järveä myöskin.
Steffen Streich saapunut ensimmäisenä maaliin Tarifalle 11.07.2018 klo 00:56. Viimeinen "etappi" yhtäjaksoista ajamista sisälsi 12512m nousua ja matkan pituus 757.1km.
Nordkapp - Tarifa yhteensä 7432km ja aikaa kului kolmisen viikkoa.
https://scontent-iad3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36937366_1960014794057887_1056334952909504512_n.jp g?_nc_cat=0&oh=4bcc7fbd82c2ec14283fa70595813f10&oe=5BE357AF
Samuli on nyt kiipeämässä Piko Veletalle n. 3400 metriin. Keli vaikuttaisi aika optimaaliselta, varsinkin kun aloitti nousun jo ennen auringon nousua, kerinnyt jo nousemaan tänä aamuna reilun kilometrin lähelle 2000 metriä, enää n. 1.5 km noustavaa.
Samulilla on enää alle 50 km maaliin.
No niin!
https://lh3.googleusercontent.com/phL1KFcwRTf1nzurZTLOOc-SNker1FjEMNrkW9NjciURJT-VW5vETRZzQOtLrGtQNGIsN_BLVpwP3I-g244UVrXbed8cMPELlUWCbtrLqbHlauBUjN-EDOzhczwNKR9kCzkJUPybCcMihdJIuJC_JBae598QtAPcoS7H5 NMyW0AR_FKehLiVgK1PONgLh8DbkOIqwQdnUEsxh8A6dTzeWxs FG2K-RnaCLWz4nk7eAx9av2b7FjCXF1G-Xri-Nv_dcTU2dxZfT0eniSjoZnpXd4bpzN0jIA4waCofx6bnZrjViP GTeAZeF1_mp5GjFzQcxcoiOp9CXqps8pGhoGkBvtCifjmSwNQU UF6DuJQ0_Z4yXIx-vCB7HwVHZMHeuS1E5jelwCcgkupSUXJy4_xuW06JT1JAMjrYKl 8UHZ73XPoigd5bBVbBXMvqsRpSSfxYbh7ofvHHQbeKQCdqS5j8 aXPCoqCn0pkrUJeOS0RLfDDT-3nCtb8C2me1VFhbeu0SwU-2WL5QbG6O9COqv9UDbZ0ef5vQqS7USDHHgvoBb46m7yuQztJxj 5nDSbrsDSkzX4SrHQ_ND-j0eNvxMfPnW9Vcb8B-SpHv2YEdWLA=w784-h818-no
Kovia heppuja, rispect!
Onkohan jossain tietoa minkalaisilla pyorilla osallistujat ajoivat (tai muissa vastaavissa tapahtumissa)?
Jotain taman suuntaista:
http://www.bikepacking.com/bikes/tour-divide-rigs-2018/
Maantiepyöriä ja gravelia. Aika perus settiä esim. Tcr:stä näytti olevan käytössä.
Kiitos kannustuksesta!
***** mikä seikkailu, nautin.
Pyörät on keskimäärin jotain maantiepyörän tapaista 28-millisillä renkailla, yksittäisiä vähä molemmin puolin. Mulla Pelagon Sibbo. Leveemmätkin renkaat ois voinut olla kun tässä oli tosi paljon enemmän soraa ja huonoja teitä kuin ainakaan mun tcr-reiteillä. Syrjäteitä ja maaseutua. Varsinaisia tievalintoja katsoen ei todella ollut mikään ilmeinen reitti, vaikka pääkohteet olivatkin noita kuuluisimpia.
Kovia heppuja, rispect!
Onkohan jossain tietoa minkalaisilla pyorilla osallistujat ajoivat (tai muissa vastaavissa tapahtumissa)?
Jotain taman suuntaista:
http://www.bikepacking.com/bikes/tour-divide-rigs-2018/
Tour Divide on selvästi maastoreitti. Tcr:n kalusto on selvästi lähempänä North cape-Tarifan vastaa. https://www.flickr.com/photos/mkpaa/albums/72157687749965336
Ilmeisesti North cape-Tarifan reitin suunnittelun periaatteena oli mahdollisimman vähän liikennettä ja siinä myös onnistuttiin oikein hyvin. :)
heikki53
16.07.2018, 07.05
Onkohan jossain tietoa minkalaisilla pyorilla osallistujat ajoivat (tai muissa vastaavissa tapahtumissa)?
Ehkei se ole niinkään pyörästä kiinni.
"Boris Pupic finished in Tarifa in 25 days and 7:05 hours. His bike was 600.- Euros and he made the way to Tarifa on flat pedals. Now he is cycling back to the railway station at Algeciras and he will be back to work tomorrow."
https://www.facebook.com/northcapetarifa/photos/pcb.1966292270096806/1966291776763522/?type=3&theater
kuovipolku
16.07.2018, 09.33
Kuudensadan euron pyörä voi tietysti olla pyöräkaupan poistomyynnistä ostettu kahden tonnin pyörä, johon on laitettu viidensadan eurron verran parempia osia ja hankittu uudet tonnin maksaneet kiekot, mutta pointtihan on selvä:cool:
(Sivu mennen sanottuna Fuji on meillä jostain syystä vähän näkyvä merkki, vaikka sillä on Ruotsissa maahantuoja ja kauppias joka ymmärtääkseni myy huomattavan määrän erityyppisiä Fujeja. Arvosteluissa sen pyörät eivät juurikaan kerää kielteisiä huomioita ja niin sanotuissa testeissäkin ne ovat pärjänneet siinä missä muut samassa luokassa. Muotoilun tai tekniikan suhteen Fuji ei toki kulje edellä eikä välttämättä edes kärjessä, mutta sen voi toisaalta katsoa näkyvän hintatasossa. Fujit ovat myös saaneet kiitosta siitä että alkuperäiskiekot eivät ole selvästi pyörän tasoa huonommat kuten usein on laita. Tämä oli ehkä mainos, jos lukijasta niin vaikutti, muttei sentään maksettu.)
Pupicin pyörässä kiinnittää huomiota mm. se ettei sellaista suurikokoista satulatolppaan tai jonkinlaiseen telineeseen kiinnitettävää laukkua ole. Eikä tavanomaista pientä satulalaukkuakaan näköjään ole pidetty tarpeellisena tai kätevänä.
Jonkinlaiset aero- tai lisätangot on kuitenkin näkevinään - vai onko siinä sittenkin vain iso tankolaukku ja sen päällä pullo? Pitääkö muuten saamani vaikutelma että lisätangot ovat käytännössä pakolliset paikkansa eli ajaako kukaan näitä tämäntyyppisiä matkoja ilman niitä?
Vähemmistö ajaa ilman. Itse ajoin 2 ekaa Tcrää pelkällä droppitangolla. Taisi viimeksi olla muutama suoratankoinenkin lähtöviivalla. PBP:ssä kaikki tempotangon kaltaiset on kielletty.
PBP on vähän erilainen, koska siellä on peesaaminen sallittu. Mekin ajettiin ensimmäinen parisataa käytännössä kuin jossain kisassa 100 hengen porukassa, alussa isommassakin. Myöhemminkin välillä kymmenien ajajien porukassa, vuorovetokin välillä toimi. Välillä minä vedin 250 km ja 3-50 ajajaa peesasi :)
Ruskassa minulla oli aerotangot, Raimolla ei, kun paritempoa ajettiin. Loppua kohti käytin niitä vähemmän, ne oli ehkä hiukan liian matalalla pitkälle matkalle.
Nyt äsken kun ajettiin tonni neljään pekkaan, niin en viitsinyt viritellä lisätankoja kiinni, mutta kyllähän ne hyvät olisi olleet. Yhdellä meistä oli ne.
Tulee välillä ajettua ikäänkuin aerotangoilta vaikka niitä ei olekaan. Siinä vaan alkaa pidemmän päälle tanko painamaan käsivarsiin.
Lyhyt videoklippi Col du Galibierilta. Filmikin saattaa kisasta olla tulossa:
http://www.northcape-tarifa.com/film-project/
Kertomus kisasta:
https://triduffer.wordpress.com/2018/07/28/north-cape-tarifa-race/
Kirjoitin kokemuksestani: https://samulimaekinen.wordpress.com/2019/02/03/north-cape-tarifa/
Jami2003
04.02.2019, 07.30
Kiitos tarinoista. Viime kesänä tuli seurattua menoa sosiaalisessa mediassa ja gps seurannassa.
Nostetaan tätä aihetta. Tapasin Northcape-Tarifa kisan järjestäjän Andin eilen kun oli latailemassa autoaan. Kisa järjestetään tulevana kesänä jos maailmankirjat ei mene ihan sekaisin. Lisätietoja ja rekisteröityminen löytyy:
https://www.northcape-tarifa.com/
Euroopan Korona-tilanteesta omia kokemuksia parin vuoden ajalta että Suomesta esim. Ranskaan (Suomi-Saksa-Sveitsi-Ranska) on päässyt autolla ilman että on mitään tarvinnut rajoilla esittää Koronaan liittyen. Suomeen paluu Suomen kansalaisenakin (Saksa-Suomi lautta) on sitten vaatinut ja vaatii tänä vuonnakin joko negatiivisen testitodistuksen tai perusrokotesarjan ainakin toukokuun alussa vielä.
Fillarilla ajamisesta ei ole tarkempia tietoja mutta luulisin että sama tilanne kuin autolla eli etelään päin pääsee ellei Korona-tilanteessa sitten tapahdu muutoksia pahempaan suuntaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.