Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kumisaapasta pyöräilyyn

mahead
16.04.2017, 21.57
Minun Google lienee rikki kun en mitään keskustelua aiheesta löytänyt, tai sitten pohdin kuolleena syntynyttä ajatusta... Mutta tuossa kun metsässä ajelee alavilla seuduilla sulamislumien keskellä, tulee mieleen että jalassa voisi olla jotain tilanteeseen paremminkin sopivaa kenkää kuin nahkaista talvikenkää tai vähän nilkan päälle nousevaa goretex-tossua. Oman vakioreitin varrella on n. 10-30 cm syvää lätäkköä, ja syvenevät varmaan vielä jahka kevät jaksaa kunnolla päästä vauhtiin.

Mietin tuossa siis kumisaappaita jalkaan. Kaapissa on vaan jotkut perus-Nokiat joissa pohja on niin pehmeä ettei niillä oikein tuntia kauempaa jaksanut ajaa kun jalkapohja kipeytyi. Prismassa katselin Vikingin Trophy II -saappaita, joissa ainakin pohja oli reilusti jäykempi. Myös istuvuus oli parempaa. Toisaalta varsi oli aika jäykän tuntuinen. Jonkun eräjutun perusteella myös Nokian Kolit on hyvät saappaat ja pohja on kiertojäykkä, joten ajattelin niitä käydä jalkaan kokeilemassa.

Miten muut? Käytättekö koskaan kumisaappaita lenkkeillessä tai pyöräretkeillessä? Ja jos käytätte, onko joku kenkämalli osoittautunut toista paremmaksi?

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk

JackOja
16.04.2017, 22.02
Miten muut? Käytättekö koskaan kumisaappaita lenkkeillessä tai pyöräretkeillessä?...

En käytä. En ole edes tullut ajatelleeksi, että voisi olla mahdollista. Ei silti mene harkintaan.

hcf
16.04.2017, 22.09
nokian kumisaappaita kokeilin marjareissulle mutta tulin siihen tulokseen että ei pysy kauaa vedenpitävänä ku flätin piikit hajottaa.

mahead
16.04.2017, 22.19
nokian kumisaappaita kokeilin marjareissulle mutta tulin siihen tulikseen että ei pysy kauaa vedenpitävänä ku flätin piikit hajottaa.

Tuo onkin itse asiassa ihan relevantti seikka. Noiden nykyisten kumpparien kanssa piikit kyllä varmaan menisi läpi, mutta noissa Trophyissa oli niin paksu pohja ettei sen puolesta hätää.

mahead
16.04.2017, 22.22
En käytä. En ole edes tullut ajatelleeksi, että voisi olla mahdollista. Ei silti mene harkintaan.

Selkeä linja. :) Uteliaisuudesta, mitä kiskot jalkaan jos keli on enemmän kuin märkä? Jos löydän riittävän hyvät kumpparit, niin voisin kuvitella kiskovani ne jalkaan työmatkojen ajeluunkin jos vettä losottaa oikein kunnolla.

Laerppi
16.04.2017, 22.44
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nokian-jalkineet-finntrim-black-edition-saappaat

välillä tulee noita käytettyä fillaroidessa. Noilla on yllättävän hyvä myös juosta ja suunnistaa, kun kapea varsi niin ei hölsky ollenkaan jalassa!

JackOja
16.04.2017, 22.46
...Uteliaisuudesta, mitä kiskot jalkaan jos keli on enemmän kuin märkä?...

Vedenpitävät kengät tai kesemmällä vedenpitävät sukat. Joskus jalat kastuu väkisinkin kun kumpikaan edellämainituista ei toteudu.

Marsusram
16.04.2017, 22.56
^^^Kyllä sateella riittää että varret ulottuvat sadehousujen lahkeen alle, jotta vesi ei ui kenkiin.
Spessun Defrosterit tai muut "talvi" kengät, joissa kalvosuojaus.
Sitten jos aivan väkisin joutuu uimaan, on Sealskinziä ja muuta alle laitettavaa, ettei tule kylmä vaikka kenkään tulee vettä.

Eipä nuo kahluuvarusteetkaan paljon maksaisi kokeilla.
On näköjään integroiduilla saappailla tai neopreenisukilla.
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1490/39870/Kahluuhousut-ja-kahluukengat
Kastuvat varmasti sisäpuolelta, kuten kumpparitkin ennen pitkää.

mahead
16.04.2017, 22.59
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nokian-jalkineet-finntrim-black-edition-saappaat

välillä tulee noita käytettyä fillaroidessa. Noilla on yllättävän hyvä myös juosta ja suunnistaa, kun kapea varsi niin ei hölsky ollenkaan jalassa!

Harmi kun tuota ei löydy täkäläisen Kärkkäisen hyllystä, niin ei pääse testaamaan. Vähän kyllä epäilen että tuo kapea varsi saattaisi olla este omalla kohdallani, kun aika monet saappaat ei pohkeen kohdasta mahdu ollenkaan minun jalkaan. Mikälie epämuodostuma.

mahead
16.04.2017, 23.11
^^^Kyllä sateella riittää että varret ulottuvat sadehousujen lahkeen alle, jotta vesi ei ui kenkiin.

Näinhän se on. Mulla vaan ei semmoisia riittävän pitkävartisia vettä kestäviä kesäkenkiä ole, niin sillä ajattelin että kumpparit vois olla hyvä kompromissi kun ei noita tosi pahoja sadekelejä kuitenkaan kovin usein ole. Ja sitten tosiaan vähän syvempien lätäköiden kanssa kumisaappaat on melkein välttämättömät, kun minä olen sen verran lahjaton että aina välillä syystä tai toisesta vauhti loppuu ja sitten pitää saada jalka maahan. Mikä on ikävää siellä keskellä lätäkköä. Kesällä taas mutaisilla keleillä mieluummin laittaisi helposti huuhdeltavat kumpparit, kun noita siistimpiä pyöräilykenkiä.

Itse en ole koskaan ollut kumisaapas-ihminen, mutta toisaalta eipä mulla ole noita perus-Nokian kumppareita erikoisempia koskaan ollutkaan, ja niitä tulee välteltyä aina kuin mahdollista kun lonksuvat jalassa ja ovat muutenkin niin kankeat käyttää. Sen kuitenkin muistan että armeijassa oli jotain hyviä kumppareita, eikä siellä rassannut koskaan metsään niitä laittaa.

nure
16.04.2017, 23.39
Ei kesäinen kastuminen ketään tapa. Jos kumisaapas olisi pyöräilyjalkine niin kyllä sellainen olisi jo kehitetty. Vastaavan suojan saa kun hankkii jotkin kalvolliset vaelluskengät, pitää vettä eikä täyty hiestä kesäkeleillä ja polkimien piikitkään ei tunnu läpi. Tai sitten ohuet suojat vain päälle...

Juha Jokila
16.04.2017, 23.58
Joskus kersana ekoilla reissuilla Ahvenanmaalle oli mukan kesäduunista jääneet montsarit. Ne oli jotain kemikaalin ja lämmönkestävää kumia ja tavallista jäykemmät myös varresta. No, yhtenä päivänä satoi, ei kastunut varpaat tietenkään, mutta akillesjänne kipeytyi aivan uskomattoman nopeasti. Mutta ei kai tuossa mitään perustavaa laatua olevaa estettä ole ajaa kumppareilla.

Intin kesäkumppareitakin on ollut vuosien saatossa hieman eri versioita. Tykkäsin niistä leveälestisistä itsekkin.

Smo
17.04.2017, 00.10
Käyttäny säärystimiä vaelluskenkien kanssa ja toimii tollasessa hätäsessä plutauksessa mutta ei niillä kahlaa varmaankaan

tirsintarsi
17.04.2017, 00.36
Mutta eikös kyse nyt ollut 20-30 cm syvissä lätäköissä rämpimisestä, eikä pienestä sateesta?
Taitaa aika monen kengän kuitenkin varsi loppua kesken...

Jonkinlaista säärystinviritystä varmaan lähtisin itse yrittämään, mieluummin kuin kumppareita.

Ei kesäinen kastuminen ketään tapa. Jos kumisaapas olisi pyöräilyjalkine niin kyllä sellainen olisi jo kehitetty. Vastaavan suojan saa kun hankkii jotkin kalvolliset vaelluskengät, pitää vettä eikä täyty hiestä kesäkeleillä ja polkimien piikitkään ei tunnu läpi. Tai sitten ohuet suojat vain päälle...

plr
17.04.2017, 00.42
Perusajo nokialaisilla ja retkeilyhousujen lahje saappaan varren päällä toimii erittäin hyvin sateella. Estää erittäin tehokkaasti ulkoa tulevan kastumisen. Kyseessä sähköavusteinen pyörä ja tavallista retkeilyajoa flättipolkimilla. Ehdottomasti toimiva tapa pitää jalat kuivina sateella.

Huopakengän kanssa tarkenee kylmemmälläkin kelillä.

mahead
17.04.2017, 00.52
Mutta eikös kyse nyt ollut 20-30 cm syvissä lätäköissä rämpimisestä, eikä pienestä sateesta?
Taitaa aika monen kengän kuitenkin varsi loppua kesken...

Juuri näin. Ne syvät lätäköt on pääsyy kumisaappaiden hankintaan, bonuksena sitten tulee jos ovat sen verran hyvät että niitä viitsii käyttää yleisemminkin sateella ja/tai kurassa ajellessa. Viime lenkillä kun oli nuo nykyiset kumpparit jalassa, uskaltauduin ylittämään paria vähän syvemmän näköistä lätäkköä. Yö- ja päiväpakkasten jäljiltä pinnassa oli n. 1 cm paksu jää. Aika pian se murtui renkaan alla, jolloin huomasi että lätäkkö oli kuitenkin myös pohjasta jäässä => pitoa ei ollut sitten yhtään => jäänmurtovauhti loppui nopeasti => jalka maahan. Varsi riitti just ja just, mutta pikkasen kenkä silti hörppäsi vettä. Varren mitta näkyy olevan kantapäästä mitattuna 33 cm. Varmasti kokeneemmat kaverit olisivat ajelleet kuivin jaloin ympyrää minun ympärilläni siellä lätäkössä, mutta itse tosiaan olen vasta hiljattain löytänyt koko lajin hauskuuden niin ei tästä kastumatta selviä.

nure
17.04.2017, 10.07
Ehkä olisi helpompaa opetella kiertämään ne lätäköt... Toisaaltaan, pari kertaa pitkospuilta poistunut ja siinä ei edes kumpparit auta, siitäkin kyllä selvisi, korkeintaan itsetunto kärsi!

Fat Boy
17.04.2017, 10.51
33cm syvä lätäkkö alkaa olemaan kampikeskiön laakerin sietokyvyn rajoilla..

Tähän mennessä, sillion kun on tehnyt mieli kurata itsensä, oon vain ajanut. Kengät kuivattelen kotona kenkäkuivurilla. Toki, jos pitkää lenkkiä meinaa läpimärkänä ajaa, ei se ehken oo järin lystiä.

nih..

Marsusram
17.04.2017, 11.29
Nokian Trimmit ovat melko taipuisat pohjaltaan, jalka väsyy nopeasti.
Kontiot taas ovat jäykkävartiset ja nilkka ei toimi polkiessa, hiertyy helposti.
Vahvempi kumiterä pitävällä pohjalla ja taipuisalla varrella pitäisi siis olla.
Nauhoituksella ei saa istuvaksi, joten sukilla joutuu hölskymisen poistamaan.

Kumiteräsaapas (http://www.toysankenkatehdas.fi/fi/node/26)? Onko pohja liian liukas?

nure
17.04.2017, 13.45
^Juuri niin, pitäisi myös löytyä tukea ja tukevuutta kuten myös pohjalta olennaisia ominaisuuksia... Fat myös oikeassa, pyörän laakerien liottaminen ehkä pahempi ongelma kuin jalkojen kastuminen.

Malamuutti
17.04.2017, 14.09
Ei nyt kumisaapas, mutta itse olen nyt tämän talven käyttänyt pyöräilyssä ja muussa ulkoilussa tornifirman nahkasaappaita. Hyvin rasvattu nahka kestää tuollaiset loiskeet ja pienet kahlaamiset aivan kevyesti, nahka hengittää ja pohja on riittävän tukeva. Pitkä varsi pitää nilkan lämpimänä talvellakin pyöräillessä.

Satuin löytämään käyttämättömät saappaat sopivasti ja ne mukautuivat koipiin oikein hyvin. Töysän kenkätehdas sanoo tekevänsä vastaavaa mallia, jos ei satu tornileimattua paria löytymään sopivassa koossa.

mahead
17.04.2017, 17.04
33cm syvä lätäkkö alkaa olemaan kampikeskiön laakerin sietokyvyn rajoilla..

Tähän mennessä, sillion kun on tehnyt mieli kurata itsensä, oon vain ajanut. Kengät kuivattelen kotona kenkäkuivurilla. Toki, jos pitkää lenkkiä meinaa läpimärkänä ajaa, ei se ehken oo järin lystiä.

nih..
Keskiötä on syytä varoa, totta.

Syy miksi en normikenkiäni halua läpikotaisin kastella, on, että käytän niitä kenkiä myös muuten kuin pyöräilessä. Kenkäkuivuria ei ole, joten läpikotaisin kasteltua kenkää pitäisi kuivatella pitkään. Eikä käyttökengistä oikein enää ole käyttökengiksi jos sopivaan mutakasaan niillä satun jalkani iskemään.

Mulla on siis flättipolkimet, ja olen talvella ihan taviskenkiä käyttänyt kun pakkasilla se on ollut helppoa ja edullista ja toimivaa. Kesäksi löytyy erilliset pyöräilykengät, mutta en minä niilläkään tieten tahtoen kahlaamaan lähtisi.

mahead
17.04.2017, 17.12
Kontiot taas ovat jäykkävartiset ja nilkka ei toimi polkiessa, hiertyy helposti.

Kumiteräsaapas (http://www.toysankenkatehdas.fi/fi/node/26)? Onko pohja liian liukas?
Päädyin tilaamaan tarjouksesta Nokian Kevot (se lyhytvartinen malli). Pohja on jäykkä ja paksuhko, mutta muuten ovat kevyet ja hyvän tuntuiset. Jalan hölskyminen on minimaalista, joskaan ei täysin poissa. Katsotaan miltä tuntuvat jahka saan ne jalkoihini. Ainakin vaeltelijat on tuota mallia kehuneet.

https://www.nokianjalkineet.fi/tuote/kevo-outlast/

Fat Boy
17.04.2017, 17.14
Ei mullakaan tämän kummempaa kuivuria ole. Mahtuu kaappiin kun ei tartte. Johto sais olla pidempi, muuten toimiva peli.

http://m.clasohlson.com/fi/Keng%C3%A4nkuivain/34-6799

nih..

nure
17.04.2017, 18.26
Jotenkin johonkin fetissiin tuntuu liittyvän tuo kummarijuttu... Itsellä jotkut edulliset vaelluskengät korkeahkolla varrella ja Vibramin pohjalla, toimisivat varmaan paremmin fläteillä kuin kumisaappaat mutta ymmärrän täysin jos sellaisista pitää...

Kuivuria en myöskään käytä ja aina kaikki kengät kuivuneet normikonsteilla.

mahead
20.04.2017, 00.16
No nyt nuo Nokian Kevo Outlastit tuli. Kävin pienen muutaman kilometrin testilenkin ajamassa, ja täytyy sanoa että pikatestin ensifiilis oli positiivinen. Pohja tuntui riittävän jämäkältä eikä mistään hiertänyt (valitsin pienen koon, paksumpi merinovillasukka ei saappaaseen mahtuisi - toisaalta ei tarvitsekaan, koska saappaassa on vuorausta). Flatin piikit saisi olla yli tuplasti pidemmät että läpimenosta olisi pelkoa. Koeajolenkin aikana jopa unohdin että jalassa oli kumpparit. Onhan ne silti tietenkin painavammat ja varren taite tuntuu nilkassa, että en missään nimessä yritä väittää etteikö nuo kumpparit olisi. Mutta mukavuus on sen verran hyvällä tasolla, että mieluusti nuo laitan jalkaan sitten kun on tosi märkää tietäen että jalka pysyy kuivana ja kengän puhdistus on helppoa.

@JackOja: pidä mieli avoinna. Voit yllättyä positiivisesti. :)

mahead
20.04.2017, 00.25

Noissa Kevo / Koli -malleissa tuntuu yhdistyvän aika hyvin tuo vahvempi, hyvin pitävä pohja taipuisalla varrella (luonnonkumia). Tämä jos otetaan ne perus-Nokialaiset vertailupohjaksi, tai vaikkapa Viking Trophy 2 -kumpparit joita ensin kokeilin. Ja vaikka olisin toisaalta tykännyt suojaavuuden kannalta korkeammasta varresta, niin tuo Outlastin lyhytvartisuus saattaa kuitenkin olla pyöräilyn kannalta useimmiten parempi ominaisuus. Kolissa lienee vielä taipuisampi varsi kun vuoraus uupuu, mutta niissä on toisaalta myös 6 cm pidempi varsi. Lisäksi niiden pohja oli vähän pehmeämpi, mutta aika varmasti silti riittävän jäykkä.

JackOja
20.04.2017, 08.37
@JackOja: pidä mieli avoinna. Voit yllättyä positiivisesti. :)

Ööö... joo-o [menee-tsekkaamaan-mitä-oon-sanonut]... Ahaa! Juu avoin mieli on, mutta ajelen lukkopolkimilla niin ei kaiketi tule kokeiltua.

Kuutio
20.04.2017, 09.49
Marjareissuille pyöräillessä olen käyttänyt Nokia Trek Plus -saapasta. Sen verran järeä pohja, ettei tule "piikkiflätistä" ihan heti läpi. Mieluiten kuitenkin vaelluskenkä + gore-housun lahje hyvin kiristettynä kengän varren ympärille, jos ei voi pyöräilykenkää + lukkopolkimia käyttää.

29er
20.04.2017, 11.41
Käytättekö koskaan kumisaappaita lenkkeillessä tai pyöräretkeillessä?

Ei ole koskaan pyöräillyt kumisaappaissa. Koska:
- Fillarifoorumin muotipoliisiketju voi pamputtaa :)
- Saappaat ei ole yhteensopivat lukkopolkimien kanssa.
- Käytän märillä keleillä kenkäsuojia (ja säärystimetkin (goretex) olisi olemassa, en ole käyttänyt).
- Kengän/jalan satunnainen kastuminen ei ole kamalaa. Kumisaappaassa jalka kastuu (=hikoaa) aina.

usko juntunen
20.04.2017, 17.00
Kumisaappaat pyöräretkellä. Kylläpä on tullut käytettyä. Löytyy jopa todisteetkin muotipoliisia varten. Tosin ei liene kumisaapas ainut seikka, mistä tulee pamppua :cool:
Seuraavilla retkillä oli käytössä Juvakkaat, joten kumisaappat saivat jäädä kuormasta.
https://goo.gl/photos/QYNaa7QDkMQqxDAZ6
Mutta työ- ja kauppamatkoilla edelleenkin kumisaapas huopavuorella.

OKS
20.04.2017, 19.13
Nokian huopavuorisilla hiihtokumisaappailla ajelen, silloin kun tuntuu olevan saapaskeli ja -olosuhteet. En ole kokenut noita mitenkään hankaliksi ajotilanteessa, mutta eipä minulla mitään varsinaista "oikeaa" pyöräilytietoa olekaan. Kunhan vain ajelen menemään.

paaton
20.04.2017, 21.20
Saako kumisaappaisiin spd-sl klosseja kiinni? Nyt näyttää siltä, että maantiellekkin tarvitsee pitkävartiset kumikengät, sukelluspuvun ja sähkömoottorin tuohon helvetelliseen tuuleen.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/66/bf/cd/66bfcddb28062ed0f52861ecc9fcc783.jpg