Näytä tavallinen näkymä : Vaihdevipu sökö? ja vetosuhteet maantie vs maasto
Harhailija
14.04.2017, 11.51
Shimanon Tiagra 9-speed flat bar vaihtaja nostaa joskus pienelle vaihdettaessa 1,5-2 ratasta ylöspäin vaikka pitäisi nostaa vain 1 pykälä. Vaihdevipu ilmeisesti rikki? Vaihdoin uuden vaijerin kun luulin, että on rispaantunut, 1 säie oli poikki vaihdevivun sisällä, aivan lyijymötin vieressä. Ei vaikuttanut toimintaan. Uutta vipua ei näytä olevan myynnissä missään. Olisiko foorumilaisilla tietoa sopiiko Deoren 9-speed vipu tuon Tiagran paikalle:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-tiagra-r440-9-speed-flat-bar-shifter-set/rp-prod30139
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-gear-shifters-rapidfire-sl-m590-right-9-speed-81177 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-tiagra-r440-9-speed-flat-bar-shifter-set/rp-prod30139)
Eli onko noissa vetosuhteet samat?
Tuolla uusia vipu settejä ;
http://biketarget.com/components/drivetrain/shimano-tiagra-r440-9-speed-flat-bar-shifter-set.html
http://www.londonbicycleworkshop.com/3469/products/shimano-sl-r440-9-speed-flat-bar-shifters.aspx
Tuon mukaan kaikki flatbar vivut on samalla vetosuhteella,maantie sarjat on vaan eri värisiä ;
https://bicycles.stackexchange.com/questions/17328/are-shimano-r440-road-flat-bar-shifters-compatible-with-a-mountain-bike-front-de
Tuon mukaan maasto ja maantie etuvaihtajilla eri vetosuhteet.Eipä oo tullu perehdyttyä noihinkaan.
Harhailija
14.04.2017, 20.43
Kiitokset vastauksesta. Kokeilen tuota Deoren vipua, pääsee halvemmalla, pyörälläkin on jo ikää liki 10 vuotta.
Eli sen vivun pitäisi olla vikaantunut siten, että vaijeri liikkuu enemmän mitä kuuluisi ja omaan korvaan tämä kuulostaa vähän oudolta. Oletko tarkastanut vaihtajankorvakkeen suoruuden? Vino korvake voi aiheuttaa kuvailemasi vikaa. Ja liiallinen vaijerin kireys myös.
Harhailija
15.04.2017, 11.10
Eli sen vivun pitäisi olla vikaantunut siten, että vaijeri liikkuu enemmän mitä kuuluisi ja omaan korvaan tämä kuulostaa vähän oudolta. Oletko tarkastanut vaihtajankorvakkeen suoruuden? Vino korvake voi aiheuttaa kuvailemasi vikaa. Ja liiallinen vaijerin kireys myös.
Joo kyllä tää kumma vika on. Täytyy tarkastaa tuo korvake myös. Tuo selostus oli vähän puutteellinen. Vipu ei aina toimi pienemmälle vaihteelle (isommalle rattaalle) vaihtaessa. Ja seuraavan kerran kun painaa menee 2 pykälää.
Vipu ei aina toimi pienemmälle vaihteelle (isommalle rattaalle) vaihtaessa. Ja seuraavan kerran kun painaa menee 2 pykälää.
Tee uuden vaijerin asennus uudestaan alkutekijöistä alkaen. Virtuaalidiagnosaattorini sanoo että vaijeri ei ole riittävän kireällä. Pienimmällä takarattaalla vaihtaja lepää alarajoitinta vasten, ensimmäisellä naksulla vipu vetää vaijeria liian vähän ja seuraavilla naksuilla vaihtaja siirtyy oikean liikematkan, mutta vääriin asentoihin.
1. Laita ketju pienimmälle rattaalle
2. irroita vaijeri vaihtajasta
3. ota sormilla kiinni vaijerin päästä ja pidä siinä hellästi pieni veto päällä
4. kliksuttele vivusta kaikki naksut läpi muutaman kerran
5. päättele vaijerista kiinnipitävän käden antamalla palautteella toimiiko vipu oikein.
Jos se vipu "laukoo tyhjää" nii vika on vivussa. Jos vaijeri liikkuu tahmeasti on vika vaijerinkuoressa ja/tai vaijerissa.
Tuollaiselle toimimattomalle vivulle voi antaa vähän jatkoaikaa suihkuttelemalla sinne WD40:stä tai vastaavaa jolloin jäykistynyt rasva vähän notkistuu ja taas alkaa naksut löytymään.
edit: korvakkeen suoruuden tarkastamiseen voit käyttää tätä tekniikkaa:
1. ketjulinja suoraksi eli edestä keskiratas ja takaa sopiva ratas pakan keskivaihteilta
2. ota kiinni vaihtajan häkistä alemman rissan kohdalta
3. käännä häkkiä niin että rissa kohtaa ketjun
4. havannoi osuvatko ne samalle linjalle. Jos korvake on vinossa, niin tässä sen kyllä huomaa koska rissa on vinossa ketjuun nähden.
Ikävä kyllä korvakkeen suoristamiseen kotikonstein ei oikein löydy apuja.
Juha Jokila
15.04.2017, 13.55
Ikävä kyllä korvakkeen suoristamiseen kotikonstein ei oikein löydy apuja.
Jos korvake on osa runkoa, niin iso jakoavain piukkaan ja katsoo tarkasti vääntösuunnan. Monesti ei voi korjailla tai korvake murtuu. Jos korvake on irtomalia, niin suoristus isolla vasaralla toimii myös.
Kyllähän suoristamiseen löytyy vaikka mitä apuvälineitä, vaikka Shimanon navalla varustettu kiekko jossa akselissa on sama kierre kuin korvakkeen vaihtajakiinnityksessä. Tai pelkkä navan akseli, kiekolla vaan saa lisää vipuvartta.
Korvakkeen suoruuden tarkistaminen tarkasti vaatii sitten erikoistyökaluja, tai kekseliäisyyttä sekä tarkkoja työtapoja.
Kiekon paikalle kierretanko, joka tulee korvakkeen puolelta pitkälle ja akseli korvakkeen kierteeseen niin näkee suoruuden.
jame1967
16.04.2017, 12.04
Eikös tuo kiekkokikka ole senkin takia kätevä että voi suoruuden tarkistaa mittaamalla kiekkojen välin , ainakin suurinpiirtein .
jame1967
26.05.2017, 10.29
Tuli maantiefillariin takavaihtajan kahvaan (campan centaur) sellainen oire että kun vaihtaa pienemmälle rattaalle menee välillä monta pykälää kerralla isommalle vaihtaessa ihan normisti.
Sen verran kahvakumia otin sivuun että näin indeksirattaan olevan kunnossa , epäilisin jousen löystyneen tai kynnen kuluneen .
Saako tohon varaosia ja kannattaako rassata , tutkin tarkemmin kun otan irti ja puran sitten kun hommaan vaijerit , kuoret ja tankonauhat
^ olisiko vaan likainen, vanhan maasturin kahva teki samaa ja alkoi pelaamaan ultraäänipesurilla ja polttoöljyllä.
Helpoimmalla ja luultavasti toimivalla tavalla pääsee, kun suhauttaa kahvan sisuksiin hyvää teflonpitoista öljyä. Jousipalautteinen liipasin vähän jumittaa kuivuttuaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.