PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cube stereo 120 hpc pro voimansiirron päivitys

TT crash
10.04.2017, 12.32
Alkaa olla ko. pyörä jo senverran poljettu/kolhittu, että ainakin eturattaat menee vaihtoon. Minkälaista kampisettiä suosittelisitte tuon alkuperäisen Shimano xt.n 3x10 tilalle?

Kyde
10.04.2017, 12.46
1x10 päivitys? Eli vanhojen eturattaiden tilalle yksi NW-ratas ja heivaat etuvaihtajan pois? Sitten kun takapakka on vaihtokunnossa, niin tilalle wide ratio pakkaa. Itsellä on toiminu jopa 1x9 11-34 takapakalla ja 32 ovaalilla eturattaalla.

TT crash
10.04.2017, 13.12
Tuota olen miettinyt. Ajosta osa on kuitenkin teknisen polun lisäksi metsäteitä niin meneekö välitys liian tiheäksi?

Kyde
10.04.2017, 13.33
Tuo on varmaan aika henkilökohtaista. Itse tulee rymisteltyä pääasiassa poluilla (ei kovin teknisillä) ja metsäteillä ja tuo 32 x 11-34 riitää mulle varsin mainiosti. Varmaan vielä parempi olisi ollut 30t eturatas, koska raskaimmat vaihteet jää nykyään melkein kokonaan käyttämättä.

Jos tuolle 1x linjalle lähtee, niin sitähän on sitten helppo tarvittaessa päivitellä. Esim. SunRacelta löytyy 11-42 -kymppipakkoja. Ja jos vähän enemmän rahaa haluaa laittaa, niin voi siirtyä suoraan 1x11 -settiin. Nuo upgrade kittien lähtöhinnat on n. 140€ (pakka, ketju, vaihtaja, vaihdevipu...), joten vaihtoehtoja riittää. Tuo on suunnitelmissa itsellä seuraavana päivityksenä.

TT crash
10.04.2017, 15.11
Miten tuo eturattaan offsett menee 1x10 tai 1x11 päivityksessä? Kattelin noita sarjoja niin jopa alkoi kiinnostamaan 1x11. Eteen ovaali 34 ja taakse 11-46. Siitä se rahanmeno taas alkaa.

Kyde
10.04.2017, 15.37
Muistaakseni tuo NW ovaali istahti täysin samalle kohdalle kuin 3x version keskiratas. Riippuen rattaan kostaa (30t, 32t, tai isompi) tuo offset saattaa hieman vaihdella kiinnitystavasta riippuen. Mulla on käytössä tuommoinen BLACK by Absolute Black joka on kyllä kaikin puolin hintansa arvoinen: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-single-chainring/rp-prod131089

Kannattaa lueskella nuo 1x10 ja 1x11 -keskustelut lävitse. Paljo asiaa, mutta jos nuo jaksaa kahlata, niin aikalailla kaikki tarvittava info löytyy.

H. Moilanen
10.04.2017, 18.33
Niinhän se yleensä laitetaan, että keskimmäinen ratas korvataan halutun kokoisella NW-limpulla. Näihin muutoksiin ei tarvita mitään offset-rattaita, eikä niitä itseasiassa taida edes pulttikiinnitteisinä ollakaan. Ulomman paikalle voi laittaa bashringin jos sellaisen haluaa. Kampia ei välttämättä tarvitse mihinkään vaihtaa jos ovat muutoin ehjät.

nure
10.04.2017, 19.07
32/11-32 riittää mainiosti, pointsit Blackspiren Snaggletoothin rattaalle. Pysy kympissä jos haluat edullisesti päästä ja jo yhteentoista aikoo siirtyä niin sitten kamat SRAM:lta.

järtsy
10.04.2017, 20.35
32/11-32 riittää mainiosti
Niin jos ei aja MAASTOSSA tai tykkää tunkata..

Minulla läskissä (1X10) 11/40 pakka ja edessä 28ovaali, täpärissä 10/42-28ovaali(1X11) riittää välitykset reilusti yli 30kmh joka mulle on vähintäänkin tarpeeksi MAASTOpyörään.

Jami2003
10.04.2017, 21.27
Ite oon tuon muutoksen tehnyt ja vielä siten että edessä on alkuperäinen keskiratas joka on 30t ja takana 11-42t. Eipä siinä ole muuta kuin kovaa ajoa.

Mutta maastossa ei kyllä pärjää alkuperäisellä 11-36t takarattaalla jos yhtään mäkiä ajaa...

nure
10.04.2017, 22.18
Järtsy,eipä ole tullut ongelmia... Milläs luulet miesten ajaneen ennen kuin tuli nuo +40 piikkiset takarattaat? Toisaaltaan ei kaikki jaksa ajaa MAASTOSSA yli 3kympin keskareilla...

järtsy
10.04.2017, 22.36
On se vaan kumma kun meidän porukoissa ei kukaan pääse jyrkkiä mäkiä ajamalla ylös tuollaisilla välityksillä ja siellä ajelee ihan oikeitakin maastopyöräilijöitä eikä mitään pulkannaruja.. Ehkä miehet vaan oli ennen niin saatanan kovia.
Olisi jopa erittäin mielenkiintoista nähdä kun nure ja kumppanit vetää mäet ylös noilla välläreillä mun osoittamilla paikoilla, ottaisin hatun pois päästä ja poistuisin takavasemmalle.

Tuota jälkimmäistä lausetta en ymmärrä, kuka on puhunut 30kmh keskarista maastossa?

nure
11.04.2017, 07.03
^Ajattele itse, on ajettu maastossa kymmeniä vuosia ennen noiden isorattaisten pakkojen keksimistä ja ei ne mäet ole siitä kasvaneet. En kylläkään enää näillä vuosilla harrasta mitään extrememaastoa ja ajokkikin täysjäykkä.

järtsy
11.04.2017, 08.18
Uskon tuon, mutta väitän että silloin tunkattiin enemmän tai suosiolla kierrettiin paikat joista nyt ajetaan.

Kyde
11.04.2017, 08.24
Tämä välitysväittely on täysin turhaa. Tuntuu, että se pitää käydä joka kerta, kun 1x -setupeista keskustellaan. Asia on kuitenkin niin henkilökohtainen, ettei tuota oikeastaan voi edes muilta kysyä, vaan pakko se on koittaa mikä itelle parhaiten sopii. Toisille maastopyöräily voi olla soljuvaa, kovapohjaista kangaspolkua ja toiselle se voi olla umpiryteikköä tai kivikkoa. Itselle se on tuota ensimmäistä.

Niinkuin jo sanoin, niin 11/34-32 setuppi on mulle riittäny varsin hyvin. Toisaalta kun Pohjanmaan lakeuksilla ollaan, niin ei lenkkipolkujen varsille satu yhtään mäkiä. Eli jos polut on kovia ja nopeita ja maasto tasaista, niin kokemuksesta voin sanoa, että tuollaisellakin setupilla voi pärjätä.

nure
11.04.2017, 08.30
^Totta puhut, kuskistahan se vain kaikki riippuu. Ei tunkkaaminen ole sen pahempaa kuin satulassa istuskelu pikkuvälityksillä hipsuttellen, sekin on vain yksi tapa edetä.

Roko
11.04.2017, 10.13
Itse päätin että 3x10 on 2x10 kun isoin ratas edestä oli ottanut tarpeeks osumaa ja oon jatkanut ihan tyytyväisenä. Kantoihin se iso turha ratas osuu ehkä aavistuksen useammin kuin ilman sitä osuis, mutta mulle se on vaan bash guardi tällä hetkellä ja hyvin on toiminut. Ei vastaa ihan kysymykseen että mihin päivittää mutta yks ja varmasti halvin vaihtoehto lisää. Välitykset riittää silti, ainakin mulle

TT crash
11.04.2017, 19.24
Varmaankin tyhmä kysymys mutta onnistuuko tuolla alkuperäisellä takavaihtajalla käyttää 11 pakkaa? Takavaihtaja on Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed. Vipuna on xt.n SL-M780-I.

Roko
11.04.2017, 19.31
Ainakin yksi 11s pakan rattaista jää käyttämättä, minkä lisäksi luulen että rattaat ovat aavistuksen lähempänä toisiaan ja ketju hieman ohuempi 11 s seteissä jolloin vain yhden vaiheen saisi osumaan kohdalleen. Eli ei. Mutta joku voi vielä varmistaa. Oletan siis että sekä vipusi että vaihtaja ovat tuota 10 speed tekniikkaa, en kerennyt googlettelemaan noilla luvuilla mutta yleensä ne ei käy ristiin

nure
11.04.2017, 19.44
Eikös pakkojen leveys ole sama jolloin mielestäni takavaihtaja toimii jos vipu yhdelletoista tehty. Eihän luulisi että tyhmä takavaihtaja tiedä kuka tangossa käskee... Voin olla kyllä vahvasti väärässäkin...

H. Moilanen
11.04.2017, 20.13
Jos vetosuhde on sama, niin pitäisi toimia. Shimanohan tosin muutti vetosuhdetta ysistä kymppiin - lieko tehnyt saman kympistä yhteentoista? Joku tuotakin on jo varmuudella kokeillut, eli ei muuta kun kuuklettelemaan. Vastaus on tuolla jossakin internetsissä.