Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Bullhorn-sarvet lenkkipyörässä

Kyde
09.04.2017, 19.07
Haluaisin kokeilla lenkkipyörässä bullhorn-sarvia droppitangon sijasta. Tällä hetkellä pyörässä kiinni 1x11 105 voimansiirto. Toisin sanoen vasen kahva toimii pelkkänä jarruna ja oikea käskyttää 11-speed 105 takavaihtajaa. Lähinnä nyt mietin, että minkälaisia vaihtoehtoja bullhorniin siirtymiselle olisi?

1. Erilliset jarrukahvat + tankoshifteri (tai bar end shifteri)

Tämä ehkä olisi se paras vaihtoehto. Eli esim. Cane Creek TT 200 -kahvat ja Shimano RS700 flat bar shifteri. Vaihtoehtoisesti sellaiset kahvat, johon saisi bar end shifterin. Tuon RS700 -setin hinta vaan kauhistuttaa. Toimiko joku maastopuolen 11-speed shifteri 105 takavaihtajan kanssa vaihtoehtoisesti? Setuppi siis näyttäisi suurinpiirtein tältä: https://www.youtube.com/watch?v=MmdrRRzA3oQ&t=71s

2. STI-kahvojen "pyöräytys" bullhorniin

Tässä vaihtoehdossa olemassa olevat STI-kahvat asennetaan bullhorn-tankoon "väärinpäin". Tällaisia virityksiä löytyy maailmalta vinopino, mutta tuossa kaapelienveto aiheuttaa päänvaivaa. Kaapelit siis lähtevät kahvoista väärään suuntaan, jolloin kaapeleita ei saa enää vedettyä ohjaustankoa pitkin. Esim:

http://forum.ctc.org.uk/userpix/204_speedprott2_1.jpg

Eli onko kellään kokemuksia vastaavanlaisista virityksistä tai tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja tämän toteuttamiseksi?

paaton
09.04.2017, 19.44
Se rs700 on muuten tosi hyvä liipasin. Terävät pykälät, eli tosi tunnokas ja täsmällinen toiminnaltaan.

nure
10.04.2017, 06.54
Oma mielipide että tangonpäävaihtimet ainoa vaihtoehto joka toimii jos tuollainen pakko virittää.

Camdo
10.04.2017, 11.00
TT200 kanssa ei saa bar end shifteriä, koska molemmat kiristetään tangon sisälle.

nure
10.04.2017, 18.54
Sitten kannattaa miettiä muita kahvoja. Kyllä vaihdevipu pitäisi saada sellaiseen paikkaan tangossa että on helpommin käden ulottuvilla kuin tuo RS700...

Camdo
11.04.2017, 10.15
On olemassa aero jarruja jotka kiristetään tangon ympärille kuten ekan postauksen videossa.
Katselin niitä omaan pyörään aikanaan, mutta nyt ei muistu malli/valmistaja mieleen.

Kyde
11.04.2017, 12.58
Tällainen ainakin löytyy:

https://www.sjscycles.co.uk/images/products/medium/33957_2.jpg
Tämä taitaa olla ainut järkevä lähestysmitapa koko häränsarvihommaan...

Camdo
11.04.2017, 13.54
Vaihteellisessa pyörässä kyllä.
Toki jos on kunnon teräs pyörä jossa on downtube shifer paikat tai clamp-on downtube shifter adapter sopii niin siinä on loisto systeemi.

Retro-pisteet on taattu kun vaihtovivut on siellä.

nure
12.04.2017, 06.34
Tuon tyyppinen tankohan on lenkkipyörässä loppupeleissä aivan sama kuin pitkät barendzit. Itsellä moiset käytössä lenkkifillarissa, jotkin ikivanhat Codan ylipitkät...

Kyde
12.04.2017, 08.43
^ Siitäpä se ajatus oikeestaan on lähtenykki. Maastopuolella oon pitkään käyttäny bar endsejä. Hyvin lyhyen kokemuksen perusteella uudessa lenkkipyörässä tuo droppitanko vaikuttaa hankalalta. Toisena vaihtoehtona olis tuollainen vinodroppitanko, jota vois kokeilla. Siinä olis vastaavasti sitten leveämpi ote, mikä on maastopuolelta tutumpi.

kolistelija
12.04.2017, 09.32
Hyvin hyvin lyhyt kokemus kertoo vain tottumattomuudesta. Eikö ennemmin kannattaisi tottua droppitankoon?

Kyde
12.04.2017, 10.14
Yksi vaihehto sekin. Sitä alkaa vain oleen nykyään niin mukavuudenhaluinen, ettei haluaisi enää uusia temppuja opetella.

JackOja
12.04.2017, 10.24
Haluaisin kokeilla lenkkipyörässä bullhorn-sarvia droppitangon sijasta....

...Sitä alkaa vain oleen nykyään niin mukavuudenhaluinen, ettei haluaisi enää uusia temppuja opetella.

Eikö tuossa nyt ole jonkinlainen ristiriita?

kolistelija
12.04.2017, 10.24
Yksi vaihehto sekin. Sitä alkaa vain oleen nykyään, niin mukavuudenhaluinen, ettei haluaisi enää uusia temppuja opetella.
Mukavuudenhalua on oppia ajamaan sillä prahaiten toimivalla ratkaisulla. Muutoksen pelko on eri asia.

Älä turhaan mieti muutoksia, vaan katso että fillarissa on asento (ja onhan oikean kokoinen fillari?) noin muuten kunnossa ja ajamaan vaan. Parin lenkin päästä tuntuu jo ihan omalta, ja jos ei tunnu niin on tässä koko kesä aikaa spekuloida olisiko jokin erityinen ratkaisu parempi.

Kyde
12.04.2017, 10.43
^ Onhan se näinkin. Pyörän koko on oikea, asento vielä hakusessa kylläkin.

Eikö tuossa nyt ole jonkinlainen ristiriita?

Kuin? Minun järkeeni bullhornit ovat huomattavasti lähempänä maastopyörän ohjaustankoa nousukahvoineen, kuin perus-droppitanko.

JackOja
12.04.2017, 11.08
No sillee, että mainitsit haluavasi kokeilla, muttet opetella uusia temppuja. Eikö kokeilu ole uusien temppujen opettelua?

Mutta siis mun mielestä bullhornilla ajelu on ihan samanlaista kuin droppitangolla kahvoilta ajelu (joka on se perus-case). Ja joka taas on "sama" kuin ajelis suoralla tangolla nousukahvoilta. Eli mikä se bullhornien voitto nyt sit on, en mä vaan ymmärrä.

Kyde
12.04.2017, 12.05
No sillee, että mainitsit haluavasi kokeilla, muttet opetella uusia temppuja. Eikö kokeilu ole uusien temppujen opettelua?

Mutta siis mun mielestä bullhornilla ajelu on ihan samanlaista kuin droppitangolla kahvoilta ajelu (joka on se perus-case). Ja joka taas on "sama" kuin ajelis suoralla tangolla nousukahvoilta. Eli mikä se bullhornien voitto nyt sit on, en mä vaan ymmärrä.

Kokeilla vaihtoehtoista ratkaisua B, joka olis lähempänä tuttua ja turvallista, kuin täysin uusi vaihtoehto A. Mutta jos bullhornit = kahvoilta ajo droppitangolla, niin sittenhän en siitä mitään hyötyisi niinkuin sanoit. Ehkä tuossa suurin "vaikeus" minulle on leveältä tangolta siirtyminen kapeaan. Minusta nimittäin maastotanko + nousukahvat ei juurikaan tunnu droppien kahvoilta ajelua. Tai sitten droppisetuppi on vielä niin hakusessa, etten ole itselle sopivaa löytänyt.

Mutta kuten sanottu, niin ehkäpä jatkan droppiharjoittelua ja palaan asiaan myöhemmin kesällä kilometrien kartuttua. Jos tuo ei vielä sittenkään tunnu omalta, niin mietitään sitten vaihtoehtoja. On se sitten bullhornit, vinodroppi tai jotain ihan muuta.

kolistelija
12.04.2017, 12.26
Vinodropilla tarkoitat siis jotain tällaista (http://d2plslj6xljffa.cloudfront.net/imgs/products/oo/950_constW/HBOOMU-BLK-254_P2.jpg)?

Tuollahan ei käytännössä ajeta kahvoilta sitten ollenkaan ja ote on entistä kauempana nousukahvoilta ajamisesta.

Kyde
12.04.2017, 12.35
Ei, vaan tällaista (http://ep1.pinkbike.org/p5pb13095813/p5pb13095813.jpg). Lisää kuvia löytyy "flared drop bars" haulla. Käytännössä vaihtajien paikalla voi "painottaa" haluaako ajaa enemmän dropeilta vai kahvoilla. Monien foorumikeskustelujen perusteella hyvä ratkaisu, mikäli droppitanko ei tunnu omalta. Tuossa dropit ovat siis huomattavasti leveämmällä kuin normaalissa droppitangossa. Joten dropeilta ajaminen muistuttaa enemmän maastotankoa.
(http://ep1.pinkbike.org/p5pb13095813/p5pb13095813.jpg)

paaton
12.04.2017, 13.11
Ethän yritä säätää katupyörästä maasturia? Siis nosta tankoa liian ylös. Kapea asento tuntuu vakaalta, kun paino on jaoteltu oikein ahterin, polkimien ja käsien välillä. Jos tanko on taivaissa ja stemmi lyhyt, niin ajaminen on varmasti huteran tuntuista

Kyde
12.04.2017, 13.56
^ Saattaa olla tuossakin vika. Edellisen lenkin jälkeen tiputin tankoa yhden spacerin verran ihan kokeilumielessä. Tosin tuon jälkeen en ole vielä päässyt ajamaan. Täytyy koittaa samanlaisia lenkkejä kuin aiemminkin ja tunnustella väsyykö paikat enemmän tai onko ajoasento muuten epämukavampi.

nure
12.04.2017, 16.42
Oma viritelmä lähinnä omien mieltymysten mukaan viritetty: Suora tanko kavennettu n. 50 senttiin, 135 millinen muutaman asteen negatiivinen kannatin ja jatkeena Coda Bullhorn barendzit jostain 80-90 luvulta samaan kulmaan kannattimen kanssa asennettuna joiden pituus tangosta vajaa 25 senttiä kaventuen "kärjestä" noin 20 senttiin.
Systeemillä saa tarvittaessa jopa triathlon tyyppisen kyynärpäät tangolle asennon jos haluaa, itse ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen mikä tietenkin on makuasia.

Grandi66
12.04.2017, 17.31
Sitten ihan pieni huomio, maantietanko ja häränsarvet on hiukan paksummat kuin maastotangot. Mistäkö tiedän, yritin maastojarrukahvaa laittaa, ei onnistunut. Shimanolta on tullu Metrea osasarja missä kahvat on tarkoitettu häränsarviin.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

maalinni
12.04.2017, 17.34
Sitten ihan pieni huomio, maantietanko ja häränsarvet on hiukan paksummat kuin maastotangot. Mistäkö tiedän, yritin maastojarrukahvaa laittaa, ei onnistunut. Shimanolta on tullu Metrea osasarja missä kahvat on tarkoitettu häränsarviin.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

Sama tullut todettua kantapään kautta.