PDA

Näytä tavallinen näkymä : Läskipyörä kesälepoon



Kiituri
09.04.2017, 14.17
Nyt kun jäät ja lumet on lähteneet niin onkin aika pistää läskipyörä kesälepoon. Ei sillä pysty ajamaan kun ohjaus vetelee jatkuvasti niin ettei kovalla aslutalla (kallio tms.) ajolinjoista tule yhtään mitään. Vauhtia on turha kuvitella enemmän kuin 20km/h muuten alkaa olla tuon vetelyn takia vaarallinen.
Tämä siis nyt kun edessä on 90mm vanteella Dillinger5 mutta sama tilanne oli JJ4.8 kanssa kesällä.

Talvella vähän hehkuttelin ajatus joustosähköläskistä mutta ei siitä yleismaastovehkeeksi ole tuon renkaiden vetelyn vuoksi.

OneTen
09.04.2017, 15.08
Kiva kuulla.

J.Kottenberg
09.04.2017, 15.19
Ainakaan 80mm kehillä ei jumpojimit ole itsellä tempoilleet häiritsevästi millään vauhdeilla.

Kemizti
09.04.2017, 15.37
Kannattas käydä vaikka vähä salilla, että jaksais pitää tangon suorassa.. 😁

kmw
09.04.2017, 16.34
Kiiturilla mielenkiintoinen avautuminen, mut jos on kalustoa mistä valita niin hyvä niin. Kuhan ajaa. Mää taas aattelin ottaa läskipyörästä kesäksi vaihteet pois. Välillä myös vapaarattaan.

OKS
09.04.2017, 17.57
Nyt kun jäät ja lumet on lähteneet niin onkin aika pistää läskipyörä kesälepoon. Ei sillä pysty ajamaan kun ohjaus vetelee jatkuvasti niin ettei kovalla aslutalla (kallio tms.) ajolinjoista tule yhtään mitään. Vauhtia on turha kuvitella enemmän kuin 20km/h muuten alkaa olla tuon vetelyn takia vaarallinen.
Tämä siis nyt kun edessä on 90mm vanteella Dillinger5 mutta sama tilanne oli JJ4.8 kanssa kesällä.

Kohtahan ne läskeilyn riemut vasta alkavatkin, kunhan saadaan tuo reilun puolen metrin vahvuinen lumikerros pois. Dillingereistä ei ole kokemusta, mutta JJ LS 4,8 on kyllä loistava (IMO) rengas kesäajoon, myös matalilla maastopaineilla.

mutanaama
09.04.2017, 19.10
Ajattelin vaan tässä huikkasta, että KÄYTTÄKÄÄ KOVEMPIA PAINEITA JOS VETELEE.. Ei tässä sen kummempaa, ja jos 20kmh keskari maastossa ei riitä, vaihda maastoa.

nure
09.04.2017, 19.14
^Komps komps!

Munarello
09.04.2017, 19.50
Trololoo ja prönts! :D Minä odottelen, että lumet lähtisi ja kankaat kuivuisi jotta pääsisi lösöllä möyrimään reilusti alle kahdenkympin keskareilla.

Kiituri
09.04.2017, 19.57
Kiitos asiallisista kommenteista.

Niin, tarkoitin 20km/h huippunopeuksia. kovia paineita taas ei voi käyttää täysjäykässä eikä kovin kovat paineet muutenkaan ole hyvät ajaa.
Talvella läskiä ei voita mikään.

Fat Boy
09.04.2017, 20.31
Täytyy kyllä myöntää, että itsekin talvella innostuin läskistä. Loistovehje. Mutta kyllä kivikot ja juurakot joutuu aika rauhallisesti ottamaan kun lumi suli pois maastonmuotoja pehmentämästä.

Mutta eipä se mitään, odottaahan se seuraavaa talvea ja kai sillä kesälläkin tulee joku möyrintälenkki ajettua.

Huomenna kuitenkin täpärikauppaan.

nih..

Odottakaa
09.04.2017, 21.10
Koska olen eri mieltä jaan oman mielipiteeni. Ajellut kesällä 100mm ja 65mm kehällä ja rengastuksena Surly Lou. Ihan hyvin pystyy läskeilemään kesälläkin ja alamäessäkin ajanut yli 20 km/h ;)
Tosin itseltäkin löytyy sohva ja on sillä helpompaa ajaa juurakossa/kivikossa tai siis vähemmän joutuu itse tekemään työtä ja tykkään myös tästä vaihtoehdosta.
KMW summasikin tuolla aikaisemmin hyvin: Pääasia, että ajaa :)

Fat Boy
09.04.2017, 21.38
Ei se tekemisestä ole kiinni, taidosta enemmän, mutta haluaisin nähdä, kenen kädet ja jalat toimii niin tehokkaasti, että renkaat pysyu ryskeessä edes jotenkuten maassa kiinni kun kivet on pään kokoisia ja vielä tarttis kääntääkkin. Minulta se ei ainakaan onnistu. Vähän hitaammin ajettuna kyllä ja on se ihan mukavaa.

nih..

Kemizti
09.04.2017, 21.42
^ Saa sitä joustoa läskiinkin, jos haluaa vauhtia nostaa kivikoihin ;)

stumpe
09.04.2017, 21.48
Tänään eka sulan maan lenkki 150mm täpärillä 27.5 kiekoilla, Turun kivikkoisissa maastoissa hauska vehje jos haluaa lujaa mennä alamäkiin. Mutta ei käy kieltäminen, läski on talvipyörien ja pehmeiden maastojen ykkönen. Liika renkaiden tuoma paluuvaimennuksen puute tökkii läskillä kesäajossa mun miälest..

Blackborow
09.04.2017, 21.58
Kyllä mäki taidan keinutuolin kaivaa esiin kun nuo lumet sulaa ja paikat kuivuu, mutta läskilläkin tulee varmasti ajettua fiilistelylenkkejä. Täysjäykkäpyörä vaatii vaan ajamaan eri tavalla ja minä pidän siitä, ajanhan minä välillä maastolenkkejä täysjäykällä 29:lläkin.

mutanaama
09.04.2017, 23.10
Täytyy se tunnustaa, että katsoin mäkin täpäriä tänään, että mihinköhän sitä väsäisi tälle koukun, että sais jaloista pyörimästä'

Ski
10.04.2017, 13.18
Talvella vähän hehkuttelin ajatus joustosähköläskistä mutta ei siitä yleismaastovehkeeksi ole tuon renkaiden vetelyn vuoksi.

Juu ei sitä painetta paljon tartte nostaa että vetely loppuu, varsinkin jos yleismaastovehkeenä käyttäs ja mahdollisesti alle 20kmh ajelis.

Itse en laita Läskiä lepoon, vaan taidan ajaa yleismaastossa mun vehkeellä 😀

Human Traffic
10.04.2017, 15.02
Mun täytyy ihan tunnustaa, että ajan niin läskillä kuin enskatäpärilläkin. Eikä mua hävetä yhtään. Molemmat on ihan helvetin hyviä ja hauskoja pyöriä.

Fat Boy
10.04.2017, 15.49
Mun täytyy ihan tunnustaa, että ajan niin läskillä kuin enskatäpärilläkin. Eikä mua hävetä yhtään. Molemmat on ihan helvetin hyviä ja hauskoja pyöriä.
Kyl. Molemmille on paikkansa.. Kumpikaan ei jouda kesää huilaamaan. Täpäri huilasi talven.

nih..

Mohkku
10.04.2017, 16.12
Hauska lukea erilaisia näkemyksiä hauskuudesta. Itse en tiedä, miksi kivikossa tms. röykytyksessä pitäisi ajaa lujaa. Mutta ajankin jäykkäperällä pyörää säästäen ja oikein tekniset paikat hiukan trial-henkisesti. Läski on toki pehmeiden paikkojen pyörä, mutta itse ajan mieluummin niin kantavalla alustalla, että 2,2" rengas pysyy pinnalla. Läskin kokeilu olikin pettymys. Odotukset pehmeiden paikkojen lelusta ei pitänyt, vaan pyörä upposi liikaa polun reunan pehmeässä lumessa ja ero 2,2" renkaaseen oli odotettua pienempi. Itse polku oli niin kova, ettei läskistä siinä ollut hyötyä. Tiellä siirtymien ajaminen taas tuntui lähinnä hölmöltä, hybridikin olisi ollut parempi. Läski, ainakin tavallinen (ei sähköä) jää siis osaltani ikuiseen lepoon.

velib
10.04.2017, 16.32
Täytyy kesäksi kokeilla jumbojimejä tai vastaavia alle, Bud+Lou tuntuu omaan makuun turhan raskaalta kesällä, ja viime kesänä jäi läskillä ajot aika vähiin. Kesällä läskissä hienointa on ehkä se, että sillä voi ajaa melkein mistä vaan hitaasti möyrien. Muutama kivikko ja juurakko tuli ajettua, minne itse en muilla pyörillä lähtisi. Mutta omat taidot ei riitä pitämään hirveästi vauhtia alamäissä, ja varmaan kesällä tulee enemmän ajettua täpärillä. Myös halpisaluläskin kestävyys kovemmassa ajossa epäilyttää, vaikka onhan tuo vielä toistaiseksi kestänyt :)

J.Kottenberg
10.04.2017, 17.12
Hauska lukea erilaisia näkemyksiä hauskuudesta. Itse en tiedä, miksi kivikossa tms. röykytyksessä pitäisi ajaa lujaa. Mutta ajankin jäykkäperällä pyörää säästäen ja oikein tekniset paikat hiukan trial-henkisesti. Läski on toki pehmeiden paikkojen pyörä, mutta itse ajan mieluummin niin kantavalla alustalla, että 2,2" rengas pysyy pinnalla. Läskin kokeilu olikin pettymys. Odotukset pehmeiden paikkojen lelusta ei pitänyt, vaan pyörä upposi liikaa polun reunan pehmeässä lumessa ja ero 2,2" renkaaseen oli odotettua pienempi. Itse polku oli niin kova, ettei läskistä siinä ollut hyötyä. Tiellä siirtymien ajaminen taas tuntui lähinnä hölmöltä, hybridikin olisi ollut parempi. Läski, ainakin tavallinen (ei sähköä) jää siis osaltani ikuiseen lepoon.

Aivan. Makuja, mieltymyksiä ja ajotapoja on valtavasti erilaisia. Ja, kuten huomasit, tai jo ehkä tiesitkin, kaikki ei sovi kaikille. Samoin maastot vaihtelee. Erityisesti talvipolut on hyvinkin erilaisia, mm sen mukaan paljonko ja minkälaista lunta sattuu tulemaan ja miten paljon on muita käyttäjiä. Ei päättynyt ja edellinen talvikaan olleet samanlaiset.
Mutta hyvä että kokeilit. Se mikä on oma juttu, on hyvä tieto, ja melkein yhtä hyvä on tieto, mikä ei ainakaan ole.

misopa
10.04.2017, 17.16
Täällä mennään ympäri vuoden läskillä. Nyt olen käynyt ihan kelvilläkin röyhkeästi pk-lenkkejä ajelemassa ja joku reilu 20km/h keskari onnistuu helposti noilla sykkeillä.

Painetta JJ:ssä 0,7bar ja hyvin rullaa eikä vetele. Pyörä tosin ei ole raskaimmasta päästä läskejä, nyt jäykällä keulalla lähellä kymmentä kiloa. Paljonko sitten hyötyisin poluilla esim. 29" jäykkäperästä, tuskin mitään.

Enskameininki tms. ei juuri kiinnosta, lähinnä painopiste XCM-tyyppisessä touhussa, jossa mielestäni mainio kapistus.

zeppo
10.04.2017, 17.45
^Yhdyn edelliseen, ympäriämpäri vuoden hinkataan läskillä. Kuukauden päästä on vuoden ollut läski käytössä ja hyvin on kulku maistunut. Pyöräkin kulkee nyt kevyemmin kun elopaino on tippunut tänä aikana 10kg, lieneekö syynä että on niin raskas polkea :). Kilometrejä ei nyt mahottomia tule, keskimäärin 100-120km / viikko ja vuoden aikana palttiarallaa 5000. Oma vehjes painaa runkolaukkuineen sen 16-17kg mutta eipä ole paino hirveästi haitannut. Ymmärrän hyvin että kevyemmällä fillarilla ja kapeammilla kumeksilla meno olisi kevyempää ja vauhdikkaampaa. Jos alla on aiemmin ollut kevyt kapearenkainen peli niin läskillä hinkkaaminen saattaa kesäkelillä tuntua vähän jähmeältä, itse en ole kuitenkaan koskaan tuollaista kevyttä menopeliä kokeillut. Enkä aio kokeillakaan, yksi mankeli riittää minulle kun lompakkoon vilkaisee.

Volvospede
10.04.2017, 18.13
Ei enää koskaan kapeita renkaita.

H. Moilanen
10.04.2017, 18.24
Kävin ajelemassa läskillä kallioilla. Kivaa oli, eikä vedellyt yhtään. Kuolema meinasi vedellä huonokuntoista kuskia kölin alta, mutta sitä ei lasketa.

Jari Wiksten
10.04.2017, 21.19
Läskillä olen nyt ajelllut viisi kuukautta ja eiköhän sillä läpi kesän tule ajettua.

Kivaa oli eilenkin ajella Harjavallan ja Kokemäen kangasmetsissä neulaspolkuja läskillä. Välillä toki vähän pehmeämpää maastoa, jossa joutui odottelemaan muita, joilla oli vähän kaposemmat renkaat.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19288&d=1491843323

Sand
10.04.2017, 22.42
Kyllähän niitä siirtymiäkin jumbo jimeillä ajelee vallan mainiosti. Plussaa on myös, että kunto nousee hyvin kesäkäytössä läskillä, näin toki vuodenajasta riippumattakin.😃

Plihal
11.04.2017, 12.13
Kyllähän noita läskipyöriä kelvillä näkee. Eilenkin meni läskipyörä kelvillä suht rehvakkaasti 10km/h keskarilla. Mummeli siinä rollaattorilla takana katseli siihen malliin että aikoo ohittaa piakkoin.
Menitkö ohi?

Marsusram
11.04.2017, 12.20
...10km/h keskarilla. Mummeli siinä rollaattorilla takana katseli siihen malliin että aikoo ohittaa piakkoin.
Jos tuollaiset asiat harmittaa, niin parempi pysyä pois läskipyöräilystä. Jos taas hymyilyttää, niin läskillä voi ajella kaikki ajonsa.

Human Traffic
11.04.2017, 13.13
Kuka sitä nyt kelvillä tykittää.. Kelvillä kelataan voimia, jotta jaksaa poluilla tykittää.

hcf
11.04.2017, 13.44
Kyllähän se menee 25km/h keskaria jos on paineet ja soppelit renkaat laitettu kelviä varten. Yleensä ne on kyllä maastopaineissa.

Pipo
11.04.2017, 14.05
Läskihän alkaa olla jo pois muodista...Plussakumit ne nykyään olla pitää :)

Irocci
11.04.2017, 16.07
Läskihän alkaa olla jo pois muodista...Plussakumit ne nykyään olla pitää :)

+1

hcf
11.04.2017, 17.52
Eihän niitä plussakoon pyöriä edes erota perus maasturista :D
Eikait semmonen voi olla muodikasta.
Kompromissipyörä ku ei osaa valita läskin tai maastopyörän välillä.

kojak
12.04.2017, 09.11
Kivaa oli eilenkin ajella Harjavallan ja Kokemäen kangasmetsissä neulaspolkuja läskillä. Välillä toki vähän pehmeämpää maastoa, jossa joutui odottelemaan muita, joilla oli vähän kaposemmat renkaat.

Voisitko antaa muutaman vinkin että missä suunnassa mukavia polkuja olisi, kun olen Kokemäelle tulossa pääsiäistä viettämään.

Yleensä on maantiepyörä mukana, joten alue on sinällään tuttua, mutta nyt ajattelin ottaa paksubertan mukaan, jos vain autoon saan sopimaan, niin vinkit hyvistä polkumaastoista otetaan ilolla vastaan että ei menisi eka tutustuminen hyvän maaston etsimiseen, vaan pääsisi nautiskelemaankin.

Täällä Kuopion suunnalla kun ei juuri mukavia kangasmaastoja ole, vaan maastossa pyöräily on melkoista teknistä vääntöä, eli kivikko/juurakko -helvettiä

Poy
12.04.2017, 14.01
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170412/9c6dab13432e06d66a4a4fc81b461085.jpg
Täällä ei tarvitse pitkään aikaan edes harkita läskin laittamista kesäteloille. Tuo lumi kun sulaa, niin paikat vielä märkiä heinäkuussakin. Tosin taidan kesänkin ajaa, kun ei ole tällähetkellä parempaakaan maastopyörää.


Sent from my iPhone using Tapatalk

pikkupoika
12.04.2017, 21.15
Täällä Kuopion suunnalla kun ei juuri mukavia kangasmaastoja ole, vaan maastossa pyöräily on melkoista teknistä vääntöä, eli kivikko/juurakko -helvettiä

Kyllähän tässä Kuopion naapurissa on kangaspolkua vaikka millä määrin. Tuosta Siilinjärveltä kun lähtee Patakukkulalta aivan moottoritie juurelta kohti Maaninkan( Kuopion ) Käärmelahtea, niin kangaspolkua on varmasti pyöritellä semmonen 40-50km lenkki. Ja tarpeeksi kun ajelee ristiin rastiin niin matka eikun jatkuu. Jos joskus kiinnostaa tulla tutustumaan naapuripitäjän polkuihin niin tuolla Yhteislenkit osiosa kun huutelee Siilinjärven lenkeissä, niin varmaan saa jonkun paikallisen alkuasukkaan myös opaaksi niin halutessaan. Paikalliset Läskeilijät on melko ahkeria treenaajia ja ovat liikkeellä harva se päivä ja ajeleepa joku siellä myös plussakumeilla ja kaikkein rohkeimmat on liikkeellä ihan semmosilla kaposilla renkailla ( en ymmärrä miten ne pysyy pystyssä semmosilla ).

Jari Wiksten
12.04.2017, 21.46
Voisitko antaa muutaman vinkin että missä suunnassa mukavia polkuja olisi, kun olen Kokemäelle tulossa pääsiäistä viettämään.

Yleensä on maantiepyörä mukana, joten alue on sinällään tuttua, mutta nyt ajattelin ottaa paksubertan mukaan, jos vain autoon saan sopimaan, niin vinkit hyvistä polkumaastoista otetaan ilolla vastaan että ei menisi eka tutustuminen hyvän maaston etsimiseen, vaan pääsisi nautiskelemaankin.

Täällä Kuopion suunnalla kun ei juuri mukavia kangasmaastoja ole, vaan maastossa pyöräily on melkoista teknistä vääntöä, eli kivikko/juurakko -helvettiä

http://www.pota.fi/maastopyorareitit/

Tuolta löytyy useampikin gps-jälki Hiitteenharju-Järilä-Pitkäjärvi väliltä. Polkuja on paljon ristiin rastiin. Korkeuserot pieniä mutta Hiitteenharjulla ja Järilänvuorella vähän enemmän mäkiä.

Edit:

Facebookin Porin yhteislenkit -ryhmästä löytyi tieto seuraavasta yhteislenkistä:

"Perjantaina 14.04.2017 ajetaan rauhallinen maastolenkki porukalla. Lähtö tapahtuu Harjavallan Hiittenharjun laskettelukeskuksen parkkipaikalta klo 11:00. Ajoaikaa kertyy noin 2,5-3,0 tuntia. Reitti on helppoa kangasmaastoa."

marmar
18.04.2017, 09.57
Läskihän alkaa olla jo pois muodista...Plussakumit ne nykyään olla pitää :)

Ei niitä pyöriä muodin mukaan osteta, vaan sen mukaan mikä itselle sopii ;)

Ainoana pyöränä plussapyörä vois mennä parhaiten, mutta mulle tuntuu oikealta setti, jossa 29 leveillä kumeilla ja läski leveillä kumeilla (4,8")

Ottaa sitten vuodenajan ja/tai fiiliksen mukaan fillaria alle. Kun nuo 4" kesäkumit on liian kapoiset ja seuraavaksi tilalle tulee 4,8", niin en näe paikkaa plussakumeille läskin korvaajana. Toki täpärinä 29 tilalla vois mennä, mukavastikkin.

Mulla oli läski tovin kevätlevolla, mutta nyt taas läski voittaa kapearenkaisen menne tullen, kun maasto on joko pehmeää tai aamulla kapearenkaisten urauttamaa jäistä. (ei siis liukasta, vaan jäätynyttä mutaa).

Jami2003
18.04.2017, 22.42
Ajelin pääsiäisen lainaläskillä hankipolkuja ja aivan mahtava peli se on sinne. Varmaan täytyy alkaa vaihtamaan jäykkäperää läskiin ennen ensi talvea.

Mutta mutta, sen verran tuli ajettua muutakin alustaa, kuivaa kangasmetsää, pyörätietä yms että vaikka läski nyt ei mikään huono ole tuollaiseen normi ajeluun niin en näe kyllä mitään syytä sillä ajaa jos muitakin sopivampia pyöriä löytyy. Paineiden nostokin on vähän kaksi piippuinen juttu kun vetely nyt ei mikään suuri ongelma ole ainakaan jumbo jimeillä edes 0,4 paineilla mutta kovemmat paineet saavat sellaista pomppupallo fiilistä aikaan.

Mutta hyvä vaan niin onpahan kesä aikaa suunnitella läskihankintaa :)