Näytä tavallinen näkymä : Pucamalle kippurasarvista
Hoi!
Hakusessa vasta vuoden maastopyöräilyä harrastaneelle kippurasarvinen peruskunto- ja työmatka-ajoon.
Endurance, cc vai puhdas maantietykki?
Jonkin verran kippurasarvisten gatekorioihin tutustuneena mieleen tulee kysymyksiä että onko lokarit turhat,
jos ei sateella aja? Tietysti mahdollisesti työpäivän aikana saattaa sataa vettä, jolloin luonnollisesti joutuu ajamaan märällä asfaltilla.
Pärjääkö maantiepyörällä heikkokuntoisella asfaltilla, saati hyvin tiivistyneillä hiekkateillä joitain satoja metrejä?
E: ja kuskilla mittaa 178 / 82
Kiitos jos jaksat avata mietteitä nöösille.
Jos ostat asfaltille fillarin niin ota maantie.
Pärjää heikommalla asfaltillakin.
Hiekkatiepätkät pistosuojauksesta kiinni , ei niitä kuitenkaan mielellään ajele noin kapeilla renkailla.
Lokarit no go jos kerran satella ei ajele.
edit. Geosta että mieti kuinka matalalle taivut tai reenattuasi haluat taipua. Selkäsi / niskasi tulee olemaan todennäköisesti kipeä vaikka koko olisikin oikea.
Itse valitsisin Cyclon ja sopivan rengassetin siihen, saa hieman enemmän ilmatilaa tarvittaessa verrattuna kisakireään maantiepyörään. Lisäksi ajoasento on hieman rennompi ja jos viivalle ei mennä niin pääsee silläkin lujaa. Oletko miettinyt jonkinlaista hintahaarukkaa?
Lokarit aivan tarpeettomat ellei aja ympäsi vuoden tai kolmea vuodenaikaa, jos asvaltti on märkää yllättäen niin se on vaan vettä, ei siihen kuole.
Sinulle sopiva rungon koko lienee jotain +/-54cm mutta suositan koeajoa jos ekasta moisen genren pyörästä kyse.
Jartsu01
07.04.2017, 00.41
Kokeile jotain huonolle pinnalle tarkoitettua Endurance pyörää (esim. Spessun Roubaix tai Trekin Domane). Omaa kokemusta löytyy Domaneseta työmatka- ja lenkkikäytössä ja olen ollut tyytyväinen sen tärinän vaimennukseen ja ajomukavuuteen.
Alumiinirunkoiset lähtevät reilusta tuhannesta eurosta ylöspäin ja hiilikuituisia alkaa saamaan kun tuplaa panoksen.
Niin ja ainakin omassa Domanessa on rungossa kiinnikkeet lokareille, jos joskus haluat sellaiset laittaa. Itsellä oli pari lenkkiä ja otin ne sitten pois.
Joka pyörään saa kyllä lokasuojat mutta itse käytän ainoastaan ympärivuotisessa työmatkapyörässä. Jos lenkillä kastuu niin saa sitä kotona kuivaa päälle.
kuovipolku
07.04.2017, 07.44
En ihan täysin ymmärrä miksi kovin monille jo pelkkä ajatus kahta tuumaa kapeammista renkaista hiekkatiellä on niin kaamea. Tai miksi heille vaikuttaa syntyvän mielikuva kuoppia, nimismiehen kiharia, karkeaa soraa tai upottavaa hiekkaa täynnä olevasta tiestä vaikka kuinka puhuttaisiin hyvästa tiivispintaisesta hiekkatiestä. Mutta niinhän jotkut tarvitsevat joustohaarukkaa asfalttikelveillekin kanttareiden ylitystä varten...
Ei ole mikään ongelma eikä mitenkään vastenmielistä ajaa sellaista tietä, olipa se sitten ns. autotie tai ulkoilutie, 25-millisellä renkaalla aivan tavallisella maantiepyörällä ilman mitään erikoisratkaisuja. Ei ainakaan muutamaa sataa metriä eikä muutamaa kilometriä.
Mutta asian voi nähädä toisinkin päin. Maantietä ajaa siihen sopivalla pyörällä ilokseen myös 28- tai 32-millisellä renkaalla eikä siinä välttämättä edes tunne menettäneensä mitään. Mutta huono ja kulunut asfaltti ei vähän leveämmistä renkaista miksikään muutu ja esimerkiksi kelvin asfalttisaumat tuntuvat aivan yhtä lailla suuremmasta ilmatilasta ja alemmasta ilmanpaineesta huolimatta.
Jos haluaa mahdollisimman tärinätöntä ja tömpsytöntä menemistä eikä muutenkaan tykkää keventää ja nostaa takapuolta satulasta, pitää saman tien valita paljon leveämmät renkaat mahdollistavan pyörätyypin. Muuten sanoisin että ei kannata tuijottaa luokitteluihin vaan valita sellainen pyörä johon saa hyvän ajoasennon ja joka miellyttää kaikin puolin.
Lokareiden kanssa on vähän sama juttu. Jos pyörässä on sellaiset hyvät, kolisemattomat ja heilumattomat kiinteästi asennettuna, eivät ne mitenkään kiusaa kauniina kesäpäivänäkään. Onhan niistä tietysti ilmanvastusta mutta yksin ajaessa ei siitä tunne kärsivänsä eikä porukassakaan ellei mennä juuri oman PK-vauhdin ylärajoilla. Hyötyä niistä on aina märällä ajettaessa, tosin niiden on hyvä olla täyspitkät ja mielellään myös jatkolapuilla varustetut mikäli haluaa pitää itsensä, voimansiirtonsa ja koko pyörän mahdollisimman kurattomana.
Toisaalta satunnaiseen märällä kelillä ajoon riittää vallan mainiosti Ass Saver tai jokin sen monista jäljittelijöistä. Takapuolen kastuminen on suunnilleen inhottavin tunne mitä pyöräillessä voi tulla - tai no onhan jalkojen kastuminen läpimäriksi aika kurjaa sekin - eikä hiekanjyvien hankaus tee hyvää satulan nahkapinnalle tai ajohousujen materiaalille. Eikä öljy- ja kumijäämiä sisältävän roiskeveden värjäämää vaaleaa oikein saa enää kirkkaaksi.
Hommasin juuri Konan Honky Tonkin (2016) ja en voisi olla tyytyväisempi niin asfaltilla kuin hiekkatielläkään. Pyörässä on vakiona 28-milliset Contin Ultrasportit (slicksit), jotka kulkee vannejarruineen todella hyvin hiekkatielläkin (jos nyt unohdetaan ne juuri lanatut hiekkatiet tai soratiet). Täytyy ottaa huomioon, että Honkkitonkissa on myös teräsrunko, joka vähän tekee menon vielä asteen mukavammaksi. Suuresta gear ratiosta olen kanssa tykännyt käyttöpyörässä (50/34 - 11-32, nyt kun pistää ne tähän kirjallisesti, niin pyörähän on kuin maasturi?! :O) Lisäksi Shimanon SPD/flat polkimet (PD-A530) tekevät pyörästä vielä astetta monikäyttöisemmän ilman ylimääräistä säätöä.
Ajan ilman lokareita ja ajaessa täytyy olla joko varovainen tai sitten alistua perseeseen jäävälle ruipalle ja hiekkasille/kuraisille lahkeille. (Ass Saver on tilauksessa :D) Aikaisemmin olen ajanut vain lähinnä alumiinimaastureilla (2.4 leveillä renkailla) ja tuo mitä kuovinpolku sanoi tuosta että asfaltin saumat tuntuu kaikilla pyörillä, on aivan totta.
Mutta to sum up, 28-milliset renkaat näin kesäkeleillä on osaittautuneet erittäin riittäviksi itselle. Ensi talvea ajatellen (!!!! :O) ajattelin hommata 30-milliset nastarenkaat ja siirtää vakioankkurivanteet talvikäyttöön. Ainut negatiivinen asia maantierenkaisiin liittyen, mitä olen huomannut niin nuo Ultrasportit ovat keränneet vähän teräviä kiviä itseensä, jotka olen poistanut lenkin jälkeen (toistaseksi ei flättejä). Menon voisi ilmaista olevan jopa täydellistä uudella pyörällä, vaikka ei sillä kisoihin kehtaa ilmoittautua. Menee mainoksen puolelle, mutta kyllä omasta saa olla ylpeä :D Toivottavasti tästä oli hyötyä. Tarkoituksena tehdä vielä tarkempi analyysi/arvostelu tänne Konastani mutta se vaatii vielä kilometrejä ja varustelua :)
Paljon kiitoksia ajatusteni vahvistuksesta. Lokarimahdollisuuden ajattelinkin olevan aika vähäpainotteinen asia. Asfalttisaumojen täräykset ei mielestäni maantiefillarillakaan ole loppujenlopuksi niin häritseviä, kun on tottunut jäykkäperällä ajamaan maastossa.
Renkaissa pohdituttaa vielä se, että onko 25 mm ja 28 mm renkailla merkittävää eroa puhkeamisherkkyydessä?
Niin budjetti tosiaan saisi olla alle 1800e.
Samainen aihe itsellä tapetilla, jos vähän ketjua lainaan :)
Maastopyöräilyssä suurin kiinnostus, mutta samalla tekee mieli hommata rinnalle joku pidempään sileämmässä maastossa tapahtuvaan liikuntaan soveltuva laite. Fillaritorista maantiepyöriä katsellut, mutta samalla alkanut miettimään, että myös hiekkatietä pitäisi kulkea (Espoon rantaraitti vieressä). Suurin osa liikennöinnistä tapahtuisi Länsi-Espoo - Helsingin keskusta välimaastossa, eli ei siihen kamalasti hiekkaa väliin mahdu. Paitsi tuo rantaraitti, jota on kiva polkea.
Fillaritoria kahlannut ja pitäisi varmaan käydä jossain liikkeessä vähän testaamassa eri kokoisia vehkeitä, kun on vähän epäselvää, että minkä kokoinen runko itselle parhaiten soveltuisi. Käytettyä tosiaan hakemassa jossain 400-500€ luokassa, että pääsee alkuun. Bianchit kiinnostaa, mutta tuo mahdollinen CX -vaihtoehto vähän sotkee.. :) Ajatuksia?
Cyclocrossia tai hybridiä käytettynä katsoisin, riippuen haluatko suoran vai droppitangon.
Mitoitus hoituu tosi kätevästi mittaamalla kroppasi Bike Fit Calculatorin avulla. Valitse maantielle pyörätyyppi.
Saat pyörän kokosuosituksen kolmelle vaihtoehdolle, joista 2. tai 3. (Eddy ja French) on sopivin.
Tärkein mitta on virtual top tube. Katsot sen ja sitten vertaat tarjolla olevaan pyörään. Ja siitä siis sen vaakaputken pituuden, meneekö kohdilleen.
Toinen tärkeä mitta on Head Tube length. Esim. joissain tämä on mukavan korkea (14-16 cm M-koossa esim.), jolloin ajoasento ei ole niin makaava, eikä spacereita tarvitse lisäillä..
Hiekkatie -ja kelvikäyttöön ehkä 32-35 milliset renkaat olisi hyvä mahtua. Mukavampi polkea kuin kapeilla maantierenkailla.
kuovipolku
07.04.2017, 15.44
Renkaissa pohdituttaa vielä se, että onko 25 mm ja 28 mm renkailla merkittävää eroa puhkeamisherkkyydessä?
Nykyinen käsitys lienee se että pehmeämpi rengas antaa periksi enemmän ja sen ansiosta jokin kivensiru vain painaa ulkorengasta sisäänpäin siinä missä kovemmaksi pumpattu rengas ei yhtään muotoudu joten kivensirulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin painua kumin läpi. Koska leveämmässä renkaassa voi käyttää alempaa painetta, se on teorian mukaan vähemmän herkkä puhkeamaan.
En tosin ole nähnyt sen enempää kokeellisia kuin tilastollisiakaan tutkimuksia missä nimenomaan kahta samanlaista mutta erilevyistä rengasta olisi tämän asiansuhteen verrattu - enkä ole ihan varma että onko kuvattu ero renkaan käyttäytymisessä ollenkaan niin merkittävä rikkoutumisen kannalta.
Ja vaikka olisin ajanut jonkin renkaan erilevyisillä renkailla sanotaan vaikka 3000 km kummillakin, en pitäisi omaa kokemustani silti viimeisenä sanana sillä sattuma tunnetusti sotkee tilastoja silloin kun otos on liian pieni ja pienihän se olisi vielä vaikka olisin ajanut 30000 km.
Marsusram
07.04.2017, 16.42
Hoi!
Pärjääkö maantiepyörällä heikkokuntoisella asfaltilla, saati hyvin tiivistyneillä hiekkateillä joitain satoja metrejä?
Kyllä pärjää pitempäänkin, jos on hyvin tärinöitä nielevä runko.
Laskin kerran Nurmijärven Kirkkotietä uudella (2010) Kona Honky Incillä ja siinä soralla olleet tärinäkuopat vanhasta kokemuksesta ensin pelästyttivät, mutta sitten ihmetytti kuinka hyvin hiilarikeula+teräsrunko ne nieli.
Nykyisin lähinnä vastaava pyörä on Kona Wheelhouse (http://www.konaworld.com/wheelhouse.cfm).
Munarello
07.04.2017, 19.48
Nykyisinhän on krossareiden lisäksi tarjolla ns "adventure road bike" romppeita eli levyjarrullisia maantiepyöriä, joihin menee leveämpi rengas kuten ylempänä mainitut Spessun Roubaix ja Trekin Domanen levariversio. Spessulla on myös Diverge ja yksi mahdollinen vaihtoehtoinen käpisteltävä on Norco Search. Hyvän kelin aikana kun soratietä voi ihan hyvin ajaa perusmaantiekonkelilla ja kun noihin menee joku 28- tai 30-millinen nakki niin ehkä se kisakireä cyclocross ei ole aivan välttämätön.
Pitää käydä kokemassa endurancen ja maantiekonkelin eroja, sekä levyjarrun vaikutusta nakkikumissa. Luulen ettei cyclo ole sitä mitä etsin.
Sitten se tärkein kysymys; onko tyylipoliisin silmissä väärin ajaa maantiepyörällä reppu selässä ja ei niin aerolla vaatetuksella? :)
voit yrittää naamioitua hipsteriksi repun kanssa ;)
onko varustelekan reppu tarpeeksi hipsteri? :D
Taidan vaihtaa repun tst vyöhön tai lähettilaukkuun ollakseni tarpeeksi hipsteri.
Siemenlinko
08.04.2017, 17.04
Kun ei käytä lokareita, niin ihmiset luulevat että kura persuksissani on lentänyt takarenkaasta
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
Keskiäkäinen lohjalainen
08.04.2017, 18.29
Hoi!
Hakusessa vasta vuoden maastopyöräilyä harrastaneelle kippurasarvinen peruskunto- ja työmatka-ajoon.
Endurance, cc vai puhdas maantietykki?
Jonkin verran kippurasarvisten gatekorioihin tutustuneena mieleen tulee kysymyksiä että onko lokarit turhat,
jos ei sateella aja? Tietysti mahdollisesti työpäivän aikana saattaa sataa vettä, jolloin luonnollisesti joutuu ajamaan märällä asfaltilla.
Pärjääkö maantiepyörällä heikkokuntoisella asfaltilla, saati hyvin tiivistyneillä hiekkateillä joitain satoja metrejä?
E: ja kuskilla mittaa 178 / 82
Kiitos jos jaksat avata mietteitä nöösille.
Oma valintani noihin spekseihin olisi tämä:
www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0.html
Erittäin mukava runko, oikea maantiegeometria ja alle mahtuu monenlaista rengasta. Kevytkin vielä.
The flying Chocobo
08.04.2017, 21.46
Tyylistä: Mä oon ajellu duuniin maantiepyörällä puku päällä ja läppärilaukku olkapäällä. Se on katsojan ongelma jos särähtää. Repun kanssa on parit brevetitkin ajeltu.
Siemenlinko
08.04.2017, 23.28
^ joo, samaa mieltä. itsellä harvoin edes mitään oikeita pyöräilyreleitä päällä, jotkut vanhat verkkarit tai uimashortsit ovat harrastepyöräilyssä päällä ja duuniin ja asioille mennään normivaatteilla. ihan sama mikä pyörä on alla.
Uimashortsit?
Was?
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
Tyylistä: Mä oon ajellu duuniin maantiepyörällä puku päällä ja läppärilaukku olkapäällä. Se on katsojan ongelma jos särähtää. Repun kanssa on parit brevetitkin ajeltu.
Tuossa taannoin oli tm(t)-liikennepoliittisia kuvia ympäri eurooppaa.
Yksi jäi elävästi mieleen; hameessa ja jakussa alaotteelta. Asennetta?
Tokihan maantiepyörällä voi ajaa puku päällä; silloin voi pamputtaa muotipoliisia?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.