PDA

Näytä tavallinen näkymä : Focus cayo

paaton
05.04.2017, 19.35
S vai M koko cayosta 178/84 mitoilla?

Ja juu, en löytänyt ketjua ja hoppukin olisi.

Edit: Taitaa se M olla. Noin senttiä pidempi ja matalampi kuin olemassa oleva trekki, eli juurikin passeli.

juhapoika
05.04.2017, 22.11
S vai M koko cayosta 178/84 mitoilla?

Ja juu, en löytänyt ketjua ja hoppukin olisi.

Edit: Taitaa se M olla. Noin senttiä pidempi ja matalampi kuin olemassa oleva trekki, eli juurikin passeli.

Vahvistan: minulla mitat 174 / 79,5 ja koko S.
Olettaen, että geometria sama

http://www.pedalpowerjsy.com/site/bikes/focus/focus-cayo-evo-5-0/

huotah
05.04.2017, 22.51
Mulla 181/86 ja L-koko. Eli paatonille M on varmaan passeli.

paaton
06.04.2017, 17.10
Jep, hyvä on. Satula-tanko droppia on noin 9cm kahden rikan kanssa, eli 10cm asti pääsee ilman jyrkempää stemmiä.

100mm stemmin kanssa matka satulan kärjestä tangon keskelle on 5mm pidempi kuin trekissä 110mm stemmillä, mutta ilmeisesti reachia on tuossa ultra compakti tangossa tosi vähän, koska runko ei tunnu ainakaan pitkältä. Tanko saattaa kyllä mennä vaihtoon.

Ei tuossa muuten kovin isoa eroa crockettiin ole, kun mitat ja satula ovat samat. Vakaampihan se on selkeästi ja putkelta on jotenkin helpompaa ajaa pienemmilläkin tehoilla. Pidempi ja matalampi selvästi. Niin ja jokaiseen asfaltinrantuun ei enää tarvitse nostaa ahteria. Ja jarrut ovat p#@kat.

huotah
06.04.2017, 18.28
Jep, hyvä on. Satula-tanko droppia on noin 9cm kahden rikan kanssa, eli 10cm asti pääsee ilman jyrkempää stemmiä.

100mm stemmin kanssa matka satulan kärjestä tangon keskelle on 5mm pidempi kuin trekissä 110mm stemmillä, mutta ilmeisesti reachia on tuossa ultra compakti tangossa tosi vähän, koska runko ei tunnu ainakaan pitkältä. Tanko saattaa kyllä mennä vaihtoon.

Ei tuossa muuten kovin isoa eroa crockettiin ole, kun mitat ja satula ovat samat. Vakaampihan se on selkeästi ja putkelta on jotenkin helpompaa ajaa pienemmilläkin tehoilla. Pidempi ja matalampi selvästi. Niin ja jokaiseen asfaltinrantuun ei enää tarvitse nostaa ahteria. Ja jarrut ovat p#@kat.

Rullamitalla (epätarkasti) mittaillen reach vaikuttaisi olevan lähellä 70 milliä ja ei ainakaan yli 75 milliä eli on hyvinkin kompakti.

paaton
06.04.2017, 20.24
Rullamitalla (epätarkasti) mittaillen reach vaikuttaisi olevan lähellä 70 milliä ja ei ainakaan yli 75 milliä eli on hyvinkin kompakti.

Tuolta se tuntuikin. Trekissä oli muistaakseni 85mm, eli vaihdan illalla 110mm stemmin. Uudet 105 kahvat ovat kyllä kivan tuntuiset.

Edit: uudet kahvat ovat myös ainakin 10mm lyhemmät. Ei ihme, että ajoasento tuntuikin lyhyeltä. No, 120mm stemmi alkaakin olla jo oikean kokoinen, jos en päädy vaihtamaan tankoa.

paaton
11.04.2017, 20.00
No nyt on ensimmäinen lenkki ajettu tutuilla teillä.
Olin aiemmin hieman skeptinen hiilarirungon jousto-ominaisuuksiin alumiiniseen cycloon verrattuna, en vaan oikein uskonut, että rungolla olisi niin isoa merkitystä, mitä lehdissä ja foorumeilla toitotetaan. Onneksi en nyt kuitenkaan näytä tietävän ihan kaikkea.

Hindsby-immersby tiellä olevat montut ovat ihmeellisesti tasoittuneet talven aikana. Nyt routavaurioita ei tarvitse enää kierrellä, vaan läpi voi ajaa satulassa istuen. Tämä vaikuttaa myös pyörän kulkuun. Cyclolla tuli pidettyä ainakin baria matalampia paineita. Nyt 25mm schwalben oneissa oli takana 7bar ja edessä 6.5bar normi sisurilla, eli latex sisurilla kramppaavat varmaankin poskilihakset nauramisesta.

Putkelta polkeminen on tosiaan paljon tehokkaampaa, ilmeisesti pystyn pyörittämään paremmin mitä cyclolla. FSAn vero tanko saa nyt varmastikkin jäädä ainakin joksikin aikaa. Voi olla, että tangon suoraa osuuttaa tulee käytettyä enemmän lyhyen reachin johdosta. Pieni droppikin taitaa riittää, kun tangon saa laskettua riittävän alas. Droppien päissä on jostain syystä vain sentti tolkulla liikaa pitutta. Hakkaavat putkelta ajaessa polviin, eli nämä on katkaistava lyhemmäksi.

huotah
11.04.2017, 22.43
Onko 2015 tai uudemman Cayon omistajilla kokemuksia 28-millisten renkaiden sopivuudesta, ts. mahtuvatko pyörimään ja paljonko jää tilaa rungon ja renkaiden väliin? Interwebistä löytyy tieto, että 28 mahtuu, mutta kun tiedetään että esim. GP4000 28x700 todellinen leveys 17C vanteella on 31 milliä niin olen vähän skeptinen tuon tiedon suhteen.

paaton
11.04.2017, 22.57
Onko 2015 tai uudemman Cayon omistajilla kokemuksia 28-millisten renkaiden sopivuudesta, ts. mahtuvatko pyörimään ja paljonko jää tilaa rungon ja renkaiden väliin? Interwebistä löytyy tieto, että 28 mahtuu, mutta kun tiedetään että esim. GP4000 28x700 todellinen leveys 17C vanteella on 31 milliä niin olen vähän skeptinen tuon tiedon suhteen.

Minä tulen tämän testaamaan 30mm s-onejen kanssa, kunhan saan vaihdettua pro onet noille kuitukiekoille. 5mm tapilla kokeilemalla renkaan pitäisi mahtua ainakin taakse hyvin. Etuhaarukassa voi tulla ahdasta, mutta sielläkin näyttäisi onneksi olevan pystysuunnassa hyvin tilaa.

paaton
17.04.2017, 10.27
30mm s-one, joka on 29.5-30mm leveä 15c vanteella, mahtui paikalleen cayon etuhaarukkaan, mutta hipoi kiinni korkeussuunnassa, eli ajaa tuolla ei uskalla.
s-one on kyllä profiililtaan tosi korkea rengas ja leveämpi vanne taitaa pienentää hivenen kehää, eli 28mm gp4000 voisi mahtuakkin. Pystysuuntaista tilaa saisi kyllä jäädä reilusti, etteivät renkaseen mahdollisesti tarttuvat kivet saa tuhoa aikaan.

25mm eteen ja 28mm taakse voisi olla hyvä yhdistelmä. Taakse 28mm pitäisi kyllä mahtua. Nyt paikallaan oleva pro one on 27.5mm leveä ja chainstayhin jää rakoa 4-5mm. Pituussuunnassa tilaa on reilummin kuin edessä.

huotah
17.04.2017, 11.21
^Mittailin Cayon rengastiloja tönärillä ja päädyin samaan johtopäätökseen. Mittaukset on tehty 17c vanteella, jolle on asennettu 25mm Schwalbe One (mitattu leveys 27mm, korkeus 25mm).

Taakse jää sivuille tilaa noin 5,5mm, korkeussuunnassa noin 10mm. 28mm GP4000SII:n pitäisi mahtua hyvin (leveys 31mm, korkeus 29mm).

Edessä sivuille jää noin 4,5mm. Korkeussuuntaan en saanut mitattua luotettavasti, mutta silmämääräisesti arvioiden tilaa on vähemmän kuin takana. Edessä toleranssit GP4000SII:n kanssa on varmaan aika rajoilla.

paaton
17.04.2017, 11.51
30mm s-one on muuten tasan 5mm korkeampi vanteella mitattuna, kuin 25mm schwalbe one, eli milliä korkeampi mitä 28mm gp4000.

paaton
19.04.2017, 21.49
Kuuluisi varmaankin johonkin tanko-topickiin, mutta kirjoitetaan nyt tänne.

Muuttuipa pyörä paljon, kun vaihtoi tuon ultra-compactin fsa veron (http://shop.fullspeedahead.com/en/type/handlebars/vero-compact-alloy-handlebar-3115) normaalimpaan bontragerin vr-c (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-osat/ohjaustangot/bontrager-race-vr-c-road-handlebar/p/09169/) tankoon.

Bontragerissa on hivenen enemmän droppia ja reachia, mutta suurinpana erona on se, että alaotteellakin on monta paikkaa käsille. Verossa alaotteen reach oli taivutuksesta johtuen niin lyhyt, ettei käsiä saanut koukkuun ja eteen, eli asentoa ei saanut niin matalaksi, vaikka mittojen mukaan dropissa ei pitäisikään eroa olla.

Keskari nousee yksin ajaessa heti, kun alaotteeltakin on mukavaa ajaa.

paaton
06.05.2017, 21.24
Onko huotah tipauttanut ketjua kertaakaan pikkulimpulta?
Tein ensimmäistä kertaa cayolla typerän vaihdon isolta rattaalta pienelle liian kovassa vauhdissa ja sain ketjun tippumaan. Cyclolla tuo sattui muutaman kerran, mutta siinä se ei haitannut mitään.

Mielestäni cayossa on aika paha moka rungon suunnittelussa. Pikkurattaan ja chainstayn väli on liian pieni. Tuohon liian pieneen rakoon on vielä laitettu se millin paksuinen metalli suoja, joka lensi kauhealla pamauksella huisin vittuun ketjujen niitatessa ahtaaseen rakoon. Nyt sitten kuttaperkka rungosta irtosi aika pala maalia ja naarmutkin tuolla on. Paska. Tuossa kohtaa täytyisi olla ehdottomasti jonkin sortin ketjunkoppari.

huotah
06.05.2017, 21.55
Onko huotah tipauttanut ketjua kertaakaan pikkulimpulta?
Tein ensimmäistä kertaa cayolla typerän vaihdon isolta rattaalta pienelle liian kovassa vauhdissa ja sain ketjun tippumaan. Cyclolla tuo sattui muutaman kerran, mutta siinä se ei haitannut mitään.

Mielestäni cayossa on aika paha moka rungon suunnittelussa. Pikkurattaan ja chainstayn väli on liian pieni. Tuohon liian pieneen rakoon on vielä laitettu se millin paksuinen metalli suoja, joka lensi kauhealla pamauksella huisin vittuun ketjujen niitatessa ahtaaseen rakoon. Nyt sitten kuttaperkka rungosta irtosi aika pala maalia ja naarmutkin tuolla on. Paska. Tuossa kohtaa täytyisi olla ehdottomasti jonkin sortin ketjunkoppari.

Damned. Tuollainen harmittaa. Mulla ei ole toistaiseksi tippunut ketju pikkulimpulta, tosin mulla on sähkövaihteet joten se varmaan vähän jeesaa ettei tapahdu tuollaista vahinkoa niin helposti.

paaton
06.05.2017, 22.10
Damned. Tuollainen harmittaa. Mulla ei ole toistaiseksi tippunut ketju pikkulimpulta, tosin mulla on sähkövaihteet joten se varmaan vähän jeesaa ettei tapahdu tuollaista vahinkoa niin helposti.

Juu, user errorihan se on. Tuon saa tehtyä varmaankin kaikilla vaihteistoilla näin.

Ajat reipasta vauhtia isolla limpulla ja pienillä takarattailla. Huomaat edessä jyrkän mäen ja päätätkin vaihtaa vähän ennakkoon pikkulimpun päälle.
Eli takapakka on jossain keskivälin vaiheilla vaihtoa aloittaessa ja tipautat samalla pikkulimpun+takaa kaksi alas. RÄPS! Vaihtaja ei ehtinytkään mukaan, koska ketju oli jo valmiiksi tosi löysällä. Eli oma vika, mutta tuota tuntuu sattuvan välillä isoillekkin talleille.

Täytyy ottaa huomenna kampi irti ja miettiä millä tuon korjaisi. Varmaankin jotain epoxi hartsia. Ei millään jaksaisi viedä runkoa pajalla korjattavaksi.
Miten muistan lukeneeni jostain foorumilta rungon korjaus ohjeita? Olikohan mutanaama, joka näitä joskus kirjoitteli.

paaton
12.05.2017, 20.40
Ei ollut onneksi kuituun asti vaurio. Maalia on kyllä irronnut muutaman neliösentin kokoinen pala, mutta kuidut eivät olleet paljaana. Onko näissä hiilarirungoissa samanlainen gelcoat pinnoite ennen pohjamaalia, kuin lasikuituosissa? Harmaata pohjamaalia tahi gelcoattia sieltä alta kuitenkin näkyy, eli vetäisen päälle vaan maalia.

Samalla tuli vaihdettua 52/39 välitykset kuluneiden 50/36 tilalle, kun tuollaiset edullisesti löytyi. Pientä ratasta joutuu ehkä käyttämään aiempaa enemmän, jonka vuoksi halusin tuon 39:n laittaa. Saapa nähdä miltä välitykset tuntuvat.

Breakbeat
31.10.2017, 10.48
Lainataan aihetta. Nykyinen 2012 mallinen aumiini focus kaipaa päivitystä ja samassa merkissä on tarkoitus pysyä. Nykyinen ratsu kokoa M/54 ja hyvin tuntuu istuvan 174/80 mitoille. Onko tuohon ylhäällä mainitun linkin geomertiaan luottamista sen verran että ulkomaisest verkokaupasta uskatasi tilata Cayon M54 kokoisena? Liian isosta rungosta aina varoitellaan, mutta itsellä kokemusta myös liian pienestä(S) rungosta eikä sekään nyt yhtään sen hausekmpaa ollut.

http://www.pedalpowerjsy.com/site/bikes/focus/focus-cayo-evo-5-0/

paaton
31.10.2017, 11.28
Minullahan on M koko 178/83 mitoilla. Yhtään isompaa en ottaisi. 100mm stemmi on maksimi tuossa.

Breakbeat
31.10.2017, 13.24
Minullahan on M koko 178/83 mitoilla. Yhtään isompaa en ottaisi. 100mm stemmi on maksimi tuossa.
Sulla lienee 2017 mallin Cayo?

Evans cykkelin geometria taulukon perusteella taas kallistun S kokoiseen pyörään.
https://static.evanscycles.com/production/pdf-media/sizing-table/Focus_Cayo_2017_Geometry_Chart.pdf

Liikuttava
31.10.2017, 21.24
Täällä myös M-kokoinen Cayo, mitat 178/83,5

Moska
31.10.2017, 21.40
Täällä myös M-kokoinen Cayo, mitat 178/69.Onpas lyhyet jalat. Mää oon 178/82.5

Liikuttava
31.10.2017, 21.49
Onpas lyhyet jalat. Mää oon 178/82.5Piti tarkistaa mitä olin joskus laittanut ylös, sehän olikin 83,5 eikä mikään 69. "Sinne päin"

juhapoika
31.10.2017, 22.55
Olen 174/79,5 ja koeajoin M/54 ja S/51 Focus Cayon vm. 2013 ja päädyin pienempään. Ajanut sillä neljä vuotta ja tuntuu edelleen hyvältä. Sitä en ole tutkinut, onko geometria muuttunut matkan varrella.

Nikkke
23.07.2019, 17.16
Nostellaas vanhaa ketjua ja kysytään viisaampien neuvoja. Jalan sisämitta 83cm ja kropalla mittaa 180cm. Mahtaakohan M-koko olla liian pieni? Muutaman vuoden vanha käytetty olisi mahdollisesti kiikarissa...

Liikuttava
23.07.2019, 21.39
Nostellaas vanhaa ketjua ja kysytään viisaampien neuvoja. Jalan sisämitta 83cm ja kropalla mittaa 180cm. Mahtaakohan M-koko olla liian pieni? Muutaman vuoden vanha käytetty olisi mahdollisesti kiikarissa...Voi olla että L on liian iso. Itse olen 177 tai 178 cm ja M on alla.