Näytä tavallinen näkymä : Vanteiden päivitys maantiepyörään + samalla leveämmät renkaat
Reiska79
05.04.2017, 15.43
Eli alla 2010 vuodesta palvellut Spessun Allez Sport. Pyörää hyvin maltilla (erittäin vähän) päivitelty ja nyt mietin josko renkaita ja vanteita olisin vähän päivitellyt, hieman rullaavampiin ja mukavampiin (jos kohtuu-rahalla selviää). Vanteina tuossa alkuperäiset Mavicin CXP22:t (15 mm) ja renkaita toki jokusen kerran päivitelty. Nyt alla 23 leveinä Vittorion Rubino Pro:t, jotka ovat kokemukseni mukaan erinomaiset hinta/laatu-suhteeltaan. Muutamia renkaita kokeillut ja nämä olleet ne, jotka kestävät ja ovat samalla kohtuullisen rullaavat ja mukavat. Ennen näitä Duranot oli alla ja mitään renkaita en ole yhtä paljon paikkaillut, hajoilivat ihan yhtenään.
Ajelen käytännössä aina asfaltilla ja hyvällä kesäkelillä, en märällä, jos ei sade kesken lenki yllätä. Märällä kelillä eri lajit. Mies noin 85 kg ja ajoja kertyy sulaan aikaan sen noin 5 kk pohjoisessa, sitten kun katupölyt hellittäneet (allergikko) ja sepelit siistitty. Ajot on noin parisen kertaa viikkoon suunnilleen 50 km lenkki. Eli ”harrastelijan” käyttöön mietin josko olisi päivitellyt vähän pakettia. Saako kohtuullisin panostuksin (sanotaan 200-300 €) selkeää parannusta vanteisiin? Onko ehdotuksia sopivista vehkeistä?
Paino sillä, että vanteet pienet töyssyt kestää, ihan mitä sattuu tiellä joskus vastaan tulemaan, kestäen oman painon. Ja lähtökohtana tietenkin saada vähän lisää rullaavutta (vauhtia) - ja samalla hieman ajomukavuutta (lähinnä leveämmillä renkailla) olettaen ettei vauhti siitä kärsi. Mitään pakkorakoa ei päivittelyyn ole, mutta ainahan lisävauhti ja mukavuus kelpaisi.
Eli kannattaako tuolla budjetilla lähteä vanteita päivittämään, saako huomattavaa parannusta nykyisiin vehkeisiin nähden? Ja onko suosituksia renkaiden leveydestä, miksei itse renkaistakin? Vaihtelevan kuntoisella asfaltilla ajelen, mutta asfaltilla aina kuitenkin.
Kiitoksia jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille!
Daniel_S
05.04.2017, 16.31
Continental GP4000s2 ja Ultra Sport on kokeiltu noin 8000 km, eikä yhtään rengasrikkoa tullut ja painoakin on saman verran. Voi olla myös tuurista kiinni. DT Swiss r24 pinnat piti kiristää jo parin tunhannen km jälkeen, muuten ihan toimivat. Vastaavasti Mavicin edulliset kiekot on ollut pomminvarmoja, suorat ja rullaa hyvin, mutta painaa ehkä enemmän kun muita vaihtoehtoja samassa hintaluokassa. Tuohon hintaan ostaisin Mavic Aksium + Contin gp4000 28 mm, jos vain rungossa/haarukassa on tilaa. 28 mm ja 6 bar on varmaan paras mukavuuden parannus mitä itse olen tehnyt, eikä vahudissa on huomannut eroa kun paineet on nostettu. Conti gp4000 on hyvä just sen takia että rullavuus pysyy hyvänä vaikka paineet lasketaan.
Ei mikään kylläkään estä laittamasta noille vanteille leveämpääkin rengasta, jos sopii pyörimään pyörän haarukoissa. Todennäköisesti 28 mm sopii vielä vielä pyörään. Minulla on noilla samoilla vanteilla krossarissa 32 mm kesäisin ja talvella 37 mm renkaat. Varmaan joutuisit suunnilleen tuplaamaan budjettisi jotta jotain huomaisit. Kiekkojen päivitys parempiin sinänsä hyvä ajatus. Pari kesää sitten päivitin suunnilleen samantasoisen maantiepyöräni kiekot tällaisiin ja kiekkojahan löytyy liukuvalla hintatasolla...
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-wh-6800-wheelset-85405/wg_id-216
Eli alla 2010 vuodesta palvellut Spessun Allez Sport. Pyörää hyvin maltilla (erittäin vähän) päivitelty ja nyt mietin josko renkaita ja vanteita olisin vähän päivitellyt, hieman rullaavampiin ja mukavampiin (jos kohtuu-rahalla selviää). Vanteina tuossa alkuperäiset Mavicin CXP22:t (15 mm) ja renkaita toki jokusen kerran päivitelty. Nyt alla 23 leveinä Vittorion Rubino Pro:t, jotka ovat kokemukseni mukaan erinomaiset hinta/laatu-suhteeltaan. Muutamia renkaita kokeillut ja nämä olleet ne, jotka kestävät ja ovat samalla kohtuullisen rullaavat ja mukavat. Ennen näitä Duranot oli alla ja mitään renkaita en ole yhtä paljon paikkaillut, hajoilivat ihan yhtenään.
Ajelen käytännössä aina asfaltilla ja hyvällä kesäkelillä, en märällä, jos ei sade kesken lenki yllätä. Märällä kelillä eri lajit. Mies noin 85 kg ja ajoja kertyy sulaan aikaan sen noin 5 kk pohjoisessa, sitten kun katupölyt hellittäneet (allergikko) ja sepelit siistitty. Ajot on noin parisen kertaa viikkoon suunnilleen 50 km lenkki. Eli ”harrastelijan” käyttöön mietin josko olisi päivitellyt vähän pakettia. Saako kohtuullisin panostuksin (sanotaan 200-300 €) selkeää parannusta vanteisiin? Onko ehdotuksia sopivista vehkeistä?
Paino sillä, että vanteet pienet töyssyt kestää, ihan mitä sattuu tiellä joskus vastaan tulemaan, kestäen oman painon. Ja lähtökohtana tietenkin saada vähän lisää rullaavutta (vauhtia) - ja samalla hieman ajomukavuutta (lähinnä leveämmillä renkailla) olettaen ettei vauhti siitä kärsi. Mitään pakkorakoa ei päivittelyyn ole, mutta ainahan lisävauhti ja mukavuus kelpaisi.
Eli kannattaako tuolla budjetilla lähteä vanteita päivittämään, saako huomattavaa parannusta nykyisiin vehkeisiin nähden? Ja onko suosituksia renkaiden leveydestä, miksei itse renkaistakin? Vaihtelevan kuntoisella asfaltilla ajelen, mutta asfaltilla aina kuitenkin.
Kiitoksia jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille!
Tuosta nuo: http://www.wiggle.co.uk/cosine-32mm-alloy-clincher-road-wheelset/
Renkaiksi kuten edellä, 25mm ottaisin itse: http://www.wiggle.co.uk/continental-grand-prix-4000s-ii-folding-road-tyre/
Sisureiksi latexit: http://www.wiggle.co.uk/michelin-air-comp-latex-road-inner-tube/
Tuolla combolla pääset hyvin lähelle sitä mistä ylöspäin joudut maksamaan yli nelinumeroisen summan. Ero nykyiseen yhdistelmään tulee olemaan järkytys :)
Latexit joutuu aina pumppaamaan kun lähdet lenkille mutta ainahan ne paineet kuitenkin tulee tarkistettua.
4Season myös aivan toimiva yleisrengas.
4Season myös aivan toimiva yleisrengas.
Tässä haettiin rullaavampaa:http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-4000s-ii-latex-tube-2014-vs-continental-grand-prix-4-season-2015
^Kun ei kisakuskista kyse niin ei pelkä rullaavuuden kustannuksella kannata esim. kestävyydestä tinkiä. GP kyllä erinomainen rengas muttei paras yleisrengas, siis pelkkä mielipide.
Reiska79
07.04.2017, 19.54
Kiitoksia vastauksista. Tuumitaan hieman parit kohtuulliset vaihtoehdot kyselyn perusteella on tullut, niin tässä puussa kuin privana tarjouksiakin.
H. Moilanen
08.04.2017, 08.47
Jos parempi rullaavuus ja mukavuus on hakusessa, unohda sisäkumit ja siirry tubeless aikakauteen. 25 millinen, sisärenkaaton systeemi kestää ajaa alhaisilla paineilla, jolloin menosta tulee todella mukavaa. Kun sisäkumi ei ole hinkkaamassa ulkokumiin, myös rullaavuus paranee merkittävästi. Huolettomuusindeksi kohoaa lähes äärettömään tiivistelitkun paikatessa ajonaikana mahdolliset pienet pistohaavat.
Reiska79
08.04.2017, 16.09
Onkos nuo tubelessit kuinka yleisiä nykyään? Ja ennen kaikkea tietenkin kiinnostaa mikä ero "käytännössä" sisuripeleihin. Ilmeisesti rullaa paremmin, latekseihin verrattuna ilma pysyy sisällä, mukavammat ajaa? Mites noissa huolettomuus, kestääkö samalla laila (/paremmin) kuin sisurilliset? Ennen kaikkea pistosuojaus kiinnostaa, miksei kulutuskestävyyskin. Onko asennus normaalipulliaisen tehtävissä? Alkoi tuo hieman kiinnostaa, jos niiden kanssa huoltoa ja muuta leikkimistä sisurikumillisia enemmän selkeästi ole - ja jos pistosuojaus suhteessa vähintään vastaavalla tasolla.
Onkos nuo tubelessit kuinka yleisiä nykyään? Ja ennen kaikkea tietenkin kiinnostaa mikä ero "käytännössä" sisuripeleihin. Ilmeisesti rullaa paremmin, latekseihin verrattuna ilma pysyy sisällä, mukavammat ajaa? Mites noissa huolettomuus, kestääkö samalla laila (/paremmin) kuin sisurilliset? Ennen kaikkea pistosuojaus kiinnostaa, miksei kulutuskestävyyskin. Onko asennus normaalipulliaisen tehtävissä? Alkoi tuo hieman kiinnostaa, jos niiden kanssa huoltoa ja muuta leikkimistä sisurikumillisia enemmän selkeästi ole - ja jos pistosuojaus suhteessa vähintään vastaavalla tasolla.
Pistosuojaus riippuu renkaasta. Jos ajat +30mm kumeilla, niin tubeless on ilmeinen valinta. Kapeilla renkailla ja varsinkin lenkkikäytössä tubeleksen ylivoima ei ole ollenkaan niin selkeä. Litkut eivät tahdo toimia kovilla paineilla ja eroa latex sisuriin vierintävastuksessa ei ole juurikaan. Flatteja ei montuissa tule, paineita ei tarvitse lisäillä ja asennuskin on tosi nopeaa, mikäli omistat kompuran.
Tuohon sinun lenkkikäyttöön laittaisin kyllä vaan contin nelitonniset lates sisureilla. 25mm koko on conteissa noin 28mm leveä.
H. Moilanen
09.04.2017, 10.12
Tubeless yleistyy myös maantiellä ja maastossahan tuo systeemi on jo arkipäivää. Tubelessia varten sekä kiekko että rengas pitää olla tubeless-yhteensopiva (UST/Tubeless Ready/Easy-TL/tms). Molempia pystyy käyttämään halutessaan myös sisärenkaan kanssa, mutta toisinpäin (=normaalin käyttäminen sisärenkaattomana) saattaa olla terveydelle haitallista.
Mukavuus syntyy mahdollisuudesta käyttää alhaisempaa rengaspainetta, sillä sisärenkaattomaan ei synny käärmeenpuremia. Renkaan sisään laitettava tiivistysaina, a.k.a "litku", paikkaa myös ajossa syntyvät mahdolliset pistovammat niin nopeasti, ettei niiden syntymistä yleensä edes huomaa ennenkuin renkaan irroittaa vanteelta ja katsoo renkaan sisäpuolta. Litkuja on hyviä ja huonoa; hyvät toimivat erinomaisesti myös korkeilla paineilla, huonot eivät toimi edes ruokajuomana. Kulutuskestävyyteen sisärenkaattomuus ei vaikuta - pintakumi on yleesä samaa kun verrataan identtisiä tubeless ja tubetype renkaita keskenään.
Olen ajellut maastossa ja maantiellä ilman sisärenkaita noin 10 vuotta ja kärsinyt koko aikana tasan kaksi rengasrikkoa. Toinen oli pistohaava rengaassa, jota renkaan sisään kuivunut litku ei paikannut. Toisella kerralla yritin puutteellisella tekniikalla ja huomattavan löysällä renkaalla ajaa rappusia ylöspäin; samassa rytäkässä meni myös vanne solmuun.
Asentaminen onnistuu myös ilman kompuraa ja on helposti tehtävissä. Pieni ilmatilavuus tarkoittaa helppoa asennusta jos verrataan tilannetta suuren ilmatilavuuden läskirenkaisiin. Yleensä ne, jotka sanovat tubelessin olen "litkujen kanssa läträämistä" tai asennuksen olevan hankalaa, eivät ole itse ikinä touhunneet sisärenkaattomien kanssa. Tubeless on synonyymi helppoudelle ja huolettomuudelle.
Kerro h.moilanen nyt samalla, mikä litku toimii 6-7bar paineilla.
H. Moilanen
09.04.2017, 11.13
Stan's omakohtaisella kokemuksella. Joku muukin saattaa toimia, mutta tämä litku on todettu toimivaksi myös läskipyörässä, jolloin voin yhdellä purkilla litkuttaa koko kaluston.
noniinno
09.04.2017, 11.22
Omissa maantietubeleksissani stans paikkaa renkaan vasta 2-3 barin paikkeilla, eikä kestä juurikaan 3bar kovempaa painetta kun pumppaa uudelleen. Ajeleehan tuolla kotiin mutta en sanoisi, että Stans toimii 6-7bar paineilla. Käytössäni on 23mm Schwalbe pro onet ihan oikeilla tubeless-ready -vanteilla. Tälle keväälle Race -versio Stanin litkusta on nyt renkaassa, mutta kun ei ole tullut yhtään rengasrikkoa, niin ei voi tietää toimivuudesta.
Toimivuus selviää vasta, kun sen rengasrikon kohtaa.
Stan's omakohtaisella kokemuksella. Joku muukin saattaa toimia, mutta tämä litku on todettu toimivaksi myös läskipyörässä, jolloin voin yhdellä purkilla litkuttaa koko kaluston.
Stan ei tosiaan toimi kovemmilla paineilla. Tsup-tsup-tsup ja lahkeet litkussa, kunnes paineet tippuvat alle 4barin.
Edit: Renkaalla on muuten varmastikkin myös suuri merkitys litkun toimivuuteen. Jos käytössä on endurance tyyppinen paksumpaa kumia oleva rengas, niin stanikin saattaa toimia hyvin kovilla paineilla. Tämä selittäisi senkin, miksi naurettavan ohuet pro onet alkavat vuotamaan vasta 2tkm kohdilla.
Reiska79
09.04.2017, 11.39
Alkoihan tuo tubeless kiinnostaa. Onkos sillä sisäkumittomuudella rullaavuuteen/nopeuteen selkeää merkitystä? Ja miksi porukka sanoo että kompura pitäisi olla? Kompuraa ole, eikä ole tarkoitus hankkia huonoja säilytystilojani viemään ennen kuin on "pakkohankinta". Mieluummin senkin rahan laittaa vaikka kiekkoihin. Tässä nyt kiekoiksi olisi alustavasti vaihtoehtoina seuraavia:
- Käytetyt Mavic Ksyrium Elitet (v. 2014)
Uutena:
- Cosine
- Shimano Ultegra WH-6800
- Fulcrum Racing Quattro
- Campan Sciroccot ja Asymmetric G3t
- Veltecin Speed AM
Alunperin toiveena lisää rullaavutta/vauhtia ja se, että 85 kg ukon alla kestää, eikä ylimääräisiä huoltoja tai murheita kiekkojen mukana tulisi. Ulkonäöllä ei sinällään kiekoissa minulle väliä. Kilsoja ei varmaan tule kuin max. 2000 km kesässä ja ajan oikeastaan vain "hyvällä kelillä", muulloin vaihdan lajia.
Vinkatkaapa jos jotain listalta pitäisi erityisesti poissulkea, tai nostaa muiden ohi. Kiitos!
noniinno
09.04.2017, 15.14
Cosinet itsellä, ei pahaa sanaa sanottavana. Kilsoja tosin vain 2500 kun maastokalusto on enemmän käytössä. Toimii tubelessina helkkarin hyvin ja on kevyt. Mutta niin kai ne on hyviä muutkin listaamasi kiekot.
Ja miksi porukka sanoo että kompura pitäisi olla? Kompuraa ole, eikä ole tarkoitus hankkia huonoja säilytystilojani viemään ennen kuin on "pakkohankinta".
Kompuraa ei tarvi, jos ei nouse vanteelle ilman niin voi tehdä napsauttimen.
Cosinet itsellä, ei pahaa sanaa sanottavana. Kilsoja tosin vain 2500 kun maastokalusto on enemmän käytössä. Toimii tubelessina helkkarin hyvin ja on kevyt. Mutta niin kai ne on hyviä muutkin listaamasi kiekot.
.
Jos joku tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta se ei usein ole totta. Mikä noissa cosineissa oikein kusee, koska ne on painoltaan 1500g setti ja vastaavat maksaa yli tuplat kaikilla tunnetuilla valmistajilla. Tässä on nyt joku koira haudauttuna. Onko ne aivan nuudelia vai ovatko laakerit täyttä kuraa?
Breakbeat
09.04.2017, 20.11
.
Jos joku tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta se ei usein ole totta. Mikä noissa cosineissa oikein kusee, koska ne on painoltaan 1500g setti ja vastaavat maksaa yli tuplat kaikilla tunnetuilla valmistajilla. Tässä on nyt joku koira haudauttuna. Onko ne aivan nuudelia vai ovatko laakerit täyttä kuraa?
Tähän lisäyksenä vielä, että onko kukaan itse puntaroinut cosinet?
Alkoihan tuo tubeless kiinnostaa. Onkos sillä sisäkumittomuudella rullaavuuteen/nopeuteen selkeää merkitystä? Ja miksi porukka sanoo että kompura pitäisi olla?
Kompura on mainio työkalu renkaiden nostamiseen kehän hyllylle. Hyvä työkalu tuo mielenrauhaa kun kehien ja renkaiden yhteensopivuus on usein tapauskohtaista, jopa rengasyksilökohtaista. Tosin nykyisellään vaihtoehtojakin on - tuo mainittu "napsautin" on yksi, ja lisäksi nykyään on saatavilla myös isoa ilmamäärää tuottavia tai paineistettavalla säiliöllä varustettuja tornipumppuja, joissa on huomioitu maasto-tubeless-asennustarpeet.
noniinno
10.04.2017, 07.30
Tähän lisäyksenä vielä, että onko kukaan itse puntaroinut cosinet?
5g kevyemmät kuin ilmoitettu. En ole keksinyt vikaa, mutta ehkä eivät maailman jäykimmät kiekot ole. Kevyelle narujalalle kyllä toimivat. Eikä ole bling blingiä, vähän tylsät.
H. Moilanen
10.04.2017, 08.50
Omissa maantietubeleksissani stans paikkaa renkaan vasta 2-3 barin paikkeilla, eikä kestä juurikaan 3bar kovempaa painetta kun pumppaa uudelleen.
Stan ei tosiaan toimi kovemmilla paineilla. Tsup-tsup-tsup ja lahkeet litkussa, kunnes paineet tippuvat alle 4barin.
Kokemuksia on näemmä monenlaisia. Vaihtoehtoja kaupoista onneksi löytyy. Tuubeihin porukka laittaa muistaakseni Tufon lientä, joka paikkaa ja kestää tuubin vaatimat paineet. Näistä aineista ei ole omakohtaisia kokemuksia, joten joku muu saa suositella niitä.
Alkoihan tuo tubeless kiinnostaa. Onkos sillä sisäkumittomuudella rullaavuuteen/nopeuteen selkeää merkitystä?
Rullaavuus paranee sitä kautta kun sisä- ja ulkorenkaan hankauskitkaa ei sisäkumin puuttuessa ole. Renkaiden rullaavuudesta on olemassa useita testejä, mutta ne antavat jossain määrin ristiriitaisia tuloksia; jokainen saa itse tutkia testitulokset ja valita niistä mihin haluaa uskoa.
Ja miksi porukka sanoo että kompura pitäisi olla? Kompuraa ole, eikä ole tarkoitus hankkia huonoja säilytystilojani viemään ennen kuin on "pakkohankinta".
Ei kompura ole välttämätön. Maantierenkaassa on niin pieni ilmatilavuus, että kunnollisella tornipumpulla saa työnnettyä riittävän ilman renkaat nostamiseksi vanteelle. Mahdollisia välimuotoja tornipumpun ja oman kompuran välillä on vielä Napsautin™ ja huoltoaseman kompura. Isot kamat on tarpeen vasta kun aletaan puuhailemaan isojen (=läskipyörän) renkaiden kanssa.
Listaamistasi kiekoista Ksyrium Elitet on varma valinta mikäli päädyt jatkamaan sisärenkaiden kanssa, sellaisilla ajelin itsekin ennenkuin vaihdoin sisäkumittomiin. Shimanon navoista ei ole mitään hyvää sanottavaa enkä niitä enää omaan kalustooni huoli edes ilmaiseksi.
Alkoihan tuo tubeless kiinnostaa. Onkos sillä sisäkumittomuudella rullaavuuteen/nopeuteen selkeää merkitystä? Ja miksi porukka sanoo että kompura pitäisi olla? Kompuraa ole, eikä ole tarkoitus hankkia huonoja säilytystilojani viemään ennen kuin on "pakkohankinta". Mieluummin senkin rahan laittaa vaikka kiekkoihin. Tässä nyt kiekoiksi olisi alustavasti vaihtoehtoina seuraavia:
- Käytetyt Mavic Ksyrium Elitet (v. 2014)
Uutena:
- Cosine
- Shimano Ultegra WH-6800
- Fulcrum Racing Quattro
- Campan Sciroccot ja Asymmetric G3t
- Veltecin Speed AM
Alunperin toiveena lisää rullaavutta/vauhtia ja se, että 85 kg ukon alla kestää, eikä ylimääräisiä huoltoja tai murheita kiekkojen mukana tulisi. Ulkonäöllä ei sinällään kiekoissa minulle väliä. Kilsoja ei varmaan tule kuin max. 2000 km kesässä ja ajan oikeastaan vain "hyvällä kelillä", muulloin vaihdan lajia.
Täällä on ollut käytössä sekä alkuperäiset Fulcrum Racing Quattrot (15c) että nämä uudemmat LG versiot (17c). Kilometrejä noilla on tullut arviolta yhteensä 9,000, joista noin 7,000 LG-versiolla.
En keksi Quattroista muuta moitittavaa kuin että voisivat olla kevyemmätkin. Todellinen paino näillä on yleensä jossain 1770-1785g haarukassa, Shimanon vapaarattaalla varustettuna. Kiekot eivät siis ymmärrettävästi ole kiriherkät.
Jos voi elää kiekkojen "suuren" painon kanssa, niin positiivisia puolia on hyvä kestävyys. Minulla on painoa 75-80kg ja tapani on hyppiä routakuoppien ja reunakivetysten yli, ja kiekot ovat kestäneet sen ilman mitään ongelmia. Kuvailisin näitä sanalla pomminvarma. Myöskään laakereiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Lisäksi rullaavuus on hyvä, näillä ajellessa kukaan ei yleensä rullaa karkuun, päinvastoin.
Quattro LG:tä löytää alennusmyynneistä helposti 250-290 euron hinnalla ja mielestäni kiekot ovat siihen nähden ehdottomasti hintansa väärti ja varma valinta.
Ei kompura ole välttämätön. Maantierenkaassa on niin pieni ilmatilavuus, että kunnollisella tornipumpulla saa työnnettyä riittävän ilman renkaat nostamiseksi vanteelle. Mahdollisia välimuotoja tornipumpun ja oman kompuran välillä on vielä Napsautin[emoji769] ja huoltoaseman kompura. Isot kamat on tarpeen vasta kun aletaan puuhailemaan isojen (=läskipyörän) renkaiden kanssa.
Tuostakin on monenlaista kokemusta. Nostelin joku viikko sitten Schwalbe Pro One 28mm:t Novatecin 21mm sisäleveyksisille kehille kevättä varten. Olisi mennyt aikaa ja hermoja ilman kompuraa, mutta olisi varmaan onnistunut. Kompuran paineen sekä ilmamäärän lisäksi siinä on se etu, että sen voi antaa höpöttää niin pitkään kunnes keksii kikan jolla rengas saa alkupaineen ja alkaa tiivistyä. Jos siis sattuu sellainen kehän sisäprofiili ja rengas, jotka eivät sovi yhteen ja tiivisty automaattisesti.
Täytyy sen verran tähän kommentoida, että tässä ketjussa mainituilla päivityksillä saatavat muutokset absoluuttiseen nopeuteen ovat ihan pikkupähkinöitä, hädin tuskin kenttäolosuhteissa mitattavissa. Lateksisisurit ovat oikeastaan ainoa tapa saada kustannuksiin nähden mielekkäitä vaikutuksia. Mukavuus ja ajotuntuvat ovatkin sitten vaikeampi juttu, ne jokainen voi arvottaa haluamallaan tavalla.
H. Moilanen
10.04.2017, 17.36
Lateksi sisuriin vaihtaminen on halpa kokeilu. Sen jälkeen voi pähkäillä uudestaan, riittikö näin saavutetut ominaisuudet vai tarvitaanko jotakin lisää.
Tubeless maantiepyörässä on kalliimpi, painavampi ja rullaa huonommin.
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-one-tubeless-clincher
Aloittajan kannattaa varmaan aloittaa päivitys GP4000:sta ja lateksisisureista kuten jo esille tulikin.
Tubeless maantiepyörässä on kalliimpi, painavampi ja rullaa huonommin.
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-one-tubeless-clincher
Tuossa on vertailtu Schwalben vanhaa One Tubeless'ia. Korvaava malli on Pro One Tubeless ja se on edeltäjäänsä paljon kevyempi ja jonkin verran rullaavampi, mutta myös kulutuspinnaltaan ohuempi.
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/schwalbe-one-tubeless-2014-vs-schwalbe-pro-one-tubeless-2016
Aloittajan kannattaa varmaan aloittaa päivitys GP4000:sta ja lateksisisureista kuten jo esille tulikin.
Sama. Lateksisisurit sisään ja siitä voi vetää sitten omat johtopäätökset. Watteja säästyy 3-5 ja mukavuus lisääntyy ja kysyjä saa perspektiiviä.
Lisäisin rengassuosituksiin Contin lisäksi myös Schwalben One V-guard'it (25mm), mitkä rullaavat yhtä hyvin mutta ovat kokemukseni mukaan mukavammat kuin Contit. Myös Michelin Power Competition ja Vittoria Corsa G+ rullaavat testien mukaan yhtä hyvin tai paremmin kuin Conti ja Schwalbe.
H. Moilanen
11.04.2017, 12.19
Tubeless maantiepyörässä on kalliimpi, painavampi ja rullaa huonommin.
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-one-tubeless-clincher
Tuossa on vertailtu Schwalben vanhaa One Tubeless'ia. Korvaava malli on Pro One Tubeless ja se on edeltäjäänsä paljon kevyempi ja jonkin verran rullaavampi, mutta myös kulutuspinnaltaan ohuempi.
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/schwalbe-one-tubeless-2014-vs-schwalbe-pro-one-tubeless-2016
Tässä vielä yksi vertailu asiasta:
http://www.velonews.com/where-the-rubber-meets-the-road-what-makes-cycling-tires-fast
Mitä näistä sitten uskoa - päättäköön jokainen tykönään. Testeissähän ei oteta huomioon millään tavalla alustan (=asfaltin) epätasaisuuksia. Epätasaisella alustalla rengaspaineen vaikutus rullaavuuteen kääntyykin päinvastaiseksi ja tubelessin mahdollistama alhaisempi rengaspaine nousee arvoonsa.
Pro One Tubeless:kin vs. GP4000+ latex
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-4000s-ii-latex-tube-2014-vs-schwalbe-pro-one-tubeless-2016
Misukan uusi competition on mukavampi ja paremmin rullaava latex sisurin kanssa, mitä schwalben pro one tubeleksena. Pistosuojauksesta joutuu vaan tinkimään misukan kanssa. Renkaan Kestossa ei taas ole eroa, kumpikaan noista ei kestä yli 2tkm ajoa.
Huonolle ja asfaltille se tubeless on taas kiva juurikin sen vuoksi, ettei flatteja tule matalilla paineilla. Canti jarruilla halvankaan vanteen reunat eivät kuitenkaan saisi kolhiintua, eli ei tubeleksellakaan oikeasti uskalla kovin pieniä paineita käyttää. Cyclon levyjarrujen kanssa sain jo kehät aika huonoon kuntoon espanjassa, mutta yhtään rengasrikkoa ei sattunut, eikä ne lommot tuntuneet ajoa haittaavan.
Reiska79
11.04.2017, 17.47
Suosituksista huolimatta ajattelin kuitenkin nuo kiekot nyt päivittää. Sen verran rohkaisevia kokemuksia olen verkkokauppojen sivuilta kiekkoja vaihtaneiden fiiliksistä lukenut. Ja varmaankin lateksit, mahdollisesti GP4000sillä alle laitetaan. Jotenkin tuntuu että olisi seikkailunhalua kokeilla Cosineja, vaihtoehtona sitten varmasti ne Fulcrumin Quattrot. Etukiekko täytynee kuitenkin luovuttaa emännän pyörään, koska hällä sen verran damagea omansa ottanut.
Kiitokset kommenteista ja neuvoista kaikile!
Kiekkojen päivityksen järkevyys paranee kun entisille on hyvää jälkikäyttöä.
Kiekot on niin tärkeä osa polkupyörää, että päivitys parempiin parantaa hyvääkin pyörää.
Molemmat toimivat omassanikin.
noniinno
11.04.2017, 19.15
...schwalben pro one tubeleksena...ei kestä yli 2tkm ajoa.
Tuolla menty 2,5 tkm ja pari tonnia ajattelin vielä mennä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170411/56072753972d586ec3e76e7468da9f94.jpg
heikki53
11.04.2017, 20.35
Tuolla menty 2,5 tkm ja pari tonnia ajattelin vielä mennä.
Olisit nyt ensin ajanut ne pari tonnia lisää ennenkuin tuhlaat filmiä. Kuva takarenkaasta kuuluu mukaan.
Tuolla menty 2,5 tkm ja pari tonnia ajattelin vielä mennä.
Ajattele vaan :)
2tkm jälkeen takarengaskin näyttää vielä ihan hyvältä, mutta ulkonäkö hämää. Sitten kun alat paikkailemaan reikiä sisäpuolelta, niin huomaat, miten tolkuttoman ohueksi rengas onkaan mennyt. Se kumi ohenee niin paljon, että jokainen pikkukivi menee renkaasta läpi. Todennäköisesti kestääkin vielä ajoa, jos ajaa ainoastaan puhdasta asfalttia.
noniinno
11.04.2017, 21.09
Olisit nyt ensin ajanut ne pari tonnia lisää ennenkuin tuhlaat filmiä. Kuva takarenkaasta kuuluu mukaan.
Niin, vaihdoin takaa eteen samalla kun päivitin litkut Stanin raceen. Tuo on ollut siis takakumi.
Voihan se olla, että ei toimi. Laitan kuvia sitten kun hajoaa, niin saatte vahingonilonne.
Niin, vaihdoin takaa eteen samalla kun päivitin litkut Stanin raceen. Tuo on ollut siis takakumi.
Voihan se olla, että ei toimi. Laitan kuvia sitten kun hajoaa, niin saatte vahingonilonne.
Vähän yli 2tkm kesti tosiaan oma ensimmäinen rengas. Luovutin paikkailun, kun reiän kohdalta alkoi näkymään kankaita ja uusia tsup tsup reikiä tuli joka lenkillä. Seuraavan vaihdoin suosiolla 2tkm kohdilla. Jos se stanin race paikkaa ne pienet reiät, niin kilometrejä tulee varmasti lisää. Olen tosiaan aika vakuuttunut, että kumin paksuus vaikuttaa litkun toimivuuteen. Enemmän pinta-alaa, johon litku tarrautuu ennen ulkoilmaa.
heikki53
11.04.2017, 23.48
Voihan se olla, että ei toimi. Laitan kuvia sitten kun hajoaa, niin saatte vahingonilonne.
Ei tässä kukaan vahingoniloa vailla ole. Toivotaan realismia.
https://twitter.com/finn_53/status/762957867435626496
Jos pistää Pro Onet parin tonnin välein molempiin päihin, niin pyörän rengaskulut alkavat olla samaa luokkaa kuin pienen dieselauton polttoainekulut samalla matkalla!
Tubeless ei ainakaan tällä hetkellä kannata puhtaasti vierinvastuksen näkökulmasta, ellei jollain seitinohuella Corsa Speedillä vetele. Itsepaikkautuvuus ja vahvempi kylki saattavat olla tavalliselle harrastajalle ihan hyviä asioita, itsekin tästä syystä etenkin likaisemmilla teillä ajejen tubelessina.
Pro Onea on mielestäni järkevä verrata nimenomaan One V-Guardiin lateksisisurilla. Varsinkin, kun ainakin omassa käytössäni (ja herra Biermanin testissä (http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-pro-one-tubeless-2016)) Pro One suotaa lateksisisureiden tavoin aika paljon ilmaa. Kilsoja taas tuo V-Guard kestää tuplat, ellei enemmän.
Omasta mielestäni tubeless olisi järkevin maantielle 28-30mm koossa 4seasonin tasoisella pistosuojauksella. Saisi mukavuutta, kestävyyttä ja huolettomia kilometrejä.
En vaan oikein tiedä, mikä tällainen rengas olisi.
Speksien valossa voisi olla vaikka Hutchinson Sector (https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C4%2C22%2C35;search=hutchinson+se ctor;content=8;product=94329).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.