Näytä tavallinen näkymä : Kotimainen XC-CUP 2017 / SPU:n maastokisat
noniinno
04.04.2017, 20.47
SPU:n sivuilla ei ole vielä Cupille sääntöjä eikä kisalistaa, vaan mennään vielä kaudessa 2016. Näin julkisestikin esitän toiveen, jonka taisin jo SPU:llekin postitttaa, että nuo olisi ihan mukava saada edes sinnepäin. Liedossa kun ymmärtääkseni kisaillaan jo muutaman viikon päästä. Jos käytetään kauden 2016 sääntöjä(?), niin sekin olisi tiedottamisen arvoinen asia. En aikaisemmin ole asian kanssa painiskellut, niin voisiko joku asiasta enemmän tietävä valottaa hieman toimintatapoja ja aikatauluja? Tuohon alustavaan kilpailukalenteriin (http://www.pyoraily.fi/kilpailut_ja_tapahtumat/kansallinen_kilpailukalenteri/)toivoisin myös jonkinlaista merkintää siitä, onko kyseessä maastossa vai maantiellä ajettava kisa, XCO:ta, XCM:ää vai XCE:tä? Osassahan tuo jo lukeekin.
Mtb-cup ohjelmat 2017
Xcm-cup
Huomioita:
Vapaa osakilpailuhinnoittelu pl. Sm. Suositus xcm mini 15e , 1/2 30e, 1/1 40€. Ennakkoilmo kiinni 6 pv ennen, jonka jälkeen 15e, 40e, 60e
Kaikki kisat lasketaan cup-pisteisiin -1. 8 kisaa. Lasketaan top 7. Mikäli cup-tapahtumien määrä muuttuu lasketaan kaikki kisat - 1 .
Luokkakohtaiset pisteet top 30 , xco-cup 2016 taulukolla. 30. ja eteenpäin 1 pts. http://www.spusaitti.com/saannot/Cup/XCOcup2016.pdf
xcm luokat
minimara,
1/2 mara m,n, m16 (2001-2002), n16 (2001-2002), fatbike
1/1 mara m, n, m18 (1999-2000), n18 (1999-2000), n40, m40, m50, m60
Kaikki luokat lisenssivapaita pl. Sm-kisat. Järjestäjiä pyydetään keräämään osallistujien syntymävuodet.
Tarkemmat tiedot tulossa mm. sivuille www.pyoraily.fi
Xco-cup
xco-luokat
Harraste (aikuislisenssittömät),
M10-18
n10-n18
m ja n elite, kat2, kat3, masters m40, m50, m60 .Sm-kisoissa sm-sääntöjen mukaiset.
*lasketaan 6/7 kisaa. Tai kaikki kisat -1
Luokkakohtaiset pisteet top 30 , xco-cup 2016 taulukolla. 30. ja eteenpäin 1 pts.
http://www.spusaitti.com/saannot/Cup/XCOcup2016.pdf
Vapaa hinnoittelu pl. Sm. Suositellaan junnut 20e, aikuiset 30e 6 päivää ennen.
Xco & xce cup
30.4. Lieto xco/ tvc
Pe 2.6. Hyvinkää eliminator/ hypy
15.7. Seinäjoki XCO/spp
La 22.7. XCE SM Valkeakoski/ pro mtb
Su 23.7. XCO SM ja ISM Valkeakoski/pro mtb
26-27.8. Korso xco/korska
La 2.9. Hyvinkää xco/hypy
Xcm-cup
13.5. Nurmijärvi Superday Nurmijärvi/ HyPy
28.5. Peurunka 400 Laukaa/ picaro
4.6. Korso 96 MTB Vantaa/ KorsKa
10.6. MTB Marathon Laajavuori Jyväskylä/ JYPS
16.7. Seinäjoki XCM/SPP
12.8. Imatra MTB Imatra/ Imatran Urheilijat
3.9. 7-veljeksen xcm Hyvinkää/hypy
9.9. SM ja ISM XCM Nivala/ PyöRi
Suositeltu xco-cuppiin muihin paitsi sm- ja eliminator-kisoihin seuraavaa lähtöryhmittelyä:
Klo 11:
Lyhyt junnurata. N. 30-45 min
M/N 10-14
Kat3
Klo 12:
Pitkä rata (4-6km) n. 60 min
M16,
N16, N18, Nelite,
M50, M60
Kat2
Harraste (lisenssitön).
Klo 13.30:
Pitkä rata (4-6km) n. 90 min
M18
M40
Melite
Xcm-cup
1/1 ja 1/2 mara klo 12 . Minimara mieluiten tämän jälkeen.
noniinno
05.04.2017, 08.24
Kiitos perusteellisesta vastauksesta.
XCM-harrastelijan näkökulmasta muutama asia pisti silmään. Voiko näitä mahdollisesti tarkentaa jo nyt XCM-cupin osalta vai joutuuko näiden osalta odottamaan cupin sääntöjen virallista tiedottamista?
1) Luokat. Ymmärsinkö oikein, että luokat muuttuvat viime vuodesta seuraavasti:
- N18 uutena luokkana XCM cupiin?
- N40 luokkaa ei enää ole XCM cupissa (eli naisilla vaihtoehdot N18 tai N yleinen)?
- Fatbike -luokka tulee uutena XCM cupiin mutta vain 1/2 mara-sarjaan? Täysmatkalla ei ole pakko tarjota erillistä fatbike-sarjaa mutta puolimatkalla pitää?
2) Cup-kilpailut. Ymmärsin, että yllä listatut kahdeksan ovat varmoja mutta lisää saattaa vielä tulla.
- Koska XCM-cupiin kuuluvat kilpailut on päätetty lopullisesti?
3) Hinnoittelu. Taustana se, että viime vuonna kauden alussa tiesi että 11 cupin kisaa pääsi ajamaan 40€/kpl (yhteensä 440€) kun jokaiseen kisaan ilmoittautui viimeistään 6pv aikaisemmin.
- Ennakkoilmoittautuminen 6pv ennen kisaa samalla hinnalla ei ole enää cupin osakilpailuille pakotettu? Eli osallistumismaksuissa voi jatkossa olla enemmän kuin kaksi hintaporrasta kalliiden kaupallisten kilpailujen (Tahko yms.) tapaan ja kalleinta hintaa voi periä vaikka viimeisen kuukauden ajan.
- Osallistumismaksuille ei ole siis määritelty edes teoreettista hintakattoa?
- Onko kaikkien cupin osakilpailujen hinnoittelu tiedossa silloin kun 2017 cupin säännöt julkaistaan (huhti-toukokuussa?)?
4) Pisteytys.
- Onko tarkoitus että XCM-cupissakin annetaan jatkossa pisteitä vain top 30 vai kenties useammalle (viime vuonna 100-200 nopeimmalle luokasta riippuen)?
- Edelliseen liittyen, muuttuuko XCM Cupin pistelasku viime vuotisesta? Viime vuoden säännöistä poimittuna: "Kaikki luokat ajavat omista pisteistään. Miehet 200,199,198 jne muut luokat 100,99,98 jne."
- Mistä XCM-sarjoista saa pisteitä kesällä 2017? Esim. Saako fatbike-sarjasta?
Ainut mikä tuossa xco/xce-cupissa pistää silmään on Hyvinkään kisa perjantai-iltana? Työssäkäyvälle noin 500 kilometrin päässä asuvalle tuo on aika mahdoton yhtälö. Tietysti jos osallistujia käy tarpeeksi muutenkin niin tokihan ne voidaan järjestää Etelä-Suomessa vaikka keskellä viikkoa. Jos tuo kisa olisi esimerkiksi lauantaina niin onnistuisi huomattavasti helpommin yhdistämään samalle reissulle Korson xcm-kisan kanssa.
XCM-cupissa ottaa vähän silmään tuo "kaikki kisat lasketaan cup-pisteisiin -1. 8 kisaa. Lasketaan top 7. Mikäli cup-tapahtumien määrä muuttuu lasketaan kaikki kisat - 1 ." Rankka kesä tulossa, jos tuon seitsemänkin kisaa ajaa ja vielä Tahko lisäksi. Tähän mennessä kuudestakin kisasta on ollut ihan riittävästi palautumista ja on pystynyt vähän säätämään, mitkä kisat ajaa.
Kovasti kiinnostaa myös tuo kat2 ja kat3, että mihinkä sitä päätyykään. Sinällään hyvä jos se meidän ruuhkavuosi-isien oma säälisarja M-30 jää pois.
XCM-cupissa ottaa vähän silmään tuo "kaikki kisat lasketaan cup-pisteisiin -1. 8 kisaa. Lasketaan top 7. Mikäli cup-tapahtumien määrä muuttuu lasketaan kaikki kisat - 1 ." Rankka kesä tulossa, jos tuon seitsemänkin kisaa ajaa ja vielä Tahko lisäksi. Tähän mennessä kuudestakin kisasta on ollut ihan riittävästi palautumista ja on pystynyt vähän säätämään, mitkä kisat ajaa.
Tuohon löytyy varmaan monta mielipidettä, mutta mielestäni XCM-sarjassa pisteitä pitäisi nimenomaan ansaita paljon ajamalla ja tasaisesti menestymällä. Rankkaahan se on muutenkin kuin jaloille - perheelliselle vaikka se 8 kisaa kesäajan 12:n viikonlopun aikana verottaa vähän muutakin hiilihydraatin lisäksi. Mutta nehän on vaan jotain pisteitä, kannattanee asettaa omat tavoitteet omien osallistumismahdollisuuksien mukaan.
Tuohon löytyy varmaan monta mielipidettä, mutta mielestäni XCM-sarjassa pisteitä pitäisi nimenomaan ansaita paljon ajamalla ja tasaisesti menestymällä. Rankkaahan se on muutenkin kuin jaloille - perheelliselle vaikka se 8 kisaa kesäajan 12:n viikonlopun aikana verottaa vähän muutakin hiilihydraatin lisäksi. Mutta nehän on vaan jotain pisteitä, kannattanee asettaa omat tavoitteet omien osallistumismahdollisuuksien mukaan.
Onhan se näinkin, mutta eipä esimerkiksi viime vuoden pistetaulukossa kovin montaa kuskia enää top 20:n jälkeen ole, kuka olisi ajanut edes viittä kisaa. Pisteet on toki vain pisteitä, mutta ei tuo itselläni ainakaan lisää motivaatiota cupin ajamiseen, jos etukäteen jo tietää, ettei pysty/ehdi "riittävästi" kisoja ajamaan.
Hannu Hämäläinen
13.04.2017, 13.26
Suositeltu xco-cuppiin muihin paitsi sm- ja eliminator-kisoihin seuraavaa lähtöryhmittelyä:
Klo 11:
Lyhyt junnurata. N. 30-45 min
M/N 10-14
Kat3
Klo 12:
Pitkä rata (4-6km) n. 60 min
M16,
N16, N18, Nelite,
M50, M60
Kat2
Harraste (lisenssitön).
Klo 13.30:
Pitkä rata (4-6km) n. 90 min
M18
M40
Melite
Xcm-cup
1/1 ja 1/2 mara klo 12 . Minimara mieluiten tämän jälkeen.
Lähtöryhmittely ehdotus XCO Cuppiin. Referenssinä Liedon 3,4km:n XCO-rata (tavoitetaso teknisyydeltään). Rata voi sisältää A (vaikeampi, nopeampi) ja B (helpompi, pidempi) linjoja tarvittaessa)
Lähtö 1 klo 11.
Luokat: N10 1x2,0 km. M10 2x2,0 km.
Lähtö 2 klo 11.30
Luokat: N12 2x3,4 km. M12 2x3,4 km. N14 2x3,4 km. M14 3x3,4 km. N16 2x3,4 km.
Lähtö 3 klo 12.30
Luokat: M16 3x3,8 km. N18 3x3,8 km, N-Elite 4x3,8 km. + muut luokat (keskityin kommentissani näihin).
http://www.tulospalvelu.profiili.fi/SIRA_Files/downloads/SAAPUNEET/2016/lieto_30.4.htm
HUOM!!! Esim. M12 oli viime vuonna nopeampi kuin N14, N16 nopeimmat!!! Eli M12 ja ylöspäin vaatii teknisiä ratoja kehittyäkseen samaa tahtia kuin kansainvälinen kärki.
Hannu
Tossa mentäisiin sit 4:n lähdön paketilla. Ei varmaankaan kaikille kisajärjestäjille mahdottomuuus.
Lähtö 1 klo 11.
Luokat: N10 , M10 n. 15 min
Lähtö 2 klo 11.30
Luokat: N12, M12 ,N14 , M14 , N16, kat3 n. 30 min
Lähtö 3 klo 12.15
Pitkä rata (4-6km) n. 60 min
M16,
N16, N18, Nelite,
M50, M60
Kat2
Harraste (lisenssitön).
Lähtö 4. Klo 13.30:
Pitkä rata (4-6km) n. 90 min
M18
M40
Melite
Vastaan ISOLLA tonne sisään:
XCM-harrastelijan näkökulmasta muutama asia pisti silmään. Voiko näitä mahdollisesti tarkentaa jo nyt XCM-cupin osalta vai joutuuko näiden osalta odottamaan cupin sääntöjen virallista tiedottamista?
YRITÄN TARKENTAA TÄSSÄ JA NYT
1) Luokat. Ymmärsinkö oikein, että luokat muuttuvat viime vuodesta seuraavasti:
- N18 uutena luokkana XCM cupiin? JOO
- N40 luokkaa ei enää ole XCM cupissa (eli naisilla vaihtoehdot N18 tai N yleinen)? NÄPPIS, PALAUTETAAN
- Fatbike -luokka tulee uutena XCM cupiin mutta vain 1/2 mara-sarjaan? Täysmatkalla ei ole pakko tarjota erillistä fatbike-sarjaa mutta puolimatkalla pitää? JEP. FATTILUOKASSA EI IKÄ TAI SUKUPUOLIRAJOJA
2) Cup-kilpailut. Ymmärsin, että yllä listatut kahdeksan ovat varmoja mutta lisää saattaa vielä tulla.
- Koska XCM-cupiin kuuluvat kilpailut on päätetty lopullisesti? EIKÖHÄN NE TÄSSÄ OLE
3) Hinnoittelu. Taustana se, että viime vuonna kauden alussa tiesi että 11 cupin kisaa pääsi ajamaan 40€/kpl (yhteensä 440€) kun jokaiseen kisaan ilmoittautui viimeistään 6pv aikaisemmin.
- Ennakkoilmoittautuminen 6pv ennen kisaa samalla hinnalla ei ole enää cupin osakilpailuille pakotettu? Eli osallistumismaksuissa voi jatkossa olla enemmän kuin kaksi hintaporrasta kalliiden kaupallisten kilpailujen (Tahko yms.) tapaan ja kalleinta hintaa voi periä vaikka viimeisen kuukauden ajan.
- Osallistumismaksuille ei ole siis määritelty edes teoreettista hintakattoa? EI OLE. SUOSITUKSILLA MENNÄÄN. KUTEN MUISSAKIN SPU:N ALAISISSA KISOISSA PL. SM JA SKODA-CUP
- Onko kaikkien cupin osakilpailujen hinnoittelu tiedossa silloin kun 2017 cupin säännöt julkaistaan (huhti-toukokuussa?)? JOO
4) Pisteytys.
- Onko tarkoitus että XCM-cupissakin annetaan jatkossa pisteitä vain top 30 vai kenties useammalle (viime vuonna 100-200 nopeimmalle luokasta riippuen)? TOP 30 KOROTETUT, SEN JÄLKEEN 1 PTS
- Edelliseen liittyen, muuttuuko XCM Cupin pistelasku viime vuotisesta? Viime vuoden säännöistä poimittuna: "Kaikki luokat ajavat omista pisteistään. Miehet 200,199,198 jne muut luokat 100,99,98 jne." MUUTTUU
- Mistä XCM-sarjoista saa pisteitä kesällä 2017? Esim. Saako fatbike-sarjasta? JOKAISESTA SARJASTA JAETAAN OMAT PISTEET TOP30 KOROTETUT
Ainut mikä tuossa xco/xce-cupissa pistää silmään on Hyvinkään kisa perjantai-iltana? Työssäkäyvälle noin 500 kilometrin päässä asuvalle tuo on aika mahdoton yhtälö. Tietysti jos osallistujia käy tarpeeksi muutenkin niin tokihan ne voidaan järjestää Etelä-Suomessa vaikka keskellä viikkoa. Jos tuo kisa olisi esimerkiksi lauantaina niin onnistuisi huomattavasti helpommin yhdistämään samalle reissulle Korson xcm-kisan kanssa.
Toistaiseksi järjestäjä on pitäytynyt perjantai-illassa. Lauantain lakkiaiset ym. verottavat talkoolaisia. Hypyn Hannu Hämäläinen voi jatkaa tähän liittyen.
Kovasti kiinnostaa myös tuo kat2 ja kat3, että mihinkä sitä päätyykään. Sinällään hyvä jos se meidän ruuhkavuosi-isien oma säälisarja M-30 jää pois.
Yritetään tällä Pyöräilyunionin harrasteyksikön yhtenäisellä linjauksella, jota jo viime vuonna maantiellä aloitettiin, madaltaa aikuisten osallistumiskynnystä ja tarjota oman tasoista kisaseuraa ja kilpailua.
M60 sarja on ja ei? Onkohan kuitenkaan?
On xco- ja xcm-cupissa 2017.
Tuomas
Millä spekseillä pyörä on kelvollinen fatbike sarjaan?
Lähetetty minun SM-T555 laitteesta Tapatalkilla
Mihin tarvitaan fatbike-sarjaa? Riittää varmaan seuroilla rahanmenoa nykyisten luokkien palkinnoissakin. Seuraavaksi sitten lisätään fatbike-ikäluokat. Ja sitte sinkulasarjat ja täysjäykät ja liian suurilla rengaspaineilla ajavien sarja jne jne.
noniinno
20.04.2017, 12.33
^ Tuota minäkin mietin, en vain uskaltanut sanoa.
Etenkin, kun juuri täältä luin, että läski häviää kapearenkaiselle käytännössä vain tiellä..
nih..
Mihin niitä palkintoja tarvitaan? Kai se pikkulätkä riittää, ei kai kukaan mene fatbikella palkintojen takia?
Samaa mieltä, että fatbike omana sarjanaan tällaisissa tapahtumissa on älyvapaa. Vaan näyttäisi, että se kuuluu tuonne puolikkaaseen(?) jolloin eiköhän tässä ole ajateltu sitä enemmänkin vaan houkuttelemaan lisää harrastelijoita mukaan retkeilemään ja nautiskelemaan. Ehkä tyyliin "hei fatbikellakin saa osallistua näihin". Ehkä.
Ovatko puolikkaatkin nyt cup-piste -matkoja myös aikuisille?
Mihin niitä palkintoja tarvitaan? Kai se pikkulätkä riittää, ei kai kukaan mene fatbikella palkintojen takia?
Nyt kerrankin olisi mahdollista saada palkinto fatillakin...
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Jami2003
20.04.2017, 13.42
Oon samaa mieltä että ennemmin isot sarjat paljolla osaanottajilla kuin että kisat itseksesi 40+ v 27,5+ renkaisten jäykkärunkoinen 100 mm tai alle etujoustoa - sarjassa.
Fatbike-luokkaa on kysytty. Kysyntään on vastattu.
Fatbike-luokka on ainoa välinemääritelty luokka.
PekkaKaukalo
20.04.2017, 14.55
Tässähän jää sellainen vaikutelma, että SPU:ssakaan ei tiedetä maastopyöräilyn kansallisien cupien hoitamisesta yhtään mitään.
Säännöt jotka eivät ole kovinkaan vakuuttavat löytyvät foorumilta mutta eivät liiton viralliselta sivustolta.
Pistelaskusta ei löydy mistään mitään faktaa.
Sarjajaot vaikuttavat olevan edelleen epäselviä, ilmoittautumisissa ja täällä nf foorumisäännöissä on ristiriitoja.
Onkohan seuroilta kysytty missään vaiheessa mielipiteitä?
Viikon päästäkö pitäisi olla ensimmäinen cup-kilpailu?
Way to go SPU, hyvin te vedätte.:p
Fatbike-luokkaa on kysytty. Kysyntään on vastattu.
Fatbike-luokka on ainoa välinemääritelty luokka.
Onko tähän välinemäärittelyyn tarkennusta? Renkaiden leveyskö ratkaisee, minä on raja? Onko muita rajoitteita?
^En nyt ota kantaa virallisen cupin sääntöihin, mutta kun ensimmäistä Imatra MTB kisaa survottiin kasaan, niin mietittiin rajaksi fätille "...jos joku ilkeä tulla sarjaan renkaalla, josta joutuu kyselemään "kelpaako tää", niin tulkoon. Omapa on häpeänsä." Sittemmin raja saattanut muuttua muotoon yli X".
En ainakaan muista, että kertaakaan olisi tarvinnut naureskella kenenkään läski-doping yrityselle. Nää meikäläiset palkintorahat taitaa pitää huolen, että homma pysyy harrastajien itsekritiikillä aika hyvin hallussa, eikä houkutusta hölmöilyyn synny, ainakaan kovemmilla kuskeilla.
Hyväksyttyjä cup-sääntöjä vuodelle 2017 ei olla vielä julkaistu, koska palautteen myötä muutamia yksityiskohtia on vielä hiottu.
Ei mullakaan tarkoitus nillittää ja olen samaa mieltä että ihan omantunnonkysymys, osallistukoon ihan kuka vaan kehtaa. Puhtaasti mielenkiinnosta kyselen että onko rajanveto jollain tapaa tehty, pienemmästäkin on herneitä vedetty sieraimiin. Toisilla on vieläpä niin mahdoton kilpailu-, tai oikeammin voittamisvietti...
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Jami2003
20.04.2017, 17.03
Jep, samaa mieltä. Selkeät säännöt jättävät pois turhat spekulaatiot. Parempi hieman huono selkeä sääntö kuin hyvä epäselvä sääntö :)
Onko tähän välinemäärittelyyn tarkennusta? Renkaiden leveyskö ratkaisee, minä on raja? Onko muita rajoitteita?
3,8 " tai enemmän rengasleveys
Mihin tarvitaan fatbike-sarjaa? Riittää varmaan seuroilla rahanmenoa nykyisten luokkien palkinnoissakin. Seuraavaksi sitten lisätään fatbike-ikäluokat. Ja sitte sinkulasarjat ja täysjäykät ja liian suurilla rengaspaineilla ajavien sarja jne jne.
Erittäin hyvä kysymys, eikö fatbike ole maastopyörä? ja niille on jo sarjat olemassa?
Aika rankka tuo XCM-cupin aloitus. 4 kisaa kuukauden sisällä??? Pitäisikö seuroja lähestyä jo edellisenä vuonna halukkuudesta järjestää cup-kisoja, että päivämääriä voisi vielä hieman hioa? Ei kai niiden päivämäärien tarvitse kiveenhakattuja olla seuroilla, jos vaan tietää onko cupissa mukana? Nythän tuo kalenteri on jakautunut todella huonosti. Ja seitsemän veljestä viikko ennen SM-kisoja?
Pete Riemu
23.04.2017, 10.31
Erittäin hyvä kysymys, eikö fatbike ole maastopyörä? ja niille on jo sarjat olemassa?
Samaa mieltä.
PekkaKaukalo
24.04.2017, 11.52
Toivottavasti kukaan maastokilpailuja ajava ei ole aloittanut pidättämään hengitystään odottaessaan XCO tai XCM cupien sääntöjen tai pistelaskun julkistamista, itse en ainakaan uskaltaisi kokeilla.
Tällä viikolla kansallisen maastopyöräilycupin ensimmäinen kilpailu ja vielä ei ole 100% varmuutta säännöistä eikä pisteiden laskennasta, hyvin meillä kansallinen lajiliitto hoitaa asiat.
Uusia kategorioita puuhataan maastopyöräilyynkin mukaan mutta ensimmäisessä kilpailussa niitä ei ole mukana, otetaanko ne kesken kauden mukaan vai ei.
Miten menee noin niinkun omasta mielestä?
Olen kanssa etsinyt helmikuusta asti koska ja missä XCM kisoja on tänä vuonna, nyt löysin tän ketjun... ajeetaanko ensin ja sitten keksitään säännöt?
noniinno
25.04.2017, 13.44
Kritiikki lienee aiheellista, mutta eihän tässä ole kuitenkaan mitään katastrofia tulossa. Kisojen järjestäjän sivuilta löytyy säännöt, joita noudatetaan. Pistelasku tapahtuu kuitenkin vasta kisojen jälkeen ja asiassa joitain yksityiskohtia ilmeisesti tarkennetaan vielä. Lähtökohtaisesti pisteitä saa enemmän, kun mahdollisimman monessa kisassa ajaa. Hyvä olisi, jos kärkipään kuskeja riittäisi mahdollisimman moneen kisaan.
Jatkossa voisi kuitenkin olla tarpeen, seuraavaa kautta silmällä pitäen, miettiä vaivaako SPU:ta henkilöresurssipula tai jokin muu asia. Ehkä olisi hyvä avata, kuinka tämä homma valmistellaan, ja olisiko seurojen maastopuolen toimijoilla tähän annettavaa? SPU veloittaa seuroja, ja vaikka kustannuksilla ei kuluja katetakaan, niin valtioavuilla ja opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksilla ehkä tällainen asia kun kansallisten cupien säännöt saataisiin ajoissa..? En todellakaan tiedä, miten hommat nyt hoidetaan. Anteeksi tietämättömyyteni.
Yritän tällä sanoa, rakentavassa hengessä, jos SPU ei pysty tehtäviään hoitamaan ajoissa, niin apuahan saa kun kysyy. Tälläkin palstalla moni on tarjonnut neuvojaan ja oletettavaa olisi, että olisivat valmiita myös jonkinlaisen työpanoksen uhraamaan asian eteen.
En tarkoita tätä kohdistettavaksi keneenkään henkilöön, koska en, kuten sanottu, tunne toimintatapoja tai ihmisiä. Vai joutuuko SPU odottamaan jotain sääntöjä UCI:lta? Siis muita kuin maan mestaruuskisojen ohjeet?
Ja sitten toinen asia:
On ikävää, ettei XCO vedä osallistujua samaan tapaan kuin XCM, vaikka XCO on yleisöystävällisempää ja monin tavoin helpompi järjestää. Kuntien ja koulujen liikuntasuunnitelmissa pyöräily olisi helpompi huomioida, jos voitaisiin hyödyntää helposti valvottavia ja ylläpidettäviä, turvallisia lähiliikuntapaikkoja. kolmen kilometrin rata on kuitenkin helppo ratkaisu vrt. 30km maastorataan. Onko tällaisesta käyty keskustelua tai onko asia ollut esillä? Jonkun epävirallisen ajatelman muistan joskus lukeneeni, ja siinä oli esillä mielenkiintoisia ratkaisumalleja. Voiko ja uskaltaako joku esittää asiaan lisävalaisua...?
Ja sitten toinen asia:
On ikävää, ettei XCO vedä osallistujua samaan tapaan kuin XCM, vaikka XCO on yleisöystävällisempää ja monin tavoin helpompi järjestää.
Yleisön näkökulmasta allekirjoitan tämän täysin, mutta henkilökohtaisella tasolla koen saavani rahalle enemmän vastinetta ajamalla noin 60km / 3-4h pituisen XCM-kisan verrattuna noin puolta lyhyempään XCO-ajoon. Lisäksi myös vahva mielikuva siitä että XCO on kisakireiden tyyppien äärimmäistä hapotusta alusta loppuun vrt. XCM, jossa ainakin ajoittain voi kokea ajavansa myös mukavuusalueella.
Sitten tähän fatbike-ryhmästä käytyyn keskusteluun. En tunne taustoja, mutta voisin olettaa että fatbike-ryhmillä pyritään entisestään madaltamaan kynnystä kokeilla XCM-kisoihin osallistumista. Osa kisaajista ajaa fatbikelläkin kovempaa kuin moni muu tavallisella maasturilla, mutta fatbikeen liittyy myös mielikuva rennosta retkeilystä, jossa jokainen saa ajaa omaa vauhtiaan, ns. jokamiesluokka. Jos siis uudella sarjalla tavoitellaan suurempia osallistujamääriä niin se on varmasti ennen kaikkea kisoja järjestävien seurojen etu (oletan lisääntyneiden osallistumismaksujen ylittävän lisääntyneet palkintokustannukset).
Jep. Liitossa on nykyään töissä 1 henkilö. Vuosi sitten 3. Harrasteyksikön alaisista aikuisurheilun lajeista vastaavat lajivastaavat. Maastopyöräilyyn ei olla saatu rekrytoitua lajivastaavaa. Kieltäytymisiä on tullut. Toistaiseksi hommaa hoitaa vt:nä ilman palkkaa se kuuluisa Joku. Lähinnä minä.
Jep. Liitossa on nykyään töissä 1 henkilö. Vuosi sitten 3.
<offtopic>
Ei taida olla nykyään muodissa tämä yhdistys/järjestötoiminta. Eilen tämän kylän paikallisen, jäsenistöltään noin 70 henkisen, pyöräilyseuran kevätkokouksessa oli läsnä melkein koko hallitus, rahastonhoitaja ja yksi kantajäärä.
Toisaalta niin pitkään tilanne on varmaan hyvä, kun toiminta pysyy taloudellisesti tasapainossa eikä joka nurkalla ole jotain huutelijoita vaatimassa tyhjää nyhjästä. Kansallisen kattojärjestön roolissa tilanne on vähän erilainen.
</offtopic>
Antti Kuitto
25.04.2017, 17.48
Jep. Liitossa on nykyään töissä 1 henkilö. Vuosi sitten 3. Harrasteyksikön alaisista aikuisurheilun lajeista vastaavat lajivastaavat. Maastopyöräilyyn ei olla saatu rekrytoitua lajivastaavaa. Kieltäytymisiä on tullut. Toistaiseksi hommaa hoitaa vt:nä ilman palkkaa se kuuluisa Joku. Lähinnä minä.
Hyvää keskustelua, enkä kaikkea ehtinyt lukea läpikään, mutta sen verran voin mainita että olen itse yksi näistä Tuomaksen mainitsemista kieltäytyneistä ajan riittämättömyyden johdosta. Eli jos jollakulla on energiaa, intoa, osaamista ja aikaa, niin Tuomakselle voi varmasti ilmoittaa halukkuutensa hommiin. :)
noniinno
25.04.2017, 20.37
Olisiko mahdollista kilpailuttaa ja ostaa palvelu? Osaajia varmasti löytyy, ja toimintakenttä muuttuisi ammattimaisemmaksi. Tämä voi olla tulevaisuutta, seuratoiminta kun ei ole ilmeisesti muotia.
Yleisön näkökulmasta allekirjoitan tämän täysin, mutta henkilökohtaisella tasolla koen saavani rahalle enemmän vastinetta ajamalla noin 60km / 3-4h pituisen XCM-kisan verrattuna noin puolta lyhyempään XCO-ajoon. Lisäksi myös vahva mielikuva siitä että XCO on kisakireiden tyyppien äärimmäistä hapotusta alusta loppuun vrt. XCM, jossa ainakin ajoittain voi kokea ajavansa myös mukavuusalueella.
Mielikuva vastaa melkein todellisuutta siinä mielessä, että XCO-kisoissa on suhteessa vähemmän ihan kuntoilijataustaisia ajajia, mutta kyllä meitä siellä jokunen on :D Äärimmäisen hapotuksen tunne pitää ainakin omalla kohdallani paikkaansa
Kahdenkympin osallistumismaksu on mielestäni kohtuullinen, vaikka ei saisi kuin puolitoista tuntia ajaa.
Mukavaahan se on verenmaku (tai oksennuksen) suussa ajella näin vähä huonommallakin kunnolla. :) aina sieltä on joku taisteluparikin löytynyt. ja xco:ssa hauskana puolena se että saa samaa kohtaa hinkata useamman kerran ja parantaa kierros kierrokselta. Tuo hinta/laatusuhde on myös xco:n puolella.
Onkohan säännöissä määritelty monta senttiä lunta saa xc-radalla olla? Alkaa näyttää vähä nihkeelle sunnuntain ennuste.
Antti Kuitto
27.04.2017, 12.18
Kovin lyhyenlainen on Liedon ennakkoilmoittautuneiden lista. Fiilis on vähän se että valittajia löytyy ja kehitysehdotuksia satelee, mutta itse tapahtumiin ei ole kovinkaan suurta tungosta. Ja hei, Liedossa on vieläpä erittäin hieno XCO-rata, facen mukaan siellä on painettu talkoita & rakennettu featureita radalle, joten kyllä tuolla olisi tarjolla tosi hienoa maastoajoa, ihan just sitä omaa vauhtia mitä ikinä haluaakaan ajaa. :)
Vaikka XC:tä pidetäänkin kisakireiden ukkojen lajina, niin voin vakuuttaa että yleisfiilis tapahtumissa on erittäinkin leppoisa ja kaikki otetaan kyllä vastaan / jeesataan / neuvotaan jne. ihan avosylin lajin pariin. Ja vaikka oliskin kivaa kun itekin ois kunnoltaan "henriojala", niin oon hyväksynyt ite että ikinä en tuu yhtä kovaa pääsemään, mutta kyllä tapahtumissa ajelu on silti ollut tosi hauskaa ja fiilis ihan 10/10. Ja jos haluaa haastaa itseään, niin aina sieltä on joku löytynyt kenen kanssa pääsee kilvanajon makuun.
Eli nyt vaan kaikki rohkeesti mukaan, ei siellä tartte välttämättä ajaa verenmaku suussa, voi ihan yhtä hyvin nautiskella radasta ja koittaa parantaa omaa ajamista aina kierros kierrokselta, kun rata alkaa tulla tutummaksi. Kehitystä on hauska seurailla sit vaikka stravasta ja samalla radallahan voi käydä ajelemassa kisan ulkopuolellakin ja testailla renkaita, rengaspaineita, iskarisäätöjä jne. ja niiden vaikutusta tuloksiin. Eli onhan tää 10x hauskempaa kuin maratonien junnaaminen umpitylsillä radoilla edessä menevän perseessä kiinni roikkuen...
Antti Kuitto
27.04.2017, 12.19
Onkohan säännöissä määritelty monta senttiä lunta saa xc-radalla olla? Alkaa näyttää vähä nihkeelle sunnuntain ennuste.
Mitä paskempi keli, sitä hauskempaa ja paremmat muistot! Kehittää myös hyvin ajotekniikkaa ajaa joskus huonommallakin kelillä :)
Kovin lyhyenlainen on Liedon ennakkoilmoittautuneiden lista. Fiilis on vähän se että valittajia löytyy ja kehitysehdotuksia satelee, mutta itse tapahtumiin ei ole kovinkaan suurta tungosta. Ja hei, Liedossa on vieläpä erittäin hieno XCO-rata, facen mukaan siellä on painettu talkoita & rakennettu featureita radalle, joten kyllä tuolla olisi tarjolla tosi hienoa maastoajoa, ihan just sitä omaa vauhtia mitä ikinä haluaakaan ajaa. :)
Vaikka XC:tä pidetäänkin kisakireiden ukkojen lajina, niin voin vakuuttaa että yleisfiilis tapahtumissa on erittäinkin leppoisa ja kaikki otetaan kyllä vastaan / jeesataan / neuvotaan jne. ihan avosylin lajin pariin. Ja vaikka oliskin kivaa kun itekin ois kunnoltaan "henriojala", niin oon hyväksynyt ite että ikinä en tuu yhtä kovaa pääsemään, mutta kyllä tapahtumissa ajelu on silti ollut tosi hauskaa ja fiilis ihan 10/10. Ja jos haluaa haastaa itseään, niin aina sieltä on joku löytynyt kenen kanssa pääsee kilvanajon makuun.
Eli nyt vaan kaikki rohkeesti mukaan, ei siellä tartte välttämättä ajaa verenmaku suussa, voi ihan yhtä hyvin nautiskella radasta ja koittaa parantaa omaa ajamista aina kierros kierrokselta, kun rata alkaa tulla tutummaksi. Kehitystä on hauska seurailla sit vaikka stravasta ja samalla radallahan voi käydä ajelemassa kisan ulkopuolellakin ja testailla renkaita, rengaspaineita, iskarisäätöjä jne. ja niiden vaikutusta tuloksiin. Eli onhan tää 10x hauskempaa kuin maratonien junnaaminen umpitylsillä radoilla edessä menevän perseessä kiinni roikkuen...
Tästä Antin kirjoituksesta voi olla täysin samaa mieltä. Ja vaikka oma vauhti jää reilusti kärjen vauhdista niin kivaa siellä on aina ollut ja kisapaikoilla ennen/jälkeen kisan rento fiilis. Ja kyllä noista xco-kisoista maratoneillekin hyötyä on. Mä oo koskaan ajatellut, että kannattaako lähteä kisapaikalle ajamaan 20 kilometrin kisaa vs. maratonin 60 km. Oon aina ajatellut, että kokonaisuuteen kuuluu rataan tutustuminen ja treenaaminen itse kisan lisäksi.
Samaa mieltä kahden edellisen kanssa täysin. XCO:ssa tulee tuota rataan tutustumista paljon ennen starttia, joten kyllä sitä ihan kilometrejä alle saa, jos joku haluaa rahalle vastinetta sillä mitata.
Kun vain saisi lisää porukkaa lähtöihin, niin olisi enemmän kilvan ajoa takaporukoissakin. XCO:ta on myös kiva seurata silloin kun ei oma lähtö ole käsillä ja kannustaa muita. Toki oman juniorin kanssa kisapaikalle tullaan jo aamusta, joten tulee nähtyä kaikki lähdöt ennen omaa starttia.
Antti Kuitto
27.04.2017, 15.51
XCO:ta on myös kiva seurata silloin kun ei oma lähtö ole käsillä ja kannustaa muita. .
Tää oli muuten hyvä pointti! Muutaman kerran on tullut oman kisan jälkeen haettua kebabbi lähikiskalta ja sit vaan seuraamaan esim. myöhemmin ollutta eliten lähtöä johonkin sopivaan kinkkiseen kohtaan rataa kebabbiannos edessä auringon lämmittäessä, ei vois paljon parempaa after race -ajanvietettä ollakaan! :)
Pete Riemu
28.04.2017, 00.37
Kovin lyhyenlainen on Liedon ennakkoilmoittautuneiden lista. Fiilis on vähän se että valittajia löytyy ja kehitysehdotuksia satelee, mutta itse tapahtumiin ei ole kovinkaan suurta tungosta. Ja hei, Liedossa on vieläpä erittäin hieno XCO-rata, facen mukaan siellä on painettu talkoita & rakennettu featureita radalle, joten kyllä tuolla olisi tarjolla tosi hienoa maastoajoa, ihan just sitä omaa vauhtia mitä ikinä haluaakaan ajaa. :)
Vaikka XC:tä pidetäänkin kisakireiden ukkojen lajina, niin voin vakuuttaa että yleisfiilis tapahtumissa on erittäinkin leppoisa ja kaikki otetaan kyllä vastaan / jeesataan / neuvotaan jne. ihan avosylin lajin pariin. Ja vaikka oliskin kivaa kun itekin ois kunnoltaan "henriojala", niin oon hyväksynyt ite että ikinä en tuu yhtä kovaa pääsemään, mutta kyllä tapahtumissa ajelu on silti ollut tosi hauskaa ja fiilis ihan 10/10. Ja jos haluaa haastaa itseään, niin aina sieltä on joku löytynyt kenen kanssa pääsee kilvanajon makuun.
Eli nyt vaan kaikki rohkeesti mukaan, ei siellä tartte välttämättä ajaa verenmaku suussa, voi ihan yhtä hyvin nautiskella radasta ja koittaa parantaa omaa ajamista aina kierros kierrokselta, kun rata alkaa tulla tutummaksi. Kehitystä on hauska seurailla sit vaikka stravasta ja samalla radallahan voi käydä ajelemassa kisan ulkopuolellakin ja testailla renkaita, rengaspaineita, iskarisäätöjä jne. ja niiden vaikutusta tuloksiin. Eli onhan tää 10x hauskempaa kuin maratonien junnaaminen umpitylsillä radoilla edessä menevän perseessä kiinni roikkuen...
Täysin samaa mieltä minäkin. Parina vuonna ollaan Liedossa oltu mukana ja oltaisi oltu ensi viikonloppunakin, jos pomo olisi hyväksynyt luvallisen rokulin:(
Antti Salonen
28.04.2017, 01.46
Miten menee noin niinkun omasta mielestä?
Verraten huonosti, kiitos kysymästä! Tuomas sen jo tuossa sanoikin, että SPU:ssa on tällä hetkellä yksi ihminen töissä ja muuten mennään vapaaehtoispohjalta. Tämä ei ole valintakysymys vaan liittyy siihen, että SPU:n alainen kilpapyöräily ei ole varsinaisesti hittituote. Lisenssikuskeja on ollut Kekkosen ajoista asti jotakuinkin sama määrä, tuhannen molemmin puolin vauvasta vaariin vaikka alalajien määrä on kasvanut pirusti.
Esim. BMX:n ja trialin puolella menee hyvin ja homma on kasvamaan päin. Maantiellä ollaan toivottavasti tehty oikeita asioita ja määrät saadaan kasvuun -- puuhailen itse sillä puolella kun se sattuu olemaan oma sydämenasia. Cup-kalenterin, piste- ja sarjajärjestelmän miettiminen ei ole erityisen työläs tehtävä. Yleisesti asioista ruikuttaminen ja niistä stressaaminen kuormittaa helposti yhtä paljon kuin niiden ratkaiseminen.
Maastopyöräilystä pitäisi saada joku aktiiviporukan edustaja lajivastaavaksi SPU:n suuntaan. Mitään muita ihmisiä ei ole, jos asioita tehdään nykymallilla. SPU:hun ollaan touko-kesäkuussa muodostamassa Kilpailutoimikunta, jonka tontille kuuluu kansallisen kilpailutoiminnan organisointi toiminnanjohtajan alaisuudessa. Ongelmat ovat alalajeilla osin yhteisiä ja niihin on samoja lääkkeitä jnpp. Tuolla toivottavasti on joku maastopyöräilyn lajiaktiiveista paikalla.
Antti Kuitto
28.04.2017, 12.11
Maastopyöräilystä pitäisi saada joku aktiiviporukan edustaja lajivastaavaksi SPU:n suuntaan. Mitään muita ihmisiä ei ole, jos asioita tehdään nykymallilla. SPU:hun ollaan touko-kesäkuussa muodostamassa Kilpailutoimikunta, jonka tontille kuuluu kansallisen kilpailutoiminnan organisointi toiminnanjohtajan alaisuudessa. Ongelmat ovat alalajeilla osin yhteisiä ja niihin on samoja lääkkeitä jnpp. Tuolla toivottavasti on joku maastopyöräilyn lajiaktiiveista paikalla.
Jep, tässä sitä haastetta on. Homma kiinnostaa itseäkin, mutta valitettavasti ei vaan aika riitä millään kyseisen homman hoitamiseen. Toivoisinkin että esim. täältä löytyisi joku innokas, joka pistäisi homman rokkaamaan! :)
-mustikka-
28.04.2017, 13.53
Jep, tässä sitä haastetta on. Homma kiinnostaa itseäkin, mutta valitettavasti ei vaan aika riitä millään kyseisen homman hoitamiseen. Toivoisinkin että esim. täältä löytyisi joku innokas, joka pistäisi homman rokkaamaan! :)
Sama juttu, aika on rajallinen tekijä ja muutaman vuoden mukana olleena allekirjoitan täysin että haastetta riittää.
Antti Kuitto
28.04.2017, 15.01
http://www.teamvelocycling.fi/uutiset/xco-rata-lieto/54-xco-rata/269-rata-valmistuu-vauhdilla Kyllä kelpaa mennä ajelemaan! :)
Kovin lyhyenlainen on Liedon ennakkoilmoittautuneiden lista. Fiilis on vähän se että valittajia löytyy ja kehitysehdotuksia satelee, mutta itse tapahtumiin ei ole kovinkaan suurta tungosta. Ja hei, Liedossa on vieläpä erittäin hieno XCO-rata, facen mukaan siellä on painettu talkoita & rakennettu featureita radalle, joten kyllä tuolla olisi tarjolla tosi hienoa maastoajoa, ihan just sitä omaa vauhtia mitä ikinä haluaakaan ajaa. :)
Vaikka XC:tä pidetäänkin kisakireiden ukkojen lajina, niin voin vakuuttaa että yleisfiilis tapahtumissa on erittäinkin leppoisa ja kaikki otetaan kyllä vastaan / jeesataan / neuvotaan jne. ihan avosylin lajin pariin. Ja vaikka oliskin kivaa kun itekin ois kunnoltaan "henriojala", niin oon hyväksynyt ite että ikinä en tuu yhtä kovaa pääsemään, mutta kyllä tapahtumissa ajelu on silti ollut tosi hauskaa ja fiilis ihan 10/10. Ja jos haluaa haastaa itseään, niin aina sieltä on joku löytynyt kenen kanssa pääsee kilvanajon makuun.
Eli nyt vaan kaikki rohkeesti mukaan, ei siellä tartte välttämättä ajaa verenmaku suussa, voi ihan yhtä hyvin nautiskella radasta ja koittaa parantaa omaa ajamista aina kierros kierrokselta, kun rata alkaa tulla tutummaksi. Kehitystä on hauska seurailla sit vaikka stravasta ja samalla radallahan voi käydä ajelemassa kisan ulkopuolellakin ja testailla renkaita, rengaspaineita, iskarisäätöjä jne. ja niiden vaikutusta tuloksiin. Eli onhan tää 10x hauskempaa kuin maratonien junnaaminen umpitylsillä radoilla edessä menevän perseessä kiinni roikkuen...
Juurikin samaa mieltä! Pikku boonuksena vielä että xco ralleja jaksaa/pystyy harrastaja/päivätyössäkävijä kuntonsa puolesta ajamaan vaikka kaikki 5..6 kpl mitä kesässä järjestetään ilman että takki on ihan tyhjä, verrattuna täyden matkan xcm kisoihin. Xcm cupin kiertäjillä alkaa helposti "painaa" syksyä kohti.
Sent from my iPad using Tapatalk
Juurikin samaa mieltä! Pikku boonuksena vielä että xco ralleja jaksaa/pystyy harrastaja/päivätyössäkävijä kuntonsa puolesta ajamaan vaikka kaikki 5..6 kpl mitä kesässä järjestetään ilman että takki on ihan tyhjä, verrattuna täyden matkan xcm kisoihin. Xcm cupin kiertäjillä alkaa helposti "painaa" syksyä kohti.
Tätä mainitsemaasi xcm-cupin ongelmaa on selkeästi ajateltu ja helpotettu hommaa laittamalla kauden 4 ensimmäistä kisaa yhden kuukauden sisään.
Ei niin kovin paina syksyllä.
Kare_Eskola
01.05.2017, 22.02
Oli muuten Liedossa vappuaattona todella hienosti järjestetyt XCO-kisat. Kunnon maastorata. Pikkuhyppyjä, bermejä ja siltoja tarpeen mukaan niin että on hauskaa. Nousua ja laskua. Pururataa/tietä minimaalisesti. Mukava tunnelma ja asialliset palkinnot.
Sääkin oli monipuolinen.
Ei tartte mun mielestä kovin paljon nillittää cup-järjestelyistä, kun saa tollasia ajaa.
Oli muuten Liedossa vappuaattona todella hienosti järjestetyt XCO-kisat. Kunnon maastorata. Pikkuhyppyjä, bermejä ja siltoja tarpeen mukaan niin että on hauskaa. Nousua ja laskua. Pururataa/tietä minimaalisesti. Mukava tunnelma ja asialliset palkinnot.
Sääkin oli monipuolinen.
Ei tartte mun mielestä kovin paljon nillittää cup-järjestelyistä, kun saa tollasia ajaa.
Juu samaa mieltä ja kiitos järjestäjille ja kanssakilpailijoille.
Renkaan koot tarkistettiin Fatbike-lähdössä erittäin positiivisin tunnelmin !
Mun 4.5 läpäs testin ja Liedon kelissä toimivat ihan ok :)
Antti Kuitto
03.05.2017, 13.04
Tätä mainitsemaasi xcm-cupin ongelmaa on selkeästi ajateltu ja helpotettu hommaa laittamalla kauden 4 ensimmäistä kisaa yhden kuukauden sisään.
Ei niin kovin paina syksyllä.
Eihän noita varmaan kukaan pakota ajamaan? Ja jos haluaa syksylle tapahtumia, niin ensi vuodelle vaan cup-kisahakemusta vetämään & järkkäämään tapahtumaa :)
Oli muuten Liedossa vappuaattona todella hienosti järjestetyt XCO-kisat. Kunnon maastorata. Pikkuhyppyjä, bermejä ja siltoja tarpeen mukaan niin että on hauskaa. Nousua ja laskua. Pururataa/tietä minimaalisesti. Mukava tunnelma ja asialliset palkinnot.
Sääkin oli monipuolinen.
Ei tartte mun mielestä kovin paljon nillittää cup-järjestelyistä, kun saa tollasia ajaa.
Näin. Rata on jäätävän raskas ja siitähän me kaikki tykätään :) Rata oli vieläpä yllättäen vallinneeseen säätilaan nähden hyvässä kunnossa. Sään puolesta muutenkin (toivottavasti) ainutkertainen kokemus.
Kenenkään ei toki ole pakko ajaa neljää kisaa kuukauden sisään. Minä en ainakaan aja, eikä mun ajoilla muutenkaan ole mitään merkitystä. Suomessa järjestetään hyviä kisoja monellakin paikkaunnalla ja käyn niitä ajelemassa kannatuksen vuoksi. Kisojen teko on kovaa hommaa. En ole edes katsonut onko kalenteria päivitetty viime aikoina, mutta eihän nyt tuo alotus ollut millään mitarilla onnistunut. Sen sijaan, että toimintaa yritettäisiin kehittää, vituillaan kritiikin antajille. Kritiikki on täysin aiheellista kalenterin osalta, joten toivottavasti ensi vuoden kalenteria rakennetaan jo syksyllä.
noniinno
03.05.2017, 22.35
On toki hieman epäonnistunut kalenteri, mutta jos ei ole kukaan sitä tekemässä, vaan se kuuluisa joku tuota muiden hommiensa ohessa korvauksetta hoitaa, niin tässä vaiheessa on turha tuota jokua alkaa syyttämään. Kritiikkiä pitäisikin antaa SPU:lle, joka ei ole onnistunut hoitamaan tähän ihmistä, joka olisi keskittynyt maastokisojen kalenterin järkkäämiseen. Mutta kalenteri kuitenkin on, ja se on sama kaikille.
Jotenkin näkisin mielelläni kaupallisen toimijan näitä järjestämässä SPU:n toimeksiannosta. Eipä minulla itselläni tähän ole muuta annettavaa kuin lisenssimaksu, jota maksan lähinnä kannatusmielessä.
Edit: Se kuitenkin ihmetyttää, että UCI:n kalenterissa (http://www.uci.ch/mountain-bike/calendar/) Suomen kansallinen XCM-kisa on merkitty 2. heinäkuuta, ja tässä viestiketjussa kuten myös SPU:n sivuilla se on 9. syyskuuta.
Aurinko- ja osallistujatilaus on lukittu korkealle maraton-cupin avauksessa la 13.5.2017 Evoc mtb:ssä Nurmijärven Rajamäellä!
http://hypykisat.fi/evocmtbrun/
Aika pitkään muuten joutu metsästämään, että löysi tiedon maracupin osakilpailuista. Kilpailukalenteriin cup-kisoja ei vissiin ollut eritelty, SPU:n facebookistakaan en nopeasti selaamalla löytänyt ja SPU:n sivuilta "maastokilpailut"-kohdasta löytyy 2016-kisat..
Innostuin maracup-ajatuksesta pitkästä aikaa, kun Perungalla näyttää olevan myös singlespeed luokka, mutta se taitaakin olla Picaron oma lisäys ja cupissa varsinaisesti sellaista ei ole?
Tulee hieman pikaisella aikataululla, jos joku haluaa lähteä / on hoodeilla Ruåtsin päässä... XCO PM kisat ovat ensi viikonloppuna Ruotsissa Vårgårdassa Ruosin XCO SWECUP:n yhteydessä. Itse kuulin tämän ruotsalaiselta kaveriltani. Hienoa tietty olisi, että nämä(kin) kisat saataisiin kalentereihin ajoissa ja porukka voisi miettiä yhdistettyjä loma-, matka-, kisasuunnitelmia. Itselle ainakin tällä aikataululla tulee vähän turhan hätäiseen..;)
Tällaiset cup-säännöt ovat liiton nettisivuilla julkaisua ja lopullista puumerkkiä vailla
Xcm-cup 2017
1. MTB Marathon cup 2017 käsittää kahdeksan (8) osakilpailua, jotka ovat pituudeltaan n. 60 - 80 km
MTB Marathon cup osakilpailujen yhteydessä järjestetään maastopyöräilyn kuntotapahtuma. Tapahtumaan osallistujilta edellytetään pyöräilykypärän käyttöä ja jokainen osallistuu tapahtumaan omalla vastuullaan.
MTB Marathon cup -kilpailussa noudatetaan SPU:n kilpailusääntöjä ja tässä mainittuja sääntöjä sekä tapahtuman järjestäjän antamia ohjeita
2. MTB Marathon cup osakilpailut ja yhteystiedot
1. La 13.5. Nurmijärvi Superday Nurmijärvi/ HyPy
www.hypykisat.fi
2. Su 28.5. Peurunka 400 Laukaa/ Picaro
http://ccp.ccpicaro.net/xcm-400/
3. Su 4.6. Korso 96 MTB Vantaa/ KorsKa
https://korsonkaikumtb.sporttisaitti.com/kilpailut-races/korso-96-mtb-marathon/
4. La 10.6. MTB Marathon Laajavuori Jyväskylä/ JYPS
http://www.jyps.fi/tapahtumat-ja-toiminta/kilpailutoiminta/mtb-marathon-laajavuori
Ei minimaratonia
5. Su 16.7. Cycli XCM, Seinäjoki/SPP
http://www.rideep.fi/kilpailut/cycli-xcm-2017/
6. La 12.8. Imatra MTB Imatra/ Imatran Urheilijat
http://www.imatramtb.fi/
7. Su 3.9. 7-veljeksen xcm Hyvinkää/HyPy
www.hypykisat.fi
8. 9.9. SM ja ISM XCM Nivala/ PyöRi
http://www.pyorarinki.fi/
Tapahtuman järjestäjä voi halutessaan järjestää myös muita matkoja. 1/1 ja 1/2 marathonit suositellaan lähetettäväksi yhtä aikaa klo 12 paitsi sm-kilpailuissa.
3. Luokat
Minimaraton (2003 ja nuoremmat)
1/2 marathon m,n, m16 (2001-2002), n16 (2001-2002), fatbike (renkaiden leveys vähintään 3,8")
1/1 mara m, n, m18 (1999-2000), n18 (1999-2000), n40 (1977 ja vanhemmat), m40 (1968-1977), m50 (1958-1967), m60 (1957 ja vanhemmat)
Luokat lisenssivapaita poislukien Sm-kilpailut. Järjestäjiä pyydetään keräämään osallistujien syntymävuodet.
5. Joukkuekilpailu
Joukkuekilpailussa kilpaillaan täyspitkillä matkoilla vähintään kolmihenkisin joukkuein, joukkueen koolla ei ole ylärajaa ja osallistujat voivat olla myös eri luokista. Joukkue voidaan muodostaa seura-, työpaikka-, tai kaveriporukasta, kilpailija voi edustaa vain yhtä joukkuetta kauden aikana. Joukkueiden paremmuus ratkaistaan joukkueen kolmen parhaan ajajan yhteispisteillä, jonka mukaan joukkue saa ns. joukkuepisteet (ks. pisteet). Joukkuekilpailussa yhteispisteisiin lasketaan kaikki osakilpailut. Joukkuekilpailuun ei tarvitse erikseen ilmoittautua, riittää kun joukkueessa on vähintään kolme osallistujaa. Joukkuekilpailussa ei ole erillistä osanottomaksua.
6. Ilmoittautuminen, osanottomaksut ja kilpailunumerot
Järjestäjä vastaa ilmoittautumisesta ja voi määritellä itse ilmoittautumisehdot paitsi sm-kilpailuissa. Suositellaan seuraavaa mallia:
MTB Marathon cup tapahtumaan ilmoittaudutaan kuusi päivää (SM-kilpailut kymmenen päivää) ennen tapahtumaa, tapahtumakohtaiset ilmoittautumisohjeet löytyvät järjestävän seuran www-sivuilta.
Osallistumismaksu Marathon 40€, 1⁄2-Marathon 30€, jälki-ilmoittautuminen kilpailupaikalla 60/40€. Mini Marathonin osallistumismaksu on 15 € . Mini Marathonille voi ilmoittautua myös kilpailupaikalla ilman lisämaksua.
Kilpailunumerot lunastetaan kilpailukansliasta kilpailupäivänä klo 11.00 mennessä. Kilpailunumerot palautetaan välittömästi kilpailun jälkeen kilpailukansliaan puhdistettuna.
7. SM-kilpailut 9.9.2017
SM-kilpailuihin osallistuminen edellyttää UCI:n/SPU:n myöntämää kilpailulisenssiä ja SM-kilpailusääntöjen mukaista ilmoittautumista. SM-luokkiin osallistujat ryhmittyvät luokittain eturiviin yhteiskilpailun paremmuusjärjestyksen mukaan.
8. Yhteiskilpailu ja pisteet
Cupin osakilpailujen luokkakohtaiseen tulosluetteloon huomioidaan seitsemän (7) eniten pisteitä tuonutta suoritusta. Tasapisteissä sijoitus määräytyy paremman tai parempien sijoitusten perusteella. Kaikki luokat kilpailevat omista pisteistä vaikka luokat ajaisivat samaan aikaan. Pisteet määräytyvät luokittain maaliintulojärjestyksen mukaan.
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
100 80 60 50 45 40 36 32 29 26
11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.
24 22 20 18 16 15 14 13 12 11
21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30.
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Luokkakohtaiset korotetut pisteet jaetaan 30:lle parhaalle , xco-cup 2017 taulukko on sama. 30. ja eteenpäin 1 pts.
http://www.spusaitti.com/saannot/Cup/XCOcup2016.pdf
9. Palkinnot
Osakilpailujen palkinnot
Marathon N/M, N/M18, N/M40, M50, M60. Kolme parasta palkitaan tavara- tai rahapalkinnoilla.
1⁄2-Marathon N/M ja N/M16, Fatbike, Kolme parasta palkitaan tavara- tai rahapalkinnoilla.
Kaikki Mini Marathon -kilpailuihin osallistuneet palkitaan
Yhteiskilpailun palkinnot N/M, N/M18, N/M40, M50 ja M60 kolme parasta palkitaan.
10. Säännöt, tulokset ja yhteispisteseuranta
www.pyoraily.fi www.fillari-lehti.fi
www.tulospalvelu.profiili.fi
Nämä ovatkin jo julki
http://www.pyoraily.fi/saannot_ja_tuomaritoiminta/saannot/cup-saannot/
XCO & XCE-cup säännöt 2017
1.
XCO & XCE -cup 2017 käsittää seitsemän (7) osakilpailua.
Cupin kilpailussa noudatetaan UCI:n ja SPU:n kilpailusääntöjä ja tässä mainittuja sääntöjä. sekä kilpailun järjestäjän antamia ohjeita ja määräyksiä.
Kilpailuihin virallisiin luokkiin osallistuminen edellyttää, että kilpailijalla on Suomen Pyöräilyunionin myöntämä kilpailulisenssi. Kilpailijat osallistuvat kilpailuihin omalla vastuullaan ja vastaavat aiheuttamistaan seuraamuksista. Kilpailijan tulee itse tiedostaa kilpailun vaarat ja riskit. Tutustumisluokkiin ja harrasteluokkiin osallistuminen ei edellytä kilpailulisenssiä.
2.
Cupin osakilpailut
1# su 30.4.2017
Lieto XCO
samu(ät)teamvelocycling.fi
www.teamvelocycling.fi
2# Pe 2.6.2017
Hyvinkää Eliminator
hypy(ät)hypy.fi
Www.hypykisat.fi
3# la 15.7.2017
Cycli XCO Seinäjoki
sampo.haapoja(ät)gmail.com
www.spp-56.sporttisaitti.com
4# La 22.7. 2017
XCE SM Valkeakoski
info(ät)promtb.info
www.promtb.info
5# Su 23.7.2017
XCO SM ja ISM Valkeakoski
info(ät)promtb.info
www.promtb.info
6# la-su 26-27.8.2017 Korso Xco
pasi.juntunen(ät)ksbr.fi
www.korsonkaikumtb.sporttisaitti.com
7# la 2.9.2017
Hyvinkää XCO
hypy(ät)hypy.fi
www.hypykisat.fi
8# la 30.9.2017 klo 11
Helsinki, Kivikko, Pyöräkrossiparkki
XCE
Ilmoittautumiset:
Rantalahti@gmail.com
Lisätiedot:
https://www.facebook.com/hypykisat/posts/1509094615824175
Tuomast@hotmail.com
Luokat
3.
N/M Elite, N/M18, M30, M40, M50, M60, Kat2, Kat3, N/M16, N/M14, N/M12, N/M10 ja N/M10-16 tutustumisluokka sekä M/N harrasteluokka. SPU:n ja Kultaisen Kammen säännöistä poiketen tutustumisluokkaan (N/M10-16) osallistuvat voivat ajaa yksittäisissä osakilpailuissa virallisten luokkien mukana saman matkan. Harrasteluokkaan (N/M) osallistuvat ajavat joko omassa lähdössä tai jonkin virallisen luokan mukana. Tutustumisluokka (N/M10-16) ja harrasteluokka (N/M) voidaan järjestää SM- ja ISM- kilpailun yhteydessä erillisenä lähtönä. SM ja ISM-kilpailuissa kilpaillaan SM ja ISM-sääntöjen mukaisissa luokissa.
4. Lähdöt ja Matkat
Suositellaan muihin paitsi sm- ja eliminator-kisoihin seuraavia lähtöryhmittelyjä:
1)
Lähtö 1
Klo 11:
Lyhyt junnurata. N. 30 min
M/N 10-14
Kat3
Lähtö 2
Klo 12:
Pitkä rata (4-6km) n. 60 min
M16,
N16, N18, N-elite,
M50, M60
Kat2
Harraste (lisenssitön).
Lähtö 3
Klo 13.30:
Pitkä rata (4-6km) n. 90 min
M18
M30
M40
M-elite
Tai
2)
Lähtö 1 klo 11.00
Luokat: N10 , M10 n. 15 min
Lähtö 2 klo 11.30
Luokat: N12, M12 ,N14 , M14 , N16, kat3 n. 30 min
Lähtö 3 klo 12.15
Pitkä rata (4-6km) n. 60 min
M16,
N16, N18, N-elite,
M50, M60
Kat2
Harraste (lisenssitön).
Lähtö 4. Klo 13.30:
Pitkä rata (4-6km) n. 90 min
M18
M30
M40
M-elite
5. Ilmoittautuminen, osanottomaksut, kilpailunumerot ja lähtöön järjestäytyminen
Cupin kilpailuun ilmoittaudutaan lähtökohtaisesti SPU:n sääntöjen mukaan kuusi päivää (SM- ja PM- kilpailut kymmenen päivää) ennen kilpailua.
Suositellut ilmoittautumismaksut: N/M10-18 ja tutustumisluokat 20 € . Muut luokat 30 €. Tarkemmat tiedot kilpailuista SPU:n kilpailukalenterista www.pyoraily.fi ja seurojen www-sivuilta.
Kilpailunumerot lunastetaan kilpailukansliasta kilpailupäivänä viimeistään tuntia ennen kilpailun alkua. Kilpailunumerot palautetaan välittömästi kilpailun jälkeen kilpailukansliaan puhdistettuna.
Lähtöön järjestäydytään luokittain kokonaispistetilanteen mukaan.
6. Yhteiskilpailu ja pisteet
Cupin osakilpailujen luokkakohtaiseen tulosluetteloon huomioidaan viisi (5) eniten pisteitä tuonutta suoritusta. Tasapisteissä sijoitus määräytyy paremman tai parempien sijoitusten perusteella. Kaikki luokat kilpailevat omista pisteistä vaikka luokat ajavat samaan aikaan. Pisteet määräytyvät luokittain maaliintulojärjestyksen mukaan.
N/M10-16 tutustumisluokkiin osallistujat ajavat kyseisten kilpaluokkien mukana ja pääsevät takautuvasti yhteispisteseurantaan kunhan hankkivat SPU:n kilpailulisenssin ennen SM- ja ISM- kilpailuja ja ilmoittautuvat kilpailuihin SPU:n sääntöjen mukaan. N/M 10- 16 yhteiskilpailu ja pisteet Kultaisen Kammen sääntöjen mukaan. Harrasteluokkaan osallistujat järjestetään oma lähtö tai he ajavat jonkun ennalta ilmoitetun luokan kanssa yhtä aikaa. Harrasteluokassa ei ole pisteseurantaa
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
100 80 60 50 45 40 36 32 29 26
11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.
24 22 20 18 16 15 14 13 12 11
21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30.
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Luokkakohtaiset korotetut pisteet jaetaan 30:lle parhaalle , xco-cup ja xcm-cup 2017 taulukko on sama. 30. ja eteenpäin 1 pts.
http://www.spusaitti.com/saannot/Cup/XCOcup2016.pdf
Palkinnot
Osakilpailujen palkinnot
N/M, N/M18, Kat2, Kat3, M30, M40, M50 ja M60 kolme parasta palkitaan. Kaikki N/M10-16 kilpailuihin osallistuneet palkitaan mitalilla.
Yhteiskilpailun palkinnot
N/M, N/M18, Kat2, Kat3, M30, M40, M50 ja M60 kolme parasta palkitaan. N/M 10-16 Kultaisen Kammen sääntöjen mukaan.
Tulokset ja yhteispisteseuranta
www.fillari-lehti.fi
www.pyoraily.fi www.tulospalvelu.profiili.fi
Lähetetty iPadista
Eikö 1.10. ajettava Pirkka MTB kuulukaan cupin osakilpailuihin?
Cup loppuu tänä vuonna sm-kisoihin
Antti Kuitto
26.07.2017, 10.24
Virolaiset järkkää ens vuonna XCO-cupin, saitti & kisojen päivämäärät ovat jo selvillä: https://www.xco.ee/
noniinno
09.09.2017, 09.58
Onko Kivikon XCO-finaalista tietoja missään?
Sääntökirjasta (http://www.pyoraily.fi/@Bin/586699/XCO%26XCE+CUP+säännöt+2017.pdf) lainattua;
"8# la 30.9.2017
Season Final, Kivikko"
Uskoisin että Season Final etenee nyt alkavalla viikolla kun maantien Skoda-cup on saatu taputeltua :) .
Cyclo-cross ja xce on tarkoitus ajastaa siten, että samat kuskit voivat osallistua molempiin.
-mustikka-
09.09.2017, 23.03
Aika jännää että sääntöjä ja kilpailumäärää voidaan noin vain yksipuolisesti muuttaa kesken kauden.
10.5. kirjoitetussa viestissä mainitaan sääntöjen olevan julkiset ja niiden kohdassa 1. mainitaan XCO/XCE cupin sisältävän 7 osakilpailua, kansallinen kilpailukalenteri ei tunne XCO/XCE season finalsia mutta jotenkin ko kilpailu on ujutettu mukaan.
Missä muuten ajetaan 2018 XCO ja XCM SM ja ISM kilpailut?
Uskoisin että Season Final etenee nyt alkavalla viikolla kun maantien Skoda-cup on saatu taputeltua :) .
Cyclo-cross ja xce on tarkoitus ajastaa siten, että samat kuskit voivat osallistua molempiin.
Onko tästä XCE-kisasta mitään tietoa saatavilla? Järjestetäänkö sitä edes kun mitään tietoa ei ole? Ainut tieto on ennen Hyvinkään kisan starttia kuultu tieto. Yleensähän ilmoittautuminenkin on pitänyt cup-kisoihin tehdä viikkoa ennen? Lähinnä kiinnostaa aikataulut, että ehtiikö käydä päiväseltään kun ajomatkaa tulee se reilu 6 tuntia yhteen suuntaan. Eli jos kisa ei ihan aamusta olisi niin helpottaisi kummasti.
noniinno
25.09.2017, 20.30
Finaalikisasta olisi mukava saada jotain tietoa...en halua neuvoa, mutta ennen kisapäivää olisi hyvä tiedottaa.
Season Finalin aikataulu on julkaistu! Trialia, Cyclo-crossia http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57212-HEL-CX-Cup-2017%962018&p=2711155#post2711155 , bmx:ää ja XC eliminatoria!
Maastopyöräilyn vauhdikas eliminator-, eli pudotusajokilpailu la 30.9.2017 klo 11-15. Helsingin Kivikossa Pyöräkrossiparkissa. Savikiekontie 4. Vapaa pääsy! Tuo kaverisikin katsomaan! Suora lähetys TV:ssä! YLE tv2 klo 14 la 30.9.2017 https://www.yle.fi/ohjelmaopas/data/ypuvko.htm
Kisainfo
XCE kilpailussa jokaisessa sarjassa jaetaan cup-pisteet sarjoittain, mutta aika-ajon jälkeen sarjoja yhdistetään kilpailukaavioon. Sarjat otetaan vastaan ilmoittautuessa tai numeron luovutuksessa kilpailutoimistolla.
Kilpailu kuuluu xco&xce-cup 2017 sarjaan.
Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen to 28.9.2017 mennessä
rantalahti@gmail.com
luokat:
N/M Elite, N/M18, M30, M40, M50, M60, Kat2, Kat3, N/M16, N/M14, N/M12, N/M10 ja N/M10-16 tutustumisluokka (lisenssitön) sekä M/N harrasteluokka (lisenssitön).
Kilpailumaksut
ILMAINEN!!!
KILPAILUN AIKATAULUT JA MATKAT LUOKITTAIN
La 30.9.2017
Kilpailutoimisto auki klo 9.30- Hiihtohalli ja lähtö&maalialue
Harjoittelu
Klo 10-10.30
Aika-ajo
Klo 11
Kilpailu
Klo 11.30-12 1/4 finaalit
Klo 13.00-13.45 XCE 1/4 ja Semifinaalit ja b-finaali
Klo 14.35 XCE a-finaali (suora tv-lähetys)
klo 15.00 XCE & cup-palkintojenjako
Reitti
Kilpailukierros käyttää hyväkseen Cyclo-cross-kilpailun lähtö- ja maalialuetta. Ahkera ajaja voi aikataulullisesti ajaa molemmat kilpailut.
Kartta liitteenä
https://www.facebook.com/hypykisat/posts/1509094615824175
Säännöt
Vakuutukset ja vahingot
Järjestäjän vakuutusturva
Suomen Pyöräilyunionin ja Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjolan sopima urheilun Tuplaturvavakuutus on voimassa 1.1. – 31.12.2017 ja se kattaa pyöräilyunionin jäsenseurojen toiminnanvastuuvakuutuksen sekä vapaaehtoistyöntekijöiden tapaturmavakuutukset.
Kilpailijan vakuutusturva
SPU:n lisenssin haltija vastaa vakuutusturvastaan ja on yksin vastuussa aiheuttamastaan onnettomuudesta ja seuraamuksista. Lisenssin haltija on vastuussa myös kolmannelle osapuolelle aiheuttamistaan seuraamuksista. (Sääntökohta 1.1.006N)
Kilpailusäännöt:
Noudatetaan UCI:n ja SPU:n sääntöjä
Kilpailunumerot
Numeroita ei saa taittaa tai turmella.
Kadonneista tai vahingoittuneista numeroista peritään 30 €/kpl.
Kilpailussa on käytössä yksi etunumero, mikä kiinnitetään nippusiteillä pyörän ohjaustangon eteen.
Lähtö ja maali
Lähtö ja maali sijaitsevat Pyöräkrossiparkin vieressä.
Keskeyttäminen
Mikäli osallistuja keskeyttää, tulee hänen ilmoittautua maalialueella.
Vastuu
Osallistujia ei ole vakuutettu järjestäjän toimesta ja osanottajat liikkuvat tapahtumassa omalla vastuullaan. Tapahtumassa on kypäräpakko.
Yhteystiedot
Tuomas Turunen tuomast@hotmail.com 04009973377
Ilmoittautumiset:
Antti Rantalahti
0503548663
rantalahti@gmail.com
#########
Season Final tapahtuman aikataulu 30.9.
9.30 kisatoimisto aukeaa hiihtohallin toinen kerros (CX, BMX, trial, xce)
10.30 CX juniorit ja harraste 35 min
10.30 BMX Lämmittely block 1 G13 ja alle, B12 ja alle, harrastesarjat
11.00 BMX lämmittely block 2 G14+, B13+, Cr17/29, Cr 30+ M17+, Junior W, Elite W
11.00-12.00 XCE Aika-ajo ja ¼-finaalit,
11-14.30 Trial alkukilpailut
11.30 BMX lämmittely block 3 Elite ja Junior elite M
12.00 BMX Alkuerät ja ¼-finaalit, ml harraste
12.00 CX Yleinen + Naiset n. 55 min
13.00-13.45 XCE 1/4 ja Semifinaalit ja b-finaali
14.00 - 14.35 TV nauhoitettu lähetys
n. 14.00 BMX Potkupyöräkilpailu
n. 14.05 BMX Semifinaalit
14.35 – 15.40 TV suora lähetys
14.35 XCE a-finaali
14.45 Trial Finaali B- ja A-luokka
14.55 BMX Finaalit (ilman Eliittiä)
15.00 XCE-& cup-palkintojenjako
15.15 Trial Eliitti-finaali
15.28 BMX Naiset finaali
15.33 BMX Miehet finaali
15.50 BMX Perheviesti
16.10 BMX Palkintojenjako
https://youtu.be/nMSDpZPpvQI
0-2.24 ajassa ajetaan videolla xce:n reittiä.
Huomioikaa myös xco&xce cupin palkintojenjako klo 15, lisäksi xcm-cupin kokonaispalkinnot, joiden saajat eivät olleet Nivalassa paikalla, ovat mukana.
Onko aikataulullusesti mahdollista osallistua sekä CX yleisen sarjan starttiin että XCE lähtöihin? Järkeä tuossa ei ole, mutta olisi kiva kokeilla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko aikataulullusesti mahdollista osallistua sekä CX yleisen sarjan starttiin että XCE lähtöihin? Järkeä tuossa ei ole, mutta olisi kiva kokeilla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
On. Cx ja xce käyttävät samaa maalialuetta, joten vain yksi kilpailu on kerrallaan liikkeellä.
Klo 11-12 ajetaan xce:n aika-ajot ja alkuerät eli cx:n harrastestartin jälkeen ja ennen cx:n yleisen starttia.
Klo 13- loput erät eli cx:n
Tervetuloa!
Hannu Hämäläinen
29.09.2017, 11.33
Saisko tuosta ratakartasta hieman isompaa kuvaa, kuin tuo tulitikkuaskin kokoinen? Onhan XCE-rata hyvin merkattu kauttaaltaan ja mahdollisissa risteyksissä kerrottu ISOSTI, minne reitti kääntyy?
Onhan XCE-rata hyvin merkattu kauttaaltaan ja mahdollisissa risteyksissä kerrottu ISOSTI, minne reitti kääntyy?
XCE ajetaan lähestulkoon samalla radalla kuin HEL CX-osakilpailu, joka merkitään koko matkalta molemmin puolin joko aidoilla tai nauhalla. Tuossa lienee n. 200 m joka eroaa CX-radasta, sen merkintöihin en osaa ottaa kantaa kuin todetakseni että oletan sen olevan kohtuullisen selkeä.
-mustikka-
01.10.2017, 18.14
XCE radan merkkaus oli mallikas mutta oikeastaan kaikki muu olikin juuri niin kuin ennakkoveikkailuissa oletettiin.
Telkkarissa näkyi vain onnistunut osa kisasta, muu osuus oli vasemmalla kädellä hoidettu.
Käsittämättömin osuus oli junnustarttien osalta kun aika-ajon jälkeen N10-M14 junnut laitettiin aikojen perusteella jonoon ja kahdeksan parasta jatkoon. No helppo arvata ketkä putoaa pois. Ei ihan riitä ymmärrys tähän ratkaisuun. Kaiken lisäksi jatkoon meni noin minuutin liian hyvän ajan saanut junnukuski.
Onneksi jollain oli selkärankaa pyörtää päätös ja ulos liputetut junnut saivat sentään ajaa toisenkin lähdön kun saivat tiedot vaatteiden vaihtoon autoille.
Pukuhuoneita ja peseytymistiloja tälle cup-kilpailulle ei oltu ajateltu tarvittavan.
Parasta antia oli kun kysyin mielestäni asiallisesti eräältä kilpailun järjestelytehtävissä olleelta "Onko järjestelyt mielestäsi onnistuneet?" niin vastaus oli"Turpa kiinni, mun ei tartte rutinaa kuunnella."
noniinno
03.10.2017, 22.32
Mennyt minulta vähän ohi... missä jaettiin XCO-cupin palkinnot vai onko jaettu vielä?
Xco-cup jaettiin Kivikossa.
Xcm-cup jaettiin Nivalassa.
Palkinnot jotka jäivät noutamatta löytyvät minulta. Tuomast@hotmail.com / 0400997337
Laitoin Tuomas viesti s.-postin.
noniinno
04.10.2017, 17.18
Kuinka moni XCO-cupin palkinnoille yltävää kuskia oli paikalla, kun koko lajia ei ajettu ko. viikonloppuna? Olisi ollut mukava saada Cupille tyylikäs päätös ja kuvia palkintojenjaosta esim. seuran someen.
Sent from my D5803 using Tapatalk
Täpöllä10
06.10.2017, 22.24
Kyllä XCO:n puolesta harmittaa, kuinka missattiin lajille tarjottu mahdollisuus saada kaivattua näkyvyyttä TV:ssä saati paikalle saapuneille katsojille.
Tiistaina virallinen tiedoite / Torstaina ilmottautuminen...ja koska saatiin tieto / vahvistus koko kisasta???
Sopia toivoo, että tulevana kautena järjestetään vastaavanlainen loppuhuipentuma, minkä XCO-cup myös osaa hyödyntää lajin hyväksi!
Vielä täytyy antaa vilpittömästi palautetta BMX ja Trial lajeille, mitkä oli hienosti edustettuna, lieneekö tiedotus ollut hieman terävämpää?
Innolla uutta XCO kautta odottaen.
Kuinka moni XCO-cupin palkinnoille yltävää kuskia oli paikalla, kun koko lajia ei ajettu ko. viikonloppuna? Olisi ollut mukava saada Cupille tyylikäs päätös ja kuvia palkintojenjaosta esim. seuran someen.
Sent from my D5803 using Tapatalk
Vilkaisin vain nopeesti miesten pisteitä, kahdessa edellisessäkään ei sen isommin ole osallistujia ollut, top7:sta toisessa 1 ja toisessa 2. Ja muutenkin 3/8 kisoilla oltu kokonaiskisassa sijoilla 2 ja 3 ja neljäs ajoi 2 kisaa.. Ehkä en ensimmäisenä olisi huolissani palkintojenjakojen missaamisesta.
Muutama sarja onneksi näyttää edes vähän pirteämmältä, pari junnupoikasarjaa ja vanhempien ukkojen ainakin m30.
noniinno
08.10.2017, 14.25
Vilkaisin vain nopeesti miesten pisteitä, kahdessa edellisessäkään ei sen isommin ole osallistujia ollut, top7:sta toisessa 1 ja toisessa 2. Ja muutenkin 3/8 kisoilla oltu kokonaiskisassa sijoilla 2 ja 3 ja neljäs ajoi 2 kisaa.. Ehkä en ensimmäisenä olisi huolissani palkintojenjakojen missaamisesta.
Muutama sarja onneksi näyttää edes vähän pirteämmältä, pari junnupoikasarjaa ja vanhempien ukkojen ainakin m30.
No eipä näillä loppuseremonioilla ainakaan yhtään houkuttelevammaksi sarjaa ole saatu. Eliten puolesta peli on menetetty, junnujahan tuonne pitäisi houkutella.
Sivusta huutelen että ehkä tota XCE:tä kannattaisi ajaa ihan erillisenä sarjana, sopii tosi hyvin kaupunkeihin ihan keskustaan asti ja viehättänee erityisesti junnuja. Siitä samanlaista sisäänheittoa kuin BMX, ja pikku hiljaa pidempiin XCO-lähtöihin. (Tai CX ;))
Huoleton
08.10.2017, 19.22
Junnu XCE olisi potentiaalisesti hyvä sisäänheittolaji mutta jos sarjoja yhdistellään aika-ajon jälkeen niin homma kääntyy kyllä toisinpäin. Siis jos jos sarjat on vaikka M/N 10-14 niin 10v tytöt joko pudotetaan välieristä tai laitetaan suoraan 14v poikia vastaan.
Sellanen formaatti vois toimia paremmin jossa porukka jaetaan suoraan aika-ajon perusteella neljän finaalilähtöihin nopeusjärjestyksessä. Noin ajettuna itse erälähdöissä pääsisi ajamaan enemmän omantasoisia vastaan ja joka neljäs saisi olla erävoittaja.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.