PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Sivut : [1] 2 3 4 5 6

NikkeKnakkerton
01.04.2017, 14.51
Täälä oli pitkä keskustelu sähköpyöristä yleisesti, mutta entäs jos rajataan sähkömaastopyöriin. Onko 29" jäykkäperäinen hyvä 365 vuodessa ajettava vai kenties sähköläski?

Onko painosuhteita ajatellen valmistajan oma esim Trek, HaiBike jne parempia kun muunnossarjalla itse rakennetut?

Onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi Trek Powerfly pyöristä?

Jos budjetti on 3000 minkä pyörän itse ostaisit?

NikkeKnakkerton
01.04.2017, 15.01
ehdotuksi = ehdotuksia

Fat Boy
01.04.2017, 16.11
Valmistajan oma olis mun valinta. Toimii avustus jouhevasti sen mukaan kuin tarttee. Kannattaa varmaan testailla eri laitteita, koosta ja asuinpaikasta riippuu miten se milloinkin onnistuu. Muunlaista fillaria aamusella etsiessä bongasin moisen, lienee koeajettavissa. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/304/714450/2016-mondraker-e-vantage-rr-large

nih..

kyytimies
01.04.2017, 16.17
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-hpa-race-500-exclusive-model-570341/wg_id-4507 tää voisi olla mainio arkipäivän maastolavetti isolla akulla kohtuulliseen hintaan.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

nure
01.04.2017, 22.19
Itse taidan ainakin odottaa ja koittaa polkea vielä seitkytvuotiaaksi ja odottaa että tekniikka kehittyy ja tulee järkihintaiseksi (ja painoiseksi). Toivottavasti siihen mennessä löytyy alle 15 kiloinen parin tonnin pyörä ajoon.
Kun esim. miettii tuota Cuben pyörää niin alennetussakin hinnassa moottori ja akku muodostaa yli puolet paketin hinnasta. Toisaaltaan olen sen verran vanha jäärä että erottelen pyörät ja moottorilla liikkuvat eri luokkiin ja jos en jaksa liikkua niin kaiketi parempi silloin vetäytyä johonkin odottamaan lopullista lepoa.

petrivet
02.04.2017, 06.49
Kaikki kunnia jäärille!

Onkohan täällä jo yleinen sähköpyörien hehkutus / dissaus topic?

Siellä voisi keskustelu mennä samaa rataa kuin vinyyli vastaan cd vs striimaus

Jami2003
02.04.2017, 07.02
Kaikki kunnia jäärille!

Onkohan täällä jo yleinen sähköpyörien hehkutus / dissaus topic?

Siellä voisi keskustelu mennä samaa rataa kuin vinyyli vastaan cd vs striimaus
Ääni tällaiselle ketjulle . Ei tarttis nuren käydä joka ikiseen ketjuun kirjoittamassa ettei hän koskaan käytä sähköpyörää.

Blackborow
02.04.2017, 07.58
Ääni tällaiselle ketjulle . Ei tarttis nuren käydä joka ikiseen ketjuun kirjoittamassa ettei hän koskaan käytä sähköpyörää.
Nurelle voisi muutenkin perustaa oman ketjun johon se voisi käydä purkamassa päivittäisen angstin sähköpyöriä, Shimanon osasarjoja ja ihan mitä tahansa muuta kohtaan ettei tarvitsisi muita topicceja pilata.

nure
02.04.2017, 08.07
Jani, en sanonut etten koskaan...

NikkeKnakkerton
02.04.2017, 08.53
Valmistajan oma olis mun valinta. Toimii avustus jouhevasti sen mukaan kuin tarttee. Kannattaa varmaan testailla eri laitteita, koosta ja asuinpaikasta riippuu miten se milloinkin onnistuu. Muunlaista fillaria aamusella etsiessä bongasin moisen, lienee koeajettavissa. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/304/714450/2016-mondraker-e-vantage-rr-large

nih..

Näin se on tehtävä, mennä koeajamaan. Tuo 3 tuhatta on ehdoton yläraja kyllä omassa budjetissa. Mikähän noissa valmistajan omissa ja itsetehdyissä on suurin ero? Sen olen huomannut, että ainakin noissa valmistajan keskiömoottoreissa on kaikissa momenttitunnistin. Greencycle myi vielä vähän aikaa sitten keskiömoottoria momenttitunnistimella, mutta ovat poistaneet sen valikoimasta.

NikkeKnakkerton
02.04.2017, 08.55
Niin mikä siinä oikein on, että suunnitellaan matkaa marssiin mut ei saada hyvällä akulla toimivaa kevyttä sähköpyörää tehtyä :D

NikkeKnakkerton
02.04.2017, 09.06
Se mietityttää kans, että miten huono joku läskipyörä 500w etunapamoottorilla oikein olis. Sellasen kombon sais tehtyä alle 2 tuhannella eurolla (Moottori + akku 1200€) jos kelpaa esim XXL:n White läskipyörä ~800€.
Vielä halvemmalla jos frankenstainaa jonkun käytetyn pyörän.

Onko kukaan ajanut sellasta?

zipo
02.04.2017, 09.25
Markkinatalous.vrt esim. Puhelimet
Mitens voisi myydä ensi vuonna parempaa fillaria jos heti bygataan täydellinen?
Toisaalta.Tavis hyötypyöräilijää ei grammat kiinnosta eivätkä ole valmis maksamaan tuotekehityksestä ja"oikeat" pyöräilijät taas dissaa jos muuten niin ainakin periaattesta.
Sitten on meikäläisen tyylinen wannabe eli se joka pähkäilee parin vaihtoehdon kanssa eikä osaa päättää.Huolto,varaosat,kestävyys,takuun toiminta.
Ja jos sitä pskaa aletataan heittää sähköfillareista jatkuvasti niin kyllä sitä tulee sitten myös sinne toisille osastoillekin samalla mitalla.

Mika Lukumies
02.04.2017, 10.12
Se mietityttää kans, että miten huono joku läskipyörä 500w etunapamoottorilla oikein olis. Sellasen kombon sais tehtyä alle 2 tuhannella eurolla (Moottori + akku 1200€) jos kelpaa esim XXL:n White läskipyörä ~800€.
Vielä halvemmalla jos frankenstainaa jonkun käytetyn pyörän.

Onko kukaan ajanut sellasta?
Oon sähköistänyt oman White Fat 4 Pro:n Bafang BBSHD keskimosalla. On mahtava peli maastossa, vääntöä löytyy niin paljon, että kiipeää vaikka puuhun.

Juho Jokitalo
02.04.2017, 12.02
Ite olisin kans kaupitellu Knakkertonille joko bbs02 tai bbshd keskaria, ton hd+ akku saa suurinpiirtein tohon 1200e tulleineen alveineen.
Jos yhtään aikoo poiketa asfaltilta sivuun on keskimoottori paras, mutta ei halvin. Etuvetosta en kyllä suosittele.

NikkeKnakkerton
02.04.2017, 13.43
Oon sähköistänyt oman White Fat 4 Pro:n Bafang BBSHD keskimosalla. On mahtava peli maastossa, vääntöä löytyy niin paljon, että kiipeää vaikka puuhun.

Jäitkö lainkaan kaipaamaan sitä momentti tunnistinta onko tuossa Bafangissä se polku tunnistin jo niin hyvä et se reagoi ajoon pehmeästi?

Ootko ajanu pakkasilla kans ?

NikkeKnakkerton
02.04.2017, 13.45
Tollanen läski bafangin keskiöllä vois olla kova sana. Noissa bafangin keskiöissä varmaan pitää se etupakka olla yksi rattainen?

kyytimies
02.04.2017, 13.57
Bafangin vakiona tuleva ratas on joku yli 40-hampainen iso limppu. Hyvät välitykset läskiin voisi olla n 30 hampainen. Ajoin tommosella 750w koneisella sähköläskillä jossa välitykset oli optimoitu ja oli grunttia ja kyytiä riittävästi kaikkiin ajotilanteisiin. hilpeä laite kaikkiaan.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

Mika Lukumies
02.04.2017, 14.20
Jäitkö lainkaan kaipaamaan sitä momentti tunnistinta onko tuossa Bafangissä se polku tunnistin jo niin hyvä et se reagoi ajoon pehmeästi?

Ootko ajanu pakkasilla kans ?
En ole ikinä päässyt ajamaan sellaista pyörää missä olisi ollut momentti tunnistus, mutta kyllä tuossa avustus toimii hyvin kunhan sen ekaksi säätää, tosin pienellä viiveellä. Ite käytän enemmän peukkukaasua avustuksen säätöön. En ole tällä ajanut talvella, mutta napamoottorilla kyllä. Kunhan akut pitää lämpösenä, niin ei ole mitään ongelmaa.

NikkeKnakkerton
03.04.2017, 09.06
En ole ikinä päässyt ajamaan sellaista pyörää missä olisi ollut momentti tunnistus, mutta kyllä tuossa avustus toimii hyvin kunhan sen ekaksi säätää, tosin pienellä viiveellä. Ite käytän enemmän peukkukaasua avustuksen säätöön. En ole tällä ajanut talvella, mutta napamoottorilla kyllä. Kunhan akut pitää lämpösenä, niin ei ole mitään ongelmaa.

Toi peukalo kaasu onkin hyvä idea. Onko sitä raskas ajaa ilman avustusta, jos akku loppuu kesken leikin?

Mika Lukumies
03.04.2017, 14.47
Toi peukalo kaasu onkin hyvä idea. Onko sitä raskas ajaa ilman avustusta, jos akku loppuu kesken leikin?
Joo tuolla peukkukaasulla saa tosi tarkasti säädettyä avustusta ja välillä on muutenkin kiva fiilistellä pelkällä peukkukaasulla.:) Ei ole raskas polkea, ihan pieni vastus on ilman moottoria, mutta kuitenkin huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi suoravetoisessa napamoottorissa. Sen mitä olen lukenut ja nähnyt videoita muista keskimoottoreista, niin melkeimpä uskaltaisin väittää, että Bafang on markkinoiden hiljaisin..siis käyntiääneltään.:)

ElBike
03.04.2017, 15.09
Heh, muistan kuinka porukka väitti ettei maantiefillarissa tarvi kahvoissa vaihteita; ihan hyvin ne ehtii rungosta vaihtaa.
Itse olin turhan pitkään jousitusta vastaan, mutta täysjoustoissa olin sentään melkein etulinjassa, mitä tulee tekniikan tuoreuteen maailmassa.

Ihmettelen sitä sähköfillareita vastaan nurisemista, kun esim. samat kaverit on lastanneet fillarin monesti auton kyytiin ja ajaneet Calpikseen, Åreen tai Messilään ja kehuvat kuinka kiva on harrastaa hissipyöräilyä. Nykyajan fillarienduro on alamäkipainotteista, jne...
Ehkä näitä "nurisijoita" syö se jos joku menee kovempaa tai jopa ohi. Heillä on pelko että parhaille nautintopoluille pääsee joku nauttimaan ilman tuskanhikeä ja maitohappoja jaloissa. Onhan se totta että parhaille poluille on aina joutunut vähän näkemään vaivaa ja esim. kiivetä ensin ylös, että on saanut nauttia sen 30 sekuntia alamäkeä :D

Nuresijoitten pitäisi myös käydä joskus kokeilemassa motocrossia tai enduroa. Siinä huomaa nopeasti että takki on kohta tyhjä. Maitohapot jyllää näissäkin lajeissa ja nopeasti jalat on niin spagettia että ei meinaa jaksaa pyörän päällä seistä vaan laiskuuttaan paukuttaa penkistä.

Eipä siinä mitään; kävin kerran kokeilemassa golfiakin. Mielestäni niin turha laji, mutta nopeasti siitäkin löytyi se oma viehätys kun härän raivolla lyömällä ei tule kuin huteja.

Oma mielipide on vahvasti pitää sähkömoottoripyörät ja fillarit erillään ja siksi peukalokaasu tuntuu hassulta. Mutta juuri kun monta lausetta kehuin, miten pitää pitää mieli avoinna, niin eipä se ole minulta pois jos joku tykkää peukalokaasusta tai jopa ajella polkupyörällä polkematta (mielestäni sähkömopo olisi siihen käyttöön parempi).

ElBike
03.04.2017, 15.16
Mutta itse asiaan; Lisätarvikemoottoreita voi toki harrastaa, mutta nyt alkaa saada jo ihan päteviä valmiita fillareita samaan hintaan. Sähköfillareista voisi miettiä tykkääkö pedelec-meiningistä eli että sähkö avustaa omia voimia, vai siitä että moottori vain työntää ja itse olet kuin matkustaja.
Ja kun haaveillaan 1000W tehoista, kannattaa huomioida että ajomatka järkevän painoisella akulla käy lyhyeksi.

Sähköfillareiden painot tulee varmaan putoamaan, mutta on huomioitava myös se, että kun runkoon laitetaan 4-6kg ylimääräistä, pitää itse runkoakin vahvistaa. Johonkin perusmaasturiin kun iskee moottorin ja akun, voi runko olla sen jälkeen melko vetelä. Kadulla nämä viritykset tietysti menee - samalla tavoin kuin löysät mummopyörät ja jopotkin, mutta oikeassa maastoajossa vaaditaan fillarilta vähän eri ominaisuuksia.

Jupikka
03.04.2017, 18.22
Pari viikkoa olen nyt ajellut Fanticin Fatsport sähköfätillä. Lenkit 40-60km ja sykkkeet pysyy 120-130. Aivan huippulaite ja rengas ei välitä juurista kivistä lumisohjosta. Itsellä myös motocross ja endurotaustaa, joten silloin ehkä ymmärtää pyörän idean parhaiten.

Saa kommata!!

Mika Lukumies
03.04.2017, 19.58
Sähköpyörien tulo markkinoille on kyllä ollut mielenkiintoinen. Ensiksi vaahdotaan siitä, että ei jakseta enään polkea normaalisti, vaikka moni nurisia hurauttaa autolla sinne lähikauppaan. Sitte jos asentaa peukkukaasun, ni "eih, sähkömopo ois kyl parempi.:) Täysin samaa mieltä Elbiken kanssa, paitsi peukkukaasusta.:) Oma mielipide on, että fillarista saa paljon monipuolisemman "mopon" tehtyä. Voi ajaa lähes missä tahansa, kevyempi, ei vaadi suurta akkua jne.

ElBike
03.04.2017, 23.36
Oma mielipiteeni saattaa vielä muuttua. Mutta jos ajatellaan että pedelecillä säilyisi fillarointifiilis, niin peukkukaasulla fillarista tulee enemmän moottoripyörä. En nyt pysty faktoja lyömään pöytään, mutta muutaman vuoden sähköfillari alaa seuranneena, on jäänyt vahva kuva että moni sähköfillaristi innostuu kun fillarista tuleekin moottoripyörä, eikä tarvitse korttia tai vakuutuksia. Toisinsanoen, pyritään mahdollisimman kovaan nopeuteen, eikä esim. kaasun herkkyydellä tai väännön määrällä ole mitään väliä. Tottakai perusfillarin jälkeen sähköllä kulkeva tuntuu huimalta. Se on varmaan sama fiilis kuin itsellä joskus ensimmäisellä 600cc moottoripyörällä ensi kilometrit. Mutta kun moottoripyörän ja tehokkaiden moottoripyörien jälkeen, juuri mikään sähköfillari (varsinkaan jotenkin laillinen) ei herätä samoja fiiliksiä. Siksi ehkä pyrin säilyttämään omassa sähköfillaroinnissa polkupyöräilyn, mutta sillä erotuksella että pääsen mäet helpommin ja pyörä kiihtyy paremmin mutta edelleen säilyisi se fillaroinnin perusfysiikka. Enkä oikein ymmärrä miksi jaloilla ei voisi tuottaa sitä signaalia moottorille että "nyt väännä lisää tehoa".

Jami2003
04.04.2017, 05.52
Polkupyörä = pyörä joka menee polkemalla eteenpäin. Vaikka sähkön avustuksella.

Olen avarakatseinen mutta tässä menee mun raja. Peukkukaasulla sähköpyörä ei ole enää polkupyörä. Ei olleet vanhat pappa tunturitkaan vaikka niissä polkimet oli...

E-Cruiser
04.04.2017, 06.34
Itsellä on peukkukaasukin, mutta en käytä sitä kuin joskus liikkeellelähdöissä. Tunnistimen kanssa on kivempi ajaa, ja polkeminen mulle on se idea tässä. Kaasu on hyvä olla varalla jos tunnistin pettää jossain Kotka-Rankki linjalla. Kerran Klaukkalassa keskiö murtui irti. Kaasu oli tosi kiva olla silloin, pääsi kotiin Hakaniemeen työntämättä koko päivää.
Itsellä oli 22 moottoripyörää. Lopetin moottoripyöräilyn 35-vuotiaana. Niiden jälkeen e-bike on ollut kiva. Itsekurista ja motivaatiostahan e-bikellä ajamisessa on kysymys aivan samoin kuin kuntopyörän polkemisessa. Muuten menee mopoiluksi. Omasta mielestäni sähköpyörä on vaan staattista kuntopyörää helvetisti motivoivampi laite. Samaa touhua, mutta lisämotivointina saat maisemat ja ajokokemuksen. Onhan se joskus huvittavaa kun ukot tenttaa auton ratista, että "ai siinä on moottori..":) Ilman ironian häivää. Kyllä tavallinenkin fillari on jees. Se on vaan eri laite, vaikea verrata omenoita ja appelsiineja.

ElBike
04.04.2017, 06.54

Olen avarakatseinen mutta tässä menee mun raja. Peukkukaasulla sähköpyörä ei ole enää polkupyörä. Ei olleet vanhat pappa tunturitkaan vaikka niissä polkimet oli...

Hyvin sanottu siellä.

1aloittaja
04.04.2017, 09.05

Just näin! ...jos täällä saa samanmielisyyden ilmaista

NikkeKnakkerton
04.04.2017, 15.25
Pari viikkoa olen nyt ajellut Fanticin Fatsport sähköfätillä. Lenkit 40-60km ja sykkkeet pysyy 120-130. Aivan huippulaite ja rengas ei välitä juurista kivistä lumisohjosta. Itsellä myös motocross ja endurotaustaa, joten silloin ehkä ymmärtää pyörän idean parhaiten.

Saa kommata!!

Onko sulla linkkiä tuohon tuotteeseen?

Tällä hetkellä mun top 1 valinta olisi HaiBike Sduro 6.0 https://www.electrobike.fi/haibike-sduro-allmtn-6-0.html
Toi on sellanen 27+ maasturin ja fätin väliltä oleva.

petrivet
04.04.2017, 19.02
Onko sulla linkkiä tuohon tuotteeseen?

Tällä hetkellä mun top 1 valinta olisi HaiBike Sduro 6.0 https://www.electrobike.fi/haibike-sduro-allmtn-6-0.html
Toi on sellanen 27+ maasturin ja fätin väliltä oleva.

Hei. Tuo on varmasti hyvä valinta. Ainakin messuilla tykkäsin tosi paljon. Noita on Electrobikella kuulemma neljä tulossa eli kiirettä pitää jos haluaa tuon.

Harkitsisin myös näitä vähän kalliimpia

http://www.fanticmotor.fi/XF1_Casa
Ja

http://www.mountainbikeshop.fi/shkpyrt/2017-specialized-turbo-levo-fsr-6fattie

Tuota spessusta
ei ehkä saa kokoja. Hesassa oli yksi xl ja Turussa yksi L

Fatbike on tämä

http://www.fanticmotor.fi/FatSport

petrivet
05.04.2017, 13.59

nih..

Tuli sitten tilattua tuo: Mondraker e-Vantage RR+

https://www.dropbox.com/sh/ka1r6746da7j3is/AAB3BMfxhNYwWTd4kRcgL-Wza?dl=0

Pyörä vaikutti niin hyvältä kaikin puolin ja menohaluja tuossa on niin paljon että 25km/h ei riitä mihinkään eli lastuttamaan taitaa joutua! Varmaan ensi viikolla pääsee kokeilemaan omassa käytössä.

Fat Boy Kiitoksia Vinkistä!

NikkeKnakkerton
06.04.2017, 08.32

Pyörä vaikutti niin hyvältä kaikin puolin ja menohaluja tuossa on niin paljon että 25km/h ei riitä mihinkään eli lastuttamaan taitaa joutua! Varmaan ensi viikolla pääsee kokeilemaan omassa käytössä.

Kyllä on pähee, laita viestiä kun saat sen alle. Paljon sille jäi hintaa, jos saa kysyy ?

petrivet
06.04.2017, 08.50
Joutui tuon tarjoushinnan 3.1k maksamaan. Mielestäni sekään ei ollut liikaa. Niitä tosin oli kaupassa vain yksi. Voi olla muissa liikkeissä vielä.

ElBike
06.04.2017, 12.14

Lastutuksista kuulin sitten huhuja että Boschin moottori tunnistaa lastutuksen ja takuu raukeaisi välittömästi. Diagnostiikasta kuulemma näkee milloin lastu on ollut kiinni ja vastaavaa. Nämä kertoi erään fillarin maahantuoja, mutta itsellä ei ole sen tarkempaa tietoa.

NikkeKnakkerton
06.04.2017, 13.18
Joutui tuon tarjoushinnan 3.1k maksamaan. Mielestäni sekään ei ollut liikaa. Niitä tosin oli kaupassa vain yksi. Voi olla muissa liikkeissä vielä.

Mitä nyt noita itse katellut niin jos vähänkään paremman haluaa niin 3+ tuhatta joutuu kyllä laittamaan likoon

Blackborow
06.04.2017, 14.38
Viritetyillä sähkömopoilla ajelu maastossa vaatii sitten maastoliikenneluvan.

Fat Boy
06.04.2017, 14.42
Viritetyillä sähkömopoilla ajelu maastossa vaatii sitten maastoliikenneluvan.
Se vaatii maanomistajan luvan. Eikä sillä ole merkitystä. Onko mopo viritetty vai ei.

Kokemukset sähköavusteisen fillarin virityksestä kiinnostaa, vaikka sillä ei viritettynä metsään saa mennäkkään.. Tosin, saiko muutenkaan, en ole varma. Maastoliikennelaki on omansa. Vaan sille voi perustaa oman ketjunsa tai etsiä jo olemassa olevan.

nih..

Mika Lukumies
06.04.2017, 16.36
Ja taas viesti hävisi kun muokkasin. Mutta siis maanomistajan lupaa ei enään tarvita ja tästä ministeriö ja Trafi antaa virallisen päätöksen tämän vuoden aikana. Tämä siis koskee L1e-A ajoneuvo luokkaa. Max: 1000W ja max: 25km/h.

petrivet
06.04.2017, 20.26
Itselle on nuo säädökset pikkaisen epäselviä. Tuntuvat olevan muuten monelle muullekin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53028-S%E4hk%F6moottorilla-varustetut-maastopy%F6r%E4t-jokamiehenoikeudet-ja-maastoliikennelaki

Käsittääkseni 25 km/ h ja 250 w on normaali raja pedalec pyörälle ja pitää polkea mukana että saa sähköavustusta.
Jos nopeuden nostaa yli, siihen pitää ottaa vakuutus=>voi ajaa tiellä ja pyörätiellä.
Jos maastoon haluaa mennä ei tarvitse maanomistajan lupaa jos ei ole polttomoottoria.

Jos on niin että maastossa pyörä ei saa kulkea yli 25 km/h, missä se sääntö on selkeästi kerrottu?

ElBike
06.04.2017, 22.34
Tää on niin tätä; laissa sanotaan mitä sanotaan, mutta oikeasti sillä ei ole mitään väliä ajatko metsässä 25km/h vai 45km/h. Toisille se lain kirjain on elämää tärkeämpi asia. Maalaisjärki jätetään kotiin ja lakikirja pakataan ajopaidan taskuun.
Laissa on monia epäkohtia joten maalaisjärkeä kannattaa välillä käyttää.
Maastoliikennelaissa pyritään estämään maan tuhoutuminen eli revittely. Jos fillari ei sähköavustettunakaan aiheuta enempää tuhoja luontoon kuin jalankulkija, niin miksi stressata siitä saako ajaa vai ei?
Itse juuri sen vuoksi harkitsen sähköfillaria, koska moottoripyörällä toisten metsässä a) jättää turhan paljon jälkiä b) jää liian helposti silmätikuksi. Sakkoja harvemmin tulee, koska ei ne poliisit siellä metsässä kulje.

Sitä kyllä pelkään että liian paljon fillareita viritetään ja kun muutamia vakavia ihmisten päälleajoja tapahtuu pyöräteillä, keksii joku kaikkiin fillareihin rekisterikilven ja vähän sen jälkeen pohditaan saisiko kaupunkeihin valvontakamerat kuvaamaan myös fillareita. Ja tähän saumaan iskee vakuutusyhtiöt ja kohta keksitään joku kiva ajoneuvovero päälle.

Ihan ensin kannattaa miettiä oma vakuutusturva, jos virittää fillarin ja ajaakin a) jonkun päälle b) jonkun alle. Vakuutusyhtiö on takuulla heti syynäämässä oliko fillari laiton ja vähentämässä vakuutuskorvauksia, jotka henkilövahingoissa saattaa olla ihan muutaman kymmenen sähköfillarin arvoisia.

petrivet
07.04.2017, 10.12
Näinhän se käytännössä menee. Järjen käyttö on sallittu. Itse kunnioitan toki lakia, mutta periaatteella jos siitä ei ole kenellekään haittaa tai vaaraa.. . Tuosta oli Tuusulassa keskustelua entisen enduro kuskin kanssa että häntä on jopa kerran ammuttu haulikolla liikkuessa endurolla. Sähköpyörä harvemmin häiritsee ketään. Tuotakin on kuulemma tutkittu että pyörien aiheuttama muokkaus itse asiassa lisää kasvua ja monimuotoisuutta. Toki se voi pakallisesti tuota mäntypuita jos juuret on melko pinnassa.

Muutama asia itseä ihmetyttää.
*miten kukaan pystyy seuramaan millä nopeudella joku pyörä liikkuu polulla / sen ulkopuolella. Ei riitä resurssit. Jos pystyy mitä siitä seuraa
*Mikäli homma menee villiksi ja onnettomuuksia sattuu. Mikä on korjaava toimenpide lainlaatijoiden puolelta?

Kiituri
07.04.2017, 17.15
Vielä täsmennyksenä L1e-A ei ole mopo, ainakaan Trafin mukaan. Sitävastoin L1e-B voi olla mopo jonka nopeus alle 25km/h tai polkupyörä jonka nopeus enintään 45km/h ja vaatii tällöin mopokortin.

Suora lainaus Trafin sivulta "L1e-A-luokan moottorilla varustettu polkupyörä (maksiminopeus 25 km/h): ei ajokorttivaatimusta." Ja tämä on se enintään 1kW ja 25km/h missä saa myös olla käsikaasu. Vaatii kuitenkin vakuutuksen joka n. 70e/vuosi. Tällä saa ajaa kelvillä mutta L1e-B fillarilla sitten ei saa.
Tämä L1e-A ei siis ole moottoripyörä tahi mopo eikä sitä koske moottoripyörän tai mopon rajoitukset vaan plkupyörän rajoitukset.

Kiituri
07.04.2017, 17.19
Ihan ensin kannattaa miettiä oma vakuutusturva, jos virittää fillarin ja ajaakin a) jonkun päälle b) jonkun alle. Vakuutusyhtiö on takuulla heti syynäämässä oliko fillari laiton ja vähentämässä vakuutuskorvauksia, jotka henkilövahingoissa saattaa olla ihan muutaman kymmenen sähköfillarin arvoisia.

Jos haluaa pelata varman päälle otta vekotimeen maastolikkennevakutuksen. Otin tyttären isompaan Osetiin (jossa 1.2kW) ja kustansi musitaakseni sekin alle satasen vuodessa. Tuo on voimassa kaikkialla maastossa oli lupa ajaa kyseisessä metsässä tai ei. Se on juridisesti eri asia onko maanomistajan lupaa ja onko vakuutus voimassa.

E-Cruiser
08.04.2017, 15.23
Minä itse asiassa haluaisin sen rekisteri/vakuutuskilven, kun olen vakuutuksenkin maksanut. Hölmöä maksaa vakuutus ilman että saa kilpeä siitä todisteeksi.
En koe, että kilvestä olisi minulle haittaa. Jenkeissä taitaa jo yli 50% osavaltioista olla sähköpyörille 28-30mph limitti.
Mulla ihan sama, miksi kutsutaan. Kutsukoot vaikka suihkuhävittäjäksi, jos se helpottaa. Omasta mielestäni omani on moottoripolkupyörä eli mopo, siinä wanhassa merkityksessä.
Nykyisillä 5hv-skoottereilla ei paljoa ole sen vanhan mopomääritelmän kanssa tekemistä. Ne ovat lähinnä kevytmoottoripyöriä.
En koe suurta tarvetta tulla määritellyksi polkupyöräilijäksi, mutta en sitä kategoriaa mitenkään vihaakaan.
Mä vaan kuntoilen ja cruisaan:) Mielestäni järkevä ratkaisu tuohon koomiseen nopeusrajaan olisi esimerkiksi, että ne joilla on jokin ajokortti ja pyörässä vakuutus, saavat ajaa sen 45 km/h.
Yhteiskunnan kannattaisi hoitaa homma niin, että 45 km/h-sähköpyörä tulee helpommaksi ja halvemmaksi kuin varsinainen bensamopo, jotka saastuttavat.
Kiinassakin suuri osa liikenteen savuista tulee niistä miljoonistá kaksitahtimopoista.

petrivet
08.04.2017, 19.46
Komppaan.

Eli kannatan jonkin näköistä kilpeä, koska nyt muut tielläliikkujat kuitenkin ajattelevat siinä se kiitää laittomalla fillarilla! Selkeyttäisi tilannetta aika paljon. 25 km/h riittää täysin useimmassa maastossa, mutta tuntuu vähän teennäiseltä jos siinä loivassa suorassa mäessä juuri loppuu avustus kesken.

Kiituri
09.04.2017, 12.10
L1e-B polkupyörä missä siis vauhtia saa olla enemmän, pitää käsittääkseni olla tyyppihyväksytty kuten mopotkin jos siis aiot sitä tiellä ajaa saada siihen mopon vakuutuskilven. Tyyppihyväksyntä on itserakentajalle aika tekemätön paikka.
En ole varma mutta muistikuva on että L1e-B:ssä ei ole kilpeä mutta siinä on sitten oltava mopon varusteet eli mm. valot, vilkut ja peilit, ehkä myös jarruvalo. Kypärän suhteen oli ainakin vuoden vaiheessa epäselvyyttä, siis pitääkö olla mopo tai MP kypärä.

ElBike
09.04.2017, 16.46
Mielestäni selkeintä että ne, jotka joutuvat ajamaan tiellä, käyttäisivät kilpeä. Mutta pyöräteillä ei. Jos aletaan vaatia max.25km/h kulkevilta sähköfillareilta kilpeä, käy helposti se, että valtiovalta keksii kilvenkäyttövelvoitteen kaikille sähköfillareille, tehoon tai maksiminopeuteen katsomatta. Kilpi tarkoittaa ajoneuvon rekisteröintiä ja heti kun on saatu rekisteröintipakko, aletaan junailla fillareille veroja ja käyttömaksuja.

Mielestäni polkupyöräily on äärettömän hieno laji siinä, että sillä voi/saa ajaa lähes missä vain ja se on fysiologisesti tehokkaimpia ihmisvoimin kulkevia laitteita. Olen valmis hyväksymään rajoitukset (25/250) jos se tarkoittaa että edelleen saa ajaa vapaasti kuin sähköttömällä fillarillakin. Ja vapaasti ilman mitään juoksevia maksuja.

Lopullinen päätös hankkia sähköfillari moottoripyörän sijaan syntyi viime syksynä, kun moottoripyörille oltiin kaavailemassa käyttömaksua. Tässä yhteiskunnassa maksetaan jo veroina niin paljon eri väylien kautta, että kaavailtu ajosuoritteisiin pohjautumaton käyttömaksu alkoi ketuttaa ihan kunnolla. Vero olisi ollut sama niin 10km kuin 10000km ajaville. Eli pelkkä omistusvero.

Tässä yhteiskunnassamme ei kannata toivoa mitään kilpiä tai tunnisteita, koska kateelliset on ihan taatusti heti ajamassa sähköfillareille käyttömaksuja ja hetken sen jälkeen katsastusfirmat keksii uuden bisnesidean ja aloittaa lobbaamaan. Nauttikaa nyt vain niistä sähköfillareista vielä kun se on mahdollista.

E-Cruiser
09.04.2017, 16.56
Kilpi ei aina tarkoita ajoneuvon rekisteröintiä.
Esimerkiksi mopoissa oli vuoteen 1995 vakuutuskilpi, ei rekisterikilpeä.
Yli 250W-pyörillä voisi olla sellainen, kun vakuutuksen maksavat kuitenkin.

NikkeKnakkerton
10.04.2017, 09.03
Mielestäni selkeintä että ne, jotka joutuvat ajamaan tiellä, käyttäisivät kilpeä. Mutta pyöräteillä ei. Jos aletaan vaatia max.25km/h kulkevilta sähköfillareilta kilpeä, käy helposti se, että valtiovalta keksii kilvenkäyttövelvoitteen kaikille sähköfillareille, tehoon tai maksiminopeuteen katsomatta. Kilpi tarkoittaa ajoneuvon rekisteröintiä ja heti kun on saatu rekisteröintipakko, aletaan junailla fillareille veroja ja käyttömaksuja.

Mielestäni polkupyöräily on äärettömän hieno laji siinä, että sillä voi/saa ajaa lähes missä vain ja se on fysiologisesti tehokkaimpia ihmisvoimin kulkevia laitteita. Olen valmis hyväksymään rajoitukset (25/250) jos se tarkoittaa että edelleen saa ajaa vapaasti kuin sähköttömällä fillarillakin. Ja vapaasti ilman mitään juoksevia maksuja.

Lopullinen päätös hankkia sähköfillari moottoripyörän sijaan syntyi viime syksynä, kun moottoripyörille oltiin kaavailemassa käyttömaksua. Tässä yhteiskunnassa maksetaan jo veroina niin paljon eri väylien kautta, että kaavailtu ajosuoritteisiin pohjautumaton käyttömaksu alkoi ketuttaa ihan kunnolla. Vero olisi ollut sama niin 10km kuin 10000km ajaville. Eli pelkkä omistusvero.

Tässä yhteiskunnassamme ei kannata toivoa mitään kilpiä tai tunnisteita, koska kateelliset on ihan taatusti heti ajamassa sähköfillareille käyttömaksuja ja hetken sen jälkeen katsastusfirmat keksii uuden bisnesidean ja aloittaa lobbaamaan. Nauttikaa nyt vain niistä sähköfillareista vielä kun se on mahdollista.

Oon sun kanssa samaa mieltä. Miksi ihmeessä tehdä tästä niin vaikeaa. Nykyinen säädäntö on yksinkertainen ja sellaisena sen tulee pysyä juuri mainitsemiesi syiden takia.

OTE Säännöstä:

"Yli 250w tehoisella varustettu sähköpyörä tulee liikennevakuuttaa, ja siitä tulee löytyä etuvalo, takaheijastin ja soittokello tai muu merkinantoväline."

250w riittää ilmeisesti hyvin pitkälle ja jos haluaa enemmän niin tuossa on vaatimukset. Ei mitään raketti tiedettä mielestäni.

Kiituri
11.04.2017, 19.51

Hieno peli mutta joku hölmö on mennyt hitsaamaan takahaarukan vahingossa kiinni runkoon. Varmaan siksi oli edullinen :cool:

Kiituri
11.04.2017, 19.56
Lopullinen päätös hankkia sähköfillari moottoripyörän sijaan syntyi viime syksynä, kun moottoripyörille oltiin kaavailemassa käyttömaksua. Tässä yhteiskunnassa maksetaan jo veroina niin paljon eri väylien kautta, että kaavailtu ajosuoritteisiin pohjautumaton käyttömaksu alkoi ketuttaa ihan kunnolla.

Tottakai pitää maksaa veroja. Pitäähän osalla kansalaisia olla mahdollisuus päättää miten toisten työllään tekemää rahaa käytetään.
Juuri äsken valiittin iso joukko näitä toisten rahojen käytöstä päättäviä kinaamaan keskenään miten raha pitää jakaa.
kaikille noista rahoista päättäville atteesta riippumatta on yhteistä että rahan ansainnut vaan ei pääse päättämään.

petrivet
12.04.2017, 06.36
Hieno peli mutta joku hölmö on mennyt hitsaamaan takahaarukan vahingossa kiinni runkoon. Varmaan siksi oli edullinen :cool:

Perskules. No niinpä on menny! Täytyy tehdä rekkula.

Jos se ei tehoa ja tuo takajousto kiinnostaa pitää vaihtaa myöhemmin.

Käytetystä jotain saa ja ehkä tuolla kesän pari ajelee.

vuohi
12.04.2017, 11.19
Täällä on kanssa yksi mahdollinen sähköhuijari. Huomasin, että tulee ajettua ihan hävyttömän vähän täysjoustopyörällä kun jotenkin aina on sellainen olo, että haluaa ajaa aika leppoisan maastolenkin tai sitten lähtee suosiolla 50min ajomatkan päähän ajamaan downhill pyörällä bikeparkkiin. Ideana olisi hukata tuo täpäri ja ostaa joku pitkäjoustoinen sähköfillari tilalle niin voisi ajaa leppoisan lenkin, mutta silti paukutella kaikki lähistön mäet ylös alas tuntiin.

Tällä hetkellä vaihtoehtoja ovat nuo haibiken mallit esim. https://www.electrobike.fi/haibike-sduro-allmtn-6-0.html

Tai sitten LaPierren sx mallit esim. http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2017/e-bikes/mtb-e-bike/overvolt-sx-800-0

LaPierrelle en ole saanut vielä hintoja mutta luultavasti samaa tasoa kuin haibikellä. Ehkä näkisin, että LaPierrellä voi olla rungon suunnittelussa ja varaosien saatavuudessa pieni etulyönti asema. Toisaalta tuo haibiken 27+ rengastus voisi olla ihan kiva talvella ja märällä kelillä.

edit: löytyyhän lapierrelltäkin plussa renkailla pyörä http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2017/e-bikes/mtb-e-bike/overvolt-am-500 Aika samat speksitkin kuin tuossa haibikessä. Täytyy varmaan kysyä tuollekkin hinta. Tai itseasiassa tuon on kyllä voimansiirron osalta edellä tuota haibikeä kun on sramin 1x11 systeemi ja lisäksi on hissitolppa vakiona

NikkeKnakkerton
12.04.2017, 13.26
Täällä on kanssa yksi mahdollinen sähköhuijari. Huomasin, että tulee ajettua ihan hävyttömän vähän täysjoustopyörällä kun jotenkin aina on sellainen olo, että haluaa ajaa aika leppoisan maastolenkin tai sitten lähtee suosiolla 50min ajomatkan päähän ajamaan downhill pyörällä bikeparkkiin. Ideana olisi hukata tuo täpäri ja ostaa joku pitkäjoustoinen sähköfillari tilalle niin voisi ajaa leppoisan lenkin, mutta silti paukutella kaikki lähistön mäet ylös alas tuntiin.

Tällä hetkellä vaihtoehtoja ovat nuo haibiken mallit esim. https://www.electrobike.fi/haibike-sduro-allmtn-6-0.html

Tai sitten LaPierren sx mallit esim. http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2017/e-bikes/mtb-e-bike/overvolt-sx-800-0

LaPierrelle en ole saanut vielä hintoja mutta luultavasti samaa tasoa kuin haibikellä. Ehkä näkisin, että LaPierrellä voi olla rungon suunnittelussa ja varaosien saatavuudessa pieni etulyönti asema. Toisaalta tuo haibiken 27+ rengastus voisi olla ihan kiva talvella ja märällä kelillä.

edit: löytyyhän lapierrelltäkin plussa renkailla pyörä http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2017/e-bikes/mtb-e-bike/overvolt-am-500 Aika samat speksitkin kuin tuossa haibikessä. Täytyy varmaan kysyä tuollekkin hinta. Tai itseasiassa tuon on kyllä voimansiirron osalta edellä tuota haibikeä kun on sramin 1x11 systeemi ja lisäksi on hissitolppa vakiona

Saitko jostain tietoa mikä moottori tossa LaPierren pyörässä on ?

Pipo
12.04.2017, 13.58
https://www.pinkbike.com/news/commencal-meta-power-bike.html

Siinä juuri äsken julkaistu vaihtoehto.

vuohi
12.04.2017, 16.04
Commencal on kyllä aika kova tohon haibikeen verrattuna. LaPierren plussa malli on jo myyty kuulema loppuun ja noita sx mallejakaan ei enään ollut kuin pari jäljellä.

Itse taidan valita tähän pyörään ehkä normi 27,5 kumit, kun taloudesta löytyy jo kuitenkin läskipyörä lumikelejä varten. Ja talvella ei ole niin tarvetta kaahata alamäkiä, että tarvisi hirveästi sitä varten pyörää speksata. normi 2,4 kumi menee kuitenkin ihan ok kovalla kelillä ja pehmeät kelit ajan muutenkin läskillä. Ja meneepähän samat kumit sitten tähän ja alamäki pyörään niin säästää siinäkin vähän rahaa kun ei tarvitse kerätä taas yhtä rengaskokoa kaikkia mahdollisia renkaita mitä muka tarvitsee :D

Tulee varmaan melkein kiire tilata tuollainen lapierre, ennen kuin menevät jos tuon kapearenkaisen ostaa. Hinnat olivat kuitenkin tohon paikalliselle kauppiaalle tilattuna halvempia lapierren pyörissä kuin noissa haibiken tuotteissa ja plussaa tuosta 1x11 voimansiirrosta.

ElBike
13.04.2017, 01.25
Itse funtsinut niin että talvella voisi moottori olla aika mukava kun sattuu upottava sohjokeli. Toisaalta, menee se kapeampi sitten pohjia myöten moottorin avustuksella.

Odotin uutta fillarilehteä kuin kuuta nousevaa kun luvattiin Cannondalen Moterra testi. Tänään oli pettymys kyllä melkoinen; juttu sisälsi samaa yleistä löpinää kuin viime vuonna tehdyissä e-bike jutuissa eikä itse fillarista sanottu juuri mitään. Odotin että olisi ajettu ylämäet, testattu alamäet, keulimiset ja ties mitä ja kerrottu miten fillari menee missäkin tilanteessa. Miksi Moterran koeajojutussa kerrotaan jostain kilpailevista moottoreista tai fillarimerkeistä?

NikkeKnakkerton
13.04.2017, 08.51
Commencal on kyllä aika kova tohon haibikeen verrattuna. LaPierren plussa malli on jo myyty kuulema loppuun ja noita sx mallejakaan ei enään ollut kuin pari jäljellä.

Itse taidan valita tähän pyörään ehkä normi 27,5 kumit, kun taloudesta löytyy jo kuitenkin läskipyörä lumikelejä varten. Ja talvella ei ole niin tarvetta kaahata alamäkiä, että tarvisi hirveästi sitä varten pyörää speksata. normi 2,4 kumi menee kuitenkin ihan ok kovalla kelillä ja pehmeät kelit ajan muutenkin läskillä. Ja meneepähän samat kumit sitten tähän ja alamäki pyörään niin säästää siinäkin vähän rahaa kun ei tarvitse kerätä taas yhtä rengaskokoa kaikkia mahdollisia renkaita mitä muka tarvitsee :D

Tulee varmaan melkein kiire tilata tuollainen lapierre, ennen kuin menevät jos tuon kapearenkaisen ostaa. Hinnat olivat kuitenkin tohon paikalliselle kauppiaalle tilattuna halvempia lapierren pyörissä kuin noissa haibiken tuotteissa ja plussaa tuosta 1x11 voimansiirrosta.

Mistä sä päätit tilata ton LaPierren ? Suoraan valmistajalta?

Jukka Helminen
13.04.2017, 08.53
Aina ei voi onnistua! Ei edes ihan aina. Ja hosumalla tulee vain nopeammin valmista. Nyt tuli ehkä kynäiltyä liiankin hätäisesti! Tosiaan olisi pitänyt olla enemmän tarinaa maastossa ajamisesta (minä siis kirjoitin sen jutun ja itseni lisäksi 4 eri hemmoa ajoi pyörällä yhteensä noin 500 kilsaa). Keskityin todellakin enemmän moottoripuoleen. Sitä en kuitenkaan komppaa että muista moottoreista kirjoittaminen oli turhaa. Ainakin meille F-lehteen tulevat kyselyt liittyvät nimenomaan eri moottoreiden ominaisuuksiin. Toinen kiinnostava seikka näyttää olevan kysymys sähköpyörän kiekoista. 27,5, 29 vai plussa? Siihen ainakin tuli jutussa meidän mielipide. Tosin yksi pyörää testanneista on laittamassa omaan plussasähkäriinsä 29 kiekkoja. Itse meinaan kokeilla eteen 29 kiekkoa jollain pehmeäseoksisella 2,5 tuumaa leveällä renkaalla. Kiitos ja anteeksi! JH

vuohi
13.04.2017, 10.17
Mistä sä päätit tilata ton LaPierren ? Suoraan valmistajalta?

Tampereella Nippelistä, myyvät LaPierreä ja saavat tilattua kaikkia malleja mitä vaan valmistajalta löytyy. Päädyin tilaamaan tuon sx800 mallin kun sx600:ta ei ollut enään m-kokoa mikä oli lähinnä vanhaa enduropyörää. Vähän meni ylitse ehkä alkuperäisestä budjetista mutta onpahan nyt sitten samalla tarpeeksi hyvät iskarit ja hinta jäi kuitenkin alle tuon Haibiken sduro 7.0 saati sitten 8.0 mallin mihin tuota oikeastaan pitäisi verrata.

Toimitusaika on kaksi viikkoa eli ihan heti ei pääsee kertomaan tunnelmia, onneksi minulla on tässä välissä reilun viikon työreissu niin ei mene niin kärvistelyksi :D

ElBike
13.04.2017, 11.03
Aina ei voi onnistua! Ei edes ihan aina. Ja hosumalla tulee vain nopeammin valmista. Nyt tuli ehkä kynäiltyä liiankin hätäisesti! Tosiaan olisi pitänyt olla enemmän tarinaa maastossa ajamisesta (minä siis kirjoitin sen jutun...

Kiitos vastauksesta. Tässä kun on tullut luettua kaikki lehtijutut viime aikoina liittyen sähkömaastureihin, niin olin havaitsevinani jutussa samoja elementtejä kuin viime vuonna olleessa kolmen fillarin "maisteissa". Nyt kun oli koeajossa nimenomaan yksi tietty pyörä, niin toivoin että olisi keskitytty tärkeimpään eli miltä tämä yksi fillari tuntuu ajossa ja käytännössä, eikä vertailuun muihin moottoreihin tai fillareihin. Maininta Meridasta esim ei liittynyt Moterraan millään tapaa.

Blackborow
13.04.2017, 11.11
Jos maastoon haluaa mennä ei tarvitse maanomistajan lupaa jos ei ole polttomoottoria.

Jos on niin että maastossa pyörä ei saa kulkea yli 25 km/h, missä se sääntö on selkeästi kerrottu?
Ei pidä paikkaansa. Missään ei sanota, että vain polttomoottori vaatisi maanomistajan luvan. Sen sijaan laissa sanotaan, että joka miehen oikeudella saa kulkea jalan, pyöräillä jne. Laissa yli 25km/h kulkeva sähköpyörä ei rinnastu enää polkupyörään vaan se on tosiaan näitä L1e-A jne. luokituksen ajoneuvoja.

Menkäähän vaan kaahailemaan sähköavustuksella metsiin 50km/h. Varmasti kaikki muut polkujen käyttäjät tykkään ihan perhanasti, mutta vittuako siitä kunhan itsellä on kivaa.

vuohi
13.04.2017, 11.43
Itse näkisin, että siinä ei ole avustuksen huippunopeudella mitään merkitystä, kaahataan joidenkin marjastajien ohi 25km/h, 50km/h alamäkeen tai 50km/h tasasella avustettuna, sanomista tulee joka tapauksessa, jos ja kun ne muut metsänkäyttäjät kokevat että vauhti oli tilanteeseen nähden liian suuri. Varsinkin kun nuo paremman pään sähköpyörät näyttävät isoine akkuineen aika meneviltä peleiltä ja kuskillakin saattaa olla fullface kypärä tuomassa lisää moottoripyörä fiboja. Eli kannattaa vähän miettiä missä pommittaa täysiä pimeisiin paikkoihin yms. ihan samaa järjen käyttöä kuin tavallisellakin maasturilla. Metsän/polkujen kulumiselle se nyt on ihan sama kuinka kovaa päästelee menemään. Lähinnä käytetyt watit ratkaisevat sen paljonko tulee jarruteltua ja täten mahdollisesti kulutettua maapohjaa.

Itse uskon, että tuo 25km/h riittää maastoon ihan hyvin, siirtymiä varten voisi tuollainen 45km/h modifikaatio olla ihan kätevä kun tuollaisen 22kiloa+nappula renkaat kompon polkeminen yhtään yli tuon 25km/h vauhdin voi olla aika kovan työn takana :D

Blackborow
13.04.2017, 11.57
Metsän/polkujen kulumiselle se nyt on ihan sama kuinka kovaa päästelee menemään. Lähinnä käytetyt watit ratkaisevat sen paljonko tulee jarruteltua ja täten mahdollisesti kulutettua maapohjaa.

1000 wattia ei toki tule käytettyä jos ne on. Juu juu :rolleyes:

vuohi
13.04.2017, 12.09
l
1000 wattia ei toki tule käytettyä jos ne on. Juu juu :rolleyes: Tässä on ollut lähinnä puhe noiden 250 wattisten pyörien virittämisestä siten, että se avustus ei lakkaa 25km/h kohdalla. 1kw moottorilla saa kyllä jo samalta rullalle jos ajotyyli on vähänkään repivä se on totta.

petrivet
13.04.2017, 15.23
Itse näkisin, että siinä ei ole avustuksen huippunopeudella mitään merkitystä, kaahataan joidenkin marjastajien ohi 25km/h, 50km/h alamäkeen tai 50km/h tasasella avustettuna, sanomista tulee joka tapauksessa, jos ja kun ne muut metsänkäyttäjät kokevat että vauhti oli tilanteeseen nähden liian suuri. Varsinkin kun nuo paremman pään sähköpyörät näyttävät isoine akkuineen aika meneviltä peleiltä ja kuskillakin saattaa olla fullface kypärä tuomassa lisää moottoripyörä fiboja. Eli kannattaa vähän miettiä missä pommittaa täysiä pimeisiin paikkoihin yms. ihan samaa järjen käyttöä kuin tavallisellakin maasturilla. Metsän/polkujen kulumiselle se nyt on ihan sama kuinka kovaa päästelee menemään. Lähinnä käytetyt watit ratkaisevat sen paljonko tulee jarruteltua ja täten mahdollisesti kulutettua maapohjaa.

Itse uskon, että tuo 25km/h riittää maastoon ihan hyvin, siirtymiä varten voisi tuollainen 45km/h modifikaatio olla ihan kätevä kun tuollaisen 22kiloa+nappula renkaat kompon polkeminen yhtään yli tuon 25km/h vauhdin voi olla aika kovan työn takana :D

Kuulostaa ihan järkevältä.

Sinänsä paikkapaikoin ihmeen tuomitsevaa tekstiä joiltakin. Onko asialla tosiaankin saman lajin harrastajat?

Itse kun liikun usein täällä ruuhkasuomessa ja saattaa täällä kilometrin sisällä parikin pyörää vastaan tulla eli ei siinä kauheasti mitään vaaratilanteita välttämättä tule jos joku 40 km/ h tunnissa ajaa pyörällä. Menee siellä mopoja kovempaakin.

e-tracker
13.04.2017, 15.59
Haibiken sähkötäpäri boschin voimayksiköllä, aluksi ajattelin että rajoittaja ok, parasta mitä olen tehnyt niin rajoittajan poisto, ei siis enää mitään nopeusrajaa avustukselle, vapauden tunne käsinkosketeltava.

Pipo
13.04.2017, 16.06
Sähköpyörät tulee. Kaikenlaiset. Hyvässä ja pahassa. Haluttiin sitä tai ei.

Onhan kuulemma jo nyt joka kuudes pyörä maailmassa sähköpyörä ja alan liikevaihdosta puolet tulee niistä. Ja tuskin kehitys tuohon pysähtyy..

sähköläski
13.04.2017, 16.31
Haibiken sähkötäpäri boschin voimayksiköllä, aluksi ajattelin että rajoittaja ok, parasta mitä olen tehnyt niin rajoittajan poisto, ei siis enää mitään nopeusrajaa avustukselle, vapauden tunne käsinkosketeltava.
Onko havaittavissa nopeampaa akun tyhjenemistä, eli ajatko paljon avustuksella yli 25km/h? Miten tämä vaikuttaa akun kestoon? Paljonko tulee kilometrejä ennenkuin akku on tyhjä?

e-tracker
13.04.2017, 16.58
Onko havaittavissa nopeampaa akun tyhjenemistä, eli ajatko paljon avustuksella yli 25km/h? Miten tämä vaikuttaa akun kestoon? Paljonko tulee kilometrejä ennenkuin akku on tyhjä?

Vaikuttaa tietysti rangeen, juuri senverran että 500Wh akku vakavasti harkinnassa, alkuperäinen tässä pari vuotta vanhassa 400Wh, tälläkin kyllä pärjää.

Irocci
13.04.2017, 17.16
Ei pidä paikkaansa. Missään ei sanota, että vain polttomoottori vaatisi maanomistajan luvan. Sen sijaan laissa sanotaan, että joka miehen oikeudella saa kulkea jalan, pyöräillä jne. Laissa yli 25km/h kulkeva sähköpyörä ei rinnastu enää polkupyörään vaan se on tosiaan näitä L1e-A jne. luokituksen ajoneuvoja.

Ihanko omasta päästä keksit tämmösen lain, jotta ei sähköavusteisella sais ajaa yli 25km/h?
Ihan hyvin tolla pääsee alamäkiin 50-60km/h ja ihan laillisesti eli samaa nopeutta kuin luomullakin ja niitäkö ei tää SINUN keksimä 25km/h maks. nopeus koske?

Ps: Jos ei tiedä asioista tuon vertaa niin kannattaa olla ihan hiljaa.
Ps2: Avustus loppuu 25km/h, mutta missään ei ole rajattu sen jälkeen ajonopeutta muutenkuin yleensä tien liikennemerkein tai yleinen 80km/h nopeusrajoitus.
Ps3: Käytännössä siis metsäpoluilla saa ajaa 80km/h ihan laillisesti pyörällä, jos vaan muka siihen pystyy eli käytännössä ei muutoin kuin älyttömissä alamäissä.
Ps4: Sähköavusteinen ja sähköpyörä on eri asioita ja laitteita.

YT
13.04.2017, 17.21
^Maastoliikennelain mukaan nopeusrajoitus on maalla 60km/h ja jäällä 80km/h. Polkupyörää maastoliikennelaki ei koske, joten sillä saa ajaa kovempaakin.

sas
13.04.2017, 17.42
Saitko jostain tietoa mikä moottori tossa LaPierren pyörässä on ?

Linkitettyjen sivujen kuvien mukaan LaPierre käyttää Boschin Performance Cx:ää.

Irocci
13.04.2017, 18.14
^Maastoliikennelain mukaan nopeusrajoitus on maalla 60km/h ja jäällä 80km/h. Polkupyörää maastoliikennelaki ei koske, joten sillä saa ajaa kovempaakin.

Hyvä että korjasit. Itse muistelin just toisin päin. Mutta kummiskin pyörällä saa käytännössä ajaa niin kovaa kuin sielu sietää metsässä, mutta jotkut vaan itkee siitä että sähköpyörällä ajettais kovaa, vaikka samat säännöt jokaisella.
Ehkä se vaan joillekin luomu kuskeille käy itsetunnon päälle, jotta avusteisella ajavalla ei ole ylämäen jälkeen jalat hapoilla niin jaksaa sit heti vetää kovaa alaskin päin.

Pipo
13.04.2017, 18.19
Kyllä se tulee olemaan tiukka paikka kun mummot vetelee Helkamalla ohi vastatuulessa :)

Blackborow
13.04.2017, 19.07
Ihanko omasta päästä keksit tämmösen lain, jotta ei sähköavusteisella sais ajaa yli 25km/h?

Saa toki, mutta avustaa se ei saa enää 25km/h jälkeen. Tuollahan puhuttiin niistä viritetyistä jotka avustaa 45km/h asti. Se ei ole enää polkupyörään rinnastettava värkki.

Jami2003
13.04.2017, 20.38
Tästä lainsäädännöstä on olemassa oma ketjunsa jossa kannattaa vääntää asiasta.

Itseä kiinnostaa sen verran että kunhan vuokrapeli tulee vastaan täytyy lunastaa pari tuntia ajoaikaa. Rengaskoko on mielenkiintoinen. Luulisi että plussa koko täysjoustolla on luontevin vaihtoehto.

Äyrämöinen
14.04.2017, 06.23
Haluaa pelkästään pikaiseen maastoajeluun sähköfatbiken. Budjetti olis jotain 3000-4500t.Kunnon fatit alla. Mikä olis? Ei mitään kokemuksia moisista

Äyrämöinen
14.04.2017, 06.47
Lapierre OVERVOLT SX 800 . Saako ulkomailta mistä? Tai haibike täysjousto. Ulkomailta firman piikkiin niin sais alvitonna.

Äyrämöinen
14.04.2017, 07.35
Milloin tuo Commencal täysjousto tulee myyntiin ja saako millaiset läskit alle? Anteeksi tää hullu kysely mut en kahteen yöhön ole nukkunut ku miettiny näitä...

Pipo
14.04.2017, 08.15
Haluaa pelkästään pikaiseen maastoajeluun sähköfatbiken. Budjetti olis jotain 3000-4500t.Kunnon fatit alla. Mikä olis? Ei mitään kokemuksia moisista

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nutrail-hybrid-500-2016-477507

Tuohon hintaan ei parempaa taida olla missään.

SSGT-92
14.04.2017, 08.26
Tuossa yksi pyörävalmistaja jolla on sähköpyörämallisto,mielestäni kohtuu laajakin ;https://www.orbea.com/fi-en/ebikes/
Edustus suomessakin on.

Irocci
14.04.2017, 09.49
Läskitäpäri.
http://www.haibike.com/en/INT/bikes/267/2017-sduro-full-fat-six-7-0?variant=4547211742

Äyrämöinen
14.04.2017, 10.55
Kyl tuo haibike mitä katellu. Mikä ero tuolla täpärillä 2016 ja 2017 malleissa?
Selkä ei kestä kovaa ryskää niin siksi kunnon joustot sais olla.

ElBike
14.04.2017, 12.00
Itseä kiinnostaa sen verran että kunhan vuokrapeli tulee vastaan täytyy lunastaa pari tuntia ajoaikaa. Rengaskoko on mielenkiintoinen. Luulisi että plussa koko täysjoustolla on luontevin vaihtoehto.

Nyt tulee mutua, koska omakohtaista kokemusta ei ole (vielä?) kertynyt. Jossain ulkomaanjulkaisussa verrattiin saman fillarin (olikohan Moterra) plussaversiota ja 2.35" renkailla varustettua. Mielikuva oli että mutkapolulla kapeammilla renkailla varustettu on ajotuntumaltaan tarkempi ja täsmällisempi. Samassa julkaisussa todettiin että ei plussarenkaissa voi kuitenkaan käyttää sellaisia ryömintä/pito paineita kuin tavanfillarissa koska pyörässä on massaa 21-24 kiloa ja sitä on vaikeampi kuskin keventää, joten monia esteitä päin joutuu ajamaan suoraan. Eli plussakumeissa pitäisi olla painetta kuitenkin melko paljon ettei hakkaa läpi.

Nyt viimeisimmässä Fillari-lehdessä todettiin että mm. Moterran 130mm jousto on siinä ja siinä. Monella merkillä näyttää olevan siten että plussakoossa tarjotaan lyhyempiä joustovaroja kuin kapeammilla renkailla varustetuissa. Oiken pitkäjoustoiset ei ole (yllättäen) varustettukaan plussarenkailla vaan ihan kapeammilla. Miksi? Toisiko plussarenkaiden vaatima tila jotain epäedullisia vaikutuksia esim. takahaarukan pituuteen tms. jos yhdistetään vielä pitkä jousto samaan pakettiin? Minkäs paksuisilla renkailla nykyään ajetaan dh:ta?

Toisaalta; kun moottori kompensoi vierintävastusta, voidaan käyttää pitävämpiä renkaita eli karkeampaa kuviointia. Paksu rengas taas ei kompensoi riittävästi pitemmän jousituksen tuomaa hyötyä. Ja toisaalta pitempi jousitus ei välttämättä haittaa menoa heikentävästi, koska moottori kompensoi pogoamisen.

Itse kyllä ottaisin plussakumit eli leveät vanteet koska talvella plussakoosta taas on kiistatonta hyötyä.

Meridalla on 150mm joustava plussarenkainen fillari ja sen olisin jo tilannutkin, mutta ei saa mistään :(

Anaxagore
14.04.2017, 12.16
Läskitäpäri.
http://www.haibike.com/en/INT/bikes/267/2017-sduro-full-fat-six-7-0?variant=4547211742

Toi on kyllä hupaisa peli. Saisi vaan omalle polkemistyylille olla Boschin Performance CX:llä. Mitä poljeskelin 10min tuolla niin
Yamaha PW ei avusta jos vähänkään korkeammalla kadenssilla (olikohan perstuntumalla yli 80-90rpm) polkee. Boschissa en vastaavaa huomannut. Yamahan PW-X:ssä tämä on kuulemma korjattu mutta jotenkin ei se avustuksen mukana pysyminen siinäkään tuntunut pikaisesti kokeiltuna niin hyvältä kuin Boschissa.

Pitäisi varmaan opetella pyörittämään pienemmällä kadenssilla. Muutoin tuo Haibiken täysjoustoläski on mainio peli. Haibiket näyttää siltä että ne on aika loppuun asti mietittyjä: pohjapanssarit ja sulava akun integrointi. Tietenkään ne ei spessun integraatioasteelle pärjää mutta hyvä suoritus kun otetaan huomioon että kyse on standardiosista.

Itse olen vakavasti harkinnut Haibiken Xduro Fatsix 6.0:aa.

vuohi
14.04.2017, 13.02
Nyt tulee mutua, koska omakohtaista kokemusta ei ole (vielä?) kertynyt. Jossain ulkomaanjulkaisussa verrattiin saman fillarin (olikohan Moterra) plussaversiota ja 2.35" renkailla varustettua. Mielikuva oli että mutkapolulla kapeammilla renkailla varustettu on ajotuntumaltaan tarkempi ja täsmällisempi. Samassa julkaisussa todettiin että ei plussarenkaissa voi kuitenkaan käyttää sellaisia ryömintä/pito paineita kuin tavanfillarissa koska pyörässä on massaa 21-24 kiloa ja sitä on vaikeampi kuskin keventää, joten monia esteitä päin joutuu ajamaan suoraan. Eli plussakumeissa pitäisi olla painetta kuitenkin melko paljon ettei hakkaa läpi.

Nyt viimeisimmässä Fillari-lehdessä todettiin että mm. Moterran 130mm jousto on siinä ja siinä. Monella merkillä näyttää olevan siten että plussakoossa tarjotaan lyhyempiä joustovaroja kuin kapeammilla renkailla varustetuissa. Oiken pitkäjoustoiset ei ole (yllättäen) varustettukaan plussarenkailla vaan ihan kapeammilla. Miksi? Toisiko plussarenkaiden vaatima tila jotain epäedullisia vaikutuksia esim. takahaarukan pituuteen tms. jos yhdistetään vielä pitkä jousto samaan pakettiin? Minkäs paksuisilla renkailla nykyään ajetaan dh:ta?

Toisaalta; kun moottori kompensoi vierintävastusta, voidaan käyttää pitävämpiä renkaita eli karkeampaa kuviointia. Paksu rengas taas ei kompensoi riittävästi pitemmän jousituksen tuomaa hyötyä. Ja toisaalta pitempi jousitus ei välttämättä haittaa menoa heikentävästi, koska moottori kompensoi pogoamisen.

Itse kyllä ottaisin plussakumit eli leveät vanteet koska talvella plussakoosta taas on kiistatonta hyötyä.

Meridalla on 150mm joustava plussarenkainen fillari ja sen olisin jo tilannutkin, mutta ei saa mistään :(

DH:ta ajetaan nykyään pääasiassa 2,4 tuumaa leveillä 27,5'' kumeilla käsittääkseni.

Noita pitkäjoustoisia plussa malleja voi olla harvassa myös sen takia, että tuollainen normaali hyvä plussa koon kumi ei oikein ole soveltuva mäen laskuun, koska niistä on tehty niin kevyitä. Parilla juutube videolla missä verrataan ihan tavallisia pyöriä dh-radalla plussa koon kumit olivat koko ajan hajalla vaikka ilmaa oli varmaan ihan tarpeeksi. Kyljet yms. vaan ovat liian ohuet monessa kumissa ja repeävät kivikossa kun ajetaan vähän kovempaa ilmeisen helposti.

Veikkaan myös, että se plussa koon tarjoama etu tosiaan katoaa melko hyvin kun painetta on tarpeeksi. Itse olen esim. kerran koe mielessä ajanut tavallisella jäykällä läskillä bikeparkissa ja kohtuu helpotkin reitit tarvitsivat 0,7 bar ilmaa 4,8 kumiin ettei vanne olisi ollut koko ajan kivissä kiinni eli aika kivireki jo tuolloin kyseessä. Toinen huomio oli läskillä ajamisesta oli se, että pyörä on nopeilla osuuksilla tosi raskas käänellä verrattuna alamäki pyörään, tietenkään plussa-koon kiekot eivät ole niin painavat kuin läskissä mutta raskaammat kuitenkin kuin normi levyiset.

Lisäksi kun mennään alamäkeen suht kovaa ja pyörässä on se yli 150mm joustoa ei renkaan ole pakko tehdä niin paljoa työtä suht tasaisen kyydin takaamiseksi, kuin taas hitaasti tasamaalla edetessä, jolloin iskarien sisäiset kitkat haittaavat paljon enemmän niiden toimimista pienimpiin kiviin ja juurin jotka taas renkaat poimivat mukavasti pois.

Mutta yhteenvetona ja omana arviona aiheesta: Jos ei ole tarkoitus ajaa paljoa dh:ta/muuta rymistelyä kivikossa/hyppimistä yms. ja talveksi ei ole erikseen läskipyörää, ostaisin varmaan itsekkin plussa mallin jollain noin 150mm joustolla.

Pipo
14.04.2017, 13.40
Itselleni kun on tulossa 130 millin joustolla oleva plussa niin mietin lähinnä mihin ihmeessä tarvin noin paljon joustoa.
Mutta kun kaikissa plussissa tuo näyttää olevan minimi mitä valmistetaan niin minkäs teet :)

Äyrämöinen
14.04.2017, 13.47
Eikö fatsix 7.0 ;ssa ole jo pw-x moottori? Koeajaa täällä ei ole mahdollisuutta .

Anaxagore
14.04.2017, 16.01
Eikö fatsix 7.0 ;ssa ole jo pw-x moottori? Koeajaa täällä ei ole mahdollisuutta .

Ei ole. PW vaan. Ehkä ensi vuonna sitten.

Äyrämöinen
14.04.2017, 19.04
Kylhän tuo alennus cube ehkä minun ajoilla järkevin kuitenkin olis. Onko tolppahissistä miten töyssyjen vaimentimena hyötyä verraten täppäriin?

Jami2003
14.04.2017, 20.05
Kylhän tuo alennus cube ehkä minun ajoilla järkevin kuitenkin olis. Onko tolppahissistä miten töyssyjen vaimentimena hyötyä verraten täppäriin?
Jos se toimii ei se mitään vaimenna.

Äyrämöinen
14.04.2017, 23.08
Aivan.Olin luulossa et joissakin on myös joustoa mut on vaan sitte korkeus-säädin.

NikkeKnakkerton
15.04.2017, 13.56
Mitäs otteko koskaan kuullu LEVO:sta?

http://www.raispo.fi/polkupyorat/specialized/shkpyrt/levo-fsr-comp-6fattie

youtubessa ainaki saanu hyviä arvosteluja?

wemmi
15.04.2017, 14.41
Toi on kyllä hupaisa peli. Saisi vaan omalle polkemistyylille olla Boschin Performance CX:llä. Mitä poljeskelin 10min tuolla niin
Yamaha PW ei avusta jos vähänkään korkeammalla kadenssilla (olikohan perstuntumalla yli 80-90rpm) polkee. Boschissa en vastaavaa huomannut. Yamahan PW-X:ssä tämä on kuulemma korjattu mutta jotenkin ei se avustuksen mukana pysyminen siinäkään tuntunut pikaisesti kokeiltuna niin hyvältä kuin Boschissa.

Pitäisi varmaan opetella pyörittämään pienemmällä kadenssilla. Muutoin tuo Haibiken täysjoustoläski on mainio peli. Haibiket näyttää siltä että ne on aika loppuun asti mietittyjä: pohjapanssarit ja sulava akun integrointi. Tietenkään ne ei spessun integraatioasteelle pärjää mutta hyvä suoritus kun otetaan huomioon että kyse on standardiosista.

Itse olen vakavasti harkinnut Haibiken Xduro Fatsix 6.0:aa.

https://www.focus-bikes.com/int/27849-jam-plus.html focuksella on myös aika integroidun näköistä pyörää, joillain on noita jo varmaan ajossa? mites paljon noissa mahtaa olla matka mitä pääsee tavan maastoajossa? entäs tuo shimanon moottori verrattuna näihin bosch, yamaha, brose yms.

NikkeKnakkerton
15.04.2017, 14.55
https://www.focus-bikes.com/int/27849-jam-plus.html focuksella on myös aika integroidun näköistä pyörää, joillain on noita jo varmaan ajossa? mites paljon noissa mahtaa olla matka mitä pääsee tavan maastoajossa? entäs tuo shimanon moottori verrattuna näihin bosch, yamaha, brose yms.

Löyty tollanen vertailu vuodelta 2016 http://ebiketips.co.uk/content/advice/buyers-guide/urban-mid-motor-shoot-out-bosch-vs-shimano-vs-brose-vs-yamaha-463

Anaxagore
15.04.2017, 18.36
Tässä toinen vähän enemmän käytännön ominaisuuksia sivuava
http://ebike-mtb.com/en/first-ride-shimano-steps-mtb-e8000-e-mtb-motor/

Kaarne
16.04.2017, 18.27
Osaisiko kukaan vinkata, mitkä ovat edullisimmasta päästä olevia maastopyöriä, mistä tuo Boschin tekniikka löytyisi? Onko isoja eroja Bafangin vastaavaan(250w)?

wemmi
16.04.2017, 19.57
Osaisiko kukaan vinkata, mitkä ovat edullisimmasta päästä olevia maastopyöriä, mistä tuo Boschin tekniikka löytyisi? Onko isoja eroja Bafangin vastaavaan(250w)?

http://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mountainbike/ radonilta sais 2000 euroon

Jeltsar
16.04.2017, 21.09

Omakohtainen kokemus ainoastaan 29", mutta luulisin rengaspaineista huolimatta 27+ kuitenkin tarjoavan enemmän pitoa. Sama myös, jos puhtaat läskit alla.

Vai vaikuttaako sähkiksen paino niin paljon? Eikös luulisi, että vaan lisää rengaspainetta sen verran mitä 10kg lisäpaino vaatii. Tietty päälle vielä vauhtilisä riippuen ajotyylistä. Koska muutoin samalla logiikalla "läskikuski" ei hyötyisi plussarenkaista.

ElBike
20.04.2017, 22.39
Itsellä harvemmin täysjoustosta pito on loppunut. Märässä mudassa, märässä juurakossa ja märällä kalliolla ehkä. Täysjoustoa on vaikea saada sutimaan. Ehkä useammin on voimat, ja tietysti usko, loppunut ennen pitoa. Itse olen kyllä melko hyvä kiipeämään eli osaan polkea juuri oikeilla hetkillä ettei sudi. Mutta voihan se olla että moottori vääntää rajummin ja sutimista on vaikampi kontrolloida.
Kyllä 10kg paino tekee jo paljon. Ukossa se ei niin vaikuta kun pyörää voi kevennellä, mutta fillarissa ihan varmasti vaikuttaa. Nykyään voi nykäistä pelkästään tangosta etupyörän ilmaan. Fillarimessuilla kun kokeilin monia sähköfillareita niin kyllä keula oli melko raskas saada nousemaan ilman polkemista. Polkemallakin vaikea, mutta varmasti osasyynä ettei osannut vielä ulosmitata moottorin apuja täysin.

ealex
21.04.2017, 23.33
Nyt minäkin olen onnellinen sähkömaasturin omistaja, 27,5+ täysjousto Shimanon moottorilla, Focus Jam2 Plus:
https://lh3.googleusercontent.com/hTJjA07FyAkW-_W5mioGgSYdo4qOdM60-DfBiBrGg1Ezdt7LBmCSEJ1aqTpCSIO3B9rEtGqBOzTMYg=w120 0

Kävin ensin kokeilemassa Brosea, Spessun Turbo Levo FSR, ja se oli aika hämmentävä kokemus, kuinka vanhanaikainen Brosen avustus on. Alkaa varovaisesti ja viiveellä kasvaa liiankin suureksi. Mielestäni se on todella ärsyttävä ja mopomainen käytös maastossa. Boschista on vain vähän kokemusta ja siitä on jo aikaa, mutta en ihmettelisi, että sekin on nykyään Brosea parempi maastoon, vaikka pari vuotta sitten Brose olikin ylivoimaisesti paras. :rolleyes: Spessussa olisi valtavasti rengastilaa ja erinomainen sähköjärjestelmän konfigurointimahdollisuus, toimii myös tehomittarina. Lisäksi huomasin että takakolmio oli aika löysä…

Seuraavaksi kokeilin Shimanoa ja sehän on maastokäytössä valovuosia edellä Brosea. :) Ja Focuksen takapää on erittäin sivuttaisjäykkä. Tosin haittapuolena rengastilaa on niukasti. Shimanokaan ei ole mikään täydellinen, käytännössä vain yksi asetus on maasto-optimoitu – Trail. Eco on liian kaupunkimainen eikä tarjoaa täyttä avustusta, vaikka kuinka polkisi itse. Boost taas on ihan lelu. :rolleyes: Itse kaipaisin Trailista vähemmän avustavaa versiota, eli niin, että itse joutuisi tarjoamaan enemmän vääntöä kammelle että saisi täyden avustuksen.

Shimanolla ei pysty säätämään rengaskokoa, ei edes huollossa. Kuulemma vain Shimanon edustaja itse voi sen säätää. Niinpä Focus lopettaa avustuksen n. 22-23 km/h nopeudessa. Tämä on aika ärsyttävä siirtymällä, muutamalla km/h erolla on todella iso merkitys.

Akku riittää hyvin 3h lenkille säästämättä.

Äyrämöinen
22.04.2017, 06.13
Onko spessun s-Works 6fattie 2017 tosta sun kokeilemasta kummempi moottorin osalta vai onko vaan hilut parempia ku hintaa? Onko spessut kaikki samalla moottori systeemillä?

sähköläski
22.04.2017, 08.31
Nyt minäkin olen onnellinen sähkömaasturin omistaja, 27,5+ täysjousto Shimanon moottorilla, Focus Jam2 Plus:
https://lh3.googleusercontent.com/hTJjA07FyAkW-_W5mioGgSYdo4qOdM60-DfBiBrGg1Ezdt7LBmCSEJ1aqTpCSIO3B9rEtGqBOzTMYg=w120 0

Hienoa!

Kai me joudutaan iltapäivällä lähteä lenkille, jos vaan pysyn perässä!

Pipo
22.04.2017, 08.47
Focuksessa on kyllä hienosti saatu akku integroitua ja muutenkin linjakkaan näköinen peli. Isot propsit siitä.

Samanlaiset kokemukset itselläkin Spessun Brosesta vaikkakin koeajo olikin vain puolisen tuntia.
Ymmärtääkseni kaikissa Spessuissa on mallista riippumatta täsmälleen sama moottori samalla softalla.

Shimanosta ei vielä kokemuksia mutta niissäkin taitaa olla eri pyörämerkeillä hieman eri softat joten ne eivät liene ihan identtisiä käytökseltään. Emtb testissä ainakin annettiin ymmärtää että Focuksella olisi oma softansa.

ealex
22.04.2017, 09.21
Focucsessa on Shimanon softa ja itse pystyy päivittämään. Tosin viimeisin versio 4.0.3 on todella tuore, 17. maaliskuuta: http://e-tubeproject.shimano.com/firmware/template/?type=e-bike&series=&model=DU-E8000

Mukana oli 4.0.1 ja käyttäytymisessä oli selkeä ero, vaikka mitään ei ole mainittu. Esim 4.0.3 softalla käyttäytyminen on sivistyneempää silloin kun avustus loppuu.

Pipo
22.04.2017, 09.42
Ok. Oiskohan tuonne tulossa jossain vaiheessa mahdollisuus itse vaikuttaa noihin avustustasoihin..?

ealex
22.04.2017, 09.59
Moottorille on tasan yksi ominaisuus konfiguroitavissa, onko lampun liitin enabloitu vai ei. :rolleyes: Vaikea uskoa että lähiaikoina pystyisi vaikuttamaan avustustasoihin.

Äyrämöinen
22.04.2017, 10.46
Pitääkö focuseen valita ostaessa tuo lisäakkuominaisuus vai saako myöhemmin joka jam2 malliin?
Mikä akun kestävyys esim. 500 boschiin verraten? Mielenkiintoinen varsinkin moottorin osalta.lisää tietoa kiitos

ealex
22.04.2017, 13.31
Focuksen lisäakku ei taida olla tällä hetkellä myytävänä. Enkä suosittelisi sitä heti ostaa kokeilematta ilman. Focuksen akku on vain 22W/h pienempi, kuin Spessun (378W/h vs 400W/h) ja itselleni riittää hyvin. Näkisin käytännön erona Boschiin sen, että akkua täytyy ladata useammin. Esim Boschilla menisi pari 3h lenkkiä samalla latauksella, Shimanolla ehkä ei. Vastaavasti sitä ylimääräistä kapasiteettia ei tarvitse kuljettaa joka lenkillä mukana.

Fiilistelykuva tämän päivän lenkiltä: :rolleyes:
https://lh3.googleusercontent.com/80AzeXwjCmouKvFH1Phk3G_3oDX7I1yLlKhTL6JDWAfVm8Gvqq 6RWyxSv6kZjkHIy6AuY03aRqHOgg=w1000

Irocci
22.04.2017, 15.10
Miksiköhän tuollaseen painavaan 4k€ sähköpyörään on laitettu ohuilla putkilla oleva halpis ilmakeula?
Ja jos sähköissä ei löydy hyvää avustustasoa ja avustuskin loppuu ennenaikojaan niin eikö tuo ole jo huono ominaisuus.
Miten helppo on ottaa akku irti lataukseen? Kun pyörää säilyttää esim. taloyhtiön pyörävarastossa niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ladata akku irrallaan.

Hienon näköinen tuo kyllä on ja värityskin omaan mieleen.

ealex
22.04.2017, 15.48
Miksiköhän tuollaseen painavaan 4k€ sähköpyörään on laitettu ohuilla putkilla oleva halpis ilmakeula?
Ja jos sähköissä ei löydy hyvää avustustasoa ja avustuskin loppuu ennenaikojaan niin eikö tuo ole jo huono ominaisuus.
Miten helppo on ottaa akku irti lataukseen? Kun pyörää säilyttää esim. taloyhtiön pyörävarastossa niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ladata akku irrallaan.

Hienon näköinen tuo kyllä on ja värityskin omaan mieleen.
Tämä on halvin malli niinpä siinä on hinnat alkaen Sektor keula (eli jopa parempi, kuin Recon, mikä lukee spekseissä). Kalliimmassa on Yari. Sektorissa on teräksiset putket ja se on itse asiassa hyvinkin tukeva, sen takia ei edes tarvitse päivittää.

Shimano tarjoaa minulle tällä hetkellä markkinoiden ylivoimaisesti parasta avustusta maastoon, siitäkin huolimatta, että avustustasot eivät ole täydellisiä. Markkinoiden paras ei ole minusta huono ominaisuus. :) Ajelen suorat ja tekniset paikat Ecolla, nousuissa käytän Trailia. Avustus loppuu kesken tiellä, mutta ostin pyörän maastoa varten.

Akkua ei saa irti lataukseen, itselläni tämä ei ole ongelma, kun pyörä säilytetään sisällä. Rungossa on erinomainen magneetti-liitin latausta varten, eli liitintä ei tarvitse työntää eikä kiertää.

Pipo
22.04.2017, 16.19
Onko mitään arvausta minkä verran nuo eri avustustasot antaa lisää tehoa prosentuaalisesti ?

e-tracker
22.04.2017, 17.16
Akuksi 378Wh on turhan pieni, ajatellut Boschiinkin sitä suurempaa eli 500Wh, ja rajoittaja pois tietenkin.

Irocci
22.04.2017, 17.18
Ihan mielenkiinnosta mitä tietoja Shimanon näyttö kertoo ja onko virran ulosottoa usb.llä?

Äyrämöinen
22.04.2017, 20.19
Missä sijaitsee yleisesti nopeusanturi renkaassa noissa sähköpyörissä ?

e-tracker
22.04.2017, 20.45
^Takakiekon pinnaan kiinnitettävä pieni magneetti ja anturi takahaarukassa, ainakin boschilaisessa.

ealex
22.04.2017, 21.57
Onko mitään arvausta minkä verran nuo eri avustustasot antaa lisää tehoa prosentuaalisesti ?
Traililla saan hyvinkin helposti maksimiavustustehon aikaiseksi, enkä ole urheilija. Tuli muuten tänään mieleen, että kevyemmän kuskin on vaikeampi saada aikaan saman avustustehon, kuin painavamman. Itse painan n. 82kg. Eli jonkinlainen avustustason säätö, niin kuin Spessussa, tai ainakin kuskin painon säätö pitäisi löytyä.

Irocci
22.04.2017, 22.11
^Takakiekon pinnaan kiinnitettävä pieni magneetti ja anturi takahaarukassa, ainakin boschilaisessa.

Sama homma Yamahassa.

vuohi
23.04.2017, 00.34
Sama homma Yamahassa.

Tässä ratkaisussahan on se ominaisuus, että rajoittamatonta menoa on helppo kokeilla suljetulla alueella siirtämällä anturi haarukan ulkopuolelle ja heittämällä pieni magnetti polkimen akselin päähän. Tietenkin mittari näyttää ihan mitä sattuu, mutta saa ainakin testattua miltä se meno maistuisi.

oem
23.04.2017, 06.07
En tiedä pääseekö noiden asetuksissa vaihtamaan rengaskoon eli pyörän halkaisijan pieneksi.

e-tracker
23.04.2017, 09.43
Boschissa voi rengaskokoa säätää, mutta vain niin pienissä rajoissa, ettei oleellista vaikutusta rajoittimeen. Ainoa toimiva konsti on hankkia rajoittajanohittaja.

Irocci
23.04.2017, 09.55
Tässä ratkaisussahan on se ominaisuus, että rajoittamatonta menoa on helppo kokeilla suljetulla alueella siirtämällä anturi haarukan ulkopuolelle ja heittämällä pieni magnetti polkimen akselin päähän. Tietenkin mittari näyttää ihan mitä sattuu, mutta saa ainakin testattua miltä se meno maistuisi.

Kokeiltu on ja ei toiminut ainakaan mun pyörässä vaan meni erroriin. Syynä lienee se, että kammesta tulee magneetin ohitus niin harvakseltaan tai sit kokoajan pitäisi olla niin iso kadenssi, että mahdoton lähteä heti paikaltaan 100 kadenssilla.
Olevinaan vielä laitoin anturin just kohilleen, jotta asennuskin oli hyvin. Voihan se olla, että tässä 2017 mallissa on joku päivitys sähköissä ja tuo kikka on saatu poistettua, kun tuben jossain vanhemmissa videoissahan tuo toimii.

jussitre
23.04.2017, 10.46
^ Ainakin uudemmissa Boscheissa se on ihan tietoisesti estetty pyörän softassa; jos kadenssi- ja nopeusantureiden mittaama pyörimisnopeus on sama, niin se heittää errorin. Samasta syystä minkään vaihteen välitys ei voi olla 1:1.

Gigant
23.04.2017, 11.59
Kokeiltu on ja ei toiminut ainakaan mun pyörässä vaan meni erroriin. Syynä lienee se, että kammesta tulee magneetin ohitus niin harvakseltaan tai sit kokoajan pitäisi olla niin iso kadenssi, että mahdoton lähteä heti paikaltaan 100 kadenssilla.
Olevinaan vielä laitoin anturin just kohilleen, jotta asennuskin oli hyvin. Voihan se olla, että tässä 2017 mallissa on joku päivitys sähköissä ja tuo kikka on saatu poistettua, kun tuben jossain vanhemmissa videoissahan tuo toimii.
Minulla toimii ohitus ongelmitta Sduro Fatsixissä ( Yamaha 2017 ). Nyt on pyörä mukava ajaa :D

Irocci
23.04.2017, 12.13
Mulla teki sillein, jotta hitaalla kadenssilla antoi avustusta pätkittäin, eikä kerenny montaa kymmentä metriä ajaa niin heitti erroriin.

Irocci
23.04.2017, 12.19
^ Ainakin uudemmissa Boscheissa se on ihan tietoisesti estetty pyörän softassa; jos kadenssi- ja nopeusantureiden mittaama pyörimisnopeus on sama, niin se heittää errorin. Samasta syystä minkään vaihteen välitys ei voi olla 1:1.

Haibiken 2x10 vaihteistosta löytyy 1:1 (32/32) välitys niin Yamahassa ei ole ainakaan sit tuota ominaisuutta.

jussitre
23.04.2017, 13.55
Juu, eikä varmaan kaikissa Boscheissakaan, koska ainakin nuvinci-vaihteisissa sen portaattoman välityksen täytynee jossain kohtaa olla 1:1 ja niissä näin ollen eri softa. Mutta ratasvaihteisissa kuulemma noin, ja ainakin maastureissa tyypillinen 15-piikkinen eturatas vastaa sen keskiön sisäisen välityksen jälkeen 37,5-piikkistä, jolloin 1:1-tilanne ei kovin helposti realisoidu. :D

Irocci
23.04.2017, 14.18
Eli bossissa jos 16 etunen ja 40 takana niin voi olla ongelmia tiedossa. Kaikilla muilla etusen koolla taitaa mennä ohi samasta takasesta.

Äyrämöinen
23.04.2017, 17.36
Onko miten käytössä e-fäteissä tai täpäreissä tuota nu-Vinciä? Paino taitaa olla ongelma. Muutenhan tuo pakka systeemi kivikaudelta.

Äyrämöinen
23.04.2017, 18.38
Onkohan tämä kauppapaikka mikä http://www.atkraken.com/72-electric-bikes:

petrivet
23.04.2017, 19.16
Törmäsin itse myös tuohon.

Kehottaisin varovaisuuteen

Myy ilmeisesti konkurssipesien tavaraa

Mutta liian hyvää ja halpaa

Mm.
Spessun fat Comp yli 5000 euron pyörä olisi ollut 3500. Kokojakin olisi ollut vaikkei muualta tunnu löytyvän

Siistit sivut ja ihan toimiva chatti
Vähän kyllä hiljeni kun aloin epäillä heidän 100% rehellisyyttä

Maksaa voi näppärästi mm. tilisiirrolla

Voit toki ostaa pyörän tuolta ja kertoa miten kävi. Voihan olla ihan hyväkin kauppa

Irocci
23.04.2017, 19.36
Munkin pyörä olis 700€ halvempi kuin muilla. Ja koko taulukossa kaikki mahdolliset vaikka ees kyseistä pyörää ole valmistettu noina kokoina, eikä siltikään edes ole oikeita kokoja valittavana.
Varmaan kopioi ja liitä nuokin taulukot laitettu, kun maastopyöriin tarjoaa maantiepyörän kokoja.
Ihmetyttää myös kun niin isot valikoimat.

Pysykää erossa ja helvetin kaukana on mun tuomio.

jussitre
23.04.2017, 19.51
Eli bossissa jos 16 etunen ja 40 takana niin voi olla ongelmia tiedossa. Kaikilla muilla etusen koolla taitaa mennä ohi samasta takasesta.

Joo, 40:ää vastaava olisi vain aika tanakka eturatas maastokäyttöön sähköpyörässäkin, niin sellaisia välityksiä ei varmaan tehtaalta tule, ja toisaalta jossain kaupunkipyörissä, missä on isompia eturattaita, takapakat kenties loppuu 38:aan.

jussitre
23.04.2017, 20.03
Onko miten käytössä e-fäteissä tai täpäreissä tuota nu-Vinciä? Paino taitaa olla ongelma. Muutenhan tuo pakka systeemi kivikaudelta.

Eipä taida olla, fäteissä on leveämmät perät ja täpäriin sellainen 2 kilon jööti sopii tosi huonosti takahaarukan päähän. Lähimmäksi maasturia pääsee varmaan joku Cuben "SUV" tai vastaava, jolla nyt voisi kohtuudella päästellä jotain sorateitä ja neulaspolkuja.

Maailmalla toki on kaikkea mielenkiintoista, esim. vaihdelaatikko-hihnaveto-sähköt-plussarenkaat-yhdistelmä, noiden koeajomahdollisuudet on vain aika rajalliset eikä oikein löydy edes arvosteluja netistä. Jos jollain on tuollainen, niin voisin mielelläni käydä pienen lenkin ;)

http://www.cheetah.de/e-bike/e-bike-forpleasure.html

sas
23.04.2017, 22.01
Shimanolla ei pysty säätämään rengaskokoa, ei edes huollossa. Kuulemma vain Shimanon edustaja itse voi sen säätää. Niinpä Focus lopettaa avustuksen n. 22-23 km/h nopeudessa. Tämä on aika ärsyttävä siirtymällä, muutamalla km/h erolla on todella iso merkitys.

Oletko päässyt vertaamaan rinta rinnan esim. Bosch CX:n kanssa, että loppuuko tosiaan aikaisemmin avustus. Kuinka tarkka Shimanon mittari on, voisiko mennä kumminkin 25 vaikka näyttää 22-23 km/h?

Varmaan olet jo nämä vaihdoehdot huomioinut mutta kyselen silti, kun itse olen odottanut sopivaa 27,5+ emtb:tä Shimanon uudella moottorilla ja koko sähköpyöräilyssä ainoa ärsyttävä piirre on 25km/h rajoitus kun tottunut ilman sähköä kelaamaan sen 23-28 km/h (tosin cyclolla).

ealex
23.04.2017, 23.05
Loppuu avustus aikaisemmin, kuin Boschilla, mikäli Bosch on säädetty oikealle tai pienemmälle rengaskoolle. :) Shimano näyttää 25, mutta GPS silloin näyttää 22-23km/h. Teoriassa jossain mallissa Shimano voi olla säädetty oikeinkin...

Lähetetty minun SM-T810 laitteesta Tapatalkilla

ElBike
27.04.2017, 13.39
Törmäsin itse myös tuohon.

Kehottaisin varovaisuuteen

Myy ilmeisesti konkurssipesien tavaraa

Mutta liian hyvää ja halpaa

Mm.
Spessun fat Comp yli 5000 euron pyörä olisi ollut 3500. Kokojakin olisi ollut vaikkei muualta tunnu löytyvän

Siistit sivut ja ihan toimiva chatti
Vähän kyllä hiljeni kun aloin epäillä heidän 100% rehellisyyttä

Maksaa voi näppärästi mm. tilisiirrolla

Voit toki ostaa pyörän tuolta ja kertoa miten kävi. Voihan olla ihan hyväkin kauppa Vaativat tunnistautumisen passin kopiolla ja sähkölaskulle tms. jossa osoite. Ei normaali toimija tuollaista tarvi vaan riittää että maksu tulee ja sen jälkeen ihan sama onko osoite, johon on tilattu oikea.

Nyt sais halvalla Cannondalen Moterra LT1:n:
http://i9.aijaa.com/t/00856/14374936.t.jpg (http://aijaa.com/M9xjb8)

ElBike
27.04.2017, 13.51
https://www.scamner.com/check/atkraken.com

larry7
27.04.2017, 15.36
Olen ostamassa 2000-2500€ sähköpyörää. Cuben pyöriä vähän katsellut ja kysyisin nyt kannattaako maksaa 300€ enemmän race versiosta. Onko osat niin paljon parempia.
Muitakin pyöriä saa ehdottaa samassa hintaluokassa.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-hpa-race-500-grey-n-flashgreen-558215/wg_id-4507
ja
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-hpa-pro-500-grey-n-blue-558177

MPa
27.04.2017, 18.32
Olen ostamassa 2000-2500€ sähköpyörää. Cuben pyöriä vähän katsellut ja kysyisin nyt kannattaako maksaa 300€ enemmän race versiosta. Onko osat niin paljon parempia.
Muitakin pyöriä saa ehdottaa samassa hintaluokassa.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-hpa-race-500-grey-n-flashgreen-558215/wg_id-4507
ja
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-hpa-pro-500-grey-n-blue-558177

27+ täpäriä etsimässä kans,tuntuu että alle 3te ei ole mitään ja 3-4te sitten on valinnan vaikeus .Tosta yhdestä linkistä paljastui kuva
https://cdn.bike-discount.de/media/org/orgb_C/orgid_26/thumbs/244907_2283468.jpg
imeekö se jäähdytysilmaa tuosta? onkohan mahdollinen ongelmapaikka ,pölypesä?

sähköläski
27.04.2017, 19.26
Tarkistin - se on koriste, ei ole reikiä.

MPa
27.04.2017, 19.49
Tarkistin - se on koriste, ei ole reikiä.

Hyvä!
Hankalaa on tuon pyörän etsiminen. Tuntuu keskieurooppalaiset hehkuttavan omaa parhaiten maksanutta merkkiä...testeissään.Haluaisin sellaisen kestävän kevytkuntoiluun,soratie,polku,suo yms traktoriuraa suomi tasamaastoon tehdyn täpärin joka olis lähempänä 3te kuin 4.Taustana on mulla yli 200kgmöhkömatkaenska mopoilua 25v ajalta.oon ajatellu jotta aina kun menen 2-pyöräsellä siinä pitää olla moottori..mutta ny sähkökin alkaa jo kelpaamaan...

edit.. takapäässä tosiaan pitää olla jousto,en ala perseelläni tai selälläni sitä tekemään.. ja kun tapeilta ei voi nauttia matkanteosta

petrivet
27.04.2017, 22.15
Vaikea yhdistelmä täysjousto ja 3 teur

Miten tämä fatbike täysjousto? Tm:ssä kehuivat tämmöistä/ vastaavaa kovasti.

https://www.alltricks.com/F-11947-velos-complets-vtt---vtc/P-247721-__refurbished_product___electrique_bike_haibike_sd uro_full_fatsix_26___black_grey_42

Ps. Tuo on vähän käytetty ja akku on pieni jos se on ongelma?

Pipo
28.04.2017, 07.18
Painepesuria tuskin suositellaan mutta onkohan muuten noiden sähköpyörien pesun kanssa noudatettava jotain erityistä varovaisuutta moottorin lähettyvillä ?
Vai kestääkö vedellä ihan normaalisti menemään puutarhaletkun paineilla..?

Äyrämöinen
28.04.2017, 08.48
Katellu Scottin genius pyöriä. Bike24 :lla olis sopivaan hintaan , mut eivät suomeen e-pyöriä toimita. Pitäis jonkun hakea.

ealex
28.04.2017, 09.31
Aika hyvännäköinen integrointi Rotwildilla:
http://14761-presscdn-0-15.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/sites/2/2017/02/Rotwild-R.E1-Pro-Test-Review-CB-web-6-von-15-1140x760.jpg
http://ebike-mtb.com/en/rotwild-r-e-fs-pro-review/

Chainstay vain 442,5mm. Jos ei olisi niin huonot kokemukset Brosen koeajosta niin saattaisi jopa houkuttaa. :rolleyes:

Edit: sehän ei ole plussa ja vaikka siihen mahtuisi plussarenkaat, keulakulma on niille liian loiva…

sähkömaanikko
28.04.2017, 10.37
Verkkokauppa.comista näköjään lähtee 45 km/h sähköjä kolmella tonnilla...
https://www.verkkokauppa.com/fi/search/?query=corratec

Tuo 45 km/h täpäri on kyllä mielenkiintoinen peli, yli 4K kuitenkin.

MPa
28.04.2017, 19.18
Törmäsin tälläiseen ilmoitukseen
http://seinajoenpolkupyora.fi/
mainostavat sivuillansa että huomenna on suomen suurin sähköpyörä testaus

onkos kenelläkään kokemuksia tämän laitoksen tuotteista
http://www.whistlebikes.com/prodotti/e-bikes/emtb-plus/b-rush-plus-s-2017
olis edustus esim.kärkkäisellä ja seinäjoella https://www.lakeussport.fi/

Äyrämöinen
28.04.2017, 19.34
Pääsiskin testaa mut ei täältä . Testivoittaja merida tilaukseen niin eiköhän osu kohdalleen..

sas
28.04.2017, 22.32
Pääsiskin testaa mut ei täältä . Testivoittaja merida tilaukseen niin eiköhän osu kohdalleen..

Mikäs olikaan testivoittaja Merida? Onko joku netissä nähtävä testi?

petrivet
28.04.2017, 22.40
Varmaan tämä?

http://ebike-mtb.com/en/merida-eone-sixty-900e-review/

Äyrämöinen
29.04.2017, 10.02
Näyttää paljon olevan et eivät sähköpyöriä toimita ulkomaille. Onko se akku niin ongelmallinen rahdissa? Möisivät pelkän pyörän ja akku muuta kautta.

Irocci
29.04.2017, 10.21
Höpsistä. Saksasta omakin Hai tuli 9€ postikuluilla.

lowbero
29.04.2017, 12.54
Lopputalvesta tilasin MHW-Bike.de kautta Scott E-Genius 730 Plus pyörän ja nätisti tuli perille.

Äyrämöinen
29.04.2017, 19.30
Mut monta puljua tullu vastaan että eivät toimita esim. Bike24. Onhan näitä tuttuja jotka toimittaa .

petrivet
29.04.2017, 21.04
Vaikea yhdistelmä täysjousto ja 3 teur

Miten tämä fatbike täysjousto? Tm:ssä kehuivat tämmöistä/ vastaavaa kovasti.

https://www.alltricks.com/F-11947-velos-complets-vtt---vtc/P-247721-__refurbished_product___electrique_bike_haibike_sd uro_full_fatsix_26___black_grey_42

Ps. Tuo on vähän käytetty ja akku on pieni jos se on ongelma?

tai tämä

https://www.mhw-bike.com/ghost-hybride-kato-fs-4-27-5-2017-6726

NikkeKnakkerton
30.04.2017, 10.50
Höpsistä. Saksasta omakin Hai tuli 9€ postikuluilla.

Mitä oot tykännyt? Tuota olen itsekkin katsellut.

habaza
30.04.2017, 11.03
https://www.hagebau.de/p/fischer-fahrraeder-e-bike-mountainbike-em-1762-275-zoll-9-gang-mittelmotor-557-wh-an550466482/?itemId=B440691&AffiliateID=300227&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=060_PKW-Zweirad|060_ebikes_Phrase&utm_term=ebikes|p&gclid=CMTezr7ky9MCFRnGsgodiWcK0Q
Mitä porukka tästä mieltä? Ei pahan hintainen täpäriksi mutta bafang moottori ja suntour iskarit?

vuohi
30.04.2017, 14.52
https://www.hagebau.de/p/fischer-fahrraeder-e-bike-mountainbike-em-1762-275-zoll-9-gang-mittelmotor-557-wh-an550466482/?itemId=B440691&AffiliateID=300227&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=060_PKW-Zweirad|060_ebikes_Phrase&utm_term=ebikes|p&gclid=CMTezr7ky9MCFRnGsgodiWcK0Q
Mitä porukka tästä mieltä? Ei pahan hintainen täpäriksi mutta bafang moottori ja suntour iskarit?

Itse näkisin asian, siten että moottori+hilppeet on vähän reilun tuhat euroa ja sitten saat valita kuinka kalliin pyörän ostat niiden mukana. Tässä on arviolta, ehkä noin 800€ täysjousto pyörä sähkötavaroiden kanssa. Itse en ostaisi 800€ täysjousto fillaria ilman sähköjä enkä varsinkaan sähköillä.

petrivet
30.04.2017, 17.51
https://www.tori.fi/uusimaa/Haibike_Hardseven_SL_sahkopyora__takuu_36088253.ht m?ca=18&w=2

Kohtuullinen hinta?

NikkeKnakkerton
30.04.2017, 20.13

No tosta MERIDA EONE-SIXTY 900E saaki pulittaa sen ~6000€ shiiit

Ehkä next best olis mun budjetille sopivampi :D

NikkeKnakkerton
30.04.2017, 20.14
Itse näkisin asian, siten että moottori+hilppeet on vähän reilun tuhat euroa ja sitten saat valita kuinka kalliin pyörän ostat niiden mukana. Tässä on arviolta, ehkä noin 800€ täysjousto pyörä sähkötavaroiden kanssa. Itse en ostaisi 800€ täysjousto fillaria ilman sähköjä enkä varsinkaan sähköillä.

Mitä oot muuten mieltä tosta, että ostas vaan täysjouston ja laittaa siihen ite keskiömoottorin?

vuohi
30.04.2017, 20.29
Mitä oot muuten mieltä tosta, että ostas vaan täysjouston ja laittaa siihen ite keskiömoottorin?

Itseasiassa harkitisin tuota aika pitkään. Tai lähinnä yhden nykyisistä pyöristä sähköistämistä, mutta homma kaatui akun sijoitteluun ja osittan siihen, että nuo tehdas valmiit pyörät suojaavat moottorin paljon paremmin kuin mitä noilla jälkiasennus sarjoilla on mahdollista. Lisäksi sain tekosyyn päivittää vähän kalustoa samalla :D

Uutta pyörää en ehkä lähtisi sähköistämään säästö on niin pieni nähtyyn vaivaan ja lopputulokseen nähden. Kunnollinen keskiömoottori maksaa kuitenkin lähelle sen tonnin jälkiasennus settinäkin ja napamoottori ei taas oikeen istu täysjousto pyörään kun tulisi niin paljon jousittamatonta painoa.

Äyrämöinen
01.05.2017, 17.45
Mikäs e-täpäri vuohella on? Kiinnostava kuulla sähkövehkeestä kokemuksia sellaiselta jolla historiaa ja kuntoa normipyörällä. Onko sähkövehkeellä ajo hauskaa ja sujuvaa vaikka painoa on?

NikkeKnakkerton
01.05.2017, 18.04
Itseasiassa harkitisin tuota aika pitkään. Tai lähinnä yhden nykyisistä pyöristä sähköistämistä, mutta homma kaatui akun sijoitteluun ja osittan siihen, että nuo tehdas valmiit pyörät suojaavat moottorin paljon paremmin kuin mitä noilla jälkiasennus sarjoilla on mahdollista. Lisäksi sain tekosyyn päivittää vähän kalustoa samalla :D

Uutta pyörää en ehkä lähtisi sähköistämään säästö on niin pieni nähtyyn vaivaan ja lopputulokseen nähden. Kunnollinen keskiömoottori maksaa kuitenkin lähelle sen tonnin jälkiasennus settinäkin ja napamoottori ei taas oikeen istu täysjousto pyörään kun tulisi niin paljon jousittamatonta painoa.

Toi on tosi hyvä pointti! Katoin tossa Greencyclen K1 keskiömoottoria akulla niin kyllä se yli 2 tuhannen menee ja sen päälle sitten pitäsi hankkia tonnin pyörä. Ja tuo pohjasuojaus on toinen tosi hyvä pointti kanssa !

vuohi
01.05.2017, 23.21
Mikäs e-täpäri vuohella on? Kiinnostava kuulla sähkövehkeestä kokemuksia sellaiselta jolla historiaa ja kuntoa normipyörällä. Onko sähkövehkeellä ajo hauskaa ja sujuvaa vaikka painoa on?

Ei ole vielä pyörä saapunut, mutta pari viikkoa sitten tilasin LaPierren sx-800 mallin http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2017/e-bikes/mtb-e-bike/overvolt-sx-800-0

3.5 pitäisi ilmeisesti pyörän saapua, jonka jälkeen tulee raporttia. Mutta mitä noita nyt on tullut koeajettua niin tuskin ainakaan omassa käytössä, mikä tulee olemaan aikalailla dh/enduro päästelyä sähkömoottorilla hiihtohissin sijasta, lisäpaino niin paljoa tuntuu. Muu pyörä tuossa on kuitenkin varmaan vähän kevyempi kuin oma täysverinen dh-jyrä tai vanha enduropyörä, minkä varmaan myyn nyt pois, eli paino ero ei ole niin radikaali kuin verrattaessa xc-pyörää xc-sähköpyörään.

Hauskaa luulisin olevan kun saan korvattua tuollaisia tunnin parin peruskunto lenkkejä nyt dh/enduro lasketeluilla ilman, että pitää ajaa sitä tuntia lähimpään bikeparkkiin.

Äyrämöinen
02.05.2017, 17.31
Hieno pyörä. Olen penkonut Scottin geniusta, meridan eonea lähinnä saksasta. Koittanut löytää firman joka möis pyörän ilman alvia (y-tunnus löytyy) ja toimittais suomeen mut ei. Meridan myyjiä ei ainakaan. Scottia ehkä saa. Overvolt vielä penkomattA.

vuohi
02.05.2017, 21.29
Hieno pyörä. Olen penkonut Scottin geniusta, meridan eonea lähinnä saksasta. Koittanut löytää firman joka möis pyörän ilman alvia (y-tunnus löytyy) ja toimittais suomeen mut ei. Meridan myyjiä ei ainakaan. Scottia ehkä saa. Overvolt vielä penkomattA.

Lapierret alkaa olemaan myyty ainakin valmistajan varastolta. Tämä oli toiseksi viimeinen näitä sx malleja. Ja osa pyöristä oli ihan kokonaan loppu kun kyselin hintoja parille muullekkin mallille. Etkö voi ostaa pyörän ihan normaalisti suomesta ja vähentää ALV:it pois jos saat firman piikkiin?

Äyrämöinen
03.05.2017, 09.41
Suomessa tuntuu ilmaa hinnoissa olevan muutenkin.Ainoa etu et takuujuttuja helpompi hoitaa. Huolto ja testaus on kuitenkin heikkoa vaikka mistä hommais. Samalla lompakolla käydään firmankin piikkiin joten hintoja katsellaan.

Aakoo
03.05.2017, 10.14
^^Mihinköhän liiketoimintaan liittyy yhden sähkömaastopyörän hankinta? Maksa ne alvit niin kuin muutkin.

habaza
03.05.2017, 15.57
^^Mihinköhän liiketoimintaan liittyy yhden sähkömaastopyörän hankinta? Maksa ne alvit niin kuin muutkin.

:seko:. Huoh...

Fat Boy
03.05.2017, 16.40
Sähköfillarin liittyminen liiketoimiin kannattaa varmaan jättää verottajan pohdittavaksi.

Minkä hintaista pyörää se Äyrämöinen etsi? Kun ei jaksa koko keskustelua kahlata läpi.

Äyrämöinen
03.05.2017, 17.51
Liquid lifilta saa.Haibike allmtn 7.0 tai cubea joku.katellu eone 900sta kin.Rookie olen kyllä tässä. Käytän 35v aikana säästyneitä tupakka,viina,DVD yms. rahoja.

järtsy
03.05.2017, 19.35
:seko:. Huoh...

Suomalainen mies on aina valmis maksamaan satasen ettei naapuri saa viittäkympiä..:D

lowbero
03.05.2017, 20.42
Lapierret alkaa olemaan myyty ainakin valmistajan varastolta. Tämä oli toiseksi viimeinen näitä sx malleja. Ja osa pyöristä oli ihan kokonaan loppu kun kyselin hintoja parille muullekkin mallille. Etkö voi ostaa pyörän ihan normaalisti suomesta ja vähentää ALV:it pois jos saat firman piikkiin?
Joo, samoin tuntuu olevan Scottin osalta. Kun e-fillarin hankinta tuli ajankohtaiseksi tuossa joku aika sitten, niin Suomesta ei näitä E-Genius Scotteja löytynyt - ainakaan pienellä vaivalla. Saksasta löytyi mutta tuntuu että siellä kysyntää on. Speksaillessani pyörää tarpeisiini ja Scottin E-Geniuksen noustessa pinnalle, niin funtsin 720 ja tämän 730 mallin välillä mutta päätös oli lopulta helppo kun Scottin varastolta 720 mallit oli jo silloin mun koossa loppu, näin myyjä ainakin mulle väitti.

Halusin myös Intuvia näytön Purionin sijasta, niin valinta ohjautui 730 malliin hinnan ohjatessa myös enkä alkanut tonkimaan sen enempää muita mahdollisia ostopaikkoja josko jonkun jälleenmyyjän omasta varastosta olisi löytynyt. Vähän mietitytti aluksi 730 mallin ns. alkaen jousitus ja ajattelin että vaihdetaan tarvittaessa myöhemmin mutta toistaiseksi ainakin tuntuu hyvältä ja huoli tuolta osin on omalta osaltani ollut aiheeton.

Äyrämöinen
03.05.2017, 20.49
Scottin geniusta myös kstsellu. Huomasin nyt vasta oliko elbiken vuodatuksen niin olis kiva kuulla miltä merida vaikuttaa.Mahd. isot plussa renkaat pitkällä juustolla hakusessa.

Smo
03.05.2017, 23.56

Ebayssaainakin tietotekniikkaromppeesta saa yleensä alvit pois

Esim. työsuhdefillari?

Äyrämöinen
04.05.2017, 06.30
Mikä on merida sixtyn mallien max renkaan leveys?Vai onko tuo twenty mallit tuohon haibiken xdurosllmtn 7.0 vastaavia jouston ja renkaiden osalta?

Äyrämöinen
04.05.2017, 07.39
Ajattelin kokeilla vetää tofunakkikojua lapin erämaissa. Eikö se silloin tulonhankkimisvähennylksiin mene😁

Smo
04.05.2017, 09.05
ALV-vähennys on ihan eri juttu.. ne menee automaattisesti kaikista ostoista firmalle. Työsuhdesähköpyörä on ihan hyvä idea, mieluummin kuin työsuhdeauto. Minullakin oli työsuhdekämppä, kätevää kun sai päivän laskutuksella kuitattua kuukauden vuokran eikä tarvinut maksaa tuplasti vuokran verran palkkaa itselle.

Ite rakentelen tässä takavetopyörää yhteen taideprokkikseen, tarkoitus olisi myös ottaa sähköä elektroniikalle. Mutta käyttää pyörää myös satunnaisesti maastossa, ainakin joskus.

petrivet
06.05.2017, 16.08

Nyt alkaa olla kokemuksia tästä pyörästä
Eli seuraa hehkutusta
Onhan tuo hieno pyörä. Geometria on ainakin itselle hyvä. Pitkä akselinväli ja loiva keula antavat vakautta ja kovakaan vauhti ei juuri tunnu. Kannon kiertoon löytyy varmasti parempia. Mäen nousuun tuo on myös hyvä. Bosch moottorissa riittää vääntöä, + renkaissa pitoa. Maastoon L-koko on vähän liian iso 180 cm kuskille hitaissa paikoissa. Toisaalta ajoasento juuri sopiva tielle tai kovempaan vauhtiin.
Osasarja ja muut komponentit esim. jarrut ovat erittäin hyvät. XT- vaihtaja kolisee välillä pienemmälle vaihdettaessa. Säätöjuttu? Keula on tukeva ja varmasti muutenkin hyvä. Vertailukohteita ei juuri ole itsellä.
Boschin moottori on ihan ok. Vääntöä ja avustus arvoja on riittävästi. Pikkaisen synteettinen fiilis jää eli enemmän poljin avusteinen sähköpyörä kuin päinvastoin. Veto jää vähän päälle välillä. Tasaisessa vauhdissa avustus ihan kuin hiipuisi. Voimaa on välillä liikaakin hitaassa maastossa ja siellä liikkeelle lähdöissä. Näyttöaneeli ja nappulat ovat hyvät.
Pyörässä hyvää
Osat, runko, renkaat, säädettävä satulatolppa, keula, ajoasento, ulkonäkö aika näyttävä
Pyörässä huonoa. Akku 400wh, ei takajoustoa, kääntyvyys hitaasta ajossa, synteettinen avustus.
Ajatuksia sähkö pyöräilystä.
Hyvää
Poistaa monta estettä pyöräilylle. Tuuli tai mäet eivät haittaa. Ei vaadi kovaa kuntoa. Voi hikoilla tai olla hikoilematta. Työmatkat voi tehdä hikoilematta lämpimissä vaatteissa ja myös vähän nopeammin. Pulssin voi säätää halutuksi lenkillä. Siirtymät, mäen nousut ja pukeutuminen helpottuvat. Maastossa vauhtia saa helposti. Kiihtyy lujaa-> 25kmh. Helpohko virittää suurempaan nopeuteen ajoon "suljetulle alueelle maan omistajan luvalla"��
Huonoa.
Tuntuma pyöräilyyn ei niin suora. Akku rajoittaa matkaa. Akut kalliita. Pyörien hinnat korkeat. Saatavuus usein huono. Valikoimaa ei ole ainakaan Suomessa liikaa. Paino jos joutuu nostamaan pyörää tai sen keulaa tai työntämään. Ilman akkua raskas polkea yli 15 km/h. 25 km/h ei riitä pitkillä siirtymillä, avarassa maastossa ja loivissa laskuissa. Erityisen turhauttavaa alamäen jälkeen odottaa väliä 30....25 km/h. Vauhti tyssää kovan kiihdytyksen jälkeen. Pyörien varustelu on haasteellista. Yleensä juomapullolle, lukolle, tavaratelineelle... ei tahdo löytyä paikkaa

Laissez Faire
08.05.2017, 13.15
Sähkömaastopyörää hankkimassa, aika lailla totaalisesti pyöräskenestä pihalla olevana. Tarkoituksena olisi työmatkaa ryhtyä sähköpyöräilemään ja myöskin mökkiseudun polkuja ja metsäteitä.

Sähköpuolesta olen päässyt varsin hyvin perille muutaman kuukauden taustatyöllä. Melkeinpä enemmän hämärän peitossa ovat nuo perinteisemmät osasarjojen paremmuudet sekä oikea geometria yms. Mitat ovat 190cm / 86 cm ja competitive cyclistin laskurilla olen katsellut ehdotukset sopivaksi geometriaksi ja sen mukaan koittanut haarukoida tarjontaa. Budjetti olisi mahdollisimman vähän yli parin tonnin.

Tämmöistä olen kliksutellut ostoskoriin ja pois, runkokokona 21":

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-hybrid-7.0-500-584979/wg_id-4507

Mustana hevosena, lähinnä -25% tarjouspäiviä odotellessa, muuten yli budjetin, runkokokona L:

https://xxl.fi/giant-explore-e-2-gts-yamaha-80-nm-400-wh-17-sahkopyora/p/1132239_1_style
https://www.giant-bicycles.com/int/explore-eplus-2

Kommentteja geometrioiden istuvuudesta mitoille ja yleisesti em. pyöristä olisi mukava kuulla. Samoin tuon Radonin eroista esim. Cuben vastaavan hintaluokan malleihin.

vuohi
12.05.2017, 20.38
No nyt se Lapierre vihdoin saapui tänne. Oli jollain viikon lisäreisulla kun kuljetusfirma oli sekoillut jotain. Ehdin äkkiseltään tunnin lenkin pyöräyttää päivällä ja ihan hyvältä vaikutti.

Aika paljon meni huomio vipujen, iskarien yms. kohdilleen laittamiseen niin ei oikein sellaista ehyttä lenkkiä tullut vielä, mutta ainakin ylämäet sujuvat :D Jos itse pyörittelee sellaisella hyvällä kadenssilla ja pk-sykkeillä niin 12% nousu menee noin 17km/h. Koko osui myös hyvin kohdalleen ja pyörän geometria tuntuisi sopivan omaan ajoon hyvin. 65 asteisella keulalla on hyvä itse luottamus päästellä alamäkeen mutta satulatolppa on niin pystyssä, että pyörä on jopa parempi polkea kuin vanha Santacruzin nomadini minkä tilalle tämä tulee. 170mm joustomatkakin tuntuu ihan sopivalta, varsinkin kun tuota ei tarvitse putkelta väkisin runnoa menemään. Jos ei sähköjä ota huomioon niin aika paljon samaa kuin tuossa Nomadissa, ihan mukava polkea, alamäkeen menee tosi kivasti ja hitaassa kiven kierrossa vähän kömpelö.

Boschin sähköistä jotain pikaisia huomiota... Itse käytin lähinnä kolmea ylintä tehoa sähköistä. Turbo on liian tökerö maastoon, tehoa tulee usein liikaa ja meno on vähän poukkoilevaa. Sport menee helpossa pyörittelyssä, mutta esim. alamäki pätkillä pyörä on silti vähän oudon oloinen polkea, ehkä tohon tosin tottuu. Seuraava olisko se nyt tour on aika huomaamaton polkiessa mutta vauhtia kertyy silti tavallista enemmän, ja sitä tulikin pidettyä tasasella ja alamäessä eniten päällä.

Tiellä pyörä rullasi yllättävän hyvin. Renkaina high rollerit, mitkä ovat ihan rehdit nappula kumit mutta eivät nyt raskaimmat mahdolliset. Tasaisella itsellä mukava vauhti oli jotain 27-29km/h mikä on kuitenkin ylitse tuosta avustuksesta.

Täytyy raportoida vielä lisää kun saa pari lenkkiä alle, säädöt kohdilleen ja renkaat litkutettua, mutta ainakin ekan lenkin perusteella hyvä investointi vaikka vähän kallis fillariksi olikin :D

e-tracker
12.05.2017, 21.45
^Omaan makuun se tour-asetus useimmiten luontevin, äärimäkiin sitten sport/turbo.

vuohi
13.05.2017, 13.02
Päästelin tuossa akun about tyhjäksi kahteen tuntiin, matkaa taisi tulla 35km mistä maastossa varmaan noin 75% . Oli kyllä melko raskasta ajoa moottorille kun suurin osa ajasta meni turbo päällä kiivetessä ja siirtymiä rullaillessa. Sinäänsä mielenkiintoista, että akku on 500wh ja moottori muka 250w ja aika suuren osan tuosta kahdesta tunnista moottori seisoi kuitenkin tekemättä mitään. Tietenkin hyötysuhde on jotain aivan muuta kuin 100% ja tuossa on näytöt, säätimet yms. viemessä sähköä myös. Saattaa tietenkin myös olla, että tuo tuosta vielä paranee kun saa akun pari kertaa tyhjättyä ja ladattua, mutta riittää kyllä täysin omiin tarkoituksiin tuollaisenakin. Tietenkin joku 15km siirtymää suuntaansa ja 2h maastolenkki kohteessa vaatii, ehkä vähän tasaisemman reitin ja ehkä jotkut muut kuin dh-kumit alle.

Täytyy joku päivä, vetää vähän lyhyempi lenkki vertailun vuoksi tällä ja vanhalla enduro pyörällä ja ottaa vähän dataa ylös, mutta tuollaisella tosi mäkisellä reitillä maastossa keskari miltei tuplaantuu tälläi äkkiä arvoituna. Ainakin 170mm joustavalla pyörällä tulee ihan työnnettyäkin paljon mäkiä ja nyt ne menivät 15km/h ylös. Lisäksi kun pääsee sinne mäen päälle niin sähköpyörällä olet valmis jatkamaan ilman mitään palautumis pyörittelyä. Tuohon päälle vielä se, että jaksaa ajaa kauemmin niin matkaa taittuu maastossa todella reilusti yhdellä lenkillä. Yllättävän paljon tuosta sähköstä saa apua tasasellakin. Sellainen melko hankala kivikko+juurakko yhdistelmä menee tuollaisella pitkäjoustoisella pyörällä aika kovaa kyytiä tasamaallakin. Mikä on kyllä todella mukavaa, koska 5km/h tunnissa etenevä trial henkinen ajo on melko vaikeaa pitkäjoustoisella pyörällä, mutta kun vauhdin saa sinne +10km/h niin iskarit poimivat mukavasti esteet ja loppu hoituu vauhdilla. Ongelmana tietenkin normaalisti, ettei tuollaista menoa jaksa ilman sähköä kovin kauaa.

Vähän rupesi heti myös käymään pyörää sääliksi, kun saa tuota alamäki päästelyä nyt reilusti lisää normi lenkeille ja tasamaa kivikotkin menevät aika vauhdilla yli, mistä seurauksena on aikamoinen höykytys fillarille. Veikkaan, että pyörä ikääntyy about samaa hirvittävää vauhtia, kuin alamäkipyörät omassa käytössä. Eli vuoden käytöllä pyörä näyttää noin 5 vuotta vanhalta :D No tuossa on ainakin moottorisuojattua ihan asiallisen oloisesti. Täytyy ehkä jotain teippejä pistellä vielä strategisiin paikkoihin itse niin eiköhän tuo tuossa mene.

E-Cruiser
13.05.2017, 16.08
Päästelin tuossa akun about tyhjäksi kahteen tuntiin, matkaa taisi tulla 35km mistä maastossa varmaan noin 75% . Oli kyllä melko raskasta ajoa moottorille kun suurin osa ajasta meni turbo päällä kiivetessä ja siirtymiä rullaillessa. Sinäänsä mielenkiintoista, että akku on 500wh ja moottori muka 250w ja aika suuren osan tuosta kahdesta tunnista moottori seisoi kuitenkin tekemättä mitään.

Nyt ollaan sähkömaailmassa. Unohda polttomoottorimaailma. Delete ja reboot.
Jos moottorissa lukee "250W" niin se ei tarkoita, että moottori on 250 watin tehoinen.
Se "250W" tarkoittaa moottorin termodynaamista kykyä haihduttaa lämpökuormaa tietyissä määritellyissä labraolosuhteissa. Muistaakseni +25C.
Jos sullä on esmes Bosch, niin huipputeho on siinä 600W. Keskimäärin käytät ehkä 300W tai jotain. Sitten akun ilmoitettu wattituntimäärä on teoreettinen. Todellinen wattituntimäärä on pienempi.
Nämä tehot ja wattitunnit ovat teoreettisia arvoja, vähän kuin vanhat SAE-hevosvoimat.

petrivet
13.05.2017, 21.09
Uusimmassa e-mountaibike lehdessä on vertailu noin 4500 eur täysjoustoista.

Siinä on vertailu myös eri moottoreista.

Tuo lehti on ilmainen kun lataa appin esim. Ios.

Äyrämöinen
14.05.2017, 17.12
Mitenkäs on sähköpyäräkuumeen iskiessä et jos ostaakin sillä rahalla normitäpärin vaikka hiilikuiturungolla? Jos pyörällä ajoa ei laisinkaan vuosiin eikä kuntoa, onko millainen ero kevyellä normivehkeellä tai sähköllä päästellä?

Kiituri
14.05.2017, 17.31
^250W keskimääräinen antoteho yli kaksinkertaistaa huonokuntoisen tehon lenkillä. Pyörän keveneminen tavallisesta 15kg (plussa koon kumit) johon 10kg tuntumaan on vain 5% kuskin ja pyörän yhteispainosta. Toki se tuntuu mutta tehon tuplaamisen vaikutus on tuohon verrattuna käsittämätön.

E-Cruiser
17.05.2017, 13.07
Mua nyt siis ei mettäpyörät juuri kiinnosta, mutta Boschilta uutta tekniikkaa tulossa:

http://www.bicycleretailer.com/industry-news/2017/05/16/bosch%E2%80%99s-new-%E2%80%98emtb-mode%E2%80%99-automatically-switches-between-assistance-modes#.WRwulXmwdet

(http://www.bicycleretailer.com/industry-news/2017/05/16/bosch%E2%80%99s-new-%E2%80%98emtb-mode%E2%80%99-automatically-switches-between-assistance-modes#.WRwulXmwdet)
IRVINE, Calif. (BRAIN) – Bosch has launched a new trail riding feature for its Performance Line CX. This new feature, called eMTB mode, will automatically change between assistance modes depending on pedal pressure to optimize support on different types of terrain. The company said it will allow riders to concentrate their full attention on the trails and achieve uphill flow.
“Our new eMTB mode is going to be a game changer for the e-mountain biker,” said Claudia Wasko, general manager of Bosch e-Bike Systems Americas. “It will take their trail riding experience to another level.”

(http://www.bicycleretailer.com/industry-news/2017/05/16/bosch%E2%80%99s-new-%E2%80%98emtb-mode%E2%80%99-automatically-switches-between-assistance-modes#.WRwulXmwdet)

NikkeKnakkerton
26.05.2017, 14.47
Nyt sitten akuutin rahapulan saattelemana tyydyin ostamaan GZR Pedelec Fat 4.0 2017 -sähköpyörä taittuvalla rungolla, 20" verkkokaupasta. Olkoon tuo sitten ensimmäinen kosketus sähköpyöräilyyn.

e-tracker
28.05.2017, 11.59
Tietäiskö joku kun Bosch perf.line jälkiasennetulla rajoittimenpoistajalla(ASA eSpeed B 25.14) teki temput, nopeusmittari näyttää koko ajan 0km/h, ja avustus katkeaa melko alhaisessa nopeudessa, moottorista kuuluu myös lievää rahinaa polkiessa, ei rullatessa. Magneetti ja anturi näyttäisi olevan paikoillaan, eikä johdot ainakaan irtipoikki, kontaktipinnat akusta ja mittarista tarkistettu.

Mesaman
29.05.2017, 07.45
Oletko yrittänyt ottaa tuota virityspalikkaa pois ja kokeilla toimiiko ilman. Pahasti kuulostaa, että moottoriyksikkö on entinen.

Tietäiskö joku kun Bosch perf.line jälkiasennetulla rajoittimenpoistajalla(ASA eSpeed B 25.14) teki temput, nopeusmittari näyttää koko ajan 0km/h, ja avustus katkeaa melko alhaisessa nopeudessa, moottorista kuuluu myös lievää rahinaa polkiessa, ei rullatessa. Magneetti ja anturi näyttäisi olevan paikoillaan, eikä johdot ainakaan irtipoikki, kontaktipinnat akusta ja mittarista tarkistettu.

e-tracker
30.05.2017, 11.39
^En usko että moottori kaput, viittaisi enemmänkin viripalikan toimintahäiriöön/rikkoutumiseen, täytyy viedä huoltoon.

Radonx
30.05.2017, 17.45
Kokemuksia Radonin pyöristä? Muilla merkeillä tuntuisi olevan paljon kalliimmat näillä osilla.

Rakastuin sähköavusteiseen maastopyörään kun pääsin sellaista kokeilemaan. Tätä Radion Slide Hybrid 140 7.0 500 Vario :ta en ole testannut, mutta voitti saksalaisen lehden testin ja on osiltaan ihan mallikas. Tykkään leveästä pyöräkoosta, hissitolpasta, Boschin moottorista (Yamaha oli huonompi, liikaa joutui vaihtamaan) ja osista muutenkin.

Kokoni on 168 cm / inseam 75 cm, joten suosittelevat minulle 17", mutta kokoja vaan 16" tai 18", niin meinaan että otan 16". OK?

Tämä vai joku muu malli tai merkki, esim Cube?Trek, Felt ja Stevevens olivat hyviä, mutta kalliita. Ilmeisesti saatavilla taas ensi viikolla, joten voisi kuvitella että parissa-kolmessa viikossa saisi kotiin?

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-hybrid-140-7.0-500-vario-623421?varid=623423

Konan Precept ~1200 €:n täysjousto löytyy jo tallista, ja huomasin miten paljon hauskempaa on mennä sähköavusteisella kun pääsee ajamaan paljon enemmän teknisiä ja alämäkiä, ja ajat siirtymillä ja ylämäissä vähenee. Väsyneenä ei nauti samalla tavalla. Alle kahteen tonniin saisi jäykkäperän, mutta ei niillä tuolla metsässä mennä samalla tavalla.

petrivet
30.05.2017, 18.51
Tuo varmasti hyvä jos vain mitoitus sopii

Joku foorumilla osti tämmöisen. Kysy vaikka kokenuksia. Löytyy kotimaasta ja voihan vielä tinkiä

https://larunpyora.com/tuote/2017-focus-jam2-ltd-29/

Miten tuo alla oleva?

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-120-hpa-race-500-iridium-n-flashblue-558750/wg_id-18788

Radonx
30.05.2017, 19.06
Tuo varmasti hyvä jos vain mitoitus sopii

Joku foorumilla osti tämmöisen. Kysy vaikka kokenuksia. Löytyy kotimaasta ja voihan vielä tinkiä

https://larunpyora.com/tuote/2017-focus-jam2-ltd-29/

Miten tuo alla oleva?

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-120-hpa-race-500-iridium-n-flashblue-558750/wg_id-18788

OK. Focus on Shimanon koneella, jota en pidä ihan yhtä hyvänä. Menisi kyllä sekin jos kaikki muu olisi parempaa. Siistin näköinen sliipperi, siitä pisteet. 29" on ehkä minulle turhan iso metsiin/teknisiin, 27.5"+ menisi kivasti.

Voisihan tuota testata, jos sitä on liikkeellä esillä. Onko tietoa paljon noista listahinnoista saa alennusta?

Tuo Cuben vehje on kanssa ihan jees. Kilpailee tuon Radonin 8.0 mallin kanssa. Hissitolppa puuttuu, muuten osat samalla tasolla kuin 8.0:ssa. 120 mm edessä joustoa vaan.

petrivet
30.05.2017, 19.22
Itselläni on tuntuma että alennusta voi saada 10% luokkaa. Joistakin ei mitään jos on tarjouksessa tai muuten kysytty.

Kannattaa noista nettikaupoistakin kysyä tarjousta

Tuo voi mennä budjetin yli 4100...4400 eur (riippuen varmaan osista?)

http://fanticmotor.fi/XF1_Casa

Anaxagore
09.06.2017, 13.04
Trekin 2018 Powerflyt näyttää lievästi sanottuna hyviltä
http://www.mtb-shropshire.co.uk/2017/06/2018-trek-powerfly-range-fs-9-lt-demo-finance-dealer-stockist/

PK1
09.06.2017, 22.15
Niinhän ne näyttää. 2018 Powerfly FS 9 LT on tilattu, nyt vaan odotellaan :D

Väsä
10.06.2017, 07.11
Ensi viikolla taitaa tulla ensimmäiset 2018 powerfly 9 LT:t

NikkeKnakkerton
11.06.2017, 15.30
Niinhän ne näyttää. 2018 Powerfly FS 9 LT on tilattu, nyt vaan odotellaan :D

Mitä eroa siinä on tuohon -17 malliin? Osaatko lonkalta sanoa?

PK1
11.06.2017, 19.49
En ole nykyiseen juuri perehtynyt, mutta näkyvimpänä muutoksena runkoon integroitu akku ja Foxin keula.

Linna
12.06.2017, 13.18
Olen polkenut työmatkaa XXl sähköisellä Velocityllä. Sinänsä käypä kampe työmatkailuun, mutta nyt alkaa himottamaan yhdistää työmatkapyörä ja kunnollinen maasturi. Suosituksia täysjoustoista? Cube stereo, Trek Powerfly vai joku muu? Onko vielä tehty sähköpyörien "Canyonia?", jossa yhdistyisi Bosch keskiömoottori, riittävä akku, xt tasoinen voimansiirto ja vaihteisto sekä laadukkaammat joustot? No hinta, 3000-4000€.

Pipo
12.06.2017, 14.38
Merida on ainakin viimeisimmät testit tainnut voittaa. Tässä yksi arvostelu.

https://m.youtube.com/watch?v=WYTKlVL8bo8

Anaxagore
12.06.2017, 15.16
Olen polkenut työmatkaa XXl sähköisellä Velocityllä. Sinänsä käypä kampe työmatkailuun, mutta nyt alkaa himottamaan yhdistää työmatkapyörä ja kunnollinen maasturi. Suosituksia täysjoustoista? Cube stereo, Trek Powerfly vai joku muu? Onko vielä tehty sähköpyörien "Canyonia?", jossa yhdistyisi Bosch keskiömoottori, riittävä akku, xt tasoinen voimansiirto ja vaihteisto sekä laadukkaammat joustot? No hinta, 3000-4000€.
Radonin sähkömaasturit osuisi noihin spekseihin juuri

Väsä
12.06.2017, 21.08
Multa saat 2017 powerfly 9 lt:n tuohon hintahaarukkaan. Speksitkin ainakin osittain täyttyy.

petrivet
12.06.2017, 22.04
Pelkkää etujousitettua varsin kohtuulliseen hintaan

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-hpa-race-exclusive-model-629828

19" ja 21"

Pipo
21.06.2017, 17.31
Shimanollekin tulossa mahdollisuus kustomointiin.

http://ebike-mtb.com/en/shimano-e-tube-update-adjustable-support-level/

Väsä
21.06.2017, 22.10
Uudet Trekin sähkömaasturit on kyllä ihan tyylikkäitä

https://www.dropbox.com/s/5o2gnag1wt4qykq/2017-06-21%2016.36.54.jpg?raw=1

PK1
22.06.2017, 14.43
Komia pyörä! :D

Mitä kautta pyörä tuli sulle?
Kävin Lundbergilla tänään tämän kuvan innoittamana kyselemässä että joko on, mutta ainakin kuukausi taitaa vielä mennä ennen kuin pyörä tulee, ja tällä hetkellä saldo näytti syyskuuta toimitusajaksi jos nyt tilaa.

Taipan
22.06.2017, 19.31
Olen alkanut miettimään auton korvaamista sähköpyörällä työmatkoilla ja muutenkin auton käyttöä vähentämään. Työmatka on noin 10 kilsaa suunta pk-seudulla. Olen koittanut katsella halvinta mahdollista riittävän hyvää pyörää ympärivuotiseen ajeluun mitä ei tarttis vaihtaa puolen vuoden päästä parempaan.

Oon alkanut katselemaan vakavissani XXL:n XC-E 275 Pro 17 mallia, https://www.xxl.fi/white-xc-e-275-pro-17-sahkokayttoinen-maastopyora/p/1132063_1_style

Tuossa miellyttäisi omaan silmään Shimanon E8000 moottori, riittävän iso akku, Rock shoxin haarukka ja tuntuma että noilla perusosilla pääsisi liikkeelle ilman että mitään tarvitsisi heti käydä vaihtamaan. Itseltä löytyy myös Whiten läskipyörä, johon olen ollut tyytyväinen joten sekin ohjaa kenties valintaa tuohon suuntaan. Kokemusta sähköpyöristä ei ole yhtään.

Mietteitä herättää silti että pystyykö tuollaisella polkemaan läpi vuoden säässä kuin säässä? Pystyykö tuolla kiskomaan rattaallista lapsia perässä? Mahtuisikohan tuohon paksumpaa kumia noiden 2.25" tilalle? Ja ylipäätään että onko tuollainen järkevä valinta työmatkailuun ja tuollaisen yleispyörän rooliin. Yli kahta tonttua en haluaisi maksaa, joten tuo menisi sinne oman kipukynnyksen ylälaitaan tarjoushinnoilla.

NikkeKnakkerton
23.06.2017, 07.16
Olen alkanut miettimään auton korvaamista sähköpyörällä työmatkoilla ja muutenkin auton käyttöä vähentämään. Työmatka on noin 10 kilsaa suunta pk-seudulla. Olen koittanut katsella halvinta mahdollista riittävän hyvää pyörää ympärivuotiseen ajeluun mitä ei tarttis vaihtaa puolen vuoden päästä parempaan.

Oon alkanut katselemaan vakavissani XXL:n XC-E 275 Pro 17 mallia, https://www.xxl.fi/white-xc-e-275-pro-17-sahkokayttoinen-maastopyora/p/1132063_1_style

Tuossa miellyttäisi omaan silmään Shimanon E8000 moottori, riittävän iso akku, Rock shoxin haarukka ja tuntuma että noilla perusosilla pääsisi liikkeelle ilman että mitään tarvitsisi heti käydä vaihtamaan. Itseltä löytyy myös Whiten läskipyörä, johon olen ollut tyytyväinen joten sekin ohjaa kenties valintaa tuohon suuntaan. Kokemusta sähköpyöristä ei ole yhtään.

Mietteitä herättää silti että pystyykö tuollaisella polkemaan läpi vuoden säässä kuin säässä? Pystyykö tuolla kiskomaan rattaallista lapsia perässä? Mahtuisikohan tuohon paksumpaa kumia noiden 2.25" tilalle? Ja ylipäätään että onko tuollainen järkevä valinta työmatkailuun ja tuollaisen yleispyörän rooliin. Yli kahta tonttua en haluaisi maksaa, joten tuo menisi sinne oman kipukynnyksen ylälaitaan tarjoushinnoilla.

Ostin itse tuossa 2kk sitten XXL XC-E 275 Hill 17, pyörän ja se on ollut todella hyvä työmatkapyöräilyyn vaikka se ei ole huippu sähkis ja on avustukseltaan takamoottorinen. Akku riittää itsellä perusajossa reipaasti yli viikon ja avustus on riittävä, itseasiassa yllättävänkin riittävä. En uskonut paljon tuollaisesta 250w moottorista saakaan irti. Uskoisin tuonkin pystyvän helposti vetämään perässään kärryä. Itse mietin aikoinaan tuota samaa mikä e pyörä korvaisi parhaiten auton, nyt kokemusten jälkeen tuosta HILL pyörästä voin sanoa, että tavoitteisiin pääsee helposti ilman 5 tuhannen euron pyörää. Hauskuus mielessä tietysti täysijouso keskiömoottorilla olisi varmasti mahtava, mutta perus liikkumiseen riittää vähempikin.

oem
23.06.2017, 08.37
^Paljonko viikon ajosi on kilometreinä?

NikkeKnakkerton
23.06.2017, 09.19
^Paljonko viikon ajosi on kilometreinä?

Laskin, että siinä 70-80 kilometrin välillä se on. Eli itseasiassa ihan se mitä tuolle luvattiinkin ~70km.
Olen käynyt toki metsässä ajelemassa sillä ja saahan sen akun loppuun nopeamminkin, mutta säde perus ajossa medium avustuksella oli pidempi mitä odotin.

kyytimies
24.06.2017, 15.53
https://www.baiks.fi/polkupyorat/sahkoavusteiset/insera-nyx-29-24-v-musta-vihrea.html

Tässähän olisi bafangin/akun hinnalla koko pyörä, siirtäisi tekniikan haluamaansa pyörään, lisäisi inseraan kammet ja myisi sen parilla sadalla niin saisi edukkaan bafangipyörän. For fun & profit!

Anaxagore
24.06.2017, 16.16
http://www.velo-oxygen.fi/reaction-hpa-sl-500-sahkomaastopyora-2017.html

Mulla on tuo ollut viikon päivät ja hyvä kiskoa ipanoita kärryssä. 150km on jo kärrytelty. Kärryn kanssa akku riittää 40-50km. Jos turbolla ajaa niin 30km ehkä max. Ecolla 70km. Työmatkaa ajattelin ajella tuolla ympäri vuoden ja kuskata ipanoita kärryssä tarhaan. Joskus poluillakin könytä. Pääpaino hyötyajossa.

Taakse mahtuu about 3" kumi, eteen ehkä 2.5". Orkkisrenkaat 29x2.35" nobby nicit ja vanteet tubeless readyt 23mm sisäleveydellä. XT:n pikalinkkunavat joten burleyn kärryn saa ilman adaptereita kiinni mutta eivät ole muodikkainta uutta.

Hippo04
24.06.2017, 16.18
https://www.baiks.fi/polkupyorat/sahkoavusteiset/insera-nyx-29-24-v-musta-vihrea.html

Tässähän olisi bafangin/akun hinnalla koko pyörä, siirtäisi tekniikan haluamaansa pyörään, lisäisi inseraan kammet ja myisi sen parilla sadalla niin saisi edukkaan bafangipyörän. For fun & profit!
Ei onnistu koska tuo runko on tehty Bafangin keskimoottorille.

kyytimies
24.06.2017, 20.39
Ei onnistu koska tuo runko on tehty Bafangin keskimoottorille.
Höh. Niin onkin. elin vanhassa luulossa että kaikki bafangit on bsa-keskiö konversioita.

Kiituri
25.06.2017, 08.11

Jos haluat vähän yksilöllisempää niin tässä olisi vaihtoehto http://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=FAB4_EL&id=157# (http://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=FAB4_EL&id=157#)
Runkokoja on enemmän ja on aidosti paremmin maastokykenevä ja ehkä kehittyneimmällä moottorilla ja tietysti 500Wh akulla.
Värin saa tietysti valita vapaasti ja pientä lisämaksua vastaan maalaavat ihan millä tahansa värillä. Myös muutama upea elksointiväri löytyy jos vai kysyy. Tietysti kumit saa myös valmiiksi litkutettuina ilman sisureita ja kumit voi valita useista vaihtoehdoista kuten ohjaustangot, stemmit, jarrut, kasetin, polkimet, keulan, ym...

Geometria tiedoista löytyy mitat jopa sille kuinka paljon on tilaa takarenkaalle. Datojen mukaan lupaavat leveyttä "88 mm ( max. 75 x 584) "

zaca
25.06.2017, 19.25
Todella hieno Powerfly! Itseäkin kiinnostaa mistä pyörän saanut jo ajoon???

Pipo
25.06.2017, 19.56
Jotka harkitsette sähkömaasturin hankkimista suosittelen vahvasti koeajoa jollain Shimanon E8000 moottorilla olevalla pyörällä. Ainakin minun parin viikon kokemukseni ja myös ulkomaisten testien mukaan se on huomattavasti esim. Boschin systeemiä fiksumpi, nimenomaan maastoajossa.

Muihin moottoreihin en voi verrata. Niistä itselläni ei ole tarpeeksi kokemusta.
Mutta tietysti tässäkin asiassa jokaisella on oma makunsa eli kannattaa testata ja muodostaa oma mielipide.

Aaron5
26.06.2017, 22.34
On kyllä upean näköinen tuo uusi Trek, mutta miten ei ole trekin nettisivuillakaan mitään tuosta mallista?

Vipa84
27.06.2017, 17.11
Onko kellään kokemusta tai mielipidettä tästä pyörästä, olisiko joku tän hinnan pyörä tätä parempi vaihtoehto
http://rtech.fi/cube-reaction-hybrid-hpa-sl-500-2017-sahkamaastopyora.html?attr1_id=96

tommi2
27.06.2017, 17.23
onko tämä xxl:n tarjousWhite joku ihan kelvoton kammo, vaikka tulisi Aceran ja Suntourin kanssa toimeen tai olisi valmis vaihtamaan ne. lähinnä sähköosia ihmettelen https://xxl.fi/white-xc-e-275-hill-17-sahkokayttoinen-maastopyora/p/1132496_1_style

Pipo
27.06.2017, 17.48
Onko kellään kokemusta tai mielipidettä tästä pyörästä, olisiko joku tän hinnan pyörä tätä parempi vaihtoehto
http://rtech.fi/cube-reaction-hybrid-hpa-sl-500-2017-sahkamaastopyora.html?attr1_id=96

Luomupyörissä en juurikaan joustoja kaipaa mutta sähkömaasturit tuntuu olevan eri juttu eli sijoittaisin täysjoustoon tai vähintääkin plussarenkaiseen jäykkäperään.

Jos Cuben haluat saat sen melko varmasti aika paljon edullisemmin Saksasta.

Väsä
27.06.2017, 18.26
On kyllä upean näköinen tuo uusi Trek, mutta miten ei ole trekin nettisivuillakaan mitään tuosta mallista?
Eiköhän noi päivittele sitten kerralla enemmän noita 2018 mallistoa, kunhan on kaikki julkaistu.

Anaxagore
27.06.2017, 18.45

http://www.velo-oxygen.fi/reaction-hpa-sl-500-sahkomaastopyora-2017.html

Mulla on tuo ollut viikon päivät ja hyvä kiskoa ipanoita kärryssä. 150km on jo kärrytelty. Kärryn kanssa akku riittää 40-50km. Jos turbolla ajaa niin 30km ehkä max. Ecolla 70km. Työmatkaa ajattelin ajella tuolla ympäri vuoden ja kuskata ipanoita kärryssä tarhaan. Joskus poluillakin könytä. Pääpaino hyötyajossa.

Taakse mahtuu about 3" kumi, eteen ehkä 2.5". Orkkisrenkaat 29x2.35" nobby nicit ja vanteet tubeless readyt 23mm sisäleveydellä. XT:n pikalinkkunavat joten burleyn kärryn saa ilman adaptereita kiinni mutta eivät ole muodikkainta uutta.

Vipa84
27.06.2017, 23.44
Mites tämä pyörä, onko kokemuksii tai mielipiteitä https://www.baiks.fi/polkupyorat/sahkoavusteiset/ktm-macina-fogo-293.html

sas
29.06.2017, 13.53
Jotka harkitsette sähkömaasturin hankkimista suosittelen vahvasti koeajoa jollain Shimanon E8000 moottorilla olevalla pyörällä.

Onko tietoa, missä pks-alueella olisi koeajettavana uutta Shimanon moottorilla varustettuja pyöriä?

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

sas
29.06.2017, 13.55
Mites tämä pyörä, onko kokemuksii tai mielipiteitä https://www.baiks.fi/polkupyorat/sahkoavusteiset/ktm-macina-fogo-293.html
Ennen kaikkea onko lisätonnin arvoinen verrattuna XXL:n 27,5+ Whiteen Shimanon E8000 moottorilla varustettuna.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

tommi2
29.06.2017, 15.35
onko tämä xxl:n tarjousWhite joku ihan kelvoton kammo, vaikka tulisi Aceran ja Suntourin kanssa toimeen tai olisi valmis vaihtamaan ne. lähinnä sähköosia ihmettelen https://xxl.fi/white-xc-e-275-hill-17-sahkokayttoinen-maastopyora/p/1132496_1_style

hei haukkukaa nyt tätä.... tarvin tekosyitä olla ostamatta.

petrivet
29.06.2017, 16.09
Kattelin ohimennen että on melko rujo vehje. Ei tuolla hinnalla taida mitään edes lähelle kunnollista sähköpyörää saada. Hyvän tavallisen tai miksi ei tuota alennuspyörää

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22192/hgkbk/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-2017-sahkopyora

Käsittääkseni on vähän kehuttukin ja sentään deoren takavaihtaja ja keskimoottori

Sent from my iPhone using Tapatalk

NikkeKnakkerton
29.06.2017, 17.29
hei haukkukaa nyt tätä.... tarvin tekosyitä olla ostamatta.

Mulla on ollu tää nyt kuukauden ajossa eikä siinä ole mitään vikaa. Joo se ei ole täysjousi high end pyörä, joo siinä ei ole parhaat osat, MUTTA se ajaa mut töhin ja takas hyvin, avustus toimii hyvin vaikka onkin takana ja akku kestää hyvin sen 70+ kilsaa. Tolla hinnalla on ihan ok lähtee tutustuu e pyörään ja sit myöhemmin voi aina ostaa sit sellasen 3 tonnin super pyörän.

tommi2
29.06.2017, 18.05
ootko maastossa ajanut?

Irocci
02.07.2017, 17.42
Vuoden 2017 urheilupyörä kisan voittoon selvisi tuttu peli :D :D
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/vuoden-polkupyorat-valittu-sahkoista-hupia-ajatonta-tyylikkyytta/

timppa_234
04.07.2017, 03.27
Ostin itse tuossa 2kk sitten XXL XC-E 275 Hill 17, pyörän ja se on ollut todella hyvä työmatkapyöräilyyn vaikka se ei ole huippu sähkis ja on avustukseltaan takamoottorinen.

Koeajettu tuollainen Shengyi Rear Engine moottorilla varustettu vehje ja mun mielestä avustus oli tosi vaatimaton. Lähinnä loivassa alamäessä sai boostia. Tuplahintainen Bafang Mid Motorilla varustettu pyörä oli jo paljon parempi.

NikkeKnakkerton
07.07.2017, 15.51
Koeajettu tuollainen Shengyi Rear Engine moottorilla varustettu vehje ja mun mielestä avustus oli tosi vaatimaton. Lähinnä loivassa alamäessä sai boostia. Tuplahintainen Bafang Mid Motorilla varustettu pyörä oli jo paljon parempi.

Bafangin moottori on kyllä ymmärtääkseni laadukas!

kumipää
08.07.2017, 13.48
Nettimotossa näky Qulbix raptor olevan myynnissä, luulis menevän pehmeässäkin :D

vuohi
08.07.2017, 19.34
Pidempi joustoista täpäriä harkitseville raportoitakoon, että ajoin testi mielessä muutaman laskun Lapierren sx-800 sähköfillarillani bikeparkissa ja alamäki pyörän jälkeen jyrkältä tuntuvan 65 asteen keulakulman aiheuttaman alkushokin jälkeen tuolla oli ihan mukava lasketella. Alamäki pyöräni taitaa painaa noin 18kg ja tuo 170mm molemmista päistä joustava lapierre jonkun 24kg, mutta tuota painoeroa ei huomannut oikeastaan kun jossain hypyissä, mutta niissäkään se ei aiheuttanut mitään ongelmia pyörän käsittelyssä vaan sen lähinnä vain huomasi.

Pitäisi ehkä vielä verrata johonkin lyhyempi joustoiseen, miltä tuo tuntuu mutta jos ei välttämättä halua niin en näe mitään tarvetta ostaa erillistä "hissipyörää". Jossain isommissa mäissä sähkö on sitä paitsi ihan hyvä kun aika usein on jotain poljettavia siirtymiä mitkä ovat alamäkifillarilla ihan pyllystä :D

Muutenkin olen ollut tuohon fillariin kyllä tyytyväinen, kilometrejä on kertynyt maastossa noin 700 eli ihan hyvä lukema. Pari kertaa olen joutunut heittämään fillarin pois ja ottamaan pari juoksu askelta, mutta jotain naarmuja ja vääntynyttä vaihtajan korvaketta lukuun ottamatta pyörä on kestänyt ihan hyvin paiskomista ja kivikossa rälläämistä. Kannattaa varmaan muuten huomioda varaosa valikoimaa miettiessä tuo paljon normaalia suurempi paino mikä varmaan katkoo noita vaihtajan korvakkeita, vipuja yms. pikkuosia.

Kiituri
09.07.2017, 13.16
Tämä on hyvin mielenkiintoinen keskimoottori kitti http://www.bikeebike.com/
Ei haittaa rungon muodot kuten on juttu Bafangin kanssa. Sitä kun ei nykymallisiin joustorunkoihin saa kiinni.

Anaxagore
15.07.2017, 08.53
Mitäs ootte mieltä kannattaako viedä sähkömaasturia ensihuoltoon?

Itsellä on about kaikki tarpeellinen työkalusto fillarin huoltoa varten Park Toolin TM-1:stä lähtien. Sähkö-Cubessa olisi kilometrejä nyt sellainen määrä. Tehdäänkö tuolle sähkötekniikalle yhtään mitään huolloissa? Moottorin kiinnityspultit (Bosch performance line cx) on piilossa jossain että niihin ei pääse ihan heittämällä käsiksi.

Kiituri
15.07.2017, 16.15
Sattuuko tulemaan mieleen yhtään 27.5x3" kumeilla olevaa täysjousto runkoa/pyörää missä viistoputki lähtee suoraan yläviistoon kuten tässä orangen rungossa https://www.orangebikes.co.uk/bikes/stage-5-frame
Tuollaiseen runkoon saisi Bafangin keskiömoottorin ilman että moottori tulisi keskiön alle.

kiekkonen
16.07.2017, 08.00
Samaa katsellut itsekkin, alkaa bafang asennus hankaloitua täysjousiseen kun keskiötä on tavallaan siirretty "taaksepäin" ja siitä lähtevässä putkessa on ensin suoraa vähän matkaa. Ymmärsinkö oikein mitä haet?

Kiituri
17.07.2017, 17.35
^Juuri tuosta asiasta on kyse. Orangen fillareihin Bafanging saisi kiinni mutta niihin ei sopi kuin maantiepyörän renkaat :) Lisäksi Oranget on tällä hetkellä suolaisen hintaisia.

kiekkonen
18.07.2017, 10.16
Mites toi Cuben stereo https://www.bikester.fi/cube-stereo-120-hpa-sl-taysjousitettu-mtb-vihrea-musta-540345.html, eikös siinä lähde putki suoraan ylös ja mahtuis varmaan shark-mallin akkukin kolmioon?

Jami2003
18.07.2017, 10.23
Mites toi Cuben stereo https://www.bikester.fi/cube-stereo-120-hpa-sl-taysjousitettu-mtb-vihrea-musta-540345.html, eikös siinä lähde putki suoraan ylös ja mahtuis varmaan shark-mallin akkukin kolmioon?

Tollanen löytyisi kotoa vuosimallia 2015. Pirun hyvä pyörä ilman sähköjäkin. Kuinkahan monimutkainen projekti olisi sähköistää :)

Tosin jos olisin ostamassa sähköpyörää niin ehkä +renkainen ja vielä järeämpi. Toi Cube on kuitenkin kevyt traili pyörä ja en tiedä miten tuo kestää jos sillä alkaa oikein tosissaan ryskäämään jatkuvasti sähkön avustamana.

Sähköpyörä kiinnostus nostaa aina välillä itselläkin päätä. Hauska olisi varmaan ajelle itsekin mutta myös jälkikasvu on sitä kokoluokkaa että sama pyörä menisi. Vielä kuitenkaan potkua ei löydy jaloista niin paljon että meidän yhteiset lenkit olisivat itselle mitenkään kunnolla treeniä. Sähköpyörä tasottaisi varmasti kummasti polkua toisen ajajan hyväksi :D